Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران، در روز آزادسازی قیمت ها، و واکنش های مردم

ایران، در روز آزادسازی قیمت ها، و واکنش های مردم

 

 

عواقب طرح آزاد سازی قیمت ها، تازه ترین گزارشات از ایران

 

بازداشت رئیس‌دانا و پیام تهدید برای منتقدان هدفمندی یارانه‌ها

یکشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۸۹

چکیده : فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان، بازداشت شد. به نظر می‌رسد پیام این بازداشت، تهدید همه کسانی باشد که به طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و شکل اجرای آن انتقاد دارند و دولت قصد دارد نوعی فضای خفقان را برای پیش بردن این طرح حاکم کند. پیش از این هم رنانی از استادان دانشگاه فاش کرده بود که تحقیقات علمی و آکادمیک درباره هدفمندی نیز سانسور می‌شود.

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان، بازداشت شد.

به گزارش سایت‌های خبری، رئیس دانا ساعت یک بامداد امروز، ۲۸ آذر ماه در پی یورش ماموران امنیتی و انتظامی به منزلش بازداشت شد. همسر رئیس دانا و همچنین وکیل وی ناصر زرافشان؛ از همه ی آزادیخواهان خواسته اند تا برای آزادی دکتر فریبرز رئیس دانا، همیاری کنند.

رئیس دانا شب گذشته، در مصاحبه با بی بی سی فارسی این طرح را به ضرر طبقه محروم و متوسط دانسته و گفته بود جامعه باید واکنش نشان دهد. او از منتقدین جدی این طرح از ابتدای مطرح شدن آن به شمار می‌رفت.

به نظر می‌رسد پیام این بازداشت، تهدید همه کسانی باشد که به طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و شکل اجرای آن انتقاد دارند و دولت قصد دارد نوعی فضای خفقان را برای پیش بردن این طرح حاکم کند.

پیش از این هم رنانی از استادان دانشگاه فاش کرده بود که تحقیقات علمی و آکادمیک درباره هدفمندی نیز سانسور می‌شود و اجازه انتشار بدون محدودیت نتایج بررسی‌های علمی درباره این طرح داده نمی‌شود.

 

 

جزئیات افزایش قیمت آب بها اعلام شد/ خانگی 250 تومان-غیرخانگی 412 تومان

معاون اول رئیس جمهور جزئیات افزایش قیمت آب در بخشهای مختلف را برای اجرا ابلاغ کرد که براساس آن، متوسط قیمت آب شرب بخش خانگی 2500 ریال و بخش غیر خانگی 4128 ریال تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در بخش آب شرب خانگی کارگروه طرح تحول اقتصادی متوسط قیمت هر متر مکعب آب شرب بخش خانگی را 2500 ریال تعیین کرده، ضمن اینکه این قیمت در بخش غیر خانگی 4128 ریال تعیین شده است.

البته سیستم  تعرفه های پلکانی برای بخش آب نیز در نظر گرفته شده است که بر این اساس، در پله اول یعنی صفر تا 5 متر مکعب قیمت هر متر مکعب 1072 ریال ، 5 تا 10 متر مکعب 1304 ریال در فاصله 10 تا 15 متر مکعب 1420 ریال ، در فاصله 15 تا 20 متر مکعب 1650 ریال، در فاصله 20 تا 25 متر مکعب 1923 ریال، در فاصله 25 تا 30 متر مکعب 2324 ریال، در فاصله 30 تا 35 متر مکعب 2945 ریال، در فاصله 35 تا 40 متر مکعب 3681 ریال، در فاصله  40 تا 50 متر مکعب 4700 ریال و بالاتر از 50 متر مکعب 8502 ریال تعیین شده است.

همچنین متوسط قیمت بخش غیر خانگی 4128 ریال تعیین شده است که بر این اساس متوسط قیمت آب بخش صنعتی 4 هزار ریال ، متوسط قیمت بخش تجاری 6925 ریال ، متوسط قیمت آب بخش عمومی و اداری 5400 ریال ، بخش آموزشی و اماکن مذهبی 2 هزار ریال و بخش آزاد و بنایی 7500 ریال تعیین شده است.

قیمت آب روستایی در بخش خانگی 950 ریال تعیین شده است به نحوی که از صفر تا 5 متر مکعب 322 ریال از 5 تا 10 متر مکعب 391 ریال، از 10 تا 15 متر مکعب 426 ریال، از 15 تا 25 متر مکعب 495 ریال، از 20 تا 25 متر مکعب 577 ریال، از 25 تا 30 متر مکعب 697 ریال، از 30 تا 35 متر مکعب 883 ریال، از 35 تا 40 متر مکعب 1104 ریال، از 40 تا 50 متر مکعب 1410 ریال و بالاتر از 50 متر مکعب 1410 ریال تعیین شده است.

در همین حال، متوسط آب روستایی در بخش غیرخانگی 4007 ریال تعیین شده است، ضمن اینکه در بخش صنعتی روستایی قیمت هر متر مکعب 4000 ریال ، در بخش تجاری آب روستایی 6500 ریال، در بخش عمومی و اداری روستایی 5000 ریال ، در بخش آموزشی و اماکن مذهبی روستایی 1500 ریال و در بخش آزاد و بنایی روستایی 7500 ریال تعیین شده است.

 

بازار در نخستين روز اصلاح قيمتها/ قيمت ۴۰۰ قلم كالا لحظه‌اى رصد مى‌شود

 

خبرگزارى مهر- گروه اقتصادى: بالاخره از ساعات ابتدايى امروز، سوت اجراى قانون هدفمند كردن يارانه ها با محوريت اصلاح قيمتها از سوى رئيس جمهور به صدا درآمد تا بازار هم در اولين روز از اجراى رسمى اين قانون، چهره ديگرى به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره بعد از مدتها انتظار، اجراى قانون هدفمند كردن يارانه ها در كشور كليد خورد و ايران، وارد مرحله اى ديگر از تحولات اقتصادى خود شد. در اين ميان، بازار با يارانه ها خداحافظى مى كند و به سمتى مى رود كه بايد روى پاى خود بايستد و با يارانه هاى هدفمند، به عمر خود ادامه دهد.

بعد از اعلام رئيس جمهورى مبنى بر آغاز رسمى اجراى قانون هدفمند كردن يارانه ها، به نوعى بازار نيز شكل ديگرى به خود گرفت و اگرچه در ظاهر، قيمتها بدون تغيير نسبت به روزهاى گذشته همچنان به كار خود ادامه مى دهد، اما بر خلاف انتظار، آغاز اجراى اين قانون توانسته ظرف همين ساعات كوتاه، رفتار اقتصادى مصرف كنندگان را تغيير داده و آنها را به سمت وسواس در خريد كالاها پيش برد. اين موضوع را مى توان از اين پس از تامل مردم در خريد از ميادين ميوه و تره بار به وضوح مشاهده كرد.

