Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ آوريل ۲۰۱۲
اعتیاد، اعدام، تخریب محیط زیست به روایت آمار

اعتیاد، اعدام، تخریب محیط زیست به روایت آمار

برنامه ی رادیوئی ایران در آئینه آمار

برنامه ای از مریم امانی

 

این نظامِ جهنمی با به اعتیاد کشاندنِ جوانان ، با اعدام انسانها، جان می گیرد و با افزایش بی قانونی،با تخریبِ محیط زیست و با گسترشِ محرومیت ها بحران و تباهی بی پایان ازخود به جای می گذارد.این تصویری است که آمارهای روزهای اخیر بازتاب می دهد و برای رهائی چاره ای جزء برچیدنِ نظامِ استبدادِ مذهبیِ حاکم بر کشور وجود ندارد.

 

گزارش سالانه اعدام در ايران؛ دست کم ۶۷۶ اعدام در سال ۲۰۱۱ ميلادی

بنا به گزارش منابع حقوق بشري، در سال ۲۰۱۱ ميلادی دستکم ۶۷۶ نفر در ايران اعدام شدند. تعداد اعدام های انجام شده در ملاءعام در سال ۲۰۱۱ بيش از سه برابر نسبت به سال گذشته است. با توجە بە گزارش حاضر، در سال ٢٠١١ ميلادی آمار قربانيان مجازات مرگ از دهە ٩٠ بە بعد، بيشترين تعداد اعدام سالانه را نشان می دهد. حکومت ايران هرسالە چندصد نفر از زندانيان را تحت عنوان مبارزە با حمل و نقل و يا خريد و فروش مواد مخدر، اعدام می کند.همچنین در دو هفته اول ژانويه ۲۰۱۲ ، روزانە به طور متوسط ٣-٤ نفر اعدام شدەاند و تنها در ماه ژانويه ۲۰۱۲ يازده تن در ملاءعام به دار آویخته شده اند.

 

مرگ روزانه ۵ نفر به دليل سوختگی

در ۹ ماه سال 90 هر روزه بيش از پنج نفر جان خود را به دليل سوختگی از دست داده‌اند. اين در حالی است که آمار سوختگی در اين ۹ ماه نسبت به همين زمان در سال 89 کاهش يافته است. در ۹ ماهه سال90  يک‌هزار و ۵۲۲ نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌اند،سال 89 تعداد فوتي‌های ناشی از سوختگی يک‌هزار و ۷۲۴ نفر بوده‌است. اين آمار نسبت به سال 90 ۱۱. ۷ درصد کاهش نشان داده‌است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل فوتي‌های ناشی از سوختگی در نه ماهه ۷۷۱ نفر مرد و ۷۵۱ نفر زن بودند.

 

ايران به رتبه چهارم رشد طلاق در دنيا می رسد

عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا با بيان اينکه ايران در گام بعدی به رتبه چهارم رشد طلاق در دنيا می رسد، گفت: از سال 1350 تا سال گذشته رشد طلاق نسبت به ازدواج 5/6 برابر بوده است. اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اينکه ايران با يک گام ديگر به رتبه چهارم آمار طلاق در دنيا می رسد تصريح کرد: آمريکا، روسيه، انگلستان در رتبه های اول تا سوم آمار طلاق قرار دارند و سال گذشته اسپانيا با 140 هزار مورد طلاق در رده چهارم قرار گرفته است و ايران با 137 هزار مورد طلاق در رده بعدی قرار دارد.

 

سالانه 600 تن مواد مخدر در ايران مصرف می شود

به گفته قائم مقام دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر سالانه ۹۰۰ تن انواع مواد مخدر در ايران کشف و  ۶۰۰ تن نیز مصرف مي‌شود.وی گفت: يک و نيم ميليون دانش آموز، يک ميليون والدين و چهار هزار مربی طی يک سال در جهت پيشگيری از اعتياد در مدارس آموزش و مهارت ديده‌اند.» وی خاطرنشان کرد: « بيشترين آمار اعتياد در دبيرستان‌های پسرانه گزارش شده و با توجه به فرهنگ کشورمان اين آمار در دختران محدود و ناچيز است

 

شاخص عملکرد محیط زیست ایران با ۳۶ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ جهان رسید

منابع بین المللی گزارش داده اند که بر اساس شاخص جهانی عملكرد زیست محیطی سال ۲۰۱۲ میلادی، ایران در میان ۱۳۲ كشور جهان با ۳۶ پله سقوط نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی در رتبه ۱۱۴ جهان قرار گرفته است.

