Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ برابر با  ۲۱ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴  برابر با ۲۱ ژانويه ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۰۶)

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ برابر با ۱۹ ژانويه ۲۰۱۶  

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

دستمزد کارگران تنها کفاف یک هفته را می‌دهد، حدود ۸۰ درصد کارگران بدهی معوق دارند

 

وجود ۱۱ هزار پرستار بیکار در کشور

 

خودکشی ۱۲ دانش‌آموز در سال جاری، ۳ خودکشی در دی ماه

 

سال گذشته بیش از ۵۴۰ هزار نفر از مشمولین قراداد دائم و موقت از کار اخراج شدند

 

رشد ۷۰ درصدی کسری بودجه خانوارهای ایرانی

 

افزایش مصرف مخدر صنعتی شیشه در ایران

 

مهر امسال ۸۸ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده و به مدرسه نیامدند

 

مرگ ۸۸ نفر در تهران با مصرف قرص برنج طی هشت ماه

 

سونامی اخراج‌های نوروزی شاغلان/ ۲۱ میلیون نفر با قرارداد موقت که بسیاری از آنها سال آینده به محل کار خود بر نخواهند گشت

 

ثبت هر ساعت ۱۹ مورد طلاق در کشور

 

هزینه خوراک ۴ نفره ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان

 

۱۱ هزار و ۸۰۰ پزشک گم شده‌اند!

 

بیکاری ۳۳۰۰ کارگر در پی تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای تولیدی در کهکیلویه و بویراحمد

 

نرخ بیکاری پاییز، ۱۰.۷ درصد

 

۲۹ دی : نرخ بیکاری پاییز، ۱۰.۷ درصد

 

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال که توسط مرکز آمار منتشر شد نشان میدهد نرخ بیکاری افراد ۱۰ساله و بیش تر ۷/۱۰درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده اند. روند تغییرات این نرخ نشان می دهد این شاخص نسبت به پاییز پارسال ۲/۰ درصد افزایش و نسبت به تابستان امسال، ۲/۰ درصد کاهش داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پاییز امسال، ۱/۳۸ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیش تر از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز نشان می دهد این نرخ نسبت به پاییز سال گذشته ۸/۰ درصد افزایش و نسبت به تابستان امسال ۸/۰ درصد کاهش یافته است.

 

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز نشان می دهد ۷/۲۲ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز امسال بیکار بوده اند. همچنین طبق بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله، این نرخ بیکاری نسبت به پاییز پارسال ۹/۰درصد افزایش و نسبت به تابستان امسال، ۷/۰درصد کاهش یافته است.

 

بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می دهد در پاییز امسال، ۵/۱۰ درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش تر و…) کمتر از ۴۴  ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند. این در حالی است که ۹/۳۵ درصد از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر، ۴۹  ساعت و بیشتر در هفته کار کرده اند.

 

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نیز نشان می دهد در پاییز امسال، بخش خدمات با ۸/۴۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی بخش های صنعت با ۶/۳۲  درصد و کشاورزی با ۶/۱۷ درصد قرار دارند.

 

مرکز آمار پیش از این نرخ بیکاری فصل تابستان امسال را ۹/۱۰ درصد اعلام کرده بود.

 

۲۹ دی :  دستمزد کارگران تنها کفاف یک هفته را می‌دهد، حدود ۸۰ درصد کارگران بدهی معوق دارند

 

دبیر کانون انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه دستمزد کارگران تنها کفاف یک هفته را می‌دهد گفت:حدود ۸۰ درصد کارگران بدهی معوق دارند، چرا که دستمزد‌ها کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. به همین دلیل امورات خود را با قرض می گذرانند.

 

ابوی افزود:عمده کارگران چند شغله هستند،چند شغله بودن علاوه بر اینکه ظرفیت اشتغال را می‌گیرد،باعث فعالیت جوانان با حقوق حداقل وزارت کار می‌شود. تعیین دستمزد مطابق با نرخ تورم برای کارگران غیر قابل قبول است. چرا که شاخص‌هایی نرخ تورم را کاهش می دهد که در بحث کلان است. به طور مثال میزان معاملات مسکن نرخ تورم را کاهش می‌دهد. این معاملات مسکن در طی عمر کارگر یک بار اتفاق می‌افتد، اما در رابطه با اجاره مسکن هر ماه با آن درگیر است، حدود ۷۰درصد حقوق خود را باید برای اجاره بها پرداخت کند، چرا که در میزان تورم برای کارگر محاسبه نمی شود.

 

این فعال کارگری اظهار داشت: آمارها نشان دهنده این است از ۱میلیون و ۲۵۰هزار کارگاهی که در تأمین اجتماعی وجود دارد، کمتر از ۲درصد کارگاه‌های بیشتر از ۵۰ نفر هستند. عده ای که بیان می‌کنند با افزایش دستمزد کارخانه‌ها تعطیل می‌شود بزرگ نمایی می‌کنند.کارگران مطالباتی را از سال‌های قبل دارند، همواره دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم امسال برای سال بعد تعیین می‌شود،همین موضوع باعث عقب ماندگی مزدی هر ساله کارگران می‌شود.

 

وی بیان کرد: نظر کارگران افزایش مزد مطابق نرخ تورم همراه جبران عقب ماندگی مزدی از سال‌های قبل است.  منظور از خط فقر این است که کارگران اگر تا آن میزان داشته باشد، زندگی‌اش با چالش روبرو است. خط فقر در حال حاضر برای کارگران ۳ میلیون  و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر این میزان درآمد را داشته باشد، می‌تواند یک زندگی معمولی داشته باشد.

