Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۱۹ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۹ شهریور

 

- در این روز خبر رسید مجید سعیدی، عکاس، چهارشنبه ۳ شهریورماه در زمان تهیه‌ی گزارش در مناطق مرزی شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی، علیرغم مجوزهای لازم برای عکاسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

 

شنبه ۲۰ شهریور

 

- در این روز جمعی از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با بکتاش آبتین دیگر عضو این کانون و زندانی محبوس در زندان اوین، که از ۱۷ شهریورماه امسال به مرخصی ۵ روزه اعزام شده، دیدار کردند.

 

- رییس اتحادیه‌ی سراسری کانون وکلا در این روز خواستار آزادی وکلای بازداشتی مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان شد.

 

- در این روز، ۲۵ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که تحقیقات جدیدی را در مورد کشتار ۳۳ سال پیش هزاران زندانی سیاسی در ایران آغاز کند.

- فاطمه سپهری، فعال مدنی در این روز طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۹۰۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شد.

 

یکشنبه ۲۱ شهریور

 

- زینب همرنگ، معلم بازنشسته که به علت بیماری کرونا به مرخصی آمده بود با احضار مجدد، در این روز به زندان اوین برگشت.

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با صدور بیانیه‌ای در این روز پرونده‌سازی، بازداشت و تهدید مدافعین کارگران را محکوم کرد. در این بیانیه «نبود آزادی بیان و اندیشه، نبود تشکل‌های مستقل کارگری، پرونده‌سازی و تهدید و فضای ارعاب» نشانه‌ی عادی نبودن روال جامعه عنوان شده است.

 

- در این روز خبر رسید عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی از امضاکنندگان بیانیه‌ی ١۴ نفر برای استعفای خامنه‌ای، هنوز در انفرادی وزارت اطلاعات مشهد تحت فشار و بازجویی است و پرونده‌ی جدید اقدام‌ علیه امنیت ملی برای او گشوده‌اند شده است.

 

- همزمان با افزایش موسیقی‌های اعتراضی از سوی خوانندگان رپ داخل کشور، توماج صالحی، خواننده موسیقی رپ، در این روز خبر از بازداشت تعدادی از خوانندگان رپ توسط اطلاعات سپاه در شهرهای گوناگون داد.

 

- در این روز خبر رسید هاشم خواستار، معلم بازنشسته و فعال صنفی و کمال جعفری یزدی، دیگر زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان وکیل‌آباد مشهد سپری می‌کنند، از حق برقراری تماس تلفنی و ملاقات محروم هستند. همچنین علیرغم دستور پزشکی قانونی تاکنون نسبت به وضعیت او که از مجروحان جنگ ایران و عراق است، رسیدگی نشده است.

 

- در پی طولانی شدن بازداشت مجید سعیدی، عکاس خبری، روسای هیئت مدیره‌ی انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران سراسری و تهران، مشترکاً در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، رییس قوه قضاییه، خواهان آزادی وی از زندان شدند.

 

- در این روز ۷۶ روزنامه‌نگار و خبرنگار با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بازداشت امیرعباس آذرم‌وند و مجید سعیدی اعتراض کردند. در این بیانیه ضمن درخواست تضمین آزادی بیان برای روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری و آزادی بی‌قید و شرط امیرعباس آذرم‌وند و مجید سعیدی آمده است: «روزنامه‌نگاران تنها در صورت داشتن آزادی بیان و نقد و پرسشگری است که می‌توانند پرچمدار روشنگری در جامعه باشند و بازداشت و دستگیری روزنامه‌نگاران مصداق بارز نقض آزادی بیان در جامعه است».

 

- در پی اعتراضات به بازداشت روزنامه‌نگاران و عکاسان، مجید سعیدی، عکاس خبری که از ۳ شهریورماه در زمان تهیه گزارش در مناطق مرزی شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، از زندان خوی آزاد شد.

 

- در این روزآخرین جلسه بازپرسی شاهین برزگر، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در دادسرای عمومی و انقلاب تبریزبه اتهام «دعوت مردم به اغتشاش از طریق سامانه مخابراتی» برگزار شد.

 

- یعقوب یزدانی دبیر آموزش و پرورش بجنورد و عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی برای گذراندن حکم دوسال زندان به اتهام «اخلال درنظم عمومی جامعه» در این روز راهی زندان مرکزی بجنورد شد.

 

- در این روز و در آستانه سالروز اعدام نوید افکاری، سعید افکاری برادر وی، در ورودی شهر شیراز توسط نیروهای لباس شخصی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل و پس از ساعاتی آزاد شد. سعید افکاری روز گذشته با انتشار توییتی اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی خانواده افکاری را تحت فشار قرار داده و در تلاش برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالروز اعدام نوید افکاری هستند. در پی انتشار این توییت، حساب شخصی سعید افکاری از دسترس خارج شد.

 

- فرمانده انتظامی دزفول در این روز از احضار و تشکیل پرونده برای هنرجویان گروه «سل‌لا» که یک موزیک‌ویدیو متشر کردند، خبر داد.

 

- منیژه حکمت، فیلم‌ساز در این روز اعلام کرد، دلیل سانسور نیمی از فیلم تازه‌اش با نام «۱۹» امضای بیانیه‌ای در حمایت از هموطنان مظلوم و محروم است. به گفته‌ی او، نیمی از این فیلم سانسور شده است.

