Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ برابر با  ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱  برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

 

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۱۵ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید که حسین صفامنش، خواننده‌ی اهل کرمانشاه، به دلیل انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود در اعتراض به جان باختن مهسا امینی، اعلام عدم همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۴ مهر بازداشت شده است.

 

- در این روز خبر رسید بهار اصلانی، عکاس و فعال حقوق زنان روز دوشنبه ۴ مهر در خانه‌ی شخصی خود در تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. بهار از بیماری آسم رنج می‌برد و خبرها حاکی از آن است که در روزهای اخیر به دلیل تنگی نفس، تاری دید ناشی از عود کردن آسم و ضربان قلب بالا، به بهداری زندان اوین منتقل شده و جان او در خطر است.

 

- نت بلاکس، سازمان ناظر بر وضعیت اینترنت جهانی، با انتشار مطلبی در این روز از قطع اینترنت در استان سیستان و بلوچستان، هفت روز پس از تشدید کشتار و سرکوب جمهوری اسلامی خبر داد.

 

- فرمانده سپاه استان همدان، مجیدی، در این روز از بازداشت ۷۰۰ تن در جریان اعتراضات سراسری در این استان خبر داد و عنوان کرد: «۸۰ درصد از بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال دارند.»

 

- در این روز خبر بازداشت ستار کاظمی‌زاده در جریان اعتراضات سراسری در کرمانشاه و خبات فدایی، هنرمند اهل روستای بوریدر، از توابع شهرستان سروآباد و ساکن تهران، سامان یاسین، خواننده‌ی پاپ کرمانشاهی و کیان احمدی، ساکن پاوە، حکیم شفایی در ساری و سه دانشجو به نام‌های معین منصوری ترشیزی، علیرضا فولادی و مهاجره امیری، در مشهد و قم؛ دو معلم اهل شهرستان سنقر واقع در استان کرمانشاه به نام‌های کیومرث واعظی و علی‌حسن شمایلی منتشر شد.

 

- در این روز خبر رسید زهره سرو، زندانی سیاسی در پی وخامت وضعیت جسمی‌اش، از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شده است.

 

- در پی انتشار ویدئویی از اعترافات اجباری سسیل کولر و همسرش ژاک پاری توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در روز گذشته، سازمان آموزش بین‌الملل، که مدافع آزادی بیان و اجتماعات در سراسر جهان است با انتشار مطلبی در وب‌سایت خود، رویکرد بی‌رحمانه‌ی مقامات جمهوری اسلامی ایران، برای «گروگانگیری دولتی و اخذ اعترافات اجباری» از این دو معلم و فعال سندیکایی فرانسوی را که به ایران سفر کرده و بازداشت شده بودند، به شدت محکوم کرد.

 

شنبه ۱۶ مهر

 

- در این روز شماری از دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشگاه سراسری دامغان،دانشگاه آزاد امامیه مشهد، دانشگاه الزهرای تهران، دانشگاه صنعتی شریف تهران، دانشگاه بین‌‌المللی خمینی در قزوین و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه سراسری زنجان، دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، دانشگاه سراسری تبریز، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه آزاد اصفهان (واحد خوراسگان)، دانشگاه سراسری ایلام، دانشگاه سراسری گیلان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد تهران واحد پونک و دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اقدام به تجمع و اعتراض کردند.

 

- در این روز خبر رسید ماردین مدین، دانشجوی دانشگاه کردستان که بر اثر شلیک نیروهای امنیتی در سنندج زخمی شده بود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

- مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان)، سعید ایلخانی، دانشجوی دانشگاه آزاد شهر ملکان، امیررضا دوزنده، دانشجوی دانشگاه سراسری مازندران، احمد میاحی در اهواز، یاسر غفارمنش و زن ۲۴ ساله‌ای با نام آنا رمضانیان، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد در یاسوج، یاسر غفار‌منش، شهروند ساکن یاسوج و آرین عبدالله‌زاده، دانش‌آموز پایە‌ی دوازدهم دبیرستان دکتر حسابی سقز از بازداشت‌شدگان این روز به شمار می‌روند که اسامی آنان منتشر شده است.

