Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۲ برابر با  ۲۶ مارس ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۲  برابر با ۲۶ مارس ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۲۹)

۵ فروردين ۱۳۹۲ـ25 مارس۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران به ۸۰ تا ۹۰ ميليون ليتر رسيد

۳۳۰۰ايرانی در زندان‌های خارج از کشور

تورم در سالی که گذشت/ رکوردزنی در روزهای پايانی سال

ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران؛ سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر

تورم ۵۰ درصدی سال آينده عامل افزايش کودکان کار

در سال ۹۱ هرروز ۵ کارگر در حواث کار جان داده اند

نظام سلامت سالانه 5 هزار نفر را فقير مي‌كند

عبور نقدينگی از مرز ۵۰۰ هزارميلياردتومان علت کاهش ارزش ۳۰درصدی پول ملی

کاهش ۳۰ درصدى بودجه محيط زيست در سال ۹۲

کاهش ۶/۷ درصدی دستمزد کارگران در سال آينده

رتبه گردشگری ايران در ميان ۱۱ کشور منطقه: دهم!

 

۵ فروردين : ميانگين مصرف روزانه بنزين در ايران به ۸۰ تا ۹۰ ميليون ليتر رسيد

 

شانا نوشت:مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ايران گفت: با افزايش سفرهای برون شهري، مصرف بنزين کشور روزانه در مقايسه با مدت مشابه پارسال تا روزانه 10 ميليون ليتر افزايش يافته است.

مصطفی کشکولی گفت: مصرف روزانه بنزين کشور به طور ميانگين به روزانه 80 تا 90 ميليون ليتر افزايش يافته است و توانستيم اين افزايش مصرف را در کشور مديريت و از ترافيک در جايگاه ها جلوگيری کنيم.

وی افزود: به منظور سوخت رسانی مناسب در مسيرهای پرتقاضا 9 جايگاه سيار عرضه سوخت در اين مسيرها استقرار يافته که 6 جايگاه آن در مسير مشهد مقدس است.

مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ايران تصريح کرد: به منظور سوخت رسانی مناسب در ايام نوروز، تنها در روزهای پايانی سال 91 تعداد 220 جايگاه عرضه سوخت در کشور راه اندازی شد که 108 واحد آن جايگاه عرضه گاز طبيعی فشرده شده (سی ان جی) و 112 واحد هم عرضه فرآورده است.

مصطفی کشکولی گفت: با راه اندازی اين جايگاه ها و افزوده شدن يک هزار و 400 نازل به ظرفيت سوخت رسانی کشور ، ظرفيت سوختگيری يک هزار و 400 خودرو بيشتر در کشور فراهم شد.

 

۵ فروردين: ۳۳۰۰ايرانی در زندان‌های خارج از کشور

عصرايران

وزير امور خارجه گفت: هم اکنون نزديک به 3300 زندانی به طور متوسط در زندان های خارج از کشور هستند و ساليانه 700 زندانی را آزاد می کنيم که بيشتر بخاطر اقدامات غير قانونی در زندان به سر می برند اما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مربوط به آنها انجام خواهيم داد.

 

 

۱فروردين : تورم در سالی که گذشت/ رکوردزنی در روزهای پايانی سال

خبر آنلاين:محمد هيراد حاتمی: در سال 1391 نرخ تورم ميانگين اقتصاد ايران از 21.8 درصد برای فروردين شروع شد و به طور حدودی 10 درصد افزايش پيدا کرد. بر همين اساس در روزهای پايانی سالی که گذشت نرخ تورم برای اسفند فراتر از 31 درصد برآورد شد. رسيدن نرخ تورم ميانگين به سطحی بالاتر از 31 درصد از آبان سال 1375 به بعد سابقه نداشته است و بنابراين می توان گفت تورم در سال 1391 رکورد شکنی کرد.

نرخ تورم ميانگين در اقتصاد ايران پس از پيروزی انقلاب اسلامی فقط از آبان 1373 تا آبان 1375 رقمی فراتر از 30 درصد را به ثبت رسانده بود و ديگر تا سال 1391 خودش را تکرار نکرده بود.

