Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۰۹ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱  برابر با ۰۹ جولای ۲۰۱۲
با اتحاد و همبستگی طبقاتی و بین‌المللی

با اتحاد و همبستگی طبقاتی و بین‌المللی

سدّی مستحکم در برابرخطر جنگ

وسیاست های هژمونی طلبان داخلی و خارجی ایجاد کنیم !

 

علی یوسفی

 

مناقشه بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی  به مرحله ای جدید و خطرناکی رسیده است . مذاکرات اتمی با تهران عملاً به بن بست رسیده  وهمزمان  تحریم های اقتصادی شدیدتری از طرف غرب علیه ایران وضع شده اند .  خطر حمله نظامی به ایران ، با توجه به تهدیدات همواره باراک اوباما مبنی براینکه اگر جمهوری اسلامی خواسته های غرب را اجابت نکند ، همه طرح ها از جمله طرح " حمله نظامی به ایران " همچنان بروی میزخواهند بود ، حالا دیگر بیش از هرزمانی  جدی تر شده است . در این میان رهبران نابخرد و ضدمردمی جمهوری اسلامی به واقع یکی ازآتشبیاران جدی وقوع چنین جنگی بشمار می روند . تهدیدات روزمره جمهوری اسلامی، از جمله تهدید به بستن " تنگه هرمز" و برگزاری مانورهای نظامی متحدد ، کمک های فراوانی به پیشبرد سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا و متحدینش کرده و می کند . لازم به تکرار مجدد نیست که  وقوع چنین جنگی بی شک علاوه بر خسارات جانی و مالی فراوانش که بروی مردم کشورمان وارد می‌کند ، همچنین ضربات جبران ناپذیری نیز بر مبارزات آزادیخواهانه وبرابری طلبانه علیه رژیم استبدادی جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد . براستی چرا آمریکا در براه انداختن چنین جنگی در خاورمیانه جدیت غیرقابل وصفی از خود نشان می‌دهد ؟ .

مقامات آمریکائی طی همین هفته گذشته جزئیات تازه ای از افزایش کمّیت و کیفیت نیروهای نظامی خود را در خلیج فارس ، به بهانه کنترل و ایجاد سپر دفاعی  برای عبور و مرور کشتی های حمل و نقل ، با نیوریوک تایمز در میان گذاشته اند . براین اساس علاوه بر ناوهای هواپیمابر " آبراهام لینکلن " و " انترپرایز "، که هم اینک با همه تجهیزات و نیروهای نظامی در منطقه حضور دارند ، بر کشتی های مین یاب ، بمب افکن های اف-22 و هواپیماهای جنگنده اف-15 نیزافزوده شده است . تنها همین جنگنده های ضد راداراف-22 ، به دو بمب 1000 پوندی، موشک های هوا به زمين و موشک های جستجوگرمجهزهستند . حضور قایق های شناور آمریکا در آبهای آزاد ، با قابلیت های چندجانبه شان ، ازجمله استقرار و نقل و انتقال سریع کماندوها ، می توانند در هر زمانی بدون اینکه مورد بازخواست کشوری قرار گیرند ، اقدام به انجام عملیات نظامی در ایران کنند .

یک مقام بلند پایه وزارت دفاع به تایمز گفته است : " در اینجا مسئله اصلا برسر برنامه اتمی رژیم ایران نیست ، بلکه مسئله ، ناکام کردن جمهوری اسلامی درتلاشهای هژمونی طلبانه اش در منطقه می باشد . ما می‌خواهیم از طریق مارش چندجانبه خود ، هم قدرت نظامی خود را نشان دهیم و هم می خواهیم به همه دوستان و متحدین خود بگوئیم که آمریکا در منطقه خاورمیانه مراقب و حاضر به یراق است . هر چند که نباید فراموش کرد که توجه ویژه ما همواره بروی کل آسیا متمرکزبوده و خواهد بود. "

