Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱
اعتصاب معلمان در ۱۱۰شهر کشور بصورت همزمان، امروز بیستم آذرماه در اعتراض به عدم اجرای رتبه بندی و همسانسازی

جنبش نور و امید

 

تحصن سراسری معلمان، گزارشات و واکنش ها

 

سایت راه کارگر: اولین روز تحصن و اعتصاب معلمان که با استقبال گسترده معلمان در دویست شهر کشور همراه بود در پی گردهم آئی های ده روز پیش معلمان به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان، نشان از عزم راسخ معلمان برای رسیدن به خواسته های بی واسطه شان است. تمامی قرائن و شواهد نشان می دهد که حاکمیت قصد و توان اجرای دو خواسته اصلی معلمان یعنی « طرح رتبه بندی شاغلان (هشتاد درصد حقوق هیات علمی دانشگاه ها) و همسان سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری» را ندارد  و این خشم معلمان را بر انگیخته است. نکته کلیدی این است که تشکل های صنفی و سیاسی معلمان نزدیک به  اصلاح طلبان نیز از علمکرد دولت و مجلس ناامید شده اند ، بویژه که با تغییر دولت، امکان چانه زنی آنها نیز از میان رفته است و پایه این تشکل ها نیز شورش کرده و به هم سوئی با تشکل های صنفی معلمان تمایل پیدا کرده اند. جنبش سازمانیافته، سراسری، با برنامه و هوشیار معلمان، اکنون به ستونی استوار در میان جنبش کارگری و جنبش اعتراضی مردم تبدیل شده است. اعتصاب بیست آذر آنها که با تعطیل کلاس ها و سخنرانی برای دانش آموزان همراه است در تداوم خود  می تواند جنبش دانش آموزی را نیز در کنار آنها قرار دهد و از این طریق پیوندی میان معلمان و خانواده ها نیز ایجاد کند. بویژه که خواست «آموزش رایگان همواره از سوی تشکل های صنفی معلمان در هر موقعیتی مطرح شده است. به نظر می رسد جنبش مستقل معلمان به تدریج دارد به «جنبش نور و امید» تیدیل می شود و حضور آنها در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ، سرمایه عظیمی برای جنبش رهائی ایران خواهد بود. آنها آموزگاران رهائی اند.

...........................................

معلمان امروز حماسه خلق کردند

 

امروز شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، بار دیگر حماسه‌ای به یادماندنی خلق شد و با تعطیلی گسترده کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی، فرهنگیان نشان دادند که اراده کرده‌اند تا حق خود نگیرند از پای ننشینند.

 

اعتصاب ده‌ها هزار معلم در سراسر ایران در بیش از ۲۰۰ شهر و منطقه نشان دهنده آن است که کارد به استخوان رسیده و روند مطالبه‌گری معلمان تا تحقق کامل خواسته‌ها متوقف نخواهد شد.

در اعتصاب امروز خوشبختانه تعداد زیادی از مدیران و معاونان با معلمان اعتصابی همراهی نمودند اما برخی گزارش‌ها حاکی از عدم همکاری برخی مدیران با معلمان متحصن بود ما از این مدیران دعوت می‌کنیم در کنار معلمان قرار بگیرند و به وظیفه معلمی خود عمل نمایند و منافع کوتاه مدت و فردی را بر منافع جمعی ترجیح ندهند. معلمان عزیز باید بدانند هیچ فردی از جمله مدیر و معاون نمی‌تواند فردی را به اجبار به سر کلاس بفرستد آنها فقط می‌توانند گزارش دهند و ما از گزارش آنان به مقامات بالاتر استقبال می‌کنیم. یادمان نرود حداکثر جریمه سه روز غیبت در برابر حقوقی که فردا مجلس از ما خواهد گرفت قابل مقایسه نیست پس با تمام وجود باید پا به میدان گذاشت.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن قدردانی و تشکر از تمام معلمان حاضر در صحنه ، از تمام معلمانی که به هر دلیل سکوت کرده‌اند درخواست‌ می‌کند برای تحقق مطالبات به اعتصاب و تجمع سراسری بپیوندند.

 

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲۰ آذر ۱۴۰۰

................................................................

اعتصاب معلمان در ۱۱۰شهر کشور بصورت همزمان،

امروز بیستم آذرماه در اعتراض به عدم اجرای رتبه بندی  و همسانسازی .

