Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۰۱ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۰۱ دسامبر ۲۰۱۱
۰۹ آذر ۱۳۹۰

واکنش سایت ها و وبلاگ های رژیمی در مورد حمله به سفارت انگلیس

و بالا گرفتن تنش میان جمهوری اسلامی و دولت انگلیس

حمله به سفارت انگلیس و اشغال موقت آن، در سایت ها و وبلاگ های طرفداران اصولگرایان سنتی بازتاب گسترده ای یافته است. اما وبلاگ ها و سایت ها و روزنامه های طرفدار دولت در این رابطه یا سکوت کرده اند و یا اخبار این ماجراجوئی را در حاشیه آورده اند. این امر را در نحوه برخورد مقامات رژیم نیز می توان به خوبی دریافت. پرچمداری در دفاع از این حرکت را علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به عهده گرفته اند. رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز از این اقدام حزب اللهی های اجیرشده دفاع کرده است. اما وزارت خارجه تنها با انتشار یک بیانیه از این حرکت ابراز تاسف کرده است و مقامات دولتی همچون احمدی نژاد، صالحی وزیر  خارجه و سخنگوی دولت یا سخنگوی وزیر خارجه، تا دو روز پس از بالا گرفتن تنش میان جمهوری اسلامی و دولت انگلیس در این رابطه سخنی به میان  نیاورده اند. به نظر می رسد حمله به سفارت انگلیس، ماجرائی سازماندهی شده در جنگ قدرت میان جناح های حکومتی و تعرضی از سوی اصول گرایان سنتی به رهبری خاندان لاریجانی  است. شخص ولی فقیه و نزدیک ترین اطرافیان او نیز تاکنون سخنی در این رابطه بر زبان نرانده اند.

 

تمامی دیپلمات‌‌ها و کارکنان سفارت انگلیس از ایران اخراج می‌شوند

در واکنش به تعطیلی سفارت ایران در لندن

چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۳۸

جهان نیوز                                 

به دنبال اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تا ساعتی دیگر تمامی کارکنان سفارت انگلیس را از کشور اخراج خواهد کرد.

به گزارش جهان به نقل از  فارس، به دنبال اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تا ساعتی دیگر تمامی کارکنان سفارت انگلیس را از کشور اخراج خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس طی اظهاراتی در همین رابطه اعلام کرد: کاردار ایران در لندن در حال حاضر از درخواست ما برای تعطیلی فوری سفارت ایران مطلع شده است و تمامی پرسنل دیپلماتیک ایران باید ظرف مدت ۴۸ ساعت انگلیس را ترک کنند.»

وی افزود: «ما سفارت انگلیس در تهران را تعطیل کرده‌ایم. ما تصمیم گرفتیم تمامی پرسنل خود را از ایران خارج کنیم و ظرف دقایقی که گذشت آخرین اعضای نمایندگی ما در ایران از این کشور خارج شدند.»

تعطیلی سفارت رژیم سلطنتی انگلیس که خواست اصلی دانشجویان معترض بود، واکنش احتمالی تهران به اخراج دیپلمات‌های ایرانی است که احتمالا تا ساعتی دیگر به طور رسمی اعلام خواهد شد

 

انگلیس بازگشت مفتضحانه با ایران در آینده را به جان خرید

دستور تعطیلی سفارت ایران در لندن

چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۲۸                            

انگلیس سابقه خروج سفرای اروپایی از کشورمان و بازگشت مفتضحانه آنها، آن هم بصورت شبانه را در ذهن داشته و خوب می‌داند که در آینده‌ای نه چندان دور، خود نیز باید خفت تلاش برای ایجاد روابط دوباره با ایران را به جان بخرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت انگلیس امروز از صدور دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در لندن خبر داد.

"ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی درهمین رابطه اعلام کرد: کاردار ایران در لندن در حال حاضر از درخواست ما برای تعطیلی فوری سفارت ایران مطلع شده است و تمامی پرسنل دیپلماتیک ایران باید ظرف مدت ۴۸ ساعت انگلیس را ترک کنند.

این واکنش انگلیس در پاسخ به اقدام جمعی از دانشجویان معترضی بود که دیروز (سه‌شنبه) با تجمع در مقابل سفارت انگلستان در تهران و همچنین باغ قلهک، وارد این دو ساختمان شده وخواستار تعطیلی این جاسوسخانه شدند که فعالیت‌های ضد ایرانی را با گستاخی هرچه تمامتر و از طریق سفیر و کارمندان خود و به طور آشکار دنبال می‌کرد.

حال، اما مقامات انگلیسی که بارها دم از آزادی بیان زده و فعالیت‌های دانشجویی حتی اگر علیه نظام کشورمتبوع باشد را یک حق می‌دانند، در واکنش به این حرکت کاملاً دانشجویی دست به اقدامی منفعلانه و از روی عصبانیت زدند که در آینده برای آنها گران تمام خواهد شد.

باید گفت که جمهوری اسلامی ایران در کوران تحولات و فشارهای سه دهه گذشته که علیه ملت و دولت ایران اعمال شده، آبدیده شده است و چنین تحرکاتی که در گذشته نیز سابقه داشته، نمی‌تواند خللی در حرکت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایجاد کند.

انگلیس سابقه خروج سفرای اروپایی از کشورمان و بازگشت مفتضحانه آنها، آن هم بصورت شبانه را در ذهن داشته و خوب می‌داند که در آینده‌ای نه چندان دور، خود نیز باید خفت تلاش برای ایجاد روابط دوباره با ایران را به جان بخرد، اما در شرایط کنونی، حوادثی از جمله تحولات داخلی در انگلیس، تحولات منطقه‌ خاورمیانه که به بهار عربی موسوم شده حضور استعمارگران در کشورهای عربی را با چالش روبرو کرده و همچنین شکست سناریوی فشارهای سه گانه به ایران در زمینه حقوق بشر، برنامه هسته‌ای و ترور سفیر عربستان در آمریکا، دولتمردان این کشور را به چنین تصمیمی واداشت تا در شرایط فعلی دست به این اقدام بزنند.

این تصمیم اگر چه در ظاهر به منظور تلاش برای ترمیم چهره مخدوش شده این کشور صورت گرفته، اما در واقع یک اقدام انفعالی بود که جز بار رسانه‌ای و فضا سازی کاذب هیچ دستاوردی برای آنها ندارد.

 

نقوي: انگليسي‌ها بزودی با التماس باز می‌گردند

 جوان آنلاین ـ چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۱۳

یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه خروج دیپلمات‌های برخی دول غربی از تهران، آرزوی دیرینه ملت ایران است، تأکید کرد: بزودی همین سفرا مانند گذشته نه‌چندان دور با التماس به تهران باز خواهند گشت.

سید حسین نقوی عضو ارشد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تنش در روابط تهران - لندن گفت: دانشجویان ایرانی روز گذشته با تسخیر سفارت رژیم انگلیس در تهران، اقدام انقلابی مجلس در کاهش روابط با استعمار پیر را تثبیت کردند.

وی در این باره افزود: البته ما از اقدامات قانونی به جد حمایت خواهیم کرد، اما انگلیس و دولتمردان این کشور باید بدانند که ملت ایران دیگر ظلم و رفتارهای ظالمانه سران این کشور را تحمل نکرده و از این پس هم تحمل نخواهند کرد.

عضو ارشد کمیسیون سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت انگلیس به حدی در یکصد سال اخیر علیه ملل منطقه به خصوص ملت ایران اقدامات جنایتکارانه انجام داده است که دیگر ملت‌ها تاب، توان و تحمل ظلم روباه پیر را نخواهند داشت.

نقوی همچنین تأکید کرد: اگر چه نیروی انتظامی روز گذشته سعی کرد که جلوی دانشجویان خشمگین را بگیرد اما نتوانست خشم انقلابی و مقدس دانشجویان را متوقف کند، امروز هم درپی اقدام انقلابی روز گذشته دانشجویان برخی دول غربی با فشار لابی‌های صهیونیستی و در رأس آن رژیم انگلیس اقدام به فراخواندن سفرا و دیپلمات‌های خود کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت انگلیس و دول دیگری که سفرای خود را از ایران فراخوانده‌اند، باید بدانند که مانند گذشته نه چندان دور سرافکنده به تهران بازگشته و برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان التماس خواهند کرد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار داشت: دولت انگلیس باید بداند که ایران ذره‌ای از مواضع انقلابی خود در قبال کشورهای منطقه و بیداری اسلامی کوتاه نخواهد آمد و آنها نمی‌توانند با تحریک کشورهای معلوم‌الحال اروپایی علیه ایران جنگ روانی راه بیندازند.

نقوی در پایان گفت: جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته توانسته با کشورهای زیادی در سطح جهان ارتباط برقرار کند، ارتباطی که در صورت نیاز برای رفع توطئه‌های احتمالی اقتصادی غرب از آنها نیز استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

تاريخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷

شفاف

نگاه مطبوعات ایران به تسخیر سفارت انگلیس؛

همسویی اصولگرایان، همگرایی اصلاح طلبان و انحرافی ها

درمیان اصولگرا ها روزنامه تهران امروز بیشترین اهمیت و کیهان کم ترین اهمیت را به این واقعه داده است. از نظر طیف بندی نیز روزنامه های مدیریت شهری بیش از دوطیف دیگر (سوم تیری ها و سنتی ها) به این مساله پرداخته و آنرا برجسته کرده اند.

شفاف: در حالیکه اقدام دیروز دانشجویان نسبت به تسخیر سفارت انگلستان، به مهمترین موضوع سیاسی روز تبدیل شده است، روزنامه های داخلی ابعاد مختلفی از این حادثه را برجسته کردند.

امروز خبر تسخیر سفارت انگلیس و باغ قلهک، خبر اول همه رسانه های ایران است. همه روزنامه از همه طیف ها این خبر را به عنوان مهمترین واقعه کشور برجسته کرده اند. در میان روزنامه های مهم کشور تنها سه روزنامه ایران، جام جم وکیهان در حد تیتر یک و یا عکس یک این خبر را برجسته نکرده اند. این سه روزنامه هم هر کدام یک موضوع متفاوت را پراهمیت دیده اند. کیهان احتمال پیروزی اسلامگرایان در مصر، جام حم گزارشی از خرید حجاج ایرانی و ایران، افزایش صادراتی ایران را برجسته کرده اند. اما به غیر از اینها می توان گفت که همه رسانه ها قدام دانشجویان را برجسته کرده اند.

درمیان اصولگرا ها روزنامه تهران امروز بیشترین اهمیت و کیهان کم ترین اهمیت را به این واقعه داده است. از نظر طیف بندی نیز روزنامه های مدیریت شهری بیش از دوطیف دیگر ( سوم تیری ها و سنتی ها ) به این مساله پرداخته و آنرا برجسته کرده اند. در حالی که رسانه های کشور دیشب نسبت به بازتاب های بین المللی این حادثه با احتیاط برخورد کرده اند ، روزنامه رسالت بیش از همه این بخش از خبر را برجسته کرده است. به طوری که خبر دوم این روزنامه در صفحه اول به رصد بازتاب های آن اختصاص دارد. اما نکته دیگری که در اینجا وجود دارد نوع موضع گیری روزنامه های اصولگراست.