در اين ميان، قيمت گوجه فرنگى كه در هفته هاى گذشته با افزايش چشمگير به ۲۱۰۰ تومان رسيده بود، در هفته گذشته به قيمت ۱۰۰۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار عرضه شد و امروز نيز قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگى ۹۷۰ تومان بود. در اين ميان، قيمت هر كيلوگرم كلم قرمز ۲۹۰ تومان، كلم سفيد ۲۸۰ تومان، ليموترش ۶۰۰ تومان، هويج ۳۲۰ تومان، سيب زمينى ۴۸۰ تومان بود.

همچنين قيمت هر كيلوگرم لوبيا سبز ۶۸۰ تومان، چغندر ۲۵۰ تومان، شلغم ۲۵۰ تومان، بادمجان ۷۲۰ تومان، كدو ۴۵۰ تومان و كاهو ۳۵۰ تومان در بازار عرضه مى شود. قيمت ها نشانگر اين است كه در سطح بازار، بسيارى از صيفى جات كاهش قيمت يا ثبات قيمت داشته اند.

همچنين قيمت هر كيلوگرم برنج بدون تغيير نسبت به هفته گذشته در بسيارى از انواع بوده است. بر اين اساس، هر كيلوگرم برنج هاشمى ۲۲۵۰ تومان، برنج طارم ۲۵۰۰ تومان، برنج صدرى ۲۲۵۰ تومان، برنج دودى ۱۹۰۰ تومان و برنج هندى ۱۶۵۰ تومان و برنج خزر ۱۵۰۰ تومان عرضه مى شود.

همچنين هر قوطى رب يك كيلوگرمى ۱۷۰۰ تومان، هر قوطى ۵ كيلويى روغن ۱۰۲۰۰ تومان، شكر ۱۰۸۰ تومان و هر بسته قند ۵ كيلويى ۶۷۵۰ تومان عرضه مى شود.

همچنين قيمت ميوه ها نيز در بازار نيز بدون تغيير نسبت به هفته گذشته بوده است به نحوى كه قيمت هر كيلوگرم موز ۱۱۳۰ تومان، پرتغال تامسون درجه يك ۱۴۰۰ تومان، ليموشيرين ۶۵۰ تومان، انار ۱۱۷۰ تومان، نارنگى ۶۰۰ تومان، پرتقال شمال ۷۰۰ تومان، سيب زرد ۸۷۰ تومان، كيوى ۸۰۰ تومان و سيب قرمز ۱۰۷۰ تومان، خيار ۶۹۰ تومان عرضه مى شود.

قيمت مرغ تازه نيز با ۵۰ تومان كاهش نسبت به هفته گذشته به قيمت ۲۷۰۰ تومان عرضه مى شود، ضمن اينكه هر كيلوگرم تخم مرغ نيز امروز در بازار به قيمت ۱۴۲۰ تومان در حال عرضه است.

بازار در حال رصد لحظه اى

در عين حال، عليرضا شجاعى سخنگوى وزارت بازرگانى نيز گفت: در حال حاضر قيمتها به صورت لحظه اى از سوى مسئولان وزارت بازرگانى در حال رصد كردن است و بر اين اساس، روزانه قيمت ۴۰۰ قلم كالا رصد مى شود، ضمن اينكه با تكميل سيستم در روزهاى آينده، مردم نيز مى توانند به صورت رسمى، قيمت كالاها را از وزارت بازرگانى دريافت كنند.

وى در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: توافقاتى با بخش خصوصى انجام شده است كه بازار بدون هيچ تنشى در روزهاى آينده، به كار خود ادامه دهد؛ اين درحالى است كه مطابق با مصوبه كارگروه كنترل بازار، هرگونه افزايش قيمت تا اطلاع ثانوى ممنوع است.

شجاعى ادامه داد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بايد با شماره تلفن ۱۲۴ تماس حاصل كنند، البته اين شماره تلفن كه مسير اصلى دسترسى مردم براى اعلام شكايات است، به زودى توسعه مى يابد تا مردم راحت تر بتوانند تماس حاصل كنند.

وى اظهار داشت: توليدكنندگان اجازه تغييرات قيمتى ندارند و در اين صورت، با برخورد شديد و تعزيراتى مواجه خواهند شد.

به گفته سخنگوى وزارت بازرگانى، بازرسان در مبادى توليد نيز سركشى دارند، همانطور كه در ماه گذشته به ۱۰۶ شركت اولتيماتوم داده شد كه قيمت هاى خود را به حالت عادى برگردانند. بنابراين وزارت بازرگانى اجازه هيچگونه سوء استفاده را نخواهد داشت.

 

گزارش میدانی مهر /

شهروندان مقابل خودپردازها صف کشیدند/ روز آرام جایگاه‌های عرضه سوخت

شهروندان امروز یکشنبه در حالی مقابل خودپردازهای بانکها برای دریافت یارانه نقدی صف کشیده‌اند که جایگاه‌های عرضه سوخت روز آرامی را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی اعلام خبر مربوط به امکان برداشت یارانه های نقدی توسط افراد از حسابها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه های نقدی، بانکها با مراجعات زیاد مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی مواجه شدند، اما با

تمهیداتی که در این زمینه از پیش اندیشیده شده بود، تاکنون مشکلی ایجاد نشده است.

این در حالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند که مردم تعجیلی در برداشت مبالغ یارانه های نقدی از حسابهای خود نداشته باشند و در حفظ این مبالغ در حسابهای خود کوشا باشند، برای این منظور نیز سیستمهای تشویقی توسط نظام بانکی از جمله پرداخت سود به حسابهای جاری در نظر گرفته شده است.

صفهای دریافت یارانه نقدی

مشاهدات خبرنگار مهر حاکی است که امروز مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی از حسابهای خود در جلوی برخی دستگاه‌های خودپرداز صف کشیده اند. برخی از شعب بانکها نیز به دلیل شلوغی ناشی از مراجعات از مردم درخواست می کردند که در خارج از شعبه نوبت را رعایت کنند.

در عین حال، برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن کارتهای بانکی و عدم توانایی در برداشت از دستگاه‌های خودپرداز به شعب بانکها مراجعه کرده و خواستار دریافت یارانه های نقدی خود شدند، اما با این وجود مشکلی در تامین نقدینگی توسط بانکها به وجود نیامد.

فعالیت عادی جایگاه‌های عرضه سوخت

این در حالی است که جایگاه های عرضه سوخت امروز همانند روزهای گذشته و زمان پیش از اعلام اجرای جدی هدفمندی یارانه ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده است که 30 درصد از حسابهای مربوط به هدفمندی یارانه ها کارتی است.

جلسه روز گذشته بانک مرکزی با مدیران عامل بانکها برای ایجاد تمهیدات لازم در این شرایط بود، همچنین بانکها به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم تا ساعت 20 به فعالیت در شعب ادامه خواهند داد.

