Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۰۸ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۰۸ آوريل ۲۰۱۲
فلامینکوی اسپانیایی و اعتراض گونتر گراس

فلامینکوی اسپانیایی و اعتراض گونتر گراس

صادق افروز

دو اثر هنری و ادبی این هفته نقل محافل سیاسی و ادبی بودند .در فیس بوک و تویتر هرجا که می رفتی این دو اثر را می دیدی .اولی رقص فلامینکوی رقصندگان اسپانیایی در یک بانک بود که خطاب به کل نظام بانکی و سرمایه داری می گفتند تو همه را بردی و ما را باجیب خالی اینجا گذاشتی . بانکرو ، بانکرو (۱) تو با کشتی تفریحی مجللت در ساحل و ما با جیب خالی اینجا در خیابان   ، بانکرو بانکرو.تو قرص نان را بردی و برای ما تنها سوراخ وسط نان باقی ماند. بانکرو ، بانکرو . و دومی شعر شاعر آلمانی گونتر گراس بود که چنان ککی در تنبان رهبران سیاسی دنیای سرمایه داری انداخت که قروچه رفتن دندان هایشان را می شد شنید و اخم ابروان در صورت در هم رفته شان را می شد تصور کرد .

رقصندگان قلامینکوی اسپانیایی به جای برگزاری رقص در کلوپ شبانه و فروش بلیط ، تصمیم گرفتند با همه قربانیان سیستم بانکی هم آوازی کنند و هنرشان را در خدمت مبارزه با این سیستم ضد انسانی قرار دهند .آنها محوطه داخلی بانکی در اسپانیا را به عنوان صحنه برگزیدند و با رقص شان حرف دل میلیون ها قربانی سیستم بانکی نظام سرمایه داری را بیان کردند .چه زیبا و دلنشین .

گونتر گراس شاعر آلمانی ، علیرغم اینکه جنایات فاشیسم هیتلری ، هنوز روشنفکران آلمانی را در انتقاد از دولت اسرائیل به تردید  وا می دارد ، تابوی انتقاد از اسرائیل را شکست و از دولت اسرائیل انتقاد کرد .انتقاد گونتر گراس  ، سیاستمداران بسیاری را به واکنش واداشت .سیاستمداران طرفدار اسرائیل او را به دلیل انتقاد از برنامه های اتمی اسرائیل مورد حمله قرار دادند. بعضی ها پا را فراتر گذاشته ، خواهان محاکمه او شدند .شعر گراس به گونه ای  نوشته شده بود که هم جمهوری اسلامی و هم اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده بود ولی کفه سنگین و اصلی انتقاد علیه دولت اسرائیل بود .رژیم ایران که در جستجوی متحدین بین المللی تلاش مضاعفی را از مدتی پیش آغاز کرده و سعی می کند در جنبش ضد جنگ در اروپا و آمریکا برای خود متحدینی دست و پا کند ، قسمت های مربوط به انتقاد از رژیم ایران را بطور کامل سانسور کرد .به این قسمت از شعر توجه کنید :

It is the alleged right to first strike
That could annihilate the Iranian people--
 
Enslaved by a loud-mouth
And guided to organized jubilation--
Because in their territory,
It is suspected, a bomb is being built.


زدن ضربت اول حقی شمرده می شود 
-
که احتمالا به محو ایرانیانی
که توسط یک لاف زن به بردگی گرفته شده اند
و به شادمانی های سازمان داده شده هدایت می شوند-

منجر می شود
زیرا در کشورشان
احتمالا بمبی در حال ساخته شدن است

 

 مطبوعات جمهوری اسلامی ، این به بردگی کشیده شدن مردم و رهبر لاف زن که در شعر گونتر گراس معلوم نیست احمدی نژاد است ، خامنه ای است و یا کل نظام جمهوری اسلامی است  ولی به هر حال به رهبری در جمهوری اسلامی اشاره دارد  و تظاهرات ساختگی از پیش سازمان داده شده را بطور کامل سانسور کرده اند .به این ترجمه که در سایت تابناک محسن رضایی به چاپ رسیده توجه کنید:


موضوع، حق ادعایی در (وارد کردن) ضربۀ اول است،

که پهلوان پنبه ای آن را به یوغ خود کشیده

و به هیاهویی سازمان یافته (تبلیغات) در آورده

که خلق ایران گویا باید نابود گردد، چون در حوزۀ قدرتش، ساختن

یک بمب اتمی مورد ظن و گمان است (۲).

