Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ برابر با  ۲۹ فوريه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴  برابر با ۲۹ فوريه ۲۰۱۶
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۲۱۰)

یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ برابر با ۲۸ فوريه ۲۰۱۶     

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۲۷۲  مورد فوت ناشی از حوادث کار در تهران

 

سرطان معده صدرنشین مرگ های سرطانی ایران

 

رشد تقریبا ۱۵ درصدی مجوز سقط جنین در ایران طی ۱۰ ماه

 

آمار کودک آزاری سال ۹۴ / آزارهای روانی گزارش نمی‌شود

 

افزایش ۱۰ برابری معتادان خیابانی طی ۸ سال

 

قرص برنج قاتل ۶ هزار ایرانی در ۸ سال اخیر

 

۱۳۰  هزار دانش آموز معتاد در پشت نیمکت‌های مدارس

 

حضور ۲۵۰ کودک در زندان‌ها

 

۲۰ هزار کودک بی شناسنامه در خراسان

 

مهاجرت۳۰  درصد داروسازان کشور به کانادا

 

مقایسه مزد ساعتی کارگران در ۱۶ کشور/دستمزد ساعتی نیروی کار در ایران تا ۸.۵ برابر کمتر از کشورهای دیگر

 

فاصله درآمدی بین پزشک و پرستار در هیچ کجای دنیا ۵۰ برابر نیست

 

۴۹.۵ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند »

 

آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در جهان می‌شود

 

 

۹ اسفند : ۲۷۲  مورد فوت ناشی از حوادث کار در تهران

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: تا دی ماه امسال ۲۷۲ مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوت ناشی از حوادث کار ۳۹۲ نفر اعلام شده بود ۶/۳۰ درصد کاهش یافته است.

بنابراین گزارش از کل فوت شدگان ناشی از حوادث کار در ۱۰ماه نخست امسال ۲۶۸ نفر مرد و ۴ نفر زن بوده است.

در دی ماه امسال نیز تعداد فوت ناشی از حوادث کار با ۶/۵۳ درصد کاهش نسبت به دی سال قبل ۱۳ نفر اعلام شده است.

 

۹ اسفند : سرطان معده صدرنشین مرگ های سرطانی ایران

 

آمارها می‌گویند بروز سرطان تا کمتر از ۲۰ سال آینده تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. اما بیشترین میزان مرگ و میر این آمار به سرطان معده اختصاص دارد. این کشنده‌ترین سرطان سالانه جان هشت هزار نفر را می‌گیرد؛ یعنی روزانه ۲۲ نفر و هر یک ساعت و ۱۰ دقیقه یک نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از ۷۰۰ هزار نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود.

حال از آنجا که آمار سالانه سرطان  معده در حال افزایش است، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان معده به دلیل عادت های غذایی و رفتاری نادرست نظیر شاخص توده بدنی بالا، مصرف ناکافی میوه ها و سبزی ها، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات وغیره ایجاد می شود.

 

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: سالانه در کشور بیش از ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان مشاهده می‌شود که شایع‌ترین موارد ابتلا سرطان سینه، معده، روده بزرگ و مثانه است البته طبق آمارهای رسمی به ترتیب مردان و زنان ۱۳۴ و ۱۲۸ درصد هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند همچنین متوسط بروز سرطان در جهان برای مردان ۲۰۵ و برای زنان ۱۶۵ در صد هزار مورد است. در واقع در کشور ما میزان ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانی است.

دکتر محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در خصوص هلیکوباکتر پیلوری بیان کرد: این باکتری عامل اصلی زخم معده است و در حال حاضر ۹۰ درصد مردم جهان به باکتری هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند، به صورتی که شیوع آن در کشورهای توسعه یافته به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته اما در ایران از مرز ۷۰ درصد نیز گذشته است.

 

۹ اسفند : رشد تقریبا ۱۵ درصدی مجوز سقط جنین در ایران طی ۱۰ ماه

 

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد در ۱۰ ماهه سال جاری صدور مجوز سقط جنین درمانی در مراکز پزشکی قانونی کشور ۱۴.۶ درصد رشد داشته است.

این آمار روز شنبه هشتم اسفند ماه در وب‌سایت رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در ۱۰ ماه اخیر پنج هزار و ۸۰۶ مجوز سقط جنین صادر شده است.

طی این مدت هشت هزار و ۱۳۱ نفر برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که تنها با ۷۱.۴ درصد این درخواست‌ها موافقت شده است.

