Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ برابر با  ۲۶ فوريه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱  برابر با ۲۶ فوريه ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۲۷)

۳ اسفند۱۳۹۱ـ۲۱فوریه ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

تعداد كارخانه‌های چای نصف شده است

شناسايی ۲۱۰ مورد ابتلا به «ايدز» در استان يزد

معاون نظام پزشکی: بيش از ۱۰ هزار پزشک در ايران گم شده‌اند

در ۳۳ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های برون شهری و معابر درون شهری کشته شده اند.

افزايش ۷ درصدی نرخ بيکاری در سال آينده

۵۰۰ دستگاه خودروی پورشه از جزيره ابوموسی وارد کشور شد/ وارد کننده نامعلوم است

ميليون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی در کشور

محجوب:از هر ۱۰ واحد توليدی ۸ واحد وضعيت بحرانی دارند

شيوع بالای اختلالات روانی و سرطان‌ها در مردان ايرانی

فضای کسب و کار در ايران رتبه ۱۶۸ در ميان ۱۷۶ کشور

۶ سالگي؛ سن شروع استعمال دخانيات در کشور

ايران رتبه اول منطقه از نظر نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را داراست

رشد ۳۲ تا ۱۰۰‌درصدی هزينه‌های توليد

كمبود مواد اوليه و كاهش قدرت خريد، صنعت كفش را تا خرداد نابود مي‌كند

روزانه ۸۰ نفر به زندانهای کشور وارد می شوند / ۱۶۰ ميليون پرونده بايگانی در قوه قضائيه

يک فعال حقوق کودکان: از هر پنج کودک يکی به مدرسه نمی رود

رتبه ۱۶۸ ايران در فضای كسب و كار از ميان ۱۷۶ کشور

افت ۱۵درصدی محصولات کشاورزي، کاهش ۲۰ درصدی اراضی زير کشت، افزايش ۳۰ درصدی قيمت تمام شده محصولات

سرپرست وزارت بهداشت: مردم ديگر توان هزينه‌های درمان را ندارند

سقوط صادرات نفت ايران به زير يک ميليون بشکه

 

۳اسفند : تعداد كارخانه‌های چای نصف شده است

فرارو

عبدالغفار شجاع رئيس سابق سازمان چاى در گفت‌و‌گو با روزنامه قانون گفت: خيلی از کارخانجات چای شمال تعطيل شده‌اند. در گذشته 200 کارخانه داشتيم که در حال حاضر تعداد کارخانه های فرآوری چای به کمتر از 100 کارخانه در شمال رسيده است.

۳اسفند : شناسايی ۲۱۰ مورد ابتلا به «ايدز» در استان يزد

 

ايلنا-يزد: 201 مورد ابتلا به بيماری ايدز در سطح استان يزد شناسايی شده است.

صداقت :استان يزد با داشتن بيش از يک ميليون جمعيت دارای ۲ مرکز مشاوره بيماريهای رفتاری است که تمام خدمات مورد نياز بيماران را تامين کرده است.

صداقت در ادامه با اشاره به آمار مبتلايان به بيماری ايدز در استان يزد گفت: طبق آخرين آماری که ارائه شده، حدود ۲۱۰ مورد ابتلا به HIV در سطح استان يزد شناسايی و ثبت شده است.

 

 

۲اسفند :معاون نظام پزشکی: بيش از ۱۰ هزار پزشک در ايران گم شده‌اند

دويچه وله :معاون سازمان نظام پزشکی ايران از "گم شدن" بيش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصيل پزشکی در پنج سال گذشته خبر داد. وی مهاجرت و عدم اشتغال در رشته‌پزشکی را از علل نبود دسترسی به اين پزشکان دانست.

سازمان نظام پزشکی ايران بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين سازمان غيردولتی در ايران محسوب مي‌شود. اين نهاد در سال ۱۳۳۵ تاسيس شده و حدود ۲۰۰ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکتر علوم آزمايشگاهي، فيزيوتراپ و کادرهای درمانی ديگر دارد.

حقوق پايين و نبود فرصت اشتغال

احمدی گفت: «رزيدنت‌ها و دستياران پزشکی با حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی زندگی سختی دارند و يک پزشک جوان حتی اگر نفر اول بورد تخصصی هم باشد بايد روی نيمکت ذخيره‌های پزشکان قديمی بنشيند تا روزی بتواند جايگاهی داشته باشد

 

۲اسفند :در ۳۳ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های برون شهری و معابر درون شهری کشته شده اند.

کلمه : آمار رسمی قربانيان تصادفات ايران پس از انقلاب، چهار برابر آمار شهدای جنگ با عراق است!

به گزارش کلمه، در حالی که طبق گزارش های رسمي، شهدای دفاع مقدس چيزی در حدود ۲۲۰ هزار نفر بوده اند، مديرعامل ستاد ديه کشور اعلام کرده که در ۳۳ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های برون شهری و معابر درون شهری کشته شده اند.

