Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۱۸ جولای ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱  برابر با ۱۸ جولای ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۰۶)

۲۷ تیر ۱۳۹۱ـ ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

عبور روزانه ۱۸ ميليون بشکه ‌نفت از تنگه‌هرمز

استخدام غيرقانونی پنج هزار معلم قرآن و ۱۵هزار نيروی خدماتی در آموزش و پرورش

افزايش ۴۰ درصدی هزينه بستری شدن در بيمارستان

بحران خشکسالى و بيابان‌زايى در آذربايجان ‌شرقى

بيکاری ۴۰۰ کارگر زاگرس خودرو

اخراج ۲ هزار و ۱۴۳ کارگر از سوی گروه ملی و شرکت تراوس

فرمانده نیروی انتظامی: ۱۳۰ هزار ایرانی دائم الخمر هستند

تعطيلی يک سوم واحدهای نساجی استان قزوين و افزايش روند اخراج کارگران

كاهش سن روسپيگرى در ايران / ۱۲ درصد زنان خيابانى متاهلند

افزايش بيكارى شاليكاران/بازار ايران مملو از برنج‌های آمريکايی و هندی

از هر ۱۰ هواپيمای نظامی روسيه در ايران فقط يک هواپيما مي‌تواند پرواز کند

شرکت صادرات گاز ايران منحل شد

اعترافات عسگراولادی: سهم ايران از اقتصاد جهانی ۴۵ صدم درصد است

اعتراض رسمی ايران به بانک جهانی

واردات ۶۵ دستگاه خودروی گران قيمت خارجی در سه ماهه اول سال 91 به کشور

روز جهانی زندگی بدون پلاستيک :ايران در بين ۱۰کشور نخست پرمصرف ظروف يکبار مصرف پلاستيکی

وجود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی آلوده به مين در کرمانشاه

ايران برخی از چاه های نفتی خود را تعطيل کرد

نرخ تورم در بخش سلامت بيش از ۴۰ درصد است

فرزندان ۴۰۰ کارمند عالي‌رتبه‌ دولتی مشغول به تحصيل در انگلستان

 

۲۷تير : عبور روزانه ۱۸ ميليون بشکه ‌نفت از تنگه‌هرمز

انتخاب : عضو کميسيون انرژی مجلس تاکيد کرد: روزانه ۱۸ ميليون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور مي‌کند و اين در حالی است که خط لوله افتتاح شده امارات ظرفيت انتقال روزانه يک ميليون بشکه را دارد.

حسين اميری درباره افتتاح اخير خط لوله نفت امارات برای دور زدن تنگه هرمز، اظهار داشت: امارات با اين کار تنها يک ميليون بشکه نفت در روز مي‌تواند جابه‌جا کند، اين در حالی است که چيزی بالغ بر 18 ميليون بشکه در روز از تنگه هرمز به طور روزانه در حال جابه‌جايی است.

 

۲۶تير : استخدام غيرقانونی پنج هزار معلم قرآن و ۱۵هزار نيروی خدماتی در آموزش و پرورش

مردمک:موسي‌الرضا ثروتي، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس مي‌گويد که به دستور وزير آموزش و پرورش پنج هزار معلم قرآن و ۱۵هزار نيروی خدماتی بدون رعايت ضابطه‌ استخدام در اين ارگان استخدام شده اند.

موسي‌الرضا ثروتی روز دوشنبه ۲۶ تيرماه به خبرگزاری کار ايران ايلنا گفت که برای جذب اين افراد آگهی استخدام منتشر نشده و از استخدام شده‌ها امتحان و مصاحبه‌ای هم به عمل نيامده است.

آقای ثروتی جذب اين افراد را در راستای انتخابات رياست جمهوری سال آينده ارزيابی کرده و يادآور شده که استخدام اين ۲۰هزار نفر چه در راستای انتخابات رياست جمهوری و چه با هر نيت ديگر کارخلافی است.

 

۲۶تير : افزايش ۴۰ درصدی هزينه بستری شدن در بيمارستان

کلمه:روزنامه شرق در گزارشی از افزايش ۴۰درصدی تعرفه بستری در بيمارستان‌ها خبر داد.

براساس اين گزارش مديرکل دفتر تدوين استانداردهای وزارت بهداشت اعلام کرد: بيشترين رشد تعرفه‌های پزشکی امسال مربوط به خدمات هتلينگ يا تخت روز بيمارستانی است که برای بخش دولتی ۳۵‌درصد و بخش خصوصی ۴۰‌درصد افزايش نسبت به پارسال تصويب شد. اين به آن معناست که از اين پس هزينه بستری شدن در يک بيمارستان نسبت به قبل ۴۰درصد افزايش خواهد داشت.

او با تاکيد بر اينکه ميان دستمزد پزشک در بخش دولتی و خصوصی تفاوتی ۱۰ برابری وجود دارد گفت: حدود چهارسال پيش فاصله تعرفه حق‌الزحمه يک جراح در بخش دولتی و خصوصی ۱۰ برابر بود اما طی اين مدت با يک شيب ملايم اين فاصله را کم کرديم به طوری که امسال اين فاصله به پنج برابر رسيده است تا پزشکان هرچه بيشتر تمايل پيدا کنند همان خدمتی که در بخش خصوصی به بيمار مي‌دهند در بخش دولتی نيز ارايه کنند و مردم هرچه بيشتر از خدمات بخش دولتی راضي‌تر شوند.

