Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۳۰ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱  برابر با ۳۰ دسامبر ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۱۲۳)

 

ایران در آئینه آمار(۱۲۳)

۷ دی ۱۳۹۱ـ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

افزايش ۶۰ درصدی هزينه سبد معيشت يک خانوار

 

وال استريت ژورنال: کاهش ۳۲ درصدی صادرات امارات به ايران

 

ده ميليون بيسواد مطلق در کشور

 

يک ميليون و 325 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور/سن 45 درصد مصرف‌کنندگان کمتر از 29 سال

 

آمار تکان دهنده از وضعيت واحدهای توليدی: ۴۰ درصد کاهش توليد؛ ۱۰۰ درصد افزايش قيمت

 

سالانه ۷۰ هزار نفر در کشور به بيماري‌ سرطان مبتلا مي‌شوند

 

علائم آسم و آلرژی در ۳۵ درصد کودکان تهرانی

 

رشد ۲۸ درصدی حوادث ناشی از كار در قزوين در مقايسه با سال قبل

 

۶ هزار کودک با مادر ايرانی که جزو « اتباع خارجی » محسوب ميشوند در انتظار شناسنامه

 

جمهوری اسلامي،زندانبان رکوددار:سالی ۶۰۰ هزار ايرانی در زندان/۲۵۰۰۰۰ زندانی ثابت

 

افزايش ۲۰۲ هزار نفری بيکار

 

مسموميت با الکل طی ۷ماه جان ۱۰۲ نفر را گرفته است

 

بيکاری ۸۰۰ هزار کشاورز در ۸ سال

 

۷دی : افزايش ۶۰ درصدی هزينه سبد معيشت يک خانوار

 

کلمه 

 

اولين برآوردهای کارگران حاکی از افزايش ۶۰ درصدی هزينه سبد معيشت خانوار در يکسال گذشته است؛ با اين حال در صورت تحقق خواسته کارگران برای افزايش مزد به ميزان نرخ تورم؛ حداقل دستمزد سال ۹۲ يک رکورد جديد خواهد بود. 

به گزارش مهر، به تازگی و در يکماه اخير با هماهنگي‌های صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه نشست‌های مذاکره برای تعيين حداقل دستمزد سال آينده بيش از ۱۰ميليون کارگر و مشمولان قانون کار که به گفته مقامات کارگری بيش از ۵۰ درصد کل شاغلان کشور را شامل مي‌شود، آغاز شده است. 

همچنين تاکيد کارگران در تعيين حداقل دستمزد سال آينده بر اين موضوع استوار است که با توجه به جهش چشمگير قيمت‌ها در بازار و بالا رفتن هزينه‌های آنان، حداقل دستمزد سال آينده نيز بايد رشد قابل توجهی را داشته باشد که اگر با نرخ تورم حدود ۲۷ درصدی نيز تعيين شود؛ خود رکورد جديدی در تعيين حداقل دستمزد‌ها خواهد بود. 

همچنين يک مقام مسئول کارگری ديگر نيز اعلام کرد: محاسبات انجام شده بر اساس ۲۰۰۰ کالری مورد نياز هر فرد در روز که از مصرف نان، برنج، حبوبات و انواع مواد غذايی به دست مي‌آيد؛ انجام شده است. وی جمع بندي‌های صورت گرفته را به گزارشات نمايندگان کارگران از استان‌ها مربوط دانست و گفت: اعداد و ارقامی نيز به ميزان ۱ ميليون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است. گفتنی است، طبق مصوبه اسفندماه سال ۹۰ شورای عالی کار؛ حداقل دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار به ميزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعيين شده است که نسبت به ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان سال ۸۹، رشدی حدود ۱۸ درصد را نشان مي‌دهد

 

 

۷دی: وال استريت ژورنال: کاهش ۳۲ درصدی صادرات امارات به ايران

 

انتخاب 

روزنامه آمريکايی «وال استريت ژورنال» در گزارشی مدعی شده صادرات کالاهای خارجی به ايران از مسير امارات متحده عربی در نيمه نخست سال 2012 تا 3.6 ميليارد دلار کاهش يافت که اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افت را نشان مي‌دهد. 

