Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۱۰ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰  برابر با ۱۰ ژانويه ۲۰۱۲
مجله زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان

مجله زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان

رشد اقتصادی و محیط زیست سالم تنها در سایه دخالت مردم در سرنوشت خود بوجود خواهد امد

 در شرایطی که مقامات رسمی رژیم پیوسته از به صفر رسیدن تخریب در رویشگاه های جنگلی کشور سخن می گویند، آمارها خبر از نابودی نیمی از ارزشمندترین جنگل های کشور می دهند. به گفته دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران، موجودی حجم جنگل‌های شمال از ششصد متر‌مکعب در هر هکتار به سیصد متر مکعب در هر هکتار کاهش یافته است. به‌طوری که اگر حجم موجود را تبدیل به سطح کنیم براین اساس می‌توان گفت نصف جنگل‌های شمال از دست رفته است. وی به این هم بسنده نکرده و با تاکید بر اینکه با کاشت نهال نمی‌توان جنگل‌های تخریب شده را جبران کرد، افزود: وقتی یک هکتار جنگل تخریب می‌شود یعنی سیصد الی چهارصد ‌متر مکعب موجودی درخت نابود شده است؛ درحالی‌که با نهال کاری در یک هکتار در واقع ما دو متر رویش داریم. براین اساس باید یکصد و پنجاه ‌هکتار نهال کاری شود تا یک هکتار عرصه تخریب شده جبران شود. و بتواند همان میزان کربنی را که سیصد متر مکعب جنگل در خود دارد جذب کند. این عضو هئیت علمی با ذکر اینکه علل این تخریب ها نه عوامل طبیعی بلکه عوامل انسانی است، گفت وضع قوانین اشتباه و عدم اجرا یا تعلل در اجرای قوانین به تخریبها دامن می زند. به گفته وی در مواردی به تخریب و تجاوزها رنگ‌وبوی قانونی داده می‌شود و در واقع با شگردهای خاص، عرصه‌های ملی و طبیعی را تصرف و به نفع خود ضبط و ثبت می‌کنند. در مواردی هم با طرح و تصویب برخی قوانین در واقع متجاوزان را به تصرف اراضی ملی و طبیعی ترغیب می‌کنند. کیادلیری تاکید کرد مسئولان محلی برای اجرای طرح‌های عمرانی اگر نیاز به زمین داشته باشند به سراغ منابع طبیعی می‌روند و اگر منابع طبیعی از واگذاری سرباز زند، اعتبارات ناچیز استانی را قطع می‌کنند. رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران، ریشه عمده مشکلات منابع طبیعی را در بی‌توجهی به توسعه پایدار دانست و گفت: در توسعه پایدار رشد اقتصادی به‌عنوان هدف مطرح نیست، بلکه در یک‌سو، رشد اقتصادی و در سوی دیگر، حفظ محیط‌زیست مطرح است.

بحران آلودگی هوای تهران، کوه یخی که تنها نوک آن پیداست!

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه بحران آلودگی هوا مانند “کوه یخی”ست که تنها بخش بسیار کوچکی از آن پیداست، گفت: هم‌اکنون در تعیین میزان آلودگی هوای تهران فقط آلاینده‌های شناخته شده و در عین حال ساده‌ مانند منوکسید کربن، ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن و گوگرد اندازه‌گیری می‌‌شوند. یوسف رشیدی در همین رابطه افزود: اگر قرار باشد تمام آلاینده‌های اصلی هوا اندازه‌گیری شوند، متوجه حجم عظیم این کوه بزرگ یخی و آثار و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت آن خواهیم شد. حتی روزهایی که اعلام می‌کنیم هوای تهران پاک است فقط به لحاظ استانداردهای کوتاه مدت روزانه هوا خوب است و به عبارت دیگر اگر وضعیت تهران را با استانداردهای سالیانه مقایسه کنیم، در کل سال آلودگی هوا بالا‌تر از حد استاندارد است. رشیدی در مورد علاج ناپذیر بودن بیماری های ناشی از آلودگی هوا گفت: افرادی که به واسطه تماس با آزبست و یا تنفس این ماده سمی دچار مشکل ریوی یا به خاطر استنشاق هیدروکربن‌های سرطان‌زا دچار سرطان می‌شوند متأسفانه هیچ‌ گونه درمان قطعی و بازگشت به سلامتی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