از سوی ديگر معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بيان اينکه تعرفه‌های درمانی و افزايش آن تاثير چندانی بر بيمارستان‌های دولتی ندارد، به طور غيرمستقيم مخالفت خود را با شکل کنونی و ميزان تعرفه‌ها اعلام مي‌کند و مي‌گويد: ۶۰‌درصد منابع بيمارستان‌ها اعتبارات دولتی است و ۴۰‌درصد براساس تعرفه‌ها حاصل مي‌شود و به اين ترتيب تعرفه‌ها در گذران امور بيمارستان‌های دولتی چندان تاثيرگذار نيستند؛ ضمن اينکه در چندين سال گذشته تعرفه‌ها ۵۰درصد افزايش يافته، اما مشکلات بخش درمان حل نشده است.

عمادی اظهار کرد: در اين راستا حقوق کارگران در سال‌جاری ، حقوق کارمندان ۱۵‌درصد و اعتبار بيمه‌ها ۱۸‌درصد افزايش داشت و ما با عدم افزايش پرداخت‌ها از جيب مردم و به عنوان متولی سازمان‌های بيمه‌اي، افزايش ۱۵‌درصدی تعرفه‌ها را پيشنهاد داديم که در نهايت به افزايش ۲۰‌درصدی آن منجر شد.

 

۲۶تير : بحران خشکسالى و بيابان‌زايى در آذربايجان ‌شرقى

ايرن: سرانجام خشکسالى به استان آذربايجان شرقى نيز رسيد و اين استان که به دليل قرار گرفتن در منطقه کوهستانى داراى آب و هواى سرد و خشک کوهستانى است و از حيث تقسيم‌بندى اقليمى جزو مناطق نيمه خشک کشور محسوب مي‌شود، به دليل خشکسالي‌هاى چند سال اخير با مشکلات زيادى چون کم‌آبي، پايين رفتن سفره‌هاى آب زيرزمينى به دليل مصرف بي‌رويه از آنها و وقوع پديده بيابان‌زايى روبه‌رو شده است.

به گزارش جام جم آنلاين: به گفته کارشناسان، هرچند در اين استان منطقه بيابانى وجود ندارد، اما بسيارى از مناطق آن در حال حاضر مستعد بيابانى شدن است که تدابير و اقدامات اساسى و سريع مسئولان تنها راهکار نجات از اين معضل است.معاون فنى منابع طبيعى و آبخيزدارى آذربايجان شرقى با بيان اين‌که وجود اراضى مستعد بيابانى بخصوص در حومه درياچه اروميه زنگ هشدارى براى مردم و مسئولان است، افزود: هم اکنون هفت کانون بحران بيابانى در مساحتى بالغ بر 160 هزار هکتار زمين شور و ماسه بادى در استان آذربايجان‌شرقى وجود دارد که شهرستان‌هاى حاشيه درياچه اروميه چون شبستر، آذرشهر، اسکو، عجبشير، بناب، ملکان و نيز هريس را دربرگرفته است.

 

ايجاد کمربند سبز

سرپرست اداره کل منابع طبيعى آذربايجان شرقى يکى از راهکارهاى اساسى براى کاهش اراضى بيابانى را ايجاد کمربند سبز در حاشيه درياچه اروميه ذکر کرد و گفت: اداره کل منابع طبيعى استان پيشنهاد طرح احداث کمربند سبز را در طول پنج سال آينده به متوليان امر ارائه داده تا در صورت تصويب و اختصاص حدود 330 ميليارد ريال اعتبار، اين طرح به طول 220 کيلومتر و در زمينى به مساحت حدود 11 هزار هکتار عملياتى شود.وى افزود: همچنين از طريق احيا و توسعه ذخيره‌گاه‌هاى گز و بنه در حاشيه درياچه اروميه، احيا و توسعه مراتع و بوته‌زارهاى موجود براى حفظ منابع آب و خاک، ساماندهى بهره‌برداران و افزايش راندمان مصرف آب و... مي‌توان اميدوار بود .

 ۲۵تير :بيکاری ۴۰۰ کارگر زاگرس خودرو

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر بروجرد اعلام کرد: در پی قطع همکاری کارخانه زاگرس خودرو با ۴۰۰ کارگر خود، اين کارخانه نيمه تعطيل شده است.

محمد گودرزی با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: کارخانه زاگرس خودرو واقع در بروجرد به دليل قطع روابط کاری با کشور مالزی که طرف قرارداد اين واحد توليدی است به صورت نيمه تعطيل درآمده است.

