Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴
اتحاد برای آموزش با کیفیت

اتحاد برای آموزش با کیفیت

 

علم و دانش را از كالائي شدن برهانيم

 

آموزش و پرورش  براي بقای جامعه انساني و تمدن ضروري است  از اين رو براي انجام اين امر مهم  هر يك از جوامع مختلف خودشان را موطف به تهيه شرایط آموزش براي انتقال علم و دانش  به  نسل هاي آينده ميدانستند. در زمانهاي مختلف  آموزش و پرورش همواره وظيفه كل جامعه بوده و نهادهاي آموزشي از نسلي به نسل ديگر انتقال مي يافته اند و تقريبا در تمام جوامع اين نهادها جزءاموال عمومي محسوب  مي شوند.

 

مدارس و دانشگاه ها طي نسل هاي مختلف دست به دست ميشده و در هر دوره تامين زندگي معلمان و اساتيد نيز اساسا بر عهده همان نهادهاي عمومي بوده است.

 

در چند دهه اخير نظام سرمايه داري تمام تلاش خود را به كار برده تا آنكه امر آموزش را به صورت كالائي خصوصي در آورد تا از طريق فروش علم ودانش به سود هاي كلان دست يابد، واز همين رو است كه مدارس و دانشگاه ها را به بخش خصوصي واگذار ميكنند تا علم ودانش تنها در اختيار صاحبان قدرت و ثروت قرار گرفته و كارگران و زحمتكشان از آن محروم باشند.

 

در مقابل اين امر وظيفه انسان دوستي و تعهد به انتقال علم و دانش از نسلي به نسل ديگر ايجاب ميكند كه مدافعان حقوق كارگران و زحمتكشان تمام توان خود را به كار برده تا علم و دانش را از كالائي شدن و انحصاري شدن در دست عده اي سود جو ومنفعت طلب نجات دهند. هر گونه تلاشي در اين زمينه ارزشمند و قابل ستايش است به شرط آنكه همانند ديگر تلاش هاي بين المللي به صورت دكان كاسبي جديد براي عده اي، كه از هر امر خيري براي ايجاد دكان ودستگاه براي خود استفاده ميكنند در امان بماند. آنانكه بودجه هاي نهادهائي مانند يونيسف را صرف ايجاد سمينار هاي پرزرق و برق كرده و در فرست كلاس ها مسافرت ميكنند و در هتل هاي گران قيمت اقامت ميگزينند تا درباره حقوق كودكان و محرومان از تحصيل سخنراني هاي با آب و تاب ارائه دهند و در انتها هيچ چيز به جز صورت حساب هاي كلان به نهادهاي كمك رساني ارائه نميدهند .

 

مقاله زير در جهت معرفي يكي از اين نهاد هاست كه اميدواريم به سر نوشت نهادهاي ديگري از اين قبيل دچار نشده و به صورت واقعي براي عمومي كردن امر آموزش و پرورش تلاش كند.

کانون مدافعان حقوق کارگر

 

 

اتحاد برای آموزش با کیفیت

نسرین هزاره مقدم

 

اتحاد برای آموزش با کیفیت (Unite for Quality Education) کمپینی است وابسته به سازمان جهانی آموزش (EI) که در راستای یک شعار اساسی شکل گرفته است:

“مطالبه آموزش با کیفیت همگانی باید برنامه کاری همه فعالان حوزه آموزش باشد تا آینده ای صلح آمیز، شایسته و سعادتمند داشته باشیم”.

با این کمپین، سازمان EI توانسته 30 میلیون معلم، مربی و کارمندان حوزه آموزش به همراه سازمان های همکار و همپیوند آنها و همه انجمن هایی که تامین آموزش دولتی رایگان در دستور کارشان قرار دارد را در سراسر جهان متحد کند.

به رغم گوناگونیهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، اعضای این کمپین متحد شدهاند تا عناصر آموزشی جهان آینده را به صورت زیر طراحی کنند:

- دسترسی رایگان در سراسر جهان به معلمان باکیفیت و متخصص

- استفاده از منابع و ابزارهای آموزشی مدرن

- ایجاد محیطی امن و حمایتی هم برای تدریس و هم برای یادگیری

هدف این کمپین، آگاهی رسانی به دولت ها، سازمان های غیردولتی، موسسات مالی و فعالان حوزه های مختلف مدنی در زمینه های زیر است:

- نقش کلیدی آموزش کیفی در توسعه فردی و اجتماعی

- لزوم دسترسی هر دانش آموز به آموزش با کیفیت

- درک اهمیت این مساله که آموزش باید سنگ بنای همه برنامه ریزی های دولتی و صنفی برای بعد از 2015 باشد.

