Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ برابر با  ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸  برابر با ۲۴ فوريه ۲۰۱۰
ایران در آئینه آمار (13)

ایران در آئینه آمار (13)

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۳ آدز: يارانه نقدی حداکثر 24 هزار تومان و حداقل 10 هزار تومان خواهد بود.

 آمار دقيق و روشنی که نشان بدهد در اثر آزاد شدن قيمت کالاهای اساسی مصرفی و خدماتی و انرژی چه ميزان از درآمدهای هر يک از دهک های نيازمند دريافت مستقيم يارانه ها حذف خواهد شد وجود ندارد. ولی حتی اگر اثرات زودهنگام تورمی شديد اين طرح هم در نظر گرفته نشود, می توان حدس زد که چند برابر شدن قيمت برق, آب, سوخت, هزينه حمل و نقل, نان و ساير کالاهای مصرفی با توجه به وعده توزيع پلکانی بين حداقل يک سوم تا  یک چهارم درآمد فعلی دهک های نيازمند را خواهد بلعيد. يعنی حداقل بين 120 تا 180 هزار تومان در ماه. از آن سو در باره ميزان پرداخت نقدی جبرانی برای مقابله با اين کاهش درآمدی دهک های نيازمند دريافت يارانه, دائما اعداد و ارقام کوچک تر و لاغرتر می شوند. روزنامه “افتاب يزد” در سرمقاله امروز خود در اين زمينه آورده است: “نشانه‌هايى وجود دارد كه مشخص مي‌كند مطالعات دولتی‌ها و برنامه‌ريزی هاى آنان، حتى بر اساس خوش‌بينی‌هاى خودشان، چندان قابل اتكا نبوده است. بسيارى از مردم به ياد دارند كه در روزهاى منتهى به انتخابات اخير، احمدي‌نژاد در يكى از شهرستان‌ها، از طراحى خود براى پرداخت 45 تا 70 هزار تومان يارانه نقدى به مردم خبر داد كه قرار بود بخشى از آن را نيز مردم در جيب خود بگذارند. اما آخرين اظهارات يكى از نمايندگان مجلس نشان مي‌دهد كه اين يارانه حداكثر 24 هزار تومان و حداقل 10 هزار تومان خواهد بود!‌!‌
اين روزنامه به واکنش های مردم و غلفت دولت کودتا از این واکنش ها اشاره می کند و می نويسد که احمدی نژاد: “از يك رسانه كنترل نشده به وسعت جمعيت ايران غافل مانده است. اين رسانه؛ گفتگوهاى ‌روزمره مردم در تاكسي، اتوبوس، صف خريد “نان گران شده” و ساير محافل مي‌باشد. در همين صفوف، اين سخن به صورت دهان به دهان مي‌چرخد كه “هنوز يارانه‌ها حذف نشده، قيمت‌ها چنين سرنوشتى پيدا كرده است، واى به روزى كه قرار باشد همه يارانه‌ها حذف و به ازاى آن به عده‌اى از مردم ماهيانه 10 تا 24 هزار تومان يارانه نقدى پرداخت شود”.

۳آذر:مافيای قاچاق و برنج مسموم وارداتی

صدا و سيمای جمهوری اسلامی نيز پس از يک دوره سکوت, تبليغ برای برنج های مسموم وارداتی را از سر گرفته است. از ابتدای سال 87 تا پايان مردادماه سال جاري، بيش از 2 ميليون و 43 هزار تن برنج به ارزش بيش از 1.3 ميليارد دلار از 20 کشور جهان وارد ايران شد. سه کشور عمده وارد کننده امارات, پاکستان و هند بوده اند. اين برنج ها به گفته عضو هيئت مديره انجمن برنج کشور با قيمت هر کيلو گرم 500 تومان وارد مي‌شوند و در بازار داخلی با قيمت 2 هزار تومان به فروش مي‌رسند. آن دست های پشت پرده ای که از بابت هر کيلو برنج مسموم و سرطان زای وارداتی 1500 تومان سود می برند, به قدری نيرومند هستند که به سرعت سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران را که وظيفه اش نظارت و کنترل بر کيفيت واردات است به عقب نشينی وادار کردند. مسئولان اين سازمان ابتدا اعلام کردند که 13 نوع برنج وارداتی که به وفور در بازارهای مختلف کشور موجود هستند غيراستاندارد و غير قابل مصرف هستند. درصد صرب و کادميوم اين برنج ها بسيار بالا اعلام شد. مديرکل استاندارد استان تهران گفت: "کليه برنجهای وارداتی با نامهای آريا، خاطره، ۱۸۱، مينويک، پاندا، محسن، مه کلاسيک، آفرين، مژده، کريستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلايی با استانداردهای بين المللی و داخلی مغايرت دارند و شهروندان بايد از مصرف آنها خودداری کنند.