در این زمینه بانکهای مختلف از جمله بانک ملی، تجارت، مسکن، ملت، رفاه کارگران، صادرات و غیره در اطلاعیه های مختلف از آمادگی کامل برای ارائه خدمات در خصوص هدفمند شدن یارانه ها از قبیل تغییر حسابها، ارائه کارتهای بانکی به حسابها و غیره خبرداده اند.

با توجه به اینکه بیشترین حسابهای مربوط به هدفمندی یارانه ها یعنی 25.7 درصد حدود 17 میلیون خانوار در بانک ملی افتتاح شده است، این بانک اطلاعیه ای را صادر کرد.

بانک ملی هم اعلام کرد که در راستای اجرای دقیق بزرگترین جراحی اقتصادی کشور با محوریت ارتقای بهره‌وری، مدیریت مصرف و برقراری عدالت در جامعه بالغ بر 3 هزار و 500 شعبه بانک ملی در سراسر کشور، مجهز به سیستم‌های نوین پرداخت، مشتمل بر دستگاه‌های خود پرداز، پایانه‌های فروش و نیروهای مجرب مستقر در شعب آمادگی کامل دارند تا به محض اعلام چگونگی بهره‌مندی از حسابهای یارانه‌ای، انتظارات مشتریان را به نحو مطلوب تامین و خدمات گسترده و سریع ارائه کنند.

همچنین ستاد ویژه مرکزی، ستادهای مستقر در ادارات امور شعب استانها و شعب بانک همه روزه از ساعت هفت و 30 دقیقه تا ساعت 20 آماده خدمت رسانی خواهند بود. بانک ملی ایران به منظور برخورداری از امتیازات ویژه برای آن دسته از سرپرستان خانوارهایی که تمام یا بخشی از وجوه خود را در حساب‌های یارانه‌ای پس‌انداز می‌کنند، مشوق‌ها و طرح‌هایی نیز آماده کرده است که به تدریج از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.S

در این زمینه مهران شریفی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی اطمینان خاطر می دهد که بانکها از اسکناسهای کافی برای قراردادن در خودپردازها برخوردار هستند و هیچ مشکلی نیز در خودپردازها برای ارائه خدمات ایجاد نشده است، سیستمهای پشتیبان نیز در این زمینه آماده هستند.

 

 

تشکیل صف‌های طولانی مقابل دستگاههای خودپرداز بانک‌ها

یکشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۸۹

چکیده : خبرگزاری مهر از تشکیل صف‌های طولانی جلوی دستگاههای خودپرداز بانک‌ها برای دریافت یارانه‌های نقدی خبر داد و نوشت: در پی اعلام خبر مربوط به امکان برداشت یارانه های نقدی توسط افراد از حسابها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه های نقدی، بانکها با مراجعات زیاد مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی مواجه شدند.

خبرگزاری مهر از تشکیل صف‌های طولانی جلوی دستگاههای خودپرداز بانک‌ها برای دریافت یارانه‌های نقدی خبر داد و نوشت: در پی اعلام خبر مربوط به امکان برداشت یارانه های نقدی توسط افراد از حسابها و رفع مسدودیت حسابهای یارانه های نقدی، بانکها با مراجعات زیاد مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی مواجه شدند.

بنا به این گزارش، امروز مردم برای برداشت مبالغ یارانه های نقدی از حسابهای خود در جلوی برخی دستگاه‌های خودپرداز صف کشیده اند. برخی از شعب بانکها نیز به دلیل شلوغی ناشی از مراجعات از مردم درخواست می کردند که در خارج از شعبه نوبت را رعایت کنند.

در عین حال، برخی از افراد نیز به دلیل نداشتن کارتهای بانکی و عدم توانایی در برداشت از دستگاه‌های خودپرداز به شعب بانکها مراجعه کرده و خواستار دریافت یارانه های نقدی خود شدند، اما با این وجود تاکنون مشکلی در تامین نقدینگی توسط بانکها به وجود نیامده است.

 

نرخ افزایش کرایه؛ سواری‌های بین شهری ۲۰ درصد، اتوبوس‌های مسافربری ۱۲۵ درصد

یکشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۸۹

مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری گفت: مطابق مجوزهای صادره از سوی دولت نرخ کرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری 20 درصد، بخش بار 15 درصد، بخش مسافربری 125 درصد و خودروهای سواری داخل شهری پیرو شایعات 10 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری گفت: مطابق مجوزهای صادره از سوی دولت نرخ کرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری ۲۰ درصد، بخش بار ۱۵ درصد، بخش مسافربری ۱۲۵ درصد و خودروهای سواری داخل شهری پیرو شایعات ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

حاج‌رحمت محمدعلی در خصوص تدابیر پیش‌بینی شده برای کنترل نوسانات احتمالی نرخ کرایه‌های وسائط نقلیه، اظهار داشت: خوشبختانه به رغم اجرایی شدن قانون هدفمندسازی از صبح روز جاری همه چیز عادی و به روال معمول در حال جریان است و اتفاق نامتعارفی مربوط به نرخ کرایه‌های وسائط نقلیه را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: سهمیه سوخت خودروهای سواری بین‌شهری تا کنون ۷۵۰ لیتر با نرخ ۱۰۰ تومان بود که از امشب مطابق سهمیه‌‌بندی جدید قرار است سهمیه سوخت ۷۵۰ لیتری خودروهای سواری بین‌شهری به ۴۰۰ تومان در سهمیه دی‌ماه افزایش یابد ضمن آنکه ۴۰۰ لیتر هم بنزین تشویقی به نرخ ۱۰۰ تومان به این دست خودروها تعلق یافته است.

وی با اشاره به اینکه مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌های بین شهری برای سواری‌ها صادره شده است، افزود: مطابق سیاست اتحادیه مقرر شده است تا روزی که خودروها از سهمیه ۴۰۰ لیتر به بهای ۱۰۰ تومان برخوردار هستند نرخ کرایه‌ها تغییر پیدا نکند اما با اتمام سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی براساس برنامه‌ریزیهای از پیش صورت گرفته در بخش سواری نرخ کرایه خودروها در بخش سواری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری در خصوص تغییر کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری، گفت: سقف افزایش نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری مطابق مصوبات صورت گرفته ۲۰ درصد اعلام شده است مشروط بر اینکه تا ۱۰ روز از گازوئیل ۱۵ تومانی مصوب قبل استفاده ‌کنند و پس از این مدت نرخ گازوئیل آنها تا ۱۵۰ تومان افزایش می‌یابد که مجاز به افزایش نرخ کرایه‌ها تا ۲۰ درصد هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی نرخ‌های مصوب ثابت خواهند ماند، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در بخش بار ۱۵ درصد، در بخش مسافربری عادی که از سال ۸۱ هیچ تغییر نداشت ۱۲۵ درصد، سواری کرایه و اتوبوس‌های ویژه که همیشه نرخ کرایه آنها توافقی تعیین می‌شد مجاز به افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها شده‌اند.