اسدالله جولايی با ابراز نگرانی اين اين آمار، خواستار سختگيری بيشتر برای اجبار بيمه شخص ثالث به رانندگان شده و آمار داده که طی ۳۳ سال گذشته ۴۳۶ هزار راننده خودرو به دلايل مختلف راهی زندان‌ها شده‌اند.

وی همچنين خاطرنشان کرده که در اين مدت، ۹ ميليون نفر تاکنون در تصادفات جاده‌ای به بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند و ۳۰۰ هزار مصدوم و محروم در تصادفات داشته‌ايم. او افزوده است که حوادث رانندگی تاکنون هزاران ميليارد تومان خسارت به مملکت تحميل کرده است.

مديرعامل ستاد ديه با اشاره به تصويب قانون بيمه شخص ثالث در مجلس هشتم، گفته است: تا قبل از اصلاح بيمه اجباری شخص ثالث در روز ۵۷ تا ۶۰ نفر راننده راهی زندان مي‌شدند و اين در حالی است که اين رقم از ۲۰ شهريور سال ۸۷ با بيمه شخص ثالث به روزی ۲ تا ۳ نفر راننده کاهش پيدا کرد.

به گفته مديرعامل ستاد ديه کشور، ۴٫۵ سال است که بيمه شخص ثالث اجرا مي‌شود، اما اجباری شدن آن نمايندگان بايد در مجلس رای دهند در غير اين صورت به ضرر مردم مي‌شود.

 

۲اسفند : افزايش ۷ درصدی نرخ بيکاری در سال آينده

آفتاب: نادر قاضی پور در گفت و گو با خانه ملت، افزود: آمار دولت در مورد افزايش و ايجاد اشتغال در کشور صحيح نبوده، چراکه هر روزه شاهد افزايش بيکاران تحصليلکرده در کشور هستيم.

نماينده مردم اروميه در مجلس شورای اسلاميبا اشاره به وعده‌های دولت برای ايجاد اشتغال در کشور گفت: با چنين وعده‌هايی که از سوی دولت برای ايجاد اشتغال در کشور ارائه مي‌شود نبايد حتی يک بيکار نيز در کشور وجود داشته باشد اما با مشاهده روند کنونی چنين ادعاهايی که از سوی دولت بيان مي‌شود صحت ندارد.

وی چشم انداز آينده اشتغال در کشور را نامناسب دانست و اظهار داشت: در دو سال گذشته بايد در امر اشتغال سرمايه گذاری مناسبی انجام ميشد که متاسفانه اين امر تاکنون محقق نشده است، در نتيجه به نظر مي‌رسد به رقم کنونی به نرخ بيکاری در سال آينده ۶تا ۷ درصد اضافه شود که اين امر بسيار ناگوار است.

 

۲اسفند:  ۵۰۰ دستگاه خودروی پورشه از جزيره ابوموسی وارد کشور شد/ وارد کننده نامعلوم است

مهر

رئيس کميسيون شوراها با بيان اينکه اخيرا خبر رسيده تعداد 500 دستگاه خودروی لوکس پورشه از طريق جزيره ابوموسی به کشور وارد شده گفت: مرجع واردکننده و ارز تخصيصی به اين خودروهای لوکس مبهم است.

امير خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تذکر کتبی امروز خود به وزير صنعت معدن و تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با طرح اين سوال که 500 خودروی پورشه توسط چه کسی و با چه ارزی وارد کشور شده است، گفت: اخيرا خبر رسيده تعداد 500 دستگاه خودروی لوکس پورشه از طريق جزيره ابومسی به کشور وارد شده که مرجع واردکننده و ارز تخصيصی به آن مبهم است.

رئيس کميسيون شوراها با اشاره به مأموريت واردات خودروی لوکس با حجم مصرف بنزين بالا به کشور گفت: در حاليکه شرايط اقتصادی کشور نياز به آرامش و ثبات داشته و بسياری از مردم در تامين معيشت روزانه خود مشکل دارند، معلوم نيست 500 دستگاه خودرو با اين قيمت نجومی به چه طريق و به چه ارزی وارد کشور شده است.

 

 

۲اسفند: ۲  ميليون معتاد و ۲۰۰ هزار الکلی در کشور

کلمه

 

چکيده : قيمت مخدر شيشه در دو ماه گذشته با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های توليد مواد صنعتی وارد شده است، افزايش يافته، اما در حال حاضر قيمت اين مخدر ويرانگر به يک ميليون‌تومان و ميزان دسترسی به آن در تهران به کمتر از پنج دقيقه رسيده است. ...

۱۵ ميليون‌تومان تفاوت دارند. «ستاد مبارزه با موادمخدر» مي‌گويد يک کيلو شيشه يک ميليون‌تومان خريد و فروش مي‌شود و «پليس مبارزه با موادمخدر» از ۱۶ ميليون‌تومان صحبت مي‌کند.

تفاوت ۱۵ ميليوني؛ تفاوتی غيرقابل چشم‌پوشی است. درحالی که قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر قيمت هر کيلو شيشه را يک ميليون‌تومان اعلام کرده است.