 

۲۹ دی : وجود ۱۱ هزار پرستار بیکار در کشور

 

علی محمد آدابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت جامعه پرستاری اظهار کرد: بیکاری پرستاران یک واقعیتی است که همه از آن اطلاع دارند و جای تعجب است؛ چطور عده‌ای در روز روشن آن را انکار و ادعای کمبود پرستار می‌کنند، در حالی که به وفور پرستار بیکار در کشور وجود دارد.

 

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در یک هفته فراخوانی برای پرستاران جویای کار داد که بیش از ۱۱ هزار پرستار در کشور ثبت نام کردند و هم اکنون نیز آماده به کار هستند. در هر استان و شهرستانی که وزارت بهداشت مایل است، ما می‌توانیم به هر تعدادی که مورد نیاز است؛ پرستار معرفی کنیم، البته به شرط اینکه شرایط پرداختی و استخدامشان مشخص باشد.

 

معاونت پرستاری وزارت بهداشت کاری برای پرستار ان اخراج شده نکرد

 

رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به بیکار شدن  ۱۰۰ پرستار کرمانی از کار اظهار کرد: تعدادی از این‌ها متکفل تامین هزینه چند یتیم بودند و در حال حاضر از کار بیکار شده‌اند و رییس دانشگاه کرمان به گفتن این جملات بسنده کرده‌اند که این افراد قراردادشان تمام شده بود و دیگر تمدید قرارداد نشدند و کسی اخراج نشده است، بلکه دیگر تمدید قرار داد نشده‌اند.

 

آدابی با بیان اینکه در شرایط بحرانی بیکاری پرستاران، وزارت بهداشت اعلام کرده است که ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد؛ گفت: به طور حتم فارغ‌التحصیلان کثیر این رشته به جمع بیکاران اضافه خواهند شد.

 

وی گفت: پرستاران یا مجبورند بیکار باشند یا راهی خارج از کشور بشوند و آینده و آرزو‌هایشان را در کشورهای دیگر دنبال کنند، در حالیکه در کشور هزینه زیادی برای آموزش این پرستاران شده است.

 

۲۸ دی :  خودکشی ۱۲ دانش‌آموز در سال جاری، ۳ خودکشی در دی ماه

 

فرارو- در ماه جاری سه دانش‌آموز خودکشی کردند؛ دو نفر در یزد و یک‌نفر در تهران. قبل‌تر و در ماه‌های پیش هم در آذربایجان، لرستان، مازندران و غیره دانش‌آموزانی خود را به کام مرگ فرستادند. اما هنوز سال  تمام نشده که آمار از خودکشی ۱۲ دانش‌آموز ایرانی خبر می‌دهد. آیا ما با سریالی دنباله‌دار در خودکشی نوجوانان زیر ۱۸ سال روبروییم؟

 

 به گزارش فرارو، خودکشی ۱۲ دانش‌آموز از اول امسال جدیدترین آماری است که در دست داریم. چندان مشخص نیست که در سال‌های قبل وضع به چه صورت بوده‌است.

 

تنها امسال و در پی خودکشی‌های پی‌درپیِ دانش‌آموزان در پاییز، یکی از اعضای شورای شهر آماری قدیمی در این‌رابطه را اعلام کرد.

 

فاطمه دانشور، ۸ آبان گفت در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ عدد ۱۱۱ برای اقدام به خودکشی کودکان ثبت شده‌بود. طبق این آمار این ۱۱۱ نفر ۸ تا ۱۳ سال داشته‌اند و ۵۹ نفر آن‌ها پسر و ۵۲ نفرشان نیز دختر بودند.

 

البته در آمار ذکر شده مشخص نیست که چندنفر از این ۱۱۱ کودک خودکشی موفقیت‌آمیزی داشتند. با این‌حال در مقایسه آمار ده سال پیش با آمار در دسترسِ امسال، به نظر می‌رسد خودکشی کودکان و نوجوانان همچنان ادامه دارد.

 

۲۸ دی : سال گذشته بیش از ۵۴۰ هزار نفر از مشمولین قراداد دائم و موقت از کار اخراج شدند

 

آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته ۱.۳ میلیون نفر از شغل قبلی خود انصراف داده و موقعیت کاریشان را ترک کرده‌اند؛ قرارداد موقت، دستمزد پایین و اخراج ۳ عامل مهم ترک شغل در بازارکار ایران است.

 

طی سال گذشته موقتی بودن قراردادها باعث انصراف از کار ۳۲۷ هزار نفر شد و در عین حال، پایین بودن دستمزدها نیز باعث شد تا ۱۸۳ هزارنفر تصمیم بگیرند موقعیت کاری خود را رها کرده و به دنبال شغل دیگری برودند. مسئله اخراج و تعدیل نیروی کار هم در بازار کار ایران نقش پُررنگی در جا به جایی نیروی کار دارد و در سال گذشته ۱۳۴ هزارنفر به این دلیل مجبور به ترک کار شده اند.

 

البته در سال گذشته ۲۰۶ هزارنفر هم به دلیل پایان یافتن دوره خدمت وظیفه موقعیت کاری خود را ترک کرده اند و از دیگر عوامل مهم در این بخش هم می توان به فصلی بودن کار اشاره کرد. در این زمینه نیز طی سال ۹۳ تعداد ۸۲ هزارنفر شغلشان را از دست داده اند.

 

۲۸ دی : رشد ۷۰ درصدی کسری بودجه خانوارهای ایرانی

 

بر اساس آمارهای بانک مرکزی کسری بودجه خانوارهای ایرانی در دو سال گذشته ۷۰ درصد بدتر شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، کسری بودجه خانوارهای ایرانی در دو و نیم سال اخیر افزایش یافته و در حال نزدیک شدن به ارقام بالای سالهای 80 تا 84 است.

