Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ برابر با  ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱  برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲
Original-Anhang herunterladen

 

ایران در آئینه آمار(۱۲۱)

۲۳ آذر ۱۳۹۱ـ۱۳ دسامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۴۶ درصد مبتلايان به ايدز در کشور زير ۳۶سال هستند

واردات سالانه ۸۰ ميليون دلار چوب بستنی

هزار و ۱۱۷ حادثه شغلی طی ۸ ماه فقط در اصفهان/ فوت ۴۹ نفر، ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر نقص عضو

توليد خودرو ۴۵ درصد کاهش يافت

بحران در صنعت ريخته گري‌ اصفهان شغل ۱۳هزار کارگر را تهديد مي‌کند

امسال مسموميت گاز ۲۳۳ نفر را کشت

کاهش تيراژ کتاب به ۵۰۰ و حتی ۲۰۰

وقوع ۲۸۹ حادثه شغلی در کرمانشاه طی يکسال، ۷۰ درصد منجر به مرگ

معلوليت سالانه ۴۰ هزار نفر به‌ علت تصادفات جاده‌ای

فقط دو درصد هزينه‌های دندانپزشکی را بيمه‌ها پرداخت مي‌کنند

سالانه بيش از ۲۷۰ ايرانی تغيير جنسيت می دهند/ ۵۶ درصد متقاضيان می خواهند زن شوند

در حوادث رانندگی هفت ماهه امسال ۱۲ هزار و ۵۲۷نفر جان خود را از دست دادند

ماهی ۳۳۰۰ نفر معلول می شوند

 

۲۳آذر: ۴۶ درصد مبتلايان به ايدز در کشور زير ۳۶سال هستند

 

ايسنا 

دکتر عباس صداقت در «سمينار کشوری پيشگيری از رفتارهای پرخطر» که در بيمارستان امام خمينی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: در رابطه با الگوی انتقال HIV نيز از سال 1365 تا ابتدای سال 1390، 69.3 درصد از موارد ابتلا به ايدز ناشی از اعتياد تزريقی و 10.8 درصد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما در سال 90، 60 درصد موارد ابتلا از طريق اعتياد تزريقی و 21 درصد از طريق تماس جنسی اتفاق افتاده است. 

 

کاهش موارد ابتلا به HIV‌ در جهان 

 

وی پيرامون «جوانان، نوجوانان و انتقال جنسی HIV» به ايراد سخن پرداخت و گفت:‌ مطابق آخرين گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و برنامه مشترک سازمان ملل در ماه گذشته، تا پايان سال 2011 به طور کلی شاهد کاهش موارد ابتلا به HIV‌ در جهان بوديم. 

وی ادامه داد: تخمين زده مي‌شود در سال 2011 دو ميليون و 500هزار مورد ابتلای جديد به HIV اتفاق افتاده باشد. البته در کشورهای زير صحرای آفريقا و کارائيب به دليل توزيع وسيع داروهای ضد ويروسی شاهد کاهش 50 درصدی موارد ابتلای جديد بوده‌ايم. 

صداقت با بيان اينکه در حال حاضر 34 ميليون نفر در جهان با HIV‌ زندگی مي‌کنند، عنوان کرد: شيوع اين بيماری در افراد 15 تا 49 ساله در سراسر جهان هشت در 10 هزار نفر برآورد شده است. 

وی اضافه کرد: با وجود کاهش 21 درصدی موارد جديد ابتلا به HIV از سال 1997 تا سال 2010 ميلادی در جهان، در کشورهای اروپای شرقی و آسيای ميانه تعداد افرادی که با HIV زندگی مي‌کنند نسبت به سال 2001، 250 درصد رشد داشته است. برخی از اين کشورها همسايگان شمالی ايران هستند. 

 

برخی همسايگان غربی و شرقی ايران وضعيت باثباتی از لحاظ سلامت ندارند 

 

رييس اداره کنترل ايدز و بيماريهای آميزشی وزارت بهداشت با بيان اينکه ايران در منطقه مديترانه شرقی قرار دارد، عنوان کرد: وضعيت اين منطقه از لحاظ ابتلا به ايدز بحرانی است. برخی همسايگان غربی و شرقی ايران وضعيت باثباتی از لحاظ سلامت ندارند و برآورد مي‌شود 560 هزار مبتلا به ايدز در اين منطقه زندگی مي‌کنند و شيوع آن دو در 10 هزار نفر برآورد شده است. 

