Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۱۸ ژانويه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱  برابر با ۱۸ ژانويه ۲۰۲۳
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

از جمعه ۱۶دی تا جمعه ۲۳دی ۱۴۰۱

 

جمعه ۱۶ دی

 

ــ یلدا معیری، عکاس خبری و عضو انجمن صنفی عکاسان، در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس و مجازات‌های تکمیلی از جمله ارائه خدمات عمومی رایگان به‌عنوان پاکبان محکوم شد.

 

ــ فاضل ترکمن نویسنده، شاعر و منتقد سینما و تئاتر و ادبیات، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیزی محکوم شده است.

 

شنبه ۱۷ دی

 

ــ سعید سیف‌علی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول سایت خبری دیدبان ایران، پس از احضار به دادسرای زندان اوین، در این روز بازداشت شد.

 

یکشنبه ۱۸ دی

 

ــ مراسم سالروز بکتاش آبتین در امام‌زاده عبدالله با حضور خانواده، اعضای کانون نویسندگان ایران و طیف‌های گوناگون مردم در محاصره‌ی نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی با قطع بلندگوها، ضبط میز و صندلی، ایجاد گیت بازرسی، تهدید شرکت کنندگان و خواندن بیانیه‌ی کانون نویسندگان به مناسبت سالگشت قتل بکتاش آبتین برگزار شد.

 

ــ محسن جعفری‌راد، روزنامه‌نگار و منتقدسینما و مستندساز، که چند هفته پیش در جریان اعتراضات مردم کرج بازداشت و پس از دو هفته آزاد شده بود، در این روز در سن ۳۶ سالگی با خوردن قرص خودکشی کرد.

 

دوشنبه ۱۹ دی

 

_ علی اسداللهی، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران پس از تحمل ۵۰ روز بازداشتِ بدون ملاقات به زندان فشافویه منتقل شد.

 

ــ کیوان مهتدی فعال کارگری، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.

 

ــ در جریان تجمع مردم مقابل زندان رجایی‌شهر کرج در مخالفت با اجرای حکم اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری، مهدی آذین کاریکاتوریست بازداشت شد.

 

- محمد رسول‌اف، سینماگر شناخته‌شده پس از شش ماه حبس در زندان اوین به مدت دو هفته از این روز برای ادامه درمان با سپردن وثیقه به مرخصی ۱۴ روزه آمد.

 

سه‌شنبه ۲۰ دی

 

ــ کانون نویسندگان ایران در این روز اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، دو کارگر جوان از معترضان اخیر را حاصل «یک روند قضایی معیوب» برشمرد که «زندانیان سیاسی را پشت درهای بسته، بدون حضور وکیل یا وکلای مستقل انتخابی، در غیاب هیئت منصفه و مردم» محاکمه می‌کند و «از میان آنان گردن‌هایی را برای طناب دار برمی‌گزیند»، و آن را موجب «افزودن بر خشم مردم» دانست.

 

ــ احسان پیربرناش، خبرنگار ورزشی و طنزنویس، که بیش از دو ماه است در زندان به سر می‌برد، در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.

 

ــ عیسی چولاندیم، نقاش و گرافیست و مجسمه‌ساز، در این روز در منزلش در رشت بازداشت شد.

 

ــ نازنین کی‌نژاد، مترجم، در دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس، ٢ سال ممنوعیت خروج از کشور و مجازات‌های تکمیلی دیگری شامل ٢ سال ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه‌‌ها و ٢ سال ممنوعیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شد.

 

چهارشنبه ۲۱ دی

 

‌‌ــ کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز اتهامات و حکم ۶ سال زندان کیوان مهتدی را «واهی» خواند و خواهان پایان‌بخشیدن به پرونده‌سازی برای نویسندگان و فعالان اجتماعی و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شد.

 

ــ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات کتایون ریاحی،‌ بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل آن‌چه «انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت‌ از اعتراضات اخیر» عنوان شده است، در حالی برگزار شد که او، پس از قرائت اتهامات، دچار افت شدید فشار خون شد و به بیمارستان انتقال یافت.

 

ــ نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین، در فرودگاه هنگام خروج از کشور بازداشت شد.

 

پنجشنبه ۲۲ دی

 

ــ محسن برهانی، حقوق‌دان، استاد دانشگاه و معترض به قتل حکومتی محسن شکاری از هیئت علمی دانشگاه تهران اخراج شد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©