Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۰۸ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۰۸ اکتبر ۲۰۱۶
بیانیه سازمان دهندگان کمپین اعتراضی مریوان

بیانیه سازمان دهندگان کمپین اعتراضی مریوان

 

 ترجمه از کردی : زانیار عمرانی

 

حادثه ي غم انگيز در آتش سوختن چند تن از همشهري هايمان در تصادف هاي اخير بين جاده اي، زخم تازه اي است بر پيكر شهر زخمي مان. مدام اين زخم تازه است كه زخم هاي كهنه را از نو زنده مي كند و به نظر مي رسد مرهمي براشان نيست. ما مردماني هستيم كه بايد حماسه ي عارف نساج داستان هميشه آماده ي زندگي بچه هامان باشد و مي بايد در كتاب هاي ادبي مان به جاي پرداختن به شاهكارهاي ادبي اياز غريبي از فجايع و كشته شدن اديبانمان در جهنم جاده ها بگوييم.

پرواضح است کە جانباختن عزیزترین کسانمان در نتیجه خسارت های واردەی از وضعیت وخیم راه های مواصلاتی مریوان است كه فقط هزینه جانی در پی نداشته است. ما می دانیم كه روزانه  زیان های اقتصادی، جانی و روانی از جمله آن خسارت هایی هستند که به علت نامساعد بودن جادەها متوجه مردم این منطقه است. وقتی در مورد خسارت های جانی صحبت می کنیم، منظورمان فقط از دست دادن عزیزان نیست که آزرده خاطرمان می کند، بلكه فهم اين واقعيت ناگوار است كه اين جادە ها سالانه  باعث معلولیت صدها نفر می شود کە بايستي تا هنگام مرگ درد را به جان بخرند. همچنین زیان های جانی کە در نتیجه نبود امکانات پزشکی مناسب در هنگام انتقال زخمی شدگان بە بیمارستان به وجود می آید هم بخشی از همین عوارض جادەهای نامناسب است. از سوي دیگر می دانیم زیان اقتصادی کە متوجه وسائل حمل و نقل مردم می شود، و خطراتی که این جادە متوجه توریست ها می کند کم نیست. علاوه بر این موارد، درد و رنجي که خانوادەی قربانیان و خسارت دیدگان از این مسئله تحمل می کنند را بايد به عوارض نامساعد بودن این جادە ها اضافه کرد.

می دانیم کە معضل راه های مواصلاتی مریوان مشکل لاینحلی نیست. اگر نگاهی به نقاط دیگر در ایران بندازیم، می بینیم کە از لحاظ مهندسی اين جاده ها بیشتر استانداردهای توسعه ای جادەای را دارا هستند و به همین دلیل است کە ما معضل جادەها را معضلی مدیریتی می دانيم نه  صرفآ معضلي طبيعي كه از موقعیت جغرافیایی نامساعد شهر سرچشمه گرفته باشد. به باور ما مسئولان اداری-سیاسی شهر موقعیت جغرافیایی ناهموار را دستاویزی کردەاند تا مدیریت ناصحیح خود را با آن توجه بکنند. ما بر این امر واقفیم که اگر آن حجم فراوان از آمدوشد جادەای بر این جادە تحمیل نشود، ما هم کمتر نظاره گر مرگ عزیزانمان خواهیم بود. اگر جادەهای کامیاران، پاوە، سقز و بانه تعمیر و توسعه دادە شوند، نه {به این اندازە} کشتار عزیزانمان را نظارەگر خواهیم بود و نه تا به این اندازە، حجم آمد و شد بر شانه جادەی فرتوت مریوان- سنندج سنگینی خواهد کرد. خرابی جادەهایمان چشم هایمان را بر آن نبسته تا وضعیت اسفناک جادەهای دیگر شهرها را از دیدە پنهان بداریم و در مقام مقایسه از خودمان بپرسیم که چرا وضعیت جادەهای شهر ما چنین نیست؟! خرابی گستردەی جادەهایمان هنوز آنقدر تنگ نظرمان نکردە که در فکر احداث فرودگاه و راه آهن و دیگر وسائل حمل و نقل عمومی برای شهر دویست هزار نفری مان نباشیم.