 

- بهار زنگی‌بند، فعال حقوق زنان که از ۲۰ روز پیش در بازداشت به‌سر می‌برد، و همچنین لطف‌‌الله احمدی با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان سنندج آزاد شدند.

 

- سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان که اول مهر بازداشت و از ۴ مهر به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- صفیه قره‌باغی، فعال مدنی که از ۹ مهر‌ماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» دربازداشت به‌سر می‌برد، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شد.

 

- در این روز شماری از کسبه و بازاریان سقز، جمعی از کسبه و بازاریان سنندج و مهاباد و بوکان و مریوان و شیراز و در حمایت از اعتراضات مردمی دست به اعتصاب زده و از انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود امتناع کردند.

 

- اعتراضات سراسری مردم در این روز در شهرهای کرج، تهران، اصفهان، اراک، سنندج، کرمان، همدان، مشهد، جوانرود، رشت، مهاباد، شیراز، دو رود، کاشان، بوکان و... ادامه داشت.

 

- در این روز خبر رسید خسرو رهنما، زندانی سیاسی سابق، به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند در زمان انتقال، از حضور در دادسرای اوین امتناع کرده است.

 

- صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این روز از ممنوع‌التدریس شدن خود خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید پاسپورت همایون شجریان، خواننده و آهنگساز و سحر دولتشاهی، بازیگر سینما، هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه خمینی، توقیف شده است.

 

- در این روز وبسایت نت‌بلاکس از قطع اینترنت در سنندج مرکز استان کردستان همزمان با سرکوب معترضان در این شهر خبر داد.

 

یکشنبه ۱۷ مهر

 

- دانشجویان دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه سراسری اراک، دانشکده‌ی برق دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی تهران، دانشگاه آزاد اراک، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه الزهرا تهران، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه گیلان و دانشگاه سراسری تهران در این روز با برگزاری تجمعاتی در دانشگاه‌های کشور اعتراض خود را با سر دادن شعار بیان کردند.

 

- اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، از اعضای انجمن صنفی معلمان مریوان، در این روز به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

 

- اسامی رضا حمیدی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه علوم و تحقیقات، اسعد مفتاحی، پیمان سالم، محمد زارع فومنی، و همچنین صالح ملاعباسی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، مهدی سماواتی دانشجوی ریاضی دانشگاه سراسری خوارزمی به عنوان تعدادی از بازداشت‌شدگان در این روز منتشر شد.

 

- در این روز خبر رسید پیمان شیخی، مجید غضنفری و باربد بابائی، از مجریان و گویندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، برای همراهی با مردم معترض از کار در صدا و سیما استعفا کرده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید رضا امیدی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اخراج شده است.

 

- وکیل‌زاده، رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در هفته‌های اخیر، در این روز عنوان کرد: «فیلترینگ باعث افت فروش ۴۰ تا ۷۰ درصدی کسب و کارهای متوسط و کوچک در فضای مجازی شده است».

 

- اعتراضات سراسری در این روز در شهرهای کرج، تهران، مهابادٰ بهبهان و یاسوج و چندین شهر دیگر ادامه داشت.

 

همچنین خبر رسید در جریان اعتراضات در یاسوج دست‌کم ۳۵ تن از جمله شماری دختر نوجوان بازداشت‌ شده‌ و مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند و دست‌کم ۴ نفر هم در بهبهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید که اخیراً در گنبدکاووس، ۱۰ گرداننده‌ی صفحه‌های پرطرفدار اینستاگرامی، به دلیل آنچه «انتشار اخبار اعتراضات سراسری در صفحات خود» عنوان شده، بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت یکی از این شهروندان به نام مسعود بدراقی مشخص شده است.

 

- در پی احضار و تهدید برخی هنرمندان توسط نهادهای امنیتی، حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما در این روز از دو مرتبه احضار و ده ساعت بازجویی خود در نهادهای اطلاعاتی به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی، خبر داد.

 

- دنیا راد، منشی صحنه‌ی سینما و نویسنده که به دلیل انتشار تصویر صبحانه‌خوردن بدون روسری‌اش در قهوه‌خانه‌ای در تهران بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- در این روز خبرگزاری حکومتیِ فارس از راه‌اندازی پویشی با عنوان «نظام‌مند کردن فعالیت سلبریتی‌ها» خبر داد و افزود: «از این پس در قرارداد تمام سلبریتی‌های حامی اعتراضات، بندی افزوده شود که در صورت اظهارات یا اقدامی علیه نظام، جزء یا کل مبلغ قرارداد را بتوان به عنوان جریمه دریافت کرد.»

