Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ برابر با  ۲۲ جولای ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰  برابر با ۲۲ جولای ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۶۶)

چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰  برابر با ۲۱ جولای ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در خرداد ماه به ۴۳ درصد رسید

 

بانک مرکزی: ۲۱ میلیارد دلار صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز ایران در سال ۹۹

 

ایرانی ها، رتبه دوم خریداران خانه در ترکیه

 

رئيس انجمن مغز و اعصاب: سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال پایین آمده است

 

دلیل واقعی قطع برق در ایران چیست و تا کی ادامه خواهد داشت

 

اجاره مسکن در اطراف تهران «۷۰ درصد» افزایش داشته است

 

ایران در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

 

فوربس: وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است

 

 

۲۷ تیر: نرخ تورم سالانه خانوارهای ایرانی در خرداد ماه به ۴۳ درصد رسید

 

 

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که درباره قیمت کالاها و خدمات منتشر کرده، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی در خرداد ماه امسال را ۴۳ درصد اعلام کرده است.

 

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت‌ها در یک سال منتهی به ماه مورد نظر (خرداد) است.

 

بنابر اعلام مرکز آمار این نرخ نسبت به ماه قبلی (اردیبهشت) شاهد ۲/۵ درصد افزایش بوده است.

 

بالاترین نرخ تورم در ایران بعد از انقلاب این کشور به سال ۱۳۷۴ و در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که نرخ تورم ۴۹/۴ درصد بود.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه به ۴۷/۶ درصد رسیده؛ به این معنی که در خرداد ماه امسال در مقایسه با همین ماه سال پیش، خانوارهای ایرانی برای کالاها و خدمات یکسان نزدیک به ۴۸ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

 

در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه امسال بیشترین افزایش قیمت مربوط به روغن و چربی‌ها (۶۹/۹ درصد) و پس از آن حمل و نقل (۶۴/۸ درصد) بوده است.

 

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبلی (اردیبهشت) مربوط به گروه سبزیجات و میوه و خشکبار بوده.

 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ۱۴۰۰ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۲/۳ درصد برای دهک ششم تا ۴۹/۱ درصد برای دهک دهم متغیر است.

 

افزایش تورم در حالی در ایران ادامه دارد که خرداد ماه سال پیش بانک مرکزی ایران به ریاست عبدالناصر همتی، نامزد شکست خورده انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود.

 

صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در سال جاری (میلادی) را ۳۹ درصد تخمین زده؛ این نهاد نرخ تورم در سال گذشته را ۳۶/۵ درصد اعلام کرده بود.

 

 

۲۷ تیر : بانک مرکزی: ۲۱ میلیارد دلار صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز ایران در سال ۹۹

 

 

بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دوران قبل از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود که پارسال به ۳۲۰ هزار بشکه سقوط کرد.

 

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از صادرات ۲۱ میلیارد دلاری نفت خام، محصولات نفتی و گاز ایران در سال ۹۹ خبر داده که نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

 

این رقم در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ترتیب ۶۰ میلیارد دلار و ۶۲ میلیارد دلار بود.

 

بدین ترتیب صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز ایران در سال گذشته خورشیدی به یک سوم دوران قبل از تحریم‌ها افت کرده است.

 

بر اساس آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دوران قبل از تحریم‌ها ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود که پارسال به ۳۲۰ هزار بشکه سقوط کرد.

 

آمارهای شرکت بی‌پی نشان می‌دهد که صادرات گاز ایران در سال ۹۹ مقدار اندکی نسبت به سال قبل افت داشته و حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب بوده، اما نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۳ درصد افزایش دارد.

 

درباره صادرات محصولات نفتی، گزارشی منتشر نشده است اما آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات بنزین کشور در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل شش برابر شده و به حدود سه میلیارد دلار رسیده است.

 

ایران به غیر از بنزین، صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی)، گازوئیل و مازوت (نفت کوره) نیز دارد، اما آماری درباره میزان صادرات و درآمدهای آن منتشر نشده است.

 

 

 

۲۳ تیر : ایرانی ها، رتبه دوم خریداران خانه در ترکیه

 

 

به گزارش عصرایران، خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: شهروندان ایرانی پس از عراقی‌ها با خرید ۶۸۳ واحد خانه جایگاه دوم خریداران خارجی خانه در ماه ژوئن سال جاری در ترکیه را به خود اختصاص دادند.

 

بر این اساس، شهروندان عراقی با خرید ۷۷۳ واحد خانه در این زمینه در جایگاه نخست قرار گرفتند.

 

شهروندان روسیه، افغانستان و آلمان به ترتیب با خرید ۳۰۰، ۲۵۰ و ۱۹۲ واحد خانه در جایگاه سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند.