او با اعلام اينکه هم اکنون اين واحد صنعتی توليدی ندارد، افزود: از مجموع ۵۰۰ کارگر اين کارخانه، در ارديبهشت ماه سال جاری حدود ۲۰۰ نفر بيکار شدند و از آن تاريخ به بعد به تدريج ۲۰۰ کارگر ديگر تا هفته‌های جاری تمديد قرار داد نشده و بيکار شدند و اکنون تنها۱۰۰ کارگر باقی مانده‌اند که آن‌ها نيز فقط حضور و غياب مي‌کنند.

گفتنی است زاگرس خودرو يکی از کارخانه‌های خودروسازی ايران در منطقه اشترينان بروجرد است که در زمينه مونتاژ اتومبيل فعاليت دارد و از سال ۱۳۷۵ شروع به فعاليت کرده‌ است.

 

۲۵تير: اخراج ۲ هزار و ۱۴۳ کارگر از سوی گروه ملی و شرکت تراوس

ايلنا: قاضی رسيدگی کننده به پرونده فساد ۳ هزار ميليارد تومانی اعلام کرد که با بررسي‌ها واستعلام‌های صورت گرفته ادعای اشتغالزايی از سوی گروه ملی و شرکت تراوس رد شده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا،قاضی رسيدگی کننده به پرونده ۳ هزار ميلياردی ادامه داد: گروه ملی در مرداد نود ۴ هزار و ۸۹۰ کارگر داشت که از زمان خصوصی سازی به ۳ هزار و ۵۳۸ نفر کاهش يافت. به عبارتی اين مجموعه ۱۳۵۹ کارگر را اخراج کرد. از سوی ديگر تراوس نيز ۸ هزار و ۱۱ نفر کارگر داشت که در مرداد ماه سال ۹۰ به ۷ هزار و ۲۲۷ نفر رسيد به اين معنا که درمجموع نيز ۷۸۴ نفر کارگر را اخراج کردند.

قاضی سراج گفت: اين درحالی است که در قبال اخراج اين ميزان از کارگران، مديران اين دو مجموعه نيروهای قابل اعتماد خود را جايگزين کارگران اخراجی کرده وگرنه رقم اخراجی آن بسيار بالا‌تر است.

۲۴ تیر : فرمانده نیروی انتظامی: ۱۳۰ هزار ایرانی دائم الخمر هستند

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با زیر سئوال بردن آمار معتادان به الکل در ایران گفته که ۱۳۰ هزار ایرانی معتاد به الکل هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی مقدم در همایش معاونان اجتماعی نیروی انتظامی گفته که "یک دهم معتادان کشور مصرف کننده دائم الخمر مشروب هستند."

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، برخی "می گویند در ایران ۲۰۰ هزار معتاد الکلی وجود دارد که این آمار مشکوک است در دنیا ۱۰ برابر معتادان مواد مخدر معتاد الکلی وجود دارد اما در ایران یک دهم معتادان مواد مخدر، معتاد الکلی داریم."

مبنای محاسبه فرمانده نیروی انتظامی آماری است که از معتادان مواد مخدر وجود دارد. بر اساس آمارهای رسمی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران معتاد به مواد مخدر هستند که ده درصد آن می شود ۱۳۰ هزار نفر.

خرید و فروش مشروبات الکلی در ایران ممنوع است و بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران، نوشیدن مشروب الکلی برای مسلمانان جرم است و اگر کسی مشروبات الکلی بنوشد، در بارهای اول و دوم ۸۰ ضربه شلاق می خورد.

اما اگر کسی که دو بار به جرم نوشیدن الکل شلاق خورده باشد، برای بار سوم مشروب بنوشد، طبق قانون مجازات اسلامی به مرگ محکوم می شود.

نگرانی از رواج مصرف الکل در جنوب شهر تهران و مثبت بودن نتیجه آزمایش الکل یک چهارم از رانندگان تهرانی از نمونه گزارشهایی است که در دو ماه اخیر منتشر شده است.

 

۲۴تير : تعطيلی يک سوم واحدهای نساجی استان قزوين و افزايش روند اخراج کارگران

جرس: عضو هيات مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان قزوين اعلام کرد: به دليل عدم اعمال سياست های حمايتی از سوی دولت يک سوم واحدهای نساجی استان قزوين تعطيل شده‌اند.

محمد احمدی از بحرانی شدن واحدهای توليدی اين استان خبر داد و به ايلنا گفت: امسال در مقايسه با سال های گذشته روند اخراج کارگران افزايش يافته است.

به گفته اين فعال کارگری به علت کاهش مهلت قرارداد کارگران به زير يک سال تا کنون نتوانسته‌ايم آمار دقيقی از تعداد کارگران اخراجی اين استان ارائه کنيم. ولی می توان گفت که ۸۰ درصد از کارگران قراردادی به علت کاهش زمان قرارداد بيمه بيکاری دريافت نمي‌کنند.

 

 

۲۴تير :كاهش سن روسپيگرى در ايران / ۱۲ درصد زنان خيابانى متاهلند

عصر ايران:مدير كل امور آسيب‌ديدگان اجتماعى سازمان بهزيستى كشور با اشاره به كاهش متوسط سن زنان تن فروش در كشور، گفت: در چند سال اخير سن اين زنان همواره با كاهش مواجه بوده است و در سال 89 تا 90 نيز ميانگين سنى اين زنان يك سال كاهش يافته است.