 در این زمینه تقریبا دو رویکرد وجود دارد. در یکسو روزنامه های سوم تیر قرار دارند که در تیتر هایشان موضع پررنگی وجود دارد و به نظر می رسد که کاملا از این ماجرا حمایت کرده اند. این روزنامه ها ( کیهان، وطن امروز و جوان ) در تیتر هایشان از کلمات لانه جاسوسی و اشغال استفاده کرده اند که واژه هایی برای تشریح یک حرکت عمومی و حماسی - با هدف مشابه سازی با ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در اوایل انقلاب – به کار گر فته شده اند.

اما روزنامه های  طیف مدیریت شهری برای نشان دادن تبرای موضع رسمی از این حرکت ، تلاش کرده اند از واژه هایی مانند اعتراض و خشم دانشجویی برای بیان این واقعه استفاده کنند. واژه هایی که هم اهمیت خبر را روایت می کند و هم نسبت به آن موضع گیری دقیقی ندارد.

 البته سایر روزنامه های اصولگرا مانند ملت ما،  جام جم و جمهوری اسلامی به این رویکرد نزدیک هستند در حالی که روزنامه رسالت به رویکرد سوم تیری ها نزدیکتر است. روزنامه های اصلاح طلب نیز مانند اصولگرایان در برابر این واقعه موضع و رویه یکسانی ندارند.

در حالی که روزنامه شرق با اختصاص عکس و تیتر اول خود آنرا کاملا برجسته کرده است، روزنامه آرمان آنرا چندان  پراهمیت نشان نداده است. از نظر موضع گیری نیز هر دو روزنامه بر خلاف رسانه های اصولگرای طیف مدیریت شهری که آنرا یک اقدام خشمگینانه دانشجویی نشان داده اند، اشاره ای به مردمی و یا دانشجویی بودن حادثه نکرده اند.

روزنامه شرق حتی با برجسته کردن موضع گیری وزارت خارجه و ابراز تاسف این دستگاه از این واقعه،  اینگونه وانمود کرده که  در نظام نسبت به مواجهه با این اتفاق دوگانگی وجود دارد و در قدم اول دولت پای خود را از این ماجرا کنار کشیده است.  اما در میان رسانه ها، روزنامه های ایران و 7 صبح کمترین واکنش را به این خبر نشان داده است. این روزنامه ها از نظر  موضع گیری مانند روزنامه های اصلاح طلب عمل کرده اند. در این راستا ایران مانند شرق، واژه های تیتر خود را کنار هم چیده است و از نظر عدم برجسته سازی مانند آرمان آنرا کم اهمیت نشان داده و یکی از تیتر های فرعی خود را به آن اختصاص داده است.

 

۰۹ آذر ۱۳۹۰

پایگاه 598

نظردکترفروز رجایی‌فر درباره حوادث روزگذشته‌ی سفارت انگلیس:

دستگاه دیپلماسی ما، همان مطالبات مردمی را پاسخگو باشد

ما همیشه خواهان برخورد دستگاه های رسمی نظام با این گونه موارد هستیم. ما توقع داریم که تمام مطالبات انقلابی که توقع به جای جنبش های دانشجویی و مردم حزب اللهی است را دستگاه های خود نظام انجام بدهند و در مسئله بازی ایران و بحرین حرف بنده این بود که دانشجویان به جای اینکه بروند در استادیوم، خودشان را رودر روی مجلس و قوای دیگر قرار دهند تا که اصل بازی لغو بشود و از نظر تاریخی این بازی اگر انجام نمی شد درست تر بود.

به گزارش پایگاه 598، جمعی از دانشجویان انقلابی دانشگاه های تهران روز گذشته در تجمعی اعتراض آمیز خشم خود را نسبت به تحرکات و اقدامات دولت انگلستان نشان دادند که این تجمع با حواشی بسیاری همراه بود.

ورود دانشجویان به داخل سفارت انگلیس و همچنین محاصره کوتاه برخی از کارکنان سفارت موجب شد تا که دستگاه دیپلماسی ایران با انتشار بیانیه ای مراتب ابراز تاسف خود را از اقدامات برخی از دانشجویان بیان دارد.

قضیه به همین جا ختم نشد و ایران با واکنش مقامات برخی از کشور های دیگر نیز رو به رو گردید که البته خشم انقلابی دانشجویان تهرانی را می توان ناشی از خباثت بسیار دولت انگلیس در  مقابله با انقلاب اسلامی دانست.

برای تبیین این موضوع در گفتگوی کوتاه تلفنی با سرکار خانم فروز رجایی‌فر از دانشجویان پیرو خط امام و یکی از دانشجویان حاضر در رویداد تسخیر سفارت آمریکا به بررسی این موضوع پرداختیم.

دکتر رجای فر در خصوص وظایف دستگاه های رسمی کشور در برخورد با فتنه گری های کشورهای مستکبر افزود: ما همیشه خواهان برخورد دستگاه های رسمی نظام با این گونه موارد هستیم و بهتر است که مطالبات مردمی و بخصوص دانشجویان به دورن نظام انتقال پیدا کند و دستگاه دیپلماسی ما همان مطالبات مردمی را پاسخگو باشد .

همچنین بیان داشت: مسئله باغ قلهک هم ابعاد سیاسی دارد هم ابعاد حقوقی از باب مالکیت و مشکلی ندارد که ما از جهت های مختلف به انگلیس حمله قانون مدارانه ای را صورت بگیرد.

وی افزود: ما توقع داریم که تمام مطالبات انقلابی که توقع به جای جنبش های دانشجویی و مردم حزب اللهی است را دستگاه های خود نظام انجام بدهند و در مسئله بازی ایران و بحرین حرف بنده این بود که دانشجویان به جای اینکه بروند در استادیوم و خودشان را رودر روی مجلس و قوای دیگر قرار دهند تا که اصل بازی لغو بشود و از نظر تاریخی این بازی اگر انجام نمی شد درست تر بود.

 

گزارش  مفیدنیوز/ تاریخ: ۸ آذر ۱۳۹۰

گزارش کامل اقدام خودجوش در انتقام‌گیری از روباه پیر در سالروز شهادت شهریاری

/تسخیر سفارت با تأکید بر قطع رابطه و برخورد با مزدوران انگلیس پایان یافت

سرویس سیاسی مفید نیوز :: چهارمین بیانیه شورای تسخیرکنندگان سفارتخانه انگلیس خطاب به سازمان ملل:جناب آقای بان کی مون، حرکت امروز ما دانشجویان را به خاطر بسپارید.ما امروز جاسوسخانه ای را تسخیر کرده ایم که در طول سالیان سال از ابتدای حضورش تا کنون تنها تامین کننده منافع مستکبران عالم و چپاول کننده ملت ایران بوده است و در این سالها برای ایجاد تفرقه و فتنه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

تاریخ: ۸ آذر ۱۳۹۰

دانشجویان انقلابی تجمع کننده مقابل سفارت انگلیس در تهران با ورود به لانه جاسوسی روباه پیر، پرچم انگلیس را از این سفارتخانه پایین کشیدند.

به گزارش  مفیدنیوز به نقل از رجانیوز، این تجمع که از ساعت 14 امروز در مقابل سفارت انگلیس آغاز شد، به‌مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر مجید شهریاری از اساتید و دانشمندان هسته‌ای کشورمان ترتیب داده شده بود که سال گذشته در چنین روزی به‌دست عوامل سرویس‌های امنیتی دشمنان ملت ایران به شهادت رسید.

دکتر شهریاری در حالی روز دوشنبه 8 آذر 89 به شهادت رسید که کمتر از یک ماه قبل از آن، "جان ساورز" رئیس سازمان جاسوسی انگلیس MI6 در یک نشستی مطبوعاتی که در تاریخ صدسال اخیر سرویس جاسوسی انگلیس بی‌سابقه بود، با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی را برای توقف این برنامه ناکافی دانسته و از لزوم روی آوردن به فعاليت‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي براي مقابله با ايران تاکید کرده بود.

با این حال، دانشجویان انقلابی امروز در سالگرد شهید شهریاری و در حالی که هفته گذشته مجلس شورای اسلامی طرح کاهش سطح روابط با دولت انگلیس را به تصویب رساند، وارد سفارت این کشور شدند تا خاطره 13 آبان 58 و ورود به لانه جاسوسی امریکا زنده شود.

البته این اولین بار نیست که دانشجویان انقلابی وارد محوطه در اختیار سفارت انگلیس می‌شوند، به‌طوری که سه سال پیش در دی ماه 87 نیز جمعی از دانشجویان به باغ قلهک که ساختمان شماره دو سفارت انگلیس است، وارد شدند و پرچم انگلیس را به پایین کشیدند.

گزارش خبرنگاران ما از محل تجمع دانشجویی در مقابل سفارت انگلیس حاکی است که دانشجویانی که به سفارت انگلیس وارد شده‌اند، در محوطه باغ این سفارت مشغول قرائت زیارت عاشورا هستند (ساعت 16) و تأکید دارند که اسناد خیانت‌های دولت انگلیس در حق ملت ایران به‌ویژه ارتباط با عناصر فتنه باید از این ساختمان استخراج شود.

حدود هزار نفر از دانشجویان در داخل سفارت هستند و در خیابان فردوسی محدوده خیابان جمهوری تا بالاتر از سفارت نیز مملو از جمعیت مردمی است که علیه امریکا و انگلیس شعار می‌دهند.

نیروی انتظامی در حال حاضر برای متفرق کردن دانشجویان و خارج کردن آن‌‌ها از سفارت انگلیس دست به‌کار شده و با پرتا ب تعدادی گاز اشک‌آور سعی می‌کند که آن‌ها را از محوطه سفارت انگلیس خارج کند. (ساعت 16:30)

تکمیلی (1)

خبرنگار ما از باغ قلهک ساختمان شماره دو سفارت انگلیس گزارش داد که دقایقی پیش، این لانه جاسوسی دولت انگلیس نیز به تسخیر دانشجویان انقلابی درآمد و دانشجویان، اتباع انگلیسی حاضر در این باغ را از محوطه اخراج کردند.

تکمیلی (2)

دانشجویان تجمع کننده در سفارت انگلیس نماز شکر اقامه و تأکید کردند و مطالبه باقی ماندن در لانه جاسوسی انگلیس برای بررسی اسناد خیانت‌های دولت این کشور به ملت ایران را مطرح کردند.

همچنین از باغ قلهک خبر می‌رسد که دانشجویان اجازه خروج را به شش نفر از عوامل سفارت انگلیس نداده‌اند.

تکمیلی اختصاصی (3)

پلیس دیپلماتیک چند کارمند سفارت انگلیس را تحت الحفظ از محوطه سفارت در خیابان فردوسی خارج کرد.

همچنین تعدادی از دانشجویان حاضر در سفارت انگلیس با تشکیل شورایی به‌نام شورای تسخیر کنندگان سفارت بر ادامه حضور خود تأکید کردند.

از باغ قلهک نیز خبر می‌رسد که دانشجویان همچنان در این باغ حضور دارند.

تکمیلی (4)

شش تن از کارمندان انگلیسی باغ قلهک که در محاصره دانشجویان قرار گرفته بودند،توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند. این کارمندان انگلیسی، تحویل نماینده سفارت انگلیس در تهران شدند.

تکمیلی (5)

نیروی انتظامی با دانشجویان حاضر در سفارت انگلیس به شدت برخورد و چندین گاز اشک‌آور نیز به سمت دانشجویان شلیک کرد.

یک مقام آگاه در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر هوشیاری مردم و دانشجویان گفت:  مسئولان سفارت انگلستان شرایط را به نحوی آماده کرده اند تا بتوانند حداکثر بهره برداری سیاسی را از این اتفاق بکنند.

