Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲
نوزادان «گرسنه» ایرانی در انتظار شیر خشک

نوزادان «گرسنه» ایرانی در انتظار شیر خشک

 

نیکی محجوب

 

بی‌بی‌سی

 

 

تامین شیر خشک برای نوزادانی که حساسیت‌های مختلف دارند با مشکل روبرو است. حتی با افزایش قیمت هر قوطی به ۱۲ هزارتومان نیز شیرخشک‌های خاص کمیاب است

 

"دخترم اسهال داشت، باید شیرخشک خاصی براش تهیه می‌کردم، تمام داروخانه‌ها را گشتیم اما در بازار نبود، آنقدر وضعیت دخترم حاد شد که مجبور شدیم در بیمارستان بستری‌اش کنیم و با استفاده از دارو و سرم بهبود پیدا کرد."

 

مادر یکی از نوزادان ایرانی که شیرخشک مصرف می‌کند با ابراز نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخشک و کمبود برخی از انواع این ماده برای نوزادان به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "دخترم شیرخشک داخلی می‌خورد، در این خصوص با کمبود روبرو نشدیم اما برای پیداکردن شیر خشک خاص با مشکلات فراوانی روبرو هستیم. مسئله دیگر گرانی شیرخشک است، پیشتر شیر را حدود شش هزارتومان می خریدیم، اما در حال حاضر قیمت آن به ۱۰ تا ۱۱ هزارتومان افزایش یافته است."

مطالب مرتبط

 

    کمبود شیرخشک در ایران 'محسوس است'

 

پیشتر رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران، هفتم آبان ماه گفته بود که توزیع برخی از اقلام شیرخشک محدود شده و قیمت برخی از شیرخشک‌ها که ساخت داخل است نیز افزایش یافته است.

 

یکی از داروخانه‌داران در تهران نیز با تائید مسئله کمبود برخی از انواع شیرخشک‌های خارجی و افزایش قیمت آن در داروخانه‌ها گفت: "شیر خشک داخلی در بازار وجود دارد، اما تامین شیر خشک برای نوزادانی که حساسیت‌های مختلف دارند با مشکل روبرو است. حتی با افزایش قیمت هر قوطی به ۱۲ هزارتومان نیز شیرخشک‌های خاص کمیاب است."

 

به اعتقاد کارشناسان، مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایران و صادر نشدن اسناد اعتباری در پرداخت پول به وجود آمده، عملا خرید از اتحادیه اروپا و شرکای آن را به صفر رسانده است و داروها و کالاهای موجود در بازار پزشکی، به خریدهای قبلی مربوط می شود.

 

نسرین، مادر یک نوزاد دیگر در تهران نیز با اشاره با مشکل تامین برخی از اقلام شیرخشک خارجی در ایران گفت: "اس‌امآی، شیرخشک نوزادان از بدو تولد تا شش ماه، به شدت گران شده است، من هر بار به داروخانه مراجعه می‌کردم، دو تا سه عدد می‌خریدم، اما وقتی شنیدم کمیاب شده ۲۰ قوطی خریداری کردم و زمانی که تمام شد، دیگر پیدا نشد و در همان زمان نیز پسرم از شیر خشک گرفته شد."

 

    "شیر خشک داخلی در بازار وجود دارد، اما تامین شیر خشک برای نوزادانی که حساسیت‌های مختلف دارند با مشکل روبرو است. حتی با افزایش قیمت هر قوطی به ۱۲ هزارتومان نیز شیرخشک‌های خاص کمیاب است"

 

یک مادر ایرانی

 

به گفته برخی صاحبنظران، تحریم‌ها در برخی مواد اولیه ضروری برای تولید دارو ممکن است موجب رونق قاچاق دارو و سوءاستفاده شود.

 

نسرین در خصوص قیمت این نوع شیر خشک گفت: "قیمت اس‌ام‌آی در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما با توجه به کمیاب شدن آن، یکی از دوستانم که فرزند پنج ماهه‌اش گرسنه مانده بود و از مشهد سفارش داده تا این شیرخشک را برایش بفرستند، برای هر قوطی ۲۵ هزارتومان پرداخت کرده است."

 

در پی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، بارها این بحث مطرح شده که این تحریم‌ها شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شود، اما شرایط به وجود آمده و ممنوعیت‌های مالی و کمبود برخی مواد اولیه ساخت داروها سبب شده است که برخی از اقلام دارویی و مواد غذایی در ایران قابل تامین نباشد.

 

مادر یک نوزاد دیگر نیز با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده گفت: "شیر خشک مسئله حیاتی برای نوزاد است، مسئولان می‌گویند در بازار موجود است، داروخانه‌ها می‌گویند موجودی ندارند، من وقتی نوزادم از گرسنگی گریه می‌کند، چه باید بکنم؟"

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©