در استان‌های تهران با ۸۷۳ مجوز، خراسان رضوی با ۶۳۵ و خوزستان با ۴۸۲ مجوز، بیشترین سقط جنین‌های «قانونی» طی ۱۰ ماه اخیر انجام شده است.

استان‌ سمنان هم با ۲۴، خراسان جنوبی ۴۷ و ایلام با ۵۱ مجوز کمترین آمار را در این زمینه داشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین شروط صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی، «سن بارداری» است که بر اساس قانون باید قبل از چهار ماهگی و یا پیش از ۱۹ هفتگی باشد.

براساس آمار‌های رسمی سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در ایران صورت می‌گیرد که به گفته مقام‌های مسئول تنها «هفت هزار مورد از این سقط جنین‌ها» با مجوز است. سقط جنین غیرقانونی در مواردی منجر به مرگ مادر نیز شده است.

قوانین ایران محدودیت‌های زیادی برای سقط جنین در نظر گرفته‌ و بر اساس آن‌ها، این اقدام تنها در شرایط خاصی مجاز است.

 

۴ اسفند : آمار کودک آزاری سال ۹۴ / آزارهای روانی گزارش نمی‌شود

 

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار کودک آزاری در سال ۹۴ با بیان اینکه برآورد می‌کنیم که تا پایان سال جاری ۶۵۰ هزار تماس به اورژانس اجتماعی داشته باشیم، گفت: از این تعداد ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت اوژانس فعالیت اجتماعی است که ۵. ۸ درصد آن مربوط به مشکل کودک آزاری است که نسبت به سال‌های قبل تفاوت معناداری ندارد.

وی ادامه داد: این تعداد مربوط به موارد گزارش شده است و به معنای آن نیست که به میزان کودک آزاری ثابت است، بلکه آنچه به ما گزارش می‌شود؛ عمدتا کودک آزاری‌های شدید فیزیکی بوده و متاسفانه آزار روانی و تحقیر و توهین به کودکان به ما گزارش نمی‌شود.

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۶۰۰ مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۸۵ درصد این کودکان فاقد سرپرست موثر بوده و ممکن است؛ والدین‌شان دارای بیماری مزمن روانی یا بیماری صعب‌العلاج باشد و سرپرست دیگری نیز نداشته باشد.

معاون امور اجتماعی با اشاره به سخن وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه ۹۸ درصد کودکان سن دبیرستان در مدارس حضور دارند خاطرنشان کرد: مدرسه بهترین جایی است که می‌توانیم به ۹۸ درصد والدین دسترسی داشته باشیم و شیوه‌های فرزند پروری رابه آن‌ها بیاموزیم و همچنین کودکان دارای مشکل را شناسایی کنیم.

 

۴ اسفند : افزایش ۱۰ برابری معتادان خیابانی طی ۸ سال

 

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد مجلس نهم بر کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی نظام در سال ۱۳۸۶ و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۸۹ در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ماده ۴۵ قانون مبارزه به مواد مخدر به مجلس اجازه می‌دهد که بتواند؛ بندهایی از این قانون را اصلاح کند.

وی ادامه داد: مجلس نهم ۴ سال فرصت داشت که بندهایی از این قانون را به نفع جامعه در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اصلاح کند که متاسفانه به این موضوع ورود نکرد.

رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر با بیان اینکه دولت نهم و دهم نگاهی سخت افزاری به مسایل اجتماعی داشت، اظهار کرد: تعداد معتادان خیابانی طی ۸ سال ۱۰ برابر شد این در حالی است که برخی معتقدند تعداد معتادان ثابت مانده است اما این موضوع را در جامعه مشاهده نمی‌کنیم.

  صفاتیان با تاکید بر اینکه نگاه ما در حوزه درمان دارویی است ادامه داد: این درحالی است که دارو تنها بیست درصد کار است و ما درمانی‌های غیر دارویی سیستم روان‌شناسی مددکاری حمایت‌های اجتماعی صیانت از بهبودیافتگان و اشتغال را داریم که همگی ضعیف حرکت می‌کند.

 

۳ اسفند :  قرص برنج قاتل ۶ هزار ایرانی در ۸ سال اخیر

 

آمارهای پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در سال جاری ۳۹۵ شهروند بر اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده اند و در مدت ۸ سال این عدد به بیش از ۶ هزار نفر می رسد.

 

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- سید هادی کسایی زاده: قرص برنج یا همان فسفید آلومینیوم است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز، فسفید تولید می کند و برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما خواهد شد.