 

 

۳آذر :قصه‌ی پرغصه‌ی نيروگاه بوشهر ۱۵ سال پس از امضای قرارداد

صدای آلمان
۱۵ سال پس از امضای قرارداد، ۱۳ سال پس از آغاز عمليات و ۹ سال پس از پايان مهلت راه‌اندازی نيروگاه بوشهر، هنوز آينده اين پروژه‌ی پرهزينه ناروشن است. با هزينه‌ی صرف‌شده در اين مدت زمان تلف شده مي‌شد در شرايط عادی ۴ نيروگاه احداث کرد.

راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای بوشهر که آخرين مهلت اعلام‌شده‌ی آن پايان سال جاری ميلادی بود، باز هم به تاخير افتاد. وزير انرژی روسيه، اواخر آبان‌ (
۲۵ آبان / ۱۶نوامبر ۲۰۰۹) خبر داد ,برنامه اعلام شده راه‌اندازی اين نيروگاه تا آخر سال ۲۰۰۹ عملی نخواهد شد.

اوايل امسال گفته مي‌شد که تابستان دست‌کم نيمی از طرفيت توليد
۱۰۰۰ مگاواتی نيروگاه بوشهر وارد شبکه‌ی سراسری برق کشور خواهد شد. اسفند سال گذشته (۱۳۸۷) مقام‌های ايرانی حتی مي‌گفتند نيروگاه بوشهر ,پيش راه‌اندازی شده و به زودی توليد برق آن آغاز خواهد شد.

وزير انرژی روسيه علت تاخير را ,بروز برخی مشکلات و مسايل فنی عنوان کرده است. اما کمتر ناظری اظهارات اين مقام روسيه را واقعی مي‌داند. نيروگاه بوشهر مطابق قرارداد مي‌بايست در سال
۱۹۹۹ راه‌اندازی مي‌شد. اگر تا چند سال پيش ,مشکلات فنی و ,اختلاف‌های مالی دلايل قابل‌پذيرشی در تاخير تکميل اين پروژه بودند، در سال‌های اخير اما ,ملاحظات سياسی نقش بيشتر، و اين اواخر ح تی نقش عمده‌ای دارد.

سرآغاز پروژه‌ی بوشهر
قرارداد احداث نيروگاه اتمی بوشهر در نوامبر
۱۹۷۴ ميان سازمان انرژی اتمی ايران، به رياست دکتر اکبر اعتماد و شرکت آلمانی زيمنس به امضا رسيد. پيش‌بينی شده بود که اين پروژه تا پايان سال ۱۹۸۰ تکميل و راه‌اندازی شود، اما با وقوع انقلاب در ايران متوقف ماند. تا بهمن ۱۳۵۷، رآکتور شماره يک بوشهر به ميزان ۸۵ در صد و احداث رآکتور شماره دو آن نيز ۶۵ درصد پيشرفت فيزيکی داشتند.



پس از انقلاب شرکت زيمنس از تکميل پروژه خودداری کرد. از کشورهای غربی هيچ پيمانکار ديگری نيز حاضر نبود وارد چنين قراردادی با ايران انقلاب‌زده و حکومت اسير هيجانات سياسی آن شود. ايران در نهايت برای تکميل آن رو به روسيه آورد. توافق‌های اوليه در اين باره اوايل سال
۱۳۶۸ با سفر ‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور وقت به مسکو به عمل آمد، اما موافقت‌نامه‌ی نهايی در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) در تهران به امضا رسيد.