 

دوشنبه ۱۸ مهر

 

- در این روز خبر رسید کارگران پتروشیمی و پالایشگاه عسلویه در همراهی با اعتراضات سراسری دست از کار کشیده‌اند و به اعتصابات پیوسته‌اند.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این روز از همکاری برخی از مدیران مدارس شهر سنندج و شمار دیگری از شهرهای ایران با نیروهای امنیتی خبر داد و اعلام کرد: «برخی از مدیران مدارس، تبدیل به بازوی نیروهای امنیتی و نظامی شده‌اند و در راستای سرکوب دانش‌آموزان و معلمان معترض با این نیرو همکاری می‌کنند.» این شورا ضمن محکوم کردن این اقدام افزود: «مدیر یکی از مدارس سنندج، فیلم‌های مدار بسته را به حراست استان تحویل داده است؛ این امر در حالی است که خون بیش از ۲۵ دانش آموز از چنگال نیروهای نظامی و امنیتی می‌چکد.»

 

 - جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه سراسری شیراز، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و دانشگاه سراسری گیلان واقع در رشت، در این روز تجمعات اعتراضی برپا کردند.

 

- در این روز خبر رسید نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از بابت پرونده‌ی جدیدی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دوران حبس علیه او گشوده شده، به ۱۵ ماه حبس تعزیری همراه با «سایر مجازات‌های تکمیلی» از جمله «معرفی ماهانه به فراجا به مدت ۲سال، ممنوعیت خروج از کشور به مدت ۲ سال، منع عضویت در احزاب، دسته‌جات و گروه‌های سیاسی به مدت ۲ سال و پاکسازی مناطق از زباله در مناطق خالی سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع به مدت ۳ ماه روزی ۴ ساعت» محکوم شده است.

 

- در این روز خبرهایی مبنی بر درگیری و اعتراضات زندانیان در زندان لاکان رشت منتشر شد و شاهدان از برخاستن دود از این زندان و صدای تیراندازی خبر دادند. دادستانی این مسئله را به درگیری شخصی دو زندانی منسوب و شلیک گاز اشک‌آور در زندان را تائید کرد و بدون ذکر جزییات، از جان باختن و مصدومیت شماری از زندانیان در زندان لاکان رشت خبر داد.

 

گزارشات شاهدان عینی از کشته شدن دست‌کم ۱۲ تن در این زندان خبر می‌دهند.

 

- صبا شعردوست به همراه همسرش میلاد فدایی اصل در این روز بازداشت شدند.

 

- آتش شاکرمی، نقاش و خاله‌ی نیکا شاکرمی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر که هفته‌ی گذشته‌ی فیلم اعترافات اجباری او از صدا و سیما پخش شده بود در این روز خبر از آزادی خود داد.

 

- مهدی باقری، عضو ناظر مجلس در «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای» در این روز اعلام کرد: «اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور دستگاه امنیتی فیلتر شده و مادامی که شرایط امنیتی در کشور حاکم است محدودیت دسترسی ادامه دارد».

 

- فریناز صراف، فارغ‌التحصیل تئاتر، کارگردان، بازیگر و مدرس باله و موسیقی برای کودکان به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام، در این روز بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 

- نسترن مقیمی، بازیکن تیم ملی فوتسال زنان در این روز از تهدید بازیکنان به دلیل بستن مچ‌بند مشکی در همبستگی با مردم معترض خبر داد.

 

- سازمان اطلاعات سپاه استان زنجان، در این روز از بازداشت شش نفر در این استان به دلیل «شعارنویسی» خبر داد.

 

- صبا کردافشاری فعال مدنی و عسل محمدی فعال کارگری، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در این روز ضمن ارائه‌ی گزارشی از تحصن ۱۷ مهرماه زندانیان زن محبوس در بند زنان اوین، از اعتراضات سراسری در کشور اعلام حمایت کردند.