پلیس هم اکنون در حال برخورد شدید با دانشجویان است و تاکنون چند نفر از دانشجویان بازداشت شده اند. علی رغم تلاش نیروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع کنندگان، دانشجویان پراکنده شدن از اطراف سفارت را مشروط به آزادی تمامی دانشجویانی که در داخل سفارت هستند کردند.

تکمیلی (5)

شورای تسخیرکنندگان سفارتخانه انگلیس شامل اتحادیه های دانشجویی اولین بیانیه خود را صادر کردند. در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی

دانشجویان انقلابی در سال 58 با عمق نگاهی که داشتند دست به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا زدند و امروز نیز جوانان دانشجوی ایرانی با همان نگاه، جاسوسخانه دومی را که نام سفارت خانه انگلیس را یدک می کشد اشغال کردند.

جانفشانی فرزندان انقلاب اسلامی که موجب پیشرفت‌های بهت‌انگیز نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف و الگو قرار گرفتن برای ملت‌ها شده است، باعث شد تا دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی هیچ‌گاه تحمل پذیرش این همه عزت و ابهت از سوی مردمی‌ترین نظام سیاسی جهان را نداشته و برای ضربه زدن به آرمان‌های ملت ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند و انواع توطئه‌ها و جنایات را به ملت بزرگ ایران روا داشته‌اند که سفارت خانه انگلیس در ایران ید طولایی در این زمینه دارد.

زمانی که دشمنان در مواجه با ملت ایران، شکست های پی‌درپی را تجربه کردند و شیوه‌های متعدد توطئه پراکنی را بی‌فایده دیدند، این بار به ترور فرزندان دانشمند این انقلاب روی آوردند و درست یک سال قبل ملت بزرگ ایران شاهد ضایعه دردناک دیگری بود و آن هم ترور دانشمند برجسته و ایمانی میهن عزیزمان دکتر مجید شهریاری از سوی ایادی استکبار بود که امروز این اقدامات منجر به تسخیر این سفارتخانه شد.

ما اعضای اتحادیه های دانشجویی ضمن محکوم کردن شدید جنایت دردناک صورت گرفته توسط ایادی استکبار و پس از تسخیر جاسوسخانه دوم بر خود لازم می دانیم در این زمینه مواردی را یادآور شویم:

1) حرکت امروز دانشجویان از سر تکلیف محوری دانشجویان این مرز و بوم صورت گرفت تا تجدید عهدی باشد با خونهایی که در این سی و چند سال از دانشجویان، اساتید و جامعه علمی بر سر استحکام این انقلاب ریخته شد چه اینکه از نقش مستقیم آمریکا و انگلیس در این زمینه نمی توان چشم پوشی کرد.

2) پیگیری و برخورد با ایادی این جنایات (دست داشتن در ترور دانشمندان هسته ای، فتنه گری در داخل ایران و سابقه تاریک انگلیس در ایران و هزار مورد دیگر که در آینده نزدیک افشا خواهد شد) و اخراج سفیر دولت خبیث انگلیس از سوی همه نهادها امری لازم است. حداقل اقدامی که باید در این برحه زمانی صورت گیرد قطع رابطه ننگین با دولت انگلیس و اخراج سفیر انگلیس است و ما دانشجویان این لکه ننگ را از صفحه انقلاب ایران پاک می کنیم.

3) تصمیم نهایی ما دانشجویان در مورد ادامه این حرکت عظیم دانشجویی در آینده ای نزدیک به سمع و نظر ملت ایران خواهد رسید.

والسلام

شورای تسخیرکنندگان سفارتخانه انگلیس شامل اتحادیه های دانشجویی همچنین دومین بیانیه خود را خطاب به رئیسجمهور صادر کرد:

وقتی منطق، قدرت خود را از دست می دهد، این قدرت است که منطق را تعیین می کند. این یعنی اوج زبونی جبهه استکبار که وقتی نمی تواند با تحریم های علمی، مقابل پیشرفت‌های یک ملت آزاده ای چون ایران بایستد، دست به ترور می زند و زره بافان هسته ای ما دکتر مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری و مهندس داریوش رضایی نژاد را توسط عوامل مزدور تروریست خود ترور می کند و می کشد. غافل از اینکه از هر قطره خون این شهدا یک دانشمند هسته ای می روید و پرورش پیدا می کند. امروز ایران مملو از شاگردان شهریاری و علیمحمدی است و با عزمی استوار راه استادان خود را ادامه خواهد داد. بکشید ما را، ما علم را رها نمی کنیم؛ ترور کنیم ما را، ما کشورمان را به تاراج نمی دهیم؛ ما اگر قطعه قطعه شویم، جبهه استکبار را به زیر خواهیم کشاند. و امروز این صدای ایستادگی حق طلبانه دانشجویان و مردم ایران است که از نیویورک و کالیفرنیا شنیده می شود.

هنوز خاطره کودتای ننگین 28 مرداد را از یاد نبرده ایم که دولت وقت انگلیس و بنگاه دروغ پراکن آن، بی بی سی، حکم آتش بیار معرکه را بازی کرده و به همراه آمریکای شیطان صفت، آن دیکتاتوری را تقویت کردند. یاد آوری جنایت های مستقیم و غیر مستقیم دولت خبیث انگلیس در طول دوران 33 ساله انقلاب اسلامی، این حقیقت آشکار را به همه ما اعلام می کند که ارتباط رسمی با روباه پیر برای جز رابطه گرگ و میش نبوده و نخواهد بود.

ما دانشجویان دانشگاههای ایران به صراحت اعلام می کنیم که از برنامه هسته ای کشورمان تا آخرین قطره خون خود حمایت می کنیم و فشارها و کارشکنی های دولت انگلیس را در خصوص منافع ایران محکوم کرده و به صورت کاملا جدی که نمونه اش را امروز مشاهده کردید، به سردمداران دولت روباه پیر و وحشی اعلام می کنیم که این فقط در حکم هشدار برای شماست و چنانچه بخواهید پایتان را از گلیم‌تان بیرون بگذارید، قلم پایتان را برای همیشه از این مملکت خواهیم برید. همچنانکه پدران ما در 13آبان 58 زمانی که شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار و تروریست بالذات دولتی در اوج قدرت خود بود، لانه جاسوسی اش را تسخیر کردند و در جلوی چشم همگان، دیدیم و دیدید که "آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند!"

جنبش دانشجویی مسلمان یک بار و برای آخرین اعلام می کند که اجازه گستاخی بیش از این به انگلیس را نمی دهد و جاسوسخانه آن را هدف قرار داده و چنانچه دست از تحرکات ضد ایرانی بر ندارد و بر طبل توخالی جنگ و تهدید و ترور بکوبد، آنچنان درس عبرتی به آنان خواهد داد که ننگ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در مقابل این برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

جناب آقای احمدی نژاد خواسته های ما دانشجویان به شرح زیر است:

1) قطع رابطه کامل با دولت انگلستان

2) پایان دادن به تمام معاهدات صورت گرفته با دولت انگلیس

3) محاکمه عوامل مزدور انگلیسی و پیگیری جنایات صورت گرفته آنها در طول تاریخ دخالتگری های انگلیس در ایران

والسلام

شورای تسخیرکنندگان سفارتخانه انگلیس شامل اتحادیه های دانشجویی در سومین بیانیه خود نوشت:

محوریت انگلیس در همراهی با امریکا برای برانگیختن دیگر کشورها علیه ملت بزرگ ایران به بهانه های تخلفات و بخصوص برنامه هسته ای و یاوه گویی های این دولت در نزاع حمله نظامی به ایران این روزها و ماه‌ها به طرز وقیحانه ای گسترش یافته است تا جایی که این دولت خبیث به خود اجازه داده است که تا بانك مرکزی را تحریم کند؛ تحریمی که به مثابه اعلام جنگ علیه ملت ایران به شمار می آید.

ما دانشجویان این سفارتخانه کثیف و منحوس را امروز به اشغال در آوردیم تا نشان دهیم تا پای جان بر عهدی که با امام راحل(ره) و امام خامنه ای(حفظه الله) بسته ایم، پایبندیم و این سفارتخانه را به مسئولان حکومت و نظام تحویل می دهیم.

والسلام

شورای تسخیرکنندگان سفارتخانه انگلیس شامل اتحادیه های دانشجویی چهارمین بیانیه خود را نیز خطاب به سازمان ملل صادر کردند:

جناب آقای بان کی مون

حرکت امروز ما دانشجویان را به خاطر بسپارید.

ما امروز جاسوسخانه ای را تسخیر کرده ایم که در طول سالیان سال از ابتدای حضورش تا کنون تنها تامین کننده منافع مستکبران عالم و چپاول کننده ملت ایران بوده است و در این سالها برای ایجاد تفرقه و فتنه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

ما فرزندان خمینی کبیر(ره) و امام خامنه‌ای اعلام می کنیم هرجای دیگری را که سفارتخانه و جاسوس‌خانه ایادی استکبار باشد را تسخیر می کنیم.

 

رفتار معترضان به دولت انگليس بايد مبتني بر قانون باشد    

09 آذر 1390 ساعت 19:04

آخرین نیوز

رييس مجلس شوراي اسلامي، تجمع روز گذشته تعدادي از دانشجويان مقابل سفارت انگلستان را نمادي از فضاي افكار عمومي در جامعه نسبت به رفتارهاي خصمانه دولت اين كشور ارزيابي كرد اما در عين حال گفت: البته توصيه‌ام به همه افرادي كه به اين روش‌هاي خصمانه اعتراض دارند اين است كه حركات خود را مبتني بر قانون تنظيم كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در دومين نشست خبري خود در سال 90 كه امروز - چهارشنبه - به مناسبت دهم آذر روز مجلس برگزار شده بود، به سوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ داد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از ايسنا، مشروح سوالات خبرنگاران و پاسخ‌هاي رييس مجلس در ذيل مي‌آيد:

رفتار معترضان به دولت انگليس بايد مبتني بر قانون باشد

رييس مجلس شوراي اسلامي، تجمع روز گذشته تعدادي از دانشجويان مقابل سفارت انگلستان را نمادي از فضاي افكار عمومي در جامعه نسبت به رفتارهاي خصمانه دولت اين كشور ارزيابي كرد اما در عين حال گفت: البته توصيه‌ام به همه افرادي كه به اين روش‌هاي خصمانه اعتراض دارند اين است كه حركات خود را مبتني بر قانون تنظيم كنند.

 

علي لاريجاني در دومين نشست خود با خبرنگاران در سال 90، ضمن تسليت ايام محرم گفت: اميدوارم اين ماه موجب بيداري انسان‌ها شود.

 

وي با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مدرس گفت: شهيد مدرس در كارنامه خود سابقه يك دوره طولاني مبارزه سياسي با قلدري‌هاي سردار سپه و رفتارهاي ناهنجار دولت انگليس را دارد؛ اقدامات شهيد مدرس روح دموكراسي را در كشور زنده كرد و نگرش شهيد مدرس نمادي است براي پارلمان جمهوري اسلامي ايران،‌ از اين رو شهادت ايشان به عنوان روز مجلس نامگذاري شده است كه بنده اين روز را به نمايندگان و ملت تبريك مي‌گويم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اولين پرسش كه نظر وي را درباره تجمع روز گذشته دانشجويان در مقابل سفارت انگلستان و ورود آنان به داخل سفارت‌خانه جويا شد گفت: حركتي كه تعدادي از دانشجويان انجام دادند نمادي از فضاي افكار عمومي ايران است، مردم ما در چند دهه گذشته از رفتارهاي خصمانه انگلستان رنجيده خاطرند، اگر دولت انگلستان اين موضوع را قبول ندارد مي‌توانيم اين موضوع را به وسيله نظرسنجي ارزيابي كنيم.