به موجب اين قرارداد مقرر شد ساخت نيروگاه تا پايان
۲۰۰۰ به پايان برسد. اين قرارداد در ژانويه ۱۹۹۶ ميان ,سازمان انرژی اتمی ايران و ,شرکت اتم استوری اکسپورت روسيه اعتبار اجرايی پيدا کرد. طرف روس متعهد شد تا سال ۲۰۰۰ ساخت نيروگاه را به پايان برساند.

براساس اطلاعات موجود، مبلغ کل قرارداد در اين پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بود که با گذشت زمان و تجديدنظرها، مبلغ آن ده درصد افزايش داشته ‌است. سوخت نيروگاه بوشهر نيز
۵۲ ميليون دلار به انضمام کل هزينه‌های حمل تا محل نيروگاه پيش‌بينی شده بود.

ده سال وعده‌ی امروز و فردا

- مهر سال
۱۳۸۲: وزير انژری روسيه: راه‌اندازی نيروگاه بوشهر به دلايل فنی يک سال به تأخير مي‌افتد.

- اسفند سال
۱۳۸۲: مشاور رئيس‌جمهور روسيه: راه‌اندازی نيروگاه بوشهر تا پايان ۲۰۰۵ انجام مي‌شود.

- فروردين سال
۱۳۸۳: روميانتسف: نيروگاه بوشهر اواسط ۲۰۰۵ به بهره‌برداری مي‌رسد.

- تير سال
۱۳۸۳: رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه: نيروگاه بوشهر سال ۲۰۰۶ کارش را آغاز مي‌کند.

- آذر سال
۱۳۸۳: مدير پروژه ساخت نيروگاه بوشهر: واحد اول نيروگاه بوشهر اواخر سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری مي‌رسد.

- دی سال
۱۳۸۳: سعيدی: نيروگاه بوشهر سال آينده به بهره‌برداری مي‌رسد.

- ارديبهشت
۱۳۸۴: رئيس سازمان انرژی اتمی روسيه: سوخت هسته‌ای نيروگاه بوشهر پايان سال جاری ميلادی يا اوايل سال آينده به ايران تحويل مي‌شود.

- فروردين
۱۳۸۶: روسيه: به دليل تأخير در پرداخت‌های ايران افتتاح نيروگاه بوشهر با تأخير مواجه مي‌شود.

- شهريور
۱۳۸۶: متکی: سوخت نيروگاه بوشهر به زودی به ايران ارسال مي‌شود.

- مهر
۱۳۸۶: پوتين: احداث نيروگاه بوشهر به علت مسائل فناوری آن سخت شده است.

- آذر
۱۳۸۶: اتم استروی اکسپورت: نيروگاه بوشهر تا پيش از پايان سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی نمي‌شود

- دی
۱۳۸۶: متکی: تا تابستان سال آينده نيمی از ظرفيت نيروگاه بوشهر وارد مدار مي‌شود.

- شهريور
۱۳۸۷: يک عضو دومای روسيه: نمي‌توان تاريخ دقيق راه‌اندازی اين نيروگاه را تعيين کرد.

- مهر
۱۳۸۷: صالحی: زمان افتتاح نيروگاه بوشهر را نمي‌گويم.

- آذر
۱۳۸۷: کرينکو: روسيه کل نيروگاه بوشهر را در سال ۲۰۰۹ تکميل مي‌کند

- اسفند
۱۳۸۷: پيش راه‌اندازی نيروگاه

- تير
۱۳۸۸: سخنگوی اتم استروی اکسپورت: به دليل مشکلات مالی افتتاح نيروگاه با تأخير مواجه مي‌شود.

- آبان
۱۳۸۸: مدير فنی اتم استروی اکسپورت: نيروگاه بوشهر تا آخر ۲۰۰۹ افتتاح مي‌شود.

- آبان
۱۳۸۸: وزير انرژی روسيه: برنامه اعلام شده راه‌اندازی اين نيروگاه تا آخر سال ۲۰۰۹ عملی نخواهد شد.

يک نيروگاه با هزينه چهار نيروگاه

اکنون با گذشت بيش از
۱۵ سال از آغاز امضای قرارداد و ۱۰ سال از زمان مقرر برای تحويل آن، سرنوشت اين پروژه هنوز در ابهام است. کارشناسان مي‌گويند هزينه احداث يک نيروگاه برق هسته‌ای معادل يک ميليآرد دلار و مدت زمان مورد نياز برای احداث آن نيز حدود ۵ سال است.

