Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰  برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲

 

مدرسه رفتن  چالشی بزرگ برای دختران پاکستانی

نوشته توماس برگر / تهیه و تنظیم آزاده ارفع

 

دختران شمال پاکستان محروم از آموزش در آرزوی یادگیری

جایزه ًملی صلحً به دختر جوان و مبارز ًمالالاً  تعلق گرفت!

 

از زمانی که منطقه شمالی پاکستان "خیبر- پاختونخوا" درحاکمیت طالبان در آمد و با دولت مرکزی درگیر شد ، مردم منطقه به رنج وعذاب عجیبی گرفتار شدند. مردم منطقه شمال شرقی که در منطقه مرزی افغانستان میباشد هم چنان به سنت های عقب مانده صدها سال گذشته باور دارند. درصد بی سوادی در بین زنان این منطقه بالاترین نرخ بی سوادی در تمام پاکستان است.

طالب ها مدرسه دخترانه را ممنوع اعلام کردند و در اوایل سال 2009 ًزیاودین یوسفزایً مدیر مدرسه خصوصی دخترانه در ًسواتً را مجبور کردند مدرسه را تعطیل کند. ًیوسفزایً خود دختری داشت بنام ًمالالاً که در آن زمان یازده ساله بود و به خاطر بسته شدن مدرسه ناچار شد در خانه بماند. کم کم وضعیت در ًسواتً کمی بهبود پیدا کرد. طالبان ها از پی حمله سربازان ارتش پاکستان مجبور به عقب نشینی شدند. مدارس دوبار باز شدند. و حالا که ًمالالاً 14 ساله شده است در 20 دسامبر همین سال 2011 از نخست وزیر وقت ًگیلانًی جایزه ملی صلح را دریافت کرد. در آینده این جایزه بنام وی" جایزه ملی صلح مالالا " نام گذاری خواهد شد زیرا دختران جوان بیشترین محرومیت ها را تحت حاکمیت طالب ها کشیده اند.نخست وزیر پاکستان با این جایزه از فعالت های پی گیر ًمالالاً برای به دست آوردن حق قانونی رفتن به مدرسه برای دختران قدردانی نمود. ًمالالا ًسال ها همراه هم مدرسه ای ها و خانواده اش تلاش کرد ثابت کند که رفتن دختران به مدرسه  بسیار لازم و مهم است. در زمانی که طالبان در این منطقه حاکم بود ًمالالاً با نام مستعار، یادداشت های روزانه اینترنتی خود را، در باره محدودیت های شدیدی که توسط طالبان برای مردم ًسواتً ایجاد شده بود به ًاردو سرویسً(Urdu-Service)و بی بی سی ارسال می کرد.

ًمالالاً کسی نبود که سرش را به زیر انداخته و با سادگی و تواضع تنها به دریافت جایزه از مرد قدرتمند دولت اکتفاء کند. ًمالالاً  با اعتماد به نفس کامل از گیلانی خواست تا یک کمپ آموزش علوم کامپیوتری برای دختران ایجاد کند. نخست وزیر از جسارت و پی گیری مالالا قدردانی کرد. با این حال این تعریف و تمجید ها نمی تواند مارا از این واقعیت غافل کند که دولت مرکزی در اسلام آباد هرگز بطور جدی علیه تبعیض جنسی اعمال شده به زنان و دختران تلاشی نکرده است. برعکس، دولت اجازه داده است قوانین مختلفی که تبعیض علیه زنان را تقویت می کند  تصویب و در خیلی از مناطق کشور به اجرا گذاشته شود. درپاکستان اگر کسی علیه نقش سنتی تعیین شده برای زنان کاری انجام دهد با واکنش های سرسخت و جدی مواجه می شود. ًماریا تور پاکایً در سال 1990 در جنوب وزیرستان بدنیا آمده است و امروزه یکی از معروف ترین بازیگران تنیس می باشد.اگر خانواده وی به شهر بزرگ " کوتا" تغییر مکان نمی دادند وی شانس این را نداشت که به چنین موقعیتی دست یابد و به چهره شناخته شده ای مبدل شود.

ًمالالاً معتقد است که زنان برای رهائی از تبعیض نباید مکان زندگی شان را تغییر دهند بلکه باید در هر جا که هستند تلاش کنند وضعیت آنجا را تغییر دهند. ًمالالاً ی جوان یکی از پنج نامزد دریافت جایزه صلح جوانان در ماه نوامبر در آفریقای جنوبی بود. وی هنگام دریافت جایزه  در اسلام آباد اعلام کرد که می خواهد در سال 2012 در تمام منطقه ًخیبر- پاختونخواً( که از سنی ترین و عقب مانده ترین مناطق پاکستان است) فعالیت های خود را گسترش دهد. این قسمت از پاکستان جائی است که در بهترین حالت یک زن از هر پنج یا ده زن- بسته به مناطق مختلف آن- قادر به خواندن و نوشتن هستند. بدین ترتیب کار زیادی برای انجام دادن در پیش رو قرار دارد.

 طبق گزارش یونسکودختران درپاکستان به بطور رسمی تنها در 40 هزار مدرسته از 163 هزار مدرسته ابتدائی این کشور پذیرفته می شوند. هشت هزار از این نوع مدارس در شمال غربی پاکستان قرار دارد. وضع در مدارس متوسطه و عالی برای دختران و زنان نیز به همین منوال است. دخترانی که خواهان ادامه تحصیل هستند تنها در250 کالج  (Colleges)موجود در پاکستان می توانند به تحصیلات عالی دسترسی پیدا کنند.

يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲

منبع: نشریه یونگه ولت

 

سقط جنین در اوروگوئه!

مونته ویدئو: سنای اوروگوئه در 27 دسامبر 2011  توانست قانونی را با اکثریت ضعیف برای آزادی سقط جنین در دوازدهمین هفته حاملگی، به تصویب برساند. برای آوردن این لایحه پیشنهادی به مجلس، 13 رای از 31 رای نمایندگان  مجلس سنا - که همه آن ها ازعضای جبهه متحد چپ میانه آمپیلو(Ampilo) و سناتوری از اپوزیسیون که به حزب ملی تعلق دارد-   دخالت داشت.

بر اساس این قانون در همه مراحل سقط جنین خدمات پزشکی به صورت مجانی ارائه خواهد شد.سقط جنین در شرایطی می تواند قانونی باشد که  حاملگی ناشی از تجاوز بوده، خطر مرگ برای مادر در بر داشته  و یا کودک عقب مانده و ناقص متولد شود .محدوده زمانی برای انجام سقط جنین حداکثر هفته دوازدهم حاملگی خواهد بود. این قانون باید همچنین از تصویب مجلس ملی اوروگوئه نیز بگذرد.  

در سال 2008 لایحه ای به مجلس داده شد ه بود که سقط جنین به عنوان جنایت قلمداد نشود. متاسفانه این لایحه بوسیله رئیس جمهوروقت" تاباره وازکووز" ممنوع اعلام شده و عملاً منتفی شد. از جانشین وی "خوزه موجیکا" از جبهه آمپیلو هم انتظار زیادی نمی رفت.  گزارشات دریافت شده از سازمان های غیر دولتی نشان می دهد  که در کشوری با سه میلیون و نیم جمعیت کاتولیک سالانه حدود سی هزار سقط جنین انجام می شود. روشن است که  ممنوعیت سقط جنین که قانون جدید نیز حتی اگر تصویب شود تغییری اساسی در آن به وجود نخواهد آورد چه مصائب عظیمی را به زنان تحمیل میکند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©