سردار علی مويدی رييس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا در همايش سراسری روسای پليس مبارزه با موادمخدر کشور گفته است پيش از اين شيشه حدود ۵/۳ تا چهار ميليون خريد و فروش مي‌شد اما امروز اين رقم به ۱۶ ميليون‌تومان نيز رسيده است.

اين در حالی است که يک منبع آگاه در سازمان مردم نهاد ارايه‌کننده خدمات درمان اعتياد به «شرق» گفت: قيمت هر کيلو شيشه به دليل افزايش قيمت پيش‌سازها (مواد اوليه توليد شيشه که وارداتی است) در سطوح بين‌المللی افزايش يافته و به ۱۲ ميليون‌تومان رسيده است. هرويين نيز با توجه به کيفيت بين هشت تا ۱۵ ميليون معامله مي‌شود. افزايش يکباره قيمت شيشه و کاهش قيمت هرويين نگراني‌ها را از سوق يافتن معتادان استشمامی به سمت هرويين تزريقی افزايش مي‌دهد.

اکنون شاهد آن هستيم که مثلا در استان آذربايجان‌غربی نيز اين مواد توليد مي‌شود چرا که قاچاقچيان سعی دارند مواد را پس از ورود پيش‌سازها از خارج کشور در همان محل توليد و سپس توزيع کنند. فرمانده ناجا درباره آمار تعداد معتادان نيز با بيان اينکه متولی اين مهم، ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: البته براساس آمار يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر معتاد رسمی و چيزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر معتاد تفننی و در مجموع دو ميليون معتاد و ۲۰۰ هزار نفر الکلی در کشور داريم .

 

 

۲اسفند : محجوب:از هر ۱۰ واحد توليدی ۸ واحد وضعيت بحرانی دارند

ايلنا

 

ديگر نمي‌توان بدون دادن رشوه،کاری را در ادارات دولتی پيش برد/ايران به يكی از واردكنندگان بزرگ گندم تبديل شده است/ديگر چيزی از توليد ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفيت توليد در شهرک‌های صنعتی 40 درصد است.

 

 

عضو کميسيون اجتماعی مجلس گفت: هم‌اکنون از هر 10 واحد توليدی 8 واحد دارای وضعيت بحرانی و نزديک به بحران هستند.

 

سهم معدن از توليد ناخالص داخلي،فقط 4 درصد

محمد رضا بهرامن نايب رئيس خانه معدن نيز با اشاره به صادرات 2.2 ميليارد دلاری معدن و صنايع معدنی در 10 ماهه امسال گفت: اين رقم حدود 21 درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان مي‌دهد و سهم معدن و صنايع معدنی از توليد ناخالص داخلی کشور به 4 درصد مي‌رسد

بهرامن كه در جشنواره توليد ملي، افتخار ملی سخن می گفت، خطارنشان كرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه، ميزان استخراج مواد معدنی بايد به 570 ميليون تن برسد.

عضو هيأت مديره خانه صنعت و معدن با اشاره به اينکه نوسان شديد نرخ ارز طی چند ماه گذشته بسياری از واحدهای توليدی را به مرز ورشکستگی رسانده است، گفت: نرخ سود تسهيلات بانکی در دنيا به طور متوسط 6 و در ايران بالای 20 درصد است.

 

گشايش السی با 10 درصد اعتبار به تاريخ پيوست

وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين جشنواره با اشاره به اينکه گشايش ال‌سی با 10 درصد اعتبار عملا به تاريخ پيوست، گفت: 40 درصد از کل واردات کشور در نيمه نخست امسال از طريق ارز حاصل از صادرات انجام شد و صندوق توسعه در اختصاص تسهيلات به واحدهای توليدی ضعيف عمل کرده است.

مهدی غضنفری افزود: در 10 ماهه امسال توليد ماشين لباسشويي، محصولات پتروشيمي، يخچال فريزر، تلويزيون و انواع خودرو با کاهش مواجه شد.

 

۱ اسفند : شيوع بالای اختلالات روانی و سرطان‌ها در مردان ايرانی

قانون:

 

اختلال روانی در مردان، ۳ برابر زنان

 