 

ايران در مرحله همه‌گيری متمرکز بيماری ايدز قرار دارد/نشانه‌هايی از HIV در زنان باردار نداريم 

 

صداقت با اشاره به اينکه ايران در مرحله همه گيری متمرکز بيماری قرار دارد، عنوان کرد: اين بدان معناست که شيوع HIV‌ در يکی از گروه‌های پرخطر بالای پنج درصد باشد. شيوع ايدز در مصرف کنندگان تزريقی در ايران 15 درصد محاسبه شده و در بين زنان در معرض خطر 4.5 درصد برآورد شده است. البته نشانه‌هايی از HIV در زنان باردار نداريم و آمار مربوط به آن نزديک به صفر است. 

 

ايران در وضعيت جغرافيايی پرخطری قرار گرفته است 

 

وی اضافه کرد: ايران در وضعيت جغرافيايی پرخطری قرار گرفته است و انتشار آلودگی در برخی کشورهای همسايه ما سرعت بالايی دارد. 

رييس اداره کنترل ايدز و بيماريهای آميزشی وزارت بهداشت با بيان اينکه بر اساس مدلسازی که در سال 89-90 توسط وزارت بهداشت انجام شد، پيش بينی کرديم، اگر مداخلات موثر نباشد تا سال 2015 همچنان شاهد موارد جديد ابتلا به ايدز در کشور خواهيم بود، عنوان کرد: مطابق آخرين گزارشها وضعيت HIV در ايران تا تابستان 1391، 24 هزار و 735 مورد گزارش شده است. بر اين اساس اگر مداخلات موثر نباشد تعداد مبتلايان در سال جاری 93 هزار و 250 مورد تخمين زده شده و پيش‌بينی کرديم اين ميزان تا پنج سال آينده به 126 هزار و 300 مورد برسد. 

 

آمارهای موردی ايدز در ايران 

 

صداقت با بيان اينکه از لحاظ الگوی سنی از بين 24 هزار و 735 مورد ابتلا به ايدز، 46.1 درصد، 25 تا 36 ساله بودند عنوان کرد: در رابطه با الگوی انتقال HIV نيز از سال 1365 تا ابتدای سال 1390، 69.3 درصد از موارد ابتلا به ايدز ناشی از اعتياد تزريقی و 10.8 درصد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما در سال 90، 60 درصد موارد ابتلا از طريق اعتياد تزريقی و 21 درصد از طريق تماس جنسی اتفاق افتاده است. 

 

گسترش موارد ابتلا به ايدز از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده 

 

وی افزود: با گسترش برنامه‌های کاهش آسيب در ميان معتادان و در زندان‌ها، ‌ميزان موارد ابتلا به ايدز از طريق تزريق در کشور کاهش يافته است اما موارد ابتلای جديد از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده گسترش داشته است. 

 

رييس اداره کنترل ايدز و بيماريهای آميزشی وزارت بهداشت با بيان اينکه نبايد لزوما به کاهش موارد جديد خوش بين باشيم، عنوان کرد: صحيح است که پس از شناسايی معتادان و دسترسی به آنها توانستيم آمار ابتلا به HIV از طريق اعتياد تزريقی را کاهش دهيم، اما در مورد ارتباطات جنسی و زنان پرخطر نتوانستيم به گروه هدف دسترسی پيدا کنيم و موارد ابتلای زنان تن فروش به ايدز افزايش پيدا کرده است. 

وی ادامه داد: در همين وضعيت قدرت تصميم گيری و تفکر فرد نيز مختل مي‌شود. به هر روی تعدد شرکای جنسی از ريسک فاکتورهای مهم ابتلا به HIV است. 

رييس اداره کنترل ايدز و بيماريهای آميزشی وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه‌ای که در سال 89 در ميان حدود 100 مصرف کننده مواد محرک آمفتامينی با همکاری مرکز مطالعات اعتياد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، گفت: متوسط سنی اين افراد 32 سال بود که 95.3 درصد آنها سابقه برقراری رابطه جنسی را داشتند، 70.3 درصد تماس جنسی با فرد غير همسر برقرار کرده بودند و متوسط شرکای جنسی آنها در سال گذشته 8.73 درصد بود. 

صداقت اضافه کرد: در يک مطالعه ديگر که بين جوانان 15 تا 34 انجام شد ، آگاهی جوانان از راه‌های پيشگيری و الگوهای انتقال HIV، شانزده درصد برآورد شده است. همين مسئله لزوم کنترل الگوی انتقال جنسی عفونت با تاکيد بر آگاه سازی جوانان و نوجوانان را مشخص مي‌کند.

 

۲۳آذر : واردات سالانه ۸۰ ميليون دلار چوب بستنی

 

اعتدال : رئيس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واردات کشور از 30 هزار ميليارد دلار امروز تا 80 هزار ميليارد هم رسيده و ما حتی سالانه در حدود 80 ميليون دلار چوب بستنی از آلمان وارد می کنيم. 

وی با بيان اينکه اين مشکلات به تحريم ربطی ندارد بلکه به ساختار اقتصادی کشور مربوط است، گفت: بايد برای حل اين مشکل راه حلی يافت. 

