Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲  برابر با ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳

ایران در آئینه آمار(۲۹۹)

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲  برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۲۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

نتایج آزمون «پرلز»: سواد دانش‌آموزان ایرانی جزو ضعیف‌ترین‌ها در جهان است

ایران گرفتار در تله محیط زیست؛ روایت هایی هولناک از وضعیت محیط زیست کشور

نماینده مجلس شورای اسلامی: قیمت مسکن در تهران طی ۱۷ سال حدود ۵۲ برابر شده

کاهش ۲۵‌درصدی تعداد دانشجویان زن در یک دهه گذشته

سقوط ایران به جمع کم درآمد‌های دنیا. جمعیت زیر خط فقر مطلق درکشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۴\۳۰درصد بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس: در فاصله ده سال، ۱۱ میلیون ایرانی دیگر فقیر شدند

۱۰ درصد جمعیت کشور مهاجرت کرده است / مهاجران ایرانی افراد برجسته علمی و اقتصادی هستند

فارس با بحران ۱۰۰ درصدی آب مواجه است

۱۷ خرداد : نتایج آزمون «پرلز»: سواد دانش‌آموزان ایرانی جزو ضعیف‌ترین‌ها در جهان است

رادیو فردا

بر اساس این آزمون، دختران دانش‌آموز تقریباً در همه کشورها میانگین پیشرفت بالاتری نسبت به پسران داشتند اما در ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به سال ۲۰۱۶ افت کردند

نتایج آزمون «انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی» نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی از نظر توانایی‌های آموزشی جزو «ضعیف‌ترین‌ها» در جهان هستند.

«انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی» هر پنج سال یک‌بار اقدام به ثبت نام و برگزاری آزمونی به نام «پرلز» (Pirls) می‌کند که هدف آن سنجش کیفیت آموزش دانش‌آموزان جهان است.

نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ که تازه منتشر شده نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی در توانایی خواندن، نمره ۴۱۳ را کسب کرده‌اند که ایران را در میان ۵۷ کشور شرکت‌کننده در قعر جدول قرار می‌دهد. در انتهای این جدول تنها کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند.

نمره عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون پرلز ۲۰۱۶ میلادی ۴۲۸ بوده است.

در نتایح تازه‌منتشرشده آزمون پرلز ۲۰۲۱، ترکیه با نمره ۴۹۶، قطر ۴۸۵، امارات ۴۸۳، بحرین ۴۵۸، عربستان ۴۴۹، آذربایجان، ۴۴۰، ازبکستان ۴۳۷ و عمان ۴۲۹ در مقایسه با ایران وضعیت بهتری دارند.

دختران دانش‌آموز تقریباً در همه کشورها میانگین پیشرفت بالاتری نسبت به پسران داشتند اما در ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به سال ۲۰۱۶ افت کردند.

در ایران نمره دختران ۴۲۲ و نمره پسران ۴۰۵ است. ۴۶ درصد دختران ایرانی نمره ۴۲۲ و ۵۴ درصد پسران نمره ۴۰۵ را کسب کردند اما در میانگین بین‌المللی ۴۹ درصد دختران نمره ۵۰۹ و ۵۱ درصد پسران نمره ۴۹۳ را کسب کردند.

 

۱۶ خرداد : ایران گرفتار در تله محیط زیست؛ روایت هایی هولناک از وضعیت محیط زیست کشور

عصر ایران؛ سجاد بهزادی – ایران گرفتار در تله محیط زیست؛ روایت هایی هولناک از وضعیت محیط زیست کشور

 نخستین بحران؛ فرو نشست زمین در ایران 

یک روز نیست که هشدار و یا خبری در زمینه فرونشست زمین در ایران منتشر نشود. بلایی که مانند خوره به جان زمین افتاده است.

