Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ ژانويه ۲۰۱۲

مجله زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان

 

عدم وجود کنترل بر تولید و عرضه بنزین آلوده

در حالیکه بر اساس گزارشهای منتشره بنزین تولیدی پالایشگاه ها از استاندارد لازم فاصله دارد، هیچ سازمان و ارگانی برای کنترل کیفیت آن وجود ندارد. جایگاه های عرضه کننده بنزین اعلام کردند که دستگاه‌های دولتی که بنزین تحویل می‌دهند، اعلام نمی‌کنند که بنزین تحویل داده شده تا چه میزان از استانداردهای لازم برخوردار است. ناصر رئیسی فر رئیس اتحادیه جایگاه داران در این رابطه گفت: بنزین موجود بر اساس استانداردهایی است که پژوهشگاه صنعت نفت تعیین می‌کند، اما هیچ دستگاهی برای کنترل کیفیت و هیچ معیاری برای سنجش آلودگی بنزین وجود ندارد. خبرگزاری دولتی ایلنا نیز نوشت پس از آغاز تولید بنزین پالایشگاهی در داخل کشور برخی کار‌شناسان تردیدهای خود را نسبت به میزان استاندارد بودن آن ابراز کردند.

آلودگی هوا و اثرات آن بر مادران باردار و جنین

 آلودگی هوا باعث اختلال در پروسه اکسیژن رسانی به مادران باردار و جنین و افزایش خطر تولد نوزادان نارس  می شود. سهیلا‌ عارفی، متخصص زنان و زایمان در این رابطه گفت: اگر گازهای مونوکسید کربن و یا آلاینده‌هایی مثل سرب در هوا زیاد باشد بر تکامل جنین تاثیر می‌گذارد و اکسیژن‌رسانی به جنین مختل می‌شود. به گفته وی آلودگی هوا، از یک طرف اثر سوئی روی رشد جنین گذاشته و جنین نارس و ریز‌تر می‌شود، و از طرف دیگر هرچه هفته بارداری مادر بالا می‌رود و حجم ریه کوچک‌تر و کارکرد آن بیشتر می‌شود، مادر به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود. در نتیجه تغییرات آب و هوا در ظرفیت تنفسی مادر بیشتر دیده می‌شود و امکان بروز مشکلات تنفسی بیشتر و امکان اکسیژن‌رسانی به مادر و جنین کم می‌شود. این متخصص زنان و زایمان هم چنین تاکید کرد که این اثر در مادرانی که بیماری قلبی، تنفسی دارند مضاعف می شود. از نظر علمی اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد بر سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی موثر خواهد بود.

سال 2011، رکورد دار بلایای طبیعی

ميزان خسارات ناشی از بلايای طبيعی در سطح بین المللی در طول نه ماه نخست سال 2011 ، بالغ بر سيصد و ده ميليارد دلار براورد شده است که به نوبه خود يک رکورد محسوب شده و هشتاد درصد از مجموع زيان های اقتصادی که طی اين مدت در منطقه آسيا - اقيانوس آرام به بار آمده، ‌را به خود اختصاص می دهد. از سال 1980 تاکنون ميزان وقوع فجايع و بلايای آب و هوايی در سراسر جهان بيش از سه برابر شده است. آمريکا با دوازده فاجعه طبيعی آب و هوايی در سال 2011 که هر کدام خسارات ميلياردی بر جا گذاردند، رکورد دار است. مجموع این خسارات در این کشور پنجاه و دو میلیارد دلار براورد شده است. سال 2011 در جدول گرمترين سالهای جهان در رده دهم قرار دارد. سيزده سال از گرم ترين سالهای جهان، همگی در طول پانزده سال گذشته و از سال 1997 تاکنون به ثبت رسيده اند. حجم يخچالهای دريای قطب جنوب در سال 2011 به پايين ترين ميزان خود رسيد. علت اصلی بالاتر رفتن دمای اتمسفر زمين افزايش سطح انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعاليتهای صنعتی، حمل ونقل و جنگل زدايی است.

نگاه سودجویانه به طبیعت و آسیب ناشی از آن 

سقز صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده‌است که استفاده دارویی فراوان داشته و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و درمان ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود . این صمغ در درخت بنه که محل رویش ان بیشتر در کوهستانهای کردستان و لرستان است، تولید می شود. بیست و پنج درصد از شیره سقز حاوی روغن پرارزش و صنعتی تربانتین است که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد . از شیره سقز در تهیه آدامس، عطر، خوشبوکننده‌ها، حشره کش‌ها و در صنعت داروسازی در تهیه نرم کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌ها استفاده می‏شود. علاوه بر این در صنعت پلاستیک سازی، تهیه واکس کفش و چرم و صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبود صنایع تبدیلی در لرستان و کردستان که محل رویش درختان بنه است، باعث شده که اکثر سقز تولیدی به خارج از کشور صادر گردیده و به عنوان مواد پایه بسیاری از صنایع فوق الذکر بکار برده شود. به طور متوسط از هر درخت پانصد الی هزار گرم سقز بدست می‌آید که در شرایط مناسب و سالهای پرباران این مقدار بیشتر هم می‌شود. خبرگزاری مهر نوشت: پیکر زخم خورده درختان بنه در استان لرستان صحنه مرگ درختانی است که ایستاده می میرند تا فرصتی برای تجارت سودجویان از شیره جان درختان فراهم شود. افراد و تیم های جمع آوری صمغ درختان بنه در استان لرستان با حضور در سطح جنگلهای استان اقدام به جمع آوری شیره جان درختان می کنند تا با فروش این محصول برای خود تجارتی راه بیندازند. یکی از عواملی که موجب از بین رفتن درختان بنه در استان لرستان شده است همین معضل صمغ گیری بی ضابطه است. پیش از این از صمغ این درختان توسط مردم محلی به اندازه محدود برای تامین نیازهای دارویی استفاده می شده است. در مورد فواید درخت بنه در زیستگاههای این استان ها می گویند علاوه بر تعدیل آب و هوا، حفظ آب و جذب گرد و غبار، زندگی برخی از حیات وحش استان لرستان نیز با میوه این درخت عجین شده است به طوریکه میوه درخت بنه خوراک بسیاری از حیات وحش از جمله خرس است.












 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©