Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ برابر با  ۲۱ فوريه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲  برابر با ۲۱ فوريه ۲۰۱۴
زنان و کودکان سوریه قربانی جنگ داخلی

 

زنان و کودکان سوریه قربانی جنگ داخلی !

آزاده ارفع

 

از زمانی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد ، درکشوری که بیست و دو میلیون جمعیت دارد، بیش از صد هزار نفر جان خود را از دست داده اند، بیش از دومیلیون نفر سوریه را به قصد پناهندگی درکشورهای همسایه ترک کرده اند، و چهار میلیون نفر نیز برای فرار از صدمات جنگ با رها کردن خانه هایشان در داخل کشور جا به جا شده اند. متاسفانه در این آمارها کمتر گزارشی درباره  خشونت علیه زنان و کودکان، دیده می شود. دراین گزارش تلاش  خواهیم کرد تا تصویری از صدمات عظیمی که زنان سوریه در جریان جنگ  داخلی این کشور متحمل شده اند، ارائه دهیم. برای حفظ بی طرفی در گزارش از منابع نزدیک به دو سوی جنگ داخلی استفاده کرده ایم.

در گزارش یک فعال زن در سوریه بنام "بیانکا مادیا" که با "رادیو صدای روسیه" مصاحبه کرده آمده است:" گزارشی که " دیده بان حقوق بشر" در مورد اوضاع حقوق بشر در سوریه منتشر کرده،  غیر واقعی و یک جانبه می باشد. در این گزارش هیچ گونه اشاره ای به خشونت روا شده از طرف اپوزیسیون اسلامی  سوریه به زنان، نشده است.

نیروهای وابسته به "جبهه النصر"(Dschabhat al-Nusra) و "حکومت اسلامی عراق و شام"  که یکی از شاخه های القائده می باشد (ISIL)به روستاهای کوچک حمله می کنند؛ به زنان و دختران درروستا ها تجاوز کرده و قربانیان تجاوز را کشته و یا برای سوء استفاده جنسی به اسارت می برند. زنانی که از این جهنم زنده  جان به در برده اند به مراقبت های ویژه پزشکی نیاز دارند ؛ بخشی از آن ها ناقص العضو گشته  و یا دچار بیماری های روحی شده اند."

براساس گزارش "کمیسیون مصالحه ملی" بیش از 37 هزار زن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند. زنان مورد تجاوز قرار گرفته متعلق به روستاها و مناطقی که از دست  نیروهای اسلامی  آزاد شده  است اکنون تحت درمان قرار دارند . در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی از زنان روستاهای  تحت اشغال نیروهای اسلامی ها وجود ندارد.

البته ویدئو هائی در دست است که توسط اپوزیسیون اسلامی سوریه تهیه شده و پرده از جنایت و خشونت های بیرحمانه علیه زنان بر می دارد. جنگجویان اسلامی در این ویدئوها با وقاحت وصف نشدنی عملکرد های غیر انسانی و جنایتکاراته شان را مانند تجاوز و یا بریدن سر و ... را به نمایش نهاده  و به این جنایات فخر هم می فروشند. این ویدئوها از جمله در تلفن های دستی زنان قربانی روستاهای اشغال شده نیز یافت شده که حاکی از این واقعیت است که جنایتکاران اسلام گرا برای شکنجه روحی قربانیان، ویدئوها را وارد تلفن دستی قربانیان کرده و آن ها را وادار کرده اند که این صحنه های هولناک تجاوز و جنایت را نگاه کنند.

یکی از ویدئو هائی که اخیرا به طور وسیع در دنیای مجازی پخش شده یک زن و دختر را در اطراف شهر حمس نشان می دهد که نیروهای اسلامی آن ها را در ماشین رو باز انداخته و بعد از مسافتی ماشین را نگه داشته و به هر دو بطور وحشیانه  تجاوز می کنند. تجاوز گران سپس به زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند به عنوان رفیقه شان تبریک می گویند. ویدئوی دیگری نشان می دهد که زنی را با سر و روی پوشیده مورد تجاوز قرار می دهند سپس هر دو سینه وی را بریده و در  میان آشغال ها می اندازند.

 این نوع جنایات در حمس و دمشق بطور دائمی به وقوع می پیوندد.اغلب دیده شده است که در میان تله های   آشغال ها زنان کشته شده ای افتاده اند که قسمت هائی از بدنشان بریده شده است. دکتر روانشناسی در حمس اخیرا گزارش کرده است که یکی از بیمارانش از زنانی است که ربوده شده و به طور وحشیانه ای مورد تجاوز قرار گرفته است. او از کمک به بیمار خود اظهار نا توانی کرده و گفته است که شانس این که بتواند اورا نجات دهد، بسیار ضعیف است. این زن قربانی مرتباً لباس هایش را از تنش خارج کرده  و سرش را به قصد مرگ به دیوار می کوبد. بسیاری از زنان قربانی تجاوز که جان سالم به در برده اند به لبنان فرار کرده و تلاش می کنند که این فجایع را فراموش کنند. هیچ کس از تعداد زنان قربانی این نوع جنایت ها در  سوریه خبر دقیقی در دست ندارد.

