Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۰۲ جولای ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱  برابر با ۰۲ جولای ۲۰۲۲
چگونه #تشکل_صنفی تاسیس کنیم؟

چگونه تشکل صنفی تاسیس کنیم؟

 

تشکل های صنفی نام های گوناگونی مانند کانون یا انجمن یا جامعه یامجمع و.... می توانند داشته باشند، بسته به سلیقه ی موسسین آن تشکل.

 

نام تشکل در زبان انگلیسی اینگونه است:

N.G.O  : None Government Organization

(تشکل غیر دولتی )

 

در واقع تشکل های غیر دولتی نیازی به مجوز دولت ندارند، اما برای اینکه دولت تصور نکند، تشکیلات مخفی است، موسسین بایستی طی نامه ای رسمی با امضای زنده موجودیت خود را از راه فرمانداری شهر خود به آگاهی دولت برسانند.

 

موسسین چه کسانی هستند؟

 

موسسین هرتشکل 3، 5، 7، 9 ، 13  تن یا بیشتر ، از اعضای دغدغه مند یک صنف  هستند ، که برای بهبود صنف خود در راستای اصل 26 قانون اساسی فعالیتی را آغاز می کنند.

 

چگونه آغاز کنیم؟

موسسین طی درخواستی کتبی با امضای تک تک افراد موسس، به فرمانداری شهرستان مراجعه نموده و درخواست خود را در دبیر خانه ی فرمانداری ثبت نموده و شماره ی ثبت دریافت می کنند. ( این شماره باید بوسیله ی دبیر خانه ی فرمانداری مهر، و نزد موسسین نگهداری شود.)

فرمانداری موظف است، یک اساسنامه ی پیشنهادی به موسسین ارائه دهد.

موسسین، آن اساسنامه را امضاء نموده، یک یا چند نسخه را نزد خود نگهداری می نمایند، یک نسخه را نیز به فرمانداری تحویل خواهند داد.

این اساسنامه پس از انتخاب هیات مدیره و بازرسان، با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی قابل تغییر می باشد.

 

فرمانداری و وزارت کشور نمی توانند بیش از 40 روز درخواست کنندگان را بدون پاسخ بگذارند.

 

چنانچه فرمانداری مجوز تشکیل مجمع عمومی را برای موسسین صادر کرد، موسسین می توانند اعضای صنف خود را که عضوگیری نموده اند، برای برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره و بازرسان فراخوانده، زمان ومکان انتخابات صنف خود را به آگاهی فرمانداری و اعضای صنف شهرستان خود (که مجمع عمومی نامیده می شوند) برسانند.

فرمانداری موظف است یک یا دو نماینده را برای نظارت بر حسن اجرای انتخابات به محل برگزاری مجمع عمومی صنف یادشده بفرستد. (چنانچه فرمانداری پس از 40 روز مجوز تشکیل مجمع عمومی را صادر نکرد، کاری خلاف قانون انجام داده و موسسین می توانند، زمان و مکان برگزاری مجمع را به آگاهی فرمانداری برسانند، چنانچه فرمانداری از فرستادن ناظر، کوتاهی کرد، موسسین می توانند مجمع عمومی را برگزار کرده ، نتیجه ی انتخابات را طی گزارشی به آگاهی فرمانداری برسانند.)

 

نماینده ی فرمانداری در هنگام انتخابات فقط و فقط عضو ناظر است و حق هیچگونه دخالتی ندارد.

نمایندگان فرمانداری در پایان انتخابات، گزارشی از چگونگی انجام انتخابات نوشته، نام هیات مدیره و بازرسان را در گزارش به مسئولین خود اعلام خواهند کرد.

چنانچه فرماندار در این کار کوتاهی کند، کاری خلاف قانون انجام داده است.

 

 مجمع عمومی چه کسانی هستند؟

همه ی اعضای صنف که نام نویسی کرده و عضویت خود را در صنف اعلام نموده اند.

 

 هیات رئیسه ( هیات امنا یا هیات سنی ) کیست؟

هیات رئیسه 3 تن هستند، که کار انتخابات را در آن مجمع انجام داده، نامزدهای هیات مدیره و بازرسان را نام نویسی کرده، به آنها در همان جلسه اجازه ی چند دقیقه معرفی خود را می دهند، آمار حاضرین (رای دهندگان ) را گرفته، دربهای سالن رابسته، بر اساس مدارک شناسایی ( کارت شناسایی عضویت در آن صنف ) برگه ی رای توزیع کرده، سپس برگه های رای را دریافت می کنند. پس از شمارش و اعلام برندگان (هیات مدیره (صلی و علی البدل) بازرسان ( اصلی و علی البدل) صورتجلسه را نوشته ، امضاء می نمایند.

هیات رئیسه خود نمی توانند نامزد هیات مدیره یا بازرسان بشوند.

همچنین نقش و وظیفه ی هیات رئیسه با پایان آن مجمع، به پایان می رسد.

 

پس از اعلام برگزیدگان، هیات مدیره و بازرسان در آن صنف رسما کار خود را آغاز خواهند کرد، وموظف خواهند شد، که صنف خود را در راستای اهداف مندرج در اساسنامه بهبود بخشند.

 

  آیدی دریافت اخبار شورای هماهنگی آماده ی راهنمایی و کمک به معلمان شریف ایران می باشد.

 

ما در کنار شماهستیم.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

دهم تیرماه ۱۴۰۱

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©