Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱
ایران در آئینه آمار

ایران در آئینه آمار

 

رد پای تحریم اقتصادی در گسترش بحران اجتماعی و نابسامانی های انسانی در ایران

 

مریم امانی

 

در انفجار ایدز در ایران، در رشد حوادث ناشی از کار، در افزایش مرگ و میر در اثر مصرف مواد مخدر، در فرایند تشدید شتابان انهدام و از هم گسیحتگی خانواده ها که فقر و بیکاری از علت های مهم آن است، در رشد روسپیگری و کاهش سن که آمارهای روزهای اخیر نشان می دهد، تحریم اقتصادی ایران نقشی دارد؟ و اگر دارد سهم آن به چه میزان است؟ با آن که تحقیق علمی دقیقی در دسترس نیست که رد پای تحریم اقتصادی را در گسترش بحران اجتماعی و ضایعات انسانی در ایران امروز شناسایی و نشان دهد، اما تردیدی وجود ندارد که عمیق تر شدن بحران اقتصادی، از جمله در اثر تشدید تحریم ها، نه تنها بستر عمومی مرگ و میر ناشی از این بحران را در جامعه گسترده تر می سازد که زمینه ساز انحراف افکار عمومی از تمرکز بر پدیدارها و ریشه های بحران اجتماعی است.

 

 

سالانه ۲۰۰ هزار نفر در ایران به دیابت مبتلا می‌شوند

دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران از ابتلای سالانه ۲۰۰ هزار نفر به بیماری دیابت خبر داد و گفت: شش میلیون نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند. کاهش فعالیت های بدنی، تغدیه نامناسب و استرس مدوام دلیل افزایش شیوع دیابت است.

 

 

5هزار میلیارد ریال کلاهبرداری در 6ماهه نخست امسال

به گفته سرهنگ مهرداد امیدی معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی، ارزش ریالی پرونده‌های کلاهبرداری‌ 6 ماهه نخست امسال  پنج هزار میلیارد ریال بود. 52 درصد کلاهبرداریها در پوشش معاملات انجام شد. طی همین مدت 7 هزار و 700 پرونده کلاهبرداری رسیدگی شد و سه هزار و 300 کلاهبردار شناسایی و روانه زندان شدند. 93 درصد از دستگیر شدگان مرد و 7 درصد نیز زن هستند. همچنین  10 درصد از پرونده‌های کلاهبرداری کشور کشف نشده است

 

 

رشد ۱۸ درصدی مرگ‌های ناشی از حوادث كار

در شش ماهه نخست امسال ۷۷۸ نفر در حوادث كار جان خود را از دست دادند. اين آمار در مقايسه با ۶۵۵ نفری که طی مدت مشابه سالِ قبل بر اثر همین حوادث جان باختند،8, 18 درصدبیشتر شده است.

از كل افراد فوت‌شده در حوادث كار نيمه اول امسال ۷۷۰ نفر مرد و مابقی زن هستند. همچنين استان‌های تهران و اصفهان به ترتيب با ۱۰۷ و ۱۰۱ نفر فوتی در رتبه‌های اول و دوم مرگ‌های ناشی از حوادث كار قرار می‌گيرند.

براساس اداره كل روابط عمومی و امور بين‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، گفتنی است تعداد كل فوت‌شدگان حوادث كار در سال گذشته در كشور، يک هزار و 290 نفر بوده كه هزار و 271 نفر آنان مرد و ۱۹ نفر زن بودند

 