« تورم » در حالی در سال 1391 رکورد زنی کرد که محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي، در روزهای ابتدايی اسفند به صراحت اعلام کرد نرخ تورم می توانست رقمی بيش از آنچه هست، باشد و اين سياست های بانک مرکزی بوده که نرخ تورم را در سطح 31 درصد کنترل کرده است. به گفته رئيس کل بانک مرکزي، اگر اقدامات کنترلی بانک مرکزی در مديريت عوامل شتاب دهنده تورم انجام نمی شد، نرخ تورم می توانست 14 واحد درصد از نرخ کنونی بيشتر باشد. رييس کل بانک مرکزی در شرايطی اينگونه در رابطه کنترل نرخ تورم سخن گفت که روند افزايشی نرخ تورم تقريبا از مرداد سال 1389 آغاز شده بود. درست زمانيکه تب و تاب اجرايی شدن قانون هدفمندی يارانه ها در جامعه افتاده بود و حتی برخی کارشناسان خبر از تورم 50 درصدی پس از اجرايی شدن هدفمندی يارانه ها دادند. درمرداد 1389 نرخ تورم ميانگين معادل 8.8 درصد گزارش شد و در پايان سال 1389 نرخ تورم به رقم 12.4 درصد رسيد. گفتنی است نرخ تورم در اسفند 1390 نيز رقم 21.5 درصدی را ثبت کرد.

 

 

۲۹اسفند : ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران؛ سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر

جرس: يک کارشناس مبارزه با مواد مخدر با دو روش مختلف ثابت مي‌کند که آمار واقعی معتادان در کشور ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر است.

مديرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث کاهش آسيب در کشور نيز انجام شده اما بسيار ضعيف است. برای فرد معتادی که 10 سال مواد مصرف کرده نمي‌توان با يک برنامه 2 ماهه او را درمان کرد بلکه عوارض جسمي، رواني، اقتصادی و اجتماعی را بايد کم کرد.

صفاتيان افزود: معتاد تزريقی را به کشيدنی تبديل مي‌کنيم، از 5 گرم روزانه به مصرف يک گرم کاهش مي‌دهيم. در حالی که بايد اين مسائل در يک فرايند چند ساله انجام شود. وی ادامه داد: در کشورهای موفق همراه با درمان دارويی که بيش از 15 تا 20 درصد جايگاه ندارد، 70 درصد درمان غير دارويی کاربرد دارد. درحالی که در ايران با يک نگاه پرهيز مدارانه ظرف 2 ماه مي‌خواهند کار را جمع کنند. صفاتيان افزود: اگر در آمارها بگويند 100 هزار معتاد، 2 ماهه پاک مي‌شوند آمار خوبی است و عملکردشان را بالا برده‌اند اما با چرخش به سمت درمان ظرف 2 سال آينده، دلزدگی از درمان را ايجاد مي‌کنند و درمان، کوتاه مدت خواهد شد.

اين کارشناس حوزه مبارزه با اعتياد افزود: متأسفانه نگاه برنامه‌ريزان در همه حوزه‌ها نسبت به درمان غيردارويی ضعيف است و اين در حالی است که اقدامات برای بودجه ريزی در حال کم شدن است. نگاه مسئولان به اين حوزه ضعيف شده است و مسئولان به دنبال درمانهای طولانی مدت نيستند. صفاتيان درمان رايگان اعتياد را مناسب ندانست و گفت: پروتکل علمی در دنيا وجود ندارد که درمان اعتياد رايگان باشد بلکه بايد بيمه آن را پوشش دهد. در ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر بحث بيمه آمده است اما تاکنون هيچ‌گونه اقدامی نشده و وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت نتوانسته‌اند بسته کلی درمان اعتياد را تعريف کنند.

وی با تاکيد بر درمان يک تا 100 معتاد و پوشش بيمه پايه و بستری تصريح کرد: بسياری از معتادان نمي‌توانند هزينه درمان اعتياد به مواد روانگردان و غيره را بدهند و از سوی ديگر 80 درصد مراکز درمانی خصوصی است، اگر هزينه‌ها را کاهش دهيم اين مراکز نمي‌توانند فعاليت کنند.