ما چرا گرد هم آمدەایم و خواسته هایمان چیست؟

سالهاست کە بحث حذف و کاستن از محرومیت های مناطق محروم و حاشیه ای نقل محافل دولتی است و مشخص است که {کاستن از} این زخم قدیمی به تبعیض مثبت نیاز دارد؛ خواستۀ  ما این است که اگر در پرداخت مالیات و حق گمرکی اشیا با همه مردم ایران برابریم، می بایستی در تخصیص اعتبارات مالی و بودجه راه های مواصلاتی و اقدامات عمرانی هم برابر باشیم. منظقه مریوان ظرفیت های توسعه ای فراوانی دارد که وضعیت نامساعد جادەها راه را بر شکوفایی آن سد کردە است.

ما در فرایند توسعه یافتگی تلو تلو می خوریم و در جادەها آتش میگیریم و خاکستر می شویم، چرا که علاوە بر خرابی جادەها، تانکرهای نفت بر هم بلای دیگری شدەاند بر جان جادەها و مردم که مثقال ذرەای سود برای عمران و آبادانی شهر نداشته اند. درخواست اختصاص بخشی از درآمد پایانه های مرزی به  عمران و آبادانی شهر خواسته ای عقلانی و به حق است و آن را حق خود می دانیم. حداقل حق آن را داریم که بخواهیم منفعت نقاط و اشخاص دیگر را به حساب زیان شهر ما رقم نزنید و این همه  خسارات عدیدەای که در نتیجه همین آمد و شد تانکرها بر پیکرەی جامعۀ  مریوان وارد می شود را با اختصاص بودجه ای مناسب جبران نمایید. همچنین اگر به مانند برخی از مسئولان اعلام می دارید که از لحاظ تکنیکی تعمیر فقط یکی از راه های مریوان دو سال طول می کشد، خواستار آنیم کە در ظرف این دو سال از عبور تانکرهای نفت بر ممانعت به عمل آورید تا مرگ و معلولیت عزیزانمان را شاهد نباشیم. ما نیک می دانیم کە معضل راه های مواصلاتی مریوان باید به طور همه جانبه و جدی نگریسته شود و راه چارە را در تعمیر یک جادەی مشخص خلاصه کردن دردی را دوا نمی کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Zanyar Omrani

كوردي:

کارەساتی سووتانی چەند هاوشارییەکمان لە ئاگری ڕووداوێکی هاتوچوودا، برینێکی نوێیە لەسەر جەستەی ئەم شارە زامدارەمان. بەردەوام هەر برینی نوێیە کە برینی کۆن دەکولێنێتەوە و وا دیارە ئەم برینانە ساڕێژ نابن. ئێمە کۆمەڵە خەڵکێکین کە دەبێت چیرۆکی قارەمانیی عارف نەساج چیرۆکی گوێی ئاگردانی منداڵەکانمان بێت و دەبێت لە کتێبە ئەدەبییەکانیشماندا لەجێی باسی شاکارە ئەدەبییەکانی هەیاسی غەریبی باسی کارەسات و کوژرانی ئەدیبانمان لە ڕێگەکاندا بگێڕینەوە.

 

دیارە لە دەستچوونی گیانی خۆشەویستترین کەسەکانمان جەرگبڕترین زیانەکانی ڕێگەوبانەکانی مەریوانە بەڵام ئەوە تەنیا تێچوو و هەزینەی ڕێگاکانی مەریوان نییە. ئێمە دەزانین کە ڕۆژانە زیانی ئابووری، زیانی گیانی و زیانی دەروونی و نەفسی لەو زیانانەن کە بەهۆی خراپیی ڕێگەوبانەوە لە خەڵکی ئەم ناوچەیە دەکەون. کاتێک کە باسی زیانی گیانیی دەکەین تەنیا گیان لەدەست دانی ئازیزانمان نییە کە خەمبارمان دەکات، بەڵکوو دەزانین کە ئەم ڕێگەیە ساڵانە دەبێتە هۆی کەمئەندام بوونی سەدان کەس کە تا کۆتاییی ژیانیان دەبێت بە ئازارەکانی بێبەش بوون لە ڕێگاوبانێکی باشەوە بتلێنەوە. هەروەها زیانی گیانییەک کە لە نەبوونی ئیمکاناتی دەرمانیی پێویستدا، لە کاتی گواستنەوەی نەخۆشەکانی شار بۆ شوێنەکانی تر لە خەڵکی شار دەکەوێت، لەسەر زیانە گیانییەکانی ڕێگەوبانی خراپ حەساب دەکەین. لەلایەکی ترەوە دەزانین کە زیانی ئابوورییەک کە لە ماشێن و هۆکارەکانی گواستنەوەی تری خەڵک دەکەوێت و کاتێک کە لەو ڕێگەیانەدا بە فیڕۆ دەچێت، مەترسییەک کە بە هۆی خراپیی ڕێگەو بانەوە بۆ هاتوچووی تووریست بۆ ناوچەی تووریستیی مەریوان دروست دەبێت هەمووی زیانی ئابوورین کە لەو خەڵکە دەکەون. لەگەڵ ئەمانەیشدا دەبێت ئەو ئازارانەی کە بنەماڵە و نیزیکانی قوربانیان و زیان دیتووانی ڕێگاکانی مەریوان دەیچێژن، زیاد بکرێنە سەر ئەو مەینەتییانەی کە ڕێگەوبانەکانی مەریوان، بۆ خەڵکی مەریوانیان دروست کردووە.