دکتر عباسعلی ناصحي، مديرکل دفتر سلامت اجتماعي، از نظر تحليل رواني، مردان در ناخودآگاه خود نسبت به زنان ترس بيشتری از مرگ دارند. ناصحی به پيمايش کشوری اختلالات روان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اشاره کرد و گفت: بر اساس اين پيمايش شيوع کلی اختلالات روانپزشکی در مردان ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور ۲۰.۸ درصد است، شيوع اختلالات اضطرابی ۱۲ درصد، شيوع اختلالات خلقی ۱۱. ۹ درصد و شيوع اختلالات افسردگی به عنوان مهم‌ترين اختلال خلقی ۱۰. ۷ درصد بوده است. وی به پژوهش‌ انجام شده توسط پژوهشگاه و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در زمينه شيوع سوء مصرف مواد اشاره کرد و گفت: بر اساس اين پژوهش سوء مصرف مواد در جمعيت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور از شيوع ۲. ۶۵ درصدی برخوردار است که ۹۱ درصد آن مربوط به مردان و تنها ۹ درصد مربوط به زنان است. بر اساس پيمايش ملی سلامت روان نيز شيوع سوء مصرف مواد مردان ۱۳ برابر زنان بوده است. مطالعه پيمايش ملی سلامت روان کشور نشان مي‌دهد که حدود يک سوم افراد مورد مطالعه در طول يک سال نيازمند مراجعه به پزشک برای مشکلات مربوط به اعصاب و روان بوده‌اند. اين درحاليست که تنها ۲۰ درصد اين افراد به پزشک يا مشاور مراجعه کرده‌اند.

 

 

۱اسفند : فضای کسب و کار در ايران رتبه ۱۶۸ در ميان ۱۷۶ کشور

ايلنا

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ هريتيج، نمره ايران در زمينه فضای کسب و کار از حد متوسط (۵۰) پايين‌تر بوده است و چنانچه اين آمار صحت داشته باشد بايد گفت که کشور ايران در ميان ۱۷۶ کشور ديگر، در رتبه ۱۶۸قرار دارد.

 

معاون توسعه کارآفرينی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از افزايش ۶۰ درصدی ايجاد اشتغال برای جويندگان كار طی ۹ ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد که بر اساس گزارش‌های بين المللي، ايران از نظر فضای کسب و کار در ميان ۱۷۶ کشور، در رتبه ۱۶۸ قرار دارد.

به گزارش ايلنا، علی اکبر لبافی با اعلام اين خبر گفت: طی ۹ ماهه سال جاری ۵۵۲۳۵۶ نفر نزد کاريابيهای کشور به عنوان جوينده کار ثبت نام كرده‌اند و در همين مدت حدود ۴۲۱۵۵۱ فرصت شغلی بدست آمده است و ۵۴۴۸۷۶ نفر جوينده کار به بنگاه‌های اقتصادی معرفی شده‌اند که تاکنون اشتغال ۱۷۴۴۲۸ نفر از آنان اعلام شده است.

اين در حالی است که بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ هريتيج، نمره ايران در زمينه فضای کسب و کار از حد متوسط (۵۰) پايين‌تر بوده است و چنانچه اين آمار صحت داشته باشد بايد گفت که کشور ايران در ميان ۱۷۶ کشور ديگر، در رتبه ۱۶۸قرار دارد.

همچنين در حالی که در سال جاری بسياری از کارخانه‌ها به صورت رسمی توليد خود را ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش داده‌اند و هر روز خبر‌های تعديل و اخراج کارگران را از رسانه‌های مختلف مي‌شنويم مرکز آمار ايران نرخ بيکاری پاييز سال ۹۱ را ۱۱/۲ درصد اعلام کرده است که اين نرخ نسبت به پاييز سال قبل کاهش ۰/۶ درصدی و نسبت به تابستان سال جاری کاهش ۱/۲ درصدی را نشان مي‌دهد.

 

۳۰بهمن : ۶ سالگي؛ سن شروع استعمال دخانيات در کشور

فارس

رئيس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت سن شروع استعمال سيگار و قليان را در کشور ۶ سالگی اعلام کرد و گفت: طبق برآوردها حدود ۱۰ درصد نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال سيگار يا قليان مصرف مي‌کنند.

رئيس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت اذعان داشت: اگر به گفته‌ها اعتماد کنيم سن 6 تا 18 سالگی سن شروع مصرف دخانيات است که معمولاً از 10 تا 11 سالگی آغاز مي‌شود و ميزان مصرف دخانيات در اين سن 10 درصد برآورد شده است.

 

 

۳۰بهمن : ايران رتبه اول منطقه از نظر نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را داراست

جرس: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با بررسی موقعيت شاخص‌های اقتصادی ايران و جهان را در زمينه نرخ تورم، تصريح کرد: ايران رتبه اول منطقه از بعد نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را دارا است.

 

رتبه ششم جهانی ايران در خصوص نرخ تورم در سال ۲۰۱۲

 

در ادامه اين تحقيق فهرستی از کشورهای جهان که بيشترين نرخ تورم را در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند، آورده شده است که براين اساس کشورهای بلاروس، اتيوپي،‌ونزوئلا، اوگاندا، سودان، جمهوری اسلامی ايران،‌ تانزانيا، جمهوری يمن، گينه، مغولستان، جمهوری تيمور شرقی و ازبکستان به ترتيب رتبه‌های اول تا دوازدهم را به خود اختصاص داده اند و جمهوری اسلامی ايران با نرخ تورم ۲۱/۸ درصد رتبه ششم جهان در داشتن بالاترين نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده است.