وي افزود: از پير و جوان و نوجوان رفتار دولت انگلستان را نمي‌پسندند، اين گونه رفتارهاي دولت انگلستان و اينكه در امور داخلي ايران به انحاي مختلف چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب دخالت مي‌كند به هيچ وجه قابل قبول نيست.

نماينده مردم قم خاطر نشان كرد: دولت انگلستان مي‌توانست پس از انقلاب رويه خود را تغيير دهد و به انتخاب مردم ايران كه همان دموكراسي است احترام بگذارد ولي رفتار خصمانه‌اي را در قالب لعابي از دمكراسي در پيش گرفتند.

وي با تاكيد به اينكه با رفتار ديپلماتيك نمي‌توان رفتار و روش‌هاي خصمانه را تحت‌الشعاع قرار داد افزود: حركت دانشجويان در انتقاد به اين وضعيت بود.

رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به معترضان گفت: توصيه‌ام به همه افرادي كه به اين روش‌هاي خصمانه اعتراض دارند اين است كه حركات خود را مبتني بر قانون كنند، تصويب قانون كاهش روابط با انگلستان به نوع پاسخ به رفتارهاي ناهنجار دولت انگلستان بود.

رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس در پاسخ به اين پرسش كه جريان فتنه و حلقه‌ي انحرافي برنامه گسترده‌اي براي حضور در انتخابات چيده‌اند، گفت: تلقي شما ممكن است وجود داشته باشد، در كشور ما و با شرايطي كه ملت دارد انتظار است كه در داخل در همه سطوح وحدت وجود داشته باشد.

وي تاكيد كرد: زمان خرده‌گيري نيست، هر حاشيه‌سازي در مسائل خرد به ضرر كشور است، گروه‌ها و احزاب نيز بايد به اين موضوع توجه داشته باشند.

 

رفتار دولت انگليس نسبت به ملت ايران بي‌شرمانه است

 

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه‌ي نشست خبري، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ي دنياي اقتصاد در مورد چگونگي توزيع يارانه نقدي به بخش توليد و صنعت طبق مصوبه‌ي مجلس، گفت: مجلس شوراي اسلامي در سال جاري حدود 10 هزار ميليارد تومان براي يارانه بخش‌هاي صنعت و توليد اختصاص داده است كه دولت مي‌تواند اين ميزان را به صورت يارانه مستقيم يا كمك از طريق تسهيلات بانكي با نرخ پايين به اين بخش‌ها اختصاص دهد كه انتخاب هركدام از اين دو روش بستگي به كار كارشناسي دارد.

 

لاريجاني ادامه داد: در صورتي كه بخش صنعت بتواند از تسهيلات بانكي با نرخ پايين سود استفاده كند به معناي همان دادن يارانه نقدي است. البته دست دولت براي يارانه نقدي مستقيم نيز باز است.

 

لاريجاني هم‌چنين يادآور شد: طبق گفته‌ي وزير جهادكشاورزي، در برخي بخش‌هاي توليدي به‌خصوص كشاورزي و دامداري يارانه مستقيم داده شده است.

 

در ادامه، خبرنگار تلويزن ت‌.ر.ت تركيه از لاريجاني پرسيد با توجه به اظهارنظر شما بعد از مصوبه‌ي مجلس در مورد كاهش روابط با انگليس مبني بر اين‌كه اين آغاز راه است، قرار است چه اقدامات ديگري انجام دهيد؟ و اين‌كه با توجه به اتفاقات روز گذشته در ورود دانشجويان به سفارت انگليس، آينده‌ي روابط ايران با اتحاديه اروپا را چطور مي‌دانيد؟ رييس قوه مقننه در پاسخ به پرسش اول اين خبرنگار، با بيان اين‌كه اقدامات ديگر برحسب شرايط زمان مشخص مي‌شود، گفت: البته ما توصيه نمي‌كنيم كه دولت انگليس رفتار مشابهي با گذشته داشته باشد؛ چرا كه به صورت طبيعي، دولت‌ها براي ارتباط سازنده با يكديگر بايد از رفتارهاي پرپيچ و خم و ماجراجويانه دوري كنند.

 

لاريجاني افزود: البته اين جريان طرق مختلف ديگري دارد و مطمئنا ملت ايران اقدامات مشابه و درخوري انجام خواهد داد.

 

وي در مورد سوال ديگر اين خبرنگار در رابطه با آينده‌ي رابطه ايران با اتحاديه اروپا نيز گفت: در اين‌باره با وضع متفاوتي مواجه هستيم؛ به طوري كه ما با برخي از كشورهاي اتحاديه اروپا ارتباط اقتصادي محدودي داريم و در مقابل، همكاري‌هاي اقتصادي خود را با برخي از كشورها به دليل برخي رفتارهايشان كاهش داده‌ايم. از اين رو نمي‌توان در اين رابطه نظريه‌ي ثابتي براي اين موضوع ارايه كرد.

 

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در اين رابطه با اتحاديه اروپا طرف نيستيم بلكه با كشورها روبه‌رو هستيم. كشورها اگر رفتار مسالمت‌آميز و معقول داشته باشند ممكن است در درازمدت همكاري وجود داشته باشد اما بايد رفتارشان درخور شأن باشد، نه همچون كاري كه انگليسي‌ها اخيرا انجام دادند.

 

لاريجاني با اشاره به واكنش‌هاي 24 ساعت گذشته‌ي دولت انگليس گفت: در 24 ساعت اخير برخي موضع‌گيري‌هاي صاحب‌منصبان انگليس در مقابل حركت برخي از دانشجويان در ورود به سفارت‌شان به گونه‌اي بوده است كه از كلمات نادرست استفاده كرده‌اند كه اين موضوع حكايت از روحيه‌ي استكباري آنها دارد.

وي ادامه داد: آنها براي رفتار دانشجويان تعبير «اقدام بي‌شرمانه» را به كار مي‌برند؛ در حالي كه مي‌توانستند بگويند كار غيرقانوني انجام شده است. بي‌شرمانه رفتار دولت انگليس است كه در پنج دهه‌ي گذشته نسبت به ملت ايران رفتار ستمكارانه‌اي داشته است.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: اين موضوعات نشان‌دهنده‌ي محتويات ذهني انگليسي‌هاست كه در الفاظ آنها بروز پيدا مي‌كند. توصيه‌ي ما آن است كه كشورها مؤدبانه و درخور شأن ملت‌ها صحبت كنند. ملت ايران انتظار دارد كه دولت انگليس با كارنامه‌ي ستم‌كاري كه دارد حرف‌هاي سنجيده‌تري بزند.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر در مورد مهم‌ترين استراتژي دولت و مجلس در مقابل واكنش‌هاي انگليس به مصوبه‌ي مجلس در رابطه با كاهش روابط با اين كشور، گفت: البته نبايد خيلي به رفتار آنها بها داد؛ چون هر دولتي مي‌تواند برحسب رفتار كشورهاي ديگر تصميم‌گيري كرده و رفتار كند. البته اين‌كه آنها اقدام برخي از دانشجويان در ورود به سفارت انگليس را بهانه قرار داده و سرپوشي بر روي كارهايشان بگذارند، به معناي فرصت‌طلبي است.

وي افزود: آنها مي‌خواهند اين مصوبه و اقدام دانشجويان را به عنوان دستاويزي قرار دهند و در برابر اقدام قانوني پارلمان ايران نسبت به رفتار آنها عكس‌العمل نشان دهند. لذا ما پاسخ پرحرفي‌هاي آنها را نخواهيم داد.

 

تسخير جاسوس‌خانه انگلستان                                                                                                                                

  بصيرت ـ  ترجمه             

اختصاصی بصیرت/

چهارشنبه 9 آذر 90

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 29 نوامبر 2011 (8 آذر) به اعتراضات و تسخير سفارت انگلستان توسط دانشجويان ايراني پرداخت و نوشت: جوانان ايراني روز سه‌شنبه به محوطه سفارت انگلستان و اقامتگاه ديپلمات‌هاي اين کشور در آنجا حمله کردند و در اين ميان، نيروهاي امنيتي، نظاره‌گر اوضاع بودند. اين مسئله جرقه‌اي براي تشديد تنش‌ها ميان ايران و غرب در زماني است که نگراني‌ها از بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران شدت يافته است. تصميم ظاهراً عمدي مقامات ايراني براي دادن اجازه به چنين اقدامي احتمالاً بر انزواي جهاني ايران مي‌افزايد. خشونت روز سه‌شنبه اقدامي بي‌سابقه به‌شمار مي‌رود که شبه‌نظاميان داوطلب موسوم به «بسيجي» طلايه‌دار آن بودند.

در ادامه مقاله آمده است: همزمان با افزايش فشار بر ايران به‌دليل ماهيت برنامه هسته‌اي اين کشور، آيت‌الله خامنه‌اي هفته گذشته اعلام کرد کشور، تهديد را با تهديد پاسخ مي‌دهد. روز يکشنبه، پس از تصميم انگلستان به تشديد تحريم‌ها عليه ايران، مجلس اين کشور به اخراج سفير انگلستان رأي داد. ديويد کامرون، نخست وزير انگلستان، در بيانيه‌اي حمله به سفارت را خشونت‌آميز و غيرقابل توجيه خواند. وي هشدار داد که رهبران ايران با پيامدهاي جدي رو‌به‌رو خواهند شد. يک پيامد اين حادثه مي‌تواند اين باشد که ساير کشورهاي اروپايي سفراي خود را فرابخوانند و کانال کليدي ارتباط با ايران از بين برود. در پايان مقاله آمده است: کريم سجادپور، کارشناس سياست‌هاي ايران در مؤسسه صلح بين‌المللي کارنگي، مي‌گويد: «حمله به سفارت انگلستان تصويري از رژيمي عميقاً نگران و سرخورده است... حمله‌کنندگان اعضاي بسيج بودند که تحت کنترل حکومت و نيروهاي امنيتي ايران هستند.»

پایگاه بصیرت: حرکت ديروز دانشجويان در تسخير کوتاه‌مدت سفارت انگليس در تهران و سر دادن شعار عليه حکومت انگليس و ابراز خشم شديد عليه اين حکومت استکباري، پسرخوانده آن يعني آمريکا را به‌شدت ناراحت کرده که روزنامه واشنگتن‌پست به دفاع از حکومت سلطنتي انگليس پرداخته و با درآميختن راست و دروغ عليه ايران، جهتي تهديدآميز گرفته است. پيش‌تر هم سفراي اروپايي دسته‌جمعي معترضانه ايران را ترک کردند؛ اما در نهايت سرافکنده بازگشتند. آن‌ها بايد بفهمند که غرب، تمام جهان نيست که با رفتن سفراي آن‌ها، ايران منزوي شود. سجادپور هم بداند معترضان، دانشجو بودند نه بسيجي؛ و حکومت‌هايي از اين اتفاقات نگران مي‌شوند که ضعيف باشند. حکومتي با استحکام و اقتدار ايران هيچ‌گاه از اين اتفاقات دم دستي که هزار بار بدتر از آن، در خود انگليس و با همکاري انگليس رخ داده، نگران نمي‌شود.

