Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (21)

ایران در آئینه آمار (21)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

 

۲۹آبان. افزايش 167درصدى واردات برنج در هفت ماهه امسال

ايسنا
در هفت ماهه امسال بيش از 881 هزار تن برنج وارد كشور شده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از 39 درصد از نظر وزنى و 267 درصد از نظر ارزشى افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار بازرگانى خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، در هفت ماهه امسال 881.4 هزار تن برنج به ارزش 729ميليون دلار وارد كشور شده است كه 2.62 درصد از ارزش و 4.31 درصد از وزن كل واردات را شامل مي‌شود.
بر اين اساس قيمت متوسط هر كيلو برنج وارداتى طى اين مدت، 0.8 دلار (معادل حدود800 تومان) بوده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 0.4 دلار (معادل حدود400 تومان) بود.
از سوى ديگر در مدت مشابه سال گذشته، 630.7 هزار تن برنج به ارزش 272 ميليون دلار وارد كشور شده بود كه 0.81 درصد از ارزش و 2.62 درصد از وزن كل واردات را شامل مي‌شد.
بدين ترتيب طبق اين اعلام گمرك كشور، در اين مدت ميزان واردات برنج به كشور از نظر وزن 39.75 درصد و از نظر ارزش حدود 167 درصد افزايش داشته است.

 واردات بيش از 78 هزار تن برنج در مهر ماه امسال


همچنين در شش ماهه نخست امسال اين ميزان 803 هزار تن برنج به ارزش 665 ميليون دلار بود كه نشان از رشد 54.4 درصدى از نظر وزن و215.72 درصدى از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه در سال 87 داشت.
مقايسه آمار شش ماهه و هفت ماهه واردات برنج نيز حاكى از واردات بيش از 78 هزار تن برنج در مهر ماه امسال است كه اين رقم در شهريور ماه امسال 149 هزار تن بود. بدين ترتيب از اين نظر واردات برنج در مهر ماه امسال نسبت به ماه گذشته‌اش كاهش 52 درصدى داشته است.

 

۲۷آبان:گزارش ويژه کميسيون نظارت اصل 44 درباره معدن انگوران
دولت معدنی با قيمت 1000 ميليارد تومان را به 187 ميليارد تومان فروخته است!

كميسيون ويژه نظارت و پيگيرى اجراى سياست هاى كلى اصل 44 مجلس با بررسى زواياى پيدا و پنهان واگذارى معدن انگوران، اعلام كرد براساس گزارش سازمان بازرسى و ديوان محاسبات، معدن انگوران نه 150 ميليارد تومان بلكه 1000 ميليارد تومان مى ارزد. به گزارش مهر در گزارش اين کميسيون در بخش مربوط به معدن انگوران آمده است:
"با عنايت به اينكه مقرر گرديده بود معدن انگوران در سال 86 به فروش برسد، شركت‌ توسعه سرب و روى انگوران "سهامى عام" تشكيل و مقرر مى گردد، واگذارى معادن به اين شركت يك واحد 100 هزار تنى توليد سرب و روى در زنجان احداث گردد.
پس از تصويب قانون اجراى سياست‌هاى اصل 44به مجلس، مقرر مى گردد كه معدن انگوران در سال 87 از طريق مزايده واگذار شود كه پس از حدود يك سال وزارت صنايع مزايده را اعلام و نهايتاً شركت توسعه سرب و روى انگوران را با قيمت حدود 187 ميليارد تومان برنده مزايده اعلام مى نمايد.
پس از اعلام رسمى برنده مزايده، سازمان بازرسى كل كشور و ديوان محاسبات قيمت پايه مزايده (حدود 150 ميليارد تومان) را منطقى ندانسته و اعلام مى نمايد ارزش واقعى معدن بسيار بيشتر از اين (حدود هزار ميليارد تومان) مى باشد.