در ادامه در اين گزارش آمده است: پيش بينی مي‌شود کشور بلاروس در سال ۲۰۱۲ با ۶۵.۹۵ درصد دارای بيشترين نرخ تورم در سطح جهان باشد و کشورهای اتيوپي،‌ ونزوئلا و اوگاندا در رتبه بعدی قرار گيرند همچنين از لحاظ رتبه بندی کشورهای منطقه از بعد نرخ تورم در سال ۲۰۱۲ کشور ايران با نرخ تورم ۲۱/۸ درصد در رتبه اول منطقه قرار دارد و پيش بينی می شود ايران با داشتن تورمی معادل ۲۱/۸ درصد در جايگاه ششم بيشترين کشورهای با نرخ تورم بالا در سطح جهان قرار داشته باشد.

اين گزارش خاطرنشان مي‌کند: در مقايسه با ميانگين کشورهای منطقه از بعد تورم در سال ۲۰۱۲ تورم در کشور ۳/۴ برابر ميانگين کشورهای آسيای جنوب غربی است‌؛ از اين حيث اتخاذ سياست‌های پولی و مالی مرتبط با هدف گذاری کاهش نرخ تورم لازم است به ويژه اين که رابطه مستقيمی بين تورم و درصد خانوارهای زير خط فقر وجود دارد.

 

 ۳۰بهمن : رشد ۳۲ تا ۱۰۰‌درصدی هزينه‌های توليد

کلمه

۳۲ تا صد‌درصد. اين روزها وقتی صحبت از هزينه‌های توليد و تورمی که سايه خود را بر اين بخش انداخته، به ميان مي‌آيد، ارقام متفاوتی به نمايش گذاشته مي‌شود که نشانی از رشد افسارگسيخته هزينه‌هايی دارد که نبض اقتصاد کشور يعنی توليد را کند کرده است.

 

بانک مرکزی در خردادماه، تورم توليد در نخستين ماه سال را ۳۲/۴ ‌درصد اعلام کرد و پس از آن گزارش شاخص بهای کالا و خدمات ادامه افزايش هزينه‌های توليد را به نمايش گذاشت، روندی که در ماه‌های بعد هم ادامه‌دار شد و بنا برگزارش بانک مرکزی تورم توليد در ارديبهشت‌ماه ۱/۴ ‌درصد و در خردادماه ۱/۴ ‌درصد نسبت به ماه قبل رشد کرده است. اين رشد در تيرماه جهش چشمگيری به خود مي‌بيند و نسبت به خردادماه رشدی ۳/۳‌درصدی را تجربه مي‌کند. حال آن‌که اين رشد در مرداد به سه ‌درصد و در شهريورماه که آخرين آمار رسمی شاخص بهای توليدکننده از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، نسبت به مردادماه ۲/۷ ‌درصد رشد را نشان مي‌دهد.

به اين ترتيب افزايش هزينه‌های توليد يا تورم توليد در شهريورماه به ۴۴/۲ ‌درصد رسيده است. هرچند که اين رشد هزينه‌های توليد در آمارهای رسمی در محدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد در نوسان است اما صنعتگران روايت متفاوتی از افزايش هزينه‌های توليدشان در يک سال اخير دارند. روايتی که از رشد ۳۲/۴ ‌درصدی برآوردشده در بانک مرکزی تا افزايش صد‌درصدی هزينه‌ها خبر مي‌دهد. البته توليدکنندگان به اين امر اذعان دارند که نوسانات نرخ ارز و محدوديت‌های بين‌المللی برآورد هزينه‌های توليد را سخت کرده است و نمي‌توان برآورد درست يا نزديک به دقيقی از هزينه‌های توليد داشت.

حائری با اشاره به اين‌که، ‌حدود ۵۰‌درصد مواد اوليه بخش نساجی وارداتی است و اين بخش ارزبری بالايی دارد، يادآور مي‌شود که «سهم مواد اوليه در قيمت تمام‌شده محصولات نساجی بين ۶۰ تا ۸۵‌درصد است که اين سهم در بخش‌های مختلف متفاوت است و اين تفاوت هزينه‌های توليد در بخش‌های مختلف نساجی را متفاوت کرده است.» وی خاطر نشان مي‌کند: »وقتی سهم ۶۰‌درصدی در قيمت تمام‌شده محصولات نساجی رشدی صد‌درصدی مي‌يابد پس اين بخش تنها در بخش ارز خود با افزايش ۶۰‌درصدی هزينه‌ها روبه‌رو شده، در اين ميان اين افزايش صد‌درصدی نرخ ارز تاثيرات غيرمستقيمی نيز بر هزينه‌های توليد دارد که اگر اين هزينه‌ها را نيز برآورد کنيم به راحتی مي‌توانيم از افزايش صد‌درصدی هزينه‌های توليد در بخش نساجی خبر بدهيم