 

ئێمە دەزانین کە گرفتی ڕێگەوبانەکانی مەریوان کێشەیەکی بێ چارەسەر نییە. ئەگەر سەرنجێکی شوێنەکانی تری ئێران بدەین دەبینین کە لەباری ئەندازیارییەوە هەموو تواناکانی پەرەپێدانی ڕێگەوبان هەیە و بۆیە ئێمە خراپ بوونی ڕێگەوبان بە کێشەی دابین کردن و بەڕێوەبردن دەبینین نەک بە کێشەی فەننی و هەڵکەوتەی جوگڕافیایی شارەکەمان. بەبڕوای ئێمە هەڵکەوتەی جوگڕافیایی بیانوویەکە کە خراپیی بەڕێوەبەریی پێ دەشاررێتەوە. ئێمە دەزانین کە ئەگەر ئەو ڕادە زۆرەی هاتوچوو نەکەوێتە سەر ئەو جادەیە، هێندە مەرگی عەزیزانمان بە چاو نابینین. ئەگەر جادەکانی کامیاران، پاوە، سەقز و بانە دروست بکرێن و پەرە پێ بدرێن نە کوشتاری خۆشەویستانمان لەوێ دەبینین و نە ئەو ڕادە زۆرەی هاتوچوو دەکەوێتە سەر تاقە ڕێگەی مەریوان-سنە. خراپیی ڕێگەکانمان پێشی پێ نەگرتووین کە وەزعی ڕێگەوبانی شارەکانی تر ببینین و لە خۆمان بپرسین ئەی بۆ ڕێگەوبانی شارەکەی ئێمە ئاوا نییە؟! خراپیی لەو ڕادەیەی ڕێگەوبانەکانمان هێشتا هێندە کورتبینی نەکردووین کە بیر لە دامەزراندنی فڕۆکەخانە و هێڵی قەتار و ئامرازی گواستنەوەی بێجگە لە جادە بۆ شارێکی دووسەد هەزار کەسی نەکەینەوە.

 

ئێمە بۆ کۆ بووینەتەوە و خواستمان چییە؟

 