 

۲۸آبان: كشته های آنفولانزا 3رقمی شد،مرگ14دانش‌آموز

مهر
در حاليكه ميزان تلفات آنفلونزای خوكی با گذشتن از مرز صد نفر در ايران سه رقمی شد رئيس كميته آموزش مجلس شورای اسلامی از فوت 14 دانش آموز و سه دانشجو بر اثر ابتلا به آنفلوانزای نوع
A طی هفته های گذشته خبر داد و گفت: كميته آموزش و پرورش مجلس بر روند پيشگيری از اين بيماری در مراكز آموزشی نظارت می كند.

عدم تخصيص اعتبار به آموزش و پرورش
نماينده مردم بابل در مجلس به مشكلات وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت در خصوص عدم تامين اعتبارات از سوی دولت اشاره كرد و گفت: دولت بايد 10 ميليارد تومان برای پيشگيری از آنفلوانزای نوع
A در دستگاههای مختلف را اختصاص می داد كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام كردند كه سهم آنها از اين اعتبار تا كنون واريز نشده است.
كريمی فيروزجايی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش دو ميليارد و 600 ميليون تومان از اعتبارات خود را در اين زمينه هزينه كرده است و دولت بايد هرچه سريعتر بودجه عنوان شده را به اين وزارتخانه بپردازد.

بيش از هزار مدرسه در زاهدان به تجهيزات بهداشتی مجهز نيستند

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، فعاليتهای آموزش و پرورش در پيشگيری از آنفلوانزا را مثبت ارزيابی كرد و گفت: اما هنوز بسياری از مدارس كشور به تجهيزات بهداشتی مجهز نشده اند و به طور مثال آن طور كه عنوان شد بيش از يكهزار مدرسه در استان سيستان و بلوچستان به تجهيزات بهداشتی در
كمبود مربی بهداشت در مدارس و درخواست برای جذب نيرو

به گفته كريمی فيروزجايی يكی ديگر از مشكلات وزارت آموزش و پرورش كمبود مربی بهداشت است كه مسئولان اين وزارتخانه خواهان اختصاص رديف بودجه جديد از سوی مجلس برای استخدام اين مربيان شدند. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين باره افزود: با وجود بيش از صد هزار مدرسه كمتر از سه هزار مربی بهداشت فعاليت می كنند كه اين تعداد كافی نيست و در جلسه روز سه شنبه قرار شد زمينه های جذب نيرو بهداشت در مدارس فراهم شود.

۲۷خبرگزاری فارس:همه ایرانیان بالای 18 سال بسیجی هستند!

عصرایران – آن طور که “فارس” خبر داده ، اخیراً یکی از مسوولان گفته است:«از بين 7 ميليون و 500 هزار بسيجي خواهر و برادر در تهران بزرگ، يك ميليون و 500هزار نفر از آنها سازماندهي شده اند.» با توجه به این که طبق آمار رسمی ، جمعیت کل استان تهران 12 میلیون نفر است ، معنای سخن ایشان این است که بیش از 62 درصد مردم تهران بسیجی اند. همچنین با توجه به توزیع سنی جمعیت ، آن 38 درصد بقیه هم نوزادان و کودکانی هستند که امکان عضویت در بسیج را ندارند که البته همان مقام مسوول خبر داده که بسیج نونهالان نیز راه اندازی می شود.
حال اگر همین رقم 62 درصد را به کل کشور تعمیم دهیم ، در کل کشور 43 میلیون بسیجی داریم که نزدیک کل جمعیت واجد شرایط رای دادن است که 46 میلیون نفر هستند و با این اوصاف می توان گفت که تقریبا همه ایرانیان بالای 18 سال بسیجی هستند. نکته دیگری که خبرگزاری فارس منتشر کرده این است که مقرر شده در بسيج دانش‌آموزي 20 ميليون نفر از كساني كه تحت اين عنوان قرار مي‌گيرند سازماندهي شوند. این در حالی است که طبق آمار آموزش و پرورش تعداد کل دانش آموزانی که هم اکنون در مدارس کشور در حال تحصیل اند ،13 میلیون و 500 هزار نفر است.