امروز شنبه ۲۰ آذر ماه درپی فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، معلمان در سرکلاس هایشان چه بصورت حضوری وچه غیر حضوری حاضر نشدند و خواستار رسیدگی به اجرای کامل رتبه بندی معلمان شاغل و اجرای همسانسازی حقوق برای فرهنگیان بازنشسته و آزادی معلمان زندانی شدند.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه ضمن حمایت از فراخوان سراسری تجمع و اعتصاب شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،  حق اعتراض واعتصاب را از حقوق مسلم کارگران و معلمان میداند و هرگونه برخوردهای پلیسی وامنیتی با معلمان معترض را محکوم میکند

......................................

سپاس از فرهنگیان متحصن

 به نام خدا

 

پازل عدالت خواهی معلمان فارس تکمیل شد

 

🏼 در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در راستای بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان سراسر کشور، فرهنگیان ۳۶ شهرستان و ۵۹ منطقه آموزشی  استان پهناور فارس به این ندا لبیک گفتند و در یک کنش صنفی بی نظیر در تاریخ مطالبه گری معلمان ایران ظاهر شدند، آنچه از تصاویر ارسالی از تحصن معلمان و ترک کلاسهای درس در گروه های معلمان مشاهده میشود گواه این حقیقت است که معلمان فارس پاشنه  کفش را کشیده اند و برای رسیدن به خواسته های به حق خود از پای نخواهند نشست.

 

امید می رود روز دوشنبه نه تنها خیابان معدل شیراز  بلکه خیابانهای اطراف هم مملو از معلمان مطالبه گر خواهد بود،

البته نباید از تجمع روز دوشنبه ۳۶ شهرستان استان فارس چشم پوشی کرد

 

معلمان فارس متحد شدند

..............................................

بیانیه دبیران دبیرستان امام سجاد یزد

 

دانش‌آموزان عزیز!

 

حق‌خواهی و مطالبه‌گر بودن یکی از ویژگی‌های شهروند خوب و مدرن است، شهروندی که احساس مسئولیت اجتماعی دارد، به اطرافش حساس است و واکنش مناسب نشان می‌دهد.

 

دانش‌آموز عزیز و والدین گرامی

 

ارتقای وضعیت معیشت معلمان منجر به تحول آموزش و پرورش و در نهایت حرکت کل کشور به سمت رشد و توسعه خواهد بود که آرمان همه‌ی ایران دوستان است.

«قانون رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان» قانونی است که بیش از یک دهه دولت‌های مختلف به بهانه‌های مختلف از اجرای درست و کامل آن سر باز زده‌اند.

 

با توجه به اینکه خواست‌های صنفی همواره در همه جای دنیا شناخته شده و قابل احترام هستند؛

ما معلمان در اعتراض به اجرای «ناقص» طرح همسان‌سازی و رتبه‌بندی، *امروز و فردا در کلاس حاضر نخواهیم شد*.

از شما دانش‌آموز با درک، فهیم، دغدغه‌مند و منطقی درخواست داریم در همراهی با این حرکت صنفی، نظم کلاس را رعایت کنید و با باور و ایمان به معلم خود، مطمئن باشید که *در کنار مسائل معیشتی، دفاع از حقوق دانش‌آموزان و پیگیری «اصل آموزش رایگان» همیشه جزو اولویت‌های صنفی ماست*.

لطفا همراهی کنید تا خدایی نکرده در این دو روز مساله‌ای پیش نیاید که معلم شما بخاطر آن مورد بازخواست قرار بگیرد.

همچنین از این که درک و همراهی می‌کنید، سپاسگزاریم.

.....................................................................................................................

معلمان زحمتکش با اعتصاب و تحصن سراسری خود راه مطالبه گری را آموزش می دهند.

 

اعتصاب سراسری معلمان ایران و خودداری از حضور سر کلاس و تعطیلی شبکه شاد، طی دو روز،  شنبه ۲۰ آذرماه آغاز گردید. این اعتصاب دو روزه با تجمع معلمان شاغل و بازنشسته روز دوشنبه ۲۲ همراه می باشد. تجمعات و تحصن و اعتصاب مکرر فرهنگیان شاغل و بازنشسته به ویژه طی ماههای گذشته با فریادهای اعتراضی سراسری و

برای تحقق مطالبات :

 

همسان‌سازی‌بازنشستگان_مبتنی‌_بر_قانون_مدیریت_خدمات_کشوری

رتبه‌بندی‌شاغلان_حداقل_هشتاددرصد_حقوق‌هیات‌علمی

همچنان در جریان است و تا هنگامی که دولت و متولیان امور نسبت به وضعیت ناگوار معیشتی - زیستی فرهنگیان بی اعتنا باشند، این موج را سر باز ایستادن نخواهد نیست!