به گزارش سرويس بين المللی انتخاب، مقامات امارات متحده عربی ميزان کاهش صادرات کالاهای خارجی به ايران از مسير امارات در اين دوره زمانی را، يک سوم اعلام کرده اند. 

اين روزنامه در بخش ديگری از اين مقاله آورده است: کاهش صادرات نفت ايران را وادار کرده است که واردات کالا را کاهش دهد، به‌طوری که در ماه گذشته واردات 2000 کالای لوکس از جمله گوشي‌های موبايل، لپ‌تاپ و ماشين را ممنوع کرد تا ارز خارجی خود را ذخيره کند. 

بر اساس مطالعات اخير صندوق بين‌المللی پول در رابطه با اقتصاد خاورميانه که در ماه نوامبر منتشر شد، اين نهاد بين‌المللی برآورد مي‌کند که مجموع واردات ايران تا آخر سال ايرانی تا 11 درصد کاهش مي‌يابد و به 85.5 ميليارد دلار خواهد رسيد در حالی که حجم واردات ايران در سال گذشته 96.1 ميليارد دلار بوده است. 

بر اساس آماری که اداره گمرک دوبی منتشر کرده است، کالاهای عمده‌ای که در نيمه نخست سال 2012 به ايران صادر شد شامل طلا، تجهيزات اداري، شيشه، کالاهای بهداشتی و پلي‌اتيلن بوده است. از ايران نيز طلا، فرش، استيل و مواد غذايی به امارات متحده عربی صادر شده است.

 

۶دی: ده ميليون بيسواد مطلق در کشور

 

جـــرس: درحاليکه کشورهايی مانند ترکمنستان، جمهوری آذربايجان و تاجيکستان دارای آمار بيسوادی "صفر" هستند، طبق گفته های مقامات رسمی جمهوری اسلامی نزديک به ده ميليون نفر بيسواد مطلق در ايران وجود دارد. 

به گزارش مهر، محمد مهدی زاده ، معاون آموزشی نهضت سواد آموزي، می گويد بر اساس سرشماری سال ۹۰ تعداد بيسوادان مطلق در ايران نزديک به نه ميليون و ۷۲۰ هزار نفر است. 

مهدی زاده گفته است ازاين تعداد حدود سه و نيم ميليون نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند. 

به گفته او بر اساس آمار يونسکو،‌ ايران در بين ۱۳۰ کشور جهان جايگاه ۸۷ و در بين ۲۴ کشور منطقه رتبه ۱۷ام را در ريشه کن ساختن بيسوادی دارد. 

معاون آموزشی نهضت سواد آموزی معيار باسواد بودن را داشتن سواد خواندن و نوشتن ، حساب کردن و روخوانی قران ذکر کرده است.

 

۶دی : يک ميليون و 325 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور/سن 45 درصد مصرف‌کنندگان کمتر از 29 سال

 

ايسنا 

مديرکل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر آخرين وضعيت نرخ شيوع اعتياد و مصرف مواد در سطح کشور را اعلام کرد. 

 

به گزارش سرويس «اجتماعی» ايسنا، حميد صرامی در خصوص نتايج طرح ملی شيوع‌شناسی مصرف مواد در ميان شهروندان کشور گفت: براساس پژوهش صورت‌گرفته توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور انجام شد، نرخ شيوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‏ها در جمعيت 15 تا 64 سال، 2.65 درصد است. 

وی افزود: طرح ملی بررسی و شيوع‌شناسی اعتياد و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‏ها در جمعيت عمومی يعنی در خانوارهای 31 استان کشور در مقياس سنی 15 تا 64 سال به روش نمونه‌گيری خوشه‏ای و تصادفی چند مرحله‏‌ای سيستماتيک صورت‌پذيرفته است که براساس آن، تعداد تقريبی مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، حدود يک ميليون و 325 هزار نفر است. 