رئيس مجلس اظهار داشت: نقدينگی کشور از 65 هزار ميليارد به بالای 450 هزار ميليارد رسيده که اين نقدينگی به هر سمتی برود دچار تلاطم می شود. 

 

لاريجانی همچنين با بيان اينکه بخش هايی از توليد کشور ما ظرفيت بالفعل پيدا نکرد و يا کاهش يافته است اظهار داشت: اين موضوع نيز خود عامل مضاعفی شده است. 

وی با اشاره به واردات کشور گفت: به طور متوسط در سالهای بعد از انقلاب کشور 20 تا 30 ميليارد واردات داشته است اما در سالهای اخير اين مقدار به 60 , 70 و تا 80 ميليارد هم رسيده است. 

لاريجانی خاطرنشان کرد: آقای جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی در خصوص واردات برخی کالاها اظهار داشت ما بعد از يک بررسی متوجه شديم چوب بستنی را از آلمان وارد می کنيم و در سال حدود 70 و 80 ميليون دلار بابت اين واردات می پردازيم. 

وی گفت: ما برای سرمايه گذاری در اين بخش بايد از ظرفيت برخی پيمانکاران و دانشگاهها استفاده کنيم. 

رئيس مجلس افزود: در سال 91 بودجه جاری 101 هزار ميليارد و بودجه عمرانی 44 هزار ميليارد بود که در پايان سال بودجه عمرانی تنها 10 هزار ميلياردش محقق می شود . 

 

۲۲آذر : هزار و ۱۱۷ حادثه شغلی طی 8 ماه فقط در اصفهان/ فوت ۴۹ نفر، ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر نقص عضو

 

ايلنا 

رئيس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از وقوع هزار و ۱۱۷ حادثه برای کارگران اين استان در سال جاری خبر داد و گفت: بين ۷۰ تا ۷۵ درصد اين حوادث به دليل قصور کارفرمايان رخ داده است. 

وی شرايط موجود در اقتصاد کشور را نيز در افزايش آمار حوادث ناشی از کار موثر عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته، کارگران کمتر به دليل جراحت‌های سطحي، پارگی و بريدگي‌ها اقدام به شکايت مي‌کردند اما افزايش رقم ديه، اين روند را تغيير داده است. 

رئيس اداره بازرسی کار استان اصفهان از فوت ۴۹ کارگر در واحدهای توليدی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و تاکيد کرد: در اين مدت ۱۱۷ نفر قطع عضو، ۷۲ نفر دچار نقص عضو شده‌اند ۴۲۳ مورد شکستگي، ۴۸ سوختگي، ۳۳۴ جراحت و ۷۴ مورد ساير صدمات نيز به ثبت رسيده است. 

وی آمار فوت شدگان بر اثر حوادث کار در سال گذشته را ۱۰۴ نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس آمار، پس از صنعت بيشترين حوادث کار، در کارگاههای ساختمانی رخ مي‌دهد اما از آنجا که تعداد شاغلان در کارگاههای صنعتی ۲۰برابر ساختمان است مي‌توان نتيجه گرفت صنعت ساختمان پرحادثه‌ترين کارگاه‌ها برای شاغلان به شمار مي‌آيد. 

رئيس اداره بازرسی کار استان اصفهان همچنين در واکنش به انتقاداتی که درباره کمبود بازرسان ايمنی برای نظارت بر ايمنی کارگاههای استان مطرح مي‌شود، اعلام کرد: بيش از ۶۰ بازرس بر عملکرد واحدهای توليدی نظارت دارند و وقع حوادث ناشی از کار، بيشتر به دليل عملکرد نامناسب بيمه‌های خصوصی است. 

 

۲۲آذر: توليد خودرو ۴۵ درصد کاهش يافت

 

فارس 

در 8 ماه امسال 606 هزار و 371 دستگاه خودرو در کشور توليد شد که نسبت به 8 ماه سال گذشته افت 45.4 درصدی نشان مي‌دهد. 

همچنين توليد خودرو در آبان ماه با کاهش 54.9 درصدی نسبت به آبان سال گذشته به 71 هزار و 732 دستگاه رسيد. 

در 8 ماه امسال 523 هزار و 571 دستگاه خودروی سواری در کشور توليد شد که نسبت به 8 ماه سال گذشته 45.5 درصد افت را نشان مي‌دهد. 

در اين مدت توليد وانت 69 هزار و 152 دستگاه بوده که نسبت به 8 ماه سال 90 حدود 43.8 درصد کاهش داشته است. 

توليد ميني‌بوس و ميدل باس نيز در اين مدت تنها 132 دستگاه بوده که افت 94.8 درصدی را در مقايسه با 8 ماه سال گذشته تجربه کرده است. 

