Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲
Falls dieser Anhang Bilder enthält, werden diese nicht angezeigt

 

برنامه رادیوئی ایران در آئینه آمار

مریم امانی

 

آمارهای روزهای اخیرتصویر فجیع و تکان دهنده ای را به نمایش میگذارد، تکان دهنده تر اینکه، کودکان را نشانه گرفته و قربانی می کند. از مرگ و میر در جاده ها تا کمبود ویتامین، از تولد کودکانِ معلول تا کودک آزاری، از اعتیاد تا ایدز، تصویری که روز به روزتیره تر می شود. همچنین صدرنشینی ایران در اعدام، فشار خون بالا، رشد نزاع و چاقو کشی، افزایشِ مرگ و میر در اثر مصرف مواد مخدر، فساد مالی حکومتی و اختلاس بانکی و رشد طلاق،جمهوری اسلامی  نماد انحطاط عمومی در همۀ عرصه هاست.بی تردید بدون حذف آن نمی توان بحران اجتماعی را مهار کرد.

 

سال گذشته ۳ هزار کودک در تصادف کشته شدند

 

معاون اجرايی سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران گفت: سال گذشته ۳ هزار کودک و نوجوان در تصادفات رانندگی کشورمان جان خود را از دست دادند،. وی با اشاره به اينکه کودکان زير ۹ سال به هيچ عنوان اجازه ندارند بر روی صندلی جلوی خودرو بنشينند، اظهار کرد: راننده و سرنشين جلو آسيب‌پذير‌ترين سرنشينان خودرو هستند

 

ابتلاى 5 درصد كودكان خيابانى و كار به ايذر 

 

در حالى كه بررسى مسئولان مركز تحقيقات ايدز ايران از ابتلاى 5 درصد كودكان كار و خيابانى به ايدز حكايت دارد، دبير كميته ايدز سازمان بهزيستى كشور از آغاز طرح سنجش رفتارهاى پرخطر مرتبط با ايدز در كودكان خيابانى از ابتداى سال آينده خبرداد. حسن رضازاده افزود: هم اكنون مشغول ارزيابى وضع رفتارهاى پرخطر مرتبط با ايدز در كودكان كار و خيابانى هستيم. وى توضيح داد: مرحله ارزيابى از طريق مصاحبه با اين كودكان انجام مي‌شود و تا زمانى كه اطلاعات تكرارى شود، ادامه مي‌يابد، ضمن اين‌كه اين طرح در مناطقى اجرا مي‌شود كه كودكان كار و خيابانى در آن مناطق تجمع بيشترى دارند

 

از اکتبر تا اکتبر / ۴۸۸ نفر اعدام شدند و ۳۳۳ تن محکوم به اعدام

 

بر اساس گزارش نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران از دهم اکتبر سال 2011 تا اکتبرِ سالِ 2012 ، 488 نفر که تحت اتهامهای مختلف از سوی دستگاه قضايی به اعدام محکوم شده بودند در زندانهای مختلف کشور و يا در ملاء عام اعدام شدند و در طی همين بازه زمانی دستگاه قضايی 333 تن ديگر را به اعدام محکوم کرده است. طبق اين گزارش12 % اجرای احکام اعدام (57تن) در انظار عمومی انجام پذيرفته که نسب به سال گذشته 19%افزايش داشته است و در بررسی کلی آمار اجرای حکم اعدام نسبت به سال گذشته،1% افزايش مشاهده مي‌شود.

 

فشار خون بالا سالانه جان ۸۰ هزار ایرانی را می‌گیرد.

 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد عامل مرگ و میر افراد بالای ۶۵ سال در کشور مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است و سالانه حدود ۸۰ هزار نفر بر اثر فشار خون بالا در کشور فوت می‌کنند بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان‌ها عامل 60 تا 70 درصد مرگ و میر افراد بالای 65 است."

 

۸۰ درصد مردم ايران با کمبود ويتامين د مواجهند

 

مجيد حاجي‌فرجي، رييس انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايی کشور، اعلام کرد: بر مبنای نتايج پژوهش‌های انجام‌شده در کشور،در دی ماه 90 بيش از ۸۰ درصد مردم کشور دچار کمبود ويتامين د هستند. زمستان سال ۸۶ با اجرای يک طرح استاني، ۱۱۰۰ دانش‌آموز دبستانی ۹ الی ۱۱ ساله از ۶۰ دبستان در شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و نتايج آزمايش‌ها نشان داد بيش از ۹۰ درصد کودکان شهر تهران در فصل زمستان دچار درجاتی از کمبود ويتامين د هستند و اين مساله بسيار تکان‌دهنده است زيرا وظيفه ويتامين د صرفا تحکيم استخوان‌ها و بافت‌های سخت نيست بلکه پژوهش‌های جهانی نشان داده کمبود اين ويتامين در ابتلا به بيماري‌های مزمن، سرطان‌ها، بيماري‌های قلبی و عروقي، بيماري‌های خودايمنی و ديابت موثر بوده است.