وی در خصوص افزایش کرایه خودروهای داخل شهری، خاطرنشان کرد: مطابق آخرین اطلاعات و اخبار واصله تا کنون هیچ مجوزی مبنی بر افزایش کرایه خودروهای داخل شهری صادر نشده است هر چند شایعاتی مبنی بر افزایش ۱۰درصدی نرخ کرایه خودروهای داخل شهری مطرح است.

محمدعلی با اشاره به اینکه تمامی خودروهای سواری تحت پوشش شرکت‌های تعاونی مسافربری فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: هر گونه تخطی و عدول از حدود قانونی تعیین شده برای رانندگان متوجه شرکت‌های متولی و قابل پیگیری از طریق مراجع قانونی اعم از سازمان حمل و نقل با شماره تماس ۱۸۸۸و ۳۰۰۰۰۲۰ و تغزیرات است.

وی گفت: انتظار بخش خودرویی کشور از مسئولان بالادست و تصمیم‌گیر کشوری، کنترل و نظارت بر بازار قطعات جانبی خودروها و لوازم یدکی وسائط نقلیه است تا رانندگان در تأمین ملزومات خود با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: البته دولت طی تمهیدات پیشگیرانه حجم عظیمی از قطعات جانبی خودرو و لوازم یدکی وسائط نقلیه را در انبارهای ذخیره‌سازی کرده است که در زمان بروز بحران‌های احتمالی از این ظرفیت‌ها برای کنترل بازار استفاده خواهد کرد.

 

پرواز ناگهانی قیمت‌ها و انکار واقعیت مهیب تورم

افزایش ۳ تا ۴۰ برابری قیمت‌ها، با شیب ملایم و قابل تحمل!

یکشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۸۹

در حالی که قیمت بنزین به طور متوسط 3 برابر، قیمت گازوئیل 9 برابر، قیمت برق و آب و گاز تقریبا سه برابر و قیمت آرد 40 برابر شده است، دولت تاکید می‌کند که قیمت هیچ کالایی نباید گران شود و کرایه‌ی تاکسی‌ها نیز نباید افزایش یابد. این در حالی است که گزارش‌ها چیزی جز این را نشان می‌دهد. همزمان پلیس هم اعلام کرده که از امروز مرحله‌ی جدیدی از طرح ارتقای امنیت اجتماعی آغاز می‌شود و وزارت بازرگانی هم افزایش ده هزار نفری تعداد بازرسان برای کنترل بازار خبر می‌دهد، بازرسانی که بخشی از آنها از نیروهای بسیجی هستند.

کلمه – گروه اقتصادی: شب گذشته، سخنان احمدی نژاد در سیمای جمهوری اسلامی شنیدنی بود؛ به خصوص آنجا که از تغییر قیمت‌ها با شیب ملایم و قابل تحمل برای مردم صحبت می‌کرد و سعی داشت تاکید کند که قیمت‌ها نه آزاد شده و نه واقعی.

اما نیم نگاهی به اتفاقی که در زمینه تغییر قیمت‌ها افتاده، این شیب ملایم را بیشتر عمودی و روند تغییر قیمت‌ها را دارای افزایش چند صد درصدی نشان می‌دهد. افزایشی که طبق وعده‌های بی‌حاصل قبلی، قرار بود تدریجی باشد، در طول پنج سال اتفاق بیفتد و فشار زیادی به اقشار ضعیف وارد نکند.

غیر از بنزین که با ارائه‌ی سه نرخی و دامنه‌ی تفاوت قیمتی از ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان، به همراه پنجاه لیتر جدا از این سهمیه‌ها و ناشی از لطف دولت، میزان واقعی تغییر قیمت آن پنهان نگه داشته شده، در مورد بقیه اقلام می‌توان تغییرات را با اعداد ملموس‌تری اندازه‌گیری کرد. هرچند در خصوص بنزین نیز به طور نسبی، می‌توان به طور متوسط، از افزایش بیش سه برابری صحبت کرد.

در مورد قیمت گازوئیل، شیب ملایم مورد ادعای احمدی نژاد بیش از هر کالای دیگری خود را نشان می‌دهد! چرا که قیمت هر لیتر گازوئیل از شانزده تومان یکباره به ۱۵۰ تومان سهمیه‌ای و ۳۵۰ تومان آزاد رسیده است؛ یعنی حتی برای گازوئیل

سهمیه‌ای هم شاهد افزایشی بیش از ۹ برابری هستیم.

در مورد برق خانگی، قیمت هر کیلووات ساعت از ۷۵ ریال به ۲۲۰ ریال زسیده که حدودا افزایش ۳ برابری را نشان می‌دهد. در عین حال تاکیده شده که قیمت برق تجاری و اداری با شیب تندتری افزایش یافته است. قیمت گاز خانگی هم شاهد افزایش حدودا ۴ برابری بوده و قیمت گاز مصرفی خودروها نیز حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

قیمت آب هم، با آنکه گفته می‌شد در مرحله‌ی اول هدفمند شدن قرار نیست افزایش یابد، به نوشته‌ی خبرگزاری فارس به ۲۵۰ تومان برای استفاده‌ی خانگی و ۴۰۰ تومان برای استفاده‌ی صنعتی افزایش یافته است.

جالب‌تر از همه اینها، قیمت آرد است که تاکنون به صورت یارانه‌ای و با قیمت ۷۵ ریال در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گرفت، اما قیمت جدید آن ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان تعیین شده است که به معنای افزایش چهل برابری قیمت آن است.

با این حال، دولت به نانوایان هشدار داده که فعلا حق افزایش قیمت را ندارند و در صورت گران شدن نان، با آنها برخورد می‌شود! احمدی نژاد هم در مصاحبه تلویزیونی دیشب خود از اهدای چهار هزار تومان یارانه‌ی نقدی اضافی به مردم بابت افزایش قیمت نان خبر داده بود؛ چهار هزار تومانی که اگر تقسیم بر چهل (نسبت افزایش قیمت آرد) شود، می‌توان آن را به معنای تحویل یک نان صد تومانی به هر ایرانی دانست!

و جالب‌تر از اینها، پیش‌بینی احمدی نژاد از نرخ تورم است که در مصاحبه دیشب گفت:‌ پیش‌بینی ما این است که افزایش و جهشی که در این دهک اتفاق می‌افتد حدود ۱۰ درصد است و ۱۳ درصد به هزینه‌های فعلی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراین ۱۵۰ هزار تومان از پول واریزی دولت برای خرج‌های دیگر آن‌ها باقی می‌ماند. هر چه به دهک‌های بالاتر می‌رویم این فاصله کم‌تر می‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعیت مثبت است.