صفاتيان گفت: 3 هزار مرکز درمان معتادون داريم که فقط 5 درصد آنها مددکار آموزش ديده دارند و از بين 4 هزار روانشناس فقط 100 نفر آموزش کافی را ديده‌اند، با اين وجود بخش خصوصی تمايل به همکاری دارد اما کسی حمايت نمي‌کند. وی در مورد تعداد معتادان در کشور گفت: طبق تحقيق انجام شده در سال 86، يک ميليون و 200 هزار معتاد شناسايی شدند که 8 ماه بعد ستاد اعلام کرد اين تعداد به يک ميليون و 350 هزار نفر افزايش يافته است.

مديرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح کرد: در دنيا 210 ميليون معتاد وجود دارد که از اين تعداد 10 ميليون نفر قاچاقچی هستند بنابراين نسبت قاچاقچی به معتاد 21 است و در کشور ما هم در 9 ماهه گذشته 165 هزار نفر و در 11 ماه گذشته 235 هزار قاچاقچی شناسايی شده که با احتساب 12 ماه مي‌شود 250 هزار نفر. صفاتيان گفت: با احتساب 30 درصدی تعداد افرادی که به صورت تکراری در طول سال دستگير شده‌اند، 180 هزار نفر قاچاقچی در کشور دستگير شده است. بنابراين با نسبت 21 نفر معتاد به هر قاچاقچی مي‌توان برآورد کرد که تعداد معتادان در کشور 3 ميليون و 600 هزار نفر است. اين کارشناس حوزه اعتياد گفت: از سوی ديگر در حوزه درمان 700 هزار نفر درمان مي‌شوند به عبارتی 50 درصد از معتادان درمان مي‌شوند، اين در حالی است که پيشرفته‌ترين کشورها بيش از 25 درصد از معتادان خود را نمي‌توانند درمان کنند و ما هم استثنا نيستيم. بنابراين با محاسبه ضريب افرادی که درمان مي‌شوند تعداد معتادان باز هم 3 ميليون و 600 هزار نفر خواهد بود

 

۲۹اسفند : تورم ۵۰ درصدی سال آينده عامل افزايش کودکان کار

مردمک:يک فعال حقوق کودکان کار با پيش‌بينی «نرخ تورم سال آينده در سطح ۳۲ تا ۵۰ درصد»، اعلام کرده است که با توجه به عدم تناسب دستمزد سال ۹۲ با نرخ تورم، «کودکان بيشتری وارد بازار کار خواهند شد».

حميدرضا واشقانی فراهاني، فعال حقوق کودکان کار، به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است که «دليل کار کودکان ناتوانی سرپرستان آنها در تامين هزينه‌های زندگی است و با توجه به شرايط تورمی فعلي، افزايش ناچيز دستمزدهای سال ۹۲ مي‌تواند بر تعداد کودکان کار و خيابان بيافزايد».

حداقل دستمزد کارگران در سال آينده ۴۸۶ هزار تومان تعيين شده و چانه‌زني‌های هزاران کارگر و فعال معترض برای افزايش حداقل دوبرابر شدن دستمزد نسبت به سال گذشته بي‌نتيجه ماند.

آمار دقيقی از تعداد کودکان کار در ايران وجود ندارد اما با توجه به گزارش سال ۹۰ مرکز پژوهش‌های مجلس درمورد «وجود سه ميليون و ۲۶۵ هزار کودک ايرانی بازمانده از تحصيل»، مي‌توان گفت که دست‌کم سه ميليون کودک کار در کشور وجود دارد.

 

فعالان حقوق کودکان در ماه مهر۸۷ اعلام کرده بودند که نزديک به يک ميليون و ۸۰۰ هزار کودک کار در ايران وجود دارد.

مهرماه سال جاری مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از افزايش ۱۵ درصدی کودکان کار در مقايسه با سال گذشته در تهران خبر داده و سن آنها را بين پنج تا ۱۷ سال اعلام کرده بود.

 

۲۸اسفند : در سال ۹۱ هرروز ۵ کارگر در حواث کار جان داده اند

 

ايلنا

در سال ۹۱، حوادث دلخراشی هنگام كار برای کارگران رخ داد که پي‌گيری اين حوادث بخش مهمی از اخبار بخش كارگری ايلنا را به خود اختصاص داد. حادثهٔ مرگ ۸ کارگر معدن در طبس، اوج اينگونه حوادث بود که دل هر انسانی را به درد مي‌آورد. تعدد و تکرار چندبارهٔ اين حوادث در بازهٔ زمانی کوتاه، گروه کارگری ايلنا را بر آن داشت تا با استفاده از آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای قانونی به ريشه يابی چنين حوادث تاسف باری بپردازد.

