Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ برابر با  ۰۸ نوامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰  برابر با ۰۸ نوامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۷ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۰)

 

جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰

 

- در این روز متن فارسی بیانیه‌ای که انجمن قلم(پن) آمریکا ۲۷ مهر در محکومیت حکم آرش گنجی صادر کرده بود، منتشر شد. این بیانیه با اشاره به بازداشت گنجی به علت ترجمه‌ی کتاب «کلید کوچکِ دروازه‌ای بزرگ: انقلاب روژاوا» و همچنین جزئیات پرونده‌ی او و تلاش‌هایش برای آزادی بیان در خاورمیانه، ایران را بر اساس شاخص انجمن قلم (پن) آمریکا برای آزادی نوشتن در سال ۲۰۲۰، از نظر تعداد نویسندگان و روشنفکران زندانی، رتبه‌ی چهارم جهان دانسته بود.

 

- در این روز خبر رسید که جلسه‌ی بازپرسی نیما صفار، شاعر و نویسنده، پنج‌شنبه ۶ آبان‌ماه در دادسرای عمومی و انقلاب گرگان برگزار و طی آن به دلیل دریافت یک پیام تفهیم اتهام و با قرار کفالت آزاد شد.

 

- پدر و مادر نوید افکاری، در این روز در راه مزار فرزندشان توسط شماری از نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

 

- طی ابلاغیه‌ای که در این روز به دست احمدرضا حائری، زندانی سیاسی سابق رسید وی با شکایت اداره‌ی کل زندان‌های استان تهران به اتهام «نشر اکاذیب» و «انتشار تهمت، افترا و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز» به دادسرای جرائم رایانه‌ای تهران احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید که نصرت بهشتی، فعال مدنی و فرهنگی بازنشسته که در زندان وکیل‌آباد مشهد از ۲ آبان دست به اعتصاب غذا زده بود، در پی اعزام به بیمارستان در ششم آبان به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

 

شنبه ۸ آبان‌

 

- کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه‌ای در این روز پرونده‌سازی علیه جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را که به اتهام «نشر اکاذیب» به دادگاه احضار شده‌ محکوم کرد. این بیانیه اتهامات مطرح شده علیه ابراهیمی، «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور»، را بی‌پایه خوانده‌ است.

 

- در این روز وحید ابهری، به اتهام «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابراتی در فضای مجازی» در دادگاه کیفری تبریز محاکمه شد.

 

- میثم غلامی، مهران دلفان آذری، فریبا اسدی و مسعود وظیفه، چهار متهم یک پرونده‌ی مشترک هر یک از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، در این روز در دادگاه انقلاب شهریار مجموعاً به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

یکشنبه ۹ آبان

 

- سمکو معروفی، فعال محیط زیست و عضو انجمن زیست محیطی وڵات، جهت اجرای حکم یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در این روز، به واحد اجرای احکام دادسرای بوکان احضار شد.

 

- در این روز نوید کهنه‌پشی، از فعالین مدنی و اعضای فعال انجمن سبز چیا توسط مأموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد.

 

- در این روز ولی اسدی، فعال مدنی ترک آذربایجانی در دادگاه انقلاب قزوین به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پانزده میلیون و پانصد هزار تومان و به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به پانزده میلیون و پانصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

 

دوشنبه ۱۰ آبان

 

- آرش گنجی، مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین در این روز بازداشت و برای گذران حکم ۱۱ سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد.

 

- رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار، که از اواخر شهریورماه در مرخصی به سر می‌برد، با صدور گواهی عدم تحمل حبس در این روز به صورت رسمی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی، علیرغم گذشت دو ماه از بازداشت به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به سر می‌برد و از حق برخورداری از وکیل محروم مانده است.

 

- جمعی از معلمان کشور با صدور بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن احضار و پرونده‌سازی برای جعفر ابراهیمی، فعال صنفی و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، خواستار پایان دادن به پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای ایشان و همه کنشگران صنفی و مدنی شدند.

 

- در نخستین جلسه‌ی محاکمه‌ی دوره‌ی جدید رسیدگی به جرائم مطبوعاتی که در این روز برگزار شد، مدیر مسئول پایگاه خبری فراز به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی» و مدیر مسئول پایگاه رویداد ۲۴ به اتهام «انتشار و افشای سند محرمانه» محاکمه و مجرم شناخته شدند.

 

- کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به طرح موسوم به «صیانت از فضای مجازی» واکنش نشان داده و نوشت: «مجلس ایران علیرغم مخالفت شهروندان و ناظران بین‌المللی، لایحه محدودکننده اینترنت را پیش می‌‌برد.»

 

- در این روز نادر صادقیان، فعال مدنی ترک آذربایجانی، که پیشتر در دادگاه انقلاب تبریز به ۴ ماه حبس محکوم شده بود، مجداً به اتهام «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابراتی در فضای مجازی» در دادگاه کیفری تبریز محاکمه شد.

- در این روز خبر رسید صدیقه اقدسی، عالیه فروتن، سیامک هنرور، قاسم معصومی، سعید اتحاد و بهروز فرزندی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، در دادگاه انقلاب شیراز هریک از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام «عضویت در گروه های معاند نظام» به سی و یک ماه و شانزده روز حبس تعزیری محکوم شدند.