 

در مجموع ۴ هزار و ۷۴۸ واحد خانه توسط شهروندان خارجی در ماه ژوئن در ترکیه خریداری شده است. بدین ترتیب میزان فروش خانه در ماه ژوئن به نسبت سالانه ۱۸۵٫۳ درصد افزایش یافت.

 

بر این اساس، شهروندان خارجی ۲ هزار و ۲۴۷ واحد خانه در استانبول خریداری کرده‌اند و این شهر در این رابطه در جایگاه نخست قرار گرفته است.

 

پس از استانبول، به ترتیب ۹۰۶ واحد خانه در آنتالیا، ۳۰۰ واحد خانه در آنکارا و ۲۲۱ واحد خانه در مرسین به خارجی‌ها فروخته شده است.

 

 

۱۹ تیر : رئيس انجمن مغز و اعصاب: سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال پایین آمده است

 

 

حسین پاکدامن، رییس انجمن مغز و اعصاب ایران، گفته است سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال پایین آمده و سالانه ۱۸۰ هزار نفر بر اثر سکته مغزی می‌میرند.

 

او که در حاشیه کنگره نورلوژی ایران در یک نشست خبری سخن می‌گفت، آمار بیمارهای مغز و اعصاب در ایران را «تکان‌دهنده» خواند و گفت یک میلیون و ۳۲۰ هزار بیمار مبتلا به صرع و ۷۵۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در ایران وجود دارد.

 

رییس انجمن مغز و اعصاب ایران توضیح نداده است که سن سکته مغزی در حال حاضر به چند ساله‌های رسیده است ولی در سا‌ل‌های گذشته گزارش‌هایی درباره رسیدن سن سکته مغزی به ۴۵ ساله‌ها منتشر شده است.

 

آقای پاکدامن همچنین با اشاره به اینکه ۸۵ هزار بیمار مبتلا به ام‌اس نیز در کشور وجود دارد، گفت هنوز «آمار درستی از میزان هزینه‌هایی» که این بیماری‌ها بر اقتصاد کشور و خانواده‌ها تحمیل می‌کنند، نداریم.

 

آمار بیمارهای مغز و اعصاب در ایران سیر صعودی دارد و پیش از این مدیران انجمن ام.اس ایران، با اشاره به اینکه سالانه ۳ تا ۵ هزار بیمار جدید مبتلا به ام.اس در کشور ثبت می‌شود، خبر داده بودند که ایران در بین کشورهای خاورمیانه بیشترین میزان شیوع ام.اس را دارد.

 

 

۱۴ تیر : دلیل واقعی قطع برق در ایران چیست و تا کی ادامه خواهد داشت؟

 

 

وقتی صحبت از تفاخر و توجیه پیشرفت‌های کشور است، مقامات ایران و حتی گزارش‌های رسمی وزارت نیرو از ظرفیت بالای ۸۵ هزار مگاواتی تولید برق کشور خبر می‌دهند اما وقتی وارد عرصه عمل می‌شویم، تولید برق کشور طی روزهای جاری به زحمت به ۵۶ هزار مگاوات می‌رسد و کشور با ۱۰ هزار مگاوات کسری مواجه است؛ موضوعی که به قطعی گسترده برق منجر شده است.

 

آرشیو آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد ۳۵ درصد ظرفیت نیروگاهی ایران قبل از سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شده است و بسیاری از نیروگاه‌های قدیمی‌تر کشور عملا از رده خارج شده‌اند اما کماکان در آمارهای «ظرفیت تولید برق» لحاظ می‌شوند.

 

مقامات ایران طی هفته‌های گذشته توجیهات مختلفی از جمله مصرف برق توسط مزارع استخراج رمزارز و مقصر جلوه دادن مردم به خاطر مصرف بالای برق برای خاموشی‌ها عنوان کرده‌اند، اما وقتی به آمارهای چند سال گذشته رجوع می‌کنیم انتظار کسری شدید برق در سال جاری و حتی سال گذشته می‌رفت؛ کما این‌که پارسال ایران واردات برق خود را بیش از دو برابر کرد و به ۲.۷ تراوات ساعت رساند.

 

در واقع ظرفیت واقعی تولید برق ایران ۶۲ هزار مگاوات است که ۱۲ هزار مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های آبی است. با توجه به خشکسالی‌ها، نیروگاه‌های آبی کشور با نصف ظرفیت کار می‌کنند و در عمل توان تولید برق کشور ۵۶ هزار مگاوات است نه ۸۵ هزار مگاواتی که مقامات ایران و آمارهای وزارت نیرو ادعا می‌کند.

 

عدم تحقق برنامه‌های رشد تولید برق

 

ایران سالانه نیازمند افزایش پنج هزار مگاواتی تولید برق است تا جوابگوی رشد مصرف داخلی باشد. برای نمونه در سال ۹۸ حدود ۷۱۴ هزار مشترک خانگی جدید و در سال گذشته ۷۵۴ هزار مشترک خانگی جدید به متقاضیان برق در کشور اضافه شده است.