 

از طرف دیگر "شبکه حقوق بشر اروپا- مدیترانه" (Euro-Mediterranean Human Rights Network)  ، که ائتلافی از هشتاد گروه حقوق بشراز سی کشور می باشد، در گزارش خود مطرح کرده است که حداقل 28 زن بازداشت شده سوری که در زندان به سر می بردند، به قتل رسیده اند.

 این گزارش می گوید:" زنان در سنین متفاوت همیشه قربانیان اصلی نابودی اماکن و تاسیسات و متلاشی شدن شبکه های ذخیره و توزیع مواد غذائی بوده اند. گزارش می گوید علاوه بر آن که زنان دستگیر و کشته می شوند یکی از شیوه های معمول به گروگان گرفتن زنان برای اعمال فشار به شوهران و برادران و نیز استفاده از آن ها به عنوان سپر انسانی نیز می باشد. گزارش با نقل ارقامی از شبکه سوری حقوق بشر(Syrian Network for Human Rights) نشان می دهد که به ویژه در سال 2013 تعداد قربانیان زن به طور چشم گیری افزایش یافته است.حداقل  7543 زن، 2454 دختر و 275 کودک زیر سه سال در بمباران های  کور به قتل رسیده اند. 

بر اساس گزارش این منبع بین سالیان 2011 و 2013  بیش از 5400 زن توسط دولت سوریه  بازداشت شده اند که از محل کنونی و وضعیت بسیاری از آن ها خبری در دست نیست.

زنان همچنین به طور عمدی هدف حملات  کشنده قرار می گیرند. در ماه  اوت  2013   تک تیراندازها 421 زن را به قتل رساندند.  گزارش می گوید:" علیرغم همه این قتل های بیرحمانه، جنایات انجام شده علیه زنان، جائی در دستور کار  سیاست مداران و فعالین حقوق بشر ندارد زیرا رسانه ها تمایل دارند که ابعاد پیچیده مصیبت های وارده بر زنان را به دست فراموشی به سپارند.

این گزارش بر اساس شهادت های دست اول گردآوری شده در فاصله ژانویه و ژوئیه 2013 توسط "سما  ناصار"( Sema Nasar) فعال حقوق بشر و حقوق زنان سوریه تهیه شده است.

تهیه گزارش از ابعاد واقعی اِعمال خشونت علیه زنان در شرایط جنگ داخلی  بسیار پیچیده است زیرا  از جمله این خشونت ها، تجاوز جنسی به زنان است که فاش گوئی در باره  آن نوعی ننگ در مناسبات اجتماعی  برای قربانی به بار می آورد و علاوه بر آن این اعتقاد رایج  در میان خانواده ها نیز می باشد  که هر زن دستگیر شده در زندان حتما مورد تجاوز و یا آزار جنسی قرارگرفته است. امر دیگری که تهیه گزارش مستند را دشوار می سازد عدم اعتماد بسیار گسترده در باره مفید بودن این نوع گزارشات است که خود بازتاب بی عملی جامعه جهانی و به ویژه "شورای امنیت سازمان ملل" است.

برای حل بحران سوریه مذاکراتی در ژنو شروع شده است. قبل از آغاز این مذاکرات سه تن از فعالین زنان سوریه  اعلام کردند که 30 درصد از مذاکره کنندگان باید از زنان باشند و اعلام کردند که تنها با حضور زنان در این مذاکرات است، که امکان برقراری صلح به وجود خواهد آمد.

برای اولین بار سه تن از زنانی که از رهبران جنبش زنان در داخل سوریه هستند از دمشق و بیروت به نیویورک سفر کرده و به عنوان نمایندگان زنان سوریه در جلسه "شورای امنیت سازمان ملل" نیز  شرکت کردند یکی از این زنان اعلام کرد ما از هم اکنون باید در صحنه سیاسی حضور پیدا کنیم تا بتوانیم در تصویب قانون اساسی جدید تاثیر گذار باشیم به طوری که برابری حقوق زنان با مردان تامین شود و برای هر گونه نقض حقوق زنان ، تبعیض و خشونت، مجازات های متناسب تعیین گردد.

3.2.2014

منابع :

 

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2013/11/26/Report-Women-increasingly-targeted-as-Syrian-civil-war-lingers/UPI-83031385481057/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©