 

براساس آمارهای بانک مرکزی، میانگین کسری بودجه خانوار که به معنی نسبت تفاوت هزینه و درآمد خانوارها است، در چهار سال پایانی دولت اصلاحات از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳، برابر ۸/۸درصد بوده است، که این رقم در چهار سال دولت دهم از سال ۸۸  تا سال ۹۱ به ۴/۳ درصد رسید و از نصف کمتر شد.

 

تغییرات در کسری بودجه خانوار از سال ۹۳ و با تدوین اولین بودجه سالانه در دولت تدبیر و امید، رو به وخامت گذاشته و از ۷/۲ درصد در سال ۹۲ به ۷/۴ درصد در سال ۹۳ افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد گه کسری بودجه خانوار در دولت تدبیر و امید ۷۰ درصد بدتر شده و امید خانوارها برای رسیدن به بودجه متعادل کاهش یافته است.

 

کارشناسان معتقدند که افزایش کسری بودجه خانوار باعث افزایش فاصله طبقاتی می شود و ضریب جینی را افزایش می دهد. مرکز آمار ایران در دو سال گذشته از اعلام رسمی ضریب جینی خودداری کرده است.

 

۲۸ دی : افزایش مصرف مخدر صنعتی شیشه در ایران

 

مسئول آموزش آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: ۴۰ هزار نفر در ایران طی ۱۰ سال گذشته بر اثر مصرف مواد مخدر فوت کردند.

 

کامبیز سلطانی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره مواد مخدر و اثرات آن، با بیان اینکه شیشه بدترین نوع از مواد اعتیاد آور است و بسیاری از جرایم خشن تحت تاثیرمصرف آن اتفاق می افتد، گفت: شروع اوج سوء مصرف متانفتامین (شیشه) در ایران مربوط به سال ۱۳۸۷ و همزمان با تولید این ماده در کشور است.

 

سلطانی نژاد در این باره افزود: این در حالی است که تا سال ۸۷ مصرف شیشه در ایران بسیار محدود بود.

 

وی با اشاره با آخرین آمارها از وضعیت سوءمصرف مواد در کشور خاطر نشان کزد: بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۱ و در مقیاس سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است.

 

سلطانی نژاد تصریح کرد:، مصرف شیشه ۲۶ درصد سهم مواد را به خود اختصاص می دهد و بر این اساس بعد از تریاک و مشتقات آن شیشه دومین ماده مورد سوءمصرف در کشور محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: بر اساس این آمارها ۴۵  درصد مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک زیر ۲۹ سال هستند و سن آغاز اعتیاد در آنها ۲۱ سال است.

 

وی افزود:۵۳  درصد این افراد شاغل، ۶۴ درصد زیر دیپلم و ۶۳ درصد نیز متاهل هستند.

 

**مرگ ۴۰ هزار نفر در۱۰ سال بر اثر مصرف مواد مخدر

 

 سلطانی نژاد با اشاره به آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر و محرک در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ را حدود ۴۰ هزار نفر عنوان کرد و از افزایش مرگ و میر براثر مصرف ماده شیشه در کشور خبر داد.

 

این متخصص سم شناسی با اشاره به هزینه های کشوری در بحث کنترل ورود مواد مخدر و مسدود کردن مرزها تصریح کرد:از دهه ۶۰ تا امروز نزدیک به چهار هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در راه مبارزه با مواد مخدر شهید و ۱۲ هزار نفر نیز جانباز شده اند.

 

وی اضافه کرد :در نتیجه این تلاش ها موجب شده مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به سمت کشورهای غربی تا حد زیادی تغییر کند و مسیر ایران برای قاچاقچیان پرهزینه شود به نحوی که میزان ترانزیت مواد مخدر از ایران از ۸۰  درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

 

سلطانی نژاد با اشاره به آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در خصوص مصرف مواد مخدر در جهان گفت: این گزارش در سال ۲۰۱۵  منتشر شده و اعداد و ارقام آن مربوط به سال ۲۰۱۳ است که بر اساس آن در جهان ۲۴۶ میلیون نفر مبتلا به سوءمصرف مواد هستند یعنی از هر ۲۰  نفر فرد ۱۵ تا ۶۴ سال یک نفر زمینه مصرف مواد را دارد.

 

وی افزود: بر اساس این گزارش آمار سوءمصرف کنندگان مواد در جهان در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل از آن سه میلیون نفر رشد داشته است.

 

**۲۷ میلیون نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر درجهان به بیماری عفونی مبتلا هستند

 

 سلطانی نژاد گفت :از کل سوءمصرف کنندگان مواد در جهان ۲۷ میلیون نفر به یکی از مشکلات ناشی از سوءمصرف مانند وابستگی و یا بیماری های عفونی مبتلا هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: ۱۲ میلیون نفر از آنان نیز مصرف کننده تزریقی موادند که یک میلیون نفر از آنان به ویروس ایدز مبتلا هستند.

 

وی تزریق مواد مخدر را مهمترین عامل ابتلا به ایدز عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور ما بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۸۰  درصد مبتلایان به ایدز از طریق تزریق مواد به این بیماری مبتلا شده اند هر چند شیوه ابتلا به این بیماری در حال تغییر به شیوه های دیگر است.

 

سلطانی نژاد افزود: در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰۰ هزار مرگ در جهان تحت تاثیر سوءمصرف مواد اتفاق افتاد که رقم قابل توجهی است.