 

ایران پارسال رشد ۴۸۰۰ مگاواتی تولید برق را هدف‌گذاری کرده بود، اما در عمل ۳۹ درصد آن محقق شد و سال ۹۸ نیز کمتر از نصف اهداف پیش‌بینی شده محقق شد و در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز کمی بیش از یک درصد از اهداف پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

 

تلفات انرژی

 

آمارهای خود وزارت نیرو نشان می‌دهد ۴۴ درصد از ظرفیت تولید برق کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی گازی و بخاری با راندمان ۲۰ تا ۳۲ درصد می‌شود. این در حالی است که با تبدیل این نیروگاه‌ها به نوع چرخه ترکیبی، راندمان آن‌ها را می‌توان به بالای ۴۵ درصد رساند. یعنی بخش عظیمی از برق کشور در نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که راندمان بسیار کمی دارند.

 

تنها ۳۶ درصد برق کشور از نیروگاه‌های چرخه ترکیبی تولید می‌شود.

 

از طرفی طبق آمارهای وزارت نیرو، ۱۰ تا ۱۲ درصد برق تولیدی کشور در همان مرحله انتقال و توزیع از بین می‌رود. تلفات برق در شبکه توزیع کشور، سالانه حدود ۴۰ تراوات ساعت است که این رقم برابر با ۴۳ درصد از کل مصرف خانگی برق در ایران است.

 

ایران پارسال حدود ۳۴۳ تراوات ساعت برق تولید کرد که حدود ۱۰ تراوات ساعت آن صادر شد و ۲۸۷ تراوات ساعت نیز در داخل مصرف شد که سهم بخش خانگی از مصرف داخلی برق فقط ۳۲ درصد (۹۳ تراوات ساعت) بود. بقیه برق تولیدی کشور به میزان اندکی در خود نیروگاه‌ها مصرف شد و بقیه در شبکه انتقال‌وتوزیع به هدر رفته است.

 

ایران طبق برنامه طی ۱۰ سال گذشته می‌بایست سالانه دو میلیارد دلار در نوسازی شبکه برق سرمایه‌گذاری می‌کرد، اما این کار را نکرده است و اکنون سالانه چهار میلیارد دلار تلفات برق در شبکه دارد.

 

انرژی هسته‌ای

 

شاید باور این موضوع سخت باشد که بعد از این همه تحریم و صدها میلیارد دلار خسارت، نهایتا سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق کشور کمی بیش از ۱.۵ درصد است که این میزان برق را به راحتی می‌توان با ۸۲۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی یا بادی (بسته به نوع نیروگاه) تولید کرد.

 

واردات برق ایران در سال ۹۹ بیش از دو برابر شده است

 

زمانی که ایران ساخت نیروگاه بوشهر را تحویل روسیه داد، هزینه تولید برق از منابع پاک بسیار بیشتر از برق هسته‌ای بود، اما به یمن پیشرفت‌های علمی، هزینه تولید برق خورشیدی و بادی طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است. حتی چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۱ میلیارد دلار در بخش تولید برق خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری کرد، اما سرمایه‌گذاری این کشور در نیروگاه‌های هسته‌ای تنها ۶.۵ میلیارد دلار بود.

 

 

 

۱۳ تیر : اجاره مسکن در اطراف تهران «۷۰ درصد» افزایش داشته است

 

در حالی که بانک مرکزی مدعی افزایش کمتر از ۳۸ درصدی اجاره مسکن در اطراف تهران است، بررسی‌های میدانی خبرگزاری مهر نشان می‌دهد این افزایش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

 

آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال اجاره مسکن در تهران ۳۳.۹ درصد و مناطق اطراف تهران ۳۷.۶ درصد رشد داشته است.

 

این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت، نرخ اجاره نبایستی بالای ۱۵ درصد در اطراف تهران رشد داشته باشد.

 

خبرگزاری مهر با استناد به بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با بنگاه‌های املاک گزارش داده که اجاره بها در اطراف تهران به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

 

این گزارش می‌گوید نرخ کرایه‌ها در حال «رکورد شکنی» است.

 

ابوطالب شیرکوند عضو اتاق اصناف ایران و کارشناس بازار مسکن و عضو سابق اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی اجاره بها در شهرستان‌های تهران را تایید کرده است.

 

او همچنین گفته است مصالح ساختمانی طی سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سقف افزایش کرایه‌ها در تهران ۲۵ درصد، مراکز استان‌ها ۲۰ درصد و شهرستان‌های اطراف تهران ۱۵ درصد است ولی عملا این مصوبه نادیده گرفته شده است.