 

 

۲۶آبان.ايران رژيم اسلامی يکی از فاسدترين کشورهای جهان/مکان 168 در ميان 180 به لحاظ شفافيت

راديو آلمان
بين‌المللی,سازمان شفافيت بين‌المللی گزارش سالانه‌ی خود را منتشر ساخت. اين گزارش کشورهای جهان را بر پايه‌ی فساد در بخش‌های دولتی رده‌‌بندی مي‌کند. ايران در ميان
۱۸۰ کشور جهان، در رده‌ی ۱۶۸ قرار دارد. آلمان در مقام چهاردهم است.

در گزارش تازه‌ی سازمان شفافيت بين‌المللي، نام
۱۸۰ کشور جهان به چشم مي‌خورد. رتبه‌ی نخست را در اين نمايه، کشور نيوزيلند به دست آورده است که در پيکار عليه فساد در دستگاه‌های دولتي، بيشترين امتياز را از آن خود کرده است.
جمهوری اسلامی ايران با کسب فقط
۸/ ۱ امتياز مکان ۱۶۸ ‌جدول را به خود اختصاص داده و با فاسدترين کشورهای جهان فاصله‌ی اندکی دارد. تازه ايران همين جايگاه را نيز با کشورهايی چون بروندي، گينه، هائيتی و ترکمنستان شريک است. بر اين پايه مي‌توان گفت که تنها هفت کشور در جهان از ديدگاه فساد در دستگاه‌های دولتي، در وضع وخيم‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ايران قرار دارند.


سازمان شفافيت بين‌المللی چيست؟

سازمان شفافيت بين‌المللی در بيش از
۱۰۰ کشور جهان فعاليت دارد. اين سازمان بودجه‌ی خود را از راه کمک‌های مالی بنيادها، شرکت‌ها و نهادهای گوناگون اجتماعی و دولتی به دست مي‌آورد. اين سازمان در سال ۱۹۹۳ توسط پتر ايگن، رييس پيشين بانک جهانی تاسيس شد. در حال حاضر يک بانوی کانادايی به نام هوگته لابل در راس اين سازمان قرار دارد.
سازمان شفافيت بين‌المللی در گزارش اخير خود از کاستي‌ها در پيکار قاطع عليه فساد در بسياری از کشورهای جهان انتقاد کرده است. به گزارش اين سازمان، در بيشتر
۱۸۰ کشور جهان، رشوه‌گيری به عنوان يکی از بدترين اشکال فساد در دستگاه‌های دولتی گسترش دارد.

 

۲۶آبان:عضو کميته دفاع از انجمن های صنفی کارگری:نرخ واقعی بيکاری بيش از 14 درصد است

