Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱  برابر با ۱۵ اگوست ۲۰۲۲




ایران در آئینه آمار(۲۸۶)

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱  برابر با ۱۳ اوت ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در ایران تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام شد

مرکز آمار: تورم کم درآمدترین دهک جامعه، ۶ درصد بیش از ثروتمندترین دهک است

مرگ سالانه ۵۴ هزار نفر به‌دلیل وقوع حوادث

پاسپورت ایران در جایگاه ۱۰۲ جهان

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در تیر ماه امسال را ۴۰/۵ درصد اعلام کرده است

 

۱۵مرداد : آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در ایران تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام شد

 

معاون وزارت آموزش و پرورش ایران آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کشور را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، روز شنبه، ۱۵ مرداد، «نداشتن اینترنت، عدم دسترسی به آموزش از راه دور، یا اجبار به کار کردن دانش‌آموزان» را از مهم‌ترین دلایل بازماندن آن‌ها از تحصیل اعلام کرد و گفت که این پدیده در دوران کرونا شدت گرفت.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نیمه آبان پارسال از بازماندن حدود یک میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۰ خبر داده بود.

معاون وزارت آموزش و پرورش ماه دی پارسال آمار کل دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ را بیش از ۱۵ میلیون و ۳۷۵ هزار نفر اعلام کرده بود.

روزنامه «جهان صنعت» در همان زمان در گزارشی به نقل از ابراهیم سحرخیز، کارشناس مسائل آموزشی اعلام کرده بود که آمار ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان از مرز پنج میلیون تن عبور می‌کند. البته آقای سحرخیز ادامه روند افزایشی این آمار را در صورت برگزار نشدن حضوری کلاس‌ها به دلیل کرونا اعلام کرده بود.

روزنامه «فرهیختگان» نیز اسفند پارسال نوشته بود که در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که نرخ ترک تحصیل در مقطع ابتدایی در ایران «۳۰ درصد» افزایش یافته است.

این گزارش، «هزینه بالای آموزش، ناامیدی طبقه کمتر برخوردار از رقابت از این مسیر برای رشد و پیشرفت و آموزش غیرحضوری» را از علل این افزایش نگران‌کننده آمار ترک‌ تحصیل عنوان کرده بود.

 

۷مرداد :مرکز آمار: تورم کم درآمدترین دهک جامعه، ۶ درصد بیش از ثروتمندترین دهک است

  تورم اقلام خوراکی ۵۵ درصد / شاخص قیمت کالا‌های خوراکی نسبت به تیرِ سال گذشته ۲ برابر شد

به گزارش «انتخاب»، امروز مرکز آمار ایران با انتشار آمار مربوط به تورم کالاهای مصرفی بادوام و خوراکی به تفکیک دهک‌های مختلف درآمدی پرداخته و اطلاعاتی را در این رابطه منتشر کرد. 

به نوشته ایلنا، بنابر این آمار که براساس شاخص‌های قیمتی جمع آوری شده است، صرف‌نظر از دهک‌ها، شاخص قیمت کالاهای خوراکی و مصرفی بی‌دوام و دخانیات و… به نسبت سال گذشته (تیرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱) نزدیک به دو برابر شده و از رقم ۴۱۸.۵ در کل کشور به رقم شاخص ۷۷۸.۵ رسیده است. 

همچنین براساس این آمار، تورم برای دهک اول (فقیرترین دهک) چیزی در حدود ۶درصد از تورم برای دهک دهم (ثروتمندترین دهک درآمدی کشور) بیشتر است. براین اساس صرف‌نظر از اقلام مصرفی خوراکی و غیر خوراکی، تورم سالانه برای دهک دهم رقمی حدود ۳۸.۹ درصد و برای دهک یکم ۴۴.۸درصد محاسبه شده است. 

این درحالی است که همین آمار در تیرماه ۱۴۰۰ (سال گذشته) معکوس بوده است. یعنی تورم فقیرترین دهک ۴۴.۵درصد (سالانه) بوده و تورم برای دهک چهارم چیزی حدود ۴۴درصد محاسبه شده است، اما در همان نقطه از سال، تورم سالانه (۱۲ماهه) برای ثروتمندترین دهک نزدیک به ۵۰درصد بوده که ۶درصد از طبقات درآمدی فقیرتر جامعه بیشتر است. 

به‌نظر می‌رسد حذف ارز ترجیحی که بیشتر سبد مصرفی گروه‌های درآمدی ضعیف‌تر را پوشش می‌داد، موجب این جابجایی دهکی تورم نسبت به سال گذشته بوده است. 

مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم کل کشور در تیر ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰.۵درصد است. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده خوراک و دخانیات بین ۵۴.۲ درصد برای دهک چهارم و پنجم و ششم تا ۵۵.۹ درصد برای دهک اول است. همچنین اطلاعات ذکر شده در مورد گروه عمده مصرفی کالاهای غیرخوراکی و خدمات بین ۳۱.۶ درصد برای دهک ششم تا ۳۴.۹ درصد برای دهک دهم است. 

طبق محاسبات مرکز آمار، ضریب اهمیت اقلام خوراکی، آشامیدنی و… برای دهک اول (فقیرترین) در تیرماه سال جاری حدود ۴۳.۳درصد است و همین شاخص «ضریب اهمیت» برای دهک دهم (۱۰درصد بالای ثروتمند جامعه) ۱۷.۲ است. این درحالی است که درمورد خدمات و کالاهای غیر خوراکی بادوام‌تر شاخص ضریب اهمیت برای ۱۰درصد فقیرتر جامعه (دهک اول) ۵۶درصد و همین ضریب اهمیت در این کالاها برای ثروتمندترین دهک (دهک دهم) ۸۲.۸درصد است. 

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۸ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۴ واحد درصد) ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل بدون تغییر است.

 

۹ مرداد :مرگ سالانه ۵۴ هزار نفر به‌دلیل وقوع حوادث

«سالانه چیزی حدود ۵۴ هزار نفر به‌دلیل سوانح و حوادث جان خود را از دست می‌دهند، سوانح ترافیکی، سقوط از ارتفاع، مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت‌ها و غرق شدن از عمده‌ترین علل مرگ‌ومیر ناشی از سوانح هستند.»

این‌ها صحبت‌های حمید سوری است، او که درباره ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها مطالعات زیادی انجام داده به خبرآنلاین می‌گوید: «سوانح یک بحث علمی است، اما متاسفانه تصور می‌شود با تجربه‌های خام یا اطلاعات سطحی که افراد در طول زندگی‌شان به‌دست می‌آورند، مسئله سوانح را می‌شود حل کرد، حتی با همین اطلاعات سطحی برای کشور و سازمان‌ها نسخه می‌پیچند، در صورتی که سوانح یک مسئله علمی است و ما متاسفانه درس نمی‌گیریم تا برای پیشگیری اقدام اساسی انجام دهیم.»

سوری ادامه می‌دهد: «سوانح از مهمترین علل مرگ‌ومیر در کشور است، اما متاسفانه آنقدر که بر روی بعد از یک رخداد تاکید وجود دارد درباره قبل از وقوع رخداد تاکیدی نیست.»

سهم ۲۰ درصدی کیفیت خودروها در بروز حوادث رانندگی

یکی از موارد رعایت نشدن ایمنی، تولید خودروهای داخلی است، مسئله‌ای که مدتی است مورد توجه پلیس قرار گرفته و هر از چند گاهی سبب افزایش اختلاف پلیس با شرکت‌های خودروساز می‌شود، به‌خصوص باز نشدن کیسه هوای خودروها طی ماه‌های اخیر مورد توجه کارشناسان ایمنی قرار گرفته است.

سوری درباره تاثیر کیفیت خودرو در بروز سوانح رانندگی به خبرآنلاین می‌گوید: «رخداد سوانح ترافیکی علت‌های چندگانه دارد، علت‌هایی که بر یکدیگر اثرگذار هم هستند، اما وقتی این اثرگذاری را محاسبه می‌کنیم طبیعی است که خطای انسانی عمده‌ترین علت در بروز حوادث رانندگی باشد، اما درخصوص سهم خودرو با توجه به بررسی عوامل حوادث، چیزی حدود ۲۰ درصد علت حوادث رانندگی که در کشور رخ می‌دهد به خاطر خودروهای نا ایمن است، به‌همین دلیل خودروهای نا ایمن نقش جدی‌تری نسبت به جاده نا ایمن در بروز تصادفات رانندگی دارند.»

او در مقایسه‌ی استاندارد ایمنی ایران با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بیان می‌کند: «متاسفانه علیرغم تلاش‌های گذشته که سبب کاهش حوادث شده است همچنان جایگاه خوبی در جهان از نظر بروز سوانح و حوادث نداریم، بنابراین خیلی کارها باید انجام شود تا به سطح استاندارد جهانی برسیم، در خصوص سوانح ترافیکی از میانگین جهانی بالاتر هستیم اما اگر در مقایسه با کشورهای موفق محاسبه کنیم وضعیت خوبی نداریم، مثلاً در اروپا میزان مرگ ناشی از سوانح ترافیکی چیزی حدود ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است اما این رقم در کشور ما حدود ۲۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است، این یعنی دو برابر کشورهای اروپایی در کشور ما مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی وجود دارد.»