 

**تریاک یکی از مهمترین مخدرها در جهان است

 

 سلطانی نژاد با اشاره به چهار دسته مواد شامل مخدرها، آمفتامین ها، حشیش و روانگردان های جدید، گفت: تریاک یکی از مهمترین مخدرها در جهان است که ۸۶  درصد آن در افغانستان تولید می شود.

 

وی اضافه کرد:متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش سطح زیر کشت آن بوده ایم، بر اساس آمارها 50 میلیون نفر در جهان سوءمصرف کننده انواع مواد مخدر هستند.

 

**از نظر میزان سوء مصرف مواد مخدر در ایران، حشیش در جایگاه اول قرار دارد

 

 سلطانی نژاد گفت : از نظر میزان مصرف حشیش در جایگاه اول قرار دارد و متاسفانه ۱۸۰  میلیون نفردر جهان حشیش مصرف می کنند در سال های اخیر با دستکاری های ژنتیکی گیاه حشیش و نیز پرورش گلخانه ای آن شاهد ایجاد معضلات بیشتری ناشی از سوءمصرف این ماده بوده ایم.

 

۲۶ دی : مهر امسال ۸۸ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده و به مدرسه نیامدند

 

علی افشانی (مدیر کل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه پوشش تحصیلی امسال نسبت به سال گذشته ۲ صدم درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: با این حال اسامی و لیست مشخصات کامل دانش‌آموزان در تمامی پایه‌های متوسطه به تفکیک استخراج شده است.

 

مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با اعمال این روش‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش از ۸۸ هزار و ۲۰۰ نفری که مهرماه متوجه شدیم؛ به مدرسه نیامدند، ۱۸ هزار نفر در پایه متوسطه دوم به تحصیل بازگشتند. گزارش دوم استان‌ها در این زمینه هنوز برای ما نیامده و کامل نشده است.

 

افشانی درباره پوشش تحصیلی در استان سیستان و بلوچستان به عنوان استانی که آمار ترک تحصیلی‌های آن به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست، گفت: استان سیستان و بلوچستان در زمینه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه ۳۱ قرار دارد که خوشبختانه امسال با اقدامات آموزش و پرورش به رتبه ۲۷ ارتقا یافته است.

 

 

۲۳ دی :  مرگ ۸۸ نفر در تهران با مصرف قرص برنج طی هشت ماه

 

پزشکی قانونی استان تهران از مرگ ۸۸ تن طی هشت ماهه سال جاری به دلیل مصرف قرص برنج در استان تهران خبر داد.

 

به گزارش ایرنا از پزشکی قانونی استان تهران، این میزان فوتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۳۹تن ، ۷ / ۳۶ درصد کاهش یافته است.

 

براساس این گزارش از این شمار فوت شده، ۵۸ تن، مرد و ۳۰تن، زن بودند؛ طی آبان ماه امسال نیز تعداد فوتی های بر اثر مسمومیت با قرص برنج ۹ تن گزارش شد.

 

این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می کند و فرد در اثر مرگی دردناک خواهد مرد.

 

 

 

۲۳ دی : سونامی اخراج‌های نوروزی شاغلان/ ۲۱ میلیون نفر با قرارداد موقت که بسیاری از آنها سال آینده به محل کار خود بر نخواهند گشت

 

بزودی و در نوروز قرارداد کاری میلیون‌ها نفر به اتمام می‌رسد و برخی سال آینده به محل کار خود بر نخواهند گشت. هم اکنون۲۰.۸میلیون نفر قرارداد موقت هستند و تنها ۱.۵میلیون نفر قرارداد دائم دارند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، یکبار وزارت کار در سال جاری بخشنامه ای را خطاب به مشمولان قانون کار ابلاغ کرد که در آن عنوان شده بود هرگونه قرارداد زیریکسال در کارهای با ماهیت دائم ممنوع بوده و اگر هم چنین قراردادی بسته شود، به منزله یکسال در نظر گرفته می شود.

 

هرچند این بخشنامه یک هفته بیشتر دوام نیاورد و با فشار کارفرمایان لغو شد، اما نمایندگان کارگری می گویند راهی جز اجرای چنین برنامه هایی برای سروسامان دادن به اوضاع بسیار بد قراردادهای کاری نداریم. قراردادهایی که به دلیل نابسامانی و وجود راه های فراوان فرار و دور زدن قانون، بیش از ۹۳ درصد کل قراردادهای کاری در بازار کار ایران را به صورت موقت در آورده است.

 

کارشناسان می پرسند مگر می شود این فرض را پذیرفت که اقتصاد ایران در اوضاع بسیار بد و در شرایط ناگواری قرار دارد که بیشتر از ۹۳ درصد قراردادهای کاری آن باید به صورت موقت نهایتا یکساله منعقد شود؟ یعنی هیچ بنگاه و صنعتی در کشور نداریم که نسبت به آینده خود دورنمای روشنی حتی به صورت نسبی داشته باشد؟

 

آیا اقتصاد در حال ورشکستگی است؟

 

به نظر می رسد که اگر چنین وضعیتی را بپذیریم بسیار نگاه بدبینانه ای به اوضاع تولید و اقتصاد ایران خواهد بود و مسلما در شرایطی که کشور به دنبال اجرای یک توافق بزرگ سیاسی با جهان است هم پیام مثبتی را به سرمایه گذاران کشورهای دیگر مخابره نمی کند.

 

قراردادهای ۲۹ روزه هم داریم

 

کارفرمایان فکر می کنند وقتی روزانه درخواست های فراوانی برای کار از سوی جوانان به دستشان می رسد، دیگر چه لزومی دارد مسئولیت نیرویی را برای ۳۰ سال بپذیرند و دست به استخدام بزنند، آنها حتی فکر می کنند شرایط باید به نحوی باشد که در هر لحظه که اراده کردند بتوانند افرادی را بدون هزینه اخراج و عده دیگری را جایگزین کنند.