ايلنا: عضو کميته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور با رد نرخ بيکاری 11.3 درصدی تابستان سالجاري، نرخ واقعی بيکاری را 14 تا 16 درصد اعلام کرد.
حميد حاج اسماعيلی در گفتگو با مهر از نوسانات محسوس نرخ بيکاری در فصول مختلف سال خبر داد و گفت: به صورت کلی در فصول مختلف سال نرخ بيکاری دستخوش تغييراتی می شود به نحوی که کم شدن کارهای ساختمانی در زمستان به عنوان يکی از عوامل ايجاد نوسان قابل ذکر است.
حاج اسماعيلی تصريح کرد: تجربه نشان می دهد که مرکز آمار ايران به لحاظ تخصصی توان ارائه آمارهای تخصصی در زمينه نرخ تورم را ندارد و در اين زمينه آمارهای بانک مرکزی قابل استناد است.
اين مقام مسئول در بخش کارگری در زمينه افزايش مجدد نرخ بيکاری به توقف اجرای طرح بنگاههای زودبازده اشاره کرد و افزود: وزير کار سابق در اواخر دوره مديريت خود بر وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرده بود که اگر بانک مرکزی کمک بهتری در زمينه تامين منابع بنگاهها انجام می داد قطعا نرخ بيکاری تک رقمی می شد.
حاج اسماعيلی با بيان اينکه واقعيت اين است که نرخ بيکاری تک رقمی برنامه چهارم محقق نشده است، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته نه تنها نرخ بيکاری کاهش نيافته است بلکه در تثبيت اشتغال موجود نيز مشکلاتی به وجود آمد.
عضو کميته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور با اعلام وجود 4 ميليون نفر بيکار در کشور، گفت: در اين زمينه مرکز آمار با در نظر گرفتن 1 يا 2 ساعت کار در هفته گستره شاغلين را افزايش داده به نحوی که آمارهای اين مرکز بيکاران را 2/5 ميليون نفر اعلام کرده است که با واقعيت مطابقت ندارد.
وی با بيان اينکه در حال حاضر فردی که 10 ساعت هم در هفته کار داشته باشد نمی تواند هزينه های خانواده خود را تامين کند، تاکيد کرد: مشاغل کاذب نبايد به عنوان شغل محسوب شوند.
اين فعال کارگری نرخ واقعی بيکاری در کشور را رقمی بيش از 14 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: اين رقم در برخی از استانها از 16 درصد نيز بيشتر است و در فارغ التحصيلان دانشگاهی نيز بين 22 تا 25 درصد تخمين زده می شود.

 

۲۶آبان : واردات بنزين 140 درصد افزايش مي‌يابد

آفتاب:


متوسط واردات بنزين و گازوئيل در سال جاری به ترتيب به 29 و 15 ميليون ليتر در روز مي‌رسد که در مقايسه با سال 87 به ترتيب بيش از 140 و 155 درصد افزايش مي‌يابد.

متوسط واردات فرآورده‌های نفتی شامل بنزين، گازوئيل و گازمايع در سال 1387 در مجموع نزديک به 34 ميليون ليتر در روز بوده است که پيش‌بينی مي‌شود متوسط ميزان واردات اين سه فرآورده استراتژيک نفتی تا پايان امسال در مجموع به بيش از 48.6 ميليون ليتر در روز افزايش يابد.

ميزان متوسط واردات گازمايع (
LPG)، بنزين و گازوئيل در سال گذشته به ترتيب 3.17، 20.61 و 10.15 ميليون ليتر در روز بوده است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته متوسط واردات اين سه فرآورده نفتی تا پايان امسال به ترتيب به 3.86، 29 و 15.75 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت.

بر اين اساس متوسط واردات روزانه گازمايع (
LPG)، بنزين و گازوئيل تا پايان سالجاری در مقايسه با متوسط واردات صورت گرفته در سال گذشته به ترتيب بيش از 121، 140 و 155 درصد افزايش را نشان می دهد.

افزايش 111 درصدی مصرف بنزين کشور در سال 88

متوسط مصرف 5 فرآورده نفتی اصلی کشور شامل گازمايع (
LPG)، بنزين، نفت سفيد، گازوئيل و نفت کوره در سال 1387 به ترتيب برابر با 10.97، 66.89، 18.40، 91.80 و 47.01 ميليون ليتر در روز بوده که پيش بينی می شود متوسط مصرف اين حاملهای انرژی تا پايان امسال به ترتيب به 11.66، 74.84، 20.93، 94.46 و 46.83 ميليون ليتر در روز افزايش يابد.

در همين حال مقايسه متوسط مصرف روزانه گازمايع (
LPG)، بنزين، نفت سفيد، گازوئيل و نفت کوره در سال 1387 در برابر پيش بيني‌های صورت گرفته تا پايان سال‌جاری حاکی از آن است که مصرف اين فرآورده‌های نفتی به ترتيب بالغ بر 106، 111، 113، 102 و 99 درصد افزايش خواهد يافت.