 

مرگ با قرص برنج؛ ۶۱ درصد مرگ بر اثر مسمومیت

 

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۳ آمار مرگ بر اثر مسمومیت با قرص برنج ۶۳۶ مورد بوده که استان های تهران با ۲۶۷، ‌مازندران با ۱۰۰ و فارس با ۷۷ فوتی بیشترین و استان‌های بوشهر با سه، خراسان شمالی، کهگیلیویه و بویراحمد، مرکزی و یزد هر کدام با چهار و استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان هر کدام با پنج فوتی کمترین آمار تلفات را داشته‌اند ضمن آنکه استان خراسان جنوبی هیچ مرگی بر اثر مسمومیت با سم نداشته است.

 

این گزارش می افزاید: طی سال گذشته، در بین سموم، آنچه بیشترین سهم را در مرگ افراد داشته، قرص برنج است، به نحوی که در این مدت ۶۱.۷ درصد از کل تلفات مسمومیت با سم را به خود اختصاص می دهد، پس از آن به ترتیب سموم دفع‌آفات نباتی، الکل، سیانور و جونده‌کش‌ها در رتبه های بعدی مرگ بر اثر مسمومیت با سم قرار می گیرند.

 

مرگ ۶۱۶۷ شهروند با قرص برنج در ۸ سال (روزانه ۲ نفر)

 

این گزارش در حالی است که در پنج سال (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳) بر اساس آمارهای موجود پنج هزار و ۲۳۰ نفر بر اثر مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آن مربوط به سال ۱۳۹۲ با یکهزار و ۱۰۱ فوتی و کمترین آن با ۹۹۱ فوتی مربوط به سال ۱۳۹۰ است. همچنین در سال ۸۷ این تعداد ۲۱۴ نفر و در سال ۸۸ تعداد مرگ بر اثر مصرف قرص برنج ۲۲۸ نفر بوده است.

 

مرگ ۳۹۵ شهروند با قرص برنج در ۹ ماهه ۱۳۹۴

 

اما جدیدترین آمارهای سازمان پزشکی قانونی که در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته شده نشان می دهد که در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۹۵ شهروند بر اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده اند. که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۴۸۳ نفر بود، ۱۸.۲ درصد کاهش یافته است. در این مدت استان‌های تهران با ۹۷، گیلان با ۵۵، مازندران با ۳۹ و لرستان با ۳۴ فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج را در این مدت داشته‌اند. آمار تلفات قرص برنج در سایر استان‌ها کمتر از ۲۶ فوتی بوده و تعداد قابل توجهی از آنها زیر ۱۰ نفر بوده است.

 

۲ اسفند : ۱۳۰  هزار دانش آموز معتاد در پشت نیمکت‌های مدارس

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳۰ هزار دانش آموز معتاد، پشت نیمکتهای مدارس حضور دارند.

حسین طلا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر پایه اعلام وزارت آموزش و پرورش در اول مهرماه سال ۱۳۹۴ حدود ۱۳ میلیون نفر دانش آموز در کشور تحصیل می کنند که در مقطع سنی ۷ تا ۱۹ سال هستند.

وی در ادامه در خصوص سن اعتیاد در دانش آموزان یادآور شد: برپایه گزارش‌ها سن اعتیاد به ۱۳ سالگی کاهش پیدا کرده است و ۱۳ سالگی یعنی نوجوانی که در ابتدای دوران تحصیلی دوره دوم خود یعنی در کلاس هفتم یا همان دوم راهنمایی سابق است.

طلا درباره این آمار گفت: برپایه آمار اعلامی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اکنون یک درصد از تعداد کل دانش آموزان کشور دارای اعتیاد هستند و بر مبنای صحت این آمار تعداد ۱۳۰ هزار نفر دانش آموز معتاد پشت نیمکتهای مدارس در حال تحصیل هستند، اما مسئولین وزارت آموزش و پرورش این آمار را قبول ندارند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره آمار اعلامی تاکید کرد: تعداد ۱۳۰ هزار دانش آموز معتاد، مربوط به آنهایی است که مصرف دائمی مواد دارند و آماری از آن دسته از دانش آموزانی که به صورت تفننی و تفریحی به استعمال مواد مخدر می پردازند در دست نیست وگرنه تعداد از این هم فراتر خواهد رفت.

 

۱ اسفند : حضور ۲۵۰ کودک در زندان‌ها

 

اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت احداث مهدکودک در زندان‌های کشور، گفت: این موضوع از گذشته دغدغه ما بوده و در حال حاضر هم مهدهایی را در زندان‌ها داریم، اگرچه خیلی کامل نیستند.