اين گزارش كه پس از حادثهٔ مرگ ۸ کارگر معدن در طبس به نگارش در آمد با اشاره به مرگ خاموش کارگران در ايران از مرگ روزانهٔ ۵ کارگر خبر مي‌دهد که رقمی فاجعه بار است. مرور اين گزارش بدون شک خالی از لطف نيست:

به گزارش خبرنگار ايلنا، سازمان پزشکی قانونی در روز ۲۷ آذرماه جاري، از کشته شدن يک هزار و ۱۰۱ نفر در جريان حوادث کار در هفت ماه نخست سال ۹۱ خبر داده که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته ‌است.

براساس رتبه بندی سازمان پزشکی قانوني، سقوط از بلندی با ۴۵۶ قرباني، اصابت اجسام سخت با ۲۳۶ قرباني، برق‌گرفتگی با ۱۷۳ قربانی و سوختگی و کمبود اکسيژن به ترتيب با ۶۴ و ۳۲ قربانی به ترتيب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آور‌ترين حوادث حين کار را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی و يک محاسبهٔ سر انگشتی به ما نشان مي‌دهد که روزانه ۵ کارگر، جان خود را در حوادث حين کار از دست مي‌دهند. از اين ميان، روزانه ۲ کارگر تنها به دليل سقوط از بلندي، يک کارگر روزانه بر اثر اصابت جسم سخت و ۲ کارگر ديگر به دلايل مختلف از جمله برق‌گرفتگي، سوختگی و کمبود اکسيژن و... جان مي‌بازند.

 

 

 

۲۸اسفند : نظام سلامت سالانه 5 هزار نفر را فقير مي‌كند

سلامت نيوز : سيدحسن امامي‌رضوي، معاون وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشكی مي‌گويد كه نظام سلامت سالانه 5 هزار ايرانی را به زير خط فقر مي‌برد. او عدم تفاهم بين سياست‌گذاران حوزه سلامت يعنی وزارت بهداشت، كار و شورای راهبردی رياست‌جمهوری را مهم‌ترين دليل پرداخت هزينه سلامت از جيب مردم مي‌‌داند. به گفته او در سال‌جاری مردم بيش از 61 درصد از هزينه‌های سلامت را برخلاف قانون از جيب پرداخت مي‌كنند. البته آماری كه مجلسي‌ها از تحميل هزينه‌ها بر مردم به رسانه‌ها مي‌دهند بيشتر از آمار امامي‌رضوی است و به 80 درصد مي‌رسد.

5 سال ديگر هم بار از روی دوش مردم برداشته نمي‌شود

 

هرچند «محمدحسن طريقت»وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مجلس اعلام كرده است كه هزينه‌ها را كاهش مي‌دهد تا سهم پرداختی مردم به 30 درصد برسد.هرچند بدون گفته‌های امامي‌رضوی هم سوالات بسياری درباره حرف‌های او وجود دارد اما امامي‌رضوی برخلاف او اعتقاد دارد كه با اين سيستم در 5 سال آينده هم نمي‌توان سهم مردم را به 30‌درصد رساند. به گفته او، برای اينكه بتوانيم اين بحث را مديريت كنيم نياز به جابه‌جايی منابع داريم. ديد من اين است كه مديريت منابع يك بحث است و تامين هزينه‌ها هم يك بحث ديگر. ما نبايد انتظار داشته باشيم كه بتوانيم با برنامه‌های يكساله، دو ساله يا حتی پنجساله پرداخت از جيب مردم برای سلامت را به زير 30 درصد برسانيم. چون بافت كشور ما در ارائه خدمات، يك بافت پيچيده است.