 

هرچند اخراج نیروی کار نامناسب و بدون انگیزه، نیروی متخلف و افرادی که برخلاف قوائد و مقررات بنگاه ها و قانون کار قصد فعالیت دارند حق سرمایه گذار و کارفرما است؛ اما اینکه این طرز فکر چنان رواج یابد که استخدام ها کلا در بازار کار ۲۱ میلیون نفری ایران به خاطره ها بپیوندند و حتی کارفرمایان حاضر به امضای قراردادهای سالیانه نیز دیگر نباشند، جای تامل و سوال دارد.

 

درک این مسئله سخت است که بتوان پذیرفت کارخانه بزرگی با چندین خط تولید و صدها نیرو در حال فعالیت باشد، آنگاه به یکماه آینده خود نیز امیدوار نیست و ترجیح می دهد با نیروهای خود قرارداد ۲۹ روزه امضا کند. یعنی اینکه کارفرمایانی هستند که میلیاردها تومان سرمایه خود را در درگیر کاری کرده اند که حتی نمی دانند یکماه دیگر آن چه می شود!

 

اگر اینگونه است که واقعا درنگ نکنند و تا سرمایه شان نابود نشده آن را به بانک ها ببرند و بنشینند سود ماهیانه گرفته و روزگار بگذرانند؛ اگر غیر از این است که باید انتظار داشت ترتیبی از سوی دولت اتخاذ شود تا صدها هزار و میلیون ها قرارداد کاری شاغلان اصلاح و به ریل اصلی خود بازگردد.

 

۲۱ دی :  ثبت هر ساعت ۱۹ مورد طلاق در کشور

 

فروپاشی یک خانواده ایرانی در هر سه دقیقه

 

به طور میانگین در هر ساعت ۱۸.۶ مورد طلاق در کشور ثبت می‌شود یعنی در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرومی‌پاشد. این آمار در کنار آمار پنهان اختلافات زوجین زنگ خطری جدی است.

 

خبرگزاری مهر – گروه جامعه؛ علیرضا نائینی: در طول دو دهه گذشته، تحولات نهاد خانواده ایرانی بی سابقه بوده است. مسائل و آسیب‌های جدیدی پیش روی این نهاد قرار گرفته و بر پیچیدگی‌های آن افزوده شده است. از این رو بررسی این تحولات و توصیف تغییرات آن برای تبیین‌ها و آسیب‌ شناسی‌های دقیق‌تر بعدی لازم و ضروری است. در گزارش حاضر، آخرین تغییرات نهاد خانواده در ۲۰ سال اخیر را با توجه به شاخص‌های گوناگون مرتبط با ازدواج و طلاق، با استفاده از اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور مورد توجه قرار داده‌ایم.

 

وضعیت خانواده از نگاه آمار ازدواج و طلاق

 

برای آسیب شناسی خانواده شاخص‌های زیادی وجود دارد، اما دقیق‌ترین آن‌ها آمارهای ازدواج و طلاق است که در این بخش به آن اشاره می‌شود. آخرین وضعیت ازدواج و طلاق در کشور در سرشماری‌ها منعکس شده است. هم‌چنین همه ساله سازمان ثبت احوال گزارش ازدواج و طلاق سال قبل را منتشر می کند.

 

در سال ۱۳۹۳ تعداد ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده است. در این میان، استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین نرخ ازدواج ثبت شده و استان‌های سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب دارای کمترین نرخ ازدواج ثبت شده هستند.

 

همچنین در سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۶۳ هزار و ۵۶۹ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است. در این میان، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان به ترتیب دارای بیشترین نرخ طلاق ثبت شده و استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب دارای کمترین نرخ طلاق ثبت شده هستند.

 

نمودار زیر تغییرات نرخ ازدواج و طلاق را در ۲۰ سال گذشته (۹۳-۱۳۷۵) نشان می‌دهد:

- طی دو دهه اخیر اگرچه نرخ رشد ازدواج با تلاطم‌های فراوانی روبرو بوده است، اما تا سال ۱۳۸۹ از روند رو به رشد مثبت برخوردار بوده است. از سال ۸۹ این روند، نزولی شده و از سال ۹۱ شیب منفی آن شتاب بیشتری گرفته است. به نحوی که تعداد ۸۹۱ هزار واقعه ازدواج در سال ۸۹ به عدد ۷۲۴ هزار واقعه در سال ۹۳ کاهش یافته است.

 

- طی دو دهه اخیر نرخ رشد طلاق همواره مثبت بوده است و شیب نسبتا تندی را تجربه کرده است. به نحوی که تعداد ۳۷ هزار واقعه طلاق در سال ۷۵ به عدد ۱۶۳ هزار واقعه در سال ۹۳ (بیش از چهار برابر) افزایش یافته است.

 

- بر پایه اطلاعات سال ۱۳۹۳ می‌توان گفت؛ به طور میانگین در هر ساعت از شبانه روز؛ ۸۲.۶ مورد ازدواج و ۱۸.۶ مورد طلاق در کشور ثبت می‌شود. بدین ترتیب در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرو می‌پاشد. این آمار در کنار آمار پنهان اختلافات و ناسازگاری‌های خانوادگی (طلاق‌ عاطفی)، زنگ خطر بحران تحکیم خانواده را سال‌هاست که به صدا درآورده است.