اما در کنار این شیب نسبتا! ملایم افزایش قیمت‌ها، دولت تدابیر شدید پلیسی را برای کنترل بازار به کار گرفته و علاوه بر حضور گسترده نیروهای انتظامی در معابر، میادین و پمپ بنزین‌ها، پلیس اعلام کرده که از امروز مرحله جدیدی از طرح موسوم به ارتقای امنیت اجتماعی از امروز آغاز خواهد شد.

ده هزار بازرس نیز از امروز از سوی وزارت بازرگانی ماموریت گرفته‌اند تا بازار را تحت کنترل بگیرند. پیش از این هم گفته شده بود که از نیروهای بسیج ادارات برای این منظور استفاده خواهد شد.

علیرضا شجاعی سخنگوی وزارت بازرگانی نیز از “رصد لحظه‌ای قیمت‌ها” سخن گفته و وعده داده است که در روزهای آینده، بازار بدون هیچ تنشی به کار خود ادامه دهد.

همزمان، مدیرعامل مترو نیز به افزایش نیافتن قیمت بلیت مترو اشاره کرده و نیز از وعده دولت برای ارائه یارانه‌ی مترو خبر داده است؛ وعده‌ای که به گفته‌ی شهردار تهران، یک سال است که عملی نشده است.

خبرآنلاین هم در گزارشی از آماده‌باش پلیس خبر داده و نیز از قول برخی رانندگان شخصی، نوشته است که مسافرکشی با بنزین ۷۰۰ تومانی نمی‌صرفد و به همین دلیل کرایه‌ها باید گران شوند.

مدیر عامل اتحادیه سواری کرایه بین‌شهری نیز از افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری، افزایش ۱۵ درصدی در بخش بار، افزایش ۱۲۵ درصدی در بخش مسافربری و افزایش حداقل ۱۰ درصدی کرایه‌ی خودروهای سواری داخل شهری خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که مجوز افزایش ۲۰ درصدی کرایه سواری‌های بین شهری هم صادر شده است.

این در حالی است که مسئولان دولتی به صراحت گفته‌اند به رغم افزایش قیمت بنزین و دیگر اقلام سوختی، کرایه‌های حمل و نقل درون شهری و بین شهری نباید افزایش یابند؛ درست مانند قیمت بلیت هواپیما که با وجود افزایش قیمت سوخت هواپیما از امروز به لیتری ۴۰۰ تومان برای پروازهای داخلی و ۷۰۰ تومان برای پروازهای خارجی، قیمت بلیت نباید تغییر یابد!

خبرگزاری مهر نیز به کاهش محسوس حجم خرید مردم در میادین میوه و تره‌بار اشاره کرده و خبر داده که قیمت‌های این میادین به دلیل حضور ماموران و بازرسان، هنوز تغییر نکرده است. این در حالی است که خودروهای حمل میوه‌جات از امروز باید گازوئیل را با قیمت سهمیه‌ای ۹ برابری بخرند.

به عقیده کارشناسان، افزایش قیمت اقلام سوختی، برق و … همانند تاثیری که بنزین و گازوئیل از طریق افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر کالاهای دیگر خواهند گذاشت، لاجرم بر سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر دارند و از این رو در روزهای آتی باید منتظر تکان خوردن قیمت‌ها در خصوص کالاهایی که به طور غیرمستقیم با این اقلام هدفمند شده در ارتباط هستند، باشیم.

 

پس لرزه های افزایش قیمت سوخت: افزایش نرخ كرایه‌ سواری بین‌شهری، درون شهری، اتوبوس وِیژه و حمل بار

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۹, ساعت ۱۳:۳۳

جرس: مدیر عامل اتحادیه سواری كرایه بین‌شهری اعلام کرد: مطابق مجوزهای صادره از سوی دولت نرخ كرایه‌ اتوبوس‌های ویژه و خودروهای سواری بین‌شهری ٢۰ درصد، بخش بار ۱۵ درصد، بخش مسافربری ۱٢۵ درصد و خودروهای سواری داخل شهری "پیرو شایعات" ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت

به گزارش فارس، حاج‌رحمت محمدعلی در خصوص تدابیر پیش‌بینی شده برای كنترل نوسانات احتمالی نرخ كرایه‌های وسائط نقلیه، اظهار داشت: خوشبختانه به رغم اجرایی شدن قانون هدفمندسازی از صبح روز جاری همه چیز عادی و به روال معمول در حال جریان است و اتفاق نامتعارفی مربوط به نرخ كرایه‌های وسائط نقلیه را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: سهمیه سوخت خودروهای سواری بین‌شهری تا كنون ٧۵۰ لیتر با نرخ صد تومان بود كه مطابق سهمیه‌‌بندی جدید قرار است سهمیه سوخت ٧۵۰ لیتری خودروهای سواری بین‌شهری به ۴۰۰ تومان در سهمیه دی‌ماه افزایش یابد .

این مقام مسئول با اشاره به اینكه مجوز افزایش بیست درصدی نرخ كرایه‌های بین شهری برای سواری‌ها صادره شده است، افزود: مطابق سیاست اتحادیه مقرر شده است تا روزی كه خودروها از سهمیه ۴۰۰ لیتر به بهای صد تومان برخوردار هستند نرخ كرایه‌ها تغییر پیدا نكند اما با اتمام سهمیه‌ بنزین صدتومانی براساس برنامه‌ریزیهای از پیش صورت گرفته در بخش سواری نرخ كرایه خودروها در بخش سواری بیست درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه سواری كرایه بین‌شهری در خصوص تغییر كرایه اتوبوس‌های بین‌شهری، گفت: سقف افزایش نرخ كرایه اتوبوس‌های بین‌شهری مطابق مصوبات صورت گرفته بیست درصد اعلام شده است مشروط بر اینكه تا ده روز از گازوئیل ۱۵ تومانی مصوب قبل استفاده ‌كنند و پس از این مدت نرخ گازوئیل آنها تا ۱۵۰ تومان افزایش می‌یابد كه مجاز به افزایش نرخ كرایه‌ها تا بیست درصد هستند.

وی در پاسخ به این سؤال كه تا چه زمانی نرخ‌های مصوب ثابت خواهند ماند، تصریح كرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در بخش بار ۱۵ درصد، در بخش مسافربری عادی كه از سال ٨۱ هیچ تغییر نداشت ۱٢۵ درصد، سواری كرایه و اتوبوس‌های ویژه كه همیشه نرخ كرایه آنها توافقی تعیین می‌شد مجاز به افزایش ٢۰ درصدی كرایه‌ها شده‌اند.

وی در خصوص افزایش كرایه خودروهای داخل شهری، خاطرنشان كرد: مطابق آخرین اطلاعات و اخبار واصله تا كنون هیچ مجوزی مبنی بر افزایش كرایه خودروهای داخل شهری صادر نشده است هر چند شایعاتی مبنی بر افزایش 10درصدی نرخ كرایه خودروهای داخل شهری مطرح است.

