Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱

 

اروپای دیگری نه فقط ممکن بلکه لازم است!

 درباره ششمن فورم اجتماعی اروپا در استامبول

ششمن فوروم اجتماعی اروپا در استامبول از روز پنج شنبه کار خود را آغاز کرد. این فوروم  روز یکشنبه کار خود را پایان خواهد بخشید.

اولین فوروم اجتماعی اروپا در سال 2002 در فلورانس ایتالیا تشکیل شد. فورم های بعدی به ترتیب عبارت بودند از فورم اجتماعی  پاریس(2003)، فورم اجتماعی  لندن (2004)، فوروم اجتماعی آتن( سال 2006)، فورم اجتماعی مالمو(2008).

 

در فوروم اجتماعی استامبول اتحادیه های کارگری ترکیه و نیز اروپا و نیز سازمان های کرد ترکیه شرکت موثر دارند و این خود از ویژگی های مهم فوروم اجتماعی استامبول است. نمایندگانی از 36 کشور در فوروم اجتماعی استامبول شرکت می کنند.

 

قبل از شروع فوروم اجتماعی در روز پنج شنبه، تظاهراتی  به ابتکار "راهپیمائی جهانی زنان"در روز چهارشنبه در میدان تقسیم صورت گرفت که چندن هزار تظاهرکننده ترک و کرد در آن شرکت داشتند.این تظاهرات برای دفاع از حقوق زنان در ترکیه و کشورهای همسایه، که تحت ستم های شدید جنسی قرار دارند، سازمان داده شده بود. لازم به یادآوری است که پس از سرکوب خونین تظاهرات اول ماه مه در میدان تقسیم در 33 سال پیش هر گونه تظاهرات در این میدان، که به خون دهها فعال سندیکائی ترکیه آغشته شده است، ممنوع بود. اما امسال کارگران ترکیه توانستند اول ماه مه را با حضور انبوه خود در این میدان برگزار کرده  و برگ دیگری در کسب آزادی تجمع در ترکیه را ورق بزنند.

 

طبق معمول همه فوروم های اجتماعی قرار است در فوروم اجتماعی استامبول حدود صد کارگاه بحث در باره مسائل مختلفی از قبیل بحران سرمایه داری، بحران بدهی ها، نقش جنبش جهانی ضدسرمایه داری، هماهنگی برای مقابله با تهاجم مجدد نئولیبرالی سرمایه و .... برگزار شود. قرار شده بود برای اولین بار ترجمه صحبت های سخنرانان و گفتگوهای فوروم به زبان کردی نیز عملی شود.

 

بر اساس گزارش " توماس له ماهیو" گزارشگر روزنامه هومانیته مراحل مقدماتی برگزاری فوروم  استامبول با هرج و مرج و درهم ریختگی در عرصه تدارکات، سازماندهی ترجمه ، اختصاص سالن ها برای سمینارها ی بحث و ... مواجه بود. اما شرکت کنندگان تصمیم گرفتند که با همکاری همدیگر بر مشکلات فائق آیند. باید توجه داشت که فوروم اجتماعی استامبول با کمترین بودجه ممکن در مقایسه با سایر فوروم های اجتماعی اروپا  برگزار می شود.

 

فوروم اجتماعی قبلی در مالمو همزمان با  آغاز بحران جدید جهان سرمایه داری شروع شد. اکنون این بحران وارد مراحل جدیدی از تکوین خود شده است. به ویژه در اروپا موج جدید تهاجم نئولیبرالی به موقعیت کارگران و اکثریت مردم با شدتی، که در پس از جنگ جهانی دوم نظیر نداشته، شروع شده است. موج اعتصابات اخیر توسط اتحادیه های کارگری امید و خوش بینی برای یک مقاومت واقعی کشوری و قاره ای در برابر این تهاجم را، برانگیخته است. نقطه ضعف اساسی این مقاومت ها پراکندگی و عدم هماهنگی آنها می باشد در حالی که همه آنها دارای درخواست های مشابه می باشند. چالش بزرگی که در برابر فوروم اجتماعی استامبول قرار دارد تلاش برای هماهنگی این مقاومت ها و مبدل ساختن آنها به یک جبهه توامند مقاومت کارگری و توده ای دربرابر تهاجم نئولیبرالی سرمایه است. با توجه به آن  که تقریبا" همه اتحادیه های مهم کارگری و نمایندگان جنبش های اجتماعی اروپا در این فوروم حضور دارند فوروم اجتماعی استامبول می تواند به مکان بسیار مناسبی برای سازماندهی این هماهنگی مبدل شود. این امر می تواند همچنین حیات دوباره ای به فورم های اجتماعی اروپا بخشیده و آنها را صرفا" از نوعی" بازار اندیشه و بحث" به تریبونی برای اقدامات جدی و موثر ضدسرمایه داری مبدل سازد. همان گونه که مارکس به درستی گفته است مسئله نه تفسیر جهان، که تغییر آن است.

 

اعتصابات کارگران تکل در ترکیه، اعتصابات عمومی در یونان،  ایتالیا ، فرانسه و  باسک، اعتصابات پیاپی در رومانی و سایر نقاط اروپا و نیر آمادگی های موجود در کشورهای دیگر اروپائی نشان می دهد که  ظرفیت  لازم توده ای برای سد کردن تهاجم اروپای سرمایه، اروپای انحصارات، اروپای سرمایه انگلی مالی،  وجود دارد. آیا فوروم اجتماعی اروپا در استامبول می تواند نقش شایسته خود را در این عرصه ایفاء کند؟

 

برای پاسخ به این سوال باید منتظر نتایج این فوروم بود. اما در این حقیقت دیگر شکی نیست که اروپائی دیگر نه فقط ممکن بلکه قطعا" و حتما" ضروری است.

 

هئیت تحریریه سایت راه کارگر

 

سایت راه کارگر، تارنمای هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر)

 

www.rahekargar.net

 

رادیو راه کارگر

ارگان رادیوئی هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران( راه کارگر)

هر روز 20:30 تا 21:30 به وقت ایران و 18:00 تا 19:00 به وقت اروپای غربی برنامه های خود را بر روی ماهواره هات برد پخش می کند.

در روزهای جمعه برنامه رادیو راه کارگر از 19:30 تا 21:30 به وقت ایران و 17:00 تا 19:00 به وقت اروپای غربی به مدت  دوساعت پخش می شود.

 

، ماهواره هات برد مشخصات ماهواره

  

GBTS1   کانال

 سیزده درجه شرقی ، فرکانس ١٢٥٩٦، موقعیت آنتن عمودی، سمیبل ریت ٢٧٥٠٠‌، اف، ای ، سی سه بر روی چهار

 

وبلاگ رادیو راه کارگر:

http://rahekargarvoice.wordpress.com/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©