- آگاهی از نقش راهبردی سازمان EI در رساندن صدای معلمان جهان به یکدیگر و ایجاد همبستگی میان آنها.

در این کمپین، از معلمان جهان و اتحادیه های آنها خواسته شده که در سه زمینه آموزش کیفی وارد کنش جدی شوند: تدریس باکیفیت، ابزارهای آموزشی با کیفیت و محیط آموزشی باکیفیت. در همین راستا، در طول سال گذشته این کمپین، سیمنارها و کارگاههای آموزشی متعددی در سراسر جهان برپا کرده است که کارگاه آموزشی 5 روزه در کابل افغانستان با موضوع استفاده صحیح از منابع آموزشی از جمله همین فعالیت ها است.

اما این کمپین چه تعریفی از آموزش کیفی دارد؟

آموزش کیفی یعنی توانمندسازی فرد فرد جامعه بر اساس توانایی ها، مهارتها و ویژگی های فردی. آموزش ابزاری است که کمک می کند هر فرد هم به عنوان یک شهروند ملی و هم به عنوان یک عضو جامعه جهانی پتانسیل لازم برای ایفای نقش موثر و سعادتمندانه را به دست آورد.

یونسکو چه تعریفی از آموزش دارد؟

تعریفی که یونسکو در 1996 از آموزش ارائه کرده، این چنین است:آموزش شریان اصلی توسعه فردی و اجتماعی است. ماموریت آن، توانمندی استعدادهای همه ما بدون هیچ استثنایی است تا به پتانسیل غایی خود برسیم و مسئولیتهای خود را در زندگی شخصی و اجتماعی برعهده بگیریم.

چند نکته مهم اینجا وجود دارد:

1-  آموزش کیفی، یک مقوله حقوق بشری است. ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر صریحا تاکید می کند که “تحصیل و آموزش، حق هر انسانی است.” منظور از آموزش هم کاملا واضح است: از اولین سالهای کودکی یعنی پیش دبستانی گرفته تا آموزش ابتدایی، متوسطه، آموزش های شغلی و ضمن خدمت و همچنین تحصیلات تکمیلی. امکان تحصیل و آموزش رایگان کیفی در همه مقاطع فوق، حق طبیعی

شهروندی است. در این اعلامیه آمده است: آموزش باید به سمت تکامل شخصیتی افراد حرکت کند، احترام به حقوق شهروندی و آزادیهای اجتماعی را به آنها بیاموزد. آموزش باید به درک متقابل، همزیستی و رویکرد صلح آمیز میان ملتها، نژادها و ادیان بیانجامد.

2- وظیفه دولتهاست که آموزش با کیفیت را برای همه شهروندان از ابتدای طفولیت (آموزش پیش دبستانی) تا بزرگسالی فراهم کنند. در واقع یونسکو معتقد است که آموزش رایگان با کیفیت، یک کالای دولتی (public good) است.

این تنها دولت ها هستند که میتوانند و البته باید، عرضه کننده آموزش رایگان، منطبق با استانداردهای جهانی باشند.

3- تحقیقات سازمان جهانی همکاری و توسعه (OECD) نشان میدهد که همه کشورهایی که استانداردهای آموزشی بالایی دارند، دارای اتحادیه های آموزشی بسیار قوی نیز هستند. این کشورها، شامل فنلاند، کره، ژاپن و استرالیا هستند. در این کشورها، اتحادیه آموزشی فقط شامل معلمان نیست، بلکه سازمانی است متشکل از مربیان، معلمان، اساتید دانشگاه و کارکنان بخش آموزش، که جدا از حل و فصل مسائل و دغدغه های صنفی کارکنان، با فشار بر دولت ها و رصدکردن عملکرد آنها، یک مطالبه اصلی را هم دنبال می کنند: دسترسی به آموزش رایگان و با کیفیت برای همه.

4-  و روشن است که اتحادیه های آموزشی قوی و منسجم، وقتی با انجمن ها و نهادهای مردمی بر سر مطالبه حق آموزش کیفی، همبسته و متحد گردند، می توانند اهرم های قویتری برای فشار بر دولت ها باشند، مطالبه حق، هرچه جمعی تر و گسترده تر باشد، کاراتر است.

 

منابع:

http://www.unite4education.org/

http://en.unesco.org/

 

(Unite for Quality Education)

برگرفته از:«کانون مدافعان حقوق کارگر»

تاریخ انتشار: اکتبر 16, 2014 – 12:27 ب.ظ

http://www.kanoonm.com/1502

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©