غلامرضا آقازاده، رئيس پيشين سازمان انرژی اتمی در سال
۱۳۸۵ از ناکارآمدی روس‌ها در تکميل نيروگاه بوشهر گلايه کرده و گفته بود اگر در زمان انعقاد قرارداد با روسها مسئول بود با اين طرح مخالفت مي‌کرد. آقازاده گفته بود، يک شرکت غربی مي‌توانست با يک سوم نيروی انسانی پيمانکار روسی اين پروژه را تکميل کند.

در ده سالی که از آغاز حضور روس‌ها در پروژه نيروگاه بوشهر مي‌گذرد قريب به
۲ هزار کارگر، تکنسين و مهندس را با خانواده‌هايشان در دهکده‌ای در جنب نيروگاه مستقر شده‌اند. گفته مي‌شود با پول و مدت زمانی که تاکنون برای نيروگاه بوشهر صرف شده، در شرايط عادی مي‌شد ۴ نيروگاه احداث کرد.
چرخه‌ای از بنيان ناقص

نيروگاه بوشهر در صورت راه‌اندازی برای توليد تنها
۱۰۰۰ مگاوات برق، سالانه به ۳۰ تا ۴۰ تن اورانيوم با غلظت ۳ تا ۵ درصد نياز دارد. دولت ايران مدعی است که هدفش از غني‌سازی اورانيوم تامين سوخت مورد نياز برای نيروگاه‌های اتمی کشور است. بنابر داده‌های موجود، در چهار سال گذشته ايران تنها حدود ۲ تن اورانيوم کم‌غلظت توليد کرده است. حتی اگر اين کشور ظرفيت توليد خود را تا ده برابر افزايش دهد، بازهم قادر به تهيه سالانه ۳۰ تا ۴۰ تن سوخت موردنياز برای نيروگاهی چون بوشهر نخواهد بود. از سوی ديگر، اگر چنين ظرفيتی هم فراهم شود، ايران فاقد معادن سنگ اورانيوم کافی است. کارشناسان مي‌گويند منابع شناخته شده سنگ اورانيوم در طبيعت ايران اگر بطور کامل هم استخراج شود، برای تامين نياز يک سال کشور هم کفايت نمي‌کند.
3آذر:تعداد افراد مشكوك به آنفلوانزاى A در زنجان به 457 نفر رسيد


۳ آذز: خبرگزارى فارس: مديرگروه بيماري‌هاى واگير و غيرواگير مركز بهداشت زنجان گفت: تعداد افراد مشكوك مبتلا به آنفلوانزاى نوع
A در استان به 457 نفر رسيده است.

محمدرضا صائينى اظهار داشت: تعداد مبتلايان به آنفلوانزاى نوع
A در استان همچنان 54 نفر است.
وى با اشاره به اينكه موارد فوتى در نقاط مختلف كشور وجود داشته است، افزود: تا اين لحظه در استان زنجان مورد فوتى به دليل آنفلوانزاى نوع
A ثبت نشده است.
صائينى با بيان اينكه در حال حاضر 13 نفر به علت ابتلا به آنفلوانزاى نوع
A در بيمارستان‌هاى استان زنجان بسترى هستند، گفت: 10 بيمارستان در سطح استان آماده پذيرش بيماران مبتلا و يا موارد مشكوك به اين بيمارى هستند.
وى با اشاره به اينكه تراكم جمعيت انتقال بيمارى آنفلوانزاى جديد را تشديد مي‌كند، بيان داشت: ميزان حمله بيمارى در محل‌هاى پرجمعيت و مراكز تجمعى آسايشگاه‌ها، مدارس، مساجد، مجالس، زندان‌ها و... بالا است، بنابراين رعايت موازين بهداشتى در اين اماكن عمومى ضرورى است.

