Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۶ دی ۱۴۰۱  برابر با ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(از ۲۵ آذر تا ۲ دی ۱۴۰۱)

 

 

 

جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱

 

- جمعی از چهره‌های فرهنگی، ادبی و جامعه‌شناسان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای در این روز صدور و اجرای حکم اعدام برای شهروندان معترض را محکوم کردند و خواستار «پایان هر چه سریعتر این روند شوم» شدند.

 

- وحید اشتری، روزنامه‌نگاری که خبر سفر خانواده‌ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه را منتشر کرده بود، در این روز در دادگاه تجدیدنظر تهران به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 

- در این روز زیبا امیدی‌‌فر، خبرنگار بازداشتی عضو تحریریه خبرگزاری کردپرس در پی وخامت حال و پایین بودن سطح هشیاری، از بازداشتگاه به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شده است.

 

شنبه ۲۶ آذر

 

- آریا جعفری، عکاس خبری و از اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، در این روز به ۷ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

- در این روز خبر رسید که پرونده‌ی جدیدی برای ارژنگ داودی، شاعر، معلم، نویسنده و زندانی سیاسی به اتهام «اخلال در نظم زندان» و «توهین به ارکان نظام» در زندان، تشکیل شده است.

 

 

- محمود ملاکی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر در این روز بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید که روز سه‌شنبه گذشته، محاکمه مژگان ایلانلو، مستند ساز و فعال حقوق زنان که بیش از ۶۰ روز است در زندان به‌سر می‌برد، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «تشویق مردم به فساد و فحشا» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده است.

 

- مرضیه امیری روزنامه‌نگار اقتصادی که از ۹ آبان در بازداشت بود، با قرار گروگانگیری موسوم به وثیقه موقتاً در این روز از زندان مرخص شد. همچنین در همین روز دو روزنامه نگار بازداشتی دیگر؛ هدی و زهرا توحیدی نیز با قرار گروگانگیری موسوم به وثیقه به صورت موقت مرخص شدند.

 

- استان‌های کردستان، البرز، تهران، سمنان، لرستان و بوشهر در این روز با اختلال شدید اینترنت مواجه شدند و خبر رسید تنها امکان استفاده از شبکه داخلی (اینترانت) وجود دارد.

 

- در این روز امیرحسین آتش، معلم، شاعر و دانشجوی ادبیات دانشگاه خیام مشهد، معلم و شاعر، که از روز ۳۰مهر در بازداشت بوده است، پس از گذراندن مراحل بازجویی همچنان بلاتکلیف در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

 

- در این روز ترانه علیدوستی، بازیگر سینما پس از انتشار مطلبی در اینترنت در اعتراض به اعدام محسن شکاری، به دلیل آن‌چه «انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اعتراضات مردمی و عدم ارائه مستند و سندی در این رابطه» عنوان شده است، بازداشت شد.

 

یکشنبه ۲۷ آذر

 

- کتابفروشی نشر چشمه در زیر پل کریم‌خان تهران در این روز با حکم قضایی پلمپ شد. پیشتر این کتابفروشی اعلام کرده بود در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر به دلیل انبارگردانی تعطیل است.

 

- شماری از سینماگران همراه حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی در اعتراض به بازداشت و برای پیگیری وضعیت این بازیگر سینما که به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده، در این روز مقابل زندان اوین تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

- الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران بازداشتی، در این روز از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

 

- ادریس منبری از فعالان مدنی و عضو هیئت مدیره انجمن ادبی و اجتماعی نوژین در این روز بازداشت شد.

 

- مسئولان کتابخانه ملی در این روز به زنانی که حجاب برسر نداشتند اخطاریه مکتوب مبنی بر تعلیق و لغو عضویت ارائه دادند.

 

- ستار زارعی، معلم ساکن خمینی شهر که در خردادماه امسال، در جریان اعتراضات سراسری معلمان بازداشت و با تودیع قرار وثیقه مرخص شده بود در این روز به ۴ ماه حبس محکوم شد.

 

دوشنبه ۲۸ آذر

 

- در این روز خبر رسید وجیهه پری زنگنه، گرافیست و تصویرگر، که ۹ مهر به دلیل گلدوزی جمله «خون باید گریست» بر روی لباس خود بازداشت شده بود، در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین در این روز زهره جم دانش‌آموخته رشته هنر دانشگاه تربیت مدرس، بازداشت شد.