امامي‌رضوی مي‌گويد: «ما بارها گفته‌ايم اگر مي‌خواهيد اين اتفاق بيفتد و ميزان پرداخت از جيب مردم برای سلامت از 50 يا 60 درصد فعلی به زير 30‌درصد برسد فقط 20 درصد آن را با مديريت منابع و جلوگيری از پرت منابع (هدر رفت منابع) مي‌توانيم جبران كنيم. اما 40 درصد ديگر آن بايد با جابه‌جايی منابع جبران شود

 

 

۲۶اسفند  :عبور نقدينگی از مرز ۵۰۰ هزارميلياردتومان علت کاهش ارزش ۳۰درصدی پول ملی

جرس: يک کار‌شناس اقتصادي، عبور نقدينگی از مرز ۵۰۰ هزار ميليارد تومان را علت اصلی کاهش ارزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی پول ملی ارزيابی کرد.

سيد حسين قاسمی در گفت‌و‌گو با ايلنا، گفت: عدم ثبات در سياست‌های پايدار پولی که در نتيجه آن تورم اشباع شده را به ظهور بازارهای جديد سوق داد،علت افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدی پايه پولی در کشور بوده است.

قاسمي، علت اينکه دولت نتوانسته از افزايش پايه پولی و کاهش ارز آن جلوگيری کند، عدم ثبات در سياست‌های پايدار پولی در طی هفت سال گذشته ذکر کرد.

 

 

۲۳اسفند : کاهش ۳۰ درصدى بودجه محيط زيست در سال ۹۲

ايرن:يکى از اعضاى فراکسيون محيط زيست مجلس نهم از کاهش 30 درصدى بودجه حوزه محيط زيست در بودجه سال 92 خبر داد و بى توجهى مسئولان سازمان محيط زيست را عامل اصلى اين کاهش دانست.

کاهشد 39 درصدى بودجه جلوگيرى از آلودگى هوا

به گفته اين عضو نماينده مجلس، سازمان محيط زيست زيست در لايحه جديد هيچ طرح جديدى در خصوص کاهش آلودگى هوا و احياى درياچه اروميه ارائه نداده است. به گفته او همچنين رديف بودجه جلوگيرى از آلودگى هوا نسبت به سال گذشته 39 درصد کاهش يافته است.

او با اشاره به وضعيت آلودگى هوا در شهرهاى ايران مى گويد: به عنوان مثال طى سال 87 آلودگى هوا در شهرهاى تهران، اهواز، تبريز، اصفهان، مشهد، شيراز و اراک به ترتيب 61، 121، 31، 108، 63، 247 و 131 روز از حد مجاز بيشتر است. درحاليکه طبق استاندارد هاى جهاني، آلودگى هوا در هر شهر فقط يک بار در سال مى تواند از حد مجاز فراتر رود. آخهرين برآورد يک سازمان جهانى نشان مى دهد خسارت ساليانه آلودگى هوا در ايران حدود 14 هزار ميليارد ريال است.

پير موذن در ادامه با اشاره به ميزان کل اعتبارات سازمان محيط زيست در لايحه بودجه سال 92، مى گويد: در لايحه بودجه سال آينده ميزان کل اعتبارات سازمان حفاظت از محيط زيست 23 درصد کاهش داشته است.

 

۲۳اسفند : کاهش ۶/۷ درصدی دستمزد کارگران در سال آينده

ايلنا

رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری با تشبيه شورای عالی کار به ابزار دولت برای کاهش مزد، خروجی اين شورا را کاهش ۶/۷ درصدی دستمزد کارگران عنوان کرد.

حسن صادقی در اين باره به ايلنا گفت: شورای عالی کار که بايد مطابق قانون سه جانبه باشد و حالت نمادين پيدا کرده، ۷/ ۶ (شش مميز هفت) درصد دستمزد کارگران را کاهش داده است. در حالی که نرخ رسمی تورم از سوی بانک مرکزی ۳۱/۷ درصد اعلام شده، افزايش ۲۵ درصدی حقوق کارگران چه معنايی غير از اين مي‌تواند داشته باشد؟

صادقی با بيان اين مطلب که «موضوع مزد بايد از دستور کار خارج و بر اساس تورم سال ۹۲ تصويب مي‌شد» عنوان کرد: موضوع مزد بايستی به بعد از آنکه سرانجام بودجه و مرحله دوم طرح هدفمندی يارانه‌ها مشخص شد موکول مي‌شد. امروز بحث قدرت خريد مردم مهم است. برای تعيين مزد بر اساس تورم سال ۹۲ مي‌توانند شش ماهه نخست سال ۸۴ يا سال ۸۸ را در نظر بگيرند که دولت همهٔ توان خود را برای بهبود وضعيت اقتصادی در آستانهٔ انتخابات انجام داده است.