محمدعلی با اشاره به اینكه تمامی خودروهای سواری تحت پوشش شركت‌های تعاونی مسافربری فعالیت می‌كنند، تأكید كرد: هر گونه تخطی و عدول از حدود قانونی تعیین شده برای رانندگان متوجه شركت‌های متولی و قابل پیگیری از طریق مراجع قانونی اعم از سازمان حمل و نقل و تعزیرات است.

وی گفت: انتظار بخش خودرویی كشور از مسئولان بالادست و تصمیم‌گیر كشوری، كنترل و نظارت بر بازار قطعات جانبی خودروها و لوازم یدكی وسائط نقلیه است تا رانندگان در تأمین ملزومات خود با مشكل مواجه نشوند.

وی تصریح كرد: البته دولت طی تمهیدات پیشگیرانه حجم عظیمی از قطعات جانبی خودرو و لوازم یدكی وسائط نقلیه را در انبارهای ذخیره‌سازی كرده است كه در زمان بروز بحران‌های احتمالی از این ظرفیت‌ها برای كنترل بازار استفاده خواهد كرد.

گفتنی است از ابتدای سال تا کنون، مقامات دولت از عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات (بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها) خبر می دادند و اکنون با آغاز اجرای این طرح و افزایش قیمت حاملهای سوخت، اولین پس لرزه ها، جهش نرخ کرایه های حمل و نقل است، که تاثیرگذار بر قیمت کالاها و خدمات خواهد بود.

 

ساعت كار بانك‌هاي تهران تا 19/ امكان خريد كالا با اعتبار يارانه‌ها در پايانه‌هاي فروش

 

همه تخلفات از جمله گران‌فروشي، كم‌فروشي، ارائه كالاهاي فاقد كيفيت و يا امتناع از عرضه كالا و خدمات با اعلام شهروندان از طريق سامانه 124 سازمان بازرگاني استان تهران به صورت شبانه‌روزي قابل پيگيري و برخورد قانوني است.

ایلنا: استاندار تهران با تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط استان برای اجرای مرحله جدید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها،مصوبات دیشب ستاد هدفمندی یارانه‌های استان را تشریح کرد.

به گزارش ايلنا، مرتضی تمدن گفت: بر این اساس مقرر شد ساعات کار شعب بانک‌های استان تا اطلاع ثانوی تا ساعت 19 افزایش یابد.

وی گفت: سرپرستان خانوار مي‌توانند با استفاده از كارت‌هاي عضو شتاب (كه يارانه‌ها در آن ذخيره شده) نسبت به خريد كالاها و خدمات از طريق پايانه‌هاي فروش اقدام كنند.

استاندار تهران افزود: شهروندان چنانچه به هنگام دريافت يارانه‌هاي نقدي خود به دستگاه‌هاي خودپرداز مراجعه و با مشكل مواجه شوند، مي‌توانند با شماره تلفن اعلام شده در كنار خودپرداز تماس بگيرند.

تمدن گفت: سرپرستان خانوارهايي كه وجوه يارانه به حسابشان واريز شده است، با آرامش در زمان مناسب به بانك‌ها و خودپردازها مراجعه كرده و هيچ‌گونه دغدغه‌اي به خود راه نداده و هرگونه مغايرت و اختلاف در حساب‌هاي خود را از طريق شعب خود پي‌گيري كنند و مسئولان شعب موظفند پاسخگوي سؤالات و مشكلات آنان باشند.

وی گفت: همه تخلفات موضوع قانون نظام صنفي از جمله گران‌فروشي، كم‌فروشي، ارائه كالاهاي فاقد كيفيت و يا امتناع از عرضه كالا و خدمات با اعلام شهروندان از طريق سامانه 124 سازمان بازرگاني استان تهران به صورت شبانه‌روزي قابل پيگيري و برخورد قانوني است. استاندار تهران افرود: ارائه صورتحساب فروش معتبر به مشتريان و نصب برچسب قيمت بر روي همه كالاها توسط واحدهاي صنفي الزامي است.

 

تاثيرپذيري شكلي بازار مسكن از يارانه هدفمند

دنياي اقتصاد- مديريت شهري تهران در بررسي‌هايي كه براي اثر قانون يارانه‌ها بر درآمد و هزينه اداره پايتخت انجام داده به اين جمع‌بندي رسيده است كه بعد از اجراي اين قانون، گرايش به زندگي و سكونت در مناطق مركزي شهر در مقايسه با حواشي تهران افزايش پيدا مي‌كند. همچنين بازار ساخت و ساز نيز اگرچه رونق كنوني را حفظ مي‌كند، اما متراژ واحدها كوچك مي‌شود كه اين باعث كاهش درآمد حاصل از صدور پروانه ساخت خواهد شد.

گزارش «دنياي‌اقتصاد» از نتايج «تحقيق يارانه‌اي» در شهرداري‌تهران

فيزيك بازار مسكن تغيير مي‌كند

 پيش‌بيني كاهش متراژ واحدها و تمايل به سكونت در مركز پايتخت

 معاون شهردار: رونق ماه‌هاي اخير بعد از اجراي قانون يارانه‌ها نيز تداوم پيدا مي‌كند، اما شكل آن متفاوت خواهد بود

مينا يوسفي - شهرداري تهران اخيرا تحقيقاتي درباره تاثير اجراي قانون يارانه‌ها بر حوزه‌هاي «هزينه اداره شهر» و «درآمد قابل دسترس مديريت شهري» انجام داده كه بخشي از آن از آنجا كه بازار مسكن به‌صورت مستقيم بر منابع درآمدي و محل‌هاي هزينه‌اي مديريت شهري پايتخت تاثير‌گذار است، به ترسيم وضعيت مسكن در زمان قانون يارانه‌ها پرداخته است.

نتايج مطالعات شهرداري نشان مي‌دهد پس از هدفمندكردن يارانه‌ها، ميل شهروندان به سكونت در مناطق مركزي پايتخت بيشتر مي‌شود همچنين در بخش ساخت‌وساز نيز نتايج بررسي‌هاي شهرداري حكايت از تدوام رونق ساختماني ماه‌هاي اخير در ماه‌هاي پس از اجراي قانون يارانه‌ها دارد با اين تفاوت كه سازنده‌ها تحت تاثير فضاي غير يارانه‌اي اقتصاد، به سمت احداث واحدهاي مسكوني با حداقل متراژ رو خواهند آورد.

براساس اين تحقيق، پيش‌بيني شده است هزينه اداره شهر تهران در مناطق مركزي در مقايسه با فواصل دورتر و مناطق حاشيه‌اي شهر، بيشتر شود و همچنين عوارض حاصل از صدور پروانه ساخت نيز به دليل كاهش متراژ، پايين بيايد.

معاون امور شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اين زمينه به دنياي‌اقتصاد گفت: در حال حاضر آمارهاي ساختماني سير صعودي ساخت‌وساز را تاييد مي‌كند و احتمال افت اين روند پس از اجراي قانون يارانه‌ها بعيد است.