ازهمین اصطلاح " توجه ویژه به آسیا " آن‌ها می توان دریافت که ادعاهای آمریکا در مورد خطر هسته ای شدن جمهوری اسلامی تنها بهانه بوده است . بنابراین ، هدف گسترش بلامنازع هژمونی امپریالیستی در مناطق نفتی خاورمیانه ، آسیای میانه و مرکزی است و در این میان ایران مانعی در راه رسیدن به این هدفشان است . اصطلاح" توجه ویژه به آسیا " می تواند همه اقدامات دیپلماتیک و نظامی از سوی دولت اوباما را توضیح دهد . آن‌ها می‌خواهند با به کنترل درآوردن همه راهها ، برای چین محدودیت‌های جدی برای رسیدن به انرژی مورد نیازش ایجاد کنند ، چراکه یکی از اهداف مقدم آمریکا جلوگیری ازگسترش نفوذ این کشور است . این کار تنها از طریق نشان دادن  برتری نظامی و استراتژیکی در منطقه خاورمیانه و کنترل راه های کشتی رانی جنوب آسیا و همه راههای منتهی به بنادر چین امکانپذیر خواهد بود . به نظر می رسد که دولت آمریکا ، هم اینک ، به آخرین ایستگاه " چنین توجه ویژه ای " رسیده و خطر جدی شدن جنگ  و برخورد با جمهوری اسلامی نیز از همین جا ناشی می شود .

گفتنی ست که آغاز روی کار آمدن اوباما و دولتش همراه بوده است  با  تعقیب سیاست چماق و شیرینی در قبال جمهوری اسلامی . جزئیات کامل چنین سیاستی بطور کامل از سوی " مرکز امنیت ملی و فراملیتی " آمریکا در سال ۲۰۰۸ انتشار یافته بود . گزارشی که یکی از نویسندگان اصلی اش دنیس روس بود ، که بعدها به یکی از مشاوران اصلی اوباما در زمینه مسائل ایران انتخاب شد . این دوره  با سیاست‌های محدود تشویق و ترغیب جمهوری اسلامی به عقب نشینی و سیاست های نامحدود تحریم های اقتصادی و تهدیدات نظامی همراه بود . هرچند که رویکرد اولی ، یعنی تشویق و ترغیب محدود ، هیچ موقع واقعا جدی نبوده است . آنها از این طریق تنها می خواستند مهمترین متحدین اروپائی خود را همسو با خودشان نگه دارند . همانهائی را که براثر سیاست های هار جورج بوش از آمریکا فاصله گرفته بودند . نیات واقعی اوباما از زمانی خود را بطور آشکار نشان داد که بهمراه انگلیس ، فرانسه و آلمان کارزار" تغییر رژیم " در ایران را در پیش گرفت . کارزاری که بظاهر در حمایت از جنبش ضداستبدادی مردم ایران در سال ۸۸ همراه بود و انصافا هم تا حدودی با موفقیت همراه بود ، چرا که آنها توانستند بخشی از نیروهای اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی را به دام خود بکشانند . همان هائی را که در رویای تغییر آسان رژیم جمهوری اسلامی  و بالا رفتن از نردبان قدرت ، به  " دخالت های بشردوستانه غرب " و حتی به " عملیات نظامی هدفمند و هوشمند" آمریکائی سوق داد و آن‌ها به آن دخیل بستند . بیهوده نبوده و نیست که خطر گسترش " چلبی سازی ایرانی " بحق ازسوی نیروهای اپوزیسیون طرفدار تکیه بر نیرو و اراده مردم برای براندازی جمهوری اسلامی مورد تأکید قرارگرفته و باید بگیرد.

حالا همه می دانیم که مذاکرات پنج + یک  با ایران که درماه ژوئن و در مسکو برگزار شد ، به شکست قطعی خود نزدیک شده است . چرا که جمهوری اسلامی به اولتیماتم آمریکا ، شامل توقف غنی سازی اورانیوم در حد ۲۰% ، انتقال مقدار اورانیم غنی تاکنونی خود به خارج و بستن نیروگاه فردو،  تن در نداد . حکومت جمهوری اسلامی خوب می داند با قبول چنین درخواست هائی ، با فرودآمدن درخواست های دیگر بر سرش مواجه خواهد شد . این رژیم خوب می‌داند که یکی از مهمترین درخواست های  شان شامل بازرسی های شدیدتر آژانس بین‌المللی اتمی از نیروگاههایش خواهد بود . اینکه آمریکا حتی در خلال مذاکرات اتمی با ایران حاضر نشد تا در جهت به تاخیر انداختن تحریم های اتحادیه اروپا اقدامی صورت دهد و علاوه براین حتی به برخورد قاطعانه و اقدامات تنبیهی علیه شرکت های خارجی خاطی که با بانک مرکزی ایران معامله انجام دادند، روی اورد ، خود نشان از آن دارد که آمریکا به چه میزان مصمم است تا مانعی به نام " ایران " را از سر راهش بردارد .