 

دوشنبه ۲۲ شهریور

 

- در این روز خبر رسید توماج صالحی، خواننده‌ی موسیقی رپ به دلیل انتشار آثار انتقادی، با یورش ۱۲ مامور به منزل شخصی خود دستگیر شده است.

 

- ناصر زرافشان، حقوقدان و وکیل فرزانه زیلابی، در این روز از صدور رأی پرونده‌ی این وکیل دادگستری در مرحله بدوی در دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: «موکل من، نسبت به عناوین اتهامی؛ اجتماع و تبانی، نشر اکاذیب و توهین به رهبر در دادگاه انقلاب تبرئه و در مورد عنوان اتهامی تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است».

 

سه شنبه ۲۳ شهریور

 

- در این روز علی زلفی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه کیفری بوکان به چهار ماه و ١٠ روز حبس محکوم شد.

 

- در پی انتقادات گسترده از طرح اولیه‌ی مسدودسازی دسترسی کاربران به شبکه‌ی اینترنت، در این روز خبر رسید برخی مواد آن اصلاح شده، به عنوان مثال نام طرح از «صیانت» به «حمایت» تغییر کرده است!

 

- در این روز مهدی فتحی، فعال صنفی معلمان و کنشگر مدنی، که پیش‌تر در دادگاه بدوی به خاطر افشای تخلفات مالی برخی مسئولین محلی و مذهبی پاسارگاد به ۱۴ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده بود، توسط نیروی انتظامی بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید پرونده‌ی مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. آن‌ها با گذشت یک ماه از زمان بازداشت و علیرغم تعیین شعبه‌ی دادگاه، کماکان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نگهداری می‌شوند.

 

چهارشنبه ۲۴ شهریور

 

- محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع گیتی پورفاضل، زندانی سیاسی، حقوقدان و عضو کانون نویسندگان ایران از موافقت دادگاه با آزادی مشروط وی خبر داد و گفت: «دادگاه مقرر داشته که خانم پورفاضل درمدت باقیمانده مجازات حبس، از ارتباط و معاشرت با اشخاص دارای انحراف یا کج روی عقیدتی و امنیتی اجتناب نماید».

 

- در این روز خبر رسید وضعیت جسمانی مژگان کاوسی، محقق و فعال در حوزه‌ی زبان مادری که در زندان اوین تهران دچار بیماری شده است، وخیم است و مسئولین مربوطه نیز به خواسته‌های وی توجهی نمی‌کنند.

 

- گیتی پورفاضل که از ۱۶ شهریور ۹۹ دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، در این روز به صورت مشروط آزاد شد.

 

- مجید رضایی، فعال مدنی، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت تحمل دوران محکومیت خود به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که با تسلیم به رای به ۹ ماه کاهش پیدا کرد؛ علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی به ارائه‌ی روزانه ۴ ساعت خدمات عمومی به مدت ۳ ماه، به عنوان پاکبان تحت نظارت حراست شهرداری تهران و شرکت در دوره‌های مشاوره‌ی کنترل هیجان و روان در موسسه روانشناسی ماوای قم به مدت ۸ ساعت، محکوم شد.

 

- مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان که علیرغم صدور کیفرخواست و تعیین شعبه دادگاه، در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به سر می‌بردند، طی تماس تلفنی با خانواده‌های‌شان در این روز از انتقال خود به بند عمومی زندان اوین خبر دادند.

 

- ماموران قرارگاه ثارالله در این روز به منزل مریم رحمانی، فعال زنان هجوم برده و کلیه وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و دست نوشته‌هایش را با خود بردند.

 

 

 

- در این روز خبر رسید ابراهیم عثمانی، مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی «مکریان بوکان‌آنلاین» با شکایت رسمی حبیب‌زاده بوکانی، عضو مجلس شورای اسلامی از بوکان به اتهام «نشر اکاذیب» به دادگستری این شهرستان احضار شده است.

 

- در این روز فریبا فریدونی، فعال مدنی، در پی انتشار مطالبی در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام‌ خود توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان خمین مورد بازجویی قرار گرفت.

 

پنجشنبه ۲۵ شهریور

 

- قاسم بهرامی معروف به شیدای همدانی، شاعری که اشعار حماسی و انتقادی او در اینترنت مطرح شده بود، در این روز در مشهد دستگیر شد.

 

- سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین در این روز برنده‌ی جایزه‌ی آزادی قلم شدند. انجمن قلم آمریکا اعلام کرد که در مراسم سالانه‌ی این انجمن از بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه نویسنده‌ی زندانی در ایران تقدیر و جایزه‌ی آزادی قلم سال ۲۰۲۱ به آن‌ها اهدا خواهد شد. مراسم انجمن قلم آمریکا ماه آینده برگزار می‌شود. در بخشی از بیانیه‌ی انجمن قلم امریکا آمده: «آن‌ها نویسندگانی هستند که نه تنها تخیل و تفکرات خود را می‌نویسند که بعلاوه با زندگی بدون ترس و با فداکاری در خدمت آزادی‌هایی هستند که پشتوانه‌ی هنر، فرهنگ و خلاقیت است.»

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©