 

'روزانه ۱۰ نفر در ایران به دلیل مصرف مواد مخدر می‌میرند'

 

طاها طاهری قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا گفته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور به صورت تفننی و دائم مواد مخدر مصرف می‌کنند. غلامعباس ناصحی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت ایران گفت، که بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد معتادان ایران که مصرف روزانه مواد مخدر دارند، دو میلیون تا دو میلیون و دویست هزار نفر است. بنابر گفته این مقام وزارت بهداشت این آمار مربوط به معتادان وابسته و دائمی است که روزانه مواد مخدر مصرف می‌کنند و وزارت بهداشت ایران "آمار مصرف کنندگان تفننی مواد مخدر ندارد." براساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایران سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود. کارشناسان همواره در سالهای اخیر نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر و کاهش سن مصرف‌کنندگان هشدار داده‌اند

 

فوت يکهزار و 128 نوزاد در 6 ماه اول سال فقط در تهران

 

مديرعامل سازمان بهشت زهرا ضمن اعلام آمار متوفيان شش ماهه نخست امسال در پايتخت، گفت: در اين مدت 24 هزار و 496 نفر در تهران فوت کرده‌اند.تعداد فوت‌شدگان مرد در 6ماهه نخست امسال  13 هزار و 886 نفر،زنان 9 هزار و 482 نفر و يکهزار و 128 نفر نوزاد در اين مدت جان خود را از دست داده اند. وی با بيان اينکه تمام کسانی که جان خود را در تهران از دست داده‌اند، در بهشت زهرا (س) مدفون نشده‌اند ،از ميان حدود 25 هزار نفری که در نيمه نخست امسال جان خود را در تهران از دست دادند، تنها حدود 17 هزار و 342 نفر در بهشت زهرا (س) دفن شده‌اند. 

. 

وقوع 218 اختلاس بانکی و دولتی در سال 90 

 

براساس اطلاعات ثبت شده در طول سال گذشته، ماموران پليس آگاهی 156 اختلاس در بانک های کشور را کشف کرده و برای آن پرونده تشکيل دادند. اين درحالی است که 62 پرونده اختلاس نيز مربوط به ساير ادارات دولتی است. در اين ميان بانک ها به علت تخلفات کارکنانشان همچنان در صدر مراکز مستعد برای اختلاس قرار دارند. در اين ميان براساس گزارش های اعلام شده 81 درصد اختلاس ها به صورت انفرادی و 19 درصد نيز به صورت گروهی انجام شده است، که نسبت به سال 89، 10 درصد رشد نشان می دهد

 

ايران در رتبه 138 گردشگری جهان عليرغم رتبه 10 در جاذبه ها

 

سيد مهدی درهمی يکی از بزرگترين سرمايه گذاران گردشگری کشور گفت: ايران در سراسر مرزهای سرزمينی خود، دارای جاذبه‌های گردشگری بسيار زيادی چون جاذبه‌های تاريخي، زيارتي، طبيعی و باستانی است. ايران از لحاظ جاذبه‌های گردشگری در ميان 10 کشور اول دنيا قرار دارد، اما نکته تامل‌برانگيز اين است که ايران به‌ لحاظ سرمايه‌گذاری در گردشگری و فرصت‌های شغلی ايجاد شده توسط گردشگري، به ترتيب در رده 137 و 138 دنيا است.

 

تولد سالانه 40 هزار کودک معلول در کشور

 

به گفته محمد نفريه مشاور ژنتیک، بروز معلوليت های مختلف در ازدواج های فاميلی بيش از ديگر ازدواج ها است و از اين رو مشاوره ژنتيک پيش از ازدواج ،در ازدواج های فاميلی بحثی تزئينی و تشريفاتی نيست و بايد به شکل جدی مورد توجه مسئولان و خانواده قرار گيرد و فرهنگ مشاوره ژنتيک بايد نهادينه شود. نفريه تصريح کرد: به طور متوسط ساليانه حدود 30 تا 40 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود و معلوليت ها شامل عقب ماندگی های ذهني، و بيماری های متابوليسم است. در حال حاضر 70 درصد ازدواج‌های فاميلی منجر به بروز معلوليت در نوزادان مي‌ شود که از اين ميان نيمی از معلوليت ها ناشی از اختلالات ژنتيکی بوده و بيشترين آنها در زمينه ناشنوايی است