در مورد اتوبوس و همچنين کاميونت،کاميون و کشنده نيز مي‌توان به ترتيب به توليد 665 و 12 هزار و 851 دستگاه از اين محصولات طی 8 ماه امسال اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب 63.2 و 42.6 درصد کاهش را نشان مي‌دهد. 

 

توليد ون، آمبولانس و ماشين آتش‌نشانی در 8 ماه امسال کاملاً متوقف بوده است. 

 

توليد انواع خودرو سواری نيز در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته با افت روبرو بوده است و در اين ماه تنها 60 هزار و 470 دستگاه سواری در کشور توليد شد که نسبت به آبان سال گذشته 56.3 درصد کاهش را نشان مي‌دهد. 

در 8 ماه امسال توليد سواری توسط ايران خودرو با افت 45.1 درصدی به 234 هزار و 518 دستگاه رسيد. توليد سواری اين شرکت در آبان ماه نيز 22 هزار و 730 دستگاه بود که نسبت به آبان 90 افت 64.7 درصدی را نشان مي‌دهد. 

توليد خودرو سواری سايپا نيز در 8 ماه امسال 141 هزار و 238 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.7 درصد کاهش داشته است. 

توليد سواری اين گروه خودروسازی در آبان ماه نيز 19 هزار و 129 دستگاه بوده که افت 52.8 درصدی را نسبت به آبان سال گذشته نشان مي‌دهد. 

در مورد توليد سواری پارس خودرو نيز مي‌توان به عدد 109 هزار و 326 دستگاه در 8 ماه امسال اشاره کرد که افت 49.9 درصدی را نسبت به 8 ماه سال گذشته داشته است. 

توليد سواری اين شرکت در آبان ماه 12 هزار و 277 دستگاه بود که نسبت به آبان سال گذشته 59.1 درصد کاهش دارد. 

در مورد وضعيت توليد خودروی جديد رانا در جدول آمار توليد خودروها نيز مي‌توان به توليد هزار و 802 دستگاه از اين خودرو در آبان ماه اشاره کرد که مجموع توليد اين محصول را در 8 ماه امسال به 3 هزار و 477 دستگاه رسانده است.

 

۲۲آذر: بحران در صنعت ريخته گري‌ اصفهان شغل ۱۳هزار کارگر را تهديد مي‌کند

 

ايلنا 

رئيس انجمن صنايع همگن ريخته‌گری خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اينکه اغلب واحدهای ريخته‌گری استان اصفهان با حدود ۶۰ درصد ظرفيت خود کار مي‌کنند، گفت: در واحدهای ريخته‌گری استان اصفهان ۵۰۰۰ کارگر مستقيم و ۸ هزار و ۵۰۰ نفر به طور غيرمستقيم مشغول به فعاليت هستند. 

به گزارش خبرنگار ايلنا در اصفهان، سيد حسن موسوی بدهی و نبود نقدينگی را موجب نيمه فعال شدن واحدهای ريخته‌گری استان اصفهان دانست و افزود: بيشتر واحدهای ريخته‌گری استان اصفهان در حدود ۶۰ درصد ظرفيت خود کار مي‌کنند و در معرض تعطيلی قرار دارند. 

وی اصفهان را قطب صنعت فولاد و ريخته‌گری کشور خواند و تصريح کرد: اين صنعت سهم بالايی در ايجاد اشتغال و درآمد برای استان دارد. 

وی بين ۱۰تا ۱۵ درصد از هزينه تهيه مواد اوليه اين صنعت را مربوط به واردات اين مواد عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ درصد از محصولات توليد شده اين صنعت، به مصرف داخلی مي‌رسد.

به گفته موسوی در صورت حل مشکلات اين صنعت، توان توليد واحدهای ريخته‌گری بخش خصوصی کشور تا ۳ ميليون تن انواع محصول در سال افزايش مي‌يابد در حالی که اکنون اين ميزان معادل يک ميليون تن است. 

 

۲۰آذر :امسال مسموميت گاز ۲۳۳ نفر را کشت

 

ايلنا: مرگ و مير ناشی از مسموميت با گاز منوکسيد کرين در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کمتر شده است به طوری که از ۳۱۵ فوتی در هفت ماهه سال گذشته به ۲۳۳ فوتی در سال جاری کاهش يافته است. 

به گزارش ايلنا، از کل فوتي‌های مسموميت با گاز منوکسيدکربن در هفت ماهه امسال، ۱۷۱ نفر مرد و ۶۲ تفر زن بودند در حالی که در هفت ماهه سال گذشته ۲۲۰ مرد و ۹۵ زن بر اثر مسموميت با گاز منوکسيد کربن جان باختند. 