 

۹۱ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور «مرد» هستند 

 

مديرکل تحقيقات و آموزش ستاد با بيان اينکه جنسيت 91 درصد مصرف‌کنندگان مرد و 9 درصد زن مي‌باشد، اظهار کرد: پيشگيری از مصرف مواد غير قانونی در گروه زنان، نيازمند برنامه‌ريزی و مداخلات جدی از سوی نهادهای فرهنگی و پيشگيری کشور دارد. 

 

صرامی با اشاره به مواد مصرفی گفت: جمعيت نمونه تحقيق مهمترين مواد مصرفی را به ترتيب اولويت ترياک و مشتقات آن، شيشه، کراک (افغانی)، هروئين، حشيش و اکستازی ذکر کردند، ضمن آنکه 84 درصد مصرف‌کنندگان مواد نيز سابقه مصرف دخانيات را اعلام کرده‌ و عمدترين روش مصرف مواد در مصرف‌کنندگان نيز تدخين، خوردن، انفيه و تزريق بوده است. 

 

حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان کمتر از 29 سال سن دارند 

 

وی عنوان کرد: حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان زير 29 سال و حدود 30 درصد بين 30 تا 39 سال سن داشته که اين موضوع نشان از توطئه استکبار جهانی به‌منظور نشانه‌روی و ضربه‌پذير کردن نسل نوجوان و جوان جامعه از طريق ابزار تهديد نرم يعنی ترويج مواد مخدر و روان‌گردان‏ها دارد. 

 

21 سال ميانگين سن آغاز مصرف مواد مخدر 

 

"منزل دوستان" اولين مکان شروع مصرف مواد مخدر اعلام شد 

 

مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد با بيان اينکه ميانگين سن آغاز مصرف در جمعيت نمونه 21 سال بوده و ضمن آنکه 53 درصد از جمعيت نمونه دارای شغل بودند، افزود: 64 درصد مصرف‌کنندگان تحصيلات زير ديپلم داشتند و 63 درصد جمعيت نمونه متاهل بودند و همچنين مصرف‌کنندگان مواد، اولين مکان شروع مصرف را به ترتيب اولويت منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خيابان مطرح کردند که براين اساس ضرورت دارد والدين نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مديريت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدي‏‏تر داشته باشند. 

کسب لذت، کنجکاوي، تفريح، رفع مشکلات روحي، در دسترس بودن مواد و فشار دوستان، 6 علت اساسی آغاز مصرف مواد مخدر 

وی همچنين در ادامه گفت: نرخ شيوع مصرف به نسبت جمعيت در برخی از استان‏ها همچون کرمان، مازندران، خوزستان، آذربايجان غربي، لرستان، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوي، قم و البرز بالاتر از حد ميانگين کشوری بوده که ضرورت دارد کليه دستگاه‏های مبارزه کننده در اين جهاد مقدس، با اهتمام جدي‏تری نسبت به مهار اين پديده شوم مبادرت ورزند. 

کاهش ۲۸ درصدی آمار مرگ و مير معتادان در هفت ماهه نخست امسال .

 

۵دی :آمار تکان دهنده از وضعيت واحدهای توليدی: ۴۰ درصد کاهش توليد؛ ۱۰۰ درصد افزايش قيمت

کلمه 

نه ماه پس از نامگذاری سال به عنوان «توليد ملی» که البته پس از چند ماه به «اقتصاد مقاومتی» تغيير کرد، آمارگيری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از ۹۸ تشکل اقتصادی سراسری نشان می دهد از مهر۹۰ تا مهر۹۱ توليد و اشتغال در اين تشکل ها به ترتيب تا ۴۰ درصد و ۳۶ درصد کاهش و قيمت محصولات و مواد اوليه به ترتيب بيش از ۸۷ درصد و ۱۱۲ درصد افزايش يافته است. 

براساس اين گزارش، ميانگين پاسخ ها به اين سوال که ”در حال حاضر( مهرماه ۱۳۹۱) واحدهای توليدی تشکل شما به طور متوسط با چند درصد از ظرفيت بالقوه توليد کار می کنند؟“ ۴۲٫۵ درصد بوده است. 