از اولین ساعات امروز استقبال گسترده و پرشور معلمان اعتصاب کننده از فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در اقصی نقاط شهرها و مناطق ایران ادامه دارد و باید به شرف و جسارت ِتمامی معلمان معترض  و زحمتکش، درود فرستاد.

گروه اتحاد بازنشستگان نیز همراه با این فراخوان و ضمن حمایت قاطعانه از این مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر و پیگیرانه معلمان ایران در راستای تحقق خواست های آنها و پوشش دادن اخبار این اعتصاب سراسری، فعالانه در تجمع روز دوشنبه روبروی مجلس نیز شرکت خواهد کرد!

 

شنبه ۲۰ آذر

گروه اتحاد بازنشستگان

....................................................................

نقشۀ اعتصاب سراسری معلمان - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰

🔴 اعتصاب سراسری معلمان در دست کم ۱۱۰ شهر کشور – آذر ۱۴۰۰

 

این اعتراضاتِ پرتکرر و متوالی را می‌توان اولین و مهم‌ترین واکنش سازمان‌یافته طبقه کارگر به #بودجه_ریاضتی سال آینده تعبیر کرد که دستکاری و عقیم‌سازی طرح #رتبه‌بندی_معلمان تنها یکی از تبعاتش بوده است.

 

تبدیل تجمعات خیابانی سراسری در هفته‌های گذشته به اعتصاب سراسری (در ابتدای هفته) را می‌توان نشانی از تغییر کیفیت اعتراض و سر رفتن کاسه صبر معلمان نسبت به بازی فرسایشی مجلس با رتبه‌بندی معلمان دانست.

 

آخرین تجربه مشابه معلمان در سازماندهی اعتصابات سراسری به سال ۹۷ برمی‌گردد که طی آن سه دور اعتصاب، هر بار به مدت دو روز برگزار شده بود. مقایسه میان این اعتصاب با تجربه مشابهش در سه سال گذشته، چند نکته را آشکار می‌کند:

 

در اعتصابات سال ۹۷، طرح مجموعه‌ای از مطالبات –بدون اولویت‌بندی یا تعیین فوریت - گرچه چتر بزرگتری برای تنوع در شعارها و پلاکاردهای معلمان (خصوصاً مطالبات ساختاری‌تری مثل «آموزش رایگان» و «برچیدن غیررسمی‌سازی معلمان») فراهم کرده بود، اما در عین حال موقعیت نمایندگان اعتصاب (شورای هماهنگی) را برای امر چانه‌زنی با دولت نااستوارتر ساخت. چون از منظر دولت، آن حجم از مطالبات، سنگ بزرگی بود برای نزدن. با اینحال در این دور، وجود مطالبۀ فوری و فوتی «رتبه‌بندی» (افزایش مزدی) در محور اعتصاب و همزمان باز بودن پرونده این لایحه در مجلس، موقعیت معلمان را برای چانه‌زنی مزدی مستحکم‌تر ساخته است. البته قابل ذکر است که گرچه این اعتصاب بر محور یک مبارزۀ مزدی است، اما شورای هماهنگی و معلمان پیشرو همچنان به درستی مطالبات بنیادی، طبقاتی و دموکراتیک مثل آموزش_رایگان، وضعیت معلمان_غیررسمی، حق_آموزش_به_زبان_مادری و ... را به درون این اعتصاب نیز کشانده‌اند.

 

گرچه در هر دو تجربه اعتصاب سراسری ۹۷ و ۱۴۰۰، اعتصاب به شکلی کنترل‌شده و محدود (۲ روز) سازمان داده شد، اما شدت توالی، تکرر اعتراضات و گسترش کمّی آن رشد قابل توجهی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد (بطوریکه میانگین اعتراضات از دو ماه یکبار در سال تحصیلی ۹۷ به دو هفته یکبار در سال تحصیلی ۱۴۰۰ رسیده‌).

مقایسه نقشه اعتراضات سراسری سال ۹۷ یا اردیبهشت ۹۸ با این دور از اعتصاب نشان می‌دهد که نه فقط فراوانی و پراکندگی اعتراضات بیشتر شده (تعداد شهرهای درگیر اعتصاب نسبت به سال ۹۷ ، دو برابر شده‌اند)، بلکه شاهد رویش نقاط متراکم جدیدی در نقشه اعتراضات هستیم که علاوه بر کردستان، در استان‌هایی مانند فارس نیز خود را نشان می‌دهند.