بر اساس آمارهاى مراكز بازپرورى سازمان بهزيستى 10 تا 12 درصد زنان خيابانى متاهل هستند و اغلب آنان در سنين ابتداى جوانى 20 تا 29 سال قرار دارند، البته آمار مراكز بازپرورى سازمان بهزيستى با آمارهاى جامعه متفاوت است.

«فقر» و «تعارضات خانوادگى» مهمترين عوامل در بروز پديده زنان خيابانى

 

 

تهران و خراسان رضوى داراى بيشترين آمار زنان خيابانى

 

بنابر اظهارات اين مقام مسئول در بهزيستي، شهرهاى بزرگ و مهاجرپذير، شهرهايى هستند كه آمار زنان خيابانى در آنها بيشتر است و در سطح كشور مراكز استان‌هاى تهران و خراسان رضوى بيشترين آمار حضور زنان خيابانى را دارد و البته اين بدان معنى نيست كه اين زنان بومى اين استان‌ها هستند.

مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور در ادامه با بيان اينكه سنجشى در زمينه بيماري‌هاى مقاربتى اين زنان انجام نشده است، گفت: بر اساس خوداظهارى آنها 5/4 درصد به بيماري‌هاى مقاربتى و كمتر از يك درصد نيز به HIV مبتلا هستند.

به اعتقاد مسعودى فريد، در صورتى كه نرخ ابتلا در HIV در ميان زنان آسيب‌ديده مراكز بازپرورى سازمان بهزيستى به پنج درصد برسد، در اين صورت زنگ خطر به صدا درمي‌آيد و بايد رويكردهاى ويژه‌اى در اين زمينه اتخاذ كرد.

وى همچنين با اشاره به نقش موادمخدر صنعتى در افزايش ابتلا به بيماري‌هاى مقاربتي، گفت: اين مواد ميل جنسى را در افراد تقويت كرده و از آنجايى كه معمولا در مهماني‌هاى مختلط استفاده شده، سبب رواج روابط جنسى نامشروع و افزايش امكان ابتلا به HIV مي‌شود.

مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور در ادامه با بيان اينكه اطلاعات دقيق در زمينه سرنوشت زنان آسيب‌ديده بعد از خروج از مراكز بازپرورى سازمان بهزيستى وجود ندارد، گفت: 70 تا 80 درصد از اين زنان موفق به ترخيص از مراكز سازمان بهزيستى مي‌شوند و تا شش ماه پيگيري‌هايى در زمينه سرنوشت آنها انجام مي‌شود، اما به دليل فقدان منابع اين پيگيري‌ها ادامه نمي‌يابد.

مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور در ادامه با بيان اينكه اطلاعات دقيق در زمينه سرنوشت زنان آسيب‌ديده بعد از خروج از مراكز بازپرورى سازمان بهزيستى وجود ندارد، گفت: 70 تا 80 درصد از اين زنان موفق به ترخيص از مراكز سازمان بهزيستى مي‌شوند و تا شش ماه پيگيري‌هايى در زمينه سرنوشت آنها انجام مي‌شود، اما به دليل فقدان منابع اين پيگيري‌ها ادامه نمي‌يابد.

 

۸ ميليون تومان اعتبار مورد نياز براى توانمندسازى هر زن آسيب‌ديده

 

وى افزود: برآوردى كه در اين زمينه براى توانمندشدن اين زنان انجام شده است، اختصاص هشت ميليون تومان به هر زن آسيب‌ديده است. حال آنكه براى ايجاد شغل با دوام تعاونى 10 ميليون و براى دوام شغل غيرتعاونى به 40 ميليون تومان سرمايه نياز بوده و مشخص است كه هشت ميليون تومان براى اتخاذ رويكرد توانمندسازى همه‌جانبه، رقمى حداقلى است.

مدير كل امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستى با تاكيد بر لزوم انجام مطالعاتى در زمينه بروز و شيوع زنان خيابانى در سطح كشور، گفت: در سال گذشته 940 زن در 24 مركز بازپرورى سازمان بهزيستى پذيرفته شده‌اند كه در اين ميان پذيرش 100 زن در استان تهران رخ داده است.

 

بيش از 70 درصد از دختران فرارى به خانواده بازمي‌گردند

 

مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور همچنين با بيان اينكه بيش از 70 درصد از اين دختران به خانواده بازمي‌گردند، عنوان كرد: مشكل عمده، مشكل پذيرش خانواده است، چرا كه اغلب خانواده‌هاى اين افراد بدسرپرست و ناسازگار هستند و بايد خدمات تخصصى براى ساماندهى آنها ارائه كرد.

فريد در ادامه با اعلام فعاليت 31 خانه سلامت در سراسر كشور، گفت: در سال گذشته 500 دختر در معرض آسيب در اين خانه‌ها ساماندهى شدند.