تشکل های شرکت کننده در اين کار مطالعاتي، ظرفيت بالقوه ايجاد اشتغال واحد توليدی خود در مهرماه ۹۱ ، را به طور متوسط ۵۰٫۲ درصد اعلام کرده اند. 

در اين طرح از فعالان اقتصادی پرسيده شده که ميزان توليد در واحدهای توليدی عضو تشکل شما نسبت به سال گذشته (مهر ماه ۱۳۹۰) مجموعا چند درصد تغيير کرده است؟ که ميانگين پاسخ ها ۴۰٫۳ درصد کاهش توليد بوده است. 

همچنين درخصوص ميزان اشتغال در واحدهای توليدی نسبت به سال گذشته (مهرماه ۱۳۹۰) ۳۶٫۵ درصد کاهش اشتغال پاسخ ميانگين بوده است. 

در پاسخ به اين سوال که قيمت محصولات و قيمت مواد اوليه در واحدهای توليدی اعضای شما نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۱ مجموعا چند درصد تغيير کرده است؟ ميانگين پاسخ پاسخ دهندگان نشان می دهد محصولات ۸۷٫۹ درصد افزايش و قيمت مواد اوليه ۱۱۲٫۱ درصد افزايش داشته است. 

طبق اظهارات تشکل های اقتصادی سراسری از ابتدای سال جاری ۵۰ واحد توليدی يا خدماتی در حوزه فعاليت تشکل های سراسری مشارکت کننده در اين نظرسنجی تاسيس شده و ۵۶۶ واحد به دلايل مختلف تعطيل شده اند. 

 

۵دی: سالانه ۷۰ هزار نفر در کشور به بيماري‌ سرطان مبتلا مي‌شوند

 

سلامت نيوز: عضو کميسيون بهداشت ودرمان مجلس، با بيان اينکه عامل يک سوم سرطان‌ها در کشور باقيمانده سموم و کودهای شيميايی در محصولات کشاورزی است، گفت: باتوجه به سرسام‌آور بودن هزينه‌های درمان بهتر است سيستم سلامت کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ريزی شود که مردم به بيماري‌های صعب‌العلاج مبتلا نشوند. 

نعمت‌الله منوچهری در گفت ‌‌وگو با خانه ملت، با ياد‌آوری آمارهای منتشر شده مبنی ‌بر ابتلاء سالانه ۷۰ هزار نفر به بيماري‌ سرطان در کشور، تصريح کرد: به‌طور حتم شيوع اين بيماری در کشور فاجعه‌بار و نگران‌کننده است. 

منوچهری با اعلام اينکه براساس آمارهای منتشر شده سومين عامل مرگ ومير در کشور بيماری سرطان است، گفت: آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی بيانگر اين است که يک سوم عامل سرطان‌ها مربوط به باقيمانده سموم و کودهای شيميايی در محصولات کشاورزی بوده و اين يک هشدار برای دولت و مسئولان است. 

 

 

۴دی:  علائم آسم و آلرژی در ۳۵ درصد کودکان تهرانی

مهر 

 

يک فوق تخصص بيماريهای ريوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: ميزان مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا در تهران به طور دقيق مشخص نيست اما در 35 درصد از کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی مشاهده مي‌شود. 

وی ادامه داد: روزانه حدود 15 تا 20 ليتر هوا وارد ريه های هر فرد می شود حال تصور کنيد که وجود آلاينده های متعدد در هوا تا چه حد می تواند سلامت هر فرد را با خطر مواجه کند. 

وی ادامه داد: نسبت به 30 سال گذشته در کشور آمار بيماری هايی نظير بيماری قلبي، سرطان ريه و نيز بيماری انسدادی مزمن ريه افزايش چشمگيری داشته به طوری که امروزه سرطان ريه به يکی از شايع ترين بيماری ها تبديل شده که يکی از علل اصلی آن آلودگی هوا است و سهمی بالغ بر 10.7 درصدی در بروز اين نوع از سرطان دارد. 