بر اساس آمارهای موجود طی هفت ماهه امسال، استان‌ تهران با ۶۵ فوتی (۴۷ مرد و ۱۸ زن) بيشترين تعداد مرگ ناشی از مسموميت با منوکسيدکربن را داشته که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۷ / ۲۰ درصد کاهش يافته‌ است. 

پس از تهران استان‌های اصفهان و خراسان رضوی به ترتيب با ۲۱ و ۱۶ فوتی بيشترين و استان‌های اردبيل، کرمانشاه و کهگيلويه و بويراحمد هر کدام با يک فوتی کمترين ميزان مرگ ناشی از مسموميت با گاز منوکسيدکربن را در هفت ماهه امسال داشته‌اند. اين در حالی است که در اين مدت در استان‌های خراسان جنوبي، خوزستان و مازندران هيچ مورد مسموميت با گاز گزارش نشده‌ است. 

در مهرماه امسال نيز ۲۱ نفر بر اثر مسموميت با گاز منوکسيدکربن در کشور جان باخته‌اند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتي‌های مسموميت با گاز ۴۱ نفر بود، ۸ / ۴۸ درصد کاهش يافته است.

 

۲۰آذر :کاهش تيراژ کتاب به ۵۰۰ و حتی ۲۰۰

 

ايلنا: هرچند پيشرفت‌های تكنولوژی باعث تغيير فرم مطالعه شده و بسياری از متون از طريق كامپيوتر و اينترنت به سهولت در دسترس هستند، اما آثار مكتوب همچنان مرجع مهم و غير قابل‌انكاری برای مطالعه محسوب مي‌شوند و از طريق بررسی آمار چاپ و تيراژ آن‌ها مي‌شود تا حدودی نتيجه‌گيری كرد. 

جعفر همايی (مدير انتشارات نی) در مورد تيراژ كتاب‌های اين انتشارات گفت: از سال گذشته بعضی از كتاب‌ها را با تيراژ 500 نسخه هم منتشر مي‌كنيم و بالاترين تيراژ آثار ما هم 2000 نسخه است. 

او در مورد سود و زيان انتشار كتاب با تيراژ 500 نسخه توضيح داد: به هر حال نمي‌توان گفت كه چاپ كتاب با اين تيراژ اصلآ سود ندارد، اما مقداری هم نيست كه بتوان روی آن حساب كرد. اين كار تصميمی اقتصادی برای حفظ دارايي‌ها است. 

همايی همچنين درباره‌ی رقم تيراژ كتاب‌های انتشارات خود در حدود 10 سال پيش (اوائل دهه‌ی 80) گفت: در آن زمان حداقل تيراژ ما 1000 نسخه بود كه به دليل كاهش فروش، از پارسال مقدار آن را كاهش داده‌ايم. 

امير حسين‌زادگان(مدير انتشارات ققنوس) ناشر ديگری است كه ظرف يك سال اخير تيراژ 500 نسخه‌ای را برای آثار خود تجربه كرده است. او در اين‌باره توضيح داد: عمده‌ی تيراژ آثار ما اين روزها 1000 نسخه است. 

مدير نشر ققنوس تيراژ زير 2000 نسخه را فاقد سود دانست و افزود: تعهد ما نسبت به مولفان و حذف نشدن عناوين آثارمان، دلايلی است كه عليرغم نداشتن سود، همچنان آثار را با تيراژهای پائين منتشر مي‌كنيم. 

حسين‌زادگان هم درباره‌ی رقم تيراژ كتاب‌های انتشارات خود در اوائل دهه‌ی 80 گفت: در آن زمان حداقل تيراژ ما 2000 نسخه بود. 

صدرالدين بهشتی (مدير انتشارات روزنه) کمترين ميزان تيراژ انتشارات روزنه را 1000 نسخه دانست و ادامه داد: اصولآ انتشار کتاب با تيراژ کمتر از اين به صرفه نيست. البته ممکن است بعضی کتاب‌ها به صورت مرجع و کتاب‌های خاص، با تيراژ زير 1000 نسخه هم چاپ شوند، ولی اين کار برای کتاب‌های معمولی هيچ‌گونه توجيه اقتصادی ندارد. 

او ادامه داد: البته در کنار اين، ما چند عنوان کتاب هم داريم که تيراژ 5000 نسخه‌ای دارند که يکی از آن‌ها تخصصی معماری است. 

مدير انتشارات روزنه در مورد وضعيت تيراژ آثار اين ناشر در حدود 10 سال پيش گفت: در اوائل دهه‌ی 80، کتابی زير 3000 نسخه نداشتيم و معمولآ تيراژهايمان 5000 نسخه بود. ما کتاب‌هايی داشتيم که در يک سال با تيراژ 5000 نسخه، 15 بار تجديد چاپ شدند، يا در نمايشگاه کتاب، 6 بار تجديد چاپ مي‌شدند. 