۴۹  درصد مردم ایران در معرض فرونشست زمین قرار دارند. مساحت تقریبی پهنه‌های فرونشستی کشور حدود ۱۸۵،۰۰۰ کیلومتر مربع برآورد می‌شود. همچنین تعداد جمعیت در معرض خطر فرونشست زمین در کشور حدود ۳۹ میلیون نفر تخمین زده شده است. بیشترین خطر فرونشست متوجه تهران، خراسان رضوی و اصفهان است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز فرونشست در کشور پنچ تا هفت برابر متوسط جهانی و با نرخ ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در سال رخ می‌دهد. فرونشست زمین در ایران ۱۵ برابر سطح بحرانی اعلام‌شده از سوی اتحادیه اروپاست. ۷۰ درصد دشت‌های کشور درگیر پدیده فرونشست هستند و از ۶۰۹ دشت ایران ۴۰۹ دشت به مرحله بحرانی رسیده و توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیر زمینی در آنها ممنوع شده‌ است.

یک مقام سازمان نقشه‌برداری کشور می گوید” ۱۴ کلانشهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند. بالاترین نرخ فرونشست مربوط به استان کرمان است.براساس آمار وزارت نیرو، ۷۰ درصد دشت‌های کشور بحرانی است که ناشی از سوءمدیریت است. در ارزیابی‌ها، ۲۴۵ منطقه فرونشست شناسایی شده است که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند.”

فرونشست زمین تنها مخصوص استان های ذکر شده نیست و مدام خبری تازه منتشر می شود که منطقه جدیدی از کشور گرفتار فرونشست شده است.مطابق آمارهای رسمی ۷۰ درصد استان‌ها درگیر فرونشست شده‌اند.

دومین بحران؛ کاهش شدید ذخایر آبی در ایران

شاید صریح ترین اظهار نظر در این زمینه تا کنون، عیسی کلانتری رئیس محیط زیست دولت روحانی داشته است. او در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد گفته بود “اصلی‌ترین مشکل کشور، آب است؛ دشمن می‌خواهد منابع آبی این سرزمین تمام شود. وقتی منابع آب تمام شود، کشور تسلیم شده است.بحران آب درجه اول مساله کشور است؛ این موضوع کشور را ویران می‌کند.”

آمارها و تجربه های چند سال گذشته در چند استان کشور برای نمونه به ما می گوید جنگ آب و ناامنی در این زمینه هرگز دور از ذهن نیست. عمق چاه‌های آب در استان یزد به ۱۲۰ متر رسیده است. افت سطح آب در این استان به ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر در سال رسیده است و در شرایط فعلی در یکی از شهرهای این استان ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب وجود دارد. 

بحران آب کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، نشان از یک فاجعه ترسناک دارد. در حالی که میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در دنیا ۶۰ درصد است، این میزان در ایران ۹۰ درصد اعلام شده است. کسری آبخوان‌های کشور نیز در سال گذشته حدود ۱۴۳ میلیارد مترمکعب بوده است. از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آبخوان، ۴۱۰ محدوده وارد وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی شده‌اند.

با مرگ آبخوان‌ها نیز باید منتظر افزایش نرخ فرونشست زمین باشیم. وضعیتی که نشان از ادامه‌دار بودن بحران آب در ایران می‌دهد. بحران آب سبب شده است که پوشش گیاهی نیز در کشور ما به شدت آسیب ببیند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از منابع طبیعی کشور، گفته است” بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که کشور با سرعت فعلی به سمت خشکسالی حرکت کند، ایران در سال ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهد شد.”

سومین بحران؛ گرم تر شدن هوا در ایران

بر اساس گزارش جهانی ریسک‌های مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳، آب‌وهوای شدید به‌عنوان دومین خطر بزرگ جهان در دو سال آینده و سومین خطر بزرگ در ۱۰ سال آینده رتبه‌بندی شده است. بزرگ‌ترین خطر در ۱۰ سال آینده به عنوان یک شکست در کاهش تغییرات آب‌وهوایی است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز اعتقاد دارد که” سرعت افزایش دما در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است.روند گرمایش فعلی زمین در ۱۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه است. میانگین افزایش دما در ایران با سرعتی دو برابر روند جهانی پیش می‌رود.با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای، دمای سالانه میانگین جهانی می‌تواند به دو درجه سانتیگراد یا کمتر محدود شود.