 

نسبت ازدواج به طلاق

 

ارائه آمار طلاق و ازدواج هر کدام به تنهایی لازم است، اما مساله‌ای که حائز اهمیت بیشتر و گویای ارزیابی دقیق‌تری است، نسبت ازدواج به طلاق است که از تقسیم تعداد ازدواج‌های ثبت شده بر تعداد طلاق‌های ثبت شده به دست می‌آید. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از طرف سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران؛ آخرین وضعیت نسبت ازدواج به طلاق در کشور بدین شرح است:

 

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ نسبت ازدواج به طلاق در کل کشور رقم ۴.۳ است. بدین ترتیب؛ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ به ازای هر ۴.۳ مورد ثبت ازدواج، یک طلاق به ثبت رسیده است. همچنین در میان استان‌های کشور؛ استان تهران (۲.۸) از کم‌ترین نسبت ازدواج به طلاق برخوردار بوده و استان‌های البرز و گیلان (۳.۱)، قم و مازندران (۳.۵) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان سیستان و بلوچستان (۱۲.۲) نیز از بیشترین نسبت ازدواج به طلاق برخوردار است. نمودار زیر تغییرات نسبت ازدواج به طلاق در ۲۰ سال گذشته (سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۹۴) را نشان می‌دهد:

- طی ۲۰ سال گذشته همواره نسبت ازدواج به طلاق سیر نزولی داشته است. در سال ۷۵ نسبت ازدواج به طلاق رقم ۱۲.۷ بوده؛ اما در سال ۹۴ این نسبت به رقم ۴.۳ رسیده است.

 

توزیع سنی زوجین در زمان ازدواج و طلاق

 

بر پایه اطلاعات و آمار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال کشور، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴؛

 

بیشترین ازدواج برای مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال ثبت شده است (۳۶.۷ درصد از کل ازدواج‌ها)

 

بیشترین ازدواج برای زنان در گروه سنی ۲۴-۲۰ سال ثبت شده است (۳۰ درصد از کل ازدواج‌ها)

 

بیشترین ترکیب ازدواج؛ برای ترکیب سنی مردان ۲۴-۲۰ سال با زنان ۱۹-۱۵ سال ثبت شده است (۱۵ درصد از کل ازدواج‌ها)

 

بیشترین طلاق برای مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال ثبت شده است (۲۴.۱ درصد از کل طلاق‌ها)

 

بیشترین طلاق برای زنان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال ثبت شده است (۲۳ درصد از کل طلاق‌ها)

 

بیشترین ترکیب طلاق؛ برای ترکیب سنی مردان ۳۴-۳۰ سال با زنان ۲۹-۲۵ سال ثبت شده است (۲۴ درصد از کل طلاق‌ها)

 

میانگین سن ازدواج

 

شاخص میانگین سن ازدواج از معدل گروه‌های سنی مختلف با توجه به فراوانی ازدواج صورت گرفته در آن‌ها به‌دست می‌آید. اطلاعات و آمار موجود نشان دهنده افزایش این شاخص در سال‌های اخیر است. این افزایش به ویژه برای زنان چشمگیر و قابل توجه بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند؛ افزایش میانگین سن ازدواج در سال‌های اخیر نشان از گسترش پدیده «تأخیر ازدواج» است. تأخیر ازدواج به معنای ازدواج در سنین بالاتر از «سن مناسب ازدواج» است. سن مناسب ازدواج سن یا حدودی از سن است که جوانان یک جامعه به طور متوسط دارای حداقل شرایط جسمی، روحی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای ازدواج باشند.

 

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ میانگین سن ازدواج در کل کشور برای مردان ۲۹ سال و برای زنان ۲۴ سال است. در حالی که این شاخص در سال ۱۳۷۵ (قریب ۲۰ سال پیش)؛ برای مردان ۲۵.۶ سال و برای زنان ۲۲.۴ سال بوده است. بدین ترتیب میانگین سن ازدواج مردان در ۲۰ سال گذشته، ۳.۴ سال و میانگین سن ازدواج زنان ۱.۶ سال افزایش داشته است. همچنین در میان استان‌های کشور؛ استان تهران با میانگین ۳۰.۱ سال برای سن ازدواج مردان و ۲۶ سال برای سن ازدواج زنان دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در کشور است. این در حالی است که در بخش شمیرانات تهران این میانگین برای مردان ۳۲.۴ سال و برای زنان ۲۸.۹ سال است.

 

افزایش میانگین سن ازدواج در سال‌های اخیر، لزوما به معنای تأخیر ازدواج نیست

در تحلیل افزایش میانگین سن ازدواج و ارتباط آن با پدیده تأخیر ازدواج باید گفت؛ افزایش میانگین سن ازدواج در سال‌های اخیر، لزوما به معنای تأخیر ازدواج نیست. چراکه تغییرات در ساختار جمعیت جوان کشور تاثیرات زیادی بر آمار میانگین سن ازدواج داشته است. به بیان دیگر؛ تغییرات ساختار سنی جمعیت را می‌توان علت کاهش نرخ ازدواج در کشور و افزایش آمار مربوط به میانگین سن ازدواج دانست. داده‌های مربوط به سازمان ثبت احوال کشور کاهش ۴ درصدی سهم جمعیت جوان کشور (۱۵ تا ۲۹ سال) را در سال‌های ۹۰-۱۳۸۵ نشان می‌دهد. بر اساس دو سرشماری انجام شده در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰، جمعیت جوان کشور از ۳۵.۴ درصد کل جمعیت به ۳۱.۵ درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت؛ گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال (سنین جوانی)، گروه سنی است که بالاترین و بیشترین تراکم جمعیت شناختی را دارد. بدین معنی که بیشتر وقایع و رفتارهای جمعیتی در طول سال‌های دوره جوانی رخ می‌دهد. در این سنین بیشترین تغییرات و گذارهای زندگی رخ می‌دهد. از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ تعداد جوانان با سرعت قابل توجهی افزایش یافته و از ۸.۵ میلیون (۲۵ درصد کل جمعیت) به ۲۵ میلیون نفر (۳۵.۴ درصد کل جمعیت) رسیده است. از سال ۱۳۸۵ به بعد از تعداد جوانان کشور به تدریج کاسته شده و در سال ۱۳۹۰ تعداد آن‌ها به ۲۳.۷ میلیون نفر (۳۱.۵ درصد کل جمعیت) رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز این روند بطئی کاهش تداوم داشته باشد. این تغییرات در ساختار جمعیتی، اثرات زیادی بر آمار مربوط به نرخ ازدواج و میانگین سن ازدواج گذاشته است. تایید این ادعا آن‌جاست که ما هرچه به سمت ساختارهای جمعیتی مسن‌تر حرکت می‌کنیم (برای نمونه بخش شمیرانات شهر تهران)، میانگین سنی ازدواج افزایش می‌یابد.

