Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ برابر با  ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱  برابر با ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲
«گوهر عشقی»؛ گوهر گرانبهای انقلاب نوین

 

«گوهر عشقی»؛ گوهر گرانبهای انقلاب نوین

 

ابلها مردا

عدوی تو نیستم من

انکار تواَم.

شاملو

 

یاشار جاوید

 

هر روز شاهد رخدادهای شگرف و کم نظیری در خیزش شورانگیز و پرتکاپوی مردم ایران هستیم که در تاریخ ثبت و ماندگار می شوند. از آن جمله است اقدام بی نظیر و فوق‌العاده ارزشمند گوهر عشقی، مادر داغدار ستار بهشتی وبلاگ‌ نویس شهید، در دفاع و حمایت از دختران شجاع و بی باک انقلاب. در کلیپ کوتاهی که چندی پیش از این مادر دادخواه منتشر شد، وی بخاطر جوانان، بعد از۸۰ سال حجاب از سر برداشت و به این ترتیب امپراطوری دروغ و ریا و تزویر حکومت اسلامی را که بخاطر تار موئی دختران را می کشد، با خاک یکسان کرد. گوهر بانو در ابتدای سخن اش در این کلیپ کوتاه، سیدعلی خامنه ای را حتی لایق آن ندانست که یک «مرگ بر دیکتاتور» به او بگوید. این اقدام به ظاهر ساده گوهر عشقی، چنان پر اهمیت و درخشان است که در تاریخ ثبت خواهد شد. همانند اقدام شجاعانه ویدا موحد که بر فراز سکویی در خیابان انقلاب، شال خود را بر سر چوبی پرچم کرد و برای همیشه ثبت تاریخ شد و الگویی برای دیگران. در پی اقدام انقلابی گوهر بانو بود که برخی از مادر بزرگان نیز از جمله مادر نود ساله محمد عمرانی، بازیگر سینِما و تئاتر و گوینده رادیو، رو به دوربین، حجاب از سر برداشت و بطور سمبلیک طره ای از گیسوی سفید خود را نیز قیچی کرد. این اقدام های سمبلیک ولی بی‌نظیر مادربزرگان، بی تردید آتش انقلاب را فروزان تر می‌کنند و نور امید را در دل ها می تابانند.

 

حکومت اسلامی که با تشکیل ده‌ها نهاد و «پلیس امنیت اخلاقی»، راه اندازی «گشت ارشاد» و صرف میلیاردها تومان بودجه،  بیش از چهار دهه کوشید تا ایدئولوژی اسلامی و سلیقه خود را بر شهروندان تحمیل کند، اکنون به جایی رسیده است که حتی بانوان سالمند نیز که بطور سنتی حجاب سر می کردند، به اصطلاح کشف حجاب کردند و به حجاب اجباری "نه" گفتند. حجت الاسلام هادی خامنه ای، برادر رهبر نظام و از اصلاح طلبان حکومتی، اذعان کرده است: «بارها در باره گشت ارشاد و تبعات ناصواب آن گفتیم، اما کسی توجه نکرد؛ روشی که نه شرعی است، نه اخلاقی و نه ثمربخش.» در واقع چنین خفت و شکست بزرگی برای حکومت اسلامی که بقای خود را در حفظ حجاب می‌بیند و حاضر نیست گامی در این زمینه به عقب بردارد، حاکی از فروپاشی کامل این نظام تاریک اندیش دینی است. این حقیقت را «سخنگوی ستاد امر به معروف» حکومت اسلامی، حجت الاسلام علی خان محمدی، نیز بخوبی اقرار کرده است: «کشف حجاب در قانون ما جرم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز از مواضع خود در مورد حجاب کوتاه نخواهد آمد. دشمن به دنبال این است که روسری را به عنوان یک نماد بشکند و اگر این نماد شکسته شود بحث برهنگی و موارد دیگر را نیز دنبال خواهد کرد.»

 

گوهر عشقی خود نمادی از ایستادگی و پایداری در مقابل رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی است که فرزند دلبندش را زیر شکنجه کشته است. این گوهر بانوی سالمند یک تنه اپوزیسیون قدرتمند و استخوان در گلوی نظام است که با هیچ ترفند و تهدیدی نتوانسته اند او را از دادخواهی بازدارند. او شجاعانه با صراحت تمام اعلام کرده است که سیدعلی خامنه ای، خلیفه مادام العمر حکومت اسلامی، مسئول مستقیم مرگ فرزند عزیزش است. چنین مادر داغدار و دادخواهی حالا با عشقی مادرانه به حمایت از دختران و پسرانش برخاسته است که در سراسر ایران شعله های انقلاب را فروزان نگه داشته اند. این اقدام بی‌نظیر گوهر عشقی بسیار خجسته و درس آموز است. چرا که این بانوی مبارز با وجود اعتقاد به حجاب، تنها بخاطر دفاع از حق حیات جوانان که در خیابان‌ها و شکنجه گاه ها و زندان ها توسط رژیم خونریز کشته می شوند، آن را از سر برداشت. او با وجود تن نحیف و رنجورش در برابر هیولای زشت و پلیدی که خون می آشامد و سیراب هم نمی شود، چنین استوار قد علم کرد و جلوه زیبای انسانی را به نمایش گذاشت. افسوس و دریغ که این زن مبارز و آگاه همانند اکثر زنان هم نسل خویش از دولت سر نظام ننگین ستم شاهی از حق بدیهی آموزش محروم و بیسواد مانده است. اما با این وجود، این مادر مبارز، گوهری گرانبهاست که سرشار از عشق به انسان است. ما باید افتخار کنیم که فرزندان چنین مادری هستیم و تا سرنگونی استبداد فقاهتی و تحقق آرمان انسانی «زن، زندگی، آزادی» دست از مبارزه  برنداریم.

 

 

یاشار جاوید

دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ برابر با  ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©