در ۳۰ سال گذشته روند افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و افزایش خشکسالی در کشور به علت تغییرات اقلیمی رخ داده که تبعات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی داشته است.” هوا هر سال گرم تر می شود، سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی در طول یک دهه گذشته حداقل ۱۰ متر کاهش یافته است و بسیاری از نقاط کشور چهره ای بیابانی به خود گرفته است.

 

۱۶ خرداد : نماینده مجلس شورای اسلامی: قیمت مسکن در تهران طی ۱۷ سال حدود ۵۲ برابر شده

محسن پیرهادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی به جزئیاتی درباره بحران مسکن در ایران اشاره کرده و می‌گوید رشد شاخص اجاره بها در سال گذشته ۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ حدود۵۰ تا ۵۵ درصد افزایش داشته است.

این در حالیست که دولت ایران از سه سال پیش سقف افزایش اجاره بها در شهر تهران را ۲۵ درصد اعلام کرده؛ این رقم برای سایر شهرها بیست درصد اعلام شده است.

او سیاست دولت در تعیین سقف اجاره بها را «ناکارآمد» توصیف کرده است.

آقای پیرهادی گفته رشد قیمت مسکن در بازه فرودین ماه ۱۳۸۴ تا فروردین ماه ۱۴۰۱در تهران حدود ۵۲ برابر شده است.

او گفته: «طی این ۱۷ سال مسکن به یکی از محبوبترین دارایی‌های مردم کشور بدل شده است چرا که برغم سرکوب نرخ تورم در دیگر بازارهای از طریق واردات در بازار مسکن دولت‌ها امکان سرکوب قیمت آن را از طریق واردات نداشته اند و دیگر قوانین تنظیمی و کنترلی این حوزه ازجمله قوانین مالیاتی هم کارآمد و موثر نبوده اند.»

بازار مسکن و اجاره طی سالهای اخیر شاهد رشد فزاینده‌ای بود که این نه تنها امکان خانه دار شدن را از بسیاری گرفته، بلکه وضعیت معیشتی اجاره‌نشین‌ها را هم سخت‌تر از گذشته کرده است.

 

۱۱ خرداد : کاهش ۲۵‌درصدی تعداد دانشجویان زن در یک دهه گذشته

اعتمادآنلاین |

بنفشه سام گیس- بررسی‌های «اعتماد» بر آمار آموزش عمومی، تحصیلات عالی و وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان نشان داد که در فاصله سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱، با وجود افزایش تعداد دختران و پسران دانش‌آموز در پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم و همچنین رشد آمار ثبت‌نام دختران و پسران برای شرکت در آزمون سراسری، هم از تعداد دانشجویان کاسته شده و هم ترکیب جنسیتی دانشجویان تغییر کرده به این معنا که در این دهه، به تدریج، آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کمتر از ۲۰ درصد (سال ۱۳۹۱) به بالای ۴۰ درصد (سال ۱۴۰۱) رسیده و به موازات رشد نرخ بیکاری، در سال ۱۴۰۱ و نسبت به سال پایه (۱۳۹۱) از تعداد دانشجویان کاسته شده که این کاهش، به خصوص در آمار دانشجویان زن کاملا مشخص و معنادار است.

افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در فاصله سال تحصیلی ۱۳۹۱ -۱۳۹۰ و ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ با وجود کاهش نرخ بیکاری در جمعیت بالاتر از ۱۵ سال کشور (در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری در جمعیت بالای ۱۵ سال کشور تک رقمی شد) علاوه بر کاهش سرمایه اجتماعی و رشد نارضایتی عمومی به دنبال رخدادهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، از عوامل موثر در کاهش رغبت جمعیت جوان به ادامه تحصیلات عالی است. 