 این ترجمه ، آگاهانه خواننده را به گمراهی می کشاند .در شعر گراس رهبر لاف زن ایرانی که ایرانیان را به بردگی کشانده است مورد اشاره است . در ترجمه تابناک این پهلوان پنبه معلوم نیست چه کسی است و چه چیزی را به یوغ کشیده است .گونتر گراس با آگاهی در عین انتقاد از رژیم اسرائیل  ، با رژیم ایران که مردم را به بردگی کشیده است موضع گیری می کند .مطبوعات رژیم ایران این قسمت را حذف کرده ، شعر گونترگراس را به یک اثر ضد اسرائیلی صرف تبدیل می کنند تا مصرف سیاسی تبلیغاتی داشته باشد .

گونترگراس به عنوان یک نویسنده و شاعر متعهد نمی خواهد ساکت باشد .می گوید ساکت بودن دیگر بس است .چرا باید ساکت باشم و آنچه را در جنگ ها بکار می برند پنهان کنم و تنها در پایان جنگ یادداشتی باشم. گونترگراس با گفتن این جملات اتهام همیشگی و شناخته شده آنتی سمیتیزم را به جان می خرد و از حقیفت دستیابی اسرائیل به سلاح اتمی و خطرات ناشی از تهدید اتمی سخن می گوید .

فلامینکوی رقصندگان اسپانیایی در بانک و شعر گونترگراس، بار دیگر نشان داد هنر و ادبیات چه نقش اساسی و نیرومندی در مبارزه علیه دشمنان بشریت می توانند ایفا کنند .اگر طبقات حاکم با در دست گرفتن رسانه ها و به خدمت گرفتن هنرمندان و نویسندگان خود فروخته ، نظام خود را ابدی جلوه می دهند ، هنرمندان و نویسندگان متعهد و مترقی با یک حرکت کوچک ، پوشالی بودن این نظام ها را عیان می کنند . شاعر ۸۲ ساله آلمانی با چرخش قلم به دنیا و بخصوص به آن بخش از جنبش ضد جنگ خاطر نشان می کند که فریب تبلیغات ضد امپریالیستی جمهوری اسلامی را نخورند زیرا این رژیمی است که مردمانش را به بردگی کشانده است و نمایش های دروغین خیابانی درست می کند و به میلیون ها نقر در سراسر جهان که تحت تاثیر تبلیغات ساخته و پرداخته طرفداران اسرائیل و بخصوص هالیوود و سینمای آمریکا ، می پندارند اسرائیل رژیمی مترقی و مردمی است ، بی اعتنایی اسرائیل به مقررات بین المللی در زمینه سلاح های اتمی را متذکر می شود . نویسنده ۸۲ ساله که در زمان کهولت به آرامش بسیاری احتیاج دارد ، به ندای وجدانش پاسخ می دهد و می گوید بیش از این نمی تواند ساکت بماند .او می داند که وز وز های گوش خراش محافل ارتجاعی طرفدار اسرائیل را خواهد شنید ولی با تمام این ها ،  درد سر را به جان می خرد.

هفتم آوریل ۲۰۱۲ُ

1. برای دیدن فلامینکوی رقصندگان اسپانیایی به این لینک نگاه کنید

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=72jYiDLKa1k

2.ترجمه قلابی و دلبخواهی تابناک محسن رضایی

http://www.tabnak.ir/fa/mobile/236324

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©