کمیته عمل سازمانده کارگری

...........................................

تحصن در تحصن

رضا_قاسم‌پور

(سخن روز روزنامه سراسری مستقل)

 

دیشب همزمان در دو گروه آزاد معلمان و دانش آموزان معطوف به شهیدستان جنب و جوش عجیبی برای راه اندازی اعتراضات مدنی برقرار بود.

دسته اول همکارانی بودند که متاثر از مطالبه گران فرهنگی کشور در حال ساماندهی تحصن برای روزهای شنبه و یکشنبه (۲۰ و ۲۱ آذر)بودند.

گروه دوم دانش آموزانی بودند که در دو سال آموزش کرونایی پشتشان باد خورده و ناراضی از امتحانات حضوری احتمالی دیماه بوده و در حال راه‌اندازی #هشتک "نه به امتحانات حضوری" در تکاپوی بودند.

از منظری با اندکی اغماض و تلطیف این جنب و جوش های مدنی هر دو مغتنم بوده و نشان از خروج از بی تفاوتی معلم و دانش آموز این کهن مرز و بوم نسبت به سرنوشت خویش است.

 

معلمان چه می گویند

 

قاطبه معلمان معتقدند:

"فردا قرار است شاهد بزرگترین تبعیض قرن باشیم!!!

فردا یک شنبه بیست و یکم اذر ۱۴۰۰ قرار هست در مجلس شورای اسلامی همزمان دو لایحه رتبه بندی فرهنگیان برای جامعه ی ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان ایران با بودجه حدود  ۱۲هزار میلیارد تومان پس از کش و قوس های فراوان بعد از ۱۰ سال تصویب گردد با میانگین افزایش حقوق حدود ۲ میلیون تومان برای شش ماه...

و همزمان...

طرح فوق العاده خاص برای کارکنان قوه قضاییه و چند نهاد وابسته با بودجه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای جمعیت کارمندی حدود ۵۰ هزار"

 

رتبه بندی و قانون مدیریت خدمات کشوری

 

دولتیان دهه هشتاد معلم ها را با قانون مدیریت خدمات کشوری دست به سر کرده و نهایتا دستگاههای خاص از شمول پرداخت خدمات کشوری خارج شده و چند دستگاه شبیه آموزش و پرورش به ته این لایحه چسبید.

دهه نود سر معلم‌ها را با لایحه رتبه بندی گرم کرده و نهایتا یک دهه کشمکش برای تصویب لایحه رتبه بندی کفاف نکرد و این طرح کذایی به پسا ۱۴۰۰ و قرن ۱۴ سر ریز شد.

 

در دو دور، دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی معلم‌ها را عملا دنبال نخود سیاه فرستاده و به ریش آنها قهقه مستانه زدند. دوره احمدی نژاد اعتراضات معلم‌ها سرکوب و فضای فرهنگی به شدت امنیتی شد و پرونده های سنگینی برای معلم‌ها در هیات های رسیدگی به تخلفات و حراست ها  و ...بسته شد.

دوره خاتمی و روحانی تا حدودی سایه سنگین فضای امنیتی از سر آموزش و پرورش کنار رفته و دولت روحانی حتی معلم‌ها را برای راه اندازی کانون های صنفی فرهنگیان تشویق و ترغیب نمود.

 

کنون دولت رییسی با شعار "دولت قوی" و اجرای عدالت سرکار آمده و میراث دار لایحه رتبه بندی معلمان است.

رئیسی در دوره تبلیغات وعده بهبود منزلت و معیشت معلم‌ها را سر داده و پسا انتخاب نیز گفتند: که باید مشکلات معلم‌ها یکبار برای همیشه حل و فصل گردد.

رییس جمهور در داستان انتخاب وزرای آموزش و پرورش با معرفی باغگلی و فیاضی عکس وعده های خود عمل کرده و نشان داد که چون اسلاف خویش اهمیت و اولویتی برای آموزش و پرورش قائل نیست.

جالب تر آنکه معلم‌ها در تمام ادوار پای ثابت انتخابات‌ها بوده و علاوه بر تبلیغ و اداره ستادهای انتخاباتی روسای جمهور و کاندیداهای نمایندگی مجلس فرایند مشقت بار انتخابات را با چندرغاز توهین آمیز به دوش کشیدند.

