Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۰۹ ژوئن ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  برابر با ۰۹ ژوئن ۲۰۱۵
ایدز، قتل عام خاموش در میان کودکان کار و خیابان

 

 

ایدز،

 قتل عام خاموش

 در میان کودکان کار و خیابان

 

تهمینه بقائی

 

بر اساس اخرین تحقیقات آماری  در باره ایدز در ایران رئیس مرکز تحقیقات ایدز، دکتر مینو محرز، از شیوع گسترده اچ ای وی و ایدز در میان کودکان کار و خیابان اظهار نگرانی کرده و بیشترین راه ابتلا به ایدز در میان کودکان کار و خیابان را ، تجاوز و سوء استفاده های جنسی دانست.1

دکتر محرز  در گفتگو با ایسنا با استناد به تحقیقاتی که پیشتر بر روی هزار کودک کار و خیابان در تهران انجام شده بود اعلام کرد که از میان یک هزار کودک مورد مطا لعه 4 تا 5 در صدشان مبتلا به ایدز بوده اند. وی افزود بیشترین میزان شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان بین سنین 10 تا 18 سال است و گرچه اعتیاد یکی از راههای انتقال این بیماری در بین کودکان سنین بالا تر است اما عمده ترین طریق ابتلا ، تجاوز جنسی در میان هم دختران و هم پسران بوده است.  

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز از رشد 4 الی 5 در صدی اچ ای وی (ایدز) در میان کودکان کار و خیابان اظهار نگرانی کرده، گفت:" این در حالی است که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک دهم در صد است اما بین کودکان کار و خیابان  45 برابر جمغیت عادی است". بر اساس اظهارات 72 در صد کودکان مورد مطالعه در تحقیق مزبور، دوستانشان تجربه مصرف مواد مخدر داشته اند و  15 در صد اعلام کردند که خودشان مواد مخدر مصرف کرده اند و حدود 5 در صد عنوان کردند که مواد مخدر تزریقی استفاده کرده اند. همچنین 29 در صد افراد 15 تا 18 سال گفته اند که روابط جنسی داشته اند، 144 کودک از هزار کودک مورد بررسی گفته اند که حتی چند شریک جنسی داشته اند.2

این حد از گسترش تکان دهنده ایدز در میان کو دکان کار و  خیابان در کشور در حالی است که بنا بر گزارش ایسنا و به نقل از دست اندر کاران مبارزه با ایدز در سازمان ملل در سال 2012 میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در میان کودکان جهان تا 260 هزار مورد کاهش یافته که در قیاس با سال 2001 میلادی 52 در صد کمتر شده است یعنی بیش از نصف کاهش داشته است .3

کودکان کار و خیابان که بنا بر آمار رسمی، حدود 2 تا 3 میایون نفر و بر اساس امار غیر رسمی حدود 7 میلیون نفر ارزیابی میشوند همواره از طرف وزارت کار و بهزیستی نادیده گرفته شده اند و آنها هیچگونه مسئولیتی در قبال این کودکان به عهده نمی گیرند.

گسترش هولناک ایدز در میان این کودکان  قبل از هر چیز نشانگر ابعاد دردآور بی پناهی، سر گشتگی و ظلمی است که در حق این کودکان روا میشود، آنها که از حق طبیعی و انسانی کودک بودن و کودکی کردن محروم شده و روح و جسم نحیفشان زیر فشار کارهای سخت و طاقت فرسا فرسوده میشود،  بی پناه و بدون کمترین حمایتی در چنبره اعتیاد، فحشا، تجاوز ، سوء استفاده های جنسی و ایدز به مرگ زود رس و اجباری محکوم هستند.

روشن است که ایدز تنها یک بیما ری پزشکی نیست بلکه یک بیماری اجتماعی – فرهنگی در جوامع طبقاتی نیز هست. این بیماری  با سایر آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، فحشا، تجاوز و خشونت جنسی در ارتباطی تنگاتنگ قرار دارد. این چرخه اعتیاد ، فحشا و روابط جنسی، ایدز را تولید و باز تولید میکند. بر این اساس هر گونه پیشگیری و کنترل ایدز با حل معضلات اجتماعی مرتبط با ایدز، بعنواتن عوامل بازتولید آن، معنا می یابد

بر اساس مطالعات و تحقیقات دست اندر کاران مبارزه با ایدز در ایران و جهان رشد خشونت های رفتاری- جنسی عمدتا  ناشی از گسترش انواع جدید اعتیاد بالاخص مواد مخدر صنعتی یا روان گردانها، مخصوصا مت امفتامین موسوم به کریستال میث یا شیشه است. دکتر جعفری عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص اظهار داشته است :" موج سوم ایدز در ایران به دلیل رشد مواد مخدر صنعتی که رفتارهای بدون کنترل جنسی را موجب میشوند ایجاد شده و جنون جنسی در راه است" 1 . لازم به توضیح است که انواع جدید تر مواد مخدر یا روان گردانها، همچون "شیشه"، به دلیل ارزان ، قابل دسترس بودن و سهولت تولید ، مصرف توده ای پیدا کرده است. این نوع روان گردانها باعث ایجاد نا هنجاریهای شخصیتی، خشونت رفتاری و مشخصا جنون جنسی میشوند. انتشار وسیع اخبار جرایم از جمله تجاوز و قتل در میان معتا دان به "شیشه" و خانواده ایشان، در رسانه ها موید این واقعیت است