 

دوام زندگی (طول مدت ازدواج)

 

شاخص طول مدت زندگی بیانگر میزان فراوانی طلاق‌های ثبت شده به حسب طول مدت زندگی مشترک است. به عبارت ساده‌تر این شاخص نشان می‌دهد چه میزان از طلاق‌های ثبت شده مربوط به خانواده‌هایی است که کمتر از یک سال یا دو سال و بیشتر، از تشکیل زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد. آن چیزی که برای ما در اینجا اهمیت دارد، درصد طلاق‌هایی است که مربوط به خانواده‌های کمتر از ۴ سال است. کارشناسان معتقدند؛ ۴ سال ابتدایی زندگی مشترک، نقش مهمی در استحکام و دوام آن دارد. علاوه بر این؛ گونه شناسی طلاق‌ها نشان از تفاوت علت طلاق‌ها در خانواده‌های نوپا (کمتر از ۴ سال) از سایر طلاق‌ها دارد.

 

بر پایه اطلاعات منتشر شده از طرف سازمان ثبت احوال کشور، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴؛ ۳۹.۸ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده در مناطق شهری مربوط به خانواده‌هایی است که کمتر از ۴ سال از شروع زندگی مشترک‌شان گذشته است. این شاخص در مناطق روستایی کشور؛ ۴۹.۴ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده است.

 

توصیف دقیق شاخص دوام زندگی با توجه به تغییرات این شاخص در طی گذر زمان ممکن می‌شود. نمودار زیر، تغییرات درصد طلاق‌های ثبت شده در ۴ سال اول زندگی مشترک را طی ۱۰ سال اخیر (۹۴- ۱۳۸۴) به تفکیک مناطق شهری و مناطق روستای کشور و شهر تهران نشان می‌دهد:

 

طی ۱۰ سال گذشته همواره درصد طلاق‌های ثبت شده در خانواده‌های نوپا (زیر ۴ سال) رو به کاهش بوده است. این مطلب با توجه به این که همواره شاخص مذکور در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی و در شهر تهران نسبت به سایر نقاط کشور از درصد کمتری برخوردار بوده است، می‌تواند معنادار باشد. بدین ترتیب می‌توان گفت؛ هرچه در طی زمان بر میزان آگاهی عمومی مردم و جوانان در زمینه ازدواج افزوده شده است، آسیب‌ها و عواملی که می‌تواند در فروپاشی زندگی در سال‌های آغازین آن موثر باشد، کاهش یافته است. طبیعی است مردم در مناطق شهری به نسبت مناطق روستایی و در شهر تهران به نسبت سایر نقاط کشور، از سطح گاهی و مهارت‌های بیشتری در زمینه ازدواج و زندگی مشترک برخوردار هستند. البته میزان دسترسی به مراکز تخصصی مشاوره خانواده در مناطق شهری و به ویژه شهر تهران را نباید از نظر دور داشت.

 

۲۰دی : هزینه خوراک ۴ نفره ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان

 

به گزارش خبرنگار مهر، میلیون‌ها خانوار در کشور زندگی می کنند که اوضاع مالی و معیشتی برخی مناسب بوده و لطف خداوند شامل حال آنها شده است. بسیاری توان برقراری ارتباط بین هزینه ها و درآمدهای خود را دارند، می توانند منزل خوب داشته باشند، خوراک مناسبی دارند و خوشبختانه زندگی به آنها لبخند می زند که البته وجود این شرایط برای ده ها هزار خانوار ایرانی خوشحال کننده است و باید از این بابت شکرگزار بود.

 

سیاست‌هایی که به نفع کم‌درآمدها نیست

 

کارشناسان می گویند نتیجه بی توجهی دولت‌ها در سیاست گذاری های درست و نادیده گرفتن توان اقشار ضعیف باعث شده تا به مرور بر تعداد گروه هایی که زیر خط فقر قرار دارند، افزوده شود. به بیان ساده تر، اجرای برخی برنامه های اقتصادی، شتاب زدگی و بروز هیجانات کاذب در اقتصاد کشور باعث افزایش هزینه های زندگی اقشار ضعیف و در نتیجه فشار مالی بر آنها شده است.

 

قطعا کارگری که ماهیانه تنها ۷۱۲ هزارتومان دریافتی دارد و یا بنا به گفته وزیر کار متوسط دریافتی مشمولان قانون کار در سال جای یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است، هرگونه افزایش یکباره در قیمت اقلام مصرفی خانوار و یا افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی و مواردی از این دست باعث شکننده تر شدن اوضاع زندگی آنها می شود.

