Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ برابر با  ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰  برابر با ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۳ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰)

 

شنبه ۲۴ مهر

 

- آرش گنجی، مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در این روز به دایره‌ی اجرای احکام احضار شد. گنجی بر اساس حکمی که دی ماه سال گذشته به وکلای او، ناصر زرافشان و راضیه زیدی ابلاغ و در بهمن ماه در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد، با اتهام‌هایی چون «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۵ سال و جمعاً به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. مصداق این اتهام‌ها ترجمه‌ی کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه (کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ) بود.

 

- حکم محکومیت یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوع الخروجی نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز عیناً تأیید شد.

 

- در این روز حسن فرجی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب مریوان به ۱۰ ماه حبس محکوم شد.

 

- ارسلان یزدانی، شهروند بهائی که از ۱۰ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز زهرا جمالی، از امضاکنندگان بیانیه‌ی ۱۴ فعال مدنی زن مبنی بر درخواست استعفای خامنه‌ای از زندان اوین به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد.

 

- منزل نورا ممتازیان و سروش آبادی در این روز در شیراز برای چهارمین بار مورد بازرسی قرار گرفت. به دلیل بازرسی‌های پیشین و ضبط تمام وسایل الکترونیک و کتب مرتبط با آیین بهائی، در این بازرسی تنها چند برگ کاغذ به همراه تلفن همراه ممتازیان ضبط شد.

 

یکشنبه ۲۵ مهر

 

- در این روز خبر رسید با وجود گذشت یک ماه از بازداشت قاسم بهرامی، شاعر معروف به شیدای همدانی، همچنان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

 

- ابراهیم (شورش) شوریانی که فعال تلگرامی معرفی شده، طی حکمی که در این روز در دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان بانە به صورت غیابی، به هفت ماە حبس تعزیزی محکوم شد.

 

- دختر ناهید تقوی، زندانی ایرانی-آلمانی در بیانیه‌ای که در این روز به مناسبت سالگرد بازداشت مادرش منتشر کرد، دلیل بازداشت او را «افکار، عقاید، پژوهش و دغدغه‌ی زنان، کارگران، محیط زیست و انتقاد از سرکوب و جنگ‌های بی‌انتها در خاورمیانه و ستم به مردم» عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی تقوی و دوستانش را به خاطر گفت‌وگو در خانه، کافه، پارک و اعتراض به شرایط بد مردم زندانی کرده است. جامعه‌ی بین‌المللی حقوق بشر در آلمان نیز پیشتر دلیل بازداشت تقوی را «فعالیت دیرینه‌ی او در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران به خصوص حقوق زنان و دفاع از آزادی بیان» عنوان کرده بود.

 

- در این روز خبر رسید سهیل حقدوست با فشار اطلاعات سپاه قائمشهر از محل کار خود اخراج شده است. فروشگاه عینک او چند سال قبل به بهانه‌ی تعطیلی در یکی از اعیاد مذهبی بهائیان از سوی اداره اماکن پلمب شد و او در مطب یک چشم‌پزشک در این شهرستان مشغول به کار بود. در روزهای گذشته اطلاعات سپاه این پزشک را احضار و به مدت ۲ ساعت تحت فشار قرار داده که باید تا پایان ماه حقدوست را اخراج کند.

 

- وکیل محمد ارکیان، معلم زندانی که به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی»، «توهین به رهبر» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هفت ماه است که در ندامتگاه کرج به سر می‌برد، از تهدید به مرگ وی توسط یکی از زندانیان در این روز خبر داد.

 

- وکیل پیام درفشان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی با انتشار یادداشتی در این روز از جزئیات نحوه‌ی بازداشت این وکیل دادگستری، انتقال به یکی از خانه‌های امن، تزریق داروی نامشخص منجر به بروز رعشه، قطع شدن زبان، انتقال به بیمارستان روانپزشکی امین آباد، استفاده از شوک الکتریکی و ضرب و شتم این فعال حقوق بشر توسط سربازان سازمان زندان‌ها خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید معین میثاقی، نگاره قادری، هایده فروتن و پسرش مهران مصلی ‌ژاد، شهروندان بهائی ساکن شیراز علیرغم گذشت حدود یک ماه از زمان بازداشت همچنان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه پلاک ۲۰۱ نیروی انتظامی شیراز نگهداری می‌شوند. آنها از زمان بازداشت تاکنون تنها یکبار اجازه ملاقات با خانواده خود را داشته‌اند.

 

دوشنبه ۲۶ مهر

 

- در این روز مریم رحمانی، فعال حقوق زنان، از پرونده‌سازی امنیتی علیه خود و بازجویی غیر قانونی، بدون تفهیم اتهام و توقیف مدارکش خبر داد.

 

- جبار دستباز، روزنامه‌نگار کُرد در این روز به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج احضار و به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و مدنی خود مورد بازجویی قرار گرفت. این فعالیت‌ها شامل گزارش‌های میدانی درباره‌ی قربانیان مین، کولبران و خشونت علیه زنان است که در هفته‌نامه فرهنگی اجتماعی ده‌نگی کوردستان منتشر شده است.

 

سه‌شنبه ۲۷ مهر

 

- در این روز خبر رسید که پلیس امنیت با بسیاری از خانواده‌های جانباختگان آبان‌ماه ۹۸، تماس تلفنی برقرار کرده و نسبت به برگزاری مراسم یادبود و مصاحبه با رسانه‌ها در سالگرد اعتراضات سراسری به آن‌ها هشدار داده است.

