Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۳۰ اگوست ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۳۰ اگوست ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۹ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۰)

 

جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

 

- حسین دائمی پدر زندانی سیاسی آتنا دائمی در این روز با اعلام بی‌خبری از وضعیت دختر خود گفت: حدود سه روز است که آتنا را  از تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم کرده‌اند.

 

- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران، در این روز از انتشار آخرین گزارش خود در این زمینه در نشست بعدی شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد. به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها تحت فشار قرار دادن روزنامه‌نگاران و فعالین مدنی در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری امسال، مصونیت از مجازات عاملان سرکوب اعتراضات ۹۸ و سقوط هواپیمای اوکراینی و آزار خانواده‌های دادخواه، از بین بردن شواهد اعدام‌های ۶۷ و استفاده از شکنجه برای اخذ اعتراف از جمله مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

 

- رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج با انتشار نامه‌ای در این روز با اعتراض به تبعید زندانیان سیاسی و فعالین مدنی زندانی، تبعید را باعث افزایش انگیزه‌ها و توان زندانی دانست و نوشت: «تبعید باعث می‌شود از حال و اوضاع انسان‌هایی که در این زندان‌های دور افتاده محبوس شده‌اند آگاه شده و صدای آنها را به گوش مردم و رسانه‌ها برساند. اینگونه است که حکومت نه تنها هزینه‌ی بیهوده پرداخته بلکه باعث افشای جنایت‌های خود در زندان‌های دور افتاده می‌شود و به انگیزه و توان مخالفانش می‌افزاید.»

 

شنبه ۳۰ مرداد

 

- پیام شکیبا، زندانی سیاسی سابق، طی ابلاغیه‌ای در این روز برای ارائه‌ی آخرین دفاعیات خود به بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. وی پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» که مصداق آن حمایت از زندانیان سیاسی و ترغیب به تحریم انتخابات از طریق فعالیت اینترنتی عنوان شده، مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

 

- قنادى فرانسه در این روز اعلام کرد که این شیرینی‌فروشی به دلیل آنکه «طرح روی جعبه‌هایش یادآور گذشته» است، پلمب شده است.

 

- در این روز نامه‌ی اعتراضی اصناف سینمایی کشور علیه وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، به عنوان «بیانیه‌ی جمعی اصناف سینما» در سایت خانه سینما منتشر شد.

 

- رضا مهرگان، فعال مدنی زندانی که در اعتراض به انتقال به قرنطینه علیرغم نتیجه منفی تست کرونا، از شنبه‌ی گذشته اعلام اعتصاب غذا کرده بود، پس از انتقال به بند عمومی زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- در این روز توحید امیرامینی، فعال محلی آذربایجانی که دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند، با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و به مدت ۱۵ روز به مرخصی اعزام شد.

 

- در این روز رضا بهروزی، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در قزوین به دلیل انتشار ویدئویی در صفحه‌ی شخصی خود که از عملکرد علی خامنه‌ای به دلیل دستور ممنوعیت ورود واکسن انتقاد کرده بود، بازداشت شد.

 

یکشنبه ۳۱ مرداد

 

- مریم ابراهیم‌وند، کارگردان، تهیه‌کننده‌ی سینما و زندانی سابق صبح این روز درحالی که برای پیگیری دلیل توقیف آثارش به وزارت ارشاد رفته بود، توسط نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان این وزارت بازداشت و پس از ساعاتی بازداشت و بازجویی آزاد شد.

 

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد تهران ‌و حومه، کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران، کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در این روز با اعلام اینکه وکالت و دفاع از حقوق کارگران جرم نیست، اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های معاند» و «توهین به رهبر» را که دستگاه قضایی به فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت تپه منتسب کرده، «نخ نما و بی پایه» برشمرده و حمایت خود را از این وکیل مردمی اعلام کردند.

 

- در پی تخریب نوشته‌های کردی و انگلیسی تابلوهای پژوهشکده‌‌ی کردستان‌‌شناسی و دانشکده‌ی زبان و ادبیات، به دست دانشجویان عضو جامعه اسلامی در دانشگاه کردستان، جمعی از نهادها و انجمن‌های ‌‌ فرهنگی ـ ادبی و فعالین اجتماعی و سیاسی کردستان با انتشار بیانیه‌ای در این روز مخدوش نمودن تابلوهای کردی دانشگاه کردستان در سنندج را در ادامه‌ی به آتش کشیدن پیکره‌ی ادیب کرد، عبدالرحمن شرفکندی (هژار) در مهاباد برشمرده‌ و آن را محکوم کردند.

 

- سخنگوی هیئت منصفه‌ی جرایم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به ۳ پرونده‌ی مطبوعاتی دراین روز در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد. مدیر مسئول پایگاه خبری آفاق نیوز به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی (اینترنت) مجرم دانسته ولی مستحق تخفیف شد. مدیر مسئول پایگاه خبری انتخاب نیز به اتهام نشر اکاذیب و مطلب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر مجرم شد و مستحق تخفیف نشد و با توجه به اعلام رضایت شاکی قبل از تشکیل دادگاه، پرونده‌ی سوم هم مختومه اعلام شد.

