Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۱۷ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱  برابر با ۱۷ ژانويه ۲۰۱۳
ترور سه فعال سیاسی کرد در پاریس

ترور سه فعال سیاسی کرد در پاریس

صادق افروز

Thousands of Kurds have staged a rally in Paris to protest the killing of three Kurdish activists.

ترور سه فعال سیاسی کرد در فرانسه ، مسئله عدم امنیت جانی تبعیدیان سیاسی در غرب ، فعال شدن باند های ترور و نحوه نگرش سازمان های امنیتی غرب به این فعالیت ها را مجددا بطور بسیار وسیعی در سطح جهان مطرح کرده است .چند سالی بود که این ترور ها فروکش کرده بود . در دهه 70 و 80 با اوج گرفتن مبارزه فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی ، فعالین سیاسی فلسطینی ؛ هدف حملات باند های ترور اسرائیلی قرار می گرفتند .محمود الهمشهری ( ترور شده در پاریس در سال 1972). غسان کنفانی شاعر معروف و محبوب فلسطینی ها ( ترور شده در بیروت در سال 1972) ، ابو جهاد ( ترور شده در تونس در سال 1988 )  از جمله تبعیدیانی بودند که توسط باند های ترور اعزامی رژیم صهیونیستی در این سال ها  به قتل رسیدند . (1) با روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی در ایران و تعقیب و دستگیری و شکنجه و آزار مخالفین چپ و دمکرات ، موج وسیعی از مهاجرت به خارج از ایران و فعالیت سیاسی در خارج از ایران بر علیه رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی آغاز شد .در دهه 80 میلادی این جمهوری اسلامی بود که با اعزام دسته های ترور ، مخالفین خود را به قتل می رساند . ترور شاهپور بختیار  در پاریس در سال 1991 ترور رهبران کرد مخالف رژیم  ، عبدالرحمن قاسملو در اتریش در سال 1989  از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران ، ترور شرفکندی و همراهانش در برلین آلمان در سال 1992 ،  ترور غلام کشاورز از رهبران حزب کمونیست ایران در قبرس  ،ترور بهمن چیتگر از سازمان توفان ، ترور فریدن فرخزاد ، خواننده و فعال سیاسی مقیم آلمان ، ترور کاظم رجوی و بسیاری از دیگر نشان داد که در دهه 80 باند های مخوف ترور اعزام شده از ایران برای کشتار رهبران سیاسی مخالف ، جایگزین فعالیت ماموران امنیتی اسرائیلی شده است .ترور چند نفر از رهبران مخالف کرد توسط باند های اعزامی جمهوری اسلامی همچنین خاطر نشان ساخت  که این رژیم برای مقابله با مسئله کرد ها  در ایران از تاکتیک ترور رهبران سیاسی تبعیدی استفاده می کند .

اما مسئله کرد محدود به ایران نیست .کردها در 4 کشوری که بصورت گسترده در آن زندگی می کنند ، یعنی ایران ، عراق ، سوریه وترکیه با رژیم های حاکم در این کشور ها درگیری دارند .

با سرنگونی رژیم شاه  در سال 1979 در ایران جنب و جوش خاصی در مناطق  محروم کرد نشین ایران آغاز شد .با استفاده از خلعی که ضربه خوردن ماشین سرکوب شاه ایجاد کرده بود .سازمان های سیاسی کرد به سرعت رشد کردند و برای محافظت از پیروزی های بدست آمده خود را مسلح ساختند . ولی جمهوری اسلامی به سرعت بر ترک های ایجاد شده در ماشین سرکوب سیستم سرمایه داری فائق آمد و با اعزام ارتش و نیروهای مسلح تازه تاسیس شده به جنگ کرد ها رفت .در جنگ های خونینی که چند سال بطول انجامید هزاران نفر از مبارزین کرد به قتل رسیدند و هزاران نفر دیگر مجبور به مهاجرت شدند .ترور فعالین سیاسی کرد در اروپا که به سازمان دادن مقاومت و ادامه مبارزه بر علیه جمهوری اسلامی مشغول بودند در ادامه چنین برخورد هایی به وقوع پیوست .

