Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ برابر با  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱  برابر با ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲
کنفرانس اول مبارزه طبقاتی برگزار شد

 

کنفرانس اول مبارزه طبقاتی برگزار شد

 

کنفرانس اول گروه کمونیستیِ «مبارزه طبقاتی» که میکوشد صدایی مارکسیستی برای کارگران و جوانان ایران باشد در تبعید،  در لندنِ انگلستان، برگزار شد. نمایندگان کنفرانس از انگلستان، سوئد و کانادا باضافهی رفیق فرد وستون، از طرف دبیرخانهی بینالمللیِ «گرایش بینالمللی مارکسیستی» در این کنفرانس حاضر بودند. امکان شرکت اسکایپی برای بعضی از رفقای مقیم کانادا که امکان حضور فیزیکی در کنفرانس را نداشتند فراهم بود.

 

اولین بحث را رفیق حمید علیزاده در مورد سند «چشماندازهای ایران» آغاز کرد. رفیق حمید، نویسندهی پیشنویس سند، بحث را از چشماندازهای سرمایهداری در سطح جهانی و اوضاع سیاسی خاورمیانه آغاز کرد و سپس به اوضاع مشخص اقتصادی و سیاسی ایران پرداخت. در حالی که نظام سرمایهداری در سطح جهانی در بحرانی شدید و عمیق به سر میبرد، شاهد رشد جنبشهای انقلابی در منطقه و جهان هستیم. اگر در آغاز سال ۲۰۱۱ این انقلاب عرب بود که دورهی جدیدی از تاریخ جهان را گشود، در حال حاضر شاهد وضعیت پیشاانقلابی در کشورهای جنوب اروپا همچون یونان و اسپانیا هستیم که همراه با به میدان آمدن صدها هزار نفرهی طبقهی کارگر و جوانان این کشورها بوده است. در ایران، شاهد به بنبست رسیدن کامل سرمایهداری بودهایم. وضعیت فجیع اقتصاد ایران که با تحریمهای اقتصادی غرب تشدید شده است به گسترش فقر و تخریب استانداردهای زندگی کارگران و زحمتکشان و حتی طبقات متوسطِ ایران منجر شده است. در بعد سیاسی، جمهوری اسلامی شاید توانسته باشد جنبش انقلابی سال ۸۸ را سرکوب کرده باشد، اما این کار را تنها به قیمت تشدید تشتت و اختلافات خود در بالا انجام داد که بیشترین تبلور خود را در قائله و تضاد علنی احمدینژاد و خامنهای یافته است. نتیجه آنکه دیر یا زود شاهد عروج مجدد جنبش انقلابی تودهها علیه شرایط موجود خواهیم بود؛ با این تفاوت که اینبار جنبش در سطحی بالاتر و با حضور مستقیمتر تودههای کارگر و زحمتکش، به همراه خواستههایشان، همراه خواهد بود. پس از دخالت رفقای مختلف در بحث، سند «چشماندازهای ایران-۱۳۹۱» با ترمیمات و اضافاتی تصویب شد و قرار به انتشار عمومی آن شد.

 

بحث بعدی کنفرانس را رفیق آرش عزیزی در مورد وضعیت تشکیلاتی «مبارزه طبقاتی» و راه پیش روی گروه ارائه داد. گروه کوچک ما چون نهال نوپایی است که تازه در ابتدای کار خود قرار دارد اما تا همینجا توانسته بعضی بنیانهای گروهی مارکسیستی را با ثابتقدمی و اعتماد به نفس بسازد. در اینکه طبقه ی کارگر ایران بیش از هر زمان و بیش از هر چیز به حزب و رهبری مارکسیستی احتیاج دارد، شکی نیست. در جریان جنبش ۸۸ دیدیم که تودههای ایران از فداکاری و قهرمانی و مبارزه هیچ چیز کم نگذاشتند. تنها فقدان رهبری بود که به عدم پیروزی جنبش و شرایط فجیع کنونی منجر شد. اگر حزبی مارکسیستی با چند هزار کادر در جریان جنبش «سبز» وجود داشت، امروز میتوانستیم صحبت از انقلاب سوسیالیستی در ایران بکنیم. «مبارزه طبقاتی» میکوشد نطفههای این حزب و رهبری را بسازد، با استواری کامل بر افکار مارکسیستی و رویکرد گشادهرو به سوی تودهها و کارگران ایران. برای این کار جذب اولین نیروها در این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است. رفقای مقیم کشورهای مختلف تجربیات مختلف خود را در کار دشوار جذب و ساختن این اولین نیروها در شرایط تبعید بیان کردند. رفیق فرد وستون، که از طریق مترجم در مباحثات شرکت میکرد، از کار دشوار ساختن گرایش مارکسیستی در ایتالیا در اواخر دههی ۱۹۷۰ سخن گفت که خود نقشی کلیدی در آن داشت. فرد یادآوری کرد گروه «فالچه مارتلو» (داس و چکش) که امروز گرایش مارکسیستی قدرتمندی درون جنبش کمونیستی ایتالیا، با صدها عضو و هوادار، است، نیز روزی از همینجا و با تعدادی اندک آغاز به کار کرد. رفیق فرد در ضمن از تجربهی گروه «جد و جهد» (مبارزه) در پاکستان گفت که امروز با قریب ۳۰۰۰ عضو از بزرگترین سازمانّهای مارکسیستی کشور است. «جد و جهد» نیز مثل ما کار خود را در زمان دیکتاتوری اسلامگرای ضیاالحق در تبعید آغاز کرد. پس از سقوط ضیا، تنها سه رفیق از حوزههایی که گروه در اروپای غربی ساخته بود به پاکستان بازگشتند اما با توجه به بنیانهای مارکسیستی، انضباط و روحیهی انقلابی توانستند به سرعت گرایش مارکسیستی قدرتمندی بسازند.

 

پس از آن، بحثی در مورد وضعیت مالی سازمان و وضعیت انتشارِ نشریه و وبسایت ارائه شد. در ضمن «دفترچهی عضویت» سازمان نیز به تصویب کنفرانس رسید تا از این پس در اختیار اعضای کنونی و جدید قرار بگیرد.

 

کنفرانس اولِ «مبارزه طبقاتی» تنها اولین قدم در راه صعب و دشوار ساختن نیروهای ما در ایران است. تاکید همگی رفقا بر لزوم اعتماد به نفس، شور و شوق و نشاط در کار پخش افکار و ساختن نیروهای مارکسیسم بود. «مبارزه طبقاتی» دست یاری و همکاری را به سوی تمام کسانی که با افکار آن موافقند، دراز میکند.

 

 

۱۲ نوامبر ۲۰۱۲

«مبارزه طبقاتی»، صدای مارکسیستی کارگران و جوانان ایران

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©