رشد ۱۳۰‌درصدی بهای مواد اوليه

در اين ميان، محمدرضا نجفي‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان، نيز درباره شاخص بهای توليد‌کننده تا قبل از اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها به بهار مي‌گويد: «اين شاخص در سال ۹۰ سالانه بين هفت تا ۲۳‌درصد در نوسان بوده است. در اواخر سال ۸۹ به دليل اجرای قانون هدفمندسازی يارانه‌ها شاهد افزايش قابل ملاحظه در هزينه‌های توليد برای سازندگان داخلی بوده‌ايم به طوری که رقم رشد شاخص بهای توليد‌کننده در سال ۹۰ به رقم بي‌سابقه ۳۴/۲‌درصد رسيده است که در صورت اجرای فاز دوم هدفمندسازی يارانه‌ها استمرار آن برای سال ۹۱ نيز پيش‌بينی مي‌شود.» وی ادامه مي‌دهد: «در اين ميان، افزايش ۱۳۰‌درصدی ميانگين قيمت مواد عمده مصرفی صنعت قطعه‌سازی خودرو از ۲۲۲۲ تومان در سال ۸۸ به ۵۱۰۶ تومان در هفت ماهه۹۱ نيز يکی از چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی داخلی بوده است و اين درحالی است که نوسانات شديد قيمت مواد مصرفی در سال ۹۱ همچنان به دليل وجود التهابات موجود در بازارهای داخلی و خارجی به قوت خود باقی است و اين عوامل افزايش هزينه‌های قطعه‌سازی و در نهايت خودرو را به‌شدت بالا برده است.» هرچند که برآورد دقيقی از افزايش هزينه‌های توليد يا به عبارتی تورم توليد در بخش‌های مختلف توليدی کشور در دست نيست، اما به نظر مي‌رسد برآوردهای توليدکنندگان تفاوت چشمگيری با برآورد تورم توليد از سوی بانک مرکزی دارد که آخرين‌بار در شهريورماه اين شاخص را اعلام کرد و اين در حالی است که از شهريورماه تاکنون اين رشد هزينه‌ها ادامه‌دار بوده است.

 

۲۹بهمن : كمبود مواد اوليه و كاهش قدرت خريد، صنعت كفش را تا خرداد نابود مي‌كند

ايلنا

 

در سالهای گذشته معمولا در برج ۱۱ خرده فروشي‌ها برای خريد کفش هجوم مي‌آوردند اما در حال حاضر با نزديک شدن به برج ۱۲ خريد‌ها به ندرت انجام مي‌شود.

رييس اتحاديه کفاشان اصفهان گفت: در صورت عدم تامين مواد اوليه، کارگاه‌های کفاشی تا خرداد سال آينده تعطيل مي‌شوند.

وی با اشاره به ايام پايانی سال و کاهش خريد مردم نسبت به سالهای گذشته افزود: با توجه به افزايش ۸۰ درصدی قيمت کفش، مردم استقبال چندانی از خريد کفش نمي‌کنند و فروش اين محصول به شدت کاهش يافته است.

رييس اتحاديه کفاشان اصفهان با اعلام اينكه در حال حاضر ۸۰ درصد از کفش‌ها توليد داخل است و تنها ۲۰ درصد وارداتی است، گفت: در صورت کمبود مواد اوليه بايد برای سال آينده مجددا منتظر کفش‌های وارداتی از چين باشيم چرا که کارگاه‌های ما تا خرداد ماه سال آينده مي‌توانند فعاليت کنند و بعد از آن تعطيل خواهند شد.

 

 

۲۹بهمن : روزانه ۸۰ نفر به زندانهای کشور وارد می شوند / ۱۶۰ ميليون پرونده بايگانی در قوه قضائيه

جرس: مسئولان قضايی مي‌گويند در سه سال گذشته آمار پرونده های قضايی دو برابر شده به نحوی که اکنون 160 ميليون پرونده مختومه در بايگانی دادگستريها خاک می خورد و تاکنون 80 ميليون پرونده مختومه هم خمير شده است.

افزايش دو برابری پرونده های قضايی در سه سال

 

اسد الله جامی مديرکل پيشگيری از وقوع جرم قوه قضائيه سال گذشته با اشاره به افزايش قابل تامل پرونده‌های قضايی اعلام کرد که رشد پرونده‌های قضايی نگران کننده است. در سال 1386 تعداد پرونده‌های قضايی 8 ميليون بود که اين تعداد در سال 90 به 16 ميليون پرونده رسيد يعنی اينکه ظرف کمتر از سه سال پرونده های قضايی رشد 100 درصدی داشته است.

ورود روزانه 80 نفر به زندانهای کشور

اما بيشتر شدن پرونده های قضايی افزايش زندانيان را هم به همراه داشته است. هر چند اين آمار با دستور ويژه رئيس قوه قضائيه مبنی بر زندانی نشدن زندانيان مهريه و افرادی که اعصار دارند کاهش يافت ولی اواخر سال 89 غلامحسين اسماعيلی رئيس سازمان زندانهای کشوراعلام کرد آمار زندانيان کشور 220 هزار نفر شده و اين آمار نسبت به سال 88 افزايش 55 هزار نفری داشته است. يعنی در سالهای 88 تا اواخر 89 روزانه 100 نفر وارد زندان شده اند.

