Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ برابر با  ۰۹ اکتبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱  برابر با ۰۹ اکتبر ۲۰۱۲
برنامه رادیوئی ایران در آئینه آمار

برنامه رادیوئی ایران در آئینه آمار

 

برنامه ای از مریم امانی

 

نظام جمهوری اسلامی منبع اصلی بازتولید، اشاعه و گسترش بحران اجتماعی و اقتصادی است.نظامی که به جای سرزندگی و شادابی همه جا و در همۀ عرصه ها تنها گرد مرگ و نیستی و بحران و تباهی های بی پایان از خود به جای گذاشته است. سقوط ارزش پول، افزایش طلاق وازهم گسیختگی خانواده ها ،نرخ بالای نزاع و قتل های خانوادگی، فرار نخبگان، متخصصان و سرمایه های انسانی از کشور و علاوه بر این ها عامل اصلی قتل های خاموش شهروندان کشور است؛ شهروندانی که از فقر دست به خودکشی می زنند، در اثر آلودگی هوا سکته می کنندو جاده هایشان قتلگاه آنان است. حکایت تلخی که پایانی ندارد؛ مگر این که برغم سرکوب های شدید و بی وقفه،سرانجام مردم بتوانند نظام جمهوری اسلامی را که عامل همۀ این نابسامانیها است را ساقط کنند و با اراده خویش بر این سقوط آزاد هستی اجتماعی نقطه پایان نهند،. با این توضیح آمارها را به سمع تان می رسانم.

 

بالار فتن آمار همسرکشی

۳۳درصد قتل‌هايی که در سال ۱۳۹۰ در ايران اتفاق افتاده‌اند، قتل خانوادگی بوده؛ از اين ميان "همسرکشی" بيشترين سهم را به خود اختصاص داده و ۶ درصد از اين قتل‌ها نيز "شوهرکشی" بوده است.

بنا بر آماری که نيروی انتظامی منتشر کرده ۶۷ درصد از زنانی که شوهرانشان را به قتل رسانده‌اند، علت اين امر را خيانت شوهر ذکر کرده‌اند. در اين ميان ۳۳ درصد زنان، واكنش در برابر خشونت مرد يا حمله ناگهانی و تهديد از سوی او را دليل اصلی قتل شوهر دانسته‌اند.

مجيد ابهری  آسيب‌شناس می گوید، ،65 درصد قتل‌هايی که رخ داده، آنی و بدون برنامه ريزی قبلی است و متاسفانه قتل‌های خانوادگی مقام اول در بين جنايات مختلف را به خود اختصاص داده است.

آمار سوانح رانندگی: 'جنگ داخلی' در جاده های ايران

در ايران سالانه بيش از ۶۰۰ هزار تصادف روی می دهد و اين کشور در رديف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد

علل اصلی بالا بودن آمار تصادفات در ايران، کيفيت بد جاده ها، خودروهای بی کيفيت و فاقد ايمنی و بی اعتنايی رانندگان به قوانين راهنمايی و رانندگی است.

سالانه حدود ۲۵ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست مي‌دهند و بين ۴۰۰ تا حدود ۶۰۰ هزار نفر زخمی و مصدوم مي‌شوند." اگر آمار حدود ۶۰۰ هزار نفر را ملاک قرار دهيم؛ از اين تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم خفيف و سرپايی هستند، حدود ۲۰۰ هزار نفر مصدوم متوسط هستند که ممکن است به بستری چند روزه نيز نياز داشته باشند اما حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر مصدومان جدی و شديد هستند که بسياری از آنها دچار نقض عضو دائمی و هميشگی شده و تعدادی از آنها نيز قطع نخاع مي‌شوند.

 

شايع‌ترين وسيله خودکشی در ايران

بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، روزانه 13 مورد خودکشی با ميانگين سنی 29 سال در ايران اتفاق مي‌افتد. طبق اين آمار، نسبت خودکشی مردان به زنان 2.5 به يک يا بعضا 4.5 مرد به يک زن است.

ميزان اقدام به خودکشی از هر1.3 در هر صدهزار نفر در سال 1363 به شش در صد‌هزار نفر در سال 1383 رسيده است. خودکشی و مرگ‌های ناشی از مسموميت دارويی در دهه گذشته چهاربرابر شده است. در بين کشورهای اسلامي، ايران سومين کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است. تهران، استان‌های غربی کشور همچون ايلام، خوزستان و گيلان بيشترين آمار خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده است.