هيربد معصومي تصريح كرد: اطلاعي كه از برنامه‌هاي دولت داريم اين است كه نخواهد گذاشت ساخت‌وسازهاي مسكوني از ناحيه افزايش قيمت مصالح يا هزينه ساخت، آسيب ببينند يا با ركود مواجه شوند.

گزارش دنياي‌اقتصاد از تحليل شهرداري درباره آثار اجراي قانون يارانه‌ها تصريح مي‌كند اين قانون از يك‌سو حدود 100 ميليارد تومان درآمد جديد عايد اين نهاد مي‌كند و از سوي ديگر، حدود 10 برابر همين افزايش درآمد، بر هزينه‌ها اضافه خواهد كرد.

کارگروهی كه متشکل از مسوولان و کارشناسان شهری و برخی استادان دانشگاه برای بررسی تاثیر قانون یارانه‌ها بر هزینه‌های شهرداری تشکیل شده در برآورد خود از تاثیر نقدی کردن یارانه‌ها بر درآمد شهرداری تهران تاكيد كرده است پس از حذف یارانه‌ها، ساخت‌وساز در تهران حداكثر 30 درصد کاهش مي‌یابد. این در حالی است که 70 درصد درآمد شهرداری تهران به عواید حاصل از صدور پروانه، پایان کار و سایر عوارض ساخت‌وساز وابسته است. به این ترتیب پیش‌بینی مي‌شود که درآمد شهرداری تهران از این بخش 21 درصد کاهش یابد.

مدیر کل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنياي‌اقتصاد به تشریح افزایش هزینه‌های شهرداری پس از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخت و گفت: برخي از پروژه‌های عمرانی که بخش زيادي از هزینه‌ها را در بر‌مي‌گيرد به خاطر افزایش قیمت مصالح تحت تاثير قرار مي‌گيرند. بالارفتن احتمالی قیمت آسفالت، قیر و مصالح سنگی که بخش بزرگی از هزینه‌های ساخت‌وساز را به خود اختصاص می‌دهد نيز موجب افزایش هزینه پروژه‌های عمرانی می‌شود.

جعفر معصوم‌زاده همچنين افزود: نتایج تحقیقات شهرداری در مورد تاثیر طرح نقدی کردن یارانه‌ها بر هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری نشان مي‌دهد که پس از اجرای این طرح، هزینه‌های حمل و نقل افزایش و در نتیجه گرایش شهروندان به زندگی در نقاط مرکزی شهر بیشتر مي‌شود که این، هزینه‌های شهرداری را در بخش نگهداشت و ارائه خدمات بالا مي‌برد.

علاوه بر این پیش‌بینی‌های شهرداری تهران حاکی است، میل به ساخت خانه‌هایی با متراژ کم افزایش مي‌یابد که این موجب کاهش درآمد شهر در بخش صدور پروانه ساخت‌وساز خواهد شد.

به گفته معصوم زاده، شهرداری تهران در دو بخش درآمدهای حاصل از ارزش‌افزوده و عوارض سوخت افزایش درآمد خواهد داشت. وي با اشاره به سهم 3 درصدی شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش‌افزوده در برنامه پنجم پیش‌بینی کرد: پس از نقدی کردن یارانه‌ها

و بروز احتمالی تورم، درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده 30 درصد بیشتر شود. وی همچنین به سهم 9 درصدی شهرداری تهران از محل عوارض سوخت اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تهران 30 میلیارد تومان از این منبع درآمد دارد، گفت: به طور قطع پس از حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت درآمد شهرداری نیز افزایش مي‌یابد.

به گفته وی با احتساب این موارد طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در کل 100میلیارد تومان برای شهرداری عایدی خواهد داشت.

چمران: دولت گفته حمايت مي‌كند

احتمال کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌های شهرداری تهران در حالی پیش‌بینی مي‌شود که مسوولان شهری از احتمال تاثیر منفی این عوامل بر نحوه خدمات‌رسانی شهرداری تهران ابراز نگرانی مي‌کنند. به تازگی حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران از مسوولان کشور خواسته تا برای جبران کمبود درآمدهای شهرداری در پی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اقدامات مناسبی را انحام دهند. وی همچنین احتمال داده است: این طرح ارائه خدمات شهرداری را به دلیل کاهش بودجه‌ها کاهش دهد.

در این حال مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران این نوید را مي‌دهد که دولت از محل درآمدهای حاصل از نقدی کردن یارانه‌ها در صورت نیاز به شهرداری تهران هم کمک مي‌کند.

 

نماینده تفرش : تورم، موج ورشکستگی بنگاهها و اعتراضات در راه است

 سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از نخبگان کشور مهاجرت می‌کنند

خبرآنلاین: بهمن اخوان، نماینده تفرش و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس، در یادداشتی نوشت: نفس هدفمندکردن یارانه‌ها کار بسیار خوبی است چون این اتفاق در اکثر کشورهای دنیا افتاده است اما در شرایط کشور ما، پیاده کردن هدفمندی یارانه‌ها به نظر نمی‌رسد اولویت اقتصاد باشد؛ به عبارتی هنوز بسترهای اقتصاد ما برای اجرا کردن این طرح اقتصادی مهم آماده نیست.

بنابراین اگر نتوانیم یک جراحی تمیز و رادیکال انجام دهیم، واکنش‌های این موجود زنده به شکل تورم، موج ورشکستگی بنگاه‌ها و اعتراضات احتمالی بروز می‌دهد و پس از آن مجبور به توقف طرح خواهیم شد که هزینه بسیار سنگینی دارد.

سیاست‌هایی مانند طرح تحول، تورم بالایی دارند. تورم تمام استانداردها را به هم می‌ریزد. پول، استاندارد استانداردهاست. همه را، هر چیز را با پول می‌سنجند. در این فضا جراحی اقتصاد بسیار حساس بوده و می‌بایست مرحله به مرحله و به دقت پیش رود.

در شرایطی که ما گندم را به قیمت کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ از کشاورز خریداری می‌کنیم و در دنیا مقام اول را در ضایعات نان با ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال داریم این کار منطقی به نظر نمی‌رسد، با همین تحلیل و همین آمار کوچک خواهیم دید که اگر هزینه ضایعات نان بین خانواده‌ها تقسیم شود با ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان از این رقم به ازای هر خانوار می‌توان هم کیفیت نان را بالا برد و هم کارهای توسعه‌ای انجام داد.