محمد واشويی (مدير انتشارات ماهی) در خصوص تيراژهای فعلی اين ناشر گفت: کمترين تيراژ ما 1500 و بيشترين تيراژ 3000 نسخه است. 

او در مورد تيراژهای اين ناشر در سال‌های پيش گفت: معمولآ تيراژ ما در همين حدود بوده و چند سال پيش هم کمترين تيراژ ما در حدود 2000 نسخه بود. 

کمترين ميزان تيراژ کتاب برای انتشارات افق به مديريت رضا هاشمي‌نژاد 1100 نسخه است. به گفته‌ی هنرمند (مسئول روابط عمومی افق) بيشتر کتاب‌های چاپ شده با اين تيراژ مربوط به ادبيات بزرگسالان است. بيشترين تيراژ اين ناشر هم 10000 نسخه و مربوط به حوزه‌ی کودکان است. 

اين در حالی است که به گفته‌ی هنرمند، کمترين آمار تيراژ کتاب‌های اين انتشارات برای سال 81، 2200 نسخه بوده است. 

حامد کنی (مدير انتشارات روزبهان) هم کمترين و بيشترين تيراژ اين ناشر را 1500 و 5000 نسخه دانست و توضيح داد: اصولآ چاپ کتاب کمتر از 1500 نسخه صرفه‌ای ندارد و ما هم هيچ وقت پائين‌تر از اين ميزان چاپ نمي‌کنيم. 

به گفته‌ی کني، اين آمار در خلال سال‌های اوليه دهه‌ی 80، 2000 و 5000 نسخه بوده است. 

ديدن عدد 200 برای تيراژ يک کتاب، چيزی است که شايد چند سال پيش قابل باور نبود، اما اين روزها بعضی از کتاب‌ها با اين تيراژ هم منتشر مي‌شوند.

 

۱۹آذر :وقوع ۲۸۹ حادثه شغلی در کرمانشاه طی يکسال، ۷۰ درصد منجر به مرگ

 

ايلنا 

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از وقوع ۲۸۹ حادثه در كارگاه های اين استان طی سال جاری خبر داد. 

به گزارش خبرنگار ايلنا از کرمانشاه، سهراب برانديشه در نشستی با انجمن صنفی مسئولين ايمنی و بهداشت کار استان، جلوگيری از حوادث مرگبار ساختمانی را نيازمند ارتقای سطح فرهنگ ايمنی دانست و اعلام كرد: ۴۶ درصد از حوادث ناشی از کار در کشور در پروژه‌های ساختمانی رخ مي‌دهند. 

وی با اشاره به اينکه در ۷۰ درصد اين رخداد‌ها، مرگ نيروهای کار قطعی است، گفت: اين در حالی است که تنها ۱۷ درصد از حوادث مرگبار در دنيا به پروژه‌های ساختمانی مربوط مي‌شود. 

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۹ مورد حادثه در سطح کارگاه‌های استان کرمانشاه رخ داده است که ۱۶۹ مورد از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی به وقوع پيوسته است. 

برانديشه با اشاره به بازرسي‌های مکرر و ادواری بازرسان اين اداره کل از واحدهای کارگری کرمانشاه گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری هفت هزار و ۵۵۷ مورد بازرسی از واحدهای کارگری استان به عمل آمده است. 

 

۱۷آذر: معلوليت سالانه ۴۰ هزار نفر به‌ علت تصادفات جاده‌ای

 

سلامت نيوز: عضو کميسيون بهداشت ودرمان مجلس، با اعلام اينکه سالانه ۴۰ هزار نفر به‌علت تصادفات جاده‌ای دچار معلوليت مي‌شوند، گفت: به‌طور حتم افزايش آمار معلولان در کشور هزينه سنگينی را بر سازمان‌های حمايتی به‌ويژه سازمان بهزيستی تحميل مي‌کند. 

 

۱۵آذر: فقط دو درصد هزينه‌های دندانپزشکی را بيمه‌ها پرداخت مي‌کنند

 

ايلنا: رييس سازمان نظام پزشکی کشور با بيان اينکه بيش از ۹۰ درصد هزينه‌های خدمات دندانپزشکی از جيب مردم پرداخت مي‌شود، گفت: فقط دو درصد هزينه‌های دندانپزشکی را بيمه‌ها پرداخت مي‌کنند. 

وی با اشاره به وجود ۲۵ هزار دندانپزشک در کشور، گفت: در حال حاضر ۵۰ دانشکده دندانپزشکی در کشور وجود دارد و افزايش ظرفيت دانشجوی دندانپزشکی مي‌تواند در آينده نگران کننده باشد. 