 

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان:

اقدام خودجوش دانشجویان یک خشم مقدس بود

نوع اعتراض نباید حربه‌ای به دست دشمنان انقلاب دهد

چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰

گزارش جهان نیوز                                 

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با تأکید بر اینکه اقدام خودجوش دانشجویان در اعتراض به سفارت انگلیس، برآمده از یک خشم مقدس بود.اما دانشجویان تلاش کنند تا بهانه‌ای به دست بدخواهان ندهند خاطرنشان کرد: مسئولان نباید فقط به کاهش سطح روابط با انگلستان بسنده کنند.

به گزارش جهان علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان، در گفت‌وگو باخبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به وقایع اخیر از جمله مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه کاهش سطح روابط با انگلیس و اعتراض دانشجویان درمقابل سفارت این کشور خاطرنشان کرد: معتقد هستم که انگلستان در این رخدادها حاصل گوشه‌ای از جنایاتی را که در طول قرن‌ها در اقصی نقاط جهان و به ویژه در ایران انجام داده بود مشاهده کرد.

وی افزود: اعتراض شدید دانشجویان تنها بخشی از خشم متراکمی است که در دل جوانان این کشور وجود دارد و انگلستان ظهور و بروز آن را به دلیل دخالت‌های خود می‌بیند.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه پادشاهی انگلستان در هر جایی از جهان که امکان جنایت و چپاول وجود داشته از این کارها فروگذارنکرده است تصریح کرد: آنها در هند، خاورمیانه و آفریقا؛ دست به تهاجمات گسترده و چپاول منابع زده‌اند و این غارت‌ها را همواره به عنوان یک اصل می‌دانند.

زاکانی به پایه گذاری دولت جعلی رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایی که دست نشاندگان انگلیس در خاورمیانه انجام می‌دهند نیز اشاره کرد و گفت: این رخدادها چیزی نیست که مسلمانان بخواهند نسبت به آن غفلت داشته باشند.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لذا اگر دولت انگلیس وقوع چنین اعتراضاتی را می‌بیند باید در اصل مراودات خود با جهان اسلام تجدید نظر کند و این مسیر چند صد ساله ظلم و ستم خود را جبران کند.

"آنچه که باید نسبت به آن اعتراض شود اعتراض به رفتارهای جنایتکارانه و اندیشه‌های ناپاک عناصر چپاولگر انگلیس است که در سالیان اخیر پیروی‌های کورکورانه‌ای هم از سیاست‌های آمریکا داشته است."

این جمله را زاکانی بیان کرده و با اشاره به اینکه پیروی‌های کورکورانه انگلیس از کاخ سفید اعتراضات جدی را برای انگلیس به وجود آورده است،

اضافه می کند: انگلستان باید پاسخگوی سیاست‌های خصمانه خود در قبال ملت مسلمان ایران باشد.

مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی کشور همچنین با بیان اینکه ما معتقدیم که سفارتخانه‌های انگلیس در تمام دنیا سفارت‌های جاسوسی علیه کشورهایی هستند که در آن فعالیت می‌کنند، یادآور شد: اعتراض دانشجویان ایرانی به صورتی خودجوش و مبتنی بر یک خشم مقدس صورت گرفت که در سالروز شهادت شهید

دکتر شهریاری به دست عوامل حمایت شونده از سوی سیستم‌های امنیتی انگلیس بروز یافت.

زاکانی صحبت‌های خود را در ادامه معطوف به دانشجویان معترض کرد و تأکید کرد: دانشجویان باید به اعتراضات خود به صورت جدی ادامه دهند و با بیانی رسا مراودات سلطه جویانه انگلستان را تبیین کنند ضمن آنکه معتقدم دانشجویان باید مسیری را برای اعتراض انتخاب کنند که شأن نظام اسلامی و چارچوب‌های آن شکسته نشود و بهانه‌ای به دست بدخواهان نیفتد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح کاهش سطح روابط با انگلستان اشاره کرد و ضمن تشکر از مجلس برای عمل به وظیفه انقلابی خود از دستگاه دیپلماسی کشور خواست در این زمینه اقدامات جدی را به عمل بیاورد.

این فعال سیاسی در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد.زاکانی گفت: مصوبه مجلس ایران و اعتراض خودجوش دانشجویان باید برای کشورهای اروپایی یک پیام شفاف داشته باشد و آن نحوه نگاه ملت ایران نسبت به جنایات تاریخی انگلیس در کشور ایران است.

وی افزود: آن کشورها بدانند که هر حرکتشان در خاطره ملت ایران نقش می‌بندد و آنها باید در رابطه با مواضع و رفتارهایشان پاسخگو باشند و در

عین حال این را هم بدانند که جوانان غیور ایران اسلامی نخواهند پذیرفت که انگلیس همچنان جنایت کند و از موضع طلبکارانه نیز سخن بگوید.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه دولت انگلستان نسبت به ملت خود نیز رفتارهای ظالمانه‌ای دارد خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که از عمق صداهای معترضی که از انگلیس بلند می‌شود؛ تحولاتی دراین کشور ایجاد شود.

مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی کشور در همین رابطه به مسئله بیداری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: پیام ملت‌های منطقه در پرتو بیداری اسلامی به مراودات سلطه‌گران و نقشه‌های ترسیم شده توسط آنان رسیده است و ما امیدوار هستیم که این اعتراضات در رساندن پیام ملل مسلمان منطقه تسریع داشته باشد.

وی افزود: آمریکا، اسراییل و کشورهای غربی که در اقدامی منفعلانه در پاسخ به حرکت خودجوش دانشجویان، مسیر تهدید ملت ایران را در پیش گرفته اند به تجربه ۳۲ سال گذشته مراجعه کنند و بدانند ملت ایران از تحریم و تهدید نمی ترسند

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تأکید کرد: باید از دانشجویان به دلیل این اعتراضات تشکر کرد و در عین حال از آنها درخواست کرد با نوع اعتراض شرایط را به سمتی ببرند که حربه‌ای به دست دشمنان انقلاب و کفتارپیر(انگلستان) نیفتد. ضمن آنکه مسئولان هم باید تلاش کنند ریشه‌های نفوذ استعمار پیر را در همه عرصه‌ها بخشکانند و فقط به کاهش سطح روابط باانگلستان بسنده نکنند.

تاريخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۶

شفاف

تنش در اوج

اخراج کارمندان سفارت ایران در انگلیس

در پی افزایش تنش بین تهران و لندن ، وزیر امور خارجه انگلیس دستور تعطیلی کامل سفارت ایران در لندن را صادر کرد. ویلیام هیگ گفت: ما این موضوع را به کاردار ایران اعلام کرده ایم. آنها فقط 48 ساعت وقت دارند خاک بریتانیا را ترک کنند.

شفاف: در پی افزایش تنش بین تهران و لندن ، وزیر امور خارجه انگلیس دستور تعطیلی کامل سفارت ایران در لندن را صادر کرد.

به گزارش فارس، به دنبال اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تا ساعتی دیگر تمامی کارکنان سفارت انگلیس را از کشور اخراج خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ویلیام هیگ «وزیر امور خارجه انگلیس طی اظهاراتی در همین رابطه اعلام کرد: کاردار ایران در لندن در حال حاضر از درخواست ما برای تعطیلی فوری سفارت ایران مطلع شده است و تمامی پرسنل دیپلماتیک ایران باید ظرف مدت ۴۸ ساعت انگلیس را ترک کنند.»

وی افزود: «ما سفارت انگلیس در تهران را تعطیل کرده‌ایم. ما تصمیم گرفتیم تمامی پرسنل خود را از ایران خارج کنیم و ظرف دقایقی که گذشت آخرین اعضای نمایندگی ما در ایران از این کشور خارج شدند.»

تعطیلی سفارت رژیم سلطنتی انگلیس که خواست اصلی دانشجویان معترض بود، واکنش احتمالی تهران به اخراج دیپلمات‌های ایرانی است که احتمالا تا ساعتی دیگر به طور رسمی اعلام خواهد شد.

در همین حال وزارت خارجه ایران نیز همه دیپلمات های انگلیسی را از ایران اخراج کرد. وزیر خارجه انگلیس نیز در این باره تأیید کرد که همه دیپلمات های انگلیسی از ایران بیرون رفته اند.

در پی تصرف چند ساعته سفارت انگلیس در تهران و باغ قلهک - که اقامتگاه دیپلمات های انگلیسی است - تنش در روابط فیمابین به اوج رسید.

انگلیس هفته گذشته با تحریم بانک مرکزی ایران ، شیب تیرگی در روابط را تشدید کرد و این بحران با تصرف سفارت انگلیس در تهران تقویت شد و به اخراج همه دیپلمات های دو کشور از پایتخت های همدیگر انجامید.

 

تاريخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶

ترقی در گفت و گو با شفاف؛

دانشجویان راهی جز اشغال موقت سفارت انگلیس نداشتند

اگر سازمان ملل و شوارای امنیت در قبال اقدامات مداخله جویانه انگلیس در فتنه 88که خلاف قوانین بین المللی است واکنش نشان می داد و برخورد می کرد امروز چنین اتفاقاتی رخ نمی داد. زمانیکه به خواست مردم وبیانیه های تشکل های دانشجویی علیه آن کشورها توجهی نمی شود و مجامع بین المللی هیچ اهمیتی به اعتراضات مردمی...

شفاف: حمید رضا ترقی عضو حزب موتلفه در گفت و گو با خبرنگار شفاف با اشاره به تسخیر موقت سفارت انگلیس از سوی دانشجویان گفت:واکنش مردمی و دانشجویی روز گذشته حاکی از آگاهی جوانان و ملت ما نسبت به جنایت ها و اقدامات خصمانه رژیم انگلیس علیه ملت ایران و منافع ملیمان بوده است.

وی ادامه داد: طبیعتا این اقدام خود جوش و غیر دولتی برخواسته از سالها کینه ،عداوت رسانه ای ، اقتصادی و سیاسی دولت انگلیس علیه ملت ما است که در اقدام دانشجویان و مردم تجلی پیدا کرد و به واکنش اشغال گونه برای هشدار و تذکر به دولت انگلیس تبدیل شد.

این عضو حزب موتلفه خاطرنشان کرد:به نظر می رسد با توجه به اینکه این اقدام یک اقدام خودجوش و مردمی بوده و دستگاههای انتظامی و دولت نیز مراقبت لازم را حسب وظیفه قانونیشان برای حفظ اموال و جان عناصر دیپلمات انگلیس انجام دادند،کاملا یک امر طبیعی است و حداقل واکنشی است که ملت ما در مقابل خیانت و جنایت های انگلیس علیه ایران از خودشان نشان دادند.

ترقی اقدام دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس را یک امر طبیعی دانست و تصریح کرد: این نوع مسایل در دنیا به کرات رخ می دهد و چنین رخ دادهایی از سوی مردم یک امر کاملا طبیعی است. در جنبش وال استریت در چندین شهر دنیا مردم در مقابل سفارت های آمریکا و اسراییل تجمع و برخورد کردند.در حوادث جنبش بیداری اسلامی نیز شاهد بودیم که همین اقدام نسبت به سفارت اسراییل انجام شد.

وی افزود: بنابراین واکنش طبیعی ملت ها در مقابل کشورهایی که به آنها خیانت می کنند و منافع آنها را زیر پا می گذارد و در صدد توطئه برای براندازی نظام های مردمی آن کشورها هستند این تجمعات و اعتراض ها است. این تجمعات تنها راه ابراز احساسات مردم و تنفر مردم از آن کشورها است.