۳آذر :"صد" زن افغان در سال جاری خود سوزی کرده است

بی بی سی: وزارت صحت (بهداشت) افغانستان در آستانه روز جهانی محو خشونت با زنان، از ۱۰۰ حادثه خودسوزی عمدی در سال جاری خورشيدی خبر داده است.
امين فاطمي، وزير صحت افغانستان در يک نشست خبری گفت که
۶۴ مورد از اين خودسوزی ها در شهر هرات و ۱۷ مورد در شهر کابل، و بقيه موارد در ديگر مناطق افغانستان به ثبت رسده است.
پيش از اين مقامات محلی در هرات از افزايش
۱۰در صد موارد خودسوزی در ميان زنان در هرات خبر داده بودند.
آقای فاطمی بيشتر موارد اين خودسوزی ها را ناشی از خشونت و افسردگی زنان دانست. به گفته آقای فاطمي، 60 تا 68 درصد زنان افغان دچار افسردگی و مشکلات روانی هستند.
ازوداج های اجباری و قبل از موقع، خشونت فيزيکی و دعوا های خانوادگي، از عمده ترين مشکلاتی است که زنان و دختران در افغانستان با آن مواجه هستند.
آقای فاطمی همچنين گفت که
۱۳ درصد از يک ميليون و 500 هزار معتاد به مواد مخدر در افغانستان را زنان تشکيل می دهند که به گفته او، اين موضوع هم تا حد زيادی زمينه های افسردگی را برای زنان فراهم کرده است.
امين فاطمی گفت وزارت صحت با همکاری وزارت امور زنان و چند نهاد ديگر قانونی را برای کاهش خشونت عليه زنان در افغانستان تدوين کرده است.

۲آذر :مرگ 3409 نفر ناشی از ابتلا به ايدز در سه ماهه اول سال جاری

مهر: وزارت بهداشت تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلا به ايدز تا سه ماهه دوم سال 88 را 3409 نفر اعلام کرده است. در حالی که اين آمار تا سه ماهه اول سال جاری 3315 مورد فوتی بوده است.

اين در حالی است که تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی/ ايدز با افزايش قابل توجهی همراه بوده است به طوری که اين آمار در سه ماهه اول امسال 19 هزار و 774 مورد بوده است که برای سه ماهه دوم سال 88 به 20 هزار و 130 نفر رسيده است.

از اين تعداد دوهزار و 97 نفر وارد فاز بيماری ايدز شده اند که اين تعداد در سه ماهه اول سال جاری يکهزار 975 نفر گزارش شده بود.

در مقايسه اين آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1387 گزارش شده است اعتياد تزريقی 6/76 درصد، رابطه جنسی 3/13 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 8/0 درصد را تشکيل داده است. در 3/9 درصد از موارد شناسايی شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.

همچنين 93 درصد از مجموع مبتلايان به
HIV/AIDS در کشور را مردان و 7 درصد را نيز زنان تشکيل میدهند.

۲آذر :بحران مالی جهان 63 ميليارد دلار به درآمد نفتی ايران لطمه زد

مهر: معاون برنامه ريزی استانداری مازندران با اشاره به اثرات بحران جهانی در اقتصاد کشورها اظهار داشت: بحران مالی جهان، 63 ميليارد دلار به درآمد نفتی ايران صدمه وارد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در ساري، ولی الله فرزانه ظهر دوشنبه نخستين همايش کاربردی مديريت بنگاه های اقتصادی ايران در شرايط رکود اقتصادی جهانی با بيان اينکه عصر حاضر دانش محور است، گفت: پايه های قدرت ديگر محورهای نظامی و اقتصادی استوار نيست بلکه بر پايه دانايی است و ثمره آن نيز به اقتصاد ملی بازمی گردد.
وی با اشاره به اينکه بحران مالی اقتصادی جهانی حدود 63 ميليارد دلار بر درآمد نفتی ما صدمه وارد کرد افزود: کاهش تقاضای نفت و کاهش قيمت آن بر درآمد نفتی کشور تاثيرگذار بود.
فرزانه اذعان داشت: بين رکود اقتصادی و تورم تسلسلی وجود دارد و کسی موفق است که در ميان اين متغيرها تعادل ايجاد کند.
وی تصريح کرد: برای بهبود اشتغال ، از صندوق ذخيره ارزی بی رويه استفاده کرديم اما در اين ميان دچار افراط و تفريط شديم که منجر به تورم شد و برای کنترل تورم نيز دچار رکود شديم.
فرزانه با اشاره به اينکه اصل 44 زبان مشترک درجهت گيری های نظامی و اقتصادی است، گفت: هنوز در روشها به زبان مشترک دست نيافته ايم.
وی اظهار داشت: برای دست يافتن به زبان مشترک در جهت گيريها از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش شده و چنانچه رسيدن به زبان مشترک در روش ها نيز 30 سال به طول بينجامد از دنيا عقب خواهيم ماند.
فرزانه افزود: اين حقيقت وجود دارد اگر بانک مرکزی ما را برای جذب سرمايه گذار درست هدايت می کرد، سرمايه های خوبی وارد کشور می شد.