 

سن بيوه‌گی در كشور به ۱۷ سال رسيد/ سن اعتياد به ۱۵سال رسيد

 

يک متخصص علوم رفتاری و آسيب‌شناسی اجتماعی از رسيدن سن بيوه‌گی به ۱۷ سال خبر داد. مجيد ابهری در گفت و گو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين مطلب، گفت: حدود ۲ميليون زن سرپرست خانوار داريم که سالی ۶۰ هزار نفر به آنها اضافه مي‌شود. زنان سرپرست خانوار از نظر اقتصادي، فرهنگي، اجتماعی و رفتاری دچار مشکلات مضاعفی هستند. ابهری به وجود يک طلاق از هر شش ازدواج در کشور و يک طلاق به ازای هرسه ازدواج در شمال شهر تهران اشاره کرد و افزود: ‌۸۵ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ مي‌دهد و معدل سنی طلاق بين ۲۶ تا ۳۹ سال است. اين آسيب‌شناس اجتماعی با اشاره به اينکه کف سنی اعتياد به ۱۵سال رسيده است، افزود: منحنی اعتياد بين ۱۷ تا۶۰ سال و مصرف موا د روان گردان نيز بين ۱۷تا۲۹ سال است.     

 

گزارش ۳۰۶ مورد کودک آزاری در کردستان به بهزیستی

 

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کردستان گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون 306 مورد کودک آزاری در استان کردستان به دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش شده است. از این تعداد گزارش های داده شده به سازمان بهزستی، 113 مورد آن منجر به مداخله این سازمان شده است. وی با اشاره به اینکه همچنین در این مدت 604 مورد همسر آزاری در استان کردستان به دفتر امور اجتماعی این سازمان گزارش داده شده است، افزود: از این تعداد گزارش، 227 مورد آن منجر به مداخله دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی شده است. مدیرکل سازمان بهزیستی استان کردستان کل تماس های گرفته شده با خط تلفن 123 یا دفتر امور آسیب دیگان اجتماعی را دو هزار و 496 مورد اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد تماس های گرفته شده یک هزار و 264 مورد مربوط به سایر آسیب دیدگی های اجتماعی بوده است.

 

قتل سالانه هزار نفر با چاقو در ايران

 

بر اساس آمار پليس روزانه شش قتل در کشور رخ می دهد  که آلت قتاله نيمی از آنها چاقو است. . حمل چاقو روزانه باعث قتل سه نفر در ايران می شود. بررسی پرونده های قتل هايی که با سلاح سرد صورت گرفته نشان می دهد که اغلب قاتلان بين ۱۶ تا ۲۵ سال سن داشتند و پس از دستگيری مدعی می شوند انگيزه ای برای قتل نداشته اند. به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی طی سالهای اخير با کاهش آستانه تحمل در بين افراد جامعه به خصوص جوانان روبرو هستيم به طوری که در برابر هر حادثه ای از خود واکنش نشان می دهند. حال در اين زمان اگر وسيله دفاعی همراه داشته باشند از آن استفاده می کنند.

 

رتبه فساد مالی و اداری ایران در جهان

 

گزارش سازمان شفافیت بین المللی نشان می دهد که فساد در جمهوری اسلامی همچنان رو به رشد است. ایران در این گزارش از نظر فساد حکومتی در رتبه 133 قرار گرفته و جایگاه آن در بین 176 کشور از 120 به 133 رسیده است. ظرف یک سال اخیر و بر اساس شاخص های سازمان شفافیت بین المللی جایگاه ایران 13 پله دیگر سقوط کرده است. در این گزارش، سومالی با کسب هشت امتیاز، عنوان فاسدترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن کره شمالی، افغانستان، سودان، میانمار، ازبکستان، ترکمنستان، عراق و ونزوئلا قرار دارند. کمترین فساد حکومتی در سه کشور دانمارک، فنلاند و نیوزیلند گزارش شده است که هر کدام ۹۰ امتیاز گرفته اند. پس از این سه کشور، سوئد، سنگاپور، سوئیس، استرالیا، نروژ، کانادا و هلند قرار دارند. در این فهرست، یونان به عنوان فاسدترین کشور اروپایی معرفی شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©