 

سخن آخر:

 

 ۲۱ آذر آزمون سختی برای مجلسیان است بیش از دو میلیون فرهنگی چشم و گوش به مجلس دوخته اند تا عدالت مورد ادعای نمایندگان انقلابی را نظاره گر باشند.

"تاکنون معلمان به روش های قانونی و مدنی سعی کرده اند اعتراض خود را در حوزه مطالبات قانونی به گوش مقامات و تصمیم گیرندگان برسانند.

 این اعتراضات حق مسلم و قانونی همه شهروندان و از جمله فرهنگیان است.

 محور کانونی اعتراضات معلمان در ماه های اخیر معطوف به دو چالش مهم بوده است:

 همسان‌سازی‌ بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری و رتبه‌بندی‌ شاغلان حداقل هشتاد درصد حقوق‌ اعضای هیات‌ علمی

این ها در واقع ، کف خواسته ها و مطالبات معلمان هستند و انتظار این است که پاسخ درخور و شایسته ای از سوی مسئولان و تصمیم گیرندگان به آنان داده شود."

...............................................

مجلس آخرين اميد معلمان ِمعترض

 

آرمان ملی: وزیر آموزش و پرورش این روزها در تنگنای مالی دولت و رفت و برگشـت‌های طرح رتبه‌بندی معلمان در مجلـس، روزهای سختی را پشت می‌گــذارد. واکنش یوسف نوری به رتبه‌بندی و مطالبه یک دهه معلمان کــه بــه اعتقاد بسیاری از کارشناسان وی از گزینه‌های قبلی تصدی این وزارتخانه به ســاختار آموزش و پرورش نزدیک‌تــر است، همان سخنان وزرای پیشیــن است که در ساختمان شهید رجایی فقط وعده بررسی جزئیات این طرح را دادند، اما عمــر مسئولیت‌شان به اجرای این قانون قد نکشید.

با این حال نوری روز گذشته و همزمان با تحصن و اعتراض معلمان گفته بود: «روی جزئیات رتبه بندی معلمان، ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود و این طرح را بیشتر همسان‌سازی حقوق می‌دانم تا رتبه بندی.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که معلمان خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق تا 80 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و همسان‌سازی حقوق مشاغل به ویژه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. طرحی که در اواخر دولت دوازدهم تصویب و برای بررسی بیشتر به مجلس فرستاده شد، اما دولت جدید که بار مالی این طرح را از 200 هزار تا 25 هزار میلیارد تومان می‌داند، باور دارد که این میراث دولت گذشته است که دولت آینده را تحت فشار مالی بگذارد. واکنش سازمان برنامه‌ بودجه نیز به اجرای این طرح، این موضوع را می‌رساند که قادر نیستند بار مالی این طرح را متقبل شوند. در شرایطی که دولت سیزدهم در تنگنای مالی و بودجه آن هم در شرایطی که ایران با کاهش فروش نفت و صادرات در بودجه 1401 روبه‌رو است، ظاهرا یک دهه صبر و اعتراض معلمان برای افزایش حقوق و دستمزدشان متناسب با نرخ تورم جامعه، نیازمند مساعدت بیشتر دولت است. پس از اعتراض یک هفته از آخرین اعتراض و تجمعات معلمان، این‌بار رنگ اعتراض آنها متفاوت‌تر از گذشته بود. روز گذشته معلمان در شهرهای مختلف دست به یک اعتصاب دو روزه زدند که تا امروز نیز ادامه دارد. بوشهر، قشم، لاهیجان، اصفهان، سنندج، قم، سقز، بندرانزلی، خمینی‌شهر، سرچهان، بهار، مریوان، شهرکرد، مرودشت، سروآباد، کرمان، کرج، یزد، ملارد، همدان، سقز، گناوه، نورآباد ممسنی، تهران، جلفا، دشستان، بافق، ابرکوه، خرم‌بید، ملایر، یزد، جوانرود، گچساران، لامرد، قزوین، تبریز، کازرون، نجف‌آباد، جیرفت و دیگر شهرها شاهد در اعتصاب معلمان است. آنها در کلاس‌های درس حاضر نشده و کلاس‌های مجازی آموزش را نیز تعطیل کرده‌اند.

 از 200 تا 12 هزار میلیارد!