افزايش ظرفيت پالايش نفت در سال اصلاح الگوی مصرف

ظرفيت پالايش نفت و مايعات گازی نصب شده در 9 پالايشگاه کشور حدود يک ميليون و 425 هزار بشکه در روز است، اما ظرفيت عملياتی پالايش نفت کشور در سال 86 به يک ميليون و 658 هزار بشکه و در سال گذشته به يک ميليون و 677 هزار بشکه در روز افزايش يافت.

همچنين از ابتدای سال‌جاری بايد به طور متوسط روزانه يک ميليون و 707 هزار بشه نفت خام و مايعات گازی به عنوان خوراک اوليه تحويل 9 پالايشگاه کشور شود که در صورت پالايش اين ميزان نفت و مايعات گازی ظرفيت پالايش کشور در مقايسه با کل سال 1387 حدود 30 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد.

هم‌اکنون بالاترين ظرفيت پالايش نفت به ميزان 350 هزار بشکه در روز به پالايشگاه آبادان و پايين‌ترين ظرفيت پالايش نفت به ميزان 15 هزار بشکه در روز به پالايشگاه کرمانشاه تعلق دارد.

صادرات روزانه 36 ميليون ليتر نفت کوره

متوسط صادرت نفت کوره کشور در سال 86 حدود 28 ميليون ليتر و در سال گذشته نزديک به 25 ميليون ليتر در روز بود است.

حال آنکه پيش بينی مي‌شود ميزان صادرات اين فرآورده نفتی تا پايان سالجاری به بيش از 36 ميليون ليتر در روز برسد که در صورت تحقق در مقايسه با کل سال 1387 بيش از 146 درصد افزايش خواهد يافت.

همچنين صادرات (شامل فروشهای ارزی و مرزی) ساير فرآورده‌های نفتی کشور در سال گذشته به‌طور متوسط روزانه 1.71 ميليون ليتر بوده که پيش بينی تا پايان سال‌جاری آن حدود 5.28 ميليون ليتر در روز است
.

 