 

- فرهاد چهره‌سا، یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، زندانیان عقیدتی محبوس در زندان اراک با ارسال پیامی از این زندان در این روز از اعتراضات مردم حمایت کردند.

 

- سعید اقبالی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج، با انتشار نامه‌ای سرگشاده در این روز از اعتراضات سراسری حمایت کرد.

 

- پریسا روحی‌زادگان، شهروند بهائی برای اجرای حکم ۲ سال حبس در این روز در خانه‌اش در شیراز بازداشت و به بند قرنطیه‌ی زندان عادل‌آباد منتقل شد.

 

- شروین حاجی‌پور، خواننده‌ی ترانه‌ی «برای...» در این روز در دادسرای ساری تفهیم اتهام شد و علاوه بر اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز»، به مدت ۶ ماه ممنوع‌الخروج شد.

 

سه‌شنبه ۱۹ مهر

 

- علیرضا ثقفی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، با توقف اجرای حکم، به دلیل انجام مراحل درمانی در خارج از زندان با دستور دادستان در این روز از زندان کچویی کرج آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید کارگران شرکت پالایش نفت آبادان در حمایت از اعتراضات مردم دست از کار کشیده و تجمع کردند.

 

- شماری از دانشجویان دانشگاه سراسری گیلان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران در این روز در محل دانشگاه خود تجمعات اعتراضی برپا کردند.

 

- سمانه اصغری، عضو سابق هیئت مدیره‌ی انجمن حمایت از حقوق کودکان، صبح این روز در منزلش در شهرری بازداشت شد. به گفته‌ی نزدیکان او، ۷ مأمور امنیتی که خود را مأمور آب معرفی کرده‌اند، پس از هجوم به خانه‌ و بازداشت او، لپ‌تاپ و تلفن همراه او را نیز ضبط کرده‌اند.

 

- در این روز اسامی تعدای از بازداشت‌شدگان از جمله عادل طالبی و ضیا امیری صدر در تهران، مهدی شکی مشهدی در مشهد، عابد توانچه و لاله محمدی در رشت، مجید دری، فعال دانشجویی و زندانس سیاسی سابق در تهران، منتشر شد.

 

- سخنگوی قوه قضائیه در خصوص فعالیت برخی از چهره‌های ایرانی در حمایت از اعتراضات سراسری، در این روز از احضار و تشکیل پرونده علیه برخی ورزشکاران و هنرمندان خبر داد. در این بین در همین روز خبر توقیف گذرنامه‌ی هومن سیدی، بازیگر و کارگردان و پیمان قاسم‌خانی، نویسنده و کارگردان نیز منتشر شد.

 

- انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی (AIPS) با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان آزادی فوری نیلوفر حامدی و آریا جعفری، دو خبرنگار و عکاس ورزشی شد.

 

- در این روز خبر رسید پدر شخصی که در اعتراضات اخیر در اهواز بازداشت و برای آزادی وی وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی تعیین شده بود، به دلیل عدم توانایی تامین وثیقه برای آزادی پسرش، در مقابل دادگاه اهواز خود را حلق‌آویز کرد که توسط شهروندان از مرگ نجات داده شد.

 

- نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بدون ذکر جزییات، بازداشت شماری از دانش‌آموزان در جریان اعتراضات را در این روز تأیید کرد و گفت: «برای اصلاح و تربیت به مراکز روانشناسی ارجاع داده شده‌اند».

 

- بیش از ۸۰۰ عضو سازمان نظام پزشکی ایران با امضای بیانیه‌ای در این روز در واکنش به سخنان محمد رئیس‌زاده، رئیس این سازمان، سوء‌استفاده «از نام و اعتبار سازمان نظام پزشکی برای مشروعیت بخشی به کمیته سفارشی حقیقت‌یاب برای سرپوش گذاشتن بر علت مرگ مهسا (ژینا) امینی» را محکوم کردند.

 

- حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار نامه‌ای از زندان اوین در این روز، ضمن محکوم کردن صدا و سیما و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای اخذ اعترافات اجباری از دو شهروند فرانسوی بازداشت شده، از آنان و همکاران خود اعلام حمایت کرد.

