Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ برابر با  ۱۹ دسامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹  برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۰
تاکتیک های انتحاری و مبارزه خلق بلوچ

تاکتیک های انتحاری و مبارزه خلق بلوچ

صادق افروز

انفجار های انتحاری هفته گذشته در شهر چابهار در بلوچستان ایران در صدر خبر های جهان قرار گرفت. طبق معمول دست اندرکاران تبلیغاتی رژیم جمهوری اسلامی ، این عملیات را به دشمنان خارجی نسبت دادند . و این خارجی های مورد اتهام قرار گرفته شتاب زده این ترور ها را محکوم کردند تا مبادا این اتهام در اذهان مردم جهان به باور نشیند .در این واقعه انتحاری دو جوان بلوچ با بستن کمربند های انفجاری، خود را در بین شیعیانی که به مناسبت سالگرد عاشورا و تاسوعا عزاداری می کردند منفجر کردند . بر اثر این حادثه حدود 40 نفر کشته و عده زیادی نیز زخمی شدند .

استان سیستان و بلوچستان با وسعت 187502 کیلومتر مربع جزو مناطق پهناور ایران به شمار می رود. این استان دارای مرزی 900 کیلومتری با پاکستان و 300 کیلومتری با افغانستان است .270 کیلومتر از سواحل دریای عمان در این استان قرار می گیرد .بلوچستان قسمت جنوبی این استان است .زبان این مردم بلوچی وسنی مذهبند .چابهار در بلوچستان در کنار دریای عمان قرار دارد .از جمعیت 220 هزار نفری این شهر 70 درصدشان را بلوچ های سنی مذهب تشکیل می دهند . بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا به دیگر شهر های ایران و کشور های آسیای میانه که هیچگونه راهی به دریا ندارند اهمیت دوچندانی کسب می کند . علاوه بر مورد ترانزیت کالا ، چابهار به خاطر زیبایی های طبیعی امکانات گسترده ای در زمینه سرمایه گذاری روی صنعت توریسم دارد .این پتانسیل ها نمی توانست از چشمان اژدهای هفت سر سپاه پاسداران پنهان بماند .

سیاست کوتاه آمدن با علمای سنی مذهب در این منطقه و تشویق سرمایه داران بر سرمایه گذاری صنعتی از طریق معافیت های مالیاتی که در زمان خاتمی دنبال می شد با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد بطور کامل به کنار گذاشته شد .با روی کار آمدن احمدی نژاد در سال 1384 دور تازه ای از سرکوب و خفقان در بلوچستان آغاز شد .

احمدی نژاد بر خلاف ظاهر عوام فریب و شعار های پوپولیستی اش از منافع سپاه پاسداران حمایت می کرد . سپاه پاسداران که پس از پایان جنگ ایران و عراق شروع به فعالیت های اقتصادی کرد به تدریج به بزرگترین کارفرمای کشور تبدیل شد .کمپانی های مختلفی مسئول پیش برد فعالیت های سپاه هستند که بزرگترین شان قرارگاه خاتم الانبیا است . اکثر مناقصه های بزرگ دولتی به چنگ همین قرار گاه می افتد. در آخرین اقدام ، این کمپانی  قرارداد احداث خط راه آهن بین مشهد و چابهاربه ارزش تقریبی 2.5 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد . این خط در مسافتی به طول 1300 کیلومتر چابهار را به شمال ایران متصل خواهد کرد . ماه قبل نیز این کمپانی برنده نهایی مناقصه 15 میلیارد دلاری پروژه از حرم تا حرم شد که جاده ای از قم به مشهد می سازد .نیروی دریایی سپاه در چابهار ، اراضی وسیعی را به زور غصب کرده است . در کنار منطقه آزاد تجاری ، سپاه یکی از فعال ترین بنادر غیر قانونی ایران را بوجود آورد . سپاه از طریق این نوع بنادر به ورود و صدور کالای قاچاق می پردازد . به این ترتیب شریان اصلی اقتصاد این شهر در دست سپاه پاسداران است . یک گروه مافیایی بیگانه با مردم محلی که با زور و قلدری بر مناطق مختلف شهر مسلط شده ، به فرهنگ و زبان مردم مردم توجه نکرده ، رهبران مذهبی سنی را سر به نیست کرده و به جای تلاس برای رشد یک اقتصاد صنعتی پویا ، فعالیت های اقتصادی شهر را به تابعی از اقتصاد انگلی و مافیایی قاچاق تبدیل کرده است .

هجوم گسترده اعضای سپاه با خانواده هایشان به این شهر که اکثرا از فارس زبانان هستند ، موقعیت بومی این شهر را تا حدود زیادی تغییر داده است .بی جهت نیست که فعالین سیاسی بلوچ بین خود و مردم فلسطین تحت اشغال اسرائیل شباهت هایی می بینند .این مردم خود را در اشغال قومی دیگر احساس می کنند که به زور زبان و فرهنگ خود را تحمیل می کند ، به ابادانی و پیشرفت و گسترش صنایع مادر بی اعتناست و در مسیر تغذیه شکم سیری ناپذیر سپاه پاسداران ، چابهار و بلوچستان را رو به نابودی می برد

دشواری های مبارزه مسالمت آمیز مردم بلوچ و سیاست ترور رهبران فعال سیاسی و مذهبی که از طرف سپاه پاسداران به طور روزانه دنبال می شود چنان جو یاس و نا امیدی در این مردم ایجاد کرده که به سمت اقدامات انتحاری کشانده شده اند .در این مورد نیز می توان تشابهاتی بین ملت تحت ستم فلسطین و بلوچ های ایران مشاهده کرد .

اما اتخاذ چنین تاکتیک هایی قبل از آنکه به نفع مبارزه مردم ستمدیده بلوچ باشد به زیان آن هاست . مردم بلوچ باید بدانند که در مبارزه علیه رژیم فاشیستی حاکم تنها نیستند .خیابان های شهر های فارس نشین و در راس آن ها تهران بزرگ پس از کودتا ی انتخاباتی سال گدشته شاهد صحنه مبارزه قهرمانانه مردمی بود که با دست خالی به رویارویی با رژیم پرداختند .بلوچ های ایران باید تاکتیک هایی اتخاذ کنند که مبارزه شان را با مبارزه دیگر مردم ایران پیوند بزند . تاکتیک انتحاری قبل از آنکه در خدمت چنین پیوندی باشد در خدمت گسستن چنین اتحادی است .دشمن مردم بلوچ رژیم جمهوری اسلامی است .این جا دعوای فارس و بلوچ نیست .جنگ یک رژیم فاشیستی است با تمام خلق های ایران ، با تمام زحمتکشان ایران  .

17 دسامبر 2010

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©