در بیانیه اعلام این تحصن که هفته گذشته منتشر شد آمده است: «دولت و مجلس از یکسو اجرای کامل طرح همسان سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری را به محاق برده‌اند از سوی دیگر می‌خواهند با اختصاص تنها ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان طرح رتبه‌بندی را (در روز یکشنبه ۲۱ آذر) سرهم‌بندی کنند. این مبلغ تنها باعث افزایش حقوق بین یک تا سه میلیون تومان برای هر فرهنگی خواهد شد و این در تضاد آشکار با طرح رتبه بندی بر اساس همترازی و برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است.» شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده که اگر نمایندگان مجلس امروز یکشنبه اقدام به تصویب رتبه‌بندی معلمان نکنند و خروجی مجلس حقوق معلمان را تامین ننماید و بر خلاف منافع عالی فرهنگیان باشد یا دوباره آن را به تعویق بیاندازند این نهاد اقدام به فراخوان برای برگزاری تجمع اعتراضی سراسری خواهد کرد. پنجم آذر امسال بود، که زمزمه‌هایی مبنی بر پس گرفتن لایحه اجرای رتبه بندی از زبان علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با این عبارت به گوش رسید: «دولت در تلاش است تا لایحه رتبه بندی معلمان را بازپس گرفته و اصلاحاتی را در آن انجام دهد.» نیکزاد طی دیداری مردمی در  اردبیل مطرح کرد: «مجلس با بازگشت این لایحه به دولت مخالفت کرده و در تلاش است تا با همکاری دولت سیزدهم برای اجرای این لایحه در نیمه دوم سال ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع اختصاص پیدا کند. اکثر نمایندگان مجلس با تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافق هستند ولی تامین اعتبار آن با مشکلاتی روبه رو شده به طوری که سازمان برنامه وبودجه به صراحت اعلام کرده که در تامین منابع مشکلات و برخی تنگناهای مالی وجود دارد. اجرای این لایحه برای معلمان همراه با بازنشستگان و کارکنان اداری آموزش وپرورش ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد که دولت قادر به تامین این منابع نیست و از همین رو تا سقف ۲۵هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده تا برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.» در این شرایط رئیس مجلس گفته است: «در صحن مجلس، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه اعتبار موردنیاز این لایحه را سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که قطعی شده، لذا کمیسیون نمی‌تواند مصوبه‌ای دارای بار مالی بیشتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال داشته باشد. این قانون هرزمانی که تصویب شود، برای سال ۱۴۰۰، از ۳۱ شهریور و با سقف ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محاسبه می‌شود.»

 سنگ بزرگ برای نزدن

این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌ از این برخی از نمایندگان از جمله منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس، بار مالی این طرح را 200 هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. مبلغی که به باور حاجی بابایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش و نماینده مجلس غیر واقعی و غیر قابل باور و از دیدگاه کارشناسان آموزشی «سنگی بزرگ برای نزدن» است.  یکی از کارشناسان آموزشی درباره مطرح شدن این مبلغ به «آرمان ملی» گفته بود: « این اعداد و ارقام، برای دور زدن و بیرون انداختن توپی است که از دولت قبل به زمین دولت سیزدهم انداخته شده، چون بار مالی 200 هزار میلیاردی بر دوش دولتی که تازه شروع کرده، یک شوخی است.» آنطور که محمد رضا نیک نژاد می‌گوید: «دولت این لایحه را یک لایحه تحمیلی از سوی دولت قبل می‌داند و هرچند که رئیس جمهور باور دارد این رتبه‌بندی، حق معلمان است، اما مانند یکسری از برنامه‌ها و لایحه‌های دولت گذشته، آن را تحمیلی می‌داند. متاسفانه موضوع رتبه بندی معلمان به یک رقابت سیاسی میان حامیان دولت قبل و دولت جدید تبدیل شده است. آقای رئیسی زمانی‌که رئیس جمهور کشورمان شدند، یکسری قول‌ها در ارتباط با معلمان دادند که آنها حقوق‌شان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و... اما رفتار دولتمردان، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و برخی از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که خیلی موافق تصویب این لایحه نیستند. اصلی‌ترین دلیل این ادعا ارقام نجومی است که توسط نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه به میان می‌آید و همان‌طور که آقای حاجی بابایی نیز گفته است: معلوم نیست که این عددها را از کجا می‌آورند؟! در حالی‌که از سال گذشته که 25 هزار میلیارد و امسال حداکثر 30 هزار میلیارد تومان (البته با توجه به تغییرات شاید کمی بیشتر) می‌توان این لایحه را به‌بهترین شکل اجرا کرد. در دولت قبل این لایحه با اصرار همین نمایندگان مجلس یازدهم، بار مالی آن افزایش پیدا کرد که بار بیشتر بر دوش دولت بگذارند، اما زرنگی دولت دوازدهم در آخرین روزهای فعالیت خود، سبب شد که این لایحه را تصویب برای دولت سیزدهم به‌یادگار گذاشت که حالا همان افزایش بار مالی، سبب شده دولت قادر به‌اجرای آن نباشد.» لازم به ذکر است آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۰ به تدوین طرح رتبه بندی معلمان اقدام کرد و اوایل تابستان ۹۲ لایحه آن به مجلس ارائه شد که طبق آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آن ها بر همین اساس تعیین می‌شد، این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکال‌ها از سوی مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

