Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
اجرای ۲۹۰ مورد اعدام در سال ۱۳۸۸ و ۱۴۷ مورد اعدام در سال ۱۳۸۹

دهم اکتبر روز مبارزه جهانی برای لغو حکم اعدام

اجرای ۲۹۰ مورد اعدام در سال ۱۳۸۸ و ۱۴۷ مورد اعدام در سال ۱۳۸۹

 

در سال گذشته در ایران دست کم ۲۹۰ مورد اجرای حکم اعدام و در نیمه نخست سال ۱۳۸۹ دست کم ۱۴۷ مورد اعدام در زندان‌ها و شهرهای مختلف ایران صورت گرفته است.

 

از هشت سال پیش روز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نام گرفته است. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار اجرای حکم اعدام را داشته و تنها کشوری است که اعدام‌هایش را در ملا عام انجام می‌دهد. این مساله نگرانی جدی خانه حقوق بشر ایران را به عنوان یک نهاد مدافع حقوق بشر به دنبال دارد.

 

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده در خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، در طول سال ۱۳۸۸ دست کم ۲۹۰ نفر در شهرها و زندان‌های مختلف ایران به پای چوبه‌های دار رفته و حکم آنان اجرا شده است. این آمار نه تنها در طول سال ۱۳۸۹ کاهش پیدا نکرده است، بلکه با صدور پی در پی اجرای حکم اعدام در شهرهای مختلف ایران و اجرای احکام اعدام در زندان‌ها و ملاء عام و دور نگاه داشتن رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر از اخبار، روند صعودی را در پی گرفته است.

 

گزارش‌های موثقی در رابطه با اجرای اعدام‌های گسترده در زندان‌های مختلف کشور از جمله زندان وکیل‌آباد مشهد و دیگر زندان‌ها در رابطه با اعدام‌هایی که رسانه‌ای نمی‌شوند منتشر شده است.

 

از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا کنون بر اساس گزارش‌های منتشره در زندان‌ها و شهرهای مختلف ایران ۱۴۷ نفر پای چوبه‌های دار رفته‌ و حکم خشونت‌آمیز اعدام در مورد آنان اجرا شده است.

 

جرائم مربوط به مواد مخدر مانند حمل، نگهداری، خرید و فروش و … بیش‌ترین عنوان جرمی هستند که شهروندان را به کام مرگ می‌کشند. از ابتدای سال جاری ۱۰۶ نفر در این رابطه اعدام شدند. تجاوز به عنف ۱۶ مورد اجرای حکم اعدام، قتل ۸ مورد، آدم‌ربایی ۷، محاربه ۶ و اتهامات سیاسی ۴ مورد دلیل اجرای حکم اعدام از ابتدای سال جاری بوده است.

 

استان تهران با ۲۷ مورد اجرای حکم اعدام بالاترین میزان اعدام را در بین استان‌های ایران در اختیار دارد. این زندانیان در زندان‌های اوین، رجایی‌شهر و قزل‌حصار کرج اعدام شده‌اند.

 

خوزستان با ۲۳ مورد، اصفهان با ۲۱ مورد، کرمان با ۱۷ مورد، خراسان شمالی با ۱۵ مورد،، یزد با ۷ مورد، زاهدان با ۸ مورد،آذربایجان شرقی با ۱۰ مورد،گیلان و قم هر کدام با ۵ مورد، خرسانان جنوبی، مازندران و لرستان هر کدام با ۳ مورد و قزوین با ۱ مورد اعدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

از ۱۴۷ مورد اعدام اجرا شده در سال ۱۳۸۹ در ایران ۱۸ مورد اجرای حکم در ملاء عام و در برابر انظار عمومی صورت گرفته است.

 

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، یعنی ۱۳۰ کشور، دیگر به اعدام دست نمی‌زنند، ولی در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشورها است.

 

یکی از دلائل اجرای حکم اعدام در ایران نبود مجازات‌های عادلانه به ویژه در مورد قصاص است که خانواده‌های مقتولان به خاطر عدم وجود مجازات متناسب مجبور به تن دادن به قصاص می‌شوند، قوه قضاییه ایران در این زمینه چه در اجرای قوانین و دستور العمل‌ها و چه در خود مواد قانونی دچار تبعیض و رفتارهای غیرقانونی و خودسرانه  و اشکالات بی‌شمار است که به اجرای هر چه بیش‌تر این حکم دامن می‌زند.

 

خانه حقوق بشر ایران با ابراز نگرانی از اعدام‌های مخفیانه که در رسانه‌های عمومی منعکس نمی‌شوند، این تعداد اجرای حکم خشونت‌آمیز اعدام را نقض آشکار و بنیادین حقوق بشر می‌داند و از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می‌خواهد که به اجرای احکام ناعادلانه‌ی اعدام در ایران پایان دهد. خانه حقوق بشر ایران خواستار توقف قانونی اجرای حکم اعدام در ایران است.

 

خانه حقوق بشر ایران

 

مهر ماه ۱۳۸۹

 

بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران  در فروردین ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

 

بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.

 

بر پایه گزارش خرداد ماه خانه حقوق بشر ایران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

 

بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  تیر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.

 

بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

 

بر پایه گزارش خانه حقوق بشر ایران در  شهریور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

 

تا تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۸ دست کم ۱۲ مورد اجرای حکم اعدام صورت گرفته است.

به نقل از خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©