مديركل امور آسيب‌ديدگان اجتماعى سازمان بهزيستى همچنين تاكيد كرد: رشد جمعيت شهرنشينى از ديگر علل افزايش آسيب‌هاى اجتماعى است، چرا كه در حال حاضر شاهد افزايش نرخ شهرنشينى در كشور به 71 درصد هستيم. اين در حالى است كه افراد جديد ساكن در شهرها، شهروند نيستند، چرا كه از امكانات شهرى برخوردار نبوده و فرصت دسترسى به امكانات برابر را ندارند و اين موضوع سبب ايجاد فقر قابليتى شده است.

مدير كل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور در ادامه با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت كار و امور اجتماعى پيشين، عنوان كرد: 85 درصد افرادى كه درخواست شغل كرده بودند، هيچ گونه مهارتى نداشتند و اين امر نشان‌دهنده ناكارآمدى نظام آموزشى در كشور است.

مسعودى فريد همچنين با اشاره به افزايش نرخ طلاق، كودكان بدسرپرست و بي‌سرپرست، اظهار كرد: بيش از 80 درصد كودكان حاضر در مراكز سازمان بهزيستي، كودكان بدسرپرست هستند و اين امر خود نشان‌دهنده رشد آسيب‌هاى اجتماعى است چرا كه سيستم فعالى در برخورد با آسيب‌ها نداشته‌ايم، رويكردهايمان نيزغيرفعال بوده است.

 

از هر چهار ازدواج در كشور يكى به طلاق مي‌انجامد

 

مديركل امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستى كشور در ادامه گفت: در حال حاضر از هر چهار ازدواج يك ازدواج در كشور به طلاق مي‌انجامد و مشكلات خانوادگي، خشونت‌هاى خانگي، پرخاشگرى و كودك‌آزارى در جامعه افزايش يافته است.

مديركل امور آسيب ديدگان اجتماعى سازمان بهزيستى كشور در پايان به فعاليت‌هاى انجام شده در حوزه آسيب‌هاى اجتماعى از 100، نمره 10 تا 15 را داده و گفت: سياست‌هاى حوزه آسيب‌هاى اجتماعى نامشخص است و همگرايى ميان ارگان‌هاى مختلف وجود ندارد.

مسعودى فريد در ادامه با تاكيد بر لزوم بكارگيرى نگاه سيستماتيك در رابطه با آسيب‌ها، عنوان كرد: 70 درصد علت بروز بيمارى در افراد، عوامل محيطى و رفتارى هستند و اين در حالى است كه به اين مسائل هيچ‌گونه توجهى نمي‌شود و 96 درصد بودجه كشور در ساير حوزه‌ها هزينه مي‌شود.

 

 

۲۴تير: افزايش بيكارى شاليكاران/بازار ايران مملو از برنج‌های آمريکايی و هندی

ايلنا: نايب رئيس انجمن برنج کشور اعلام کرد: بازار ايران مملو از برنج‌های آمريکايی و هندی است که به صورت مستقيم از امارات وارد ايران مي‌شوند.

نتاج با انتقاد از سياست دولت در زمينه واردات برنج به داخل کشور ياد آور شد: ‌دولت ساليانه به طور ميانگين يک ميليون تن برنج وارد کشور مي‌کند. در حالی که در بد‌ترين شرايط نياز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن است. اين در حاليست که کشاورزان مجبور به پرداخت خساراتی هستند که در ايجاد آن هيچ نقشی ندارند.

نايب رئيس انجمن برنج کشور با بيان اينکه هزينه‌های کارگری در اين بخش بيش از ۷۰ درصد مجموع هزينه‌ها را شامل مي‌شود، گفت: به علت عدم حمايت دولت از کشاورزان در پی اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها هزينه کارگران افزايش يافته است.

او از کاهش سطح زير کشت ارقام پر محصول کشاورزی خبر داد و خاطرنشان ساخت: سطح زير کشت ارقام پر محصول هم اکنون به دو سوم کاهش يافته است.

 

۲۴تير: از هر ۱۰ هواپيمای نظامی روسيه در ايران فقط يک هواپيما مي‌تواند پرواز کند

انتخاب

پس از انتشار اخباری مبنی بر «درخواست غرامت 4 ميلياردی ايران» از روسيه و متعاقب آن، ناخرسندی مقامات اين کشور از ايران، روزنامه‌ی روسی «ايزوستيا» به ابعاد تازه ای در اين مورد اشاره کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب» ؛ روزنامه‌ی روسی ايزوستيا در گزارش مربوط به شکايت ايران عليه روسيه مدعی است که روسيه ظرف سال‌های گذشته از تحويل قطعات يدکی ميگ‌های روسی هم سرباز زده است.

وی می افزايد: از هر ۱۰ هواپيمای نظامی روسيه در ايران فقط يک هواپيما مي‌تواند پرواز کند و اکثر آن‌ها به دليل نياز به قطعات يدکی نمي‌توانند پروازکنند.

 

 

۲۴تير :شرکت صادرات گاز ايران منحل شد

آفتاب: مجمع عمومی شرکت ملی نفت اواسط تيرماه سالجاری با صدور مصوبه‌اي، رسما اقدام به انحلال شرکت صادرات گاز ايران کرده است.