در امریکا نیز تحقیقات و مطالعات در زمینه پیشگیری و کنترل ایدز در سالهای اخیر، ارتباط مصرف "شیشه" و ابتلا به ویروس ایدز را مورد تمرکز قرار داده و بهمین دلیل سالها ست که مصرف شیشه غیر قانونی اعلام گردیده است. این امر، یعنی غیر قانونی کردن تولید مصرف و توزیع شیشه، نقش موثری در کنترل و پیشگیری ایدز در امریکا داشته است. 4    

 

با توجه واقعیات فوق خطر همه گیرشدن ایدز در میان کودکان، نسل جوان و سایر رده های سنی جامعه خطری بسیار جدی است و اپیدمی ایدز را هشدار میدهد.

نگاهی به آمار و ارقام مبتلایان به اچ ای وی ( ایدز) در سراسر کشور و اختلاف فاحش بین آمار رسمی و غیر رسمی، این نگرانی را هر چه بیشر دامن میزند.  دست اندر کاران وزارت بهداشت در ایران آمار رسمی مبتلایان به ایدز در سراسر کشور را تا سال 1393 حدود 28 هزار نفر اعلام کرده اند در حالی که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر 90 هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند. این بدان معناست که حدود 60 تا 70 هزار نفر در کشور یا از ابتلا به بیماری ایدز خبر ندارند ویا به دلایل مختلف  آن را گزارش نکرده و به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند. این موضوع  خطر ابتلا و انتقا ل ایدز را در ابعا دی غیر قا بل کنترل بالا برده و امکانات پیشگیری و کنترل این بیماری را بسیار محدود میکند.

آسیب پذیری فوق العاده بیماران به علت پیشداوری های اجتماعی، ترس از انگ و بر چسب خوردن، وحشت از انزوا تحقیر و طرد شدن، و بلا خره ترس از از دست دادن خانواده،  مسکن و موقعیت شغلی از جمله دلایلی هستند که مبتلایان به ایدز بیماری خود را مخفی می کنند.

تجربیات و شواهد موفق در برخورد با ایدز در کشور های پیشرفته حاکی از آن است که حمایتهای مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی مبتنی بر آموزش راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس ایدز، ایجاد فضای باز و راحت برای صحبت کردن آزادانه در باره ایدز و تاثیرات جسمی روحی واجتماعی آن بر زندگی بیما ران،  دادن خدمات پزشکی- داروی همراه با تامینات  اجتماعی از جمله تدوین قوانینی بر ضد تبعیض علیه بیماران ایدز  در زمینه اشتغال، مسکن و سایر عرصه های حیات اجتماعی، اهمیت تعیین کننده ای در مبارزه با ایدز داشته است.

آنچه که در این میان حائز اهمیت است ایجاد سیستمی از پیشگیری درمان و کنترل است که در آن بیماران ایدز احساس امنیت، اطمینان و اعتماد کنند. تامینات درمانی-اجتماعی برای کمک به هر چه عادی تر کردن زندگی با ایدز نقش مهمی در موفقیت پروژه آموزش پیشگیری و کنترل ایدز داشته است.

در کشور ما اما قبل از هر گونه اندیشید ن به چگونگی پیشگیری و مبارزه با ایدز، با مشکلی اساسی روبرو میشویم و آن همانا سعی سران رژیم است بر انکار حتی وجود چنین معضلاتی در نظام به اصطلاح عدل پرور الهی- مذهبی . در حالی که دختران و پسران خرد سال سر گشته درخیابانها مورد تجاوز قرارگرفته و با تن فروشی سعی در امرار معاش خود و خا نواده های بیکارو معتاد شان دارند و کشورما درمعرض هجوم سونامی ایدز است، راه حل آقایان علما وسران رژیم اسلامی،  پرهیز از روابط جنسی خارج از خانواده و تکفیر و مجازات خاطیان بر اساس قوانین مذهبی- الهی است.

نتیجه انکار اصل موضوع چیزی نیست به جز انکار پذیرش مسئولیت در قبال بی شمار کودکان کار و خیابان. سران رژیم به جای به رسمیت شناختن این کودکان، اسکان انها، ایجاد تامینات اجتماعی، حل معضل اعتیاد، مقابله با تعدی جنسی وارده بر این کودکان، ایجاد برنامه های فرا گیر جهت آموزش و پیشگیری و درما ن ایدز و بلاخره جلو گیری از وقوع محتمل فاجعه اپیدمی ایدز در کشورمان، سرگرم ماجراجوئی های هسته ای، توطئه های منطقه ای و اتلاف ثروت این مملکت هستند، منابعی که باید در خدمت حق طبیعی تامین سلامت مردم قرار گیرد. جان مردم در حمهوری اسلامی  ارزش ندارد.

منابع

1ـ هم شهری انلاین 1 بهمن 1393 تصویری از وضعیت ایدز در ایران

2ـ ایسنا اردیبهشت 1394 ایدز در کودکان کار و خیابان

3ـ روشنگری 4 مهر 1392

4- NID, National  Institude on Drug Abuse, the science of drug abuse and addiction , www.drugabuse.gov , update September 2013

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©