وی افزود: در این خصوص با سازمان بهزیستی صحبت کرده‌ایم، ضمن اینکه معاونت زنان ریاست جمهوری در این بخش پیشقدم شده و با تفاهم‌نامه‌ای که با آنها امضا کرده‌ایم، تلاش می‌کنند تا در برخی از زندان‌ها که آمار کودکان همراه زنان زندانی در حدی است که یک مهدکودک را می‌طلبد، محیط لازم را فراهم کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: ما به‌طور کلی در کشور بین 200 تا 250 کودک داریم که با مادران خود در زندان به سر می‌برند.

جهانگیر در خصوص بودجه لازم برای احداث مهدکودک در زندان‌ها، گفت: هنوز رقمی برای احداث مهدکودک نهایی نشده و ما در حال بررسی بودجه لازم برای این کار هستیم.

 

۲۹ بهمن : ۲۰ هزار کودک بی شناسنامه در خراسان

 

آن‌گونه که محمد عجمی گفته آمار ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع خارجی در خراسان رضوی بالغ بر ۱۲ هزار مورد بر آورد می‌شود که از این تعداد تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ مورد آن با قوانین تسهیل شده ثبت شده یا با مجوز دولت و به صورت رسمی انجام گرفته است. بر این اساس، ۶ هزار و ۷۰۰ مورد از این ازدواج‌ها غیر قانونی و غیرمجاز است که بخشی از آن‌ها که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مربوط به قبل از سال ۸۵ بوده قابل ثبت است.

 

فقر؛ عامل ازدواج با بیگانه؟

 

 بر اساس آمار‌ها در خراسان رضوی بالغ بر ۳۲۰ هزار تبعه خارجی وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر دارای مدارک اقامتی و قانونی و کارت آمایش و غیره هستند و مابقی غیر مجاز محسوب می‌شوند. همچنین ۹۵ درصد این اتباع خارجی که عمده آن‌ها افغان‌ها هستند در مشهد ساکن اند، سه درصد در مهمانشهر تربت جام و دو درصد سایر شهرستان‌های استان سکونت دارند. اگر چه محمد عجمی شمار فرزندانی که به همین ترتیب در شهر مشهد فاقد شناسنامه هستند را ۲۰ هزار نفر برآورد کرده، اما خود او سه سال پیش شمار این «فرزندان بدون هویت سجلی» را در مشهد ۲۲هزار نفر اعلام کرده بود. این در حالی است که اگر پدران فرزندان حاصل از ازدواج موقت (صیغه) اتباع خارجی باشند، فرزندان آنان را از ملیت ایرانی محروم می‌سازد و تابعیت ایرانی مادران را شامل حال کودکان نمی‌داند. به بیان دیگر، در صورتی که ازدواج موقت میان یک زن ایرانی و یک تبعۀ خارجی انجام شود، برخلاف موارد ازدواج میان زنان و مردان ایرانی، اولویت دیگر نه با شرع که با قوانین دولتی است. به این ترتیب، زنانی که عمدتاً در نتیجۀ فقر به عقد موقت اتباع خارجی در می‌آیند در صورت باردار شدن در فقر و تنگدستی بیشتری قرار می‌گیرند. سالانه تنها حدود ۳۵۰ هزار زائر عراقی وارد مشهد می‌شوند و با افزایش شمار آنان بر شمار کودکان بدون شناسنامه که عمدتاً حاصل ازدواج موقت میان زنان ایرانی و اتباع خارجی است نیز افزوده می‌شود.

 

مشکلات بیشمار پس از ازدواج با اتباع بیگانه

 