 

- در این روز زهرا نقوی، فعال در بخش توسعه کارآفرینی روستایی و مشاور طرح توانمندسازی اقتصاد زنان سرپرست خانواده با بیان اینکه «محدودیت اینترنت موجب شده خیلی از زنان سرپرست خانوار مجدد مجبور به دستفروشی شوند» گفت محدودیت اینترنت ضربه‌ی زیادی به کسب‌کارهای زنان به ویژه در بستر اینستاگرام زده است.

 

- در این روز خبر رسید شیدا صابری، زهرا سواریان و آیدا کیانی از زندان‌های یاسوج و سپیدار اهواز آزاد شده‌اند.

 

- سخنگوی قوه‌ی قضائیه در این روز اتهامات فائزه هاشمی را «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی» اعلام کرد و افزود: «وی با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.»

 

- مصطفی تاجزاده در این روز به اتهام «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی»، «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به ۸ سال حبس محکوم شد.

 

- در این روز معصومه عقاب‌نشین، مدیر هنرستان دخترانه‌ی «آیت‌الله خامنه‌ای» در کرج، به دلیل عدم تحویل تصاویر دوربین‌های مداربسته به نیروهای امنیتی، در محل کار خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- در این روز تجمعات اعتراضی و اعتصاب کسبه در برخی شهرهای کشور، منجمله قم، تهران، سنندج، کرج و... برگزار شد.

 

چهارشنبه ۲۰ مهر

 

- در پی اعتصاب کارگرتان پروژه‌ای نفت و پتروشیمی در این روز خبر رسید در جریان اعتراضات سراسری، دوازده تن از کارگران پروژه‌ای مشغول در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر در عسلویه بازداشت شدند.

 

- در این روز اخباری از تجمع‌های اعتراضی دانشجویان دانشگاه سراسری تربیت معلم شهید رجایی تهران، دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشگاه گیلان، دانشگاه سراسری خلیج فارس بوشهر، دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد.

 

- جمعی از کسبه و بازاریان سقز، بانه، دهگلان، در این روز در حمایت از اعتراضات مردمی اعتصاب کردند.

 

- همزمان با اختلال گسترده‌ی اینترنت در ایران، برخی از رسانه‌های داخلی در این روز از اجرای «طرح اینترنت ملی» در تمام اپراتورها خبر دادند. همچنین وب‌سایت نت‌بلاكس از افت شديد اينترنت در ايران گزارش داد.

 

- اعتراضات سراسری مردم ایران در این روز در شهرهای گوناگون کشور از جمله طبس، تهران، یزدانشهر اصفهان، رشت، مشهد، کرج، بوکان، دیوان‌دره، مهاباد، اراک، بندرعباس، گلوگاه مازندران، دهدشت، لاهیجان، کرمانشاه، ایلام، ساری و سقز و... ادامه داشت.

 

- در این روز قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور کیفرخواست برای ۶۵ شهروند بازداشتی و قرار جلب دادرسی برای ۱۳ شهروند معترض دیگر به اتهاماتی چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی» و... در جریان اعتراضات سراسری در این استان خبر داد.

 

- روزنامه شرق با انتشار گزارشی در این روز از تعطیلی حدود ۳۰۰ هزار فروشگاه در بازار آنلاین ایران به دنبال اختلال و قطع اینترنت در کشور خبر داد. همچنین عنوان شده است که در نتیجه تعطیلی این فروشگاه‌ها ۹ میلیون شهروند کسب و کار آنلاین خود را از دست داده‌اند. پزشکان نیز جهت نسخه‌نویسی الکترونیک با معضل قطع اینترنت مواجه شده و بسیاری از بیماران ناچار به تهیه نسخه‌های خود از بازار آزاد هستند.

 

- در این روز اعضای کانون وکلای ایران در مقابل ساختمان این کانون واقع در تهران، با سردادن شعارهایی از قبیل «زن، زندگی، آزادی» دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع با شلیک گاز اشک‌آور توسط ماموران و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مواجه شد. در خبرها آمده است سه تن از وکلای دادگستری از جمله محمدرضا فقیهی و سعید شیخ بازداشت شده‌اند.

 

- آرش صادقی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق، در این روز در منزلش بازداشت شد.

 

- زینب موسوی، کمدین در این روز در قم بازداشت شد.