 

هرچند در طول دو سال و اندی از دوران فعالیت دولت تدبیر و امید بازارها از افزایش هیجانی و یکباره قیمت‌ها دور مانده اند اما روند افزایش قیمت و کاهش مداوم قدرت خرید خانوار با شیب کمتری همچنان ادامه داشته است. دولت در دوره فعالیت خود نتوانسته دستمزد منصفانه ای به نفع اقشار کمتر برخوردار و حقوق بگیر تعیین کند؛ از این رو اوضاع زندگی کم درآمدها بدتر شده و شکاف بین هزینه و درآمد کارگران همچنان رو به افزایش است.

 

دولت حتی با بهبود پرداختی های بخش خصوصی در جریان افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن امسال کارگران نیز مخالفت کرده و به بهانه اینکه موافقت یعنی اینکه دریافتی صدها هزار کارگر شاغل در بدنه دولت هم باید بیشتر شود، با افزایش های جزئی حقوق کارگران و گروه های کم درآمد مخالفت می کند.

 

حالا اوضاع درآمدی میلیون‌ها مشمول قانون کار با هزینه ها و رشد قیمت‌ها فاصله معناداری پیدا کرده و زندگی بسیاری از گروه ها به ویژه آنهایی را که در کلانشهرها ساکن هستند، تحت الشعاع قرار داده است. کارگران می گویند میزان دریافتی ماهیانه آنها حتی توان تامین هزینه مسکن و خوراک آنها را نیز ندارد، این در حالی است که دولت در مقابل اوضاع بسیار بد معیشتی گروه های کم درآمد کارگری سکوت کرده و توان انجام کار مثبتی را ندارد.

 

پورموسی با اشاره به اینکه تنها در یک مورد از بندهای سد معیشت خانوار، هزینه خوراک خانوار ۴ نفره ۶۰۰ هزارتومان در ماه محاسبه شده است، گفت: این محاسبات درباره پوشاک، مسکن، تحصیل، درمان و موارد دیگر نیز باید انجام و در نهایت رقم جمع بندی شده و متوسط نهایی اعلام شود.

 

این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: افزایش هزینه خوراک در خانوار کارگری در حالی مطرح بوده که مجموع دریافتی میلیون‌ها نفر در ماه تنها ۷۱۲ هزارتومان است؛ بنابراین اینکه فقط ۶۰۰ هزار تومان از ۷۱۲ هزارتومان را بابت خوراک هزینه کنیم، نشان می دهد چه مشکلاتی پیش روی معیشت خانوار خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: هزینه ۶۰۰ هزار تومانی ماهیانه خوراک خانوارهای کارگری بر مبنای ۲۵۰۰ کالری برای بزرگسالان در روز و ۲۰۰۰ کالری برای خردسالان محاسبه شده و در آن هیچگونه تجملات و خوراکی های گران قیمت غیرضروری وجود ندارد. در بخش مسکن نیز هم اکنون هزینه اجاره یک منزل در حاشیه شهرها دستکم ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان هزینه در بر دارد

 

۲۰ دی : ۱۱ هزار و ۸۰۰ پزشک گم شده‌اند!

 

ایسنا: اتاق خبر- رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: میزان مراجعه ایرانیان به پزشک متخصص در هر‌ سال ١.٧، مراجعه به پاراکلینیک‌ها ٠.٧ و مراجعه به مراکز توانبخشی ٠.٠٣‌درصد است.

علیرضا زالی در پاسخ به این سوال که «آیا آماری از تعداد پزشکان و به‌طور کلی جامعه پزشکی وجود دارد؟»، تصریح کرد: متاسفانه آمار درستی نداریم اما می‌دانیم که هم‌اکنون ١٠‌ هزار دستیار در بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند. در مطالعه‌ای هم که مربوط به یک‌ سال و نیم پیش است، مشخص شده که ١١ ‌هزار و ٨٠٠ نفر از کسانی که در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ‌التحصیل شده‌اند، به نظام پزشکی و به وزارت بهداشت مراجعه نکرده‌اند. اینها یا در بخش‌های دیگر فعال شده‌اند یا مهاجرت کرده‌اند. ما آمار دقیقی از این افراد نداریم.

وی افزود: در کنار این افراد، پزشکانی هستند که کار ستادی می‌کنند، به همین خاطر ما پیشنهاد کرده‌ایم تا با مرکز آمار و وزارت بهداشت همکاری را شروع کنیم و آمار جامعه پزشکی را به دست آوریم. البته از ‌سال گذشته ثبت و تمدید پروانه مطب‌ها آنلاین شده و ‌سال آینده هم به همین شکل ادامه خواهد داشت که با ثبت و تمدید مطب‌ها، می‌توان آماری از تعداد پزشکان به دست آورد.

 

۲۰ دی : بیکاری ۳۳۰۰ کارگر در پی تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای تولیدی در کهکیلویه و بویراحمد

 

ایلنا : براساس اخبار دریافتی ایلنا، معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تعطیلی واحدهای تولیدی در این استان سبب بیکار شدن تعداد بسیاری از کارگران این واحد‌ها شده است.

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل است، افزود: تعطیلی واحدهای تولیدی در این استان، بیکار شدن ۳ هزار و ۳۰۰ کارگر را به همراه داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد از واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد فعال بوده و ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در این واحد‌ها مشغول به کار هستند.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد به عوامل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی در این استان اشاره کرد و گفت: رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی و کمبود منابع مالی از مهم‌ترین عوامل تعطیلی واحدهای تولیدی در این استان است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©