آرمان ملی ـ شماره 1180 - يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰

......................................................

مدرک سوم معلمان در حقوق اعمال نشود

مرکز پژوهش‌ها به یک استفساریه پاسخ داد

مدرک سوم معلمان در حقوق اعمال نشود

دنياي اقتصاد - هنگامه عليقلي : مرکز پژوهش‌ها‌ی مجلس در گزارش اخیر خود اعلام کرد که مدارک سوم معلمان که در سامانه بارگذاری می‌شود از دیدگاه حقوقی قابلیت اعمال ندارد و اگر نمایندگان در مجلس به آن رای دهند شورای نگهبان با استناد به اصل ۷۳ قانون اساسی طرح استفساریه بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را رد خواهد کرد.

 درحالی که نبود منابع و ابهام در محل تامین بودجه، به عنوان اصلی‌ترین عامل تصویب نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس مطرح می‌شود، اما دیروز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی محل تامین اعتباربخشی از افزایش حقوق معلمان را تعیین کرد، اما در پاسخ به طرح استفساریه بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری که به موضوع اعمال مدارک معلمان در سامانه و افزایش حقوق آنها منجر می‌شود ایرادات حقوقی گرفت و به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد تا کلیات این طرح را رد کنند.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» با استناد به تغییرات لایحه رتبه‌بندی معلمان که در کمیسیون آموزش رخ داد یکی از ملاک‌های افزایش حقوق معلمان مدارکی است که در سامانه مرتبط بارگذاری می‌شود.  مطابق قوانین و مقررات موجود درخصوص اعمال مدرک تحصیلی مستخدمین آموزش‌وپرورش، صرفا امکان اعمال مدرک تحصیلی اول برای کارمندان اداری و اعمال مدرک تحصیلی دوم تنها برای افرادی که در مدارس فعالیت آموزشی دارند، وجود دارد. بنابراین در قوانین و مقررات عادی، امکان اعمال مدرک تحصیلی سوم یا بالاتر برای معلمان پیش‌بینی نشده است.  به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به قانون بودجه اعلام کرده است که محل اعتبارات اجرای اعمال مدرک تحصیلی معلمان مشخص شده است و دولت اجازه دارد درخصوص اعمال مدرک تحصیلی معلمان مطابق قوانین و مقررات موجود در این زمینه اقدام کند، اما امکان‌سنجی احکام موجود نشان می‌دهد که ا‌ز منظر حقوقی امکان اعمال مدرک تحصیلی سوم برای معلمان وجود ندارد، زیرا براساس قوانین و مقررات موجود، اعمال مدرک اول، برای کارمندان رسمی و پیمانی صرفا برای یک بار امکان‌پذیر است.

 

 بنا به این گزارش، برخی با استدلال به سکوت قوانین و مقررات موجود درباره اعمال مدرک تحصیلی سوم معلمان و همچنین اطلاق عبارت «اعمال مدرک تحصیلی معلمان» در بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مشخصا به موضوع عدم تقیید به اعمال مدرک تحصیلی دوم، این‌گونه برداشت کرده‌اند که درخصوص معلمان، امکان اعمال مدرک تحصیلی سوم معلمان وجود دارد. در واقع مساله اصلی، امکان اعمال مدرک تحصیلی سوم و بالاتر درخصوص معلمان بوده که بر همین اساس طرح «استفساریه بند «و» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور» اعلام وصول شد.

 

مجلس، در قانون بودجه امسال دولت را مجاز کرده بود تا از محل درآمدهای مشخص شده، مدارک تحصیلی معلمان را در حقوق آنها اعمال کند و با آنکه به موجب نص صریح قانون دولت مکلف به اجرا‌ی بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری بود، اما تا کنون منبعی برای تامین هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریالی که در بودجه سنواتی تعیین شده بود، معرفی نشده است. 