 

۲۲اسفند : رتبه گردشگری ايران در ميان ۱۱ کشور منطقه: دهم!

 

کلمه

صنعت گردشگری و سفر ايران در ميان ۱۱ مقصد گردشگری منطقه خاورميانه در فهرست اقتصاد رقابتی سفرو گردشگری در سال ۲۰۱۳ ، رتبه ۱۰ را بدست آورد. طبق اين جدول ايران درميان تمام کشورهای منطقه از مصر نيز که در رتبه ۸۵ جهانی است، پايينتر است و تنها بر کويت پيشی دارد.

طبق اين جدول ايران از نظر شاخصهای رقابتی در زمينه مقررات وقوانين و سياستگزاريها در رديف ۱۲۴ از نظر پايداری محيط زيست رتبه ۱۰۱ از نظر امنيت و سلامت گردشگری رتبه ۱۰۶ از نظر بهداشت و سلامت در رتبه ۷۹ از نظر اولويت بخش سفرو گردشگری رتبه ۱۳۰ از نظر حمل ونقل هوايی رتبه ۱۰۲، از نظر حمل و نقل زمينی رتبه ۷۶ از نظر زيرساخت‌های توريستي، رتبه ۱۳۳، از نظر زيرساخت و فناوريهای نوين ارتباطی رتبه ۹۳ از نظر قيمت رقابتی در صنعت سفر و گردشگری رتبه ۱ و از نظر شاخص ذخاير نيروی انسانی رتبه ۸۷ و در زمينه اولويت و علاقمندی به سفرو گردشگری رتبه ۱۲۸ و در زمينه شاخص‌های مرتبط با ذخاير طبيعی رتبه ۷۴ و در شاخصهای مرتبط با ذخاير فرهنگي، رتبه ۴۵ جهانی را داراست.

کشور امارات متحده عربی در سطح جهانی دررديف ۵۰ کشور برتر است که رتبه ۲۸ را آورده و ازا ين نظر بر ترکيه نيز برتری دارد. کشور قطر نيز که رتبه دوم را در منطقه خليج فارس بدست آورده، در رديف ۴۱ جدول جهان قرار دارد. عربستان سعودی در رديف ۶۲ جهان است.

کشور بحرين نسبت به دو سال قبل ۱۵ رتبه تنزل داشته است. کشور مصر نيز با رتبه ۸۵ به رغم ده درجه تنزل نسبت به دو سال پيش، همچنان در رتبه بندی رقابتی گردشگری و سفر بر ايران برتری دارد. به جز کويت ساير کشورهای عمدتا عرب منطقه از نظر معيارهای مورد نظر در تعيين اين جدول، برايران برتری دارند.

کشور کويت در رتبه ۱۰۱ از ۱۴۹ کشور جهان است که در منطقه تنها کشوری است که جايگاه آن از ايران پايين‌تراست. کشور کويت در سال ۲۰۱۱ در رتبه ۹۵ بود اما به دليل بروز ناآراميهای سياسی جاری دراين کشور، شش درجه تنزل کرده است.

سوييس که درسال ۲۰۱۱ نيز رتبه نخست جهانی را بدست اورده بود، درميان جدول ۵۰ کشور برتر اقتصادهای رقابتی درصنعت گردشگری و سفر با کسب رتبه نخست همچنان در صدر جدول جهان است .

صنعت گردشگری و سفر در کشورهای آلمان، استراليا و اسپانيا دررديفهای بعدی و سپس بريتانيا ،امريکا، فرانسه ، کانادا، سوئد، سنگاپور، نيوزيلند، هلند، ژاپن و هنگ کنگ نيز به ترتيب در رديف های بعدی جدول رقابتی سفر و گردشگری جهان جای دارند.

گردشگری ترکيه نيز با ۴ رتبه رشد در جدول ۱۴۰ کشور برتر جهان، به رتبه ۴۶ رسيد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©