 

به ازای هر يک زن خياباني، 7 مرد خيابانی وجود دارد

دکتر مجيد ابهری رفتار‌شناس و عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتي گفت به ازای هر يک زن خياباني، 7 مرد خيابانی وجود دارد و اگر کارشناسان فکری برای اين موضوع نکنند، به زودی با بحران‌های اجتماعی جدي‌تری روبرو خواهيم شد مردان خيابانی اين روزها در بيشتر خيابان‌ها ديده مي‌شوند و برای زنان و دختران مزاحمت ايجاد مي‌کنند و اين در حالی است که 76 درصد مردان خيابانی متاهل هستند .

 

سقوط 6 پله‌ای فوتبال ايران در رده‌بندی فيفا

فوتبال ايران در جديدترين رده بندی تيم‌های فوتبال جهان که توسط فيفا منتشر شده با 573 امتياز به رده پنجاه و چهارم سقوط کرد. اين در حالی است که ماه گذشته ايران با 590 امتياز در رده چهل و هشتم فوتبال جهان قرار داشت.

ايران در آسيا بعد از ژاپن، استراليا و کره جنوبی در رده چهارم قرار گرفته است. ژاپن با 793 امتياز در رده 23 جهان و اول آسيا، استراليا با 778 امتياز در رده 25 جهان و دوم آسيا و کره‌جنوبی با 763 امتياز در رده 27 جهان و سوم آسيا ايستاده‌اند. ژاپن و استراليا هر کدام يک پله نسبت به رتبه ماه گذشته خود تنزل داشته‌اند اما کره‌جنوبی دو پله صعود کرده است.

 

ارجاع ۴۸ هزار نزاع به پزشکی قانونی استان تهران در پنج ماه!

 در پنج ماهه نخست امسال ۴۸ هزار و ۴۶ نفر به دليل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند، درحالی که اين رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۸ هزار و ۵۳۹ نفر بود.

از کل مراجعات نزاع در پنج ماهه امسال ۳۱هزار و ۸۴۹ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۱۹۷ نفر زن بودند که تعداد مراجعين مرد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نيم و تعداد زنان دو درصد کاهش يافته است.

ميزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در تير و مرداد امسال نسبت به سال گذشته به ترتيب، ۹. ۲ و ۴. ۲ درصد افزايش يافته‌است. نکته قابل توجه اينکه در تير امسال مراجعه زنان به مراکز پزشکی قانونی تهران به دليل نزاع نسبت به سال قبل ۱۴. ۶ درصد افزايش داشته و از سه هزار و ۲۹۹ نفر در تير سال گذشته به سه هزار و ۷۸۱ نفر در تيرماه امسال رسيده‌است.

 

سالانه ۱۸۰ هزار نخبه ايران را ترک مي‌کنند

صندوق بين‌المللی پول از خروج سالانه حدود ۱۸۰ هزار نخبه از ايران خبر داد.

خروج اين تعداد از نخبه‌ها معادل خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از ايران است.

بر اساس اين گزارش، آمريکا حدود ۱۰ هزار دانشجوی ايراني، بيش از ۲۵۰ هزار مهندس و پزشک ايرانی و بالای ۱۷۰ هزار ايرانی با تحصيلات عالی را در خود جای داده است

از مجموع ۲۲۵ دانش آموز ايرانی که در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ در ۵۳ المپياد جهانی شرکت کردند بيش از ۱۴۰ نفر معادل ۶۲.۹ درصد آن‌ها هم اکنون در يکی از دانشگاه‌های مطرح دنيا در آمريکا و کانادا تحصيل مي‌کنند.

در حال حاضر ۶۹.۲ درصد مدال آوران در المپياد فيزيک، ۷۶.۷ درصد رياضي، ۵۰ درصد کامپيو‌تر و ۵۰ درصد شيمی عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتی بر‌تر و تاثير گذار دنيا هستند.

مطابق آماری که منتشر شده، ۹۴ درصد از المپيادي‌های رفته از ايران از فارغ التحصيلان دانشگاه شريف بوده‌اند و بيش از نيمی از آن‌ها روانه آمريکا شده‌اند.

طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه دو نفر با مدرک دکترا، ۱۵ نفر با مدرک کار‌شناسی ارشد، و صد‌ها نفر با مدرک کار‌شناسی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

 

تاثير پارازيت ها بر افزايش سقط جنين

رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم از افزايش سقط جنين و بارداری خارج از رحم در دو سال اخير خبر داد و گفت: بر اساس آمار مراجعان به بيمارستان فوق تخصصی صارم، طی دو سال اخير، آمار سقط جنين غير عمدي۳.۵ درصد و آمار بارداری خارج ازرحم  حدود ۲درصد افزايش يافته است . به نظر می رسد با توجه به افزايش پارازيت ها و امواج الکترومغناطيسی در محيط اطراف، شاهد افزايش اين آمار بوده ايم. ميزان سقط غير عمدی جنين در فروردين تا مرداد سال ۸۹ در اين مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰ اين آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزايش يافته است. آمار بارداری های خارج از رحم در اين مدت نيز از ۹ مورد در سال ۸۹ به ۱۳ مورد در سال ۹۰ و ۱۶ مورد به سال ۹۱ رسيده که آمارها بيانگر سير صعودی اين عارضه است.

 

سرطان معده کشنده ترين سرطان ميان ايرانی ها

رييس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی تاکيد کرد: «شايع‌ترين سرطان در مردان ايرانی و کشنده‌ترين سرطان در مردان و زنان ايرانی سرطان معده است.

دکتر محمداسماعيل اکبری گفت: «سرطان معده يک سرطان اجتماعی ناشی از فقر و نقص‌های علمی و فنی است و يکی از دلايل عمده ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند مری و معده، رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان است و افرادی که دندان‌های بيشتری از دست داده‌اند يا آلودگي‌های لثه‌ای به‌ويژه التهاب لثه دارند، بيشتر به سرطان مری و معده دچار مي‌شوند.» . معمولا مبتلايان به سرطان معده در 5 سال عمر خود 13 درصد شانس زنده ماندن دارند و 87 درصد آنها مي‌ميرند. رشد سرطان در ايران بيشترين رشد را نسبت به جهان دارد و علت آن رشد شاخص اميد به زندگی در کشور است.

 

ايران، چهارمين کشور پرطلاق دنيا

چند سالی است که طلاق در کشورمان مى تازد. بر پايه آمار و اسناد سازمان ثبت احوال، در سال 90، 874 هزار و 792 واقعه ازدواج و 142 هزار و 841 واقعه طلاق در كشور به ثبت رسيده ،  اگر اين اعداد را نسبت به سال ۸۹ قياس کنيم، با رشد 4.1 درصدی طلاق و کاهش 1.9 درصدی ازدواج روبرو خواهيم شد؛ در سه ماهه اول سال 91، با نشان دادن نسبت 6.4 بيانگر استمرار اين روند بوده و نشان می دهد که در مقابل تقريبا هر شش ازدواج ثبت شده در كشور يك طلاق هم به ثبت رسيده است؛ این امار که در استان‌های تهران و البرز به پايين ترين ميزان خود رسيده (تقريبا به ازاى هر سه ازدواج يك طلاق)، را نشان می دهد.

 

مرگ روزانه 378 ايرانی به دليل بيماری های قلبی

بيماری های قلبی عروقی اولين علت مرگ در دنيا هستند و پيش بينی می شود همچنان در اين رتبه باقی بمانند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2005، بيماری های قلبی- عروقی 5/17 ميليون نفر قربانی داشته است كه 30 درصد كل مرگ های دنيا را شامل می شود و پيش بينی می شود اين رقم تا سال 2030 به23 ميليون نفر افزايش يابد.

بررسی های انجام شده درسال 83 و در 29 استان ايران نشان می دهد كه بيماری های قلبی-عروقی 138 هزار قربانی گرفته است؛ يعنی حدود 378 نفر در روز كه البته متوسط سن مرگ ناشی از اين بيماری ها حدود 69 سال بوده است. بر اين اساس بررسی ها حاكی از آن است كه اولين علت مرگ در كشور در سال 83، بيماری های قلبی- عروقی بوده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©