 

۲ مرداد : پاسپورت ایران در جایگاه ۱۰۲ جهان

به گزارش تسنیم؛ شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت جهانی (Henley & Partners) مستقر در لندن، گزارشی مبنی بر معرفی برترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است.

به گزارش سی‌ان‌اس، بر اساس اعلام این شرکت پاسپورت کشورهای آسیایی ژاپن، سنگاپور و کره‌جنوبی به عنوان ۳ پاسپورت برتر جهان، به دارندگان خود امکان آزادی بیشتر سفر نسبت به سایر کشورها را ارائه می‌دهد.

مطابق با گزارش این شرکت کشور ژاپن با فراهم کردن امکانی برای شهروندان خود به منظور سفر به ۱۹۳ مقصد بدون اخذ ویزا، از دو کشور سنگاپور و کره‌جنوبی که این امکان را برای ۱۹۲ کشور برای مردم خود فراهم کرده است، در جایگاه برترین پاسپورت جهان قرار گرفته است.

بعد از سه کشور برتر آسیایی، دو کشور آلمان و اسپانیا در ۱۹۰ مقصد و بعد از آن فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با ۱۸۹ مقصد رتبه‌های بعدی را در جایگاه برترین پاسپورت‌های جهان کسب کرده‌اند.

بعد از آن اتریش، دانمارک، هلند و سوئد همگی در رده پنجم قرار دارند و فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا در رتبه ششم قرار دارند. همچنین نیوزلند و ایالات متحده در کنار بلژیک، نروژ و سوئیس در رتبه هفتم قرار دارند.

ایران در این فهرست در جایگاه صد و دوم جهان قرار گرفته و با پاسپورت این کشور می‌توان به ۴۳ کشور بدون ویزا سفر کرد. ایران در ارزیابی سال ۲۰۰۶ این شرکت جایگاه ۸۲ قرار داشت. البته جایگاه ایران نسبت به سال ۲۰۲۱ هم چند پله بهبود یافته است.

در این میان اما پاسپورت کشور افغانستان بار دیگر در انتهای فهرست برترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفت و پایین‌ترین رتبه را تنها با امکان سفر شهروندان این کشور به ۲۷ مقصد بدون اخذ ویزا، کسب کرده است. افغانستان در ردیف ۱۱۲ و در قعر جدول رده‌بندی پاسپورت‌ها قرار گرفته است.

بعد از افغانستان، کشورهای سوریه، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، نپال و کره شمالی به ترتیب جایگاه بعدی را در پایین جدول دارند.

با این‌ حال، با کاهش محدودیت‌های مسافرتی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای بهبود جایگاه‌ گذرنامه‌های ضعیف ظاهر شده است.

بر اساس این گزارش جدید، دارندگان گذرنامه هندی اکنون همچون وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا می‌توانند دسترسی بدون محدودیت به ۵۷ مقصد داشته باشند، این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ مقصد کاهش پیدا کرده بود.

به دنبال هجوم کشور روسیه به اوکراین، دارندگان گذرنامه روسیه بیش از هر زمان دیگری با محدودیت‌های ناشی از انجام سفر به سایر نقاط کشور مواجه شده‌اند. این گزارش، محدودیت‌های موقتی و یا ممنوعیت سفرهای هوایی را در نظر نگرفته است، در نتیجه با وجود این‌که گذرنامه روسیه با امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۱۹ کشور، اکنون در جایگاه پنجاهم این فهرست قرار دارد، اما در واقعیت ورود شهروندان روسیه به بسیاری از این مقاصد امکان‌پذیر نیست.

گزارش شرکت هنلی یکی از چندین گزارشی است که توسط شرکت‌های مالی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهانی بر اساس دسترسی‌هایی که به شهروندان خود ارائه می‌دهند، ایجاد شده است. این گزارش ۱۹۹ گذرنامه را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آنها می‌توانند بدون اخذ ویزا قبلی به آن دسترسی داشته باشند، رتبه‌بندی می‌کند.