آمارهای رسمی چه می‌گویند؟ 

   تعداد دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰که می‌توانستند در کنکور سال ۱۳۹۱ شرکت کنند: ۴۸۳ هزار و ۹۶۶ نفر (۲۸۲هزار و ۶۴۶دختر، ۲۰۱ هزار و ۳۲۰ پسر) 

   تعداد دانش‌آموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ که می‌توانستند در کنکور سال ۱۴۰۱ شرکت کنند: ۹۰۴ هزار و ۳۲۳ نفر (۴۴۴ هزار و ۹۴۸ دختر، ۴۵۹ هزار و ۳۷۵ پسر) 

   تعداد داوطلبان کنکور در سال ۱۳۹۱: یک میلیون و ۶۶ هزار و ۱۴۱ نفر (۶۳۹ هزار و ۹۸۲ زن، ۴۲۶ هزار و ۱۵۹ مرد) 

  تعداد داوطلبان کنکور در سال ۱۴۰۱: یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر (۹۱۵ هزار و ۴۱ زن، ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ مرد) 

    تعداد دانشجویان در سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰: ۴ میلیون و ۴۰۴هزار و ۶۱۴ نفر 

    تعداد دانشجویان زن در سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰: دو میلیون و ۱۹۱هزار و ۴۰۹ نفر 

    تعداد دانشجویان مرد در سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰: دو میلیون و ۲۱۳هزار و ۲۰۵ نفر

   تعداد دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰: ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۲۰ نفر (کاهش ۱\۲۴ درصدی نسبت به تعداد دانشجویان سال تحصیلی ۱۳۹۱- ۱۳۹۰) 

   تعداد دانشجویان مرد در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ : یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۹۴ نفر (کاهش ۱\۲۳ درصدی نسبت به تعداد دانشجویان مرد در سال تحصیلی 1391- 1390) 

   تعداد دانشجویان زن در سال تحصیلی  ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰: یک میلیون و ۶۴۱هزار و ۴۲۶ نفر (کاهش ۲۵درصدی نسبت به تعداد دانشجویان زن در سال تحصیلی ۱۳۹۱ – ۱۳۹۰) 

   نرخ بیکاری در جمعیت بالای ۱۵ سال در سال ۱۳۹۰: ۷\۱۴درصد 

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در سال ۱۳۹۰: ۴\۱۹ درصد 

   نرخ بیکاری جمعیت بالای ۱۵ سال در سال ۱۳۹۱: ۲\۱۲ درصد 

   نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در سال ۱۳۹۱: ۹\۲۰ درصد 

   نرخ بیکاری در جمعیت بالای ۱۵ سال در سال ۱۴۰۰: ۲\۹ درصد 

   نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در تابستان سال ۱۴۰۰: ۶\۴۰ درصد (از جمع یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۲۷نفری فارغ‌التحصیلان بیکار، ۵۳۸ هزار و ۹۷ نفر زن – معادل ۶\۱۷ درصد از جمع بیکاران تحصیلکرده – و ۴۷۴ هزار و ۱۳۰نفر مرد – معادل ۲\۲۷ درصد از جمع بیکاران تحصیلکرده – بوده‌اند.) 

 

۱۰ خرداد : سقوط ایران به جمع کم درآمد‌های دنیا. جمعیت زیر خط فقر مطلق درکشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۴/۳۰درصد بوده است.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی وضعیت فقر و ویژگی های فقرا در دهه ۱۳۹۰ پرداخته و خاطرنشان کرده است که نداشتن شغل دارای بیمه، عدم برخورداری از سواد، سال های تحصیل پایین تر، داشتن کودک و مستأجر بودن از عوامل توضیح دهنده فقر در کشور بوده اند.

