Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۱۸ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰  برابر با ۱۸ ژانويه ۲۰۱۲
مجله زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان

مجله زیست محیطی، نگاهی به رخدادهای زیست محیطی ایران و جهان

مازیار واحدی

دفاع از سلامت محیط زیست، دفاع از کارگران و زحمتکشان است!

نگاهی به رخدادهای زیست محیطی و اثرات مخرب آلودگی های زیست محیطی بر زندگی توده های مردم حاکی از این است که لایه های متوسط و فقیر جامعه بیشترین آسیب ها را از این آلودگیها متحمل می شوند. در تازه ترین گزارش منتشر شده در ارتباط با تحقیقات انجام شده در مورد ابتلای کودکان به سرطان خون، وجود کابل های فشار قوی در محدوده زندگی انسانها به علت ایجاد میدان های الکترو مغناطیسی قوی، عوارض متعددی از جمله سرطان خون به دنبال دارد که این عوارض بویژه در کودکان بیشتر بروز می کند. وحيد عباسي كارشناس ايمني و بهداشت محيط زيست با اعلام اين خبر تاکید کرد مطالعات نشان مي‌دهد كه قرار گرفتن محل زندگي كودكان در نزديكي خطوط فشار قوي خطر ابتلا به سرطان خون را در آنان دو برابر مي‌كند. با توجه به این مسله، اکنون این سوال مطرح می شود که راه حل چیست؟ در واقع بیش از دو راه حل وجود ندارد. یک: نشستن به امید اینکه روزی جمهوری اسلامی خطوط فشار قوی را از محدوده محل سکونت مردم حذف کرده و به عنوان مثال از طریق تونل های زیرزمینی انتقال انها را صورت دهد. دو: مردمی که در محدوده انتقال این خطوط هستند، برای کاهش ریسک ابتلای خانواده و بویژه فرزندان خانواده به سرطان خون، محل زندگی خود را تغییر دهند. راه حل دوم یعنی انتقال محل زندگی برای کارگران، کارمندان، معلمان، پرستاران و بطور کلی حقوق بگیران، با توجه به میزان درآمد و شرایط موجود اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت و دشوار است. در حالیکه دیگران، یعنی کسانی که به واسطه شغل و یا وابستگی اشان به جناح هائی از حاکمیت از درامدهای کلان برخوردارند، براحتی می توانند به مناطق دور از این میدان های الکترو مغناطیسی نقل مکان کنند. این یعنی اینکه در اینجا نیز سنگ برای پای لنگ است. راه حل اول اما، اگر سازمان های موجود دفاع از محیط زیست سالم، بطور روزانه و با پشتکار خواستار اجرای این پروژه، یعنی حذف کابل های فشار قوی از مناطق مسکونی و انتقال ان به زیرزمین نشوند، بطور قطع بایستی دهها سال منتظر ماند. بایستی یاداور شوم که تحقیق انجام شده در انگلیس بوده و کابل های مورد تحقیق نیز استاندارد، در حالیکه به گفته معصومه ابتکار دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بسیاری از این کابل ها خارج از محدوده استاندارد است و باید برای جمع آوری آن برنامه ریزی شود. و احمد مسجدجامعی دیگر عضو شوراي شهر نيز وجود كابل‌هاي فشار قوي و متوسط هوايي، را دليل بسياري از بيماري‌هاي رواني دانسته است. با توجه به این موضوع لازم می دانم تاکید کنم، دفاع از محیط زیست دفاع از زندگی سالم برای مزد و حقوق بگیران و اقشار کم درآمد جامعه است. این بدین معناست که وظیفه دفاع از محیط زیست را تنها برای سازمانهای زیست محیطی قایل نباشیم، بلکه مداخله فعال تمامی سازمانها و گروه های سیاسی و مردمی را نیز طلب می کند.

چگونه به دفاع از محیط زیست سالم بپردازیم

 مورد دیگری که لزوم دخالتگری سازمان های مستقل مدافع محیط زیست را طلب می کند، مقلبله با ارائه آمارهای سراسر دروغ سازمانهای دولتی برای فریب مردم و افشای نقش جمهوری اسلامی به عنوان یک سیستم در آلوده ساختن محیط زیست است.  به عنوان مثال خبرگزاری دولتی ایلنا در گزارشی تحت عنوان " ممكن است لنت‌هاي با منشاء آزبست‌، از آسمان آمده باشند"، نوشت در حالی که آزمایشات انجام شده بر روی یازده نوع لنت موجود در بازار، نشان از استفاده از آزبست در همه این لنت ها دارد، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اعلام می کند هيچ لنتي در داخل كشور با منشا آزبست توليد و عرضه نمي‌شود و سازمان محيط زيست ازحدود سه ماه قبل جلوي واردات، ترخيص، توليد، مصرف و حمل همه محصولات با منشاء آزبست را گرفته‌ است. عدم ارائه آمار یا ارائه آمار سراپا دروغ و نادرست، سنتی است که با موجودیت جمهوری اسلامی عجین شده است. علي محمد شاعري، در پاسخ به اين پرسش كه به رغم ادعاهای مطرح شده مبنی بر توقف تولید و استفاده از آزبست در کشور، پس لنت‌هاي مورد آزمایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران كه نشان‌دهنده وجود این ماده خطرناک بوده آيا از آسمان آمده است؟ اظهار داشت: من ادبيات شما را قبول ندارم،‌ اين لنت‌ها ممكن است از آسمان نيز آمده باشند، ممكن است با هواپيما و از طريق قاچاق وارد شده باشد. او در ادامه ادعا کرد يك گروه بازرسي براي كل كشور تشكيل شده لحظه به لحظه تمام واحدهای صنعتي و توليدي را از نظر وجود آزبست در محصولاتشان پايش مي‌كنند. چون ممكن است شبانه برخي از صنايع كارهايي انجام دهند، اما آنها هم در يكي تا دو ماه آينده جمع خواهند شد. موردهای شبیه این که هریک از ما در طول روز محکوم به تحمل اسیب های ان هستیم، دخالت مداوم و صد البته سازماندهی شده تشکل های مدافع محیط زیست را می طلبد. در واقع وقتی از سازمانهای مستقل مدافع محیط زیست سالم صحبت می کنیم، می تواند شامل گروه های مختلف باشد.از یک سو سازمانهای توده ای، بطور مثال هواداران کوهستان پاک، یا مدافعین هوای سالم و بطور کلی از این دست سازمانهای مردمی و از سوی دیگر سازمانها و انجمن های کارشناسی، که کارشناسان محیط زیست را درخود جای داده است، را شامل می شود. در مواجهه با رخدادها و عملیات مخرب محیط زیست، نه مردم عادی کوچه و بازار، بلکه این تشکل ها که در این موارد حساس بوده و نظرات کارشناسی نیز دارند بایستی که آژیر خطر را به صدا دراورده و خواهان مداخله دیگران شوند. کشیدن این آژیر بخشی از کار است، بخش دیگر دخالت متشکل دیگر گروه ها و سازمانها برای پیش بردن امر مداخله گری مستقل است. در این صورت است که می توان امیدوار بود که کار این عزیزان منتج به نتیجه ای خواهد شد. در این مورد در برنامه های آتی مجله زیست محیطی بیشتر خواهیم گفت.

 





 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©