 زندگی زنان ایرانی که به صورت غیرقانونی با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند، سراسر دلهره و مشکل است. مدیرکل اتباع و امور مهاجران استانداری خراسان رضوی این‌طور راه حل می‌دهد که اگر ازدواج‌شان قبل از سال ۸۵ باشد و مدرک زناشویی داشته و گواهی تولد فرزندان‌شان در بیمارستان باشد با مراجعه به اداره اتباع می‌توانند تشکیل پرونده بدهند و ازدواج‌شان قانونی شود، در صورت تایید پرونده به بچه‌های زیر ۱۸ ساله‌شان هم کارت شناسایی داده می‌شود که می‌توانند درس بخوانند، درمان شوند و کار کنند. عجمی معتقد است آنهایی که پس از سال ۸۵ برای ثبت ازدواج‌شان اقدامی نکرده‌اند، کم کاری خودشان بوده، زیرا‌‌ همان زمان اعلام شد باید بیایند و ازدواج‌شان را ثبت قانونی کنند تا در حق زنان ایرانی ظلمی نشود. او تاکید می‌کند: آن‌ها هم می‌توانند برای تشکیل پرونده و ثبت ازدواج‌شان اقدام کنند. پرونده آن‌ها به وزارت کشور می‌رود، در صورتی‌که وزارت کشور موافقت کرد و شرایط ازدواج را مناسب دانست ازدواج‌شان ثبت قانونی می‌شود. این مسئول درباره وضعیت زنان ایرانی که ازدواج‌شان در شناسنامه ثبت نشده و بیمارستان هم گواهی تولد فرزند به آن‌ها نداده، می‌گوید: این افراد برای آزمایش DNA به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند و در صورت تأیید، برای فرزندشان کارت شناسایی می‌گیرند. به گفته وی، خانواده‌ای که بچه‌ای را نگهداری می‌کند باید استناداتی از پدر و مادر واقعی بچه داشته باشد تا به تبع آن، کودک شناسایی شود. تشکل‌های مردم نهاد دارای مجوز می‌توانند امور حقوقی زنان ایرانی و کودکان دوملیتی را پیگیری کنند. ۲۰ هزار کودک بدون هویت و کارت شناسایی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند که حاصل ازدواج غیرقانونی ۱۲ هزار زن خراسانی با اتباع بیگانه هستند. این آمار در کل کشور نشان می‌دهد ۳۲ هزار زن ایرانی به مردان افغان بله گفتند و منابع غیررسمی پرده از وجود نیم میلیون کودک بی‌هویتی برمی دارد که حاصل بیش از ۱۰۰ هزار پیوند غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی است. کودکان دوملیتی حاصل از این پیوند‌ها در صورت ثبت رسمی ازدواج، تا قبل از ۱۸ سالگی کارت شناسایی اتباع و اقامت در اختیار دارند و یکسال پس از ۱۸ سالگی فرصت دارند برای مشخص کردن وضعیت تابعیت خود تشکیل پرونده دهند و براساس قانون، می‌توانند با انتخاب تابعیت مادر، شناسنامه دار شوند

 

۲۷ بهمن :  مهاجرت۳۰  درصد داروسازان کشور به کانادا

 

«اکبر عبداللهی اصل» در مراسم رونمایی از ۱۴ قلم داروی تازه شرکت داروپخش که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، افزود: متاسفانه دستمزد داروسازان در کشور کافی نیست و به همین دلیل بخشی از فارغ التحصیلان رشته داروسازی به کانادا مهاجرت می کنند.

وی گفت: دستمزد داروسازان در ایران کمتر از مدیران بازاریابی در بخش خصوصی است.

وی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست برای ارتقای دستمزد داروسازان تمهیدی اندیشیده شود.

عبداللهی اصل تاکید کرد «داروسازان کشور ۳۷ سال است تلاش کرده اند نیاز دارویی کشور را تامین کنند».

وی درباره ویژگی های دوران پسابرجام گفت: هم اکنون پس از آغاز اجرای برجام، کشورهای خارجی زیادی به ایران می آیند؛ در حالی که برخی از این کشورها ۳۷ سال ایران را تحریم کرده بودند.

 

 

۲۵ بهمن : مقایسه مزد ساعتی کارگران در ۱۶ کشور/دستمزد ساعتی نیروی کار در ایران تا ۸.۵ برابر کمتر از کشورهای دیگر

 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی های آماری نشان می دهد وضعیت حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در ایران نامناسب بوده و یکی از کمترین میزان ارقام را در بین کشورهای دیگر دارد. مقایسه رقم حاکی از فاصله و شکاف بسیار زیاد بین دریافتی شاغلان در ایران با برخی کشورهای با سطح دستمزد بالا است؛ با این وجود نمی توان تنها درآمدها را بررسی کرد و از هزینه ها سخنی نگفت.

در عین حال، آمارهای موجود بانک جهانی نشان می دهد که به صورت کلی میزان درآمد سرانه در ایران نسبت به برخی دیگر از کشورها پایین تر بوده و این مسئله ارتباط مستقیمی با قدرت خرید خانوار خواهد داشت. در مسئله دستمزد وقتی می توان شکاف موجود دخل و خرج را واضح تر دید که بدانیم میزان هزینه های خانوار شهری در سال جاری دستکم ۳ میلیون تومان و دریافتی بیشتر شاغلان مشمول قانون کار بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بنا به اظهار مقامات وزارت کار است.

