Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱
محیط زیست فدای منافع سردمداران حکومت

 

محیط زیست فدای منافع سردمداران حکومت

مازیار واحدی

نظام متکی به وام و اعتبارهای بانکی، تاثیر مخرب مستقیمی بر طبیعت دارد؛ از هنگامی که دولت و بانک ها سیاست اعطای وام های سنگین و پرشمار را، عمدتا با اتکاء به درآمدهای ناشی از افزایش بهای نفت، و بورس بازی های متعاقب آن، برای توسعه گردشگری آغاز کردند، تصرف جنگل ها و مراتع و طرح ریزی هایی همچون: هتل هفت ستاره سماموس در رامسر،ساخت و توسعه تله کابین در منطقه تاریخی الوند همدان، ساخت پالایشگاه در جنب تالاب بین المللی میانکاله، طرح اکو کمپ در آشور آده، بکر ترین ساحل دریای خزر، توریستی کردن فارور جزیره نامسکون مانده خلیج فارس، و مانند این ها شدتی بی سابقه یافت. پشت پروژه هتل هفت ستاره سماموس رامسر، اسفندیار رحیم مشائی ایستاده و سرمایه گذار هم یک ایرانی مقیم خارج معرفی شده است. ایجاد پالایشگاه در مجاورت تالاب میانکاله از مصوبات سفرهای استانی اول و دوم احمدی نژاد بوده و مجری طرح هم قرارگاه خاتم الانبیاء می باشد.

سوء استفاده افراد، گروه ها و سازمانهای وابسته به رژیم اسلامی از منابع طبیعی و به حساب نیاوردن ارزش کالاهای اکولوژیک، اختلاسی است به مراتب بزرگتر از اختلاس چند میلیارد دلاری اخیر. «لستر براون» محقق و مدافع محیط زیست، در نقد اقتصاد حاکم مبتنی بر سود که هزینه های زیست محیطی تولید کالا را در قیمت های بازار به حساب نمی آورد، می گوید: نظامی که حقیقت را نمی گوید، برای ما بسیار گران تمام می شود. لستر براون بخشی از این هزینه های تولید را که نه تنها تولید کننده بابت آن پرداختی نمی کند، بلکه از طریق سیستم حاکم به مردم و خصوصا مزد و حقوق بگیران تحمیل می شود را اینگونه نام می برد. یارانه های تولید و مصرف نفت، هزینه های مراقبت بهداشتی از بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی، هزینه های تغییر آب و هوا، هزینه دفع زباله، هزینه انتشار شیرابه های سمی زباله و هزینه های نظامی و امنیتی برای حفظ حوزه های نفتی. در جمهوری اسلامی اما، موارد دیگری هم اضافه می شود.چگونگی دسترسی افراد خاص به منابع مالی ای که علی القاعده باید نظام مند باشند، مانند بودجه ملی و اعتبارهای بانکی، اسناد طرح هایی که بر پایه آنها اعتبار تخصیص داده می شود، و جزییات پرونده های سوء استفاده از موقعیت های اداری و رابطه ها حتی پس از افشای یک اختلاس و محاکمه دست اندر کاران آن.

 