روزانه 10 نفر بر اثر مواد مخدر می ميرند

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در هفت ماهه نخست امسال دو هزار و 169 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی های مواد مخدر دو هزار و 84 نفر بود، 4 درصد افزايش يافته است. سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از کل فوتيهای سوء مصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال دو هزار و 37 نفر مرد و 132 نفر زن بودند؛ در حالی که تعداد زنان فوت شده بر اثر اعتياد در هفت ماهه اول سال گذشته 105 نفر و تعداد مردان فوت شده يکهزار و 979 نفر بوده است. تعداد کل متوفيات سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته سه هزار و 656 نفر بوده که يکهزار و 785 نفر آنان در نيمه اول سال و يکهزار و 871 نفر آنان در نيمه دوم سال جان باختند. بر اساس آمار های موجود معمولا مرگ و مير ناشی از مصرف مواد مخدر در نيمه دوم هر سال بيشتر است زيرا در اين ايام مرگ کارتون خوابهای معتاد بر اثر سوء تغذيه و سرمازدگی به آمار فوتي های سوء مصرف مواد اضافه می شود.

 

هرروز ۵۰۰ زن و شوهر از هم جدا ميشوند

ده در صد پرونده های مدنی دادگاه ها را طلاق توافقی تشکيل می دهد يعنی 12 هزار پرونده طلاق توافقی در يک ماه و به عبارتی يعنی هر روز(به جز ايام تعطيل) 500 خانواده در کشور توافقی از هم می پاشند. حدود 12 هزار پرونده طلاق توافقی طی يک ماه در سراسر کشور وارد دستگاه قضايی شده است که ده درصد پروندهای مدنی را تشکيل مي‌دهند. آمار طلاق از 5/9 درصد در 10 سال قبل به 24 درصد رسيده و افزايش چشمگيری پيدا کرده است. در شش ماه اول امسال نيز طلاق 6 درصد افزايش داشته اين در حالی است که ازدواج 5 درصد کم شده است.

 

شناسایی 560 مبتلا به ایدز در همدان

بر اساس تخمین های به عمل آمده برآورد می‌شود که حدود 100 تا 120هزار نفر در ایران به ویروس ایدز آلوده شده باشند که از این آمار شاید بتوان گفت سهم همدان نیز قابل توجه است. رئیس مرکز بهداشت همدان در این خصوص گفت: تا تاریخ یکم مهر ماه سال جاری در استان همدان تعداد 560 نفر مبتلا به اچ ای وی شناسایی شده که بیش از 57 درصد موارد در گروه سنی 20 تا 34 ساله است. بیش از 57 درصد مبتلایان در جمعیت جوان رخ داده و شایع ترین علت ابتلا به بیماری نیز استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است. وی عنوان کرد: بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک موج سوم این بیماری در حال شکل گیری بوده و آن انتقال عفونت از طریق تماس جنسی به جای اعتیاد تزریقی در حال رواج است.

 

23 هزار کشته در سال سهم ایران از تصادفات جاده ای

 

رئیس پلیس ناجا ضمن اشاره به کشته شدن سالانه بیش از  یک میلیون و 300 هزار نفر در جاده های سراسر دنیا سهم ایران در تعداد قربانیان جاده ای را 23 هزار نفردر سال عنوان کرد. تنها 51 درصد قربانیان سوانح رانندگی در محل حادثه جان می بازند وحدود 49 درصد باقیمانده در طول مسیر و یا در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند. این رقم در کشورهای هم تراز 25 درصد است.

 

ایلام، رکورددار خودکشی در کشور/ علت: بیکاری

به گفته داریوش قنبری نماینده مجلس بیکاری در استان ایلام به حدی رسیده است که مشکلات روانی را برای جوانان استان پدید آورده است و این معضل باعث شده تا آمار خودکشی در استان ایلام بالاترین حد را در کل کشور داشته باشد به طوری که امروز رتبه اول خودکشی در ایران به این استان اختصاص یافته است. در سال گذشته این میزان به بیش از دو نفر از هزار نفر رسیده است یعنی از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان ایلام در سال گذشته هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل مسائل مالی و بیکاری و عدم توانایی در ازدواج و تخلیه نشدن انرژی خودکشی کرده‌اند.