بر اساس اين مصوبه جديد شرکت ملی نفت، قرار است بخش صادرات گاز ايران از مسير خطوط لوله در مديريت بازرگانی شرکت ملی گاز و بخش LNG به شرکت ملی نفت ايران واگذار شود.

به‌عبارت ديگر، هيئت مديره شرکت ملی نفت با پياده‌سازی سياست دو سال قبل وزير سابق نفت رای به انحلال شرکت صادرات گاز و تفويض اختيارات خريد (واردات)، فروش (صادرات)، ترانزيت و سوآپ گاز در قالب يک مديريت به شرکت ملی گاز داده است.

به گزارش مهر، با گذشت 50 سال از تاسيس اولين شرکت تخصصی دولتی گاز ايران، گاز طبيعی هنوز از زير سايه سنگين سياست‌های نفتی کشور خارج نشده است و با وجود افزايش سهم گاز در سبد انرژی جهانی اما در ايران هنوز اين نفت است که يکه تازی مي‌کند.

مقايسه ارزش حرارتی ذخاير نفت و گاز کشور نشان مي‌دهد که در حال حاضر با وجود در اختيار داشتن ذخاير 155 ميليارد بشکه‌ای نفت اما معادل 170 ميليارد بشکه نفت خام، ايران ذخاير گاز طبيعی در اختيار دارد.به عبارت ديگر، ايران حداقل تا 200 سال آينده گاز برای توليد و صادرات در اختيار دارد.

ذکر اين نکته هم ضروری که هم اکنون بزرگترين جبهه کاری مجموعه وزارت نفت توسعه فازهای پارس جنوبی و افزايش حدود 400 ميليون متر مکعبی توليد روزانه گاز طبيعی ايران است با اين وجود در شرايط فعلی هيچ سياستی برای نحوه استفاده از اين ذخاير انرژی به منظور افزايش حجم صادرات گاز کشور ديده نشده است.

اين در حالی است که آمارهای رسمی موسسات معتبر انرژی جهان نشان مي‌دهد، فقط در بازار اروپا به‌طور تقريبی سالانه يک درصد به مصرف گاز اضافه مي‌شود؛ به طوري‌که پيش بينی مي‌شود مصرف سالانه 500 ميليارد متر مکعب گاز اروپايي‌ها در سال 2030 ميلادی به 700 ميليارد مترمکعب افزايش يابد.

همزمان با اين افزايش تقاضا در يکی از بزرگترين بازارهای انرژی جهان، ايران به عنوان دومين قدرت گاز جهان هنوز يک متولی برای مذاکره و نهايی کردن سياست های صادرات گاز طبيعی ندارد و اين در حالی است که در کشورهای رقيب همچون ترکمنستان، قطر، روسيه و حتی عراق يک شرکت متولی اصلی توليد، توسعه، صادرات، واردات و ترانزيت گاز طبيعی است.

به گزارش مهر، حال بايد ديد که ايجاد دو متولی برای صادرات گاز طبيعی کشور از مسير خطوط لوله و LNG تا چه حد مي‌تواند منجر به بهبود سياست‌های کالان انرژی کشور به منظور افزايش سهم 8 درصدی در تجارت جهانی گاز ايران شود.

 

۲۳تير: اعترافات عسگراولادی: سهم ايران از اقتصاد جهانی ۴۵ صدم درصد است

آفتاب: اسدالله عسگراولادی در گردهمايی بين‌المللی نامداران صنعت و تجارت ايران در مشهد اظهار کرد: امروز در شرايط سختی قرار گرفتيم که محکوم به حرکت به سمت توليد هستيم.

وی با بيان اينکه در مهار تورم موفق نشده‌ايم، افزود: تورم ۹ درصد در سال ۸۹ به ۱۸ درصد در سال ۹۰ و امروز به ۲۳ درصد رسيده‌ است.

عسگر اولادی ادامه داد: ۴۰ ميليون نفر زير جمعيت ۳۰ سال داريم که سالانه نياز به ايجاد يک ميليون و ۵۰۰ هزار شغل هستيم.

وی تصريح کرد: ۳۶ هزار ميليارد دلار صادرات و واردات در ايران صورت مي‌گيرد که سهم ايران فقط ۱۶۰ ميليارد دلار است يعني۰٫۴۵ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص مي‌دهد که نسبت به سهم جمعيتی بسيار کم است.

وی افزود: پس از ۳۳ سال از انقلاب اسلامی و نسبت اقتصاد به جمعيت، پيشرفتی نکرده ايم.

وی در خصوص اجرای طرح شبنم در کشور اظهار کرد: اين طرح برای صنعت و تجارت فسادزا و مشکل‌زاست و ۱۰۰درصد با اين طرح مخالف هستيم چون برای جلوگيری از قاچاق، راه مناسبی نيست.