 

۱۳آذر: سالانه بيش از ۲۷۰ ايرانی تغيير جنسيت می دهند/ ۵۶ درصد متقاضيان می خواهند زن شوند

 

خبرآنلاين 

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال 1385 تا 1389 تعداد 1366 نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغيير جنسيت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از اين ميزان 56 درصد مردان متقاضی تغيير جنسيت به زن و 44 درصد زنان متقاضی تغيير جنيست به مرد داده اند. 

سالانه بيش از 270 ايرانی جنسيت خود را با اخد مجوز از سازمان پزشکی قانونی تغيير می دهند. بر اساس آمار های رسمی از سال 1385 تا سال 1389 بيش از 1366 نفر مجوز تغيير جنسيت در ايران را دريافت کرده اند که از ميان آنها 56 درصد می خواهند زن شوند و 44 درصد قصد دارند با تغيير جنسيت مرد شوند. 

آماری که تاکنون از سوی مسئولان پزشکی قانونی در رسانه ها مطرح نشده است , و البته پيش از اين مسئولان از تغيير جنسيت سالانه 80 نفر در کشور خبر داده بود در حالی که طبق رسمی ترين آمار موجود کمترين ميزان تغيير جنسيت در کشور مربط به سال 1385 با 170 مورد و بيشترين مورد مربوط به سال 1389 با 319 مورد بوده است.اختلال هويت جنسی به معنای احساس عدم رضايت مستمر فرد از جنسيت خود و احساس تعلق به جنسيت مخالف است. اين افراد به لحاظ فيزولوژيکی و جسمی اختلال خاصی نداشته ولی از لحاظ روانی تمايل به انجام رفتار های جنس مخالف را دارند. 

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال 1385 تا 1389 تعداد 1366 نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغيير جنسيت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از اين ميزان 56 درصد مردان متقاضی تغيير جنسيت به زن و 44 درصد زنان متقاضی تغيير جنيست به مرد داده اند. 

 

۱۳آذر: در حوادث رانندگی هفت ماهه امسال ۱۲ هزار و ۵۲۷نفر جان خود را از دست دادند

 

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بين‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در حوادث رانندگی هفت ماهه امسال 2 هزار و 727 زن و 9 هزار و 800 مرد جان باخته‌اند. همچنين در اين مدت 3 هزار و 527 مورد از تلفات حوادث رانندگی در مسيرهای درون شهري، 7 هزار و 701 مورد در مسيرهای برون شهري، هزار و 234 مورد در مسيرهای روستايی و 65 مورد در مسيرهای نامعلوم ثبت شده ‌است. 

بر اساس اين گزارش طی هفت ماهه سال جاری استان‌های تهران با 993 (822 مرد و 171 زن)، فارس با 961 (744 مرد و 217 زن) و خراسان رضوی با 944 (738 مرد و 206 زن) مورد بيشترين و استان‌های ايلام با 93 (69 مرد و 24 زن)،کهگيلويه و بويراحمد با 105 (79 مرد و26 زن) و خراسان جنوبی با 138 (99 مرد و 39 زن) مورد کمترين تلفات حوادث رانندگی را داشته ‌اند. 

 

افزايش 6.4 درصدی مصدومان 

 

همچنين در حوادث رانندگی هفت ماهه امسال 203 هزار و 123 نفر از مصدومان به اين سازمان مراجعه کرده‌اند که 147 هزار و 593 نفر از آنان مرد و 55 هزار و 530 نفر زن بودند. تعداد اين مراجعان مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد افزايش يافته ‌است. 

 

مرگ هزار و 918 نفر در تصادفات مهر 

 

در حوادث رانندگی مهر امسال هزار و 918 نفر(هزار و 510 مرد و 408 زن) کشته و 30 هزار و 940 نفر(22 هزار و 496 مرد و هشت هزار و 444 نفر زن) مصدوم شدند. 

تلفات حوادث رانندگی مهر امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش و تعداد مصدومان 8.3 درصد افزايش يافته‌است.

 

13آذر: ماهی ۳۳۰۰ نفر معلول می شوند

 

سلامت نيوز : سوسن نوری: رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور گفت: روزانه 110 نفر، ماهيانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر به دلايل مختلف مانند زايمان های نادرست، برخی جراحی ها و تصادف های جاده ای به تعداد معلولان افزوده می شود. 

به گزارش سلامت نيوز به نقل از حمايت ؛ علی همت محمودنژاد رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور به مناسبت 12 آذر (روز جهانی معلولان) در گفت و گو با «حمايت» حرف هايی را به زبان می آورد که همه نشان از غفلت و بی توجهی همگان به معلولان دارد! کسی که با 90 درصد معلوليت با حوصله و دلسوزی فراوان نسبت به اقشار معلول فعاليت خود را با اميدواری دنبال می کند و چشم به روزهای روشن برای همنوعان خود دارد. 