تنزل صادرات نفت ایران ، بر اثر اعمال تحریم ها ، که حالا به ۴۰ درصد کاهش یافته و گرانی و فقر بی سابقه ای را موجب شده است ، خودش به تنهائی اعلام نوعی جنگ و وقوع آنست . این جنگ از مدتها پیش علیه مردم ایران ، نه رژیم جمهوری اسلامی ، شروع شده  و آنان را به مرزهای فلاکت بیشتر و بیشترکشانده است . اگرچنین تحریم هائی با اقدام عملیات نظامی مستقیم همراه باشد ، آنگاه ابعاد چنین فاجعه ای را می‌توان با وضوح بیشتری مشاهده نمود .

در همان گزارش سال ۲۰۰۸" مرکز امنیت ملی و فراملیتی " آمریکا تاکید شده بود  : " ما بر این نظریم که عملیات نظامی یک اقدام شدنی است و باید بعنوان آخرین راهکار برای به عقب راندن رژیم در تهران و برای پایان دادن به برنامه های اتمی اش بکار گرفته شود ." این گزارش همچنین افزوده بود چنین عملیاتی باید نه تنها نابودی تاسیسات اتمی ، بلکه زیرساخت های صنایع نظامی ومهمات این کشور را نیز دنبال کند ، تا برای جمهوری اسلامی هیچ فرصتی برای عملیات مقابله به مثل نباشد . حالا و پس از چهار سال از مکتوب شدن این گزارش می بینیم که آمریکا با تمام ظرفیت نظامی خود در منطقه خلیج فارس حضور دارد تا نقشه های خود را به اجرا درآورد . بی جهت نیست که دولت اوباما با اعلام مانور مشترک خود با اسرائیل در ماه اکتبر و یا نوامبر ، به نام آزمایش " سیستم دفاع موشکی " به چنین تحولات پرشتابی سرعت می بخشد . آنگونه که نیویورک تایمز گزارش کرده گویا در ماه سپتامبر نیز یک مانور مشترک " مین روبی " با حضور نوزده کشور هم پیمان در منطقه خلیج  به پیش برده خواهد شد . براساس همین گزارش ، آمریکا همچنین برنامه هائی برای تقویت نظامی هر چه بیشتر کشورهای رقیب جمهوری اسلامی ، همچون عربستان سعودی و کشورهای وابسته دیگر درحوزه خلیج فارس را در دستور خود گذاشته است . همه این تحولات و تا همینجا ، آشکارا منطقه خلیج فارس را به یک انبار باروت تبدیل کرده و خواهد کرد . بخصوص که آمریکا و متحدینش ، رژیم بشار اسد را نیزتهدید به مداخله نظامی کرده اند .

بنابراین و حتی بدون فرض به نیات واقعی دولت اوباما و اینکه آغازگر حمله نظامی نخواهد بود ، کوچکترین اشتباه در محاسبات نظامی کشورهای دیگر ، همچون اسرئیل و حتی یک حادثه و افزون برآن یک برخورد نظامی کوچک و اتفاقی نیز می تواند آغاز یک جنگ فراگیر در منطقه باشد .

برای جلوگیری از بروزچنین جنگ خانمانسوزی و برای ناکام گذاشتن سیاست‌های هژمونی طلبانه آمریکا و جمهوری اسلامی ، این تنها نیروی مستقل مردم ایران و جهان هستند  که می توانند از وقوع آن  جلوگیری کنند . باید آشکارا بر این موضع پافشاری کنیم که برای این منظور و برای سرنگونی جمهوری اسلامی و بازداشتن آمریکا و متحدینش از برافروختن جنگ ، به برپائی کنفرانس ها ، سمینارها  و برگزاری  تریبونال های سوال برانگیز از سوی نمایندگان « خودخوانده  مردم ایران» ، با کمک و همیاری کشورهای امپریالیستی  ، نیازی نیست . باید و می‌توان همراه با برشمردن دلایل اصلی چنین جنگی  به افشاگری و مقابله با آن پرداخت . باید به مردم روشن و آشکار توضیح دهیم که ماهیت امپریالیستی در گذر زمان تغییر نکرده و سرمایه داری جهانی، حکومت های استبدادی و حافظین همین نظام سرمایه داریند که عاملین اصلی چنین جنگی هستند . آنها می خواهند مردم کشورهای مختلف را به مقابله بایکدیگر بکشانند . برای جلوگیری از وقوع چنین جنگ خانمان براندازی ، تنها اتحاد طبقاتی  برادران و خواهران مان  در منطقه است که می‌توانند ، در کنار مبارزه و مقاومت بی امان علیه  رژیم استبدادی داخلی ، همزمان علیه سیاست های جنگ طلبانه امپریالیستی اقدام مشترک نمایند. ابن تنها همبستگی بین المللی است که می تواند سدی در برابر هرگونه جنگ افروزی ایجاد کند .

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©