مشکلات مهم‌تری داریم که در آنها هم مانند مصرف انرژی اول هستیم. جا دارد اول آنها درمان شوند بعد به مسئله حساس مردم یعنی حذف یارانه‌ها برسیم. در سرانه مصرف تریاک در جهان اول هستیم، در فرار مغزها در جهان اول هستیم، در فضای کسب و کار از آخر اول هستیم، در تعداد کشته‌ها در تصادفات رانندگی در جهان اول هستیم، در ریسک اقتصادی رتبه ۱۴۰ هستیم، سالانه ۲۵ میلیارد دلار هزینه خسارت کشته‌شدگان رانندگی را می‌دهیم، سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از نخبگان کشور مهاجرت می‌کنند که به میزان ۵۰ میلیارد دلار تا زمان نخبه شدن برای کشور هزینه داشته‌اند.

اگرچه ما در کشورمان مقام اول را در دنیا بعد از ونزوئلا در مصرف بنزین نیز داریم و بنزین در کشور ما در حالی با قیمت پایین به مردم فروخته می‌شود که در کشورهای منطقه قیمت آن بین ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. بنابراین افزایش قیمت بنزین اتفاق خوبی است اما در صورتی‌ که بهره بانکی را نیز همزمان با هدفمندکردن یارانه‌ها مثل کشورهای اروپایی به ۳ درصد برسانیم و از سرمایه‌های پولی در جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و دامداری استفاده کنیم. یکی از چالش های اصلی اقتصاد ما در حال حاضر ایجاد اشتغال و در آمد و توسعه طر ح های تولیدی و صنعتی است. هدفمندکردن یارانه‌ها اتفاق مثبتی است اما در صورتی‌ که سطح درآمد مردم را بالا ببریم و از کاهش بهره بانکی در جهت تولید و اشتغالزایی رونق اقتصاد استفاده کنیم.

 

طرح جدید امنیتی پلیس، همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها

مردمک : در حالی‌که تنها ساعاتی از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد، پلیس ایران اعلام کرد که یک طرح امنیتی جدید را در تهران اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، امروز 28 آذر ماه و در اولین روز از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها، رئیس پلیس پیشگیری تهران ‌بزرگ اعلام کرد «طرح مبارزه با سرقت» از صبح یک‌شنبه در سطح شهر تهران اجرا می‌شود.

به گفته سرهنگ محسن خانچرلی، در زمان اجرای این طرح، ماموران نیروی انتظامی در سطح شهر حضور می‌یابند.

خبرگزاری ایلنا همچنین گزارش کرده که گشت‌های پلیس در میادین اصلی حاضر هستند.

گزارش‌هایی از سطح شهر تهران، از حضور نیروهای پلیس در مقابل پمپ بنزین‌ها، از روز گذشته، حکایت دارند.

از سوی دیگر رئیس پلیس تهران به خبرگزاری مهر گفته که «پلیس با آمادگی کامل به استقبال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رفته است».

حسین ساجدی‌نیا همچنین گفت که از زمان آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ اتفاقی در تهران رخ نداده است.

به گفته او، پلیس‌های مبارزه با جرایم اقتصادی و قاچاق کالا در آمادگی صد درصد قرار دارند.

خبرگزاری مهر همچنین به نقل از احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی آورده که در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، «هیچ‌گونه مشکل امنیتی و انتظامی اتفاق نخواهد افتاد».

اوایل آبان‌باه با اجرایی شدن هدفمندسازی یارانه‌ها، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور گفته بود که چنانچه «عده قلیلی» بخواهند در مقابل مردم بایستند و کاری بکنند، با آنها «برخورد قانونی و قاطع» می‌شود.

پیش از این نیز چند تن از مسئولین دولتی و امنیتی در این مورد هشدار داده بودند؛ از جمله می‌توان به سخنان احمدرضا رادان، جانشين فرماندهی نيروی انتظامی اشاره کرده که پیرامون بحران‌های ناشی از هدفمند شدن يارانه‌ها و تاثیری که در امنيت جامعه می‌گذارد، ‌گفته بود پليس «با قاطعيت به دنبال پيشگيری و پيش‌بينی حوادث خواهد بود و با اقتدار کامل در کنار دولت خواهد می‌ایستد.»

به دنبال این سخنان و طرح «فتنه اقتصادی» مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت این موضع‌گیری را مجوزی برای «سرکوب گسترده مردم» در مقابل اعتراض به افزایش چشمگیر قیمت‌ها در شرایط حذف یارانه‌های دولتی و ایجاد فضای امنیتی و پلیسی دانست.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران نیز در گفت‌وگوی شب گذشته خود گفت: آن‌ها که اقدامی می‌کنند، ما اقدام آن‌ها را اقتصادی نخواهیم دانست.

رئیس دولت ایران در این برنامه زنده تلویزیونی از آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از 28 آذرماه خبر داد.

در آغاز این طرح، قیمت حامل‌های انرژی از جمله، بنزین، گازوییل، برق، نفت سفید، گاز طبیعی، گاز خودرو و نفت کوره اصلاح شده است.

 

ترافيك سنگين با لغو سراسري طرح زوج و فرد دوباره به تهران بازگشت

تعداد نقاط درگير ترافيك سنگين در پايتخت 20 درصد افزايش يافت

هواي تهران به شرايط «ناسالم» رفت 

ترافيك سنگين روز شنبه 27 آذرماه 1389خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

در نخستين روز لغو طرح سراسري طرح زوج و فرد در تهران تعداد نقاط درگير ترافيك سنگين در پايتخت 20 درصد افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس اطلاعات رسيده ترافيك صبحگاهي امروز در مقايسه با شنبه هفته گذشته در اكثر بزرگراه‌ها و معابر شرياني درجه يك و 2 پايتخت با ترافيك سنگيني مواجه بودند.

از سوي ديگر بر اساس آمارهاي مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران تا ساعت 12 ظهر شنبه تعداد نقاط درگير ترافيك سنگين در تهران در مقايسه با شنبه هفته گذشته كه طرح سراسري زوج و فرد اجرا مي‌شد، 20 درصد افزايش يافته است.

اين افزايش در حاليست كه به نظر مي‌رسد هنوز تمامي شهروندان تهراني از لغو سراسري طرح زوج و فرد اطلاع ندارند، به شكلي كه آمارها در مقايسه با ساير شنبه‌هاي مشابه كه طرح ترافيك زوج و فرد به حالت عادي اجرا مي‌شود، افزايش نداشته است.

از سوي ديگر از مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هواي تهران نيز اعلام كرد: شاخص كيفيت هواي تهران روز شنبه در شرايط «ناسالم» قرار گرفته است.

بر اساس اعلام مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هوا اطلاعات رسيده از سنجش آلودگي هواي تهران در روز شنبه نشان مي‌دهد كه بر غلظت كليه آلاينده‌ها به غير از آلاينده ازن نسبت به روز گذشته افزوده شده و بدين ترتيب غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون در شرايط «ناسالم» قرار گرفته است.

از سازمان هواشناسي كشور نيز خبر مي‌رسد كه آسمان تهران نيمه ابري به تدريج ابري در شب با بارندگي پراكنده است كه بدين ترتيب پيش بيني شده است شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط «سالم» قرار گيرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©