در سال جاری هم غلامرضا سعيدی قائم مقام وزيردادگستری اعلام کرد تعداد زندانيان کشور 250 هزار نفر است يعنی بيش از 30 هزار زندانی در مدت يک سال و نيم گذشته تاکنون به تعداد زندانيان افزوده شده است. که می توان اينگونه عنوان کرد که در اين مدت روزانه 80 نفر وارد زندان شده اند.

 

10 جرم نخست کشور

 

به گزارش خبرنگار مهر بر اساس اعلام مرکز آمار و انفورماتيک قوه قضائيه جرائم ضرب و جرح، ايحاد صدمه، توهين، نگهداری از مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، تهديد، تخريب، صدور چک بی محل و حمل مواد مخدر رتبه های يک تا دهم جرائم نخست کشور را تشکيل می دهند. که اين نشان می دهد بيشتر پرونده های قوه قضائيه مربوط به ضرب و جرح و توهين و مواد مخدر است.

 

۲۹بهمن : يک فعال حقوق کودکان: از هر پنج کودک يکی به مدرسه نمی رود

جرس: به گفته يک فعال حقوق کودکان، 22 درصد از کودکان کشور به مدرسه نمي‌روند.

 

به گزارش ايسنا، فرشيد يزدانی با اشاره به پيمان‌نامه جهانی حقوق کودک که براساس آن هر فرد زير 18 سال کودک محسوب مي‌شود، اظهار کرد: مجموع کودکان در سن مدرسه در سال‌جاری 14 ميليون و 700 هزار نفر هستند که مطابق آخرين آمار اعلام شده توسط آموزش‌وپرورش، حدود 11 ميليون و 600 هزار نفر از اين تعداد در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند. وی با بيان اينکه ما‌به‌التفاوت تعداد کودکان در سن مدرسه نسبت به کودکانی که در مدارس ثبت‌نام

کرده‌اند، کودکان خارج از چرخه تحصيل را تشکيل مي‌دهند، اظهار کرد: بر اساس اين آمار، سه ميليون و يکصد هزار کودک خارج از چرخه تحصيل قرار دارند بنابراين مي‌توان گفت که 22 درصد از کودکان به مدرسه نمي‌روند.

يزدانی با اشاره به الگوی کودکان خارج از چرخه تحصيل سال 85 که از ميان سه ميليون و 600 هزار کودک خارج از چرخه تحصيل يک ميليون و 700 هزار نفرشان کودکان کار بودند، گفت: طبق اين الگو مي‌توان برآورد کرد که در سال 91 از ميان سه ميليون و يکصد هزار کودک خارج از چرخه تحصيل، يک ميليون و 500 هزار کودک کار در کشور وجود دارد.

 

۲۶بهمن : رتبه ۱۶۸ ايران در فضای كسب و كار از ميان ۱۷۶ کشور

ايلنا

سه روز پس از آنکه مرکز آمار ايران در تازه‌ترين گزارش خود از کاهش نرخ بيکاری در کشور خبرداد، يک مقام کارفرمايی گفت: ايران در ميان ۱۷۶ کشور جهان از نظر فضای کسب و کار دارای رتبه ۱۶۸ است.

به گزارش ايلنا، حسين ساساني، دبيرکل کنفدراسيون صنعت ايران در جشنواره نشان حمايت ملی گفت: براساس گزارش سال ۲۰۱۳ هريتيج، نمره ايران در زمينه فضای کسب و کار از حد متوسط (۵۰) پايين‌تر بوده است.

به گفته اين مقام کارفرمايی در زمينه شاخص آزادی اقتصادی نيز ايران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در رتبه ضعيف ۱۶ قرار گرفته است بطوری که ايران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا تنها بالا‌تر از کشورهای سوريه، ليبی و عراق قرار دارد.

اين اظهارت درحالی است که مرکز آمار ايران در تاريخ ۲۳ بهمن‌ماه اعلام کرد: گزارش اين مرکز از بررسی نرخ بيکاری افراد ۱۰ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد که ۱۱/۲ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار) بيکار بوده‌اند. بررسی روند تغييرات نرخ بيکاری حاکی از آن است که اين شاخص نسبت به پاييز ۱۳۹۰، ۰/۶ درصد و نسبت به تابستان ۱۳۹۱، ۱/۲ درصد کاهش يافته است.

 

۲۶بهمن : افت ۱۵درصدی محصولات کشاورزي، کاهش ۲۰ درصدی اراضی زير کشت،

 افزايش ۳۰ درصدی قيمت تمام شده محصولات

ايلنا

 

کشوری که در گذشته جشن خودکفايی گندم را برگزار کرده بود، مجبور به واردات گندم شد که قابل پيگيری است و از مسئولان مي‌خواهم در پرداخت به موقع مطالبات چايکاران نيز تلاش کافی داشته باشد.