 

۲۳تير: اعتراض رسمی ايران به بانک جهانی

به گزارش افکار ؛ علی نيکزاد گفت: ايران اعتراض و انتقاد خود نسبت به قطع اعطای وام از سوی بانک جهانی به 8 شهر ايران را به اطلاع سازمان اسکان حقوق بشر ملل متحد «هبيتات» ارائه کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور امکان ساخت و نوسازی 3 ميليون و 600 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد و اين موضوع باعث شده تا بحث نوسازی و ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غير رسمی از سال‌های گذشته بسيار جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چند سالی است که بانک جهانی به دلايل سياسی از اعطای وام و کمک مالی برای نوسازی بافت فرسوده 8 شهر ايران خودداری مي‌کند.

 

۲۲تير: واردات ۶۵ دستگاه خودروی گران قيمت خارجی در سه ماهه اول سال 91 به کشور

قدس آنلاين

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين خبر حاکی است که قيمت هر خودروی لوکس وارداتی بالای 100 هزار دلار بوده که متاسفانه با ارز دولتی اين خودروها وارد کشور شده است.

* واردات 8 هزار و 38 دستگاه خودرو در بهار 91

در همين خصوص عباس معمارنژاد رئيس کل گمرک در گفتگويی کوتاه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر براساس آخرين آمار 3 ماهه اول امسال ميزان واردات خودرو به کشور 8 هزار و 38 دستگاه بوده است.

وی تصريح کرد: متوسط قيمت خودروهای وارداتی 21 هزار دلار است، ضمن آنکه آمار واردات تفکيک شده واردات خودروهای گران قيمت مربوط به گمرک نيست .

 

۲۲تير: وجود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی آلوده به مين در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حسين پروين در همايش آگاه‌سازی خطرات مين و مواد منفجره در جمع بخشداران و دهياران شهرستان‌های قصرشيرين، گيلانغرب، سرپل‌ذهاب و بخش ازگله در حضور مسئول مرکز مين‌زدايی کشور در تالار غدير قصرشيرين برگزار شد اظهار کرد: از سال 67 تا سال 90 ساليانه بيش از 131 تلفات انسانی ناشی از انفجار مين و مواد منفجره داشته‌ايم که بطور ميانگين ماهيانه 11 نفر و هر سه روز يک نفر قربانی انفجار مين شده‌اند.

محمد زين‌العابدينی نيز گفت: امسال شش هزار و 84 هکتار از اراضی آلوده به مين استان پاکسازی مي‌شود.

زين‌العابدينی افزود: بعد از هشت سال دفاع مقدس و فروکش شدن جنگ تحميلی کشورمان با چهار ميليون و 200 هزار هکتار اراضی آلوده به مين و مواد منفجره روبرو شد که از اين ميزان 700 هزار هکتار آن معادل 17 درصد در استان کرمانشاه قرار داشت.

وی تصريح کرد: با تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شد و با افزايش تعداد مجريان و شرکت‌های پاکسازی و با سياست مدير مرکز مين‌زدايی در سال گذشته 13 هزار و 948 هکتار از اراضی پاکسازی شد و اراضی باقي‌مانده نيز امسال پاکسازی خواهد شد.

مدير مرکز مين‌زدايی استان کرمانشاه گفت: از مجموع 700 هزار هکتار اراضی آلوده به مين استان کرمانشاه، 600 هزار هکتار آن در سه شهرستان قصرشيرين، سرپل‌ذهاب و گيلانغرب قرار دارد که بخش مهم از آن پاکسازی شده ولی از مجموع اراضی باقي‌مانده و پاکسازی نشده شش هزار هکتار آن در غرب استان کرمانشاه است.

وی تعداد مين‌های مکشوفه در مناطق آلوده را از سال 85 تا سال 90 در مجموع 380 هزار و 750 عدد و در سال گذشته 143 هزار و 279 عدد اعلام کرد و افزود: تا پايان سال 90 در مجموع 121 نفر از افراد پاکسازی جانباز و 25 نفر شهيد شدند ضمن اينکه از ابتدای سال 91 تاکنون نيز دو نفر شهيد و چهار نفر جانباز شده‌اند.

زين‌العابدينی اظهار کرد: تا پايان سال 90 تعداد حوادث رخ داده بر اثر انفجار مين‌های به جای مانده از جنگ تحميلی در سطح استان کرمانشاه را دو هزار و 907 مورد اعلام کرد که در اين حوادث هزار و 916 نفر مجروح و 991 نفر کشته شدند.