۲۶آبان:نرخ بيکاری حدود 18 درصد، 40 درصد خانواده های شهری در خط فقر

ايلنا:
دولتمردان راه‌هايى را براى كاهش نرخ بيكارى در پيش گرفتند، اما نتايج مستفاد، چندان موفقيت‌آميز نبود. بنگاه‌هاى زودبازده، طرحى كه جهرمى آماده كرد و احمدي‌نژاد اجرا، طرفى نبست آن چنان‌كه پيش‌تر طرح ضربتى ايجاد اشتغال صفدرحسينى در آن ناكام مانده بود.
مسكن هم كه در دوره رونق خود، رشد 200 درصدى داشت و جامعه را به سر حد انفجار رسانده بود، به ركود كشيده شد تا متعاقب آن، 400 صنعت مرتبط را به ركود كشد و بيكارى را دامن زند.
واردات هم البته كم‌تاثير نبود. دولت نهم كه در روزهاى سخت قصد داشت بيكارى را به بهاى افزايش تورم كاهش دهد، با چنان تورمى روبرو شد كه ناچار شد براى تنظيم قيمت‌ها، آسان‌ترين راه‌ها را برگزيند و اين شد كه ركورد واردات هر سال شكسته شد، تا جايى كه واردات 56 ميليارد دلارى سال 87، به ركوردى در ميزان واردات كالا و خدمات تبديل شد كه انگار كسى جز خود دولتمردان نهمى و دهمي، قادر به شكستن آن نباشند. اين شد كه اين بار كاهش تورم به عنوان هدف انتخاب شد و مسئله بيكارى باز هم بغرنج‌تر شد.
بحران اقتصادى جهان و بحران صنعت و توليد در ايران ناشى از سوءمديريت‌هاى اين بخش هم مزيد بر علت شد تا فقط در سال پيش، 200 هزار نفر ديگر بيكار شوند و ابعاد مسأله بيكارى را چنان عمقى دهند كه بنا به اذعان نمايندگان مجلس، بيش از 80 درصد مراجعات مردمى به نمايندگان را، تقاضا براى شغل تشكيل دهد.
شايد مثمرثمرترين راه‌كار دولت نهم در حل بحران بيكاري، تغيير شاخص اشتغال بود كه البته نوعى پاك كردن صورت مسأله محسوب مي‌شد. اشتغال از دو روز در هفته به دو ساعت در هفته تقليل پيدا كرد تا بلكه بيكارى كه قصد داشت نرخ‌هاى بالاتر از 20 درصد را نيز طى كند، در همان مرز 10 تا 20درصد نگاه داشته شود. موسي‌الرضا ثروتي، نماينده بجنورد در اين زمينه با طرح اين پرسش كه اين چه رسمی است که در اين مملکت اگر يک فرد در يک هفته يک ساعت هم کار کند، شاغل محسوب مي‌شود، مي‌گويد, اگر هر نفر در هفته يک ساعت هم کار داشته باشد شاغل محسوب مي‌شود، آيا اين شاغل بودن است؟ در آمار سرشماری سال 85 ديديم مي‌رفتند در خانه‌ها و دق‌الباب مي‌کردند و مي‌پرسيدند شما در هفته يک ساعت کار مي‌کنيد؟ آن فرد روستايی هم مي‌گفت من هفته‌ای 100 ساعت کار مي‌کنم، اما برای سرشماری بايد به شهرها بياييد و ببينيد که مردم هفته‌ای 44 ساعت کار مي‌کنند، اما نمي‌توانند زندگي‌شان را تامين کنند، چرا؟ دليل آن تنها اين است که در چنين نرم‌افزاری که در غرب مورد استفاده قرار مي‌گيرد يک ساعت ارزش افزوده کار برابر يک سال کار دامدار ما است. يک ساعت ارزش افزوده آنها با يک سال کار ما برابری مي‌کند، اينها نکاتی است که بايد به آن توجه کرد و دولت نهم توجه نکرد.
بازخوانى پرونده‌هاى ديروز
اگر عمده مانور تبليغاتى دولتمردان نهم بر محور نرخ بيكارى حدودا 13 درصدى خاتمي، با شاخص اشتغال دو روز در هفته و تقليل اين نرخ به حدود 11 درصد با شاخص اشتغال دو ساعت در هفته كه البته اين بخش دوم اعلام نمي‌شد، بنا شده بود، آمارهاى امروز كه گاهى از زبان برخى دولتمردان عنوان مي‌شود، نشان مي‌دهد كه با همين شاخص نازل نيز بيكارى به مرز 6/17 درصد رسيده است.
نخستين اعتراف تلويحى به شكست سياست‌هاى دولت نهم را وزير كار دولت دهم اعلام كرد. شيخ‌الاسلام با اشاره به كاهش تعداد شاغلان، عملا نشان داد كه برنامه‌هاى دولت نهم در4سال گذشته، نه تنها تعداد شاغلان ايرانى را افزايش نداده است، بلكه سبب ريزش تعدادى شغل نيز شده است. اين در حالى است كه دولت نهم و هزينه‌هاى جارى آن كه در بودجه‌هاى سنواتى هر سال اعلام مي‌شود، نشان مي‌دهد كه دولت و حقوق‌بگيران آن كوچك نشده‌اند، بلكه اكثر ريزش تعداد شاغلان، به بخش‌هايى چون بخش خصوصى و تعاونى بازمي‌گردد.