 

‌‌دولت اجازه دارد تا رقم مذکور را از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین کند.

 

همچنین مقرر شده بود تا باقیمانده رقم مذکور از محل فروش اموال مازاد تامین شده و به ردیف درآمدی شماره ۲۱۰۲۲۷ واریز شود و بخش دیگر نیز از محل ردیف هزینه‌ای شماره ۹۴ – ۵۳۰۰۰۰ برای تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان و اعمال مدرک تحصیلی معلمان، اختصاص یابد.

دنياي اقتصاد شماره روزنامه: ۵۳۳۷  تاریخ چاپ: ۱۴۰۰/۰۹/۲۱  شماره خبر: ۳۸۲۴۲۸۵

...........................................................................................................

گزارش اولیه از آغاز اعتصاب سراسری معلمان ایران با فراخوان شورای هماهنگی

 

بنا بر اخبار رسیده تاکنون معلمان در شهرهای زیر به تحصن پیوسته‌اند.

 

۱. قشم

۲. بوشهر

۳. آبکنار

۴. سمیرم

۵. سقز

۶. سنندج

۷. لاهیجان

۸. اصفهان

۹. شاهین شهر

۱۰. خمینی‌شهر

۱۱. سرچهان فارس

۱۲. بافت کرمان

۱۳. بهار همدان

۱۴. اسلام‌آبادغرب

۱۵. مریوان

۱۶. یزد

۱۷. مهریز

۱۸. بافت کرمان

۱۹. گناوه

۲۰. اقلید

۲۱. مرودشت

۲۲. جلفا

۲۳. دشتستان

۲۴. تهران

۲۵. اصفهان

۲۶. خرم بید

۲۷. قیروکارزین

۲۸. گچساران

۲۹. جوانرود

۳۰. کرج

۳۱. الیگودرز

۳۲. قم

۳۳. جیرفت

۳۴. بافق

۳۵. ارومیه

۳۶. قزوین

۳۷. بهبهان

۳۸. باغلمک

۳۹. ایذه

۴۰. میاندرود

۴۱. دهدشت

۴۲. فیروزآباد

۴۳. ملایر

۴۴. همدان

۴۵. اهواز

۴۶. بیجار

۴۷. شیراز

۴۸. ایلام

۴۹. کلمه

۵۰. سوق

۵۱. فریدونکنار

۵۲. ساری

۵۳. لاهیجان

۵۴. همدان

۵۵. ملایر

۵۶. کوه‌چنار

۵۷. دیواندره

۵۸. تبریز

۵۹. دشتستان

۶۰. قروه

۶۱. هادی شهر

۶۲. برازجان

۶۳. ایرانشهر

۶۴. فیروزآباد

۶۵. بهبهان

۶۶. بانه

۶۷. بهارستان

۶۸. نجف‌آباد

۶۹. سروستان

۷۰. نورآبادممسنی

۷۱. بوئین‌زهرا

۷۲. آباده

۷۳. زرین‌دشت

۷۴. کامیاران

۷۵. مهدی‌شهر

۷۶. گتوند

۷۷. جایزان

۷۸. امیدیه

۷۹. چاروسا

۸۰. گناوه

۸۱. پیرانشهر

۸۲. بندرانزلی

۸۳. سرو آباد

۸۴. قلعه‌گنج

۸۵. اسلامشهر

۸۶. کرمانشاه

۸۷. پلدختر

۸۸. درود

۸۹. سلسله و دلفان

۹۰. بروجرد

۹۱. کهمره نودان فارس

۹۲. بجنورد

۹۳. میناب

۹۴. بندرعباس

۹۵. سیریک

۹۶. خرم‌آباد

۹۷. رشت

۹۸. شهرکرد

۹۹. گرگان

۱۰۰. یاسوج

۱۰۱. کرمان

۱۰۲. مشهد

۱۰۳. شاهرود

۱۰۴. اراک

۱۰۵. شهرضا

۱۰۶. بندرعباس

۱۰۷. پیرانشهر

۱۰۸. زاهدان

۱۰۹. بیرجند

۱۱۰. کاشان

 

در بسیاری از شهرها ، همکاران شاد را تعطیل کرده‌اند و از تدریس امتناع می‌کنند.

 

این آمار به روز خواهد شد.

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲۰ آذر ۱۴۰۰

...................................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©