وی با اشاره به تجربيات شهرهای دنيا در زمينه آلودگی هوا گفت: در دسامبر سال1952 نزديک به 4 هزار تن در لندن جان خود را بر اثر تشديد آلودگی هوا از دست دادند. در سال 1970 در ژاپن نزديک به 26 هزار نفر بر اثر تشديد آلودگی هوا دچار مشکلات قلبی شدند و حتی در توکيو کيوسک های مخصوی تنفس اکسيژن نصب شده بود. اما امروزه مشاهده می کنيم که اين شهرها ديگر با چنين معظلاتی روبه رو نيستند. 

 

۴دی: رشد ۲۸ درصدی حوادث ناشی از كار در قزوين در مقايسه با سال قبل

ايلنا 

بر اساس آمار مراجعين پزشکی قانونی در آبان ماه امسال ۷۷ نفر (۷۵ نفر مرد و دو نفر زن) در استان قزوين بر اثر حوادث ناشی از کار مصدوم شده‌اند، اين رقم در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل، بيش از ۲۸ درصد افزايش داشته است. 

به گزارش خبرنگار ايلنا از قزوين، دکتر عاشوري، مدير کل پزشکي‌قانونی استان قزوين با اعلام اين خبر افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۰ تعداد ۶۵۱ نفر (۶۳۷ نفر مرد و ۱۴ نفر زن) در استان قزوين بر اثر حوادث ناشی از کار مصدوم شده‌ بودند و اين رقم در مقايسه با سال ۱۳۸۹ که تعداد مصدومين حوادث کار ۵۳۹ نفر (۵۲۳ نفر مرد و ۱۶ نفر زن) بود، بيش از ۲۰ درصد افزايش را نشان مي‌داد. 

به گفته وی ۹۷ درصد مصدومين حوادث کار مرد و تنها سه درصد آن‌ها زنان بوده‌اند.

 

۴دی: ۶ هزار کودک با مادر ايرانی که جزو « اتباع خارجی » محسوب ميشوند در انتظار شناسنامه

 

ايلنا: مديرکل ثبت احوال استان تهران گفت: در مجموع ۶ هزار پرونده در استان تهران به منظور اخذ شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی تکميل شده است و در شورای تامين شهرستان استان تهران در حال بررسی است که در صورت تصويب، برای آنان شناسنامه صادر مي‌شود. 

وی ادامه داد: کودکی که حاصل ازدواج مادر ايرانی با اتباع خارجی است در صورت داشتن گواهی ولادت در سن ۱۸ سالگی مي‌تواند شناسنامه دريافت کند، البته اگر به هر دليلی مادر اين کودک امان نامه داشته باشد و اعلام کند که از همسرش خبری نيست با دريافت حکم حضانت و طی مراحل قانونی مي‌تواند برای کودک خود شناسنامه اتباع خارجی دريافت کند.

 

 

۴دی : جمهوری اسلامي،زندانبان رکوددار:سالی ۶۰۰ هزار ايرانی در زندان/۲۵۰۰۰۰ زندانی ثابت

جرس:نيوشا صارمی 

 

بر اساس آخرين آمارهای جهاني، ايران به لحاظ جمعيت زنداني، در فهرست ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد. ۲۵۰ هزار زندانی ثابت، رقمی است که ايران را پس از کشورهايی مثل آمريکا، چين، هند و.. در رتبه ششم قرار داده است. البته برخی منتقدين اين آمار‌ها را نمي‌پذيرند و معتقدند تعدادی از سازمان‌های امنيتی دارای زندان‌هايی هستند که رسما تحت کنترل سازمان زندان‌ها نيستند و آمار دقيقی از تعداد اين‌گونه زندانيان وجود ندارد. 