ایران از میان ۱۳۲ كشور جهان با كسب نمره 42.73 در مقام ۱۱۴ جهان قرار گرفته است، این در حالی است كه در سال ۲۰۱۰ با كسب نمره ۶۰ در مقام ۷۸جهان و در سال ۲۰۰۸ میلادی با نمره ۷۶,۹ در رتبه ۶۷ جهان قرار داشته است.

 

مرگ ۱۷ هزار و ۶۴۲ ايرانی در ۱۰ ماه به دليل تصادف

        سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد تا پايان دي‌ماه سال 90، 17 هزار و 642 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.به گزارش خبرآنلاين، اين آمار در مقايسه با 20 هزار و 573 نفری که در مدت زمان مشابه سال گذشته کشته شدند، 14.2 درصد کاهش را نشان مي‌دهد. از ميان کل کشته‌شدگان تا پايان دی ماه سال 90، 13هزار و 755 نفر از تلفات حوادث رانندگی مرد و سه هزار و 887 نفر از اين آمار زن هستند. همچنين در بين استان‌ها بيشترين تلفات حوادث رانندگی با هزار و 443 مورد در استان خراسان‌رضوی اتفاق افتاد و پس از آن استان فارس با هزار و 414 و استان تهران با 1400 بيشترين تعداد تلفات حوادث رانندگی را دارند.

۴ هزار متخصص وزارت نفت پناهنده شده‌اند

:عباسی نماينده رودسر و املش در مخالفت با حذف کلمه وزارت نفت گفت: اکنون ۴ هزار متخصص وزارت نفت به کشورهای خارجی پنهانده شده و در آنجا مشغول به کار هستند، در حالی که مي‌شود اين متخصصين را با افزايش حقوقشان در کشور برای خود نگاه داريم.وی گفت: اين فناوری که کارکنان وزارت نفت به آن دست يافتند در خاورميانه نظير ندارند

 .

گزارش‌گران بدون مرز

آنچه که در ايران وجود دارد،بازداشت‌های خودسرانه‌ی حرفه‌کاران رسانه‌ها، توقيف مطبوعات، مسدودسازی سايت‌های اطلاع‌رساني، ارسال پارازيت بر روی امواج رسانه‌‌های ماهواره‌ای ، سرکوب نظرات انتقادي و.........بدون آزادی بيان، ديگر آزادي‌های بنيادين را نمي‌توان تضمين و حفاظت کرد.

در ايران ٤٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان بسر مي‌برند، و اين کشور سومين زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است. در آخرين رده‌بندی آزادی مطبوعات در جهان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، که در دی ماه ١٣٩٠ منتشر شد جمهوری اسلامی ايران در ميان ١٧٩ کشور در مرتبه‌ی ١٧٥ قرار گرفته است.

 

روزانه به‌طور ميانگين 10نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست مي‌دهند، و رشد ۴۵ درصدی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در يزد

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که در سال گذشته بيش از سه هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند.همچنین آمار مرگ‌و‌مير بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سه ماهه نخست را 947 نفر اعلام کرده است . بر اساس اين آمار روزانه به‌طور ميانگين 10نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.همچنین مديرکل پزشکی قانونی استان يزد گفت: مرگ‌های ناشی از مصرف موادمخدر در استان يزد بيش از ۴۵ درصد افزايش يافته است. در ۱۱ ماه ازسالِ نود۵۴ نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در سطح استان ،جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتي‌های مواد مخدر ۳۷ نفر بود ۴۵/۹۵ درصد افزايش يافته است. فوتي‌های سوء مصرف مواد مخدر دراین  ۱۱ ماه همگی مرد بودند.

