Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ برابر با  ۱۹ مارس ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱  برابر با ۱۹ مارس ۲۰۱۳
يک محاسبه ساده اما وحشت انگيز

يک محاسبه ساده اما وحشت انگيز

 

راهنمای تهيه خوراک با دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی

 

 

«يک خانوار ۴ نفره به طور ميانگين ۲۰ کيلو برنج در ماه مصرف مي‌کند و اگر بخواهد هر ۳ وعدهٔ غذايی خود را با «برنج خالی» سر کند اين ميزان به ۵۰ کيلو در ماه مي‌رسد./ قيمت هر کيلو برنج آن هم از نوع نامرغوب و بي‌کيفيت حداقل ۵ هزار تومان است، بنابراين هزينهٔ تهيهٔ «خوراک شاهانه» برای يک خانوار ۴ نفره در ماه به ۲۵۰ هزار تومان مي‌رسد.»

 

 

هفتهٔ گذشته حداقل مزد سال ۹۲ در شورای عالی کار تصويب شد. مطابق مصوبهٔ اين شورا، مزد کارگران با ۲۵ درصد افزايش به ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان رسيد .به گزارش ايلنا، اين افزايش ۲۵ درصدی در حالی اتفاق مي‌افتد که نرخ رسمی تورم به روايت بانک مرکزی ۳۱/۷ درصد است. البته برخی مقامات کارگری بر اين باورند كه نرخ تورم در سبد معيشت خانوار کارگری به ۱۵۰ درصد نيز مي‌رسد.

 

در چنين شرايطی گروه كارگری ايلنا لازم ديد با مقايسهٔ دستمزد دريافتی کارگران در سال آتی و هزينهٔ «خوراک حداقلی» يک خانوار ۴ نفره، تصويری از زندگی كارگران در سال آينده (حتی در صورت تثبيت تورم) در مقابل چشم مردم و مسئولان قرار دهد.

 

با نان و پنير چطور مي‌گذرد؟

 

«نان و پنير»، خوراکی حداقلی و از ساده‌ترين وعده‌های غذايی محسوب مي‌شود. اگر يک خانوار ۴ نفره بخواهند وارد يک دوره رياضت اقتصادی شوند و يک ماه تمام در هر ۳ وعدهٔ غذايي، تنها نان و پنير بخورند با اين فرض که به صورت روزانه ۶ عدد نان سنگگ و يک بسته پنير سفيد مصرف شود، بايد بالغ بر ۲۳۴ هزار تومان هزينه کنند.

 

قيمت يک بسته پنير سفيد در بازار در کمترين حالت ۴۲۰۰ تومان است و تهيهٔ هر عدد نان سنگک ۶۰۰ تومان هزينه بر مي‌دارد بنابراين هر روز برای سه وعده غذای يك خانوار چهار نفره (متوسط خانوار طبق قانون كار) ۷۸۰۰ تومان خرج مي‌شود. اين مبلغ در يک ماه به ۲۳۴ هزار تومان مي‌رسد که تقريبا نصف حقوق دريافتی کارگران است.

 

اين در حالی است که اخيرا يکی از روسای سه تشکل کارگری کشور از آمار ۵۷ درصدی کارگرانی که با حقوق کمتر از مصوبهٔ شورای عالی کار مشغول به کارند خبر داده است. شايد اگر چنين آماری به مسئولان ارائه شود در مورد مزايای «نان و پنير» به عنوان يک وعدهٔ غذايی سالم سخنرانی کنند.

 

با املت چطور؟

 

حال بياييد فرض کنيم يک خانوار ۴ نفری بخواهند در تمام ماه، تنها «گوجه و تخم مرغ» يا اصطلاحا‌‌‌ همان «املت گوجه» بخورند. با اين فرض که به صورت روزانه يک کيلو گوجه فرنگی و ۱۲ عدد تخم مرغ (هر وعده ۴ عدد تخم مرغ - به ازای هر نفر يك عدد) مصرف شود.

 

هر شانه تخم مرغ به طور متوسط ۷ هزار تومان است، بنابراين قيمت يک عدد تخم مرغ نزديک به ۲۵۰ تومان و قيمت ۱۲ عدد تخم مرغ ۴ هزار تومان مي‌شود. همچنين يک کيلو گوجه فرنگی را مي‌توان با قيمتی معادل ۱۷۰۰ تومان در بازار تهيه کرد. بنابراين هزينهٔ يک ماه مصرف کردن «املت گوجه» برای يک خانوار ايرانی ۱۴۱ هزار تومان هزينه بر مي‌دارد.

 

با برنج سفيد...؟

 

شايد کارگری تصميم بگيرد برای خانواده‌اش زندگی «شاهانه» راه بيندازد و در تمام وعده‌های غذايی «برنج خالی» مصرف کنند. در اين صورت او بايد بيش از نصف حقوق دريافتی خود را هزينه کند. يک خانوار ۴ نفره به طور ميانگين ۲۰ کيلو برنج در ماه مصرف مي‌کند و اگر بخواهد هر ۳ وعدهٔ غذايی خود را با «برنج خالی» سر کند اين ميزان به ۵۰ کيلو در ماه مي‌رسد.

 

قيمت هر کيلو برنج آن هم از نوع نامرغوب و بي‌کيفيت حداقل ۵ هزار تومان است، بنابراين هزينهٔ تهيهٔ «خوراک شاهانه» برای يک خانوار ۴ نفره در ماه به ۲۵۰ هزار تومان مي‌رسد.

 

 

توقف‌گاه لبخند

 

مي‌توان اين بازی را ادامه داد. مي‌توان اين ليست را کامل‌تر کرد. مي‌توان به هزينهٔ خوراک حداقلي، هزينه‌های مهم ديگری همچون مسکن، پوشاک، تحصيل، بهداشت و... را اضافه كرد تا به نتايج تاسف باری رسيد. مي‌توان شورش را درآورد. مثلا با مثله كردن رقم حداقل دستمزد (كه شامل ۸۰ درصد كارگران قرارداد موقت كشور مي‌شود) و تقسيم آن در ساير هزينه‌های جاری زندگي، به ارقام مضحكی رسيد و «دم عيدی» موجبات شادی و سرور را برای كاربران فراهم كرد.

اما حقيقتی كه كارگران در سال گذشته با نوسانات ديوانه‌وار بازار ارز و طلا تجربه كردند، و آنچه با دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی و تورم لگام گسيخته به طور حتم در سال آينده تجربه خواهند كرد لبخند را بر صورت مي‌خشكاند. اين بازی را همين جا تمام مي‌كنيم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©