یک سال قبل از سرنگونی رژیم شاه ، کردهای مقیم ترکیه نیز به مبارزه خود ابعاد جدیدی بخشیدند . در همین سال چند نفر از فعالین سیاسی کرد ،  PKK را تاسیس کردند .از جمله کسانی که در تاسیس این سازمان نقش داشتند به غیر از عبدالله اوجالان که در حال حاضر زندانی رژیم ترکیه است، سكينه جانسيز بود که در جریان ترور های پاریس  همراه دو تن از همرزمان خود به نام های لیلا سولمازو فیدان دوغان به قتل رسید .آنچه بر عامل و علت قتل این سه مبارز کرد سایه و ابهام می اندازد  و تئوری های متعددی را پیرامون عاملین این قتل ها مطرح می سازد ،  اوضاع بسیار پیچیده خاورمیانه در شرایط کنونی است .این پیچیدگی از آنجا ناشی می شود که  دولت ترکیه در ایمرالی با عبدالله اوجالان زندانی در حل مذاکره صلح  برای خاتمه دادن به رویارویی مسلحانه است . برخی از نتیجه گیران عجول سیاسی بر این باورند از آنجا که ترک های ناسیونالیست زیر بار صلح با کرد ها نمی روند ، خواهان متشنج کردن اوضاع برای به شکست کشاندن مذاکرات صلح هستند .برخی دیگر انگشت اتهام را  با توجه به سابقه درگیری بین دولت ترکیه و  کردها بسوی دولت ترکیه می گیرند ، گروهی دیگر با توجه به جنگ داخلی در سوریه و درگیری دولت ترکیه در حمایت از مخالفین رژیم اسد ، دست داشتن دولت سوریه و هم پیمانش جمهوری اسلامی را در این ترور ها بعید نمی دانند .آنها معتقدند اگر PKK دست از مبارزه مسلحانه با دولت ترکیه بر دارد کار ارتش ترکیه در حمایت از مخالفین اسد و یکسره کردن کار اسد آسان تر خواهد بود ، پس این مذاکرات باید به شکست کشیده شود . به این دلائل کار حدس و گمانه زنی بالا گرفته است .ولی آنچه به نظر منطقی می آید ربط دادن مذاکرات صلح بین دولت ترکیه و عبدالله اوجالان با این ترور هاست . بیانیه EUTCC با توجه اهمیت این مذاکرات علیرغم سایه های تیره و سنگین ابهام  ، در برابر این ترور این چنین موضع گرفته است :

قتل سه تن از سیاستمداران با ارزش سیاسی ،  یک کودتا بر علیه مذاکرات سازمان داده شده در ایمرالی بین رهبر PKK ، عبدالله اوجالان و دولت ترکیه است .تراژدی پاریس نشان داد که " نیروهای تیره و سیاه " ، دشمنان صلح ،  با روند سیاسی جدید مخالفت می ورزند ، تا آنجا که به این نتیجه می رسند که چاره ای جز قتل سیاستمداران زن کردی که برای یافتن راه حل و صلح فعالیت می کنند ندارند .(2)

همین بیانیه در انتها می افزاید :

تسلیت های عمیق و قلبی ما به خانواده های سکینه ، فیدان و لیلا و به خلق کرد در سراسر جهان .نیروهای شیطانی با دست یازیدن به چنین اقداماتی قادر به شکستن اراده مردم کرد برای رسیدن به آزادی نیستند .چنین اقداماتی تنها منجر به نیرومند تر شدن در مبارزه برای کسب آزادی می شود . مبارزه خستگی ناپذیر سکینه ، فیدان و لیلا برای مردم کرد همواره در خاطر آنها باقی خواهد ماند.

14 ژانویه 2013

1.لیست ترور اسرائیلی ها

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israeli_assassinations

2.بیانیهEUTCC  به مناسبت ترور سه فعال سیاسی کرد

http://www.jadaliyya.com/pages/index/9554/statement-in-memory-of-three-kurdish-activists-kil

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©