 

- در این روز مأمورین امنیتی به منزل سعید رضایی و احسان رضایی از فعالین کارگری رشت هجوم برده و آن‌ها را بازداشت کردند. همزمان مأمورینی به منزل پدری آن‌ها در شهرستان رودسر رفته و قصد بازداشت مرضیه دورود، مادرشان‌، را داشتند که با مقاومت وی و همسرش روبرو شده و موفق نمی‌شوند. برادران رضایی ساعاتی بعد و پس از بازجویی و توقیف تلفن همراهشان، به قید ضمانت آزاد شدند.

 

- در این روز اتهامامات «تبلیغ علیه نظام»، «دایر کردن کلیسای خانگی صهیونیستی» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف برهم زدن امنیت ملی» و «اداره کردن شبکه صهیونیستی تبشیری» در بازپرسی دادسرای اوین به ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی تفهیم شد.

 

- سهیل عربی، زندانی عقیدتی و بهنام موسیوند، فعال مدنی در این روز توسط مأموران زندان رجایی‌شهر کرج مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قرنطنیه زندان منتقل شدند. این دو در اعتراض به این اقدام مسئولان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید مژگان کاوسی، زندانی سیاسی در جریان انتقال به زندان کچوئی کرج، مدت ۳ روز در میان متهمان به جرائم عمومی در بازداشتگاه نیروی انتظامی نگهداری شده است. این محقق و مترجم از توهین مأموران نیروی انتظامی‌، بازرسی بدنی تا برهنگی کامل و همچنین بدرفتاری با خود در زمان انتقال خبر داده است.

 

چهارشنبه ۲۸ مهر

 

- فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی، سهیل عربی که به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط‌گیری با سازمان مجاهدین خلق» به ۱ سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است، طی ابلاغیه‌ای در این روز به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

 

- یوسف سلحشور و امیر ستاری رئوف، طی ابلاغیه‌‌های جداگانه‌ای با اتهامات «اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و شرکت در تجمعات اعتراضی غیر قانونی»، «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابراتی در فضای مجازی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در این روز به دادگاه کیفری ۲ شهر تبریز احضار شدند. در همین روز نادر صادقیان، فعال مدنی ترک آذربایجانی نیز با همین اتهامات در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شد.

 

- در این روز خبر رسید دادستان آبادان پس از مراجعه‌ی یک زن جوان ساکن آبادان به داگستری برای شکایت از همسرش، وی را به دلیل انتشار ویدیوی صحبت‌هایش در فضای مجازی که در آن از سه سال شکنجه‌ی روحی و جسمی خود توسط همسرش که منجر به نابینائی‌اش شده پرده برداشته بود، با پرخاشگری مورد مواخذه قرار داده است.

 

- فرمانده انتظامی دهلران در این روز از بازداشت یک شهروند بدون ذکر نام و هویت وی به دلیل آنچه که «توهین به مقدسات در فضای مجازی» عنوان شده، خبر داد.

 

- شماری از فعالین کارگری در این روز توسط نهادهای امنیتی به صورت تلفنی تحت عنوان «روشن شدن برخی از ابهامات و خط قرمزها» احضار شدند. همزمان جمعی از فعالین کارگری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این فشارها اعتراض کرده و گفته‌اند که «به هیچ وجه به سیاست‌های ارعاب، بازداشت و تهدید از طرف وزارت اطلاعات تن نخواهیم داد.»

 

- مهرنوش طافیان، روزنامه‌نگار، توسط دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان با اتهامات «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه و یازده روز حبس محکوم شد. از این میزان، سه ماه و یک روز حبس به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمده است.

 

- سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ در گزارش مارس ۲۰۲۱ خود که در این روز منتشر شد با تعدادی از زنان روزنامه‌نگار ایرانی که برای رسانه‌های مختلف ایرانی کار می‌کنند، گفتگو کرده و روند آزار جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران زن ایران را روندی رو به افزایش گزارش کرده است.

 

- در این روز عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، مقابل منزل مسکونی خود در سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

 

- علیرضا شجاعیان که اثری در اعتراض به سرکوب دگرباشان جنسی در ایران روی یک خودروی پیکان خلق کرده است، در این روز خبر داد که چون گالری‌های ایرانی حاضر در نمایشگاهی در پاریس، حضور او را خطرناک دانسته‌اند، اثرش از این نمایشگاه حذف شده است. او در یک پیام ویدئویی این اقدام را «توسعه‌ی مرز سانسور ارشاد اسلامی تا پاریس» نامید.

 

- معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این روز از ورود سپاه به مسائل اجتماعی این شهر و حضور آنها در محلات تحت عنوان «قرارگاه کفالت اجتماعی» خبر داد.

 

پنجشنبه ۲۹ مهر

 

- در این روز خبر رسید عثمان اسماعیلی فعال کارگری، پس از تفهیم اتهام در بازپرسی سقز، به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در سنندج منتقل شد.

 

- سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این روز نسبت به آسیب جسمی و روانی به پیام درفشان، وکیل دادگستری زندانی،‌ بر اثر تزریق یک ماده نامعلوم، بدرفتاری مأموران و نبود مراقبت پزشکی حین بازداشت هشدار داده و با بیان اینکه چنین روندی موجب نگرانی درباره وضعیت ده‌ها زندانی کمتر شناخته شده در ایران است، خواستار پیگرد افراد مسئول شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©