مستمری يا 2 کيلو گوشت! 

محمود نژاد به اين سوال كه در حال حاضر تعداد معلولان در کشور چند نفر اند؟ اينگونه پاسخ دادكه هم اکنون بيش از 3 ميليون نفر در ايران معلول وجود دارد که از اين تعداد حدود 560 هزار نفر نابينا و کم بينا، 500 هزار نفر ناشنوا و نيمه شنوا، يک ميليون و 500 هزار نفر معلولان جسمی حرکتی و 500 هزار نفر دارای ساير معلوليت ها مانند سندروم دان و اوتيسم هستند. از کل آمار به دست آمده فقط يک ميليون و 200 هزار نفر در سازمان بهزيستی پرونده دارند و از اين تعداد 300 هزار نفر ماهيانه مستمری به مبلغ 40 هزار تومان معادل 2 کيلوگرم گوشت دريافت می کنند. فقط 350 هزار نفر از تعداد ذکر شده تا ابتدای سال جاری بيمه مکمل بودند که امسال بيمه آنان نيز تمديد نشد. 

 

معلولان سرشماری نمی شوند! 

وی با اظهار ناخرسندی از کوتاهی مسئولان کشوری به مشکلات معلولان اظهار کرد: در سرشماری ساليانه کشور از خانوارها سوالی مبنی بر اينکه «آيا معلولی در منزل شما زندگی می کند يا خير؟» نمی شود تا از اين طريق بتوان به جمعيتی دقيق و رسمی از معلولان دست يافت. اين امر نشان می دهد مسئولان برای چشم انداز و برنامه ريزی های آتی کشور جايی را برای قشر معلول در نظرنمی گيرند. 

 

امان از صنعت خودروسازی 

محمودنژاد با انتقاد شديد از غير استاندارد بودن خودروهای توليدی در صنعت خودروسازی کشور، خواستار رسيدگی مسئولان مربوط به اين موضوع شد و افزود: روزانه 110 نفر، ماهيانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر به دلايل مختلف مانند زايمان های نادرست، برخی جراحی ها و تصادف های جاده ای به تعداد معلولان افزوده می شود که اين امر مستلزم رعايت موارد پيشگيری و برنامه ريزی در اين زمينه است. برای مثال صنعت خودروسازی با توليد خودروهای غيراستاندارد نقش بسزايی در افزايش آمار معلولان دارند بنابراين دولت با وضع قانون بايد اين صنعت را وادارد که به ازای هر ايجاد معلوليتی در افراد غرامت به فرد آسيب ديده بپردازد. 

 

خانواده های بی دفاع معلولان 

رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور در پاسخ به اين سوال که «هزينه های درمانی معلولان چگونه پرداخت می شود؟» گفت: به طور مثال تمامی هزينه های درمانی از جمله حق پرستاری و حق معاش افراد بسترگرا و ضايعه نخاعی از سبد خانوار تامين می شود، در صورتی که در کشورهای ديگر نگرش جدی و مسئولانه مديران و دست اندرکاران امر در راستای کاهش مشکلات اقشار معلول است اما در ايران از معلول و خانواده معلول هيچ گونه حمايتی نمی شود. به لحاظ پزشکی مسير پيشگيری و کنترل کاهش معلوليت را به خوبی سپری کرديم اما با وجود تحميل هزينه های هنگفت به دولت از بروز حوادث جاده ای و ازدياد معلولان اقدام های جدی و اصولی انجام نمی شود. وی آموزش به مردم و اطلاع رسانی را نيز از عوامل مهم وموثر در کاهش جامعه معلولان دانست. 

 

اشتغال و مسکن معلولان 

محمودنژاد ميزان بيکاری در ميان معلولان را 40 درصد اعلام کرد و در پاسخ به اين سوال که «معلولان در زمينه شغل يابی با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟ » گفت: به طور معمول معلولان در دوران پيری در آسايش زندگی نمی کنند زيرا اشتغال آنان درزمان لازم محقق نمی شود، در نظر گرفتن بيمه بازنشستگی برای معلولان در دوره پيری آنان و اختصاص مزايايی در اين خصوص مانند بازنشستگی آنان با 20 سال خدمت بايد از سوی مسئولان مد نظر قرار بگيرد. وی مشکل مسکن را از ديگر دغدغه های جامعه معلولان ذکر کرد و افزود: مسکن مهر معلولان به سرانجام نمی رسد. کدام معلول می تواند در ابتدا 10 ميليون تومان آورده و 140 هزار تومان به صورت اقساط ماهيانه بپردازد؟ مسئولان بايد نيازهای اوليه و جدی معلولان را به مجلس و ديگر مراجع اعلام کنند تا از بار مشکلات اين قشر بکاهند. 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©