 

- در این روز شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که ۱۲ اردیبهشت از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شده بود، به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد.

 

- قرار تعقیب یونس صادقی که به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای به منظور تشویش اذهان عمومی» احضار شده بود، در این روز در دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب چرام تعلیق شد. بر اساس این حکم وی همچنین ملزم به معرفی ماهانه‌ی خود به کلانتری شهرستان چرام شده است‌.

 

- خالد پیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز در اعتراض به حمله‌ی مأموران شهرداری به خانه‌اش که همسر و دختر ده ساله‌اش در آن هستند و همچنین ضرب و شتم همسرش، از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد.

 

- در این روز شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ شیراز و زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز را رد کرد. وکیل مدافع برادران افکاری طی یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر نوشت؛ “حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢۴ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود. ۲۵ سال حبس فقط به استناد «علم قاضی»؛ بدون رعایت ماده‌ی ۲۱۱ قانون مجازات.”

 

- محمد نوری‌زاد، فعال مدنی زندانی، که از ۱۷ تیرماه با تودیع قرار هشتصد میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

سه‌شنبه ۲ شهریور

 

- سمیه کارگر، فعال مدنی کُرد و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی فلسفه در این روز در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- راحله احمدی، فعال مدنی، که از  ۲۷ تیر در پی فوت مادرش جهت شرکت در مراسم خاکسپاری به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- در این روز نخستین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات امان محمد خوجملی، روزنامه‌نگار، به اتهام «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در دادگاه انقلاب گنبدکاووس برگزار شد. او ۲ تیرماه به دنبال انتشار مطالبی در کانال تلگرامی‌اش بازداشت شده بود.

 

- سهیلا حجاب، زندانی سیاسی که از ۲۳ مرداد از زندان قرچک ورامین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت.

 

چهارشنبه ۳ شهریور

 

- در پی انتشار تصاویر هک شده‌ی دوربین‌های مداربسته‌ی درون زندان اوین، عفو بین‌الملل در این روز بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست به گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در حقوق بشر ایران اجازه‌ی بازرسی مستقل از زندان‌های ایران را بدهد. عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۶ فیلم ویدئویی منتشر شده را بررسی کرده و شواهد تکان دهنده‌ای از ضرب و شتم، آزار جنسی و بدرفتاری با زندانیان را مشاهده کرده است در این بیانیه تأکید شده: «دیدن آنچه در پشت دیوارهای زندان اوین می‌گذرد تکان‌دهنده است و سوءرفتارهایی که در فیلم‌ها نشان داده شده تنها نوک کوه یخ شکنجه در زندان‌های ایران است».

 

- مرتضی جعفری، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای عمومی و انقلاب ماهشهر احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید منزل مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و همچنین خانه‌ی پدری آرش کیخسروی، وکلای دادگستری که ۲۳ مرداد به همراه گروهی از وکلا و فعالان مدنی در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شده بودند، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است.

 

- جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات لطیف ایزدی، خبرنگار، به اتهام «انتشار گزارش خلاف واقع» به دلیل شکایت دادستان دادسرای عمومی و انقلاب گنبد کاووس در این روز در دادگاه کیفری این شهرستان برگزار شد. این شکایت به دنبال امتناع ایزدی از درخواست نیروی انتظامی مبنی بر حذف خبر مربوط به ربوده شدن کودک ده ساله‌ای در روستای سلاق نوری از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان از سایت خبری اولکامیز که تحت مدیریت وی است، صورت گرفته است.

 

- در این روز حکم یازده ماه حبس عطا رحمان‌زاده، که به دلیل پوشیدن لباس کردی و ایستادن در میدان هه‌لو در سقز در اعتراض به توهین صدا و سیما به لباس کردی در بهمن ۱۳۹۹ بازداشت شده بود، در دادگاه تجدید نظر استان کردستان عیناً تائید شد.

 

پنج‌شنبه ۴ شهریور

 

- اکبر آزاد، اکبر باقری، مسعود ولیفه، محمد ترکمانی، عقیل جمشیدی، منصور رستمی، علی نوریزاد، رضا سرولایتی، شهاب سلطانیان، داوود عبداللهی، میثم غلامی، اکبر فرجی، علیرضا فرشچی، پویا قبادی، حسین قشقایی و اسماعیل گرامی ۱۶ تن از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به ورود زندانیان خطرناک و مواد مخدر به بند زندانیان سیاسی و در خطر قرار گرفتن جان خود و هم‌بندیانشان اظهار نگرانی کردند.

 

- در این روز اکبر آزاد، فعال مدنی و عضو کانون نویسندگان ایران با تودیع قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی، از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شد.

 

- علی احمدی، از بهائیان ساکن قائم‌شهر که پیشتر در دادگاه تجدید نظر استان مازندران به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید رشته‌ی تئاتر برای دختران هنرستان سوره که زیر نظر حوزه‌ی هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، حذف شده است.

 

- در این روز مستند «گفتن با نگفتن»؛ سینما و سانسور به ‌روایت ناصر تقوایی ساخته‌ی عارف محمدی پخش شد که طی آن تقوایی تاریخ سینما و سانسور را بر اساس تجربیات خود روایت می‌کند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©