جمعيت زندانيان ايران در حالی به ۲۵۰ هزار نفر رسيده است که به گفته معاون قضايی سازمان زندان‌های کل کشور، در سال ۱۳۸۶ تعداد زندانيان ايران حدود ۱۵۸ هزار نفر بوده است. همچنين بر اساس آمارهای تاييد شده پيش از انقلاب اسلامي، تعداد زندانيان ايران با جمعيت ۳۶ ميليونی آن دوره، حدود ۱۰ هزارنفر بوده است. در حال حاضر جمعيت حدودا دوبرابر ولی تعداد زندانيان بيش از ۲۵ برابر شده است. اين آمار وقتی نگران کننده‌تر مي‌شود که بدانيم به گفته مقامات قضايی سالانه ۲۰ درصد به شمار زندانيان ايران اضافه مي‌شود. 

 

سالانه ۱۳ ميليون پرونده جاری در قوه قضاييه 

رشد فزاينده پرونده‌های قضايی کار را به جايی رساند که چندی پيش سردار حسن بتولي، رييس پليس آگاهی ناجا گفت: "سالانه ۱۳ ميليون پرونده جاری در قوه قضاييه وجود دارد و بر اساس اعلام مسئولان آن، حدود چهار ميليون پرونده هر ساله به آن افزوده مي‌شود. اين در حاليست که تعداد قضات هفت هزار تن است و با محاسبه اين تعداد سهم بررسی برای هر پرونده در حدود ۴۴ دقيقه مي‌شود، که همين امر باعث مي‌شود گاهی احکام صادر شده با جرم بي‌تناسب باشد." 

مقامات انتظامی همچنين از تشکيل سالانه ۱۸ تا ۲۰ هزار پرونده کلاهبرداری در پليس خبر مي‌دهند و قربانيان اين پرونده‌ها گاه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن نيز مي‌رسند. 

بر اساس آمار‌ها از تمام آزادشدگان زندان‌ها حدود ۲۹ درصد دوباره دستگير مي‌شوند که در مرحله دوم دستگيري، جرم‌هايشان سنگين‌تر است. همچنين ۶۰ درصد از کسانی که روانه زندان مي‌شوند سابقه کيفری نداشته‌اند. به گفته غلامحسين اسماعيلي، رئيس سازمان زندان‌های کشور۴۳ درصد زندانيان ايران را مجرمان مواد مخدر و ۲۸ درصد زندانيان سارقان هستند و اين تعداد چند ماهی است که ثابت مانده است. 

آسيب‌های اجتماعی افزايش پرونده‌های قضايی تنها محدود به زندانيان نمي‌شود، چنانچه غلامرضا سعيدي، قائم مقام وزير دادگستری نيز چندی پيش با اشاره به آمار ۲۵۰ هزار نفری زندانيان کشور گفت: "حدود ۲۰ ميليون نفر در معرض آسيب در کشور زندگی مي‌کنند که نياز به خدمات مددکاری اجتماعی به منظور پيشگيری از وقوع جرم دارند." 

 

۴۸ هزار مورد نزاع تنها در سه ماه 

پس ازجرائم مربوط به سرقت و مواد مخدر، نزاع‌های خيابانی هم سهم عمده‌ای از آمارپرونده‌های قضايی را به خود اختصاص داده است. بررسی آمار پزشکی قانونی در سه ماهه نخست امسال نشان مي‌دهد که در همه استان‌های کشور، به ازای هر صدهزار نفر، حداقل صد نفر در نزاع دخيل بوده‌اند و از آغاز امسال تا پايان مرداد همين درگيري‌ها سبب شده تا ۴۸هزار پرونده به پرونده‌های ارجاعی پزشکی قانونی فقط در استان تهران افزوده شود. سيدحسن موسوی چلک، رئيس انجمن مددکاران اجتماعی کشور هم چندی پيش با يادآوری آمار بالای نزاع و خشونت گفت: "اگرچه ۴۸هزار پرونده با موضوع ضرب و جرح در پزشکی قانونی ثبت شده است، اما اين آمار مربوط به افرادی است که مراجعه کرده‌اند و بسياری از رفتار خشونت‌آميز رخ مي‌دهد که افراد مراجعه نمي‌کنند " 

 

۳دی . افزايش ۲۰۲ هزار نفری بيکار

کلمه  

آمارهای مستند عملکرد دولت در حوزه اشتغال از سال ۸۴ تا ۹۰ نشان دهنده افزايش ۲۰۲ هزار نفری تعداد بيکاران است، با اين حال مقامات دولتی مي‌گويند با بيکاری در حد ريشه‌کني، مبارزه شده است! 

