Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۱۰ اگوست ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲  برابر با ۱۰ اگوست ۲۰۲۳

اطلاعیه کمیته مرکزی کومه له

در رابطه با آتش سوزی در جنگل های مریوان

 

چند روز است که آتشی سهمناک جنگل ها و مراتع مریوان و روستاهای اویهنگ، سالیان و رشنش را در بر گرفته است. این اولین بار نیست که چنین فاجعه ای زیست محیطی در این منطقه روی می دهد. یک ماه پیش بود که یورش سپاه پاسداران به منطقه کوسالان در نزدیکی مریوان ثروث و سامان طبیعی این منطقه را طعمه حریق کرد.در چند سال گذشته بارها دیده ایم که مانورهای نظامی سپاه پاسداران چه بر سر طبیعت زیبایِ این منطقه آورده است. این بار نیز شواهد بسیاری از نقش مستقیم رژیم در به وجود آوردن این فاجعه وجود دارد. توده های وسیعی از مردم داوطلب منطقه و حتی از شهرهای دیگر کردستان از جمله پاوه، سقز، بانه و سنندج برای مهار آتش خود را به آن مناطق رسانده اند. در ادامه این حرکت مسئولانه مردم تا کنون دو فعال محیط زیست زخمی شده اند. شایان ذکر است که چند روز پیش هنگام کنترل آتش در حوالی ” کانی میران” در منطقه مریوان هفت فعال داوطلب دفاع از محیط زیست به دلیل انفجار مین زخمی شده بودند. این در حالی ست که ارگان های حکومت اسلامی نه تنها هیچ تلاشی برای مهار شعله های آتش و خاموش کردن آن انجام نداده اند، بلکه تعدادی از فعالان مستقلِ حفاظت از محیط زیست را به اسامیِ آزاد روحی، لایق محمدی، دلیر محمدی، سرکوت عبادی و آلان اردشیری را بازداشت کرده اند.

انجمن “چیا سبز مریوان” طی یک اطلاعیه که روز شنبه منتشر کرد، اعلام کرده است: ” فعالان داوطلب دفاع از محیط زیست چند شبانه روز است که نخوابیده اند و با ابزارهای ابتدایی مشغول مهار آتش هستند”. همچنین ادامه داده است: ” متاسفانه نهادهای حکومتی  نسبت به خساراتی های که به محیط زیست وارد می شود، بی توجه اند. “

مردم کردستان دارای تجربیات ارزنده ای از  خود سازماندهی برای مواجه با چنین فجایعی هستند. تجربه سازماندهی در شرایط سخت و در تنگناها، بلایای طبیعی، زیست محیطی و انسانی اساس و سنگ زیربنای پیشروی های آینده مردم کردستان برای رسیدن به آزادی و زندگی بهتر و سرفرازانه است. مردم کردستان این بار هم چشم انتظار نهادهای حکومتی نمانده و نخواهند ماند و همانند آنچه که امروز شاهد آن هستیم، آستین ها را بالا زده و برای نجات محیط زیست کردستان خود را به آب و آتش می زنند.

کومه له از همه این تلاشها  به گرمی پشتیبانی می کند و در عین حال اقدامات مخرب رژیم اشغالگر کردستان در نابود کردن محیط زیست این منطقه به بهانه های واهی ” امنیتی” را به شدت محکوم می کند. تنها مبارزه مداوم، سازماندهی شده و با برنامه است که این رژیم را از تخریب مدوام محیط زیست کردستان باز می دارد.

 

کمیته مرکزی کومه له

سازمان کردستان حزب کمونیست ایران

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©