کارشناسان بازار کار می گویند ساعت کار اجباری در کنار نرخ پائین دستمزد دو عامل تاثیرگذار در نرخ بهره وری نیروی کار در ایران هستند. با وجود اعلام بالا بودن تعطیلات در ایران، ساعت کار اجباری در ایران از بیشتر کشورهای جهان بیشتر است، در حالی که این تصور به صورت مکرر القا می‌شود که تعطیلات ایرانیان از همه جای دنیا بیشتر است و تعطیلات بیش از حد، مانع از رشد چرخ‌های اقتصادی کشور می‌شود.

 

سهم مزد از قیمت تمام شده کاهش یافت

 

نتایج یک مطالعه جدید در بررسی تطبیقی ساعت کار اجباری در ایران و سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که کشور فرانسه با ۳۵ ساعت کار در هفته، کمترین میزان کار اجباری را دارد. این رقم در ایران ۴۴ ساعت در هفته است، در حالی که در فقدان اجرای اصولی قانون کار، بسیاری از کارگاه‌ها، کارگران را بدون اضافه‌کاری یا با اضافه‌کاری برای ساعات بیشتری به کار می‌گیرند.

کارگران در استرالیا، انگلیس، بلژیک و دانمارک نیز ۳۸ ساعت در هفته کار می‌کنند. همچنین ساعت کار اجباری در ایرلند ۳۹ ساعت، در هلند ۴۰ ساعت، آلمان ۴۰.۵ ساعت، کانادا ۴۰ ساعت، کره ۴۰ ساعت، ژاپن ۴۰ ساعت و اسپانیا ۴۰ است. ساعت کار اجباری در آمریکا نیز ۴۰ ساعت در هفته است. بنابراین ساعت کار اجباری در بیشتر کشورهای جهان ۴۰ ساعت است، ‌به جز شماری از کشورهای جهان سوم که ساعت کار اجباری در آنها عمدتا ۴۴ یا ۴۸ ساعت است.

جالب اینکه اغلب کشورهای نامبرده شده تعداد تعطیلی بیشتری در سال نسبت به ایران دارند. از طرف دیگر، گزارش مراجع بین‌المللی از نرخ دستمزد در سراسر جهان، از پایین بودن حداقل دستمزد نیروی کار ایرانی نسبت به دستمزد دریافتی نیروی کار در سایر کشور‌ها خبر می‌دهد. کارگران ایرانی برای یک ساعت کار در هفته دستمزدی بالغ بر ۱.۱۲ دلار دریافت می‌کنند، در‌ حالی‌ که نرخ دستمزد در بیشتر کشورها بیش از ۵ دلار برای هر ساعت است.

بنا به اذعان وزارت کار، سهم دستمزد در هزینه تولید از ۱۳.۲ درصد در سال ۷۶ به ۷.۵ درصد در سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است. روشن است که با افزایش دستمزد کمتر از نرخ رسمی تورم و هزینه سبد معیشت میانگین یک خانواده در سالیان گذشته، این درصد کمتر نیز شده است. وزارت کار در سال ۹۲ اعلام کرده بود که ۶۰ درصد از کارگران کمتر از ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند؛ بدین‌ ترتیب دستکم ۶۰ درصد از کارگران ایرانی در سال ۹۲ کمتر از حداقل‌های قانونی مصوب وزارت کار حقوق دریافت می‌کردند.

بر پایه جدیدترین اعلام سازمان تامین اجتماعی، تعداد بیمه شده های مستقیم بالغ بر ۱۳ میلیون و یکصدهزار نفر است و از این تعداد ۸۰ درصد یا حداقل بگیر هستند یا در نزدیکی این عدد سر می کنند و از طرف دیگر ۶۰ درصد مخارج سازمان از محل سهم بیمه همین ۸۰ درصد در حال تامین است. این یعنی اگر به فکر جبران کاهش نرخ دستمزد نباشیم آینده سازمان تامین اجتماعی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

 

نرخ دستمزد در سایر کشور‌ها

 

بنا بر گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، دستمزد دریافتی کارگران در استرالیا ۹.۵۴، بلژیک ۸.۵۷، ایرلند ۸.۴۶، فرانسه ۸.۲۴، هلند ۸.۲، آلمان ۷.۱۹، کانادا ۷.۱۸، انگلیس ۷.۱۶، آمریکا ۶.۲۶، کره ۵.۸۵، ژاپن ۵.۵۲ و اسپانیا ۵.۳۷ دلار در ساعت است.