در برنامه اعلامى شيخ‌الاسلام براى تصدى وزارت كار عنوان شده بود كه طى 4 سال يعنى از سال 1383 تا 1387 حدود 322 هزار شغل در كشور از بين رفته است و اين در حالى بود كه دولت مدعى بود فقط از راه بنگاه‌هاى زودبازده و حد فاصل سال‌هاى 1384 تا 1387، قريب 950 هزار شغل ايجاد كرده است.
تير خلاص وزير تعاون
با اين حال، اظهارات وزير تعاون دولت نهم و دهم، طعم تلخ‌ترى براى مسوولان دولتى داشت. عباسي، وزير آرام تعاون اين بار آمارى را اعلام كرد كه تمامى محاسبات و ارقام پيشتر اعلام شده را به هم مي‌ريخت. ,با تمام تلاش‌هايی که توسط دولت‌ها در سال‌های اخير صورت گرفته هنوز حدود 4 ميليون بيکار در کشور داريم. عباسی که در همايش بنيادهای توسعه تعاون و کارآفرينی استان‌ها سخن مي‌گفت، خاطرنشان کرد: ,متاسفانه در شرايط فعلی کارکردن و ايجاد فعاليت‌های خصوصی در کشور ما مورد توجه نيست و اين موضوعات به کاهش بهره‌وری دامن زده است. به لحاظ قانونی وزارت کار و امور اجتماعی مي‌تواند برای اشتغال کشور ساختار ايجاد کند ولی تاکنون به اين مساله پاسخ داده نشده است که اگر بانک‌ها تسهيلات نپردازند و اگر نتوانيم بين کارگر و کارفرما ارتباط برقرار کنيم، چه دستگاهی پاسخگو خواهد بود؟
اشاره وزير تعاون به تعداد بيکاران نشان از افزايش بيکاری در کشور دارد، به طوری که اگر 4 ميليون بيکار در کشور وجود داشته باشد نرخ بيکاری چيزی حدود 72/17 درصد خواهد بود زيرا جمعيت فعال طبق آخرين آمار 6/22 ميليون نفر اعلام شده است.
افزايش نجومى مستمري‌بگيران بيمه بيكارى
اظهارات وزير تعاون، واكنش سريع مدد رئيس مركز آمار كشور را به همراه داشت. مدد مي‌دانست كه در اعلام رقم 4 ميليون بيكار در كشور، بيش از همه وى زير سوال رفته است چرا كه وى در 4 سال گذشته بارها از كاهش نرخ بيكارى در كشور خبر داده است و لذا آمار وزير كار مبنى بر از بين رفتن مشاغل در كشور و نيز آمار وزير تعاون درباره وجود 4 ميليون بيكار در كشور، نشان مي‌دهد كه آمارهاى اعلامى مدد درست نبوده است، اما اظهارات اخير فلسفي، مديركل بيمه بيكارى وزارت كار درباره افزايش 15 درصدى تعداد مستمري‌بگيران بيمه بيكارى نيز نشان داد كه در آزمون راست‌آزمايى آماري، كفه ترازو به نفع وزير تعاون سنگين‌تر خواهد بود.
مديرکل بيمه بيکارى وزارت کار و امور اجتماعى تعداد افراد مستمري‌بگير بيمه بيکارى را در حال حاضر 157 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد رشد يافته است. اين اظهارات در حالى است كه بايد توجه داشت با توجه به ضوابط پرداخت بيمه بيكاري، بخش اعظم كارگران قرارداد موقت پس از اخراج يا اتمام قرارداد قادر به بهره‌گيرى از اين بيمه نيستند و لذا در آمار فوق محسوب نمي‌شوند.
بيكارى در صدر آسيب‌هاى اجتماعى
به گفته عضو هيات علمى دانشگاه پيام نور سبد فقر، سبد خريد 40درصد جامعه شهرى است و بيش از 90درصد اين افراد جزو شاغلان هستند. احمد بخارايى جامعه‌شناس و عضو هيات علمى دانشگاه پيام نور با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه وقتى وضع شاغلان اين است، تكليف بيكاران مشخص است، مي‌گويد: آيا نبايد ,بيكارى را در صدر اولويت‌بندى آسيب‌هاى اجتماعى قلمداد كنيم؟ شما به اين پرسش پاسخ دهيد.

 

۲۶آبان:۱۳۲ هزار کلاس درس در کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد

 

 خبرگزاری هرانا - حقوق کودکان :  معاون اداری مالی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: از 480 هزار کلاس موجود در کشور حدود 132 هزار کلاس نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©