Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱
پیروزی «امید» بر «ترس» در شیلی

پیروزی «امید» بر «ترس»

 

پیرامون پیروزی گابریل بوریچ در شیلی

 

 

نویسنده: مارتین لینگ

ترجمه: ارژنگ بامشاد

 

رای دهندگان شیلی به همراه «گابریل بوریچ»، تاریخ جدیدی برای شیلی آفریدند. تاکنون هیچ رئیس جمهوری در انتخابات شیلی نتوانسته بود به اندازه «گابریل بوریچ» رای بدست آورد؛ ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار رای.[ بوریچ رهبر سابق اتحادیه دانشجویی شیلی ۵۶ درصد آرا را کسب کرد و «خوزه آنتونیو کاست» رقیب ۵۵ ساله او ۴۴ درصد آرا را از آن خود کرد ]. کابریل بوریچ ۳۵ ساله، زمانی که در ماه مارس ۲۰۲۰ بر کرسی ریاست جمهوری، به جای «سباستیان پینه را» تکیه بزند، جوان ترین رئیس جمهور شیلی خواهد بود. او اولین رئیس جمهوری خواهد بود که در دور دوم انتخابات، برنده دور اول انتخابات، «خوزه آنتونیو کاست» را شکست دهد، کانیدای راستگرائی که از طرفداران آگوستو پینوشه هست؛ دیکتاتوری که از ۱۹۷۳تا ۱۹۹۰پس از ترور «سالوادور النده» بر شیلی دیکتاتوری نظامی را مسلط و نئولیبرالیسم را بر این کشور حاکم کرد و بالاترین شکاف طبقاتی را در شیلی بوجود آورد.

 

مردم شیلی در انتخابات یک شنبه ۱۹ دسامبر  ۲۰۲۱ این اشتباه تاریخی را اصلاح کردند. شرکت در انتخابات این دوره ۸ درصد بیش از دور اول انتخابات بود. پیام این حضور با شکوه بسیار روشن است، اکثریت مردم شیلی "نه" بزرگی به سیاست بازگشت به دوران پینوشه و  قانون اساسی ۱۹۸۰ دادند که در آن خصوصی سازی آموزش و بهداشت تضمین شده بود.

 

پیروزی گابریل بوریچ تازه ترین  گام موفقیت آمیز در راستای ایجاد شیلی نوسازی شده است. شیلی جدیدی که گابریل بوریچ بر آن تاکید کرده است:« شیلی زادگاه نئولیبرالیسم بود و  گورستان آن نیز خواهد بود، گورستانی که بر آن گل ها شکوفه خواهند زد».

 

نتایج این انتخابات، حلقه ای از تحولاتی است که از ۱۸  اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد که مردم در خیابان ها فریاد می زدند:« تنها ۳۰ پزو نیست، ۳۰ سال است» که اعتراضی بود به افزایش قیمت بلیط قطارهای شهری در سانتیاگو و شورشی اجتماعی بود علیه بی عدالتی در جامعه . این شورش باعث برانگیخته شدن ترس بخش دیگر جامعه شد که از دل آن یک فرد قدرت طلب به نام "کاست" را ا ز دل خود بیرون داد. با این حال در دور دوم انتخابات «امید» بر «ترس» پیروز شد. پیروزی کاندیدای چپ برای مجلس موسسان که در آن چپ ها اکثریت دارند، یک پشتوانه قدرتمند برای تدوین قانون اساسی جدید خواهد بود که از ژوئیه گذشته در جریان است. با توجه به آنکه بادهای مخالف از سوی هواداران خوزه  آنتونیو کاست را نباید دست کم گرفت.

......................................................

منبع: https://www.nd-aktuell.de/artikel/1159756.gabriel-boric-die-hoffnung-siegt-ueber-die-angst-in-chile.html

...........................................

پیروزی «امید» بر «ترس»

 

نتایج انتخابات شیلی، نقطه پایانی بر یک دوره سیاه

پیروزی یک رهبر جنبش دانشجوئی در انتخابات شیلی

 

 گابریل بوریچ در نطق های انتخاباتی اش بارها گفته بود: «من می خواهم رئیس جمهوری باشم که در پایان دوره ام، قدرت کمتری نسبت به آغاز دوره داشته باشم». این سخنان مرزبندی روشنی است با دیدگاه های رئیس جمهوری کنونی ، سوپر میلیاردر، «سباستیان پینه را»، که تنها با ۱۵ درصد به قدرت رسیده بود. در مارس ۲۰۲۲، «سباستیان پینه را» باید شل ریاست جمهوری را به یکی از رهبران جنبش دانشجویئ بدهد که در خیابان های سانتیاگو در سال ۲۰۱۱ علیه او تظاهرات کرده بود.

 

گابریل بوریچ ۳۵ ساله، جوان ترین رئیس جمهور شیلی خواهد بود که توانست بخش گسترده ای از مردم که  سال های سال نسبت به سیاست دلسرد شده بودند را به میدان مشارکت در انتخابات بیاورد. نه تنها امید به آینده بهتر، بلکه ترس از قدرت گیری یک راست افراطی طرفدار سیاست های آگوستوپینوشه، نیز آنها را به حرکت درآورد. این مردم شادمانه در جشن پیروزی فریاد می زدند:« ما بر فاشیسم پیروز شدیم».

 

به جز شادی مردم در موقع پیروزی های تیم ملی فوتبال کشور، تنها پیروزی بر دیکتاتوری پینوشه آنها را این چنین به وجد و شادمانی آورده بود. چند روز مانده به دور دوم انتخابات، همچون پایان فصل از یک سریال نت فلیکس بود؛ در روز پنج شنبه بیوه پینوشه دیکتاتور، «لوئیسیا هیریارت » مرد و مردم در خیابان های  تمام شیلی به رقص و پایکوبی مشغول شدند. مرگ بیوه دیکتاتور، سمبل پایان یک دورۀ تاریک در تاریخ کشور قلمداد شد، علیرغم آنکه مردم همچنان از درد و رنج دوران دیکتاتوری در عذاب هستند.

 

این تحول، پیروزی گابریل بوریچ ، هم زمان پیروزی بر پینوشه ایسم یعنی پیروزی بر توتالیتاریسم،  راسیسم، نفرت از زنان و اخبار جعلی بود ، که هدف های انتخاباتی «خوزه آنتونیو کاست» راستگرا  تلقی می شد. امید بر ترس پیروز شد.

 

تنها دولت گابریل بوریچ نشانه دوره تازه ای در تاریخ شیلی را رقم نخواهد زد، بلکه مهمتر از آن قانون اساسی جدید که برای اولین بار در مجلس موسسان انتخابی این کشور تدوین می شود و قرار است در رفراندم  ۲۰۲۲به تصویب برسد، سرانجام پایان دوره سیاه دیکتاتوری پینوشه را رقم خواهد شد. پروسه ای که قطعا گابریل بوریچ با تمام قدرت از آن حمایت خواهد کرد.

منبع : https://taz.de/Wahlausgang-in-Chile/!5823016/

 

.......................................................................................................................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©