این عضو حزب موتلفه اسلامی به عدم توجه مجامع بین المللی به رفتارهای مداخله جویانه برخی کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: زمانیکه به خواست مردم وبیانیه های تشکل های دانشجویی علیه آن کشورها توجهی نمی شود و مجامع بین المللی هیچ اهمیتی به اعتراضات مردمی نسبت به رفتارهای این نوع کشورها نمی کنند؛طبیعی است که این اعتراضات متراکم و موجب  انفجار مردمی می شود .

ترقی با اشاره به رفتار های مداخله جویانه انگلیس در فتنه 88 گفت: اگر سازمان ملل و شوارای امنیت در قبال اقدامات مداخله جویانه انگلیس در فتنه 88که خلاف  قوانین بین المللی است واکنش نشان می داد و برخورد می کرد امروز چنین اتفاقاتی رخ نمی داد.

وی خاطرنشان کرد: وقتیکه مردم ما می بینند که شورای امنیت و سازمان ملل در برابر اقدامات خلاف قوانین بین المللی و دیپلماسی که توسط انگلیس در کشور ما انجام شده ساکت است و حتی از آن حمایت می کند بنابر این راهی ندارند جز اینکه از طریق اشغال موقت فریاد خود را به جهانیان برسانند.

این عضو حزب موتلفه در خصوص تاثیر این اقدام بر روی تحریم ها گفت: تحریم ها راه خود را می رود  و این نوع اقدامات تاثیر چندانی بر روی تصمیم غربی ها ندارد.غربی ها تا جایی که بتوانند سعیشان بر این است که فشار را بر ملت و مسئولان کشورمان افزایش دهند و ما را وادار کنند که از آرمانهایمان دست برداریم.طبیعتا ملت ما توانایی پرداخت هزینه مقاومت را در برابر زیاده خواهی های آمریکا و غرب دارد.

 

حمايت رئيس قوه قضائيه از مصوبه مجلس در كاهش روابط با انگليس

کیهان ۱۰ آذر ۹۰

آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي از مصوبه مجلس پيرامون كاهش روابط با انگليس حمايت كرد.

رئيس قوه قضاييه روز چهارشنبه در جلسه هفتگي خود با مسئولان عالي قضايي به اقدامات اخير اتحاديه اروپا اشاره كرد و گفت: در روزهاي اخير اتحاديه اروپا و كشورهاي غربي خصوصا انگليس، اقداماتي را عليه ايران به عمل آوردند كه تشديد تحريم ها عليه ايران و بحث تحريم بانك ها آن هم به صورت يكجانبه و بدون اجماع بين المللي يكي از آنهاست.

آيت ا... آملي لاريجاني تاكيد كرد: در طول 30 سال گذشته كشور ما نشان داده راهي را كه انتخاب كرده با اقتدار و استواري ادامه مي دهد و هيچگاه هم مغلوب و مقهور زورگويي هاي كشورهاي غربي نخواهد شد.

رئيس دستگاه قضايي فشارهاي وارد شده را عمدتا براساس منافع غربي ها و نه بر اساس ادعاهاي حقوق بشري و يا روابط معقول دو جانبه ميان دولت ها دانست و افزود: پشت پرده ادعاهاي حقوق بشري غرب، امروز از هر روز ديگري آشكارتر شده است.

چرا كه در خود كشورهاي غربي و در خود آمريكا و اروپا بر مردم ظلم هايي مي شود كه فريادشان بلند است و در مقابل، برخورد پليس آنجا و برخوردهاي رسانه اي آنها با مردمشان خيلي روشن است.

رئيس قوه قضاييه افزود: ملت ما راه خود را به سوي قله هاي كمال انتخاب كرده و با استواري در اين مسير گام برمي دارد و هيچگاه اعتنايي به اين تحريم ها نخواهد كرد و البته غربي ها هم به خوبي مي دانند كه جهان كنوني طوري نيست كه به كشورهاي غربي منحصر باشد، بنابراين حربه تحريم حتما حربه كندي است.

آيت ا... آملي لاريجاني با حمايت از مصوبه مجلس شوراي اسلامي در كاهش روابط با انگليس گفت: اين تصميم بسيار بجا بود. تصميمي كه در واقع خواست ملت هم هست و هر كشوري هم كه بخواهد با كشور عزيز و مقتدر ما برخورد موهنانه داشته باشد حتما پاسخش همين پاسخ محكم است.

آيت ا... آملي لاريجاني با ابراز اميدواري نسبت به اين كه «كشورهاي غربي به سر عقل بيايند و روابط خودشان را براساس روابط معقول دوجانبه و نه روابط قرن نوزدهمي و مطابق توهم هاي قديم استعماري تعريف و استوار كنند» اظهار داشت: ايران نشان داده كه كشوري منطقي و خواسته هايش نيز خواسته هايي عقلاني و انساني است و ما مطمئنيم كه ايران در اين مسير حتما به طرف قله هاي كمال خواهد رفت و با دفاعي كه از ارزش هاي الهي و انساني دارد همچنان پيشتاز و الگويي براي كشورهاي منطقه خواهد بود.

رئيس قوه قضاييه به حوادث سوريه نيز اشاره كرد و گفت: سوريه همواره در جبهه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي پيشتاز بوده و نسبت به فلسطين مظلوم و حماس و حزب الله بهترين كمك ها را داشته است و حال آمريكايي ها و اروپايي ها براي منحرف كردن اذهان جهانيان از حوادثي كه در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در حال روي دادن است، بحث سوريه را تشديد كردند و افرادي را در درون سوريه تحريك مي كنند.

آيت الله آملي لاريجاني به حملات اخير آمريكا به پاكستان نيز اشاره كرد و گفت: متاسفانه اين نخستين بار نيست كه آمريكا اين كشور را مورد هجوم قرار مي دهد و اين بار نيز در حملاتي بي صدا و خاموش عده اي از نيروهاي مسلح پاكستان را قتل عام كردند. ما از اين جهت بسيار متاسفيم و از دولت پاكستان هم توقع داريم كه عكس العمل متناسب و قاطعي نشان بدهند و اجازه ندهند كه آمريكا پاكستان را خانه خود بداند و چنين برخوردي با نيروهاي مسلح اين كشور مسلمان داشته باشد.

رئيس قوه قضاييه همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ايام محرم و عاشوراي حسيني مصيبت عاشورا را قله و اوج مقابله حق و باطل دانست و افزود: البته موازات حق و باطل از اول تاريخ بوده و تا انتهاي تاريخ هم ادامه خواهد داشت، اما تقابل حق و باطل در هر روزگاري به نحو خاصي تجلي مي كند و تجلي اين تقابل در هر زماني به شكلي است و عاشورا نقطه اوج اين تقابل بود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، در ادامه جلسه مسئولان عالي قضايي، درباره راهكارهاي گسترشُ خدمات و فناوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات در قوه قضاييه و تامين شرايط، ساختارها و بودجه هاي متناسب بحث و بررسي شد و تصميمات لازم اتخاذ گرديد.

 

فلاحت پيشه:

حرکت دانشجويان معترض به انگليس کاملا طبيعي بود

1390/09/10

  رسالت

رئيس کميته روابط خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اتفاقات روز گذشته در سفارت انگليس ناشي از هيجانات طبيعي و در واکنش به اقدامات انگليسي ها نسبت به ملت ايران بود، گفت: توصيه من اين است که فضا کنترل شود و مراقب باشيم در زميني که انگليسي ها طراحي

مي کنند بازي نکنيم.

حشمت الله فلاحت پيشه در گفتگو با خبرنگار پارلماني مهر به اتفاقات روز گذشته سفارت انگليس و تجمع دانشجويان در مقابل اين سفارتخانه اشاره کرد و گفت: اين حرکت يک حرکت طبيعي بود.

وي افزود: اگر ما تاريخ سياست هاي انگليس عليه همه کشورها را بررسي کنيم مشاهده مي کنيم به طور طبيعي چنين حرکت هايي در کشورهاي مختلف شکل گرفته است.

نماينده اسلام آباد غرب گفت: همواره توصيه من اين بوده که به شکل قانوني عمل کنيم و فضاي احساسي را کنترل کنيم و بهانه دست انگليسي ها ندهيم.

وي تصريح کرد: انگليسي ها در 3 سال اخير اهرم هاي نفوذ و حضور در منطقه را از دست داده اند و تلاش مي کنند بازي باخته را به برد

بين المللي تبديل کنند و کشورهاي ديگر را در مسير تحريم ها با خود هماهنگ کنند ، موضوع را به بند تحريم ديپلماتيک ماده 41 فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بکشانند و فضاي سياسي را به اين گونه شکل دهند.

فلاحت پيشه يادآور شد: موضع گيريي که مقامات سياسي ديگر کشورها و کشور انگليس نسبت به موضوع سفارت انگليس نشان دادند خيلي با واقعيت همخوان نبود آنها سعي کردند مسئله را بزرگنمايي کنند اما ما معتقديم اين حرکت کاملا طبيعي بود و از تبعيض بر سياست هاي انگليس برگرفته شده بود.

 

مردم سالاری  - 1390/09/10 -

 واکنش هاي بين المللي به تسخير چند ساعته سفارت انگليس

 پارلمان انگليس براي تعطيلي سفارت ايران در لندن 48 ساعت مهلت داد

 

گروه سياسي:  اتفاقات  عصر سه شنبه  مقابل سفارت انگليس  و باغ قلهک که با تسخير  چند ساعته اين سفارتخانه توسط دانشجويان صورت گرفت، با واکنش هاي  فراواني چه در عرصه  داخلي و چه بين المللي  روبرو شد. دولت ايران  پس از  صدور  بيانيه اي توسط وزارت  امور خارجه و اعلا م  تاسف از اين  اتفاق  و اعلا م  پايبندي  به تعهدات  بين المللي، اقدام به تشکيل کار گروه ويژه در وزارت کشور براي بررسي اين موضوع کرد. در اين خصوص استاندار تهران از تشکيل کارگروهي با مسووليت وزارت کشور جهت بررسي اتفاقات روز سه شنبه سفارت انگلستان در تهران خبر داد.  به گزارش ايسنا، مرتضي تمدن در حاشيه سفر استاني رييس جمهور و اعضاي هيات دولت به استان تهران، در پاسخ به سوالي در ارتباط با نتايج آخرين پي گيري ها درباره حادثه روز سه شنبه سفارت انگلستان و ادعاي مسوولين انگليسي مبني بر کوتاهي تهران در حفاظت از اين سفارتخانه، با رد اين ادعاها، اظهارداشت: در راستاي بررسي علت حادثه سه شنبه شب گذشته، کارگروهي به مسووليت وزارت کشور، معاون امنيتي وزير کشور تشکيل شده که کار اين کارگروه اين است که موضوع را از تمام زوايا و جوانب بررسي کند و علل مشخص شود و اگر فرد يا افرادي در اين اتفاق قصور و تقصير داشته اند، حتما بر اساس قانون عمل مي شود.  تمدن همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين که سه شنبه شب برخي از مقامات و رسانه هاي انگليسي مدعي شده بودند که ايران و پليس آن درحفاظت سفارتخانه انگليس کوتاهي کرده است، با رد اين موضوع، به تجمع روز سه شنبه مقابل سفارتخانه انگليس که در آن عده اي در تجمعي آرام حضور داشتند، اشاره کرد و با يادآوري اين که در اين تجمع عده اي ميانبر زده و وارد محوطه سفارت شدند، گفت: به محض اين اتفاق براساس موازين قانوني پليس وارد عمل شد و به صورت قاطع و محکم مسئوليت خود را انجام داد. وي خاطرنشان کرد :به محض آنکه برخي از افراد به صورت خودسر وارد سفارت شدند، بدون اين که شاهد قصور و يا کوتاهي از ناحيه پليس باشيم، پليس وارد عمل شد و به صورت قاطع و محکم مسئوليت خود را انجام داد و من حتي معتقدم تعداد پليس از تعداد افرادي که در مقابل سفارتخانه تجمع کرده بودند، بيشتر بود و فيلم ها اين را نشان مي دهد.  گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي استانداري تهران، نيز مرتضي تمدن با اشاره به برخي اخبار درباره تصرف سفارت انگليس در تهران گفت: برخي دانشجويان تهراني اقدام به برگزاري يک تجمع قانوني در برابر سفارت انگليس نموده و مراتب اعتراض خود را به اقدامات مداخله جويانه و تحريک آميز دولت انگليس در مسائل داخلي کشورمان اعلام کردند.  وي افزود: در خلال تظاهرات مسالمت آميز دانشجويان تهراني، عده اي از دانشجويان خشمگين که نسبت به اقدامات خصمانه دولت انگليس معترض بودند اقدام به ورود به محوطه سفارت انگليس نمودند که بلافاصله نيروي انتظامي وارد صحنه شده و دانشجويان را به خارج از محوطه هدايت نمود و آرامش را به سفارت بازگرداند.