مهرداد بائوج لاهوتی در نطق ميان دستور خود، گفت: در سال جاری به دليل نبود حمايت از بخش توليد کشاورزي، اين بخش دچار خسارت شديد شد که کاهش ۲۰ درصدی اراضی زير کشت، افت ۱۵ درصدی محصول و افزايش ۳۰ درصدی قيمت تمام شده محصولات، فضای دلسردی کشاورزان در ادامه توليد را به همراه داشته است.

وی به شاخص‌های PPP درخصوص قدرت برابری پول بر اساس آخرين ارزيابی پولی و مالی بين المللی اشاره کرد و گفت: در اين رده بندی ايران دارای رتبه ۱۷ در دنيا و رتبه ۲ منطقه است و کشورهايی همچون آرژانتين، هلند و عربستان پس از ما قرار دارند.

 

۲۵بهمن :سرپرست وزارت بهداشت: مردم ديگر توان هزينه‌های درمان را ندارند

 

مردمک:سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، هزينه‌های درمانی در کشور را «بسيار سرسام‌آور و زياد» توصيف کرده و گفته است که مردم ديگر توان هزينه‌‌های درمان را ندارند.

محمد حسين طريقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن به خبرگزاری مهر گفت که ۳۰ هزار ميليارد تومان از ۵۰ هزار ميليارد تومان هزينه درمان در بخش دارو و درمان در سال ۹۱ را بيماران پرداخت کردند و سال گذشته نيز، ۲۵ هزار ميليارد تومان از ۴۰ هزار ميليارد تومان هزينه دارو و درمان بر دوش بيماران بوده است.

درحالی بيش از ۶۰ درصد هزينه‌‌های درمان توسط بيماران پرداخت مي‌شود که براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود اين رقم تا سال ۲۰۱۰، به ۳۰ درصد برسد، اما همچنان با اجرای برنامه پنجم توسعه، بيش از ۵۰ درصد از هزينه‌های درمانی را، خود مردم پرداخت مي‌کنند.

 

سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی در کشورهای توسعه يافته بين ۱۵ تا ۲۰ است، در ايالت متحده از ۲۰ بالا‌تر و در کشورهای در حال توسعه، اين رقم بالا‌تر از ۱۰ است. رتبه ايران همواره بين ۹۷ تا ۱۱۳ شناور بوده است.

 

۲۵بهمن : سقوط صادرات نفت ايران به زير يک ميليون بشکه

راديو فرانسه: بر اساس تازه ترين گزارش آژانس بين المللی انرژی که امروز انتشار يافت، صادرات نفت خام ايران در ماه ژانويه به کمتر از يک ميليون بشکه در روز تقليل يافته است.

بر اساس اين گزارش، توليد نفت خام ايران در همين ماه کمتر از 2.65 ميليون بشکه در روز برآورد گرديده است. توليد نفت خام ايران در ماه ژانويه باز هم به ميزان 50 هزار بشکه در روز کاهش يافته است.

آژانس همچنين نتيجه می گيرد که توليد نفت خام ايران در سی سال اخير به پائين ترين ميزان خود سقوط کرده است.

اين گزارش تصريح ميکند که پيش از اعمال تحريم های جهانی بر بخش نفت و هيدروکربور ايران که در پايان سال 2011 ميلادی به مرحله اجرا در آمد، توليد روزانه نفت خام ايران در حدود 3.7 ميليون بشکه در روز بوده است.

گزارش آژانس بين المللی انرژی نتيجه گيری می کند که طی سال 2012 تحريم های غرب که بخش نفت ايران را هدف قرار داده است، ايران را از کسب يک در آمد حداقل 40 ميليارد دلاری طی اين سال محروم کرده است. بر اساس گزارش آژانس بين المللی انرژي، از ماه ژانويه تحريم های غرب عليه ايران موجب ميگردد که اين کشور ماهانه بيش از 3.4 ميليارد دلار در آمد نفتی خود را از دست بدهد.

 

۲۵بهمن: کاهش ۴۰ ميليارد دلاری درآمدهای نفتی ايران

صدای آلمان

آژانس بين‌المللی انرژی روز چهارشنبه (۱۳ فوريه/ ۲۵ بهمن) اعلام کرد که تحريم‌های بين‌المللی عليه جمهوری اسلامی درآمد نفتی اين کشور را در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ ميليارد دلار کاهش داده‌اند.

بنا بر اعلام اين آژانس، توليد نفت ايران در ماه ژانويه ۲۰۱۳ به کمترين مقدار در سه دهه‌ی گذشته کاهش يافته است. بر اين اساس توليد نفت ايران از ۷/ ۳ ميليون بشکه در روز در ماه‌های پايانی سال ۲۰۱۱ به ۶۵/ ۲ ميليون بشکه در روز در ماه ژانويه ۲۰۱۳ کاهش يافته است. تحريم‌های نفتی ايالات متحده و اتحاديه اروپا که از آغاز تابستان ۲۰۱۲ به جريان افتادند، دليل اصلی اين کاهش عنوان شده‌اند.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©