به گزارش مهر، بررسی روند تغييرات نرخ بيکاری کشور در ۷ سال گذشته طبق آمارهای رسمی و از زمان آغاز به کار دولتهای نهم و دهم نشان می دهد که نرخ بيکاری همچنان در وضعيت دورقمی باقی مانده و از ۱۱.۵ درصد در سال ۸۴ به ۱۱.۳ درصد در سال ۸۵، ۱۰.۵ درصد در سال ۸۶، ۱۰.۴ درصد در سال ۸۷، ۱۱.۹ درصد در سال ۸۸، ۱۳.۵ درصد در ۸۹ و در نهايت ۱۲.۳ در سال گذشته در نوسان بوده است. 

سهم بخش کشاورزی از اشتغال زايی نيز در ۷ سال اخير کاهش يافته و از ۲۴.۷ درصد در سال ۸۴ به ۱۸.۶ در سال گذشته رسيده است، ضمن اينکه بررسی روند ادامه کاهش سهم کشاورزی از اشتغال در سالهای اخير نشان می دهد آمار اشتغال زايی کشاورزی در سال های اخير، کمترين تاثيرگذاری در بازار کار کشور را داشته است. 

به لحاظ عددی بررسی تعداد بيکاران در ۷ سال گذشته نيز حاکی از آن است که تعداد بيکاران کشور از ۲ ميليون و ۶۷۴ هزار نفر سال ۸۴ به ۲ ميليون و ۸۷۷ هزار نفر در سال گذشته افزايش يافته است. با اين حال، رکورد بالاترين آمار بيکاری در ۷ سال گذشته مربوط به سال ۸۹ به بيش از ۳ ميليون و ۲۱۸ هزارنفر بوده است. 

از کل ۲۰ ميليون و ۵۱۰ هزار نفر شاغل سال ۹۰ تعداد ۳ ميليون و ۸۰۹ هزار نفر در بخش کشاورزي، ۶ ميليون و ۸۴۶ هزار نفر در بخش صنعت و ۹ ميليون و ۸۵۳ هزار نفر نيز در بخش خدمات فعاليت داشته اند. 

با اينکه جمعيت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در فاصله ۷ سال گذشته از ۱۶ ميليون و ۷۲۰ هزار نفر سال ۸۴ به ۱۴ ميليون و ۸۷۶ هزار نفر در سال ۹۰ کاهش يافته است، اما به دليل تمرکز کارجويان اصلی کشور در اين گروه سني، نرخ بيکاری اين گروه سنی همچنان بالا و حائز اهميت است. 

در سال ۸۴ نرخ بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۳.۳ درصد بوده که اين ميزان با طی نوساناتی در سال ۸۹ تا ۲۸.۷ درصد اوج گرفت و در سال گذشته به ۲۶.۵ درصد رسيده است. 

سهم اشتغال ناقص از ۷.۴ درصد در سال ۸۴ به ۹ درصد در سال ۹۰ افزايش يافته و در نقطه مقابل نيز سهم شاغلان با ۴۹ ساعت کار در هفته و به عبارتي، اشتغال کامل نيز از ۴۶.۶ به ۴۰.۱ درصد کاهش يافته است. به تعبير ديگر می توان گفت در فاصله ۷ سال گذشته تعداد بيشتری از کارجويان مجبور شده اند برای ورود به بازار کار به مشاغل غيررسمی و غيردائم، فصلی و موقت رو بياروند.

 

۳دی : مسموميت با الکل طی ۷ماه جان ۱۰۲ نفر را گرفته است

کلمه 

ثبت ۱۰۲ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در هفت ماهه سال جاری در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تنها ۴۸ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در کشور به ثبت رسيده بود که ۴۵ تن از آنها مرد و سه تن زن بودند.  