 

۲۱تير : روز جهانی زندگی بدون پلاستيک :ايران در بين ۱۰کشور نخست پرمصرف ظروف يکبار مصرف پلاستيکی

قانون :افشين اورکی: طبق آمارهای جهانی روزانه ۵/۳ ميليون تن زباله در سراسر دنيا توليد مي‌شود که سهم ايران در اين توليد به ۴۰ هزار تن در روز مي‌رسد که معادل ۱۵/۱ درصد توليد زباله جهان است. همچنين ميزان پلاستيک‌های توليدی در ايران بيش از ۱۷۷ هزار تن در سال تخمين زده مي‌شود که اين رقم معادل ۵۰۰ تن در هر روز است. براساس آمارهای ارائه شده هم هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه سه پلاستيک وارد چرخه محيط‌زيست مي‌کند که امروزه به عنوان يکی از مشکلات زيست‌محيطی شهرهای کشور ما محسوب مي‌شود. بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستيکی در ايران باعث شده تا نام کشورمان نيز در بين ۱۰کشور نخست پرمصرف ظروف يکبار مصرف پلاستيکی مشاهده شود. اين در حالی است که در ايران ۲۸/۱۰ درصد از پسماند شهری را پلاستيک‌ها تشکيل مي‌دهند. براستی تاکنون چه فعاليت‌ها و حرکت‌هايی برای کاهش آثار زيانبار اين پسماندهای شهری در سطح کلان و ورود مخرب پسماندهای پلاستيکی به طبيعت ايران از سوی مسئولان دست‌اندرکار صورت گرفته است؟ روز۲۱ تير ماه (۱۱‍‍ژوئيه) روز بدون نايلکس و يا استفاده نکردن از پلاستيک نامگذاری شده است.

 

 

۲۱تير : ايران برخی از چاه های نفتی خود را تعطيل کرد

انتخاب :رويترز مدعی شد: تحريم ها ايران را مجبور به اتخاذ تصميمی ناگهانی و تعطيلی چاه های نفتی در ميدان های عظيم نفتی اش کرده است. بر همين اساس، تهران توليد نفت خود را به پايين ترين سطح در دو دهه اخير رسانده است.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب، ايران در تلاش برای فروش نفت خود پيش از اجرا شدن تحريم نفتی اتحاديه اروپا در اول جولای بود. اين کشور سرانجام موفق به نگه داشتن ميزان توليد نفت خود در سطح سه ميليون بشکه در روز با ذخيره کردن برخی از بشکه ها در مخازنی بر روی کشتی و بر روی خشکی شد.

فروش نفت ايران کاهش يافته است و از طرفی مخازن اين کشور در حال پر شدن است. هم اکنون، تهران به عنوان اخرين راه حل در حال بهينه سازی مخازن خود است.

يک مقام نفتی ايران که خواستار عدم افشای نامش شد، گفت: بهينه سازی اقدام غير منتظره ای نيست. اين خيلی عادی است که بهينه سازی داشته باشيم.

کارشناسان نفتی غربی تصور می کنند که کاهش فروش نفت و ذخيره آن، تهران را مجبور به بستن شيرهای نفت (که به معنای چندين صدها هزار بشکه در روز است) کرده است.

يک مدير اجرايی شرکت نفتی اروپايی که در ايران سرمايه گذاری کرده است، گفت: فکر می کنم که تعطيلی ميدان های نفتی ايران بيش از 25 درصد خواهد بود.

 

 

۲۱تير : نرخ تورم در بخش سلامت بيش از ۴۰ درصد است

جـــرس: رييس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تاکيد قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر کاهش سهم مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت، به زير ۳۰ درصد گفت: در حال حاضر سهم مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت بيش از ۵۵ درصد است، اما هر چه تعرفه‌های تشخيصی درمانی واقعي‌تر شود، فشار از دوش مردم برداشته مي‌شود.

به گزارش ايسنا، سيدشهاب‌الدين صدر گفت: در سال جاری تعرفه‌های درمان با تاخيری حدود چهار ماهه اعلام شد، چرا که تاخير در اعلام تعرفه‌ها آسيب‌رسان است و اعلام تعرفه‌ها در اول سال به انتظام امور پزشکی کمک مي‌کند که اميدواريم کارشناسي‌ها برای تعيين تعرفه‌های سال‌های آينده به طوری پيش رود که تعرفه‌های واقعی اعلام شود.

رييس کل سازمان نظام پزشکی افزود: حداقل افزايش تعرفه‌ها بايد معادل نرخ تورم ساليانه باشد. در سال جاری تورم عمومی اعلامی از سوی بانک مرکزی ۲۲.۵ درصد است، اما تورم بخش سلامت بيش از ۴۰ درصد است. هر چه افزايش تعرفه‌ها با هزينه‌های سربار تطبيق داشته باشد، کمک مي‌کند تا وضعيت سلامت هماهنگ‌ تر پيش رود.

 

۲۱تير: فرزندان ۴۰۰ کارمند عالي‌رتبه‌ دولتی مشغول به تحصيل در انگلستان

اعتدال ، روزنامه ”دی ولت“ چاپ آلمان در مطلبی درباره ايران مدعی شد: فرزندان ۴۰۰ کارمند عالي‌رتبه‌ دولتی مشغول به تحصيل در انگلستان هستند.

در اين گزارش آمده برخی مسئولان جمهوری اسلامي، فرزندان خود را برای ادامه تحصيل به راحتی به کشورهای اروپايی مي‌فرستند. فقط در سال ۲۰۱۰ فرزندان حدود ۴۰۰ کارمند عالي‌رتبه‌ی جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های بريتانيا در حال تحصيل بوده‌اند. شمار اين افراد در سطح کل اروپا حدود چهار برابر است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©