 

۱ آدز: اخراج حدود 300 نفر از کارگران پیمانكاری مجتمع سیمان تهران

 خبر اخراج حدود 300 نفر از کارگران پیمانكاری مجتمع سیمان تهران يك روز پس از آن به كارگران اعلام شد كه مسوولان خانه كارگر در مراسم بيستمين سالگرد تصويب قانون كار از تيز شدن چاقويي خبرداده بودند كه حقوق حمايتی كارگران كشور را تهديد مي‌كند.

اخراج شده‌گان تعداد خود را 300 نفر اعلام می‌کنند و می‌گویندکه همگی از 4 تا 7 سال پیش با مدرک دیپلم فنی و یا گواهی فنی حرفه‌ای در سیمان تهران به عنوان کارگر ماهر کار می‌کرده‌اند و در این سالها تنها پیمانکاران آنها تغییر کرده است.

اما از سوی دیگر رمضان، مسوول مجتمع صنعتی سیمان تهران می‌گوید: اخراجی در كار نيست، مجتمع سيمان تهران برای حفظ موقعيت خود در بازار رقابتي و نامساعد كنونی از تمديد قرارداد همكاری با يكی از پيمانكاران مجری خود به نام ”پيك پاكي” پايان داد و در نتيجه فعاليت 155 نفر از كاركنان اين شركت که پيشتر به عنوان نیروهای پشتیبانی و خدماتی در سيمان تهران كار مي‌كردند پايان يافت.

اخراج شدگان همزمان با اخراجشان با طرح این ادعا که، گروهی 60 نفره با مدرک تحصیلی کاردانی از طریق اخذ آزمون به استخدام شرکت در آمده‌اند این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا کارفرما حاضر نشد به جای تعیین مهلت برای ادامه تحصیل به كارگران ديپلم به پايين و یا قبول مدرک کاردانی برخی از کارگران، همه را اخراج و به جای آن کارگران تازه استخدام كرد؟

 

1آذر.بازنشستگي۸۱ استاد دانشگاه تهران

کلمه
آن دسته از اعضای هيئت علمی بازنشسته که توانايی تدريس دارند می توانند تا 10 واحد در دانشگاه تدريس داشته باشند اما در اين باره يکسری مقاومتهايی از سوی اعضای هيئت علمی جوانتر وجود دارد چرا که به اصطلاح می خواهند ظهور و بروز خود را بيشتر نشان دهند.


کلمه: معاون دانشگاه تهران ضمن تشريح روند بازنشستگی در دانشگاه تهران در سال
۸۸ از بازنشستگی ۸۱ عضو هيئت علمی اين دانشگاه طی سال گذشته خبر داد و گفت: بازنشسته ها ظرفيت بالقوه ای هستند که نتوانسته ايم به خوبی از آنها استفاده کنيم.




مقاومت اعضای هيئت علمی جوان در برابر بکارگيری استادان بازنشسته!