 

هر سال، پنج هزار هکتار جنگل در لرستان نابود مي‌شود

مديرکل منابع طبيعی و آبخيزداری استان لرستان مي‌گويد سالانه بين چهار تا پنج هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع اين استان از بين مي‌رود. عليرضا احمدوند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر «آتش سوزي‌، ريزگردهای عربي، کانال کشي، عبور لوله‌های گاز و نفت، مخابرات و احداث بزرگراه و جاده» را از جمله عوامل ازبين بردن جنگل‌های زاگرس نام برد. ريزگردهای عربی به تنهايی باعث تخريب هفت درصد از جنگل‌های اين استان شده است. ريزگردهای عربی مانند لايه‌ای بر روی برگ‌های درختان نشسته و رطوبت آن را مي‌گيرند و در نتيجه درخت ضعيف شده و توان مقابله با آفات را از دست مي‌‌دهد. ريزگردها از پنج سال گذشته، حتا به تهران رسيده و موجب آلودگی هوای اين شهر شده‌است. به گفته او، اگر مراقبت از جنگل‌های زاگرس با همين روش ادامه يابد، با وجود گرد‌و غبار تا کمتر از ۱۰ سال ديگر زاگرس به بيابان تبديل مي‌شود. در سی سال گذشته، بيش از صد هزار هکتار از جنگل‌های اين منطقه از بين رفته است.

 

رشد ۳ درصدی ترک تحصيل در پايه اول راهنمايی

وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده است که نرخ ترک تحصيل در پايه پنجم ابتدايی کمتر از 9/0 درصد است که در پايه اول راهنمايی به چهاردرصد افزايش می يايد. در اسفند سال 1387 مديرکل آموزش و پرورش راهنمايی وزارت آموزش و پرورش از ترک تحصيل 30 هزار دانش آموز در پايه اول راهنمايی خبر داده بود و پس از آن هيچ گاه آمار دقيقی در اين باره از سوی منابع رسمی اين وزارتخانه عنوان نشد.

 

افزايش آمار ازدواج دختران زير ۱۰ سال در ايران

عضو انجمن دفاع از حقوق کودکان با هشدار نسبت به افزايش آمار ازدواج دختران زير ۱۰ سال در کشور گفت: «در سال ۸۸، ۴۴۹ دختر زير ۱۰ سال در کل کشور ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال 90 به ۷۱۶ مورد افزايش يافته است».فرشيد يزدانی با اعلام آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در طول سال‌های ۸۵ تا ۸۸ افزود: «در سال ۸۵، ۳۳هزار و ۳۸۳ دختر زير ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که اين رقم در سال ۸۶ به ۳۵هزار و ۹۳۱ مورد، در سال ۸۷ به ۳۷ هزار و ۹۹۶ مورد و در سال 89 به ۴۳ هزار و ۴۵۹ مورد رسيده است».به گفته او، آمار ازدواج دختران زير ۱۵ سال در خلال اين سال‌ها نسبت به آمار کل ازدواج‌ها افزايش ۴۵ درصدی داشته است. همچنين تا سال ۸۵، حدود ۲۵ هزار كودک مطلقه در ايران وجود داشته كه اغلب آنها بين ۱۰ تا ۱۴ ساله و پسر بودند. عضو انجمن حمايت از حقوق کودکان عنوان کرد: «اين آمار و ارقام براساس آمار سايت سازمان ثبت احوال بوده و هشدار جدی برای فعالان و سياست‌گذاران اجتماعی است».

 

روزانه ۵ کودک هنگام عبور از خیابان کشته می‌شوند

حدود یک سوم عابران پیاده‌ای که در کشور کشته می‌شوند کودکان زیر ۱۰ سال هستند. قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: طبق آمار ترافیک از ۵ هزار و ۳۲۴ عابر پیاده‌ای که در سال ۸۹ بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شدند، یک هزار و ۷۱۳ نفر را کودکان زیر ۱۰ سال از جمله دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند و به عبارتی روزانه ۵ کودک هنگام عبور از خیابان در کشورمان کشته می‌شوند.

 

مرگ يک هزار نفر در سال 90 در اثر گودبرداری

بلندمرتبه سازی و گودبرداری های چند ده متری برای استفاده بيشتر از فضاها با توجه به تراکم خانه ها باعث شده است که آمار وقوع اين حوادث و شدت آنها نيز افزايش يابد. شدتی که باعث گرفتن قربانيان بی گناهی می شود که شب يا روز در مجاورت اين قتلگاه ها مشغول استراحت هستند. به گفته دکتر محمود خدا دوست، رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی در سال گذشته هزار و 15 نفر از هموطنان بر اثر گودبرداری غير اصولی جان خود را از دست دادند. به گفته وی تهران و البرز رکوردار وقوع و مرگ براثر گودبرداری غير اصولی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

        

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©