 

- ۱۹ زندانی سیاسی محبوس در بند هشت زندان اوین با انتشار نامه‌ای در این روز خودسوزی مهدی دارینی، در اعتراض به رفتار بازجو در ششم آبان را ناشی از «بی‌توجهی مستمر مسئولان به خواسته‌های برحق زندانیان» دانسته و این بی‌توجهی را «شکنجه سفید» خواندند. این نامه به امضای ۱۹ زندانی سیاسی از جمله بکتاش آبتین، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، خسرو صادقی بروجنی، کیوان صمیمی، مهدی محمدی و امیرحسین میرخلیلی و مجتبی نایری رسیده است.

 

سه شنبه ۱۱ آبان

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز اجرای حکم حبس آرش گنجی، مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط او شد.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان مازندران در این روز محکومیت منیژه اعظمیان، شهروند بهایی را که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب بابل به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود عیناً تأیید کرد.

 

- فرزاد آریانی، پدر یاسمن آریانی و همسر منیره عربشاهی، فعالان مدنی زندانی با انتشار یک فایل صوتی در این روز خبر داد: مسئولان با اعطای مرخصی به همسر و فرزندش به دلیل امضای بیانیه‌ی اعتراضی و یا حمایت از بیانیه‌های دیگر زندانیان، مخالفت می‌کنند.

 

- حکم کامیار فکور، هنرمند و فعال اجتماعی در این روز منتشر شد که به موجب آن وی به اتهام به اتهام «تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی» به ۸ ماه حبس، ۵۰ ضربه شلاق و ۱۵ میلیون تومان جریمه‌ی نقدی که به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درمی‌آید محکوم شده است. همچنین او ملزم به کسب مجوز از مقام قضایی برای سفر خارج از کشور؛ شرکت در جلسات مشاوره برای کنترل هیجان و پرهیز از ناامیدی در مؤسسه روانشناسی ماورای قم؛ اعلام هر گونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه‌جایی به مقام قضایی و خودداری از فعالیت اجتماعی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

 

چهارشنبه ۱۲ آبان‌

 

- در این روز خبر رسید دو نفر به دلیل ارسال ویدیویی از معضلات اجتماعی و وضعیت بندرعباس به یکی از شبکه‌های خبری توسط پلیس امنیت آن شهر بازداشت شده‌اند.

 

- مریم صادقی، از فعالین کارگری و زنان سنندج که از اول آبان بازداشت شده بود، پس از تودیع قرار وثیقه، در این روز موقتاً از زندان آزاد شد.

 

- علی نوری‌زاد، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۹۸، در این روز از زندان تهران بزرگ به مرخصی ۷ روزه اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید نیما قاسمی، دانش‌آموخته رشته‌ی فلسفه و پژوهشگر با حکم دادگاه انقلاب تهران به دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به چهار سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه زندان محکوم شده است.

 

- در آستانه‌ی سالگرد ستار بهشتی، مأموران امنیتی در این روز به منزل سحر بهشتی خواهر زنده یاد ستار بهشتی یورش برده و ضمن بازرسی و جمع‌آوری تمام لوازم ارتباطی آنان، تمامی اعضای خانواده را بازداشت کردند.

 

- در این روز خبر رسید که تعدادی از فعالین سیاسی حشمت‌ا‌له طبرزدی، اسماییل مفتی‌زاده، پرویز سفری، آرش سلیمانی، محمدرضا خسروی، علی رستمی و یاسمین حنیفه در راه بازگشت از آرامگاه ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویسی که زیر شکنجه جان باخت، در رباط کریم بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

 

- در این روز، مرتضی اولنگی، مهران دلفان آذری، حجت الله رافعی، شهاب سلطانیان، رضا صلواتی، میثم غلامی، اکبر فرهادی، علیرضا فرشی و حسین قشقایی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ با نگارش نامه‌ای نسبت به انتقال تنبیهی خود از بند ۱۰ به بند ۱ و اعمال محرومیت‌های جدید اعتراض کردند.

 

پنج شنبه ۱۳ آبان

 

- در این روز خبر رسید دادگاه انقلاب مشهد محمود نیرومند، فعال فرهنگی کُرد را که در زمینه زبان، فرهنگ و هنر کُردی فعالیت دارد، با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» و «ارتباط با گروه‌های مخالف نظام» به ١٠ سال حبس محکوم کرده است.

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکومیت بازداشت غیرقانونی و خودسرانه گوهر عشقی و خانواده‌اش، از مقامات جمهوری اسلامی خواست آنان را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

 

- خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، با تودیع وثیقه‌ی پانصد میلیون تومانی در این روز به مرخصی پنج روزه اعزام شد.

 

- فاطمه دادوند که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده بود، در این روز به شکل مشروط آزاد شد.

 

- محمد خداپرست نیشابوری که از ۲۰ خرداد سال جاری، به اتهام «توهین به خامنه‌ای» در مشهد بازداشت شده بود، در این روز از زندان وکیل‌آباد این شهر آزاد شد.

 

- صبا کردافشاری فعال مدنی، با پایان ایام مرخصی و عدم تمدید آن در این روز در حالی به زندان قرچک ورامین بازگشت که روند درمانی او کامل نشده است.

 

- پیمان فرهنگیان، کارگر و شاعر گیلانی که در این روز برای اجرای حکم زندان خود به اجرای احکام دادگستری آستانه اشرفیه مراجعه کرده بود، به دلیل شیوع کرونا زندانی نشد و ضمن کاهش مبلغ وثیقه با مرخصی بیست روزه‌ی قابل تمدید او به شرط اعلام حضور در پایان هر دوره، موافقت شد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©