معاون دانشگاه تهران با بيان اين اعتقاد که بکارگيری بازنشسته ها نيازمند فضاسازی همکاری بين پيشکسوتان و جوانترها است، به ايجاد اين امکان برای اعضای هيئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران جهت تدريس اشاره کرد و به مهر گفت: آن دسته از اعضای هيئت علمی بازنشسته که توانايی تدريس دارند می توانند تا
۱۰ واحد در دانشگاه تدريس داشته باشند اما در اين باره يکسری مقاومتهايی از سوی اعضای هيئت علمی جوانتر وجود دارد چرا که به اصطلاح می خواهند ظهور و بروز خود را بيشتر نشان دهند.
روند بازنشستگی اعضای هيئت علمی و کارکنان دانشگاه تهران در سال
۸۸

معاون دانشگاه تهران درباره تعداد اعضای هيئت علمی دانشگاه تهران که طی سال
۸۸ بازنشسته می شوند به مهر گفت: روند بازنشستگی در دانشگاه تهران وجود دارد البته ممکن است يکسال نسبت به سال قبل آن کم و زياد يا فراز و فرود داشته باشد. ۱۷۳ عضو هيئت علمی و کارمند در سال ۸۶ و ۱۸۳ عضو هيئت علمی و کارمند در سال ۸۷ از دانشگاه تهران بازنشسته شدند و تقريبا چنين روندی در سال ۸۸ نيز اتفاق می افتد.

 1آذر :در‌پى حذف يارانه‌ آرد نان‌فانتزي‌؛ 30 درصد كارگران واحدها در اهواز اخراج شدند

هرانا : فرهاد مختارى عنوان كرد: پس از حذف يارانه آرد، قيمت هر كيسه آرد از2500 تومان به 16 هزار تومان افزايش يافت كه در نتيجه قيمت300 كيسه آرد مصرفى ماهيانه يك واحد توليدى از750 هزار تومان به 5 ميليون تومان رسيد؛ اين امر موجب كساد شدن بازار كار واحدهاى توليدى نان فانتزي، گرانى نان و كاهش خريد شده است.
وى در گفتگو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: با وجود آنكه مصرف نان فانتزى در بين مردم بالاست، افزايش قيمت تمام شده نان منجر به نارضايتى مردم شده و ميزان خريد مردم 25 تا 30 درصد كاهش يافته اين در حالى است كه پس از حذف يارانه آرد تاكنون هيچ وجهى به منظور افزايش قدرت خريد به مردم داده نشده است.
رييس اتحاديه صنف نان سفيد و فانتزي‌پز اهواز ادامه داد: واحدهاى صنفى اين اتحاديه با مشكل خريد آرد مواجه هستند و در اين بين عده‌اى سودجو مواد اوليه اين واحدها را با قيمت بالا در اختيار آنان قرار مي‌دهند.
مختارى بيان كرد: با توجه به اينكه وضعيت بهداشت واحدهاى توليد مواد غذايى بسيار پراهميت است به دليل كساد شدن بازار كار و نبود تسهيلات مالى براى بهسازي، واحدها با مشكل رو برو هستند همچنين اين واحدها براى بيمه كارگران 30 درصد حق بيمه اما نانوايي‌ها 10 درصد پرداخت مي‌كنند.
وى خاطرنشان كرد: براى آنكه شاهد تحولى در توليد نان فانتزى باشيم، بايد خط‌هاى توليد را مكانيزه كنيم و از آنجا كه قيمت خريد وسايل مورد نياز توليد مدرن به 150 ميليون تا 2 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد از مسؤولان ذيربط انتظار داريم تا تسهيلاتى در قالب وام‌هاى كم بهره‌ در اختيار اين واحدها قرار دهند.

 

 

۱آذر :وزارتخانه‌هاى نفت، نيرو و راه و ترابرى 270 تالاب ايران را خشک کرده‌اند

حيات نو:معاون محيط طبيعى سازمان محيط زيست گفت: 270 تالاب ايران بر اثر فعاليت‌هاى وزارتخانه‌هاى توسعه‌اى تبديل به تشت نمک شده‌اند. محمدباقر صدوق روز گذشته در نشست شوراى توسعه پايدار و محيط زيست در حضور نمايندگان سازمان‌هاى توسعه‌گرا با انتقاد شديد از وزارت نفت، راه و ترابرى و وزارت نيرو گفت: بر اثر فعاليت‌هاى اين وزارتخانه‌ها 270 تالاب کشور خشک شده‌اند که اين براى کشور فاجعه است.معاون محيط طبيعى و تنوع زيستى سازمان محيط زيست کشور با انتقاد از رويکرد دستگاه‌هاى فوق افزود: رويکرد اين دستگاه‌ها به محيط زيست انسانى است و از بحث محيط زيست طبيعى مغفول مانده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©