 

کاهش سن شروع روسپی‌گری در ایران به کمتر از ۱۴سال

تازه‌ترین آمار و تحقیقات صورت گرفته درباره روسپیان حاکی از آن است که ميانگين ورود دختران به بازار كار جنسی به‌شدت كاهش پيدا كرده و به كمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسيده است. آمار منتشره در مجله اجتماعی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشان می‌دهد، در سال ۴۷ ميانگين سن زنان كارگر جنسی ۳۰ سال بود اما در سال‌های اخير ميانگين سنی ورود زنان به بازار كارگری جنسی به كمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسيده است. بر اساس این تحقیقات اغلب روسپیان جدید نيازهای اساسی و اوليه زندگی خود ‌را با شغل اول تامين می‌كنند و روسپی‌گری را به عنوان شغل دوم برای از بين بردن نابرابری‌‌های اجتماعی با ديگر دختران هم سن و سالشان انتخاب مي‌كنند. تغییر میزان تحصیلات از دیگر ویژگی‌های دخترانی است که در سال‌های اخیر وارد بازار جنسی شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهد نسبت زن كارگر جنسی بی‌سواد امروز ناچيز است و در مقابل سطح تحصيلات بالا رفته است. آمار نشان می‌‌دهد مردانی در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال بیشترین مشتری زنان كارگر جنسی هستند و بعد جوانان قرار دارند».

 

آمار طلاق و ازدواج در کشور/ تهران در صدر

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه طلاق و ازدواج در مهرماه امسال افزایش داشته گفت: تهران با دو هزار و 792 فقره طلاق دارای بیشترین و چهارمحال و بختیاری با 82 فقره طلاق دارای کمترین آمار طلاق در میان استانهای کشور بوده‌اند. وی با اشاره  به افزایش آمار طلاق گفت: دراین مدت 12 هزار و 413 فقره طلاق در کشور رخ داده است. این درحالی است که آمار طلاق در شهریورماه 11 هزار و 443 مورد بوده است.

استانهای تهران با 2 هزار و 792 فقره، خراسان رضوی با یکهزار و 157 فقره و اصفهان با 736 فقره طلاق دارای بیشترین آمار طلاق و همچنین استانهای ایلام با ثبت 36 فقره، خراسان جنوبی با 63 و چهارمحال و بختیاری با 82 فقره طلاق دارای کمترین آمار طلاق در میان استانهای کشور بوده اند.

 

 

آلودگي 40 درصد مبتلايان ايدز از طريق روابط جنسي

رئيس مركز تحقيقات ايدز گفت: 99 درصد بيماران جديدي كه در تهران در بيمارستان امام به من مراجعه مي‌كنند از طريق روابط جنسي به ويروس ايدز مبتلا شده‌اند، اما ميزان كشوري ابتلاي جنسي ايدز حدود 40 درصد است در عين حال تعداد زنان باردار مبتلا به اين ويروس نيز در حال افزايش است. مينو محرز، عضو كميته كشوري كنترل ايدز افزود: آمارهاي جديد شيوع ايدز در كشور نشان مي‌دهد كه موج سوم ايدز يعني شيوع جنسي آن در كشور شروع شده و ما هر سال شاهد افزايش ميزان افرادي كه از اين طريق به اين بيماري مبتلا شده‌اند، هستيم. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه حدود 30 درصد از مبتلايان جديد از طريق روابط جنسي به اين ويروس آ‌لوده شده‌اند زيرا 21 درصد از مبتلايان جديد به طور رسمي اين مساله را اعلام كرده‌اند و 10 درصد ديگر نيز كه علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط جنسي عامل انتقال ويروس در بين آنها بوده است ضمن اين‌ كه شواهد نشان مي‌دهد تعداد زنان بارداري كه از همسرانشان اين ويروس را گرفته‌اند به طور نگران‌كننده‌اي در حال افزايش است. نرخ رشد اين بيماري در كشور ما حدود ۱۰۰ درصد است يعني تعداد افراد مبتلا به اين بيماري در هر سال نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر مي‌شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©