  

۲ مرداد : مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در تیر ماه امسال را ۴۰/۵ درصد اعلام کرده است

 

با اعلام نرخ جدید تورم در ایران توسط مرکز آمار این کشور، که از تداوم روند گرانی‌ کالاهای اساسی حکایت دارد، انتقادها از تشدید تورم حتی توسط بعضی از مسئولان هم ادامه یافته است.

حسن لطفی، نماینده مجلس ایران، گرانی‌ها را «دقیقه‌ای و لحظه‌ای» توصیف کرده؛ روندی که به گفته او «سفره فقرا، کارمندان، کارگران، کشاورزان و بازنشستگان و حقوق بگیران را کوچک تر کرده و سفره ثروتمندان را رنگین تر و ثروت آنان را چند برابر کرده است.»

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که دیروز منتشر کرد، نرخ تورم سالانه در تیر ماه امسال را ۴۰/۵ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبلی (خرداد) بیش از یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر (تیر ماه ۱۴۰۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل (تیر ۱۴۰۰) است.

در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۰ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۳/۲ درصد اعلام شده است؛ که هر دوی آنها در مقایسه با خرداد ماه شاهد افزایش بوده‌اند.

این دومین ماهی است که حتی بر اساس گزارش‌های رسمی، «روند کاهش» چند ماهه نرخ تورم که دولت ابراهیم رئیسی مدعی آن بود، قطع شده است.

دولت ایران گفته بود از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم به طور مستمر کاهش یافته بود؛ در شهریور ماه پارسال نرخ تورم سالانه در ایران ۴۵/۸ درصد بود که این نرخ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ۳۸/۷ درصد رسید.

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ به نقطه تیر ماه ۵۴ درصد اعلام شده که یعنی شهروندان ایرانی بطور متوسط در تیر ماه امسال برای خرید کالاهای مشابه ۵۴ درصد بیشتر از تیر ماه پارسال هزینه کرده‌اند.

نگاهی به جزئیات ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بسیاری از اقلام بویژه در گروه خوراکی‌ها از پارسال تا کنون جهش بی‌سابقه‌ای را در قیمت‌ها تجربه کرده‌اند.

بعنوان مثال قیمت نان و غلات در این مدت دو برابر شده(۱۰۱ درصد) است؛ از تیر ماه پارسال قیمت لبنیات و روغن به ترتیب ۱۱۹ درصد و ۲۹۳ درصد افزایش داشته است.

با کاهش قدرت خرید شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر، اقلامی نظیر گوشت و برنج شاهد افزایش چشمگیر قیمت بوده‌اند.

حذف ارز ترجیحی برای اقلام اساسی همانگونه که بسیاری در این باره هشدار داده‌اند، روند تورم را در ایران تشدید کرده است.

تشدید تورم طی سال‌های اخیر به حذف تدریجی طبقه متوسط دامن زده و تعداد زیادی را به زیر خط فقر سوق داده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، در خرداد ماه امسال قیمت متوسط هر متر مربع خانه مسکونی در تهران طی یک ماه حدود ۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها

مرکز آمار افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را در تیر ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال ۱۴۰۰ را بالای ۳۱ درصد اعلام کرده؛ این در حالیست که گزارش‌های میدانی از اقلامی بسیار بالاتر از این حکایت دارند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران، در خرداد ماه امسال قیمت متوسط هر متر مربع خانه مسکونی در تهران به حدود ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که یعنی طی یک ماه (از اردیبهشت تا خرداد) حدود ۳ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی ایران، در خرداد ۱۴۰۱ نرخ اجاره نسبت به خرداد ۱۴۰۰ در تهران و کل مناطق شهری ایران به ترتیب ۴۶/۵ و ۵۱/۲ درصد بالاتر رفته، هرچند که آمارهای غیر رسمی و بنگاه‌های معاملات مسکن از ارقام بالاتری سخن می‌گویند.

آمار رسمی و به‌روز از تعداد خانوارهای اجاره‌نشین در ایران در دسترس نیست اما از اظهار نظرهای مسئولان می‌توان تخمین زد دست‌کم هشت میلیون نفر اجاره‌نشین باشند.

رسانه‌های ایران اواخر سال گذشته گزارش کردند تعداد مستأجران پایتخت از مالکان پیشی گرفته است.

بر اساس آمارها، از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ مسکن در ایران نامتوازن بودن عرضه و تقاضاست و ساخت مسکن متناسب با نیاز بازار نیست؛ از این رو، قیمت مسکن در ایران در بسیاری از مناطق طی سال‌های اخیر چند برابر شده است

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©