 

 

 

۱۳ تیر : ایران در میان ۷ کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

 

 

 

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد.

 

به گزارش ایسنا، محمد خدادادی بهلولی اظهار کرد: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد.

 

به گفته خدادادی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

 

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اشاره به اینکه تاکنون ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.

 

وی اضافه کرد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد.

 

خدادادی با بیان این که ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است، در خصوص دلیل مصرف زیاد برق توسط این دستگاه‌ها گفت: رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

 

طبق اعلام وزارت نیرو، وی یادآور شد: استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

 

خدادادی همچنین با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر است.

 

خدادادی در عین حال افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

 

 

 

۱۱ تیر : فوربس: وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است.

 

 

 

نشریه اقتصادی فوربس از «رشد انفجاری» شمار میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

 

این گزارش می‌گوید به رغم تحریم‌ها و شیوع کرونا، شمار ایرانیان با خالص دارایی بالا طی سال گذشته میلادی ۲۱.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است، در حالی که رشد شمار میلیونرها در جهان در همین سال تنها ۶.۳ درصد بود.

 

فوربس می‌نویسد: مجموع دارایی میلیونرهای ایران (بر اساس دلار آمریکا) نیز طی سال گذشته ۲۴.۳ درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است.

 

این نشریه به گزارش جدید شرکت مشاوره اقتصادی «کاپ‌جمینی» اشاره کرده که می‌گوید در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئیه ۲۰۲۰ ارزش معاملات بازار بورس ایران رشدی ۶۲۵ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که برای نمونه رشد ارزش معاملات بازار بورس «اس‌اند‌پی ۵۰۰» آمریکا تنها ۱۶ درصد بود.

 

بر اساس این گزارش، قطع دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌ها باعث شده است تا قشر ثروتمند و حرفه‌ای ایران در بازار بورس داخلی سرمایه‌گذاری کنند، موضوعی که با توجه به رشد چشمگیر شاخص بورس، باعث افزایش چشمگیر شمار میلیونرهای ایران شد.

 

فوربس می‌نویسد: «دولت ایران با تزریق یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی به بازار بورس در سپتامبر پارسال و تزریق دوباره ۲۵۰۰ میلیارد تومان به این بازار در ژانویه امسال در رشد شمار میلیونرهای کشور که در بازار بورس فعال هستند، کمک کرده است».

 

همچنین این گزارش به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور اشاره کرده و گفته است این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شده است.

 

شرکت کاپ‌جمینی تخمین زده است هم‌اکنون ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد که اغلب آن‌ها ساکن تهران هستند.

 

یک ماینر ایرانی که در زمینه استخراج بیت‌کوین فعال است به این رسانه گفته که تجربه فعالیت وی در زمینه استخراج رمزارز بسیار «سودآور» بوده و حتی درآمدش از شغل قبلی وی به عنوان وکیل نیز بیشتر شده است.

 

او نیز تایید کرده است برخی مردم از همین روش میلیونر شده‌اند، چرا که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است و سود سرشاری در این کار وجود دارد.

 

با این حال وی گفته است «تا این‌جا بس است»، چرا که رشد مصرف برق ماینرها به حدی بالا بود که اردیبهشت امسال دولت اعلام کرد برای چهار ماه فعالیت استخراج رمزارز را ممنوع کرده است.

 

دولت ایران تاکنون ارقام متفاوتی از مصرف برق ماینرها اعلام کرده که بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات بوده است. این ارقام ۱ تا ۳ درصد مصرف برق ایران را شامل می‌شود.

 

این میزان از مصرف برق توسط ماینرها می‌تواند یک تا سه میلیارد دلار برای آن‌ها درآمد داشته باشد.

 

شرکت کاپ‌جمینی نیز می‌گوید ۷۲ درصد از ثروتمندان ایران در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

فوربس به قطعی گسترده برق در برخی شهرهای ایران اشاره کرده و می‌نویسد حتی خاموشی زمستان پارسال (ژانویه) در تهران نیز به خاطر اوج‌گیری مصرف برق توسط ماینرها بود.

 

این گزارش در ادامه می‌افزاید رشد انفجاری میلیونرها در ایران باعث شده است که ایران چهاردهمین کشور از لحاظ شمار میلیونرها در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شود و حتی عربستان با ۲۱۰ هزار نفر میلیونر، در رده ۱۷ و پایین‌تر از ایران قرار دارد.

 

این گزارش به رایج بودن اصطلاحاتی در میان مردم درباره «آقازاده‌ها و ژن‌های خوب» اشاره کرده و گفته است وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران در تضاد با فقر ده‌ها میلیون نفر در کشور است.

 

فوربس می‌گوید ۶۰ درصد جمعیت ایران در فقر نسبی زندگی می‌کنند و قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، به طوری که تورم در کشور به ۵۰ درصد رسیده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©