همچنین نرخ دستمزد در کشورهای بحران‌زده پرتغال و یونان ۴.۴ دلار برای هر ساعت است، یعنی حدود چهار برابر دستمزد کارگر ایرانی. نرخ دستمزد در کشور ترکیه نیز ۳/۴۹ دلار در ساعت است. اما شاید گفته شود که متناسب با پایین بودن نرخ دستمزد در ایران، هزینه‌ها نیز پایین‌تر است. درآمد سرانه شاخص مناسبی برای قیاس قدرت خرید مردم در کشورهای مختلف است.

بانک جهانی درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۴ را ۵ هزار و ۴۴۳ دلار اعلام کرده است، در حالی که درآمد سرانه کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان ۷ هزار و ۸۸۴، بحرین ۲۴ هزار و ۸۵۵، عراق ۶ هزار و ۴۲۰، عمان ۱۹ هزار ۳۰۹، عربستان ۲۴ هزار و ۱۶۱ و ترکیه نیز ۱۰ هزار و ۵۱۵ دلار است.

بر پایه این گزارش، درآمد سرانه کشورهای استرالیا، بلژیک، ایرلند، فرانسه، هلند، آلمان، کانادا، انگلیس، آمریکا، کره، ژاپن و اسپانیا به ترتیب ۶۱ هزار و ۹۲۵ دلار، ۴۷ هزار و ۳۵۲ دلار، ۵۴ هزار و ۳۷۴ دلار، ۴۲ هزار ۷۳۲ دلار، ۵۲ هزار و ۱۷۲ دلار، ۴۷ هزار و ۸۲۱ دلار، ۵۰ هزار و ۲۳۵ دلار، ۴۶ هزار و ۳۳۲ دلار، ۵۴ هزار و ۶۲۹ دلار، ۲۷ هزار و ۹۷۰ دلار، ۳۶ هزار و ۱۹۴ دلار و ۲۹ هزار و ۷۶۷ دلار اعلام شده است.

 

وضعیت درآمد سرانه

 

در حالی که نرخ دستمزد در کشورهای پیشرفته دست کم پنج برابر دستمزد ایرانیان تعیین می‌شود، قدرت خرید آنها نیز به همین قیاس بیشتر است. این شکاف بین ایران و کشورهای همسایه نیز دیده می‌شود و اگر از درآمد سرانه نجومی کشورهای همسایه صاحب نفت چشم‌پوشی کنیم که ما نیز دارای همین ذخائر بوده و علاوه بر آن یکی از بزرگترین دارندگان گاز طبیعی هستیم، ‌کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز درآمد سرانه بیشتری از ایران دارند.

بانک جهانی می‌گوید درآمد مردم در کشورهایی که درآمد سرانه‌ای پایین‌تر از ۴ هزار و ۱۲۶ دلار دارند، پایین است؛ درآمد مردم در کشورهایی که درآمد سرانه‌شان بیش از ۴ هزار و ۱۲۶ و کمتر از ۱۲ هزار و ۷۳۵ دلار قرار می‌گیرد، متوسط است و درآمد مردم در کشورهایی که درآمد سرانه‌ای بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۵ دلار دارند، بالا است. براساس درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۴، درآمد ایرانیان کمتر از متوسط است و قدرت خرید آنها از بیشتر کشورهای جهان پایین‌تر است.

 

۲۴ بهمن : فاصله درآمدی بین پزشک و پرستار در هیچ کجای دنیا ۵۰ برابر نیست

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان (عضو کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی) در مراسم بزرگداشت روز پرستار که امروز در برج میلاد برگزار شد، گفت: در زمانی که وزیر بودم؛ برای من خیلی سخت بود که کسی در بیمارستان بیاید و پول نداشته باشد و به همین دلیل ما نتوانیم؛ بستری‌اش کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که ما در مجلس به دنبال آن بودیم و تا حدودی آن را اجرا کردیم؛ این بود که ۱۰ درصد خالص هدفمندی  یارانه را برای دردمندان و فقرا و برای کسانی که صدایشان را بزرگان نمی‌شوند، گذاشتیم و همچنین یک درصد ارزش افزوده را نیز در دولت یازدهم قرار شد؛ برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در روستا‌ها هزینه کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد این ده درصد را ندادند و با اینکه مجری قانون بودند، قانون را اجرا نکردند و ده درصد هدفمندی که برای فقرا، بیماران و دردمندان بود به آن‌ها پرداخت نکردند در حالی که دم از فقرا زدند.

