Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱
راهپیمایی سکوت در بیست و دو خرداد

 

 

 

 

 

راهپیمایی سکوت در بیست و دو خرداد

 

 

راهپیمایی سکوت در بیست و دو خرداد در فضای سنگین امنیتی و برخوردهای سرکوبگرانه در تهران برگزار شد. به گزارش رسانه ها حضور مردم و بویژه زنان  پررنگ بود. نیروهای بسیجی، لباس شخصی، انتظامی، پاسدار، ضد شورش و امنیتی اجازه ایستادن به مردم در پیاده روها را نمی دادند و بیش از صد نفر را با آن که فقط در حال حرکت بودند و شعار نمی دادند، دستگیر کردند. نیروهای انتظامی همچنین به زور مغازه داران میدان ولیعصر را وادار به بستن مغازه ها کردند. به گزارش سایت کلمه مانور وحشت هم در خیابانهای شهر جریان داشت. موتور سواران  با صدای بلند در خیابان حرکت می کردند و موتورهایشان صدای عجیبی می کرد آنها همچنین با باتوم هایشان بر میله های فلزی خیابان می کشیدند تا با ایجاد این صدای بلند مردم را بترسانند. براساس این گزارش ماموران هر جا که جمعیت را کمی به هم فشرده تر و متمرکز تر می دیدند به آنها حمله می بردند و با شوکر و باتوم به جان شان می افتادند و بعد هم جمعیت زیادی را بازداشت کرده و می بردند . روبروی پارک ساعی و بعد از بیمارستان دی شاهد بازداشت مردم از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی بود. کلیپ های ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد ترافیک شدید و بوقهای ممتد در خیابان ولی را مستند کرده است. گزارش های شاهدان عینی نشان می دهد که فضای تهران بشدت امنیتی شده بود و رژیم برای کنترل مردم نیروهای وسیعی به میدان کشیده بود که با هم هماهنگی نداشتند. به گزارش این شاهدان در یک مورد در میان دو دسته از نیروهای سرکوب بر سر نحوه برخورد با مردم در یکی از خیابان های فرعی مشاجره درگرفت. گزارش ها همچنین از دستگیری گسترده مردم در اهواز، فضای امنیتی شدید در مشهد و استقرار گسترده نیروهای سرکوب در شیراز حکایت داشته است.

 

پس از برگزاری راهپیمایی سکوت در تهران دو راهپیمایی دیگر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در روزهای بیست و پنج و بیست و شش خرداد تدارک دیده شده است. منابع خبری وابسته به اصلاح طلبان گزارش دادند که شورای هماهنگی راه سبز امید در تدارک برگزاری مراسم ویژه دومین سالگرد جنبش سبز هستند. براساس این گزارش دو برنامه ای که در صدر پیشنهادها مطرح شده عبارتند از تجمعات گسترده در کلیه میادین اصلی تهران و مراکز استانها در روز چهارشنبه 25 خرداد؛ و حضور فعالانه بر سر مزار شهدای جنبش ضد دیکتاتوری در بهشت زهرا در تهران و دیگر شهرستانها در بعد از ظهر پنجشنبه 26 خرداد. براساس این گزارش هسته های اجتماعی در تهران و شهرستانها در کار تدارک و اجرائی کردن برنامه های این دو روز هستند. در پی انتشار این گزارش فراخوانی جدید از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید منتشر شد. این شورا ضمن تقدیر از شرکت مردم در راهپیمایی روز بیست و دو خرداد  آورده است: "ضمن سپاسگزاری از يکايک شما، از همة مردم حق طلب ايران دعوت می کند به ياد ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ و روز تولد جنبش سبز، از ساعت ۶ تا ۸ بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ خرداد در ميادين شهرها در قالب تجمعات مسالمت آميز حضور بهم رسانيد. همچنين، در روز پنجشنبه ۲۶ به ياد همة شهدای جنبش، از ندا تا هاله و از سهراب تا هدی، و نيز به ياد شهدای بزرگوار انقلاب و جنگ تحميلی، به احترام آن پيشتازان بر مزارشان حضور خواهيم يافت." بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی و مخالفان دیکتاتوری می گویند برپایی اجتماعات اعتراضی کم هزینه نظیر بیست و دو خرداد در فواصل کوتاه علاوه بر تقویت همبستگی مردم و کاستن از یاس و ناامیدی، نیروهای سرکوب را فرسوده تر می کند و در ریزش بیشتر این نیروها و افزایش شکاف در میان آنها موثر است.

 

همزمان با تدارک راهپیمایی جدید در بیست و پنج و بیست و بیست و شش خرداد، سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی از تشدید بگیر و ببند و راه اندازی گشت های خیابانی از بیست و پنج خرداد خبر داده است. به ادعای وی در طرح امنیت اجتماعی که از چهارشنبه این هفته آغاز می شود، برخورد با مزاحمین نوامیس تشدید خواهد شد. سرکوب مردم  و جوانان به بهانه مقابله با اراذل واوباش و توجیه فضای پادگانی در میادین و پارک ها و مراکز حساس  در حالی صورت می گیرد که براساس گزارش ها رژیم برای مقابله با مردم به اجیر کردن تعدادی از اوباش رو آورده و آنها را در قالب دسته های سرکوب به خدمت گرفته است.

 

رادیو راه کارگر !

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©