 

- عماد قویدل، خواننده‌ی گیلانی رپ سیاسی- اجتماعی در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب رشت به سه ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

 

سه‌شنبه ۲۹ آذر

 

- یلدا معیری، عکاس خبری که از ۳۰ شهریور ماه بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده بود در این روز با قرار گروگانگیری موسوم به وثیقه موقتاً مرخص شد.

 

- سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این روز از تصویب طرحی مبنی بر پیگیری حقوقی اخبار کذب در فضای مجازی در این کمیسیون خبر داد و کنترل انتشار اخبار اعتراضات سراسری اخیر را نمونه‌ای از الزام تصویب این طرح عنوان کرد.

 

- انجمن صنفی عکاسان مطبوعات با انتشار بیانیه‌ای در این روز با عنوان «عکاسی مطبوعاتی جرم نیست» از صدور احکامی همچون حبس تعزیری، ممنوع الکاری، ممنوع الخروجی و شلاق برای عکاسان بازداشت شده خبر داد.

 

- جلسه دادگاه مژگان کاوسی نویسنده و پژوهشگر زندانی در این روز در دادگاه انقلاب ساری به اتهام‌های «افساد فی‌الارض»، «توهین به رهبر»، «نشر اکاذیب»، «تبلیغ علیه نظام»، «اقوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زن امنیت ملی کشور» و «همکاری با دول متخاصم» برگزار شد.

 

- در سومین روز بازداشت ترانه علیدوستی، در این روز جمعی از هنرمندان برای پیگیری وضعیت او در مقابل دادسرای اوین جمع شدند. همزمان گزارش‌هایی منشر شد مبنی بر ارسال اس‌ام‌اس تهدید به بازداشت برای شماری از اهالی سینما که مقابل زندان تجمع می‌کنند، منتشر شد.

 

- در این روز خبر رسید لیلا حسین‌زاده زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در اعتراض به «فریبکاری پزشکی علیه او در زندان» و «مختل کردن روند درمانش از سوی نهادهای امنیتی» دست به اعتصاب دارو زده است.

 

- همزمان با انتشار گزاراشاتی از سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم سنندج با استفاده از اسلحه و گلوله‌های جنگی، نت بلاکس، نهاد ناظر بر ترافیک اینترنت جهان، در این روز از قطعی ارتباط‌های اینترنتی در داخل و اطراف شهر سنندج در استان کردستان، در دو روز گذشته خبر داد.

 

- ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، با توقف اجرای حکم، موقتاً و برای ادامه‌ی روند درمان و کمیسیون‌های پزشکی در این روز از بیمارستان روانپزشکی آزاد شد.

 

چهارشنبه ۳۰ آذر

 

- سامان غزالی، زندانی سیاسی سابق در این روز در دادگاه انقلاب مهاباد به هشت ماه حبس و یک سال ممنوعیت از روزنامه‌نگاری محکوم شد.

 

- نگار مسعودی، عکاس و مستندساز، در این روز به دادسرای اوین احضار شد.

 

- در این روز باوجود پایان سومین‌ماه بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار زندانی، دادسرای اوین با صدور کیفرخواست به‌جای تعیین وثیقه، آزادی او را دست کم تا تعیین شعبه دادگاه به تاخیر انداخته است.

 

- هادی سپهری، نوازنده، موسیقی‌دان و مدیر آموزشگاه موسیقی دلشدگان در کرج، که از ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در بازداشت بود، با قرار گروگانگیری موسوم به وثیقه، در این روز موقتا مرخص شد. همزمان تعداد دیگری از هنرمندان موسیقی به نام‌های محمدمتین جعفری نوازنده گیتار، رضا جودکی آهنگساز و سعید فیضی نوازنده نی هم در این روز مرخص شدند.

 

- در این روز خبر رسید کتابفروشی شهر کتاب در بابل که پیشتر به دلیل پناه دادن به معترضان پلمب شده بود، به آتش کشیده شد.

 

پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱

 

- جمعی از نویسندگان و شاعران با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان پایان دادن به هرگونه سرکوب و بازداشت و قتل‌های حکومتی و آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند.

 

- پوران ناظمی، شاعر که از تاریخ ۲۷ مهرماه، در رابطه با اعتراضات سراسری در تهران بازداشت و زندانی شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان اوین مرخص شد.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©