اين در حالی است که خريد و فروش و مصرف مشروبات الکلی در کشور غيرقانونی است و مجازات دارد. 

بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان داد که در هفت ماه نخست سال جاری ۱۰۲ تن بر اثر مسموميت با الکل جان خود را از دست داده و ۱۵هزار و ۳۴ مورد نمونه هوای بازدمی برای آزمايش تست الکل از مردم اخذ شده است. 

به گزارش ايسنا، بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی در زمينه مسموميت با الکل نشان داد که در هفت ماهه سال جاری ۱۰۲ تن بر اثر مسموميت با الکل جان خود را از دست داده‌اند که ۹۳ تن از آنها مرد و ۹ تن نيز زن بودند. 

بر اساس آمارهای دريافتي، استان آذربايجان‌شرقی با ۲۵ مرگ ناشی از مسموميت با الکل (۲۴ مرد و يک زن) به عنوان اولين استان دارای بيشترين مرگ ناشی از مسموميت با الکل در کشور شناخته شده است و بعد از آن استان‌های کردستان و خراسان‌رضوی هرکدام با ۱۱ فوت، تهران با ۱۰ فوت و استان کرمانشاه با ثبت ۹ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در مراتب بعدی قرار دارد. 

ثبت ۱۰۲ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در هفت ماهه سال جاری در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تنها ۴۸ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در کشور به ثبت رسيده بود که ۴۵ تن از آنها مرد و سه تن زن بودند. 

بررسی آماری مرگ ناشی از مسموميت با الکل نشان داد در حالی استان آذربايجان‌شرقی در مرتبه نخست بيشترين فوتي‌های ناشی از مسموميت با الکل قرار دارد که در مدت مشابه سال قبل تنها چهار مورد فوت ناشی از مسموميت الکل در آن به ثبت رسيده است. 

 

همچنين بررسی نمونه‌های هوای بازدمی گرفته شده برای آزمايش الکل در هفت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۶ درصد رشد نشان مي‌دهد که بر اين اساس در هفت ماهه سال جاری ۱۵ هزار و ۳۴ نمونه هوای بازدمی برای آزمايش تست الکل اخذ شده است که اين رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۱ هزار و ۶۹۵ مورد بود. 

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانوني، تهران با ۵۵۲۹ مورد نمونه هوای بازدمی گرفته شده برای آزمايش تست الکل در مرتبه نخست استان‌ها قرار دارد و پس از آن خراسان‌رضوی با ۲۴۷۴ مورد نمونه هوای بازدمي، بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است و در آذربايجان شرقی نيز ۳۸۰ مورد نمونه هوای بازدمی گرفته شده برای آزمايش تست الکل گرفته شد.

 

۳دی: بيکاری ۸۰۰ هزار کشاورز در ۸ سال

 

اعتدال: شنيده شد که سهم کشاورزان در اشتغال کشور طی 8 سال اخير 4/7 درصد کاهش يافت که حاکی از بيکاری حدود 800 هزار کشاورز طی اين سال‌هاست. 

تسنيم نوشت: با بررسی تفکيکی گزارش‌های مرکز آمار ايران طی سال‌های 84 تا 91 در فصول تابستان به نتايج تازه‌ای درباره سهم بخش‌های مختلف در ميزان اشتغال‌زايی در کشور دست يافته است، از جمله اينکه سهم بخش کشاورزی در ايجاد اشتغال طی اين 8 سال 4/7 درصد کاهش يافته است. 

درحالی که در سال 84 بيش از 5 ميليون و 100 هزار نفر در حوزه کشاورزی فعال بوده‌اند، تازه‌ترين گزارش مرکز آمار ايران حاکی است، در فصل تابستان امسال تعداد کشاورزان کشور به 4 ميليون و 343 هزار نفر کاهش يافته است که از کاهش حدود 800هزار نفری اشتغال در بخش کشاورزی خبر مي‌دهد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©