Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ برابر با  ۱۰ فوريه ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹  برابر با ۱۰ فوريه ۲۰۱۱
انتفاضه عزت انسانی و دموکراسی

انتفاضه عزت انسانی و دموکراسی

 

شورش کنونی مردم مهمترین روی داد  سه دهه گذشته در خاورمیانه  است

 

مصاحبه" رائول ریگولت" بامصطفی برقوتی

 

ترجمه آزاده ارفع

 

  "مصطفی برقوتی" پزشک، از نمایندگان چپ فلسطین،  مسئول" ابتکار ملی فلسطین" و از فعالین جنبش جهانی ضدسرمایه داری و فروم های اجتماعی جهانی می باشد.  او در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2005 19.8 مجموع آرا را به خود اختصاص داده و پس از محمود عباس  نفر دوم شد.

 

س: شمااین تظاهرات بی نظیر توده ای را که لرزه به اندام حکام کشورهای عربی انداخته است، چگونه تفسیر می کنید؟

 

ج: این انتفاضه عزت و شرف انسانی و دموکراسی علیه رژیم های تک حزبی و دیکتاتورهای فاسد میباشد. بالاخره دموکراسی به کشورهای منطقه نیز منتقل شد. ما اینجا با پدیده ای مواجه هستیم که دورویی رژیم های غربی را نیز نشان می دهد. آنها تنها  به تازگی ، خیلی دیرو شرم گینانه علیه" راه حل" سرکوب موضع گیری کردند.هر چه پیش آید روی دادهای جاری  دگرگونی مهم و تاریخی در سی سال گذشته در منطقه میباشد.

 

س: چه نوع دگرگونی ؟

 

ج: قبل از هر چیز بحث بر سرچنان دگرگونی است که هدف آن بنای پایه های اصلی دموکراسی میباشد مانند انتخابات قابل اعتماد و منظم، تکثرگرایی و تقسیم قوا. تنها موردی در خاورمیانه که چنین شرایطی وجود داشته است فلسطین می باشد. در ژانویه 2006 انتخابات پارلمانی بی نظیری( در فلسطین) صورت گرفت که نتیجه آن توسط مدعیان خودخوانده دموکراسی در سطح جهانی یعنی آمریکا و اروپا باطل اعلام شد چرا که آنها می خواستند، حماس،  پیروز این انتخابات را منزوی کنند. دموکراسی اراه خود را باز می کند زیرا مردم دیگر بی عدالتی را نمی خواهند تحمل کنند. جوانان از رشوه خواری که چشم انداز های زندگی آینده ا شان را از آنها  می رباید، بیزار شده اند.

 

س: 1700 سندی که در باره "دولت خودمختار فلسطین" توسط کانال الجزیره ، مستقر در قطر، در 23 ژانویه  علنی شد از چه  اهمیتی  برخوردار است ؟

 

ج: این ها خیلی مهم هستند. این اسناد سه چیز را نشان می دهند: اولا" عدم مشروعیت میانجی را برملاء می سازد. برخورد آمریکا جانبدارانه و به نفع اسرائیل است. دوما"عدم علاقه مطلق تل آویو به صلح و به راه حل " دو دولت" را مستند می سازد زیرا که مستقل ازتمایل فوق العاده زیاد فلسطین ها به سازش دولت هائی که در اسرائیل برسر کار می آیندحاضر نیستند هیچ امتیازی در برابر سازش های به فلسطینی ها به آنها بدهند. سوما"، مذاکرات به دلیل نا برابری شدیدی که بین طرفین مذاکره وجود دارد نتیجه ای ببار نمی آورد.

 

س: چه راهی برای فلسطینی ها مانده است تا به کشور مستقل دست یابند که ارزش این نام را داشته باشد؟

 

ج: مقاومت صلح آمیز مردم.البته شرط لازمه آن  برقراری مجدد وحدت فلسطینی ها ؛ بایکوت اسرائیل و اتخاذ سیاستی است که در جهت بهبود وضعیت زندگی مردم باشد.

 

س: در کنار دولت محمود عباس رژیم حماس در نوار غزه تحت هدایت اسماعیل هانیه قرار دارد. سیاست آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

ج: منفی.آنها همان اشتباهی را میکنند که فتح  با پارتی بازی  و رشوه خواری مرتکب آن شد.

 

س: کشورهای غربی همیشه حماس را در ارتباط با اسلام می بینند. آیا جنبش هانیه در غزه شریعت را پیاده خواهد کرد؟

 

ج: نه. این طور نیست. لااقل در شرایط فعلی.

 

س: نقش شبکه تلویزیونی الجزیره در مناطق اشغالی و همی نطور در لبنان و مناطق دیگر مناقشات حادی را برانگیخته است.  دفتر آنها در قاهره بسته شده و همینطور دولت خودمختار فلسطین(محمود عباس) آنها را به تحریف حقایق متهم میکند. نظر شما در این رابطه چیست؟

 

ج: این گناه الجزیره نیست که مردم به خیابان ها می روند و علیه مناسبات حاکم انقلاب می کنند. ژورنالیست ها خودشان را قاطی مردم کرده و آنچه را که اتفاق می افتد گزارش می کنند. به نظر من آنها نقش برجسته ای دارند. البته به این معنا که اخبار خوبی را گزارش می کنند نه این که در قیام مردم دخالت می کنند. شاید در کشورهای اروپایی  نیز اگراطلاع سرانی به مردم بهتر صورت گیرد مردم به تظاهرات توده ای برخیزند.  

 

منبع" روزنامه "دنیای جوان"

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©