کارکنان پمپ های بنزین در خطر ابتلای به سرطان

سرطانزا بودن مواد موجود در بخارات بنزین، درصد ابتلا به سرطان را در بین کارکنان پمپ بنزین ها به شدت بالا برده است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر و بسیاری از کارشناسان از افزایش 438 برابری غلظت آلایندهها در جایگاههای سوخت خبر دادند. رئیس کمیته محیطزیست شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه میزان بخارات بنزین در هوای تهران چندین برابر استاندارد است، گفت: این شرایط در جایگاههای عرضه بنزین به مراتب خطرناکتر است. معصومه ابتکار در این رابطه با بیان اینکه شورای شهر حدود سه سال پیش مصوبهای مربوط به بخارات بنزین گذراند، گفت که برابر این مصوبه، دولت موظف شده بود که بخارات بنزین را در پمپ بنزینها، خودروها و تانکرهای حمل سوخت مهار کند. وی در ادامه گفت ولی کماکان مشکل بخارات بنزین در شهر تهران حل نشده باقی مانده است. آلاینده بنزن عامل قطعی سرطانزایی است و غلظت بالای آن در سطح شهر میتواند مخاطرات جدی برای شهروندان داشته باشد. علاوه بر این، استاندارد نبودن بنزین و خودروها نیز از مواردی است که میزان آلودگی هوای شهر تهران را تشدید می کند. در واقع آسیب های ناشی از این آلودگی ها برای کارکنان پمپ بنزین ها، از این نیز فراتر رفته است. رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران، با اشاره به سرطانزا بودن ترکیبات بنزن گفت: تماس مستقیم کارکنان جایگاههای بنزین با این ترکیبات موجبات ابتلا به بیماریهای پوستی را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهای بنزین میتواند سبب بروز عوارض روحی و روانی و ناراحتیهای عصبی برای این افراد شود. به گفته وی سرطانزا بودن مواد افزودنی به بنزین، همچون سرب و متیل بروماید به اثبات رسیده است. از سوی دیگر دکتر کاظم آملی، فوق تخصص ریه، هوای موجود در جایگاههای بنزین را پر از ترکیبات سرطانزای متصاعد از بنزین، که برای لحظاتی در جایگاه محبوس میشود، عنوان کرد و گفت: واضح است فرد یا افرادی که در مجاورت چنین فضای مسمومی قرار میگیرند، در معرض ابتلا به انواع بیماریهای خطرناک خواهند بود. وی شایعترین بیماریها در این خصوص را بیماریهای ریوی نظیر تورم مجاری تنفسی فوقانی، برونشیت، برونشیولیت، آسم و عفونتهای ریوی دانست و افزود: سرطانزا بودن بخارهای بنزین بهدلیل ترکیبات آن به اثبات رسیده است. دکتر آملی هم چنین تاکید می کند که تنفس در هوای آلوده به بخارهای بنزین پنجاه درصد سموم را از طریق دیواره ریه وارد مجاری خون میکند.

 

 خشک شدن دریاچه ارومیه، فاجعه پابرجا

 

حق آبه رودخانه ها وارد دریاچه ارومیه نشده است. مسئول دبیرخانه دائمی شورای منطقهای دریاچه ارومیه گفت: تا به امروز حق آبه پیش بینی شده از رودخانه های سه استان آذربایجان غربی، شرقی و كردستان به دریاچه ارومیه وارد نشده است. حجت جباری در این مورد گفت: حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ها و سدهای موجود در این سه استان مشخص شده است و براین اساس باید این استانها در طول سال مقدار مشخصی آب به دریاچه ارومیه وارد كنند. وی ادامه داد: ورود حق آبه از پروژههای اولویتدار در احیای دریاچه ارومیه است كه بر این اساس در ورودی رودخانههای موجود در این استان ها كه آب آنها وارد دریاچه ارومیه میشود ایستگاههای پایش نصب می شود تا میزان آب ورودی از هر استان به دریاچه ارومیه مشخص شود. جباری با بیان اینكه سال گذشته حق آبه دریاچه ارومیه ازسوی این سه استان تامین نشد گفت: با ایجاد این ایستگاهها، میزان آب ورودی از هر استان مشخص خواهد شد

 

مافیای دخانیات

 

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که وجود مافیای شرکتهای دخانیات و تسلط این گروهها بر سازمانهای دولتی موجب چاپ نشدن تصاویر هشداردهنده میشود، گفت: همه مسئولان باید عزم خود را برای تضعیف و نابودی مافیای شرکتهای دخانیات جزم کنند. علیاصغر حسنی بدون اینکه اشاره ای به نام افراد و گروه های تشکیل دهنده این مافیا کند، گفت: این گروهها با قدرت و تسلطی که در سازمان مربوطه دولت دارند، اقدام به تعویق انداختن چاپ تصاویر هشداردهنده میکنند.

 

 آلودگی هوا در عسلویه

 

خون مردم عسلویه قابلیت استفاده ندارد. ساکنین عسلویه می گویند که سازمان انتقال خون از آنان خون نمی گیرد به همین دلیل ساده که خون اهالی عسلویه قابلیت استفاده ندارد. براساس گزارش قانون، کارشناس سازمان انتقال خون استان بوشهر نیز این مسأله را تایید کرده و مالاریاخیز بودن و از همه مهمتر غلظت بالای خون مردم به علت آلودگی هوای منطقه را علت این موضوع عنوان کرده است. جدا از بیماریهای تنفسی که آلودگیهای هوا در منطقه باعث آن است، واکنش اکسیدهای سولفور و نیتروژن با رطوبت هوا، بارانی اسیدی را موجب می شود که به پوشش گیاهی و جانوری منطقه آسیب رسانده و آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی را نیز به دنبال دارد. از طرفی تخلیه پسماندهای صنعتی و مواد خنککننده تاسیسات که مستقیماً وارد محیط زیست میشوند، تعادل و نظم اکولوژیک منطقه را بر هم زده است. مشعلهای روشن پالایشگاهها به همراه بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربنی اولین چیزی است که به محض ورود به عسلویه توجه را به خود جلب میکند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©