 

- محمدعلی کامفیروزی، وکیل ملیکا قراگوزلو، دانشجوی ۲۲ ساله‌ی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی که ۹ مهر ماه بازداشت شده بود، در این روز از عدم دسترسی موکلش به خدمات درمانی و دارو در زندان قرچک خبر داد و شرایط نگهداری وی را نامناسب توصیف کرد.

 

- در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان و جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان در دادسرای اوین برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید رضا مدنی‌نسب، دانشجوی فلسفه‌ی غرب و حقوق دانشگاه تهران با ضرب و شتم نیروهای امنیتی در دانشگاه بازداشت شده است.

 

- اطلاعات سپاه خراسان جنوبی از شناسایی و بازداشت ۱۰ شهروند به دلیل «شعارنویسی» در این استان خبر داده و مدعی شده است: «اعترضات در سطح استان به پایان رسیده و معترضان به اقداماتی از قبیل شعارنویسی‌های شبانه و توزیع شب‌نامه روی آورده‌اند».

 

- امیر امیرقلی، فعال کارگری در این روز در تهران بازداشت شد.

 

- کانون صنفی معلمان ایران، با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن بازداشت و انتقال شماری از دانش‌آموزان معترض به مراکز اصلاح و تربیت، از عملکرد وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد.

 

- در این روز گذرنامه‌ی سپهر حیدری، بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس در بدو ورود به کشور در فرودگاه ضبط شد. همچنین خبر ممنوعیت خروج از کشور هدیه تهرانی بازیگر سینما نیز منتشر شده است.

 

پنجشنبه ۲۱ مهر

 

- در این روز خبر رسید رضا خندان (مهابادی) عضو کانون نویسندگان ایران، رضا نوروزی، ماهان جلال‌دوست و مهدی نقوی زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.

 

- زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی، فعال مدنی بازداشتی نسبت به وضعیت جسمانی فرزندش ابراز نگرانی کرد. حسین رونقی با وجود شکستگی پاها و خونریزی معده به داروهای مورد نیازش نیز دسترسی ندارد.

 

- در این روز جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد نجف‌آباد با سردادن شعارهایی اعتراضی دست به تجمع زدند.

 

- راحله احمدی، فعال مدنی، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

همچنین خبر رسید که علی حسن شمایلی و امیر امیرقلی که پیشتر در جریان اعتراضات سراسری به ترتیب در سنقر و تهران بازداشت شده بودند نیز در این روز آزاد شدند.

 

- در پی بازداشت شماری از دانش‌آموزان معترض و تایید اخبار منتشر شده در این خصوص توسط وزیر آموزش و پرورش، شماری از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز در این روز در مقابل ساختمان آموزش و پروش این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

- در این روز مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر، به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری، به دست نیروهای امنیتی در خانه‌اش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد.

 

- در ادامه‌ی اعتراضات سراسری، در این روز مردم در شهرهای گوناگون کشور از جمله اهواز، تهران و کرج به خیابان‌ها آمدند.

 

- در این روز، هفشجانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در پی اعتراضات سراسری در ایران گفت: «تا زمانی که مسائل امنیتی برطرف نشود، محدودیت فضای مجازی ادامه دارد».

 

- مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینما که در این روز قصد داشت برای نمایش آخرین فیلمش به خارج کشور سفر کند، با توقیف گذرنامه‌اش در فرودگاه ممنوع‌الخروج شد.

 

 - در این روز انسیه عرفانی، استادیار مستعفی فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، درباره‌ی دلیل استعفای خود در گفت و گو با مجله علمی «نیچر»، اعلام کرد: «وقتی بعد از مرگ مهسا امینی دانشجویان فریاد می‌زدند (خیابان‌ها غرق خون، استادهامون خفه خون)، نمی توانستم به این موضوع بی تفاوت باشم.» او همچنین افزود: «اعتراضات این دفعه دانشجویان با دفعات قبل تفاوت دارد و شعارهایشان هم فرق کرده و فریاد (مرگ بر دیکتاتور) سر داده‌اند. دانشجویان دختر حجابشان را داخل دانشگاه برداشته‌اند درحالی که قبلا چنین چیزی نمی‌دیدید.»

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©