 

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی این پول به مردم داده شد و به سلامت نگاه ویژه‌ای صورت گرفت، اظهار کرد: اما متاسفانه در اجرا، این پول به طرف افراد دیگری سرازیر شد که نباید این اتفاق می‌افتاد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در حال حاضر به وزارت بهداشت مطرح می‌کنیم، این است که قانون را اجرا نکرده‌اند و پولی که باید به فقرا و محرومین می‌دادند، در جاهای دیگری صرف شده‌است.

پزشکیان در ادامه با تاکید براینکه در هیچ کجای دنیا فاصله درآمدی بین پزشکان و کادر پرستاری آنقدر نیست که در کشور ما وجود دارد، گفت: چرا باید یک پزشک ۵۰ برابر یک کادر پرستاری پول بگیرد؟

این نماینده مجلس با انتقاد از فاصله کارانه بین پرستاران و پزشکان افزود: در کشور فرانسه حدود ۱۴۰هزار یورو در سال در سیستم دولتی درآمد یک پزشک است و پرستار نیز ۷۰ هزار یورو پول می‌گیرد که این تفاوت دو برابر می‌شود نه ۳۰ برابر نظیر آنچه که ما در کشور خود درست کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: حدود ۶ ماه است که وزارت بهداشت نتواسته‌است که حقوق کادر پرستاری را در بعضی از نقاط بدهد و این به دلیل مکانیزم غلطی است که در کشور ایجاد شده است.

پزشکیان در پایان اظهار کرد: ارزش کاری پرستاری غیرقابل قیمت‌گذاری است و ما متصور نیستیم که اعتراضات پرستاران برای پول است بلکه برای بی‌عدالتی است.

 

۲۴ بهمن :  ۴۹.۵ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند »

 

ایرنا نوشت: دبیر علمی ششمین همایش علمی سلامت روان و رسانه گفت: ۴۹.۵ درصد افراد جامعه دچار اختلال روانی و ۶ دهم درصد افراد نیز مبتلا به اختلالات شدید روانی هستند.

 

محمدرضا محمدی روز شنبه در نشست خبری همایش علمی سلامت روان و رسانه گفت: بر اساس مطالعاتی که سه سال گذشته در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد انجام شد، ۴۹٫۵ درصد از افراد دچار اختلالات روانی هستند.

او ادامه داد: ۶ درصد افراد نیز جامعه دارای افسردگی، ۳ درصد دچار شیدایی و چهار درصد از کودکان دچار وسواس و همچنین ۷ دهم درصد از کودکان دچار کم خورگی و ۱۸ درصد از کودکان نیز به بیش فعالی مبتلا هستند که از جمله اختلالات روانی در جامعه است.

دبیر علمی همایش سلامت روان و رسانه با بیان اینکه فقط ۶ دهم درصد افراد جامعه دچار اختلالات شدید روانی هستند، گفت: این امر نادرست است که مشکلات این بخش اندک به همه بیماران روانی تعمیم داده شود.

 

سلامت روان مغفول مانده است

 

دبیر علمی همایش سلامت روان و رسانه گفت: سلامت روان در دنیا مغفول مانده و در ایران این امر بیشتر دیده می شود. سرانه بیماران روانی در کشورهای اروپایی ۱۵۰ دلار و در کشورهای عربی یکصد دلار است.

محمدی ادامه داد: متاسفانه این سرانه در ایران ناچیز و دارای کمترین سطح و زیر یک دلار است.

 

 

۲۴ بهمن : آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در جهان می‌شود

 

تحقیقات جدید نشان می دهد که بیش از ۵ میلیون و پانصد هزار نفر هر ساله در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودهنگام می شوند.

بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در کشورهای چین و هند است.

کارخانه ها، خودروها و گازی که از سوختن چوب و زغال سنگ متصاعد می شود از جمله عوامل اصلی این آلودگی ها عنوان شده است.

در حالی که کشورهای توسعه یافته در دهه های گذشته توجه زیادی به این مشکلات کرده اند، شمار افرادی که در کشورهای در حال توسعه در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، رو به افزایش است.

براساس این تحقیقات، آلودگی هوا بیش از عوامل خطرناک دیگری نظیر سوءتغذیه، چاقی و مواد مخدر باعث مرگ و میر می شود.

گفته شده سالانه در چین حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر و در هند تقریبا یک میلیون و سیصد هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©