 

وزارت خارجه  انگليس کاردار  ايران

را  احضار کرد

 

به دنبال  اين  اتفاق، دولت انگليس  در اعتراض  به ورود  دانشجويان  به سفارت  انگليس  در تهران،  کاردار  ايران در لندن را به وزارت  امور خارجه  اين کشور  احضار کرد. به گزارش ايلنا  به نقل از بي بي سي،  نمايندگان  کشورهاي  غربي در شوراي  امنيت  خواهان  صدور بيانيه اي  در محکوميت  اقدامات  دانشجويان  در مقابل سفارت  انگليس  در تهران  شدند. ديويد کامرون، نخست وزير انگليس نيز  ايران  را به عواقب جدي  درباره  عدم حفاظت از کارکنان اين سفارت هشدار داد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري شين هوا، کامرون در بيانيه اي يک جانبه گفت: حمله به سفارت انگليس در تهران، ظالمانه و توجيه ناپذير بود، دولت ايران براي دفاع از کارکنان و اموال انگليسي شکست خورد.  سخنان نخست وزير انگليس در حالي مطرح مي شود که وزارت خارجه ايران با انتشار بيانيه اي، رفتار برخي از معترضان را در مقابل سفارت انگليس غير قابل قبول دانست و اعلام کرده است که به مقررات بين المللي در مورد امنيت مراکز ديپلماتيک احترام مي گذارد و تعهدات خود را براي اطمينان از امنيت ديپلمات ها و مکان هاي ديپلماتيک در جمهوري اسلامي ايران در نظر مي گيرد.  کامرون با اشاره به اقدامات بيشتر از سوي دولت انگليس افزود: کساني که مسئولين اين حمله بوده اند بايد تحت پيگرد قانوني قرار بگيرند.  وي درحالي که وزارت خارجه ايران از اين اتفاق ابراز تاسف کرده است، گفت: دولت تهران بايد تشخيص دهد که به دليل عدم حفاظت از کارکنان ما با عواقب جدي روبه رو خواهد شد. ما در روزهاي آينده اقداماتي را در اين باره در نظر خواهيم گرفت.  پس از تصميم ايران به کاهش روابط ديپلماتيک با انگليس و در پاسخ به تحريم مالي تازه تحميل شده عليه اين کشور، معترضان در تهران وارد محوطه سفارت انگليس شدند و تظاهرات ضد انگليسي را برگزار کردند.

 

واکنش شديد بان کي مون و اوباما

 

در بيانيه دفتر بان کي مون نيز آمده است: دبيرکل ضمن استقبال از بيانيه فوري شوراي امنيت در محکوميت اين حادثه از مقامات ايران خواست در اين باره تحقيقات لازم را انجام داده و از تکرار آن جلوگيري کنند.

بنا بر گزارش شبکه خبري بلومبرگ، شوراي امنيت سازمان ملل ورود معترضان به سفارت انگليس را "با شديدترين لحن" محکوم و در بيانيه اي اعلام کرد: اعضاي شوراي امنيت ضمن ابراز نگراني عميق از چنين حملاتي از مقامات ايران خواستند از اموال و پرسنل ديپلماتيک و کنسولي حفاظت کند.  هم چنين بر اساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، اتحاديه اروپا نيز اين اقدام را محکوم کرد.  بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، باراک اوباما  رييس جمهور آمريکا  نيز از اين موضوع ابراز نگراني کرد و مدعي شد: اين که به ويژه آشوب طلبان بتوانند وارد سفارت شوند و آن را به آتش بکشند نشانه آن است که دولت ايران تعهدات بين المللي اش را جدي نمي گيرد.  کاخ سفيد در بيانيه اي از ايران خواست اين حادثه را محکوم کند و مجرمان را مجازات کرده و اطمينان حاصل کنند که هيچ  حادثه ديگري براي سفارت انگليس يا ديگر هيات هاي نمايندگي در ايران رخ نخواهد داد.  کاخ سفيد افزود که وزارت امور خارجه اين کشور با دولت انگليس در تماس نزديک است.  بنا بر گزارش خبرگزاري فرانسه، هيلاري کلينتون  وزير امور خارجه آمريکا  که در کره جنوبي در کنفرانسي صحبت مي کرد گفت که آمريکا با "شديدترين لحن ممکن" اين اقدام را محکوم مي کند. در عين حال وزارت امور خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه اي ضمن "غيرقابل پذيرش" خواندن اين حادثه آن را محکوم و ابراز اميدواري کرد که «مقامات ايران تدابير لازم را براي احياي فوري نظم، تحقيق درباره آنچه رخ داده است و جلوگيري از تکرار چنين حوادثي اتخاذ کنند.»  گيدو وستروله  وزير امور خارجه آلمان  نيز اعلام کرد که سفير ايران در برلين به وزارت امور خارجه احضار شده است.  وي گفت: حمله به اين سفارت در ايران را که طي آن به يک مدرسه آلماني در آن حوالي نيز آسيب وارد شده است با شديدترين لحن محکوم مي کنيم. اين اقدام ناقض حقوق بين الملل است و به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.  وي افزود که آلمان به عنوان شريک اروپايي با انگليس اعلام همبستگي مي کند.  کاترين اشتون - رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا  نيز از ايران خواست به تعهدات بين المللي اش براي حفاظت از سفارت ها عمل کند و اين حادثه را "غيرقابل پذيرش" خواند.  بنا بر گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس استراليا، کوين راد  وزير امور خارجه استراليا  نيز با محکوم کردن اين اقدام در بيانيه اي اعلام کرد: از دولت ايران مي خواهم براي حصول اطمينان از ايمني سفارت انگليس و ديگر نمايندگي هاي ديپلماتيک در تهران گام هايي فوري بردارد.  او تحقيق درباره اين حادثه، مجازات مسوولان و عمل کردن ايران به تعهداتش براي جلوگيري از حوادث مشابه در آينده را خواستار شد.

 

پارلمان انگليس براي تعطيلي سفارت ايران در لندن 48 ساعت مهلت داد

 

انگليس 48 ساعت به اعضاي سفارت  ايران در لندن فرصت داد تا خاک اين کشور را ترک کنند.  مسوول مطبوعاتي سفارت خانه ايران در لندن در گفت وگو با ايسنا، اخبار منتشر شده مبني بر   تعطيلي و خروج ديپلمات هاي ايران از انگليس ظرف 48 ساعت آينده را تاييد کرد.  به گزارش رويترز، ويليام هيگ  وزير خارجه بريتانيا اعلام کرد که اعضاي سفارت خانه ايران در لندن بايد تا 48 ساعت آينده خاک انگليس را ترک کنند.  او افزود: اين تصميم در پي مصوبه پارلمان انگليس اعلام شده است.  وزير خارجه انگليس گفت: پارلمان بريتانيا تصويب کرده است سفارت ايران در لندن بسته شود و همه کارمندان سفارت ايران در لندن بايد خاک اين کشور را ترک کنند.   وزير  خارجه انگليس از پيگيري کشورش براي دريافت غرامت سخن به ميان آورد. اما خبرگزاري  فارس هم منتشر کرد، به دنبال  اخراج  ديپلمات هاي ايراني از لندن، وزارت خارجه  جمهوري اسلا مي ايران  نيز تمامي کارکنان  سفارت انگليس  را از کشور  اخراج خواهد کرد.

 

حضور احمدي مقدم  در جمع سفير  و مسوولا ن سفارت انگليس

 

جانشين فرمانده نيروي انتظامي از دستگيري افرادي که وارد سفارت انگليس شده بودند خبر داد.  به گزارش ايسنا، سردار احمد رضا رادان با بيان اينکه علل حوادث مقابل سفارت انگليس در دست بررسي است، گفت: حوادث سياسي که در سفارت انگلستان پيش آمد، احساسات مردم را جريحه دار کرد.  جانشين فرمانده ناجا با بيان اينکه در پي اين حوادث عده اي در مقابل سفارت انگليس تجمع و شروع به شعار دادن کردند، تصريح کرد: برخي هم با مشاهده اين تجمع احساساتشان جريحه دار شد و با عبور از پليس وارد سفارتخانه انگليس شدند.  رادان با بيان اينکه تعدادي از افرادي که وارد سفارت انگليس شدند دستگير و عده اي هم شناسايي و در خصوص دستگيري آنها اقدامات لازم صورت گرفته است، اظهارکرد: سردار احمدي مقدم ، فرمانده نيروي انتظامي با حضور در سفارت در جمع سفير و مسوولان سفارتخانه اعلام کرد امنيت آنان تامين است و نگران ناامني نباشند.  جانشين فرمانده نيروي انتظامي در ادامه از دستگيري افرادي که به باغ قلهک رفته بودند خبر داد و گفت:موضوع در حال بررسي است که اين افراد با چه مجوزي وارد سفارت انگلستان شدند و افراد دستگير شده هم با تشکيل پرونده تحويل مراجع قضايي مي شوند.  در اين ميان سايت پليس هم  اعلام کرد که سفير و مسوولان سفارت انگليس از اقدامات نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در دستگيري افرادي که وارد سفارت اين کشور شده بودند تقدير و تشکر کردند.

سفارت نروژ در ايران تعطيل شد

 

دولت نروژ نيز  اعلام کرد که سفارتش در ايران را در پي اقدام عليه سفارت انگليس در تهران تعطيل  کرده است.  به گزارش ايسنا، هيلده اشتاينفلد- سخنگوي وزارت امور خارجه نروژ به خبرگزاري فرانسه گفت: کارکنان ديپلماتيک نروژ هم چنان در تهران هستند و هنوز تصميمي براي خارج کردن آن ها اتخاذ نشده است.  او درباره مدت تعطيل ماندن سفارت کشورش در تهران گفت: سفارت روز سه شنبه تعطيل شد. ما به طور مستمر اوضاع را ارزيابي مي کنيم.  سخنگوي وزارت امور خارجه نروژ ادامه داد: کارکنان ديپلماتيک که شامل بر تعدادي از اتباع نروژي است، هم چنان در تهران هستند.  بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين سخنگو دليل اتخاذ تصميم براي تعطيلي سفارت در تهران را " نگراني هاي امنيتي" خواند.