ساڵانێکە کە باسی سڕینەوەی بێبەشی لە سیمای ناوچە بێبەشەکاندا دەکرێت و دیارە ئەم برینە کۆنە پێویستی بە هەڵاواردن و تەبعیزی موسبەت هەیە؛ خواستی هەرە کەمی ئێمە ئەوەیە کە ئەگەر لە دانی ماڵیات و حەقی گومرکی شتومەک لەگەڵ هەموو خەڵکی ئێران یەکسانین، دەبێت لە بوودجەی ڕێگەوبان و ئاوەدان کردنەوەیشدا یەکسان بین. ئەم ناوچەیە پوتانسیەلێکی پەرەسەندنی گەلێک مەزنی هەیە کە خراپیی ڕێگاوبان هەمووی بە نەپشکووتوو هێشتووەتەوە؛ ئێستا ئێمە لە پەرەنەسەندووییدا دەتلێینەوە و لە جادەکاندا دەسووتێین و دەکوژرێین. چون سەرباری ڕێگەوبانی خراپ، هاتوچووی تانکەرەکانی بەرهەمە نەوتییەکانیش زیاد بووە کە هیچ سوودێکی بۆ ئاوەدانیی شار نییە و دەبێتە هۆی گەلێک زیانی ئابووری و گیانی و دەروونی بۆ شار. داوای بەشێک لە داهاتی سنوور بۆ ئاوەدان کردنەوەی شار و چاککردنی ڕێگەوبانی شارەکەمان داوایەکی ڕەوایە و بە مافی خۆمانی دەزانین؛ لانیکەم مافی ئەوەمان هەیە کە داوا بکەین قازانجی شوێنەکانی تر لەسەر حەسابی زیانی شارەکەی ئێمە نەبێت و ئەو هەموو زیانە گیانی و ماددییە کە ئەم هێڵە بێسوودەی گواستنەوە لێمانی دەدات لەڕێگەی بوودجەیەکی تایبەتەوە قەرەبوو بکرێتەوە. هەر وەها ئەگەر وەک هەندێک لە بەرپرسان ڕایدەگەیەنن کە لە باری فەننییەوە چاک کردنی تەنیا یەکێک لە ڕێگەکانی مەریوان، دوو ساڵ دەخایەنێت، داوا دەکەین لەو دوو ساڵەدا هاتوچووی تانکەر و سووتەمەنی ڕابگیررێت کە ئیتر سووتانی عەزیزانمان بە چاوی خۆمان نەبینین. ئێمە دەزانین کە گرفتی ڕێگەوبانی مەریوان دەبێت وەکوو پەکەیجێک سەیر بکرێت و چارەی هەموو گرفتەکان لە بەڵێنی چاک کردنی تاقە ڕێگەیەکدا نییە.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تجمع مجدد شهروندان مریوانی علی رغم هشدار فرماندار

 Thursday, October 6, 2016

NNSROJ: علی رغم هشدارهای امنیتی شماری از شهروندان معترض مریوانی یکبار دیگر در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده های این شهرستان تجمع کردند. بر اساس تصاویر منتشر شده عصر امروز ۱۵ مهر، صدها شهروند مریوانی با تجمع در میدان "بیسارانی" شهر مریوان خواستار پاسخگویی مقام های استان کُردستان و درپیش گرفته شدن اقدام های موثر برای بهبود راه های مواصلاتی این شهرستان شده اند. پیش از آغاز این تجمع شمار زیادی از نیروهای ضد شورش در خیابان های اصلی شهر مریوان و نزدیکی محل تجمع مستقر شده بودند. تا لحظه انتشار این خبر هیچ خشونتی میان نیروهای امنیتی و معترضان گزارش نشده، با این حال گفته می شود که پنج تن از معترضان توسط نیروی انتظامی بازداشت شده اند. فرماندار مریوان بامداد امروز اعلام کرده بود که هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع و گردهمایی صادر نشده است.فلاحی به خبرگزاری ایرانا گفته بود که در صورت برگزاری هرگونه تجمع و یا راهپیمایی بدون مجوزی با آن برخورد خواهد شد. همزمان نماینده مریوان در مجلس ایران از معترضان و شهروندان مریوانی خواسته بود تا هیچگونه تجمعی برگزار نکنند تا "تا افراد سودجو از شرایط پیش آمده سوء استفاده نکنند". روز سه شنبه نیز صدها تن از شهروندان و فعالان مریوانی با برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی و تجمع در مقابل فرمانداری این شهر خواستار توقف تردد تانکرهای حامل سوخت در این مسیر و اقدامات موثر برای بهبود راه مریوان به سنندج شده بودند. این اعتراض ها پس از افزایش شمار قربانیان حوادث رانندگی در محور سنندج به مریوان صورت گرفت. در آخرین حادثه رانندگی شش خودروی سواری و یک کامیون روز شش مهر در پی واژگونی یک تانکر حامل سوخت و انفجار آن در آتش سوختند. بر اثر این حادثه چهار شهروند از جمله یک کودک خردسال به نام شروین سبزه جان خود را از دست داده و سه تن دیگر نیز به شدت مجروح شده اند. بهمن ماه سال گذشته نیز شش شهروند دیگر بر اثر انفجار یک تانکر حامل سوخت در نزدیکی روستای نگل جان خود را از دست داده و شمار دیگری نیز مجروح شده بودند. شایان ذکر است که کشور ایران یکی از بالاترین آمار تلفات جاده ای و حوادث رانندگی جهان را دارا می باشد و هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. کارشناسان علت بالا بودن این آمار را عواملی چون نبود جاده های استاندارد، خودروهای غیر استاندارد و همچنین بی توجهی رانندگان در حین رانندگی می دانند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©