وعده و وعید برای سلامت و پول نقد برای مانورهای جنگ طلبانه

در حالیکه رژیم اسلامی سالیانه مبالغ هنگفتی را صرف برپائی مانورهای نظامی برای ایجاد فضای رعب و وحشت در شهرها می کند، وزیر بهداشت اعلام کرد که دولت تنها یک دهم از بودجه در نظر گرفته شده سال جاری برای سلامت مردم را پرداخت کرده است. مرضيه وحيد دستجردي گفت دویست و نود و نه میلیارد تومانی که براساس هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شده، تنها یک دهم سه هزار میلیارد تومان تعیین شده است. وی با این وجود ادعا کرد که سلامت جزو الویت دولت قرار دارد. وی در حالی از در الویت قرار داشتن سلامت سخن گفت که به گفته خودش دهها بیمارستان در سطح تهران قادر به تهیه دستگاه امحاء زباله نیستند. وی در این رابطه گفت: همه بیمارستان‌های تهران که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی هستند و بیمارستان‌های ارتش‌، تامین اجتماعی و نهادهای دیگر مجهز به دستگاه امحاء زباله هستند به غیر ازپنج مورد بیمارستان ارتش که سه مورد آن در حال جای‌گذاری است و پنج یا شش مورد بیمارستان تامین اجتماعی. این در حالیست که در تهران جدای از بیمارستانها، بیش از پنج هزار درمانگاه پاراکلینیک مشغول بکار هستند که که بخش اعظم انها جائی برای امحاء زباله های آلوده خود ندارند.

کودکان قربانیان بی صدای آلودگی هوا

بیش فعالی، نداشتن تمرکز، پارکینسون و اختلال در تکلم عوارض و بیماری هائی هستند که بر اثر تنفس در هوای آلوده در کودکان و نوجوانان افزایش یافته اند. به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا يك نوروسايکولوژيست اعلام كرد: تعداد زيادی از کودکانی که دچار مشکلاتی چون بيش فعالی و نداشتن تمرکز می شوند، در اصل تاثيرهوای آلوده و يا غذاهايی حاوی سرب و مواد رنگی مثل پفک است. حسن عشایری با تاكيد بر تاثير آلودگی هوا بر سيستم مغزی کودکان با اشاره به نتايج يك تحقيق گفت: در يک کار تحقيقی بچه‌های تجريش با بچه‌هاى منطقه نوزده، همچنين با باطری ساز‌ها که با سرب سر و کار دارند، و با حروف چين‌ها مقايسه شدند. نتايج اين تحقيق نشان داد كه در خون بچه‌هاى ساكن تجريش حتى در منطقه‌های قديمی هم سرب وجود دارد و اين موجب حيرت ما شد چون پيش فرض ما اين بود كه آنجا بايد شرايط بهتر باشد اما به هر حال معلوم شد بادی که از غرب مي‌وزد سرب موجود در هوا را به همه مناطق مي‌برد. به گفته وی این کودکان در واکنش های روانی تاخیر دارند. اين متخصص نوروسايکولوژی در باره تقسيم‌بندی تاثير آلودگی هوا گفت: آلودگی به دو شكل بر مغز تاثير مي‌گذارد، تاثير ‌قابل برگشت و غير‌قابل برگشت. عوارض آلودگی هوا در زمان جنينى در اکثر موارد غير‌قابل برگشت است. ضمن اين‌که کودکان در بسياری موارد به دليل کمبود اکسيژن دچار اختلال در توجه، تمرکز، حافظه حتی اختلال در تکلم مي‌شوند. به تازگى سطح اين اختلال‌ها تا جايی افزايش يافته که حتى تا حد تشنج هم پيش مي‌رود. اين استاد دانشگاه نسبت به افزايش بيماران مبتلا به پارکينسون در تهران هشدار داد و گفت: ما بيماران جوانى در تهران داريم که مبتلا به پارکينسون هستند و اين تعجب‌ برانگيز است كه چرا اين افراد در جوانى به بيماری ضعف سيستم عصبی دچار شده‌اند. وی سپس در اثبات تاثير مستقيم منوکسيد کربن بر ابتلای جوانان به پارکينسون گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد اغلب جوانانی که قصد خودکشی با گاز داشته اما خوشبختانه نجات يافته‌اند، سه تا چهار سال بعد، صد درصد به پارکينسون دچار مي‌شوند. جوان‌های مبتلا به پارکينسون مراجعه كننده به مراكز توانبخشى نيز اعلام كرده‌اند كه جايی در معرض مونوکسيدکربن قرار داشته‌اند. عشايرى احتمال داد در ده سال آينده تعداد مبتلايان به پارکينسون در تهران دو برابر شود. وی در مورد توليد و مصرف بنزين غير‌استاندارد در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: حتی با ماسک هم نمي‌شود از ورود ذرات مضر به داخل ريه جلوگيری کرد. پس مشکل تنها مونوکسيد‌کربن نيست، بنزين‌های که در ايران استفاده مي‌شود استاندارد نيست مواد مضری که بنزين‌ها دارند از داخل برونش جذب مويرگ‌ها مي‌‌شوند و به ديواره رگ‌ها آسيب مي‌رساند

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©