 

 آلمان سفير خود در تهران را فراخواند

 

رسانه هاي خبري از فراخوانده شدن سفير آلمان در تهران به برلين از سوي وزارت خارجه اين کشور خبر دادند. به گزارش فارس، رسانه هاي آلماني اعلام کردند وزارت خارجه اين کشور "برند اربل" سفير آلمان در تهران را به منظور مشاوره به برلين فرخوانده است. بنا بر اين گزارش، اقدام وزارت خارجه آلمان در واکنش به اقدام خودجوش دانشجويان ايراني در تسخير سفارت انگليس در تهران صورت گرفته است.

 

نظر صادق زیباکلام در خصوص اشغال سفارت انگلیس

فرارو-۱۰ آذرماه ۱۳۹۰

صادق زیباکلام، در گفتگو با خبرنگار فرارو؛ گفت: «اگرشما خواسته باشید از طریق تجزیه و تحلیل عمومی و ساده و بر اساس اصل قرار دادن منافع ملی سخن بگویید، باید ببینیم که آیا این اقدام با منافع ملی سازگار بوده است یا نه. وقتی ما راجع به منافع ملی صحبت می‌کنیم، موضوع خیلی انتزاعی و مجرد نیست.»

 

زیباکلام ادامه داد: «در حدود کمتر از دو هفته پیش شما مستحضر بودید که در سازمان ملل قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران و به درخواست عربستان به رای گذاشتند. این قطعنامه تنها جنبه ارشادی داشت و از ایران می‌خواست که در عرصه بین‌المللی مسئولیت‌پذیر‌تر باشد.»

 

وی افزود: «از صد و چهل کشوری که به این قطعنامه رای دادند، صد و ده کشور بر علیه ما و فقط نه کشور بر له کشور ما رای دادند و بقیه ممتنع بودند.»

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: «شما برای اینکه درک کنید که جایگاه بین ما در آذر ۱۳۹۰ در کجا قرار دارد، فقط کافی است به این آرائی که بر له و علیه جمهوری اسلامی ایران داده شده، نگاهی بکنید. ببینید کدام کشور‌ها به نفع ما و چه کشورهایی برعلیه ما رای داده‌اند.»

 

زیباکلام ادامه داد: «جمهوری کومور، زیمباوه، ونزوئلا، اکوادر، کوبا و یکی دو کشور دیگر در این ردیف، به نفع ایران رای دادند. کدام یک از این کشور‌ها در جهان یا حتی منطقه خودش منشا اثر بوده است. حتی سوریه و لبنان هم حاضر نشدند به نفع ما رای بدهند. یک کشور عربی، مسلمان و هیچ یک از کشورهای همسایه ایران هم به نفع ما رای ندادند.»

 

زیباکلام افزود: «این فضایی است که در عرصه بین‌الملل برای ما درست کرده اند. در چنین فضایی که صحبت حمله اسرائیل به ایران است و صحبت‌هایی هم شده است که انگلیس هم ممکن است همراهی بکند و آمریکا هم بیکار ننخواهد نشست، علی‌القاعده باید تلاش مسئولین جمهوری اسلامی این باشد که تهدیداتی که علیه ایران است، کمتر بشود.»

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: «منطقا باید مسئولین ما تمام تلاششان را به کار ببرند که حمله، تحریم و انتقاد را برای قدرت‌های دیگر بر علیه ایران دشوار شود. تمام تلاش ایران باید در این جهت باشد که کشور «الف» و «ب» هم اگر خواستند بانک مرکزی ایران را تحریم کنند یا خرید نفت و گاز را تحریم کند، این کار برایش سخت دشوار شده و با مخالفت‌های زیادی در عرصه بین المللی مواجه شوند.»

 

وی گفت: «انسان نمی‌تواند شگفت زده ‌نشود که برخی درست در جهت عکس این مساله حرکت می‌کنند. یعنی مثل اینکه دارند استقبال می‌کنند و بدشان هم نمی‌آید در عرصه بین‌الملل اوضاع برای ایران دشوار‌تر شود.»

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: «با دیدن برخی عملکرد‌ها من فکر می‌کنم که منافع برخی در بدترشدن شرایط بین المللی ایران است، متاسفانه فقط در پرتو این برداشت‌هاست که چنین اقداماتی تحلیل و قابل فهم می‌شود، ما در شرایط کنونی باید همه تلاشمان را در جهت سخت‌تر کردن کار برای مخالفانمان بکنیم و بر تعداد کسانی که مثل روسیه و چین که معتقدند ایران نباید تحریم شود یا حمله نظامی قرار بگیرد، بیافزاییم.»

 

زیبا کلام افزود: «در چنین شرایطی می‌بینید که عده‌ای جمع می‌شوند و به سفارت انگلیس حمله می‌کنند. که اگر قرار باشد که ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که کشور‌های بیشتری را علیه خودمان بسیج کنیم، کار دیروز خیلی عالی و معرکه بود و فقط کم بود و اگر چند انگلیسی را هم زخمی می‌کردیم کامل‌تر می‌شد و شاید از آن نه کشوری که به ما رای دادند چند کشوری هم کم شده و دیگر به نفع ما رای ندهند.»

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «یک نظر دیگر هم هست که شاید برخی فکر می‌کنند در کشور ما جریاناتی در داخل کشور به گونه‌ای به غرب چراغ سبز نشان می‌دهند. فتنه‌گران، جریان انحرافی یا هر اسمی که بخواهیم برایش بگذاریم به دنبال برقراری ارتباط بهتر با غرب هستند و برای ناکامی هر گونه ارتباط با غرب باید رابطه را به قدری متشنج کرد که این ارتباط ناممکن شود.»

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که اروپا در عکس العمل به این اقدام واکنش تندی نشان داده و نظیر سال ۱۳۷۵ دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کند، گفت: «شاید اگر جریان دیروز ابعاد گسترده‌ای پیدا می‌کرد و عده‌ای از آقایان تصمیم می‌گرفتند که در سفارت بمانند و خارج نشوند و دوستانشان در بیرون سفارت نیروهای بیشتری را به کمک می‌طلبیدند، در آن صورت احتمال داشت که اتحادیه اروپا قطعا سفرا و کاردارهای خود را از تهران احضار کند و قطعا کار به شورا امنیت کشیده می‌شد.»

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: «اما آنچه که اتفاق افتاده است، بیشتر این طور به نظر می‌رسد که عده‌ای به سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده‌اند و بعد هم همه چیز تمام شد. البته یک سری خساراتی وارد شد اما نه کسی مورد ضرب و شتم واقع شد و نه کسی به گروکان گرفته شد و من فکر می‌کنم چون ابعاد مساله در حد حمله به سفارت باقی مانده است و سفارت تسخیر نشده و وزارت خارجه هم یک عذر خواهی خیلی ملایم اما سریعی انجام داده است، کار به مرحله بالا‌تر نکشد و در حد محکوم کردن بماند.»

وی افزود: «اما قطعا در بلند مدت اگر شما می‌خواستید آسیبی به منافع ملی ایران وارد کنید، نمی‌توانستید از این قشنگ‌تر یک سناریو بچینید که در عرض چند ساعت لطمه سنگینی به منافع ملی زده باشید. من نمی‌دانم دست اندکاران برنامه دیروز به دنیا چگونه نگاه می‌کنند ولی ما از فضایی که شما حمله به یک سفارت بکنید و این نشاندهنده انقلابی بودن و رادیکال بودن شما باشد بیرون آمده‌ایم.»

 

این کار‌شناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «انگلیس هر قدر در ایران منفور باشد و سفارتش هر چه در تهران سمبل جنایت باشد از سفارت اسرائیل در قاهره نمی‌تواند بد‌تر باشد و شما می‌دانید که وقتی که به سفارت اسرائیل در قاهره حمله شد، هیچ یک از گروه‌ها مصری حتی اخوان المسلمین و سلفی‌های اسلام گرای تند رو هم این مساله را تایید نکردند.»

زیباکلام گفت: «به نظر من دوست‌داران واقعی نظام و آنهایی که به دنبال منافع بلندمدت نظام هستند، باید با تمام وجود و با شهامت اخلاقی و سیاسی این اتفاق را محکوم کنند.»

زیباکلام در پایان گفت: «در بهترین توصیفی که می‌توانیم از حمله به سفارت انگلیس بکنیم این است که در بهترین حالت عده‌ای ناآگاهانه آب به آسیاب مخالفان جمهوری اسلامی ایران ریختند. این خشم حتی اگر متعلق به دانشجویان و جوانان بوده و مردمی هم باشد، نوعی خود‌زنی سیاسی و ریختن آب به آسیاب دشمن بود.»

 

انشعاب بسیج دانشجویی از «دانشجویان پیرو خط ولایت»

مهاجمان به سفارت بریتانیا دچار اختلاف شدند

۱۰ آذر ۱۳۹۰

دیکربان

بسیج دانشجویی پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ با انشعاب از «دانشجویان پیرو خط ولایت» به دلایل نامعلوم٬ اقدام به تشکیل شورایی به نام «متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» کرد.

هفت تن از مسئولان بسیج دانشجویی روز پنجشنبه (۱۰ آذر) با انتشار بیانیه‌ای از تشکیل شورایی به نام «متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» منشعب شده از «دانشجویان پیرو خط ولایت» خبر داده‌اند.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به مسئولیت این هفت نفر در بسیج دانشجویی نشده و آنها خود را «فعال دانشجویی» معرفی کرده‌اند.

در این بیانیه هدف از این انشعاب٬ جلوگیری از مصادره حمله به سفارت بریتانیا توسط افراد «بی‌هویت» و «سیاسی کار» اعلام شده است.

محمد مهدی صفار هرندی {فرزند محمدحسین صفار هرندی}٬ محمدجواد نیک روش و امین حسنی مسئول بسیج دانشگاه‌های تهران٬ امام صادق و علم و صنعت از جمله اعضای «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» هستند.

مصطفی مستاجران، علی نورایی و حسین پیشوا نیز به عنوان مسئول بسیج دانشگاه‌های خواجه نصیر٬ دانشگاه آزاد و امیر کبیر از دیگر اعضای این شورا معرفی شده‌اند.

از محمد سعید سرافراز٬ عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز به عنوان هفتمین عضو این شورا نام برده شده است.

یک روز پیش از حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ ستادی با عنوان «منتقمین شهدای راه علم» از سوی «دانشجویان پیرو خط ولایت» شکل گرفته بود که به نظر می‌رسد اعضای بسیج دانشجویی نیز در این ستاد عضویت داشتند.

با گذشت دو روز از زمان حمله به سفارت بریتانیا٬ برخی اعضای این ستاد که همگی آنها عضو بسیج دانشجویی هستند به دلایل نامعلومی از «دانشجویان پیرو خط ولایت» انشعاب کرده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» برای جلوگیری از «جهت دهی‌های احتمالی و انحرافات خواسته و ناخواسته این حرکت انقلابی {حمله به سفارت} تشکیل شده است.»

این بیانیه بار دیگر با «خودجوش» خواندن حمله به سفارت بریتانیا در تهران٬ اعلام کرده که انتشار هر خبری درباره این حمله به غیر از مجرای «شورای متحصنین لانه فتنه‌گری روباه پیر» بی‌اعتبار است.

در جریان حمله به سفارت بریتانیا که اعضای بسیج دانشجویی نقش اصلی را ایفا کرده‌اند٬ برخی اسناد و مدارک سفارت به آتش کشیده شده و بخشی از اموال سفارت نیز تخریب شد.

اعضای بسیج دانشجویی در بیانیه خود به تمام این موارد اشاره کرده و این اقدام را ناشی از «خشم انقلابی دانشجویان» دانسته‌اند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©