این گزارش با بیان اینکه در دهه ۱۳۹۰ فقر در ایران “افزایش” و “تعمیق” یافته، می افزاید: خط فقر متوسط کشــوری درسال۱۴۰۰ به طور سرانه یک میلیون و ۶۸۰هزارتومان برای هر فرد بوده یعنی درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق درکشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۴\۳۰درصد بوده است.

به طور کلی نرخ فقر از سال ۱۳۸۵ روند فزاینده ای داشته و از سال ۱۳۹۷ به بعد به بالای سی درصد رسیده است. از سویی در این گزارش آمده است که شکاف فقر که فاصله فقرا تا خط فقر را اندازه گیری می کند، در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به بالاترین مقدار خود یعنی حدود ۲۷ درصد رسیده است.

بلایی که بر سر خوراک خانوارها آمد!

یکی از نتایج قابل تامل در این گزارش، اتفاقی است که برای خوراک خانوارها رخ داده به طوری که گزارشگران آن تصریح داشته اند که در دهه ۱۳۹۰ به طور همزمان سه اتفاق برای مصرف خوراکی خانوارها رخ داده است:

۱- افزایش سهم خوراک از کل هزینه خانوار 2- کاهش کل خوراک خانوار یعنی کاهش کالری دریافتی 3- کاهش کیفیت کالری دریافتی خانوار.

سهم مسکن ازکل هزینه های خانوار به عنوان دیگر کالای ضروری نیز با ۴ درصد افزایش در دهه مورد اشاره مواجه بوده است.

اشتغال دیگر فقرزدایی نمی آورد!

بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش های مجلس به بررسی عوامل فقرزا در سطح خانوار پرداخته و نوشته است: درسال های میانی دهه‌ ۱۳۸۰ و ابتدایی دهه‌ ۱۳۹۰ صرف برخورداری از شغل، تفاوت قابل توجهی در بین فقرا و غیر فقرا داشت؛ اما به مرور زمان با افزایش فقر و همچنین با افزایش اهمیت مشاغل تخصصی، درصد خانوارهای دارای سرپرست شاغل بین فقرا و غیرفقرا تقریبا برابر و حدود ۶۰ درصد بوده است. از طرفی درحالی درصد شاغلان و غیرشاغلان در بین فقرا و غیرفقرا برابر است که ۳۷ درصد از خانوارهای غیرفقیر دارای شاغل رسمی بوده که این شاخص برای خانوارهای فقیر حدود ۵/۱۶ درصد بوده است. توصیه سیاستی استخراج شده در این بخش، توانمندسازی و آموزش مهارت ها و همچنین پوشش بیمه فراگیر خواهد بود.

تاثیر بچه دار شدن و مستاجر بودن در فقر

مرکز پژوهش های مجلس در ادامه می گوید: خانوارهای شهری دارای کودک در بین فقرا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴درصد بیشتر از خانوارهای دارای کودک غیر فقیر هستند؛ از سویی برخورداری از مسکن استیجاری هم یکی از مواردی است که رفاه خانوار را کاهش می دهد. نرخ برخورداری از مسکن استیجاری در بین فقرای شهری در حدود ۴ واحد درصد است. همچنین مستاجران به علت پرداخت هزینه های اجاره مجبور اند تا از سایر هزینه های خود و به طور خاص از خوراک بکاهند به طوری که کالری دریافتی مستاجران به طور میانگین  همواره پایین تر از مالکان بوده است.

بدتر شدن رتبه ایران در تقسیم بندی درآمدی کشورهای جهان نسبت به دوران جنگ

 

یکی از نکات گزارش مورد اشاره، سقوط ایران به رده کشورهای با درآمد پایین تر از میانگین جهانی است اما این نکته آنجا حائز اهمیت است که بر اساس داده های این گزارش، ایران در سال های جنگ جزء کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط جهانی بوده است

افزایش ۱۱ میلیون نفری فقرا در دهه ۱۳۹۰

 

بر اساس داده های این گزارش نرخ فقر در مناطق روستایی از سال ۱۳۹۳ به بعد همواره بالاتر از نرخ فقر در نقاط شهری بوده است. در سال ۱۴۰۰ نرخ فقر نقاط روستایی ۶\۳۵ درصد و نقاط شهری ۸\۲۸ درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ جمعیت فقرا حدود ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

فقیرها، فقیرتر هم شده اند!

این گزارش همچنین به ما می گوید علاوه بر نرخ فقر، شاخص شکاف فقر نیز یکی از شاخص هایی است که در بررسی وضعیت فقر مورد استفاده نویسندگان گزارش مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفته و بر اساس آن نشان داده شده که شاخص شکاف فقر (نشان دهنده میانگین فاصله درآمد هر فرد فقیر با خط فقر)  از سال ۱۳۹۶به بعد افزایش یافته در سال ۱۴۰۰ به بالاترین مقدار خود رسیده است؛ یعنی فقرا فقیرتر شده اند. از طرفی شکاف فقر را می توان برای غیر فقرا هم محاسبه کرد لذا این گزارش نشان می دهد که افراد بالای خط فقر هم به خط فقر نزدیک شده اند.

گوشت قرمز و مرغ در یک دهه بیش از ۱۲۲ درصد گران شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در میان کالاهای خوراکی،  قیمت گوشت  قرمز در کشور رشد بالایی داشته است. در بررسی‌های ماهانه و نقطه‌ای در سه ماه اخیر مشاهده می‌شود روند تورم این کالا در کشور وضعیت صعودی داشته و در بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر قرار گرفته است. پیش از این یک‌بار دیگر در سال ۱۳۹۸ قله تورمی در این بخش به ثبت رسیده بود.

منبع: اکوایران

 

۱۰ خرداد : مرکز پژوهش‌های مجلس: در فاصله ده سال، ۱۱ میلیون ایرانی دیگر فقیر شدند

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید نرخ تورم احساس‌شده در مرداد پارسال توسط مردم ۸۶ درصد بوده است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت فقیر ایران اضافه شده است.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه بر اساس گزارش تازه این مرکز نوشتند که به طور کلی نرخ فقر از سال ۱۳۸۵ در ایران روند فزاینده‌ای داشته و از سال ۱۳۹۷ به بعد به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

سال ۱۳۸۵ یک سال بعد از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است که اتفاقا با شعارهای مبارزه با فقر برنده انتخابات شد.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ نرخ فقر نقاط روستایی ۳۵.۶ درصد و نقاط شهری ۲۸.۸ درصد بوده است.

 

۸ خرداد : استاد دانشگاه: ۱۰ درصد جمعیت کشور مهاجرت کرده است / مهاجران ایرانی افراد برجسته علمی و اقتصادی هستند

عصر ایران

رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه جمعیت مهاجران جمهوری اسلامی ایران را در کمترین حالت یعنی حدود هشت درصد و در حالت حداکثری حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: این میزان از متوسط جهانی بالاتر است، اما نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفرات، افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند. 

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سالار آملی، رئیس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ششمین نشست دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی با عنوان «مسئولیت نخبگان در تحقق ظرفیت‌های علم و فناوری الگو»، گفت: براساس گزارشات رسمی سازمان ملل متحد، برآورد شده است که حدود ۲۸۱ میلیون نفر به عنوان مهاجر در دنیا زندگی می‌کنند که ۳.۶ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. 

دکتر سالارآملی با بیان اینکه این افراد عمدتا برای مقاصد اقتصادی از جمله یافتن کار مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: میزان ارز ارسالی به کشور مادری، هر سال حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی جمعیت مهاجران جمهوری اسلامی ایران را در کمترین حالت یعنی حدود هشت درصد و در حالت حداکثری حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور برشمرد و یادآور شد: این میزان از متوسط جهانی بالاتر است، اما نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفرات، افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند. 

رئیس اندیشکده چرخه نوآوری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: موضوع مطرح دیگر ارسال ارز توسط مهاجران دنیا به کشور مادری است، اما مهاجران ایرانی برعکس است و عمدتا ارز از کشور خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کریدورهای مهاجرتی در دنیا شکل گرفته است که مهمترین آن کریدور مهاجرتی مکزیک به آمریکا با ۱۰ میلیون نفر، سوریه به ترکیه با حدود ۴ میلیون نفر،  هند به امارات با ۳.۵ میلیون نفر را می‌توان نام برد. در این خصوص جمهوری اسلامی ایران هم از یک کریدور مهاجر پذیری از افغانستان با حدود ۴ میلیون مهاجر دارد. 

دکتر سالارآملی افزود: از سوی دیگر بر اساس گزارش مهاجرت جهانی منتشر شده در سازمان ملل متحد، حدود ۷۰ درصد مهاجرت‌ها در دنیا مقطعی و مدت‌دار است و مهاجران پس از یک دوره تحصیل یا اشتغال، به کشور مادری خود بر می‌گردند. حال یا با توشه مالی و یا با توشه‌های تخصصی است.

وی یکی از مهمترین بسترهای مهاجرت از ایران را نوسانات و تکان‌های شدید در تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و گفت: کمتر کشوری وجود دارد که شاهد این تحولات پی در پی و گسترده در طول دو نسل اخیر باشد.

 

۸ خرداد : فارس با بحران ۱۰۰ درصدی آب مواجه است

پدر علم آب‌شناسی با اشاره به اینکه احتمالا بارندگی‌ها تاثیری در منابع و سفره‌های زیر زمینی استان فارس نخواهد داشت، تصریح می‌کند: استان فارس همچنان با بحران ۱۰۰ درصدی آب مواجه است.

رئیسی، آب جهت کشت برنج را طی سال‌های گذشته از سهم دریاچه طشک، بختگان و منطقه خرامه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه سال‌ها است که منطقه هفت بند خرامه و دریاچه طشک و بختگان آبگیری نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یک قطره آب از کانال‌ها وارد خرامه نمی‌شود، بیان می‌کند: امروز در حال تاوان دادن کشت برنج در سال‌های گذشته هستیم و وضعیت شهرستان خرامه و دریاچه طشک و بختگان به شدت نگران کننده است.

استاد دانشگاه شیراز می‌گوید: میزان ورودی دریاچه طشک و بختگان در سال‌های بسیار دور حدود ۶۰۰ متر مکعب بوده است که در سال‌های گذشته به صفر رسیده است و از سال ۸۶ تاکنون عملا هیچ آبی وارد دریاچه طشک و بختگان نمی‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه زمانی ورودی آب به دریاچه طشک و بختگان باعث آبیاری انجیرستان استهبان شده بود، می‌افزاید: در سال‌های گذشته شاهد این موضوع هستیم که انجیرستان استهبان با تانکر آبیاری می‌شود که این موضوع عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی دریاچه بختگان و طشک حدود ۲۰۰ میلی متر و در بالادست ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی متر است، می‌گوید: در شرایط فعلی بدون هیچ هزینه‌ای و پمپاژ در حال حفر چاه هستیم و با این آب‌ها به مزارع آب می‌رسانیم.

حفر چاه دریاچه کافتر را خشک کرد

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های زیاد در مناطق بالادست سد سیوند و سرحد دو دانگه سبب شد تا دریاچه کافتر در بالادست سد سیوند خشک شود، می‌گوید: متاسفانه سطح آب زیر زمینی در این قسمت به ۳۰ متر زیرزمین و کف دریاچه کافتر رفته است و